Risteyksen jättäminen

säännöt hukassa

Näyttää Espoossa olevan 80% autoilijoista hukassa risteyksen jättämisen
säännöt:
- Alberganesplanadilta Leppävaarankadulle vasemmalle käännyttäessä ajetaan suoraan oikealle kaistalle. Ensimmäinen "risteys" on ajo Sellon parkkiin yli 100m päässä.
- Leppävaarankadulta Ratsukadulle oikealle käännyttäessä ajetaan suoraan
vasemmalle kaistalle. Oikeaa kaistaa saisi ajaa pari sataa metriä suoraankin
mennessä. Vasemmalle ei tällä välin ole risteyksiä.
- Ratsukadulta Lintuvaarantielle vasemmalle käännyttäessä ajetaan suoraan
oikealle kaistalle, vaikka jatkettaisiinkin Lintuvaarantietä eteenpäin. Tämä tehdään vaikka siinä heti risteyksen jälkeen olisi bussi pysäkillä.

Missäköhän nämä ovat korttinsa saaneet? Muropaketin lahjana?

29

268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hukassapa hyvinkin

      Muropaketista hyvinkin, kyllä sama käytäntö on Helsigissäkin, ei muisteta/osata jättää risteystä oikein. Samoin on kääntymiskieltomerkin tarkoitus hakusalla.

      • Jännäksi tämä menee, kun vastaantulijat kääntyvät tällaiselle kadulle yhtä aikaa ja samaan suuntaan. Esimerkiksi itse vasemmalle kääntyessäni en tietenkään väistä näitä väärin risteyksen jättäviä, mikä on aiheuttanut muutaman äkkijarrutuksen vastapuolella. Jännää, miten ihmiset tahallaan yrittävät tehdä elämästään vaikeaa.

        Sama porukka myös ryhmittyy (pikkuautollakin) vasemmalle kääntyessään oikealle. Sitten kun vielä jätetään vilkku käyttämättä, niin parhaimmillan mahtuu oikealta ohi kun itse on jatkamassa suoraan tai kääntymässä sinne oikealle. Sitten taas ihmetellään kun elämästä tulikin kovin vaikeaa...


      • ....,,,,
        The_Rat kirjoitti:

        Jännäksi tämä menee, kun vastaantulijat kääntyvät tällaiselle kadulle yhtä aikaa ja samaan suuntaan. Esimerkiksi itse vasemmalle kääntyessäni en tietenkään väistä näitä väärin risteyksen jättäviä, mikä on aiheuttanut muutaman äkkijarrutuksen vastapuolella. Jännää, miten ihmiset tahallaan yrittävät tehdä elämästään vaikeaa.

        Sama porukka myös ryhmittyy (pikkuautollakin) vasemmalle kääntyessään oikealle. Sitten kun vielä jätetään vilkku käyttämättä, niin parhaimmillan mahtuu oikealta ohi kun itse on jatkamassa suoraan tai kääntymässä sinne oikealle. Sitten taas ihmetellään kun elämästä tulikin kovin vaikeaa...

        Kukahan tuollaisessa törmäyksessä lopulta olisi syyllinen, vasemmalle kääntynyt rotta, vai oikealle kääntynyt rekka?


      • ....,,,, kirjoitti:

        Kukahan tuollaisessa törmäyksessä lopulta olisi syyllinen, vasemmalle kääntynyt rotta, vai oikealle kääntynyt rekka?

        Oikealle kääntynyt rekka. Ei pienintäkään kysymystä. Kyllä omalla kaistalla pitää pysyä. Myös (ja varsinkin) risteysalueilla.


      • The_Rat kirjoitti:

        Jännäksi tämä menee, kun vastaantulijat kääntyvät tällaiselle kadulle yhtä aikaa ja samaan suuntaan. Esimerkiksi itse vasemmalle kääntyessäni en tietenkään väistä näitä väärin risteyksen jättäviä, mikä on aiheuttanut muutaman äkkijarrutuksen vastapuolella. Jännää, miten ihmiset tahallaan yrittävät tehdä elämästään vaikeaa.

        Sama porukka myös ryhmittyy (pikkuautollakin) vasemmalle kääntyessään oikealle. Sitten kun vielä jätetään vilkku käyttämättä, niin parhaimmillan mahtuu oikealta ohi kun itse on jatkamassa suoraan tai kääntymässä sinne oikealle. Sitten taas ihmetellään kun elämästä tulikin kovin vaikeaa...

        Jep ja jännäksi menee kun on kaksi kaistaa vasemmalle kääntyjille ja vasemman puoleiselta koitetaan kääntyä suoraan oikean puolimmaiselle kaistalle vetäjän ja perävaunun väliin.


      • jukni69 kirjoitti:

        Jep ja jännäksi menee kun on kaksi kaistaa vasemmalle kääntyjille ja vasemman puoleiselta koitetaan kääntyä suoraan oikean puolimmaiselle kaistalle vetäjän ja perävaunun väliin.

        Juu, tuollaisia näkee jatkuvasti. Toisaalta samassa risteyksessä oikaistaan oikealta kun käännytään oikeanpuoleiselta kaistalta vasemmalle, vähän leikataan mutkaa ja mennään sitten mille kaistalle sattuu...


      • The_Rat kirjoitti:

        Juu, tuollaisia näkee jatkuvasti. Toisaalta samassa risteyksessä oikaistaan oikealta kun käännytään oikeanpuoleiselta kaistalta vasemmalle, vähän leikataan mutkaa ja mennään sitten mille kaistalle sattuu...

        No em.kaltaisessa risteyksessä oon saanut pari rattijuoppoa pysäytettyä...


    • 16+9

      Että jaksetaan jauhaa yhdestä kääntymissäännöstä, vaikka lähes kaikki, lähes aina jättävät merkin 361 noudattamatta. Mistähän muropaketista ovat korttinsa saaneet. Sääntö kuin sääntö, sitä voi huoletta rikkoa.

      • Erona toki se, että väärin kääntyminen aiheuttaa usein vaaratilanteita tai ainakin sotkee liikennettä. Sen sijaan ylinopeudesta ei juuri ongelmia synny.

        Vähän perspektiiviä tuohon nillitykseen, jos saa pyytää.


      • The_Rat kirjoitti:

        Erona toki se, että väärin kääntyminen aiheuttaa usein vaaratilanteita tai ainakin sotkee liikennettä. Sen sijaan ylinopeudesta ei juuri ongelmia synny.

        Vähän perspektiiviä tuohon nillitykseen, jos saa pyytää.

        The Rat: "ylinopeudesta ei juuri ongelmia synny"

        Suuri ylinopeus aiheuttaa vaaratilanteita, joissa on henki kyseessä.


      • Oikeassa olet mutta
        Flux kirjoitti:

        The Rat: "ylinopeudesta ei juuri ongelmia synny"

        Suuri ylinopeus aiheuttaa vaaratilanteita, joissa on henki kyseessä.

        Aivan turha on tuollaisille kuten nimimerkille "rotta" yrittää selittää että suurempi nopeus on vaarallisempaa kuin pienempi nopeus. Ei mene hgeillä jakeluun.


      • Flux kirjoitti:

        The Rat: "ylinopeudesta ei juuri ongelmia synny"

        Suuri ylinopeus aiheuttaa vaaratilanteita, joissa on henki kyseessä.

        Sekoitat sen nyt väärään tilannenopeuteen. Väärä tilannenopeus aiheuttaa vaaratilanteita täysin riippumatta siitä, onko se ylinopeutta vai ei.


      • The_Rat kirjoitti:

        Sekoitat sen nyt väärään tilannenopeuteen. Väärä tilannenopeus aiheuttaa vaaratilanteita täysin riippumatta siitä, onko se ylinopeutta vai ei.

        Kun ajat suoraa tietä tasaisella nopeudella, niin nopeutesi voi yllättäen muuttua "vääräksi tilannenopeudeksi" kun esim. tielle syöksyy hirvi tai kun mustan jään takia pito hetkeksi loppuu tai kun tulee vesiliirto tms. tms. Noissa tilanteissa on aina sitä enemmän mahiksia selvitä ehjänä mitä pienempi se alkuperäinen tasainen nopeus oli.

        Jos esim. nopeus on juuri ennen tilannetta 80 km/h niin siinä voi hyvinkin olla ratkaisevasti enemmän aikaa toimia fiksusti ja selvitä kuin jos nopeus ennen tilannetta on 100 km/h.

        Tiedän kyllä että jollain autoilla voisi ajaa pitkin Suomen maanteitä varmaan
        300 km/h ihan turvallisesti, jos ne maantiet vain olisivat suljettuja ratoja, mut kun eivät oo...

        Ai niin, mut kun se kovaa ajaminen on kivaa...aina siihen saakka kun tulee verta, suolenpätkää ja aivojen roippeita...

        Että mussuti mussuti vaan.


      • Flux kirjoitti:

        Kun ajat suoraa tietä tasaisella nopeudella, niin nopeutesi voi yllättäen muuttua "vääräksi tilannenopeudeksi" kun esim. tielle syöksyy hirvi tai kun mustan jään takia pito hetkeksi loppuu tai kun tulee vesiliirto tms. tms. Noissa tilanteissa on aina sitä enemmän mahiksia selvitä ehjänä mitä pienempi se alkuperäinen tasainen nopeus oli.

        Jos esim. nopeus on juuri ennen tilannetta 80 km/h niin siinä voi hyvinkin olla ratkaisevasti enemmän aikaa toimia fiksusti ja selvitä kuin jos nopeus ennen tilannetta on 100 km/h.

        Tiedän kyllä että jollain autoilla voisi ajaa pitkin Suomen maanteitä varmaan
        300 km/h ihan turvallisesti, jos ne maantiet vain olisivat suljettuja ratoja, mut kun eivät oo...

        Ai niin, mut kun se kovaa ajaminen on kivaa...aina siihen saakka kun tulee verta, suolenpätkää ja aivojen roippeita...

        Että mussuti mussuti vaan.

        Ja tämä on jotenkin erilaista kuin minun esittämäni versio?

        Oikea tilannenopeus ottaa huomioon kaikki ennakoitavissa olevat tapahtumat. Sellaisiin kuuluu se hirven ryntääminen puskasta, yms. Nopeusrajoitus ei ole kovinkaan merkittävässä roolissa oikeaa tilannenopeutta suunniteltaessa.

        Että mussuti vaan, kun siltä näemmä tuntuu.


      • The_Rat kirjoitti:

        Ja tämä on jotenkin erilaista kuin minun esittämäni versio?

        Oikea tilannenopeus ottaa huomioon kaikki ennakoitavissa olevat tapahtumat. Sellaisiin kuuluu se hirven ryntääminen puskasta, yms. Nopeusrajoitus ei ole kovinkaan merkittävässä roolissa oikeaa tilannenopeutta suunniteltaessa.

        Että mussuti vaan, kun siltä näemmä tuntuu.

        Kyse oli siis ensinnäkin siitä että sanoit: "ylinopeudesta ei juuri ongelmia synny", ja olin tuosta eri mieltä.

        "Ja tämä on jotenkin erilaista kuin minun esittämäni versio?"

        Ero on ymmärtääkseni siinä, että pitääkö nopeusrajoituksia kunnioittaa vai ei, kun kyse on pelkästään ajon turvallisuudesta.

        Ymmärrän sinun esittämän version siten, että mielestäsi turvallisuuden kannalta autoilijan ei välttämättä tarvitse juurikaan noudattaa nopeusrajoituksia vaan hänellä voi olla kyky päättää aivan itse mikä on se turvallinen nopeus missäkin ajotilanteessa.

        Minä olen puolestani sitä mieltä, että jos turvallista ajoa halutaan, niin kokenutkaan autoilija ei voi täysin itse päättää että mikä on se turvallinen nopeus, vaan hänen on syytä ottaa huomioon myös nopeusrajoitukset.

        Perusteluina seuraavat kaksi seikkaa:
        1) Muut tiellä liikkujat olettavat että autot liikkuvat tiellä korkeintaan nopeusrajoituksen vauhtia, tai eivät ainakaan kauhean paljon kovempaa.
        2) Nopeusrajoitukseen, joka voi tuntua jostain autoilijasta liian alhaiselta, voi olla syitä joita autoilija ei yksinkertaisesti voi huomata tai tietää.


      • kortti 44 vuotta
        Flux kirjoitti:

        Kyse oli siis ensinnäkin siitä että sanoit: "ylinopeudesta ei juuri ongelmia synny", ja olin tuosta eri mieltä.

        "Ja tämä on jotenkin erilaista kuin minun esittämäni versio?"

        Ero on ymmärtääkseni siinä, että pitääkö nopeusrajoituksia kunnioittaa vai ei, kun kyse on pelkästään ajon turvallisuudesta.

        Ymmärrän sinun esittämän version siten, että mielestäsi turvallisuuden kannalta autoilijan ei välttämättä tarvitse juurikaan noudattaa nopeusrajoituksia vaan hänellä voi olla kyky päättää aivan itse mikä on se turvallinen nopeus missäkin ajotilanteessa.

        Minä olen puolestani sitä mieltä, että jos turvallista ajoa halutaan, niin kokenutkaan autoilija ei voi täysin itse päättää että mikä on se turvallinen nopeus, vaan hänen on syytä ottaa huomioon myös nopeusrajoitukset.

        Perusteluina seuraavat kaksi seikkaa:
        1) Muut tiellä liikkujat olettavat että autot liikkuvat tiellä korkeintaan nopeusrajoituksen vauhtia, tai eivät ainakaan kauhean paljon kovempaa.
        2) Nopeusrajoitukseen, joka voi tuntua jostain autoilijasta liian alhaiselta, voi olla syitä joita autoilija ei yksinkertaisesti voi huomata tai tietää.

        Mitenkäs tuo nyt liittyy alkuperäiseen risteyksen jättämiseen, ilmeisesti rotta hyppäsi taas jälleen sivuraiteelle kun ei enää lääkkeitä löytynyt varsinaiseen asiaan tai ongelmaan, mikä se nyt sitten lienee. Onhan se ongelmallinen juttu kun tehdään siitä sellainen, autokoulussa varmaan asia on opetettu, ainakin minulle se tuli selväksi jo 1970.


      • 17+6
        The_Rat kirjoitti:

        Ja tämä on jotenkin erilaista kuin minun esittämäni versio?

        Oikea tilannenopeus ottaa huomioon kaikki ennakoitavissa olevat tapahtumat. Sellaisiin kuuluu se hirven ryntääminen puskasta, yms. Nopeusrajoitus ei ole kovinkaan merkittävässä roolissa oikeaa tilannenopeutta suunniteltaessa.

        Että mussuti vaan, kun siltä näemmä tuntuu.

        "Nopeusrajoitus ei ole kovinkaan merkittävässä roolissa oikeaa tilannenopeutta suunniteltaessa."

        Ei olekaan, mutta tilannenopeus on aina väärä, kun ajetaan yli sallitun nopeuden.
        Nuo kaksi sanaa "muun ohella" siinä tilannenopeuspykälässä tarkoittavat muita TLL:n pykäliä.


      • 17+6 kirjoitti:

        "Nopeusrajoitus ei ole kovinkaan merkittävässä roolissa oikeaa tilannenopeutta suunniteltaessa."

        Ei olekaan, mutta tilannenopeus on aina väärä, kun ajetaan yli sallitun nopeuden.
        Nuo kaksi sanaa "muun ohella" siinä tilannenopeuspykälässä tarkoittavat muita TLL:n pykäliä.

        "Muun ohella" tarkoittaa kylläkin muita tilannenopeuteen vaikuttavia tekijöitä. Jos luet sen "tilannenopeuspykälän", niin siitä käy selväksi, ettei nopeusrajoituksella ole mitään tekemistä asian kanssa.

        Jos muuten olisi, niin ylinopeudesta sakotettaessa sakotettaisiin *aina* myös väärästä tilannenopeudesta. Näin ei kuitenkaan ole. Lain mukaan, mikäli syyllistyy kahteen rikokseen yhtä aikaa, tulee molemmista tuomita (tosin tuomiota sovitellen).


      • kortti 44 vuotta kirjoitti:

        Mitenkäs tuo nyt liittyy alkuperäiseen risteyksen jättämiseen, ilmeisesti rotta hyppäsi taas jälleen sivuraiteelle kun ei enää lääkkeitä löytynyt varsinaiseen asiaan tai ongelmaan, mikä se nyt sitten lienee. Onhan se ongelmallinen juttu kun tehdään siitä sellainen, autokoulussa varmaan asia on opetettu, ainakin minulle se tuli selväksi jo 1970.

        Itse asiassa sivuraiteille hyppäsi nimimerkki 16 9.

        Kannattaisiko edes yrittää lukea niitä viestiketjuja joihin vastaa? Tietysti tuollaisella kertakäyttönimimerkillä on helppo huudella. Ei haittaa, että näyttää tyhmältä.


      • kortti 44 vuotta
        The_Rat kirjoitti:

        Itse asiassa sivuraiteille hyppäsi nimimerkki 16 9.

        Kannattaisiko edes yrittää lukea niitä viestiketjuja joihin vastaa? Tietysti tuollaisella kertakäyttönimimerkillä on helppo huudella. Ei haittaa, että näyttää tyhmältä.

        Tuo nimimerkki muuttuu vuosien mittaan, ensivuonna se on "kortti 45 vuotta".


      • The_Rat kirjoitti:

        "Muun ohella" tarkoittaa kylläkin muita tilannenopeuteen vaikuttavia tekijöitä. Jos luet sen "tilannenopeuspykälän", niin siitä käy selväksi, ettei nopeusrajoituksella ole mitään tekemistä asian kanssa.

        Jos muuten olisi, niin ylinopeudesta sakotettaessa sakotettaisiin *aina* myös väärästä tilannenopeudesta. Näin ei kuitenkaan ole. Lain mukaan, mikäli syyllistyy kahteen rikokseen yhtä aikaa, tulee molemmista tuomita (tosin tuomiota sovitellen).

        Voi rotta parkaa, on uskomattoman tyhmää suhtautumisesi ylinopeuteen. Etkö tosiaan tajua, että muiden tiellä liikkujien pitää voida luottaa, että esim. risteävää tietä tuleva ajaa suurinta sallittua, tai korkeintaan 10 yli.

        Ymmärtäisit, että on älykästä ottaa huomioon toiset tienkäyttäjät. Antaa tosi tyhmän kuvan tuo sinun asenteesi, minä ensin, siten vielä minä, minä......


      • The_Rat kirjoitti:

        "Muun ohella" tarkoittaa kylläkin muita tilannenopeuteen vaikuttavia tekijöitä. Jos luet sen "tilannenopeuspykälän", niin siitä käy selväksi, ettei nopeusrajoituksella ole mitään tekemistä asian kanssa.

        Jos muuten olisi, niin ylinopeudesta sakotettaessa sakotettaisiin *aina* myös väärästä tilannenopeudesta. Näin ei kuitenkaan ole. Lain mukaan, mikäli syyllistyy kahteen rikokseen yhtä aikaa, tulee molemmista tuomita (tosin tuomiota sovitellen).

        Rikotaanko lakia oikeasti vieläkin enemmän?
        TLL 3 § sanoo "Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi."Eikö ylinopeudesta sakotettaessa pitäisi myös tuosta rikoksesta rankaista.

        Tuota pykälää kehottaa poliisin sakkokäsikirja käyttämään esimerkiksi peräänajoissa liikennevaloissa, joten ei sekään ole turha pykälä.


      • loukku.
        The_Rat kirjoitti:

        Sekoitat sen nyt väärään tilannenopeuteen. Väärä tilannenopeus aiheuttaa vaaratilanteita täysin riippumatta siitä, onko se ylinopeutta vai ei.

        "Sekoitat sen nyt väärään tilannenopeuteen. Väärä tilannenopeus aiheuttaa vaaratilanteita täysin riippumatta siitä, onko se ylinopeutta vai ei."

        Joku kenties kykenee ajamaan 6-kympin alueella 100 km/h mutta ei se turvallista ole eikä laillista eikä missään nimessä sopivaa tilannenopeutta.

        - vaikka kykenisikin, niin onko se oikea tilannenopeus? EI
        - onko se turvallista? EI
        - onko se ylinopeutta? ON
        - aiheuttaako se vaaran? KYLLÄ

        Ylinopeus aiheuttaa vaaran sekä itselle että muille. Pyöräile tiiliseinään ensiksi 5 km/h ja sitten perään 35 km/h ja kerro sen jälkeen ettei nopeudella ole merkitystä.


    • noin itsekin monesti

      Itse Leppävaarassa asuvana tunnen hyvin nuo risteykset. Kysymys vain kuuluu, että mitä siitä on kenellekään haittaa jos noin tekee?
      Tietysti se edellyttää, että ketään ei ole vastakkaisesta suunnasta kääntymässä yhtä aikaa, joka ei noissa kaikissa ole edes mahdollista ja pari noista on liikennevalo-ohjattuja.
      Onhan siinä tietysti päivä pilalla kun joku noin oikaisee, vaikka siitä ei kenellekään haitta aiheudu. Sääntöjen kirjain on tietysti pääasia!

      • säännöt hukassa

        Hiljaiseen aikaan sillä nyt ei olekaan juuri väliä, mutta ruuhka-aikoina väärä risteyksen jättäminen aika usein huonontaa liikenteen sujuvuutta:
        - Ekassa risteyksessä vasemmalle kaistalle pääsisi kääntymään, mutta oikealle kaistalle suoraan koukkaavien jono tukkii risteyksen (jalankulkijat valoissa, Sellon parkin jono tms).
        - Tokassa risteyksessä olen nähnyt jopa sitä kun (kuvaamassani ajosuunnassa) halutaan kääntyä suoraan vasemmalle kaistalle ja vastaantuleva kääntyvä suoraan oikealle. Tämä menee sitten arpomiseksi.
        - Kolmannessa risteyksessä esim. risteyksen jälkeisellä pysäkillä oleva bussikaan ei saa joitain jättämään risteystä oikein, vaan jäädään sitten siihen sen taakse jumiin.


      • noin itsekin monesti
        säännöt hukassa kirjoitti:

        Hiljaiseen aikaan sillä nyt ei olekaan juuri väliä, mutta ruuhka-aikoina väärä risteyksen jättäminen aika usein huonontaa liikenteen sujuvuutta:
        - Ekassa risteyksessä vasemmalle kaistalle pääsisi kääntymään, mutta oikealle kaistalle suoraan koukkaavien jono tukkii risteyksen (jalankulkijat valoissa, Sellon parkin jono tms).
        - Tokassa risteyksessä olen nähnyt jopa sitä kun (kuvaamassani ajosuunnassa) halutaan kääntyä suoraan vasemmalle kaistalle ja vastaantuleva kääntyvä suoraan oikealle. Tämä menee sitten arpomiseksi.
        - Kolmannessa risteyksessä esim. risteyksen jälkeisellä pysäkillä oleva bussikaan ei saa joitain jättämään risteystä oikein, vaan jäädään sitten siihen sen taakse jumiin.

        Ekassa risteyksessä ainakin 90% autoista jatkaa, joko Sellon parkkiin tai kääntyy seuraavassa risteyksessä Ratsukadulle oikealle. Siis oikeanpuoleiselle kaistalle on joka tapauksessa päästävä. Helpoiten se ruuhka-aikana tapahtuu juuri kääntymällä suoraan sinne oikealle, myöhemmin sinne täydelle kaistalle on paljon hankalampi tunkea ja odottelija tukkii liikennettä paljon pahemmin.
        Tokassa risteyksessä taas valtaosa jatkaa suoraan ohi Sellon toisen sisäänkäynnin, eli vasemmalle kaistalle kaikki kuitenkin ovat menossa. Tarkkana pitää tietysti olla jos vastakkaisesta suunnasta kääntyjiä on.
        Samoin kolmannessa risteyksessä Lintuvaarantien vasenta kaistaa ei valtaosa käytä kun siitä ei pääse kuin vasemmalle kääntymään.
        Kysymys on siis vain ennakoivasta sujuvasta ajotavasta, joka on vastoin pikkutarkkaa liikennesääntöjen kirjaimen nuodattamista, mutta ei kenenkään liikkumista oikeasti häiritse. Paitsi tietysti nihilististä kotipoliisia.


      • säännöt hukassa
        noin itsekin monesti kirjoitti:

        Ekassa risteyksessä ainakin 90% autoista jatkaa, joko Sellon parkkiin tai kääntyy seuraavassa risteyksessä Ratsukadulle oikealle. Siis oikeanpuoleiselle kaistalle on joka tapauksessa päästävä. Helpoiten se ruuhka-aikana tapahtuu juuri kääntymällä suoraan sinne oikealle, myöhemmin sinne täydelle kaistalle on paljon hankalampi tunkea ja odottelija tukkii liikennettä paljon pahemmin.
        Tokassa risteyksessä taas valtaosa jatkaa suoraan ohi Sellon toisen sisäänkäynnin, eli vasemmalle kaistalle kaikki kuitenkin ovat menossa. Tarkkana pitää tietysti olla jos vastakkaisesta suunnasta kääntyjiä on.
        Samoin kolmannessa risteyksessä Lintuvaarantien vasenta kaistaa ei valtaosa käytä kun siitä ei pääse kuin vasemmalle kääntymään.
        Kysymys on siis vain ennakoivasta sujuvasta ajotavasta, joka on vastoin pikkutarkkaa liikennesääntöjen kirjaimen nuodattamista, mutta ei kenenkään liikkumista oikeasti häiritse. Paitsi tietysti nihilististä kotipoliisia.

        Ehkä parannat omaa sujuvuuttasi, mutta nyt et kyllä näe kokonaisuutta.

        Ekassa risteyksessä itse käännyn aina Ratsukadulle. Oikealle vaihtaminen kannttaa tehdä tällöin vasta Sellon parkin valojen jälkeen. Tämä parantaa sujuvuutta. Tarpeettomasti suoraan oikealle kaistalle änkevät tukkivat sitten usein Alberganesplanaadin ja varsinkin Sellon parkkiin ajon (nuolivalo parkkin eri tahdissa kuin suoraan ajaville).

        Jos tokan risteyksen sääntöjen mukaan jättäen ei osaa sujuvasti vasemmalle kaistalle vaihtaa niin kannattaa palauttaa ajokortti sen myöntäneelle viranomaiselle. Suvuudella tai ennakoinnilla ei ole mitään tekemistä väärien ajolinjojen kanssa.

        Ja kolmannen risteyksen "pakkovasempaan" on matkaa n. puoli kilometriä. Ajatko Leppävaarasta Turun motariakin Munkkivuoreen koko matkan vasenta kaistaa kun käännyt päästä vasemmalle?

        Me nihilistit kun esim. ajamme tien oikeaa laitaa, kierrämme kiertoliittymät vastapäivään, pysähdymme punaisissa valoissa, Sekä jätämme risteyksen sääntöjen mukaan. Vaikkei paikalla juuri silloin välttämättä muita olekaan.


      • lain kirjain
        säännöt hukassa kirjoitti:

        Ehkä parannat omaa sujuvuuttasi, mutta nyt et kyllä näe kokonaisuutta.

        Ekassa risteyksessä itse käännyn aina Ratsukadulle. Oikealle vaihtaminen kannttaa tehdä tällöin vasta Sellon parkin valojen jälkeen. Tämä parantaa sujuvuutta. Tarpeettomasti suoraan oikealle kaistalle änkevät tukkivat sitten usein Alberganesplanaadin ja varsinkin Sellon parkkiin ajon (nuolivalo parkkin eri tahdissa kuin suoraan ajaville).

        Jos tokan risteyksen sääntöjen mukaan jättäen ei osaa sujuvasti vasemmalle kaistalle vaihtaa niin kannattaa palauttaa ajokortti sen myöntäneelle viranomaiselle. Suvuudella tai ennakoinnilla ei ole mitään tekemistä väärien ajolinjojen kanssa.

        Ja kolmannen risteyksen "pakkovasempaan" on matkaa n. puoli kilometriä. Ajatko Leppävaarasta Turun motariakin Munkkivuoreen koko matkan vasenta kaistaa kun käännyt päästä vasemmalle?

        Me nihilistit kun esim. ajamme tien oikeaa laitaa, kierrämme kiertoliittymät vastapäivään, pysähdymme punaisissa valoissa, Sekä jätämme risteyksen sääntöjen mukaan. Vaikkei paikalla juuri silloin välttämättä muita olekaan.

        Niinpä, minunkin koirani istuu kun käsken "istu", ei sekään kysele syytä siihen!


    • Cat hates rat

      "Sama porukka myös ryhmittyy (pikkuautollakin) vasemmalle kääntyessään oikealle. Sitten kun vielä jätetään VILKKU KÄYTTÄMÄTTÄ, niin parhaimmillan mahtuu oikealta ohi kun itse on jatkamassa suoraan tai kääntymässä sinne oikealle"

      Olet sä siimahäntä aika epeli. Miten voit lähteä ohittamaan ketään tuollaisessa tilanteessa, jossa se OLETETTU kääntyjä ei käytä suuntamerkkiä? Joku kysyikin tuolla aiemmin, että "Kukahan tuollaisessa törmäyksessä lopulta olisi syyllinen, vasemmalle kääntynyt rotta, vai oikealle kääntynyt rekka?" Kummalliseen kuvaukseen saa aivan oikeanlaisen kysmyksen kuitenkin aikaiseksi.

      Aivan, kumpikohan? Vastauksesi tuohon kysymykseen oli aika ylimielinen, kuten tämäkin pläjäys: "Vähän perspektiiviä tuohon nillitykseen, jos saa pyytää."

      Ottakaa nyt "perskpektiiviä" kun päällikkörotta käskee. Tässä esimerkkiä siitä, kuinka liikenteessä ajetaan oikealla "kiinteistövälittäjän perspektiivillä" shaatana:
      "Esimerkiksi itse vasemmalle kääntyessäni en tietenkään väistä näitä väärin risteyksen jättäviä..."

      Et tietenkään väistä, koska olet liikenteen jumala ja ainoa oikeaoppinen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5369
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3457
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1582
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      195
      1503
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1013
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe