Sivulle

Apua 24ystäväiset

Koiraystävälleni pitäisi opettaa sivulle tulo. Mutta miten ihmeessä se koulutetaan sillee että koira istuu edessäni ja sitten "sivulle" käskystä kiepsauttaa peppu edellä sivulle? Olen googlettamalla löytäny vain ohjeita siihen kuinka koira saadaan jalkojen takaa kiertämällä sivulle...

2

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rusettirinta

      Ensin pitää opettaa vapaana luoksetulo eteen istumaan. Kun koira istuu eteen, otetaan kaulapannasta kiinni ja ohjataan "sivulle" käskyllä ja sitten "istu". Jos koira istuu veltosti lonkallensa, niin yksi askel eteenpäin ja käsky istu. Jos olet ns. namien kanssa kouluttava, niin koiran istuessa eteesi, viet namin koiran kuonon eteen ja ohjaat kädellä, käsky "sivulle".

    • ...................

      Siis osaako se sivulle tulon muuten? Jos osaa, niin homma on helppo,ja ei tartte kuin pikkasen ohjausta. Jos taas alat opettamaan sivule tuloa ihan aakkosista, niin itse olen alkanut naksuttelemaan sitä ihan normiarjessa, en edes ohjaile hirveästi. Mutta koirani osaavat kyllätarjota paljon ja kaikenlaista, kun ovat sellaiseen oppimistyyliin oppineet. Kun koira osaa sivulle-käskyn merkityksen, se kierähtää sinne mielestäni aika luonnollisesti nimenomaan suoraan sivulle. Pienellä käden liikkellä sen saa alkuun. Systeemi on periaatteessa sama kuin sillä kiertäen sivulle menossa. Mutta ohjausliike on vain erilainen. Mutta siis ahneella koiralla nami nenän eteen ja oikeansuuntainen ranneliike, niin koira kääntyy kyllä. Jos ei homma muuten alaluonnistua, niin laita sille kiertopuolelle jokin fyysinen este, niin helpottuu.

      Itse en siis käytä minkäänlaista fyysistä ohjausta alkuvaiheessa, ja koiraan koskemista vältän muutenkin. Mennään ihan siten, että ensin naksutellaan ja vahvistetaan, ja vaatimustasoa nostetaan. Kun koiralla on oikea vireystila, se ei todellakaan istuksi veltosti lonkallensa. Ja nimenomaan oikeanlainen mielentila on kaiken positiivisen ehdollistamisen mahdollistaja. Niin kauan kuin koiralla on mistä se motivoituu, se ei tee mitään veltosti. Jos koira tekee jotain "veltosti", niin silloin pitää miettiä palkkiota. Se ei ole kohdallaan. Ja kun palkkio ei ole kohdallaan, ei kannata kauheasti opetella uusia asioita.

      Mutta siis, itse pidän nuo asiat erillään. Kun koira osaa tulla sivulle, se tekee sen ihan mistä suunnasta vain. Luoksetulon ja eteenistumisen opettelu on eri asia. Kumpikin asia opetellaan ensin erikseen. Ja ne yhdistetään sitten. Itse kuitenkin varoitan liian paljon tekemään juuri tietynlaista liikeyhdistelmää. Päinvastoin, kaikkea koiran ennakointia pitää välttää. Harjoitusten tulee olla siis vaihtelevia ja yllätyksellisiä. Ja nopeita ja lyhyitä.Muutama toisto kerrallaan riittää. Ja homman pitää loppua aina siihen hyvään suoritukseen, vaikka kuinka tekisi mieli jauhaa, kun se koira niin hyvin osasi ;D

      Etäisyyksiä ja sellaisia voi sitten treenata ajan kanssa. Itse harrastan ykköslajina koiratanssia. Jossa siis tehdään etäliikkeitäkin. Se on laji, jossa homma ei onnistu, jos ei koira halua hommia tehdä. Käytän paljon erilaisia apuvälineitä, ja autan koiraa onnistumaan. Kosketuskeppi kuuluu ihan perus apuvälineistöön. Samoin erilaiset kosketusalustat. Näitä kannattaa tutkia, jos haluaa auttaa koiraa oppimaan. Ihan kaikkeen ne eivät sovellu, mutta erittäin moneen kyllä. Periaatteessa sama asia kuin nami nenän edessä.Siinä koira vaan ehdollistetaan siihen, että sen namin saa, kun kuono seuraa palloa. Kosketuskeppi, namialustat ja kosketusalusta ovat kolme erinomaista apukeinoa. Ja niiden käyttömahdollisuudet ovat melkein loputtomat, kunhan perustyön tekee kunnolla. Näiden avulla saa koiralle erilaisia liikeratoja rakennettua. Ja tosiaan, sopivat melkein kaikkeen. Noh, maastolajeissaei niinkään ole käyttöä niille ollut. Mutta näissä "perustempuissa" . Mutta kaiken a ja o on koiran motivaatio. Sitä pitää pitää yllä. Ja jos tuntuu, että koira ei halua oppia, niin pitää miettiä tarkkaan, mikä kohta meni vikaan. Ja tarkastaa palkkaus. Pakotteet ovat itselläni ihan viimeinen keino. Käytän pakotteita. Mutta vain, jos on ihan pakko. Kun koira ylittää rajan, jota ei saa, niin karjaisen kyllä sen perkeleen. Meillä esimerkiksi epäsosiaalinen käytös on sellainen asia. Nämä katkaisen heti ja selkeästi. Raja tuli vastaan.Mutta muuhun niitä ei oikeastaan tarvitse. Muusta selviää palkkaamalla oikeaa käytöstä. Ja jättmällä sen väärän palkkaamatta. Kun koira hoksaa logiikan (se vaatii sen, että sen pitää joskus myös epäonnistua, ja jäädä ilman palkkaa), niin se oppii muokkaamaan käytöstää, ja tarjoamaan erilaisia toimintamalleja. Tehokkain tapa oppia on palkita sitä koiran tarjoamaa käytöstä. Jos koira tarvitsee apua keksiäkseen sen, niin annetaan sitä.Mutta ei niin, että ihminen näyttää. Estetään vääriä mahdollisuuksia, ja kannustetaan oikeaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3050
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2091
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe