Meidän perheelle ruokaan jää

nälkä aina

rahaa 39 e kk. siitä pitää saada kk ruuat kaikille.

On se jännä että suomalaisia ei auteta eikä nosteta korvauksia, otetaan vaan. Kohta on ehjä edessä.

31

315

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valehtelette

      En usko. Ei kukaan elä 40 eurolla

    • en tunne ketään enää

      Meillä minä olen työtön, saan 600 e työttömyyskrovausta ja tulee yhdet elarit, lisät onloppuneet.

      Meille ruokaa jää vuokran ja sähkön ym laskujen jälkeen 120 e kahdelle. Lapsi ssaa opintotukee mutta se menee byussilippuun ja siitä jää hänelle 30 e kk omiin menoihin,,,

      Lapsi syö koulussa (onneksi alko koulut) lämpimän aterian, itse en syö lämmintä ruokaa kun satunnaisesti, aamulla kahvia kuppi ja iltapäivällä syön makaroonia tai kaurapuuroa. Näin menee joka päivä.

      Jos hyvin käy voin kerran viikossa saada perunaa ja sianlihaa, niitä on joskus tarjouksessa 1 e 300 gr paketti, se on aika rasvasta mutta halpaa.

      Lihaa, vihanneksia, hedelmiä emme pysty ostamaan, kesällä syön apilaa ja koivunlehtiä. Leipäjonossa käyn kerran kuussa, sinne on matkaa ei jaksa kävellä ja bussilippu on hiin kallis..silloin saan sieltä leipää pääasisassa.

      Lehitä ei tule mitään, missään harrastuksissa emme käy, emme matkoilla, emme kavereilla, pääasissa olemme vain kotona. Minä nukun lähes koko päivän tai luen lehtitemsteristä hakemiani lehtiä.

      Nukkumisessa unohtuu nälkä, ja aika menee nopeemmin.

      Puhelintakaan ei ole. Posti vielä kulkee joka tuo laskut. Niitä sitten makselen ettei jouduta ulos, se kaikki on ruuasta aina pois. Asumistukee en saa. On niin pieni asunto, yksiö jossa lapsen kanssa asumme.

      • sos.tuet?

        Mitä laskuja tulee jos ei puhelintakaan ole? Sähkö mutta mitä muuta?
        Sinun pitäisi jäädä tietty summa asumismenojen jälkeen.


      • Pitkäaikatyötön

        "Lapsi ssaa opintotukee mutta se menee byussilippuun ja siitä jää hänelle 30 e kk omiin menoihin,,,"

        Entä koulumatkatuki? http://www.kela.fi/koulumatkatuki

        "Asumistukee en saa. On niin pieni asunto, yksiö jossa lapsen kanssa asumme."

        Mikä kumman perustelu tuo on olevinaan? Vanhemman luona asuminen on este lapsen oikeudelle opintotuen asumislisään, mutta ei peruste koko talouden asumistuen epäämiseen. Tuossa on tehty minusta aika selvästi väärä päätös.


      • ei eineksille

        Teillä jää neljä euroa päivälle lapsen opintotuki n. 90 e/kk joten älä märise yhtään, kyllä sillä ruokaa saa, jos osaa tehdä ja hedelmätkin.


    • Ei ole laskuja

      Elin vuoden vapaaehtoisesti, mahdollisemman pienellä budjetilla.
      Vuoden lopussa jaettuna kaikki kulut 12kk sain 530 €/kk ,siinä ei yhtiövastike sähkö kylläkin.

      Kunnan toimeentulotuki jakaa tulon riittäviksi seuraavasti:
      Summa 1.1.2014 on 480,20 € /kk

      Ravintomenot 48 % (229 € / kk )
      Vaate- ja jalkinemenot 7 % ( 33,40 € / kk)
      Informaatiomenot (lehti, puhelimen, netti ) 19 % (90,65 €/ kk)
      Vähäiset terveydenhuoltomenot 3 % reseptivapaat lääkkeet (14,3 € /kk).
      Muut jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot 23 % (109,7€/kk)
      yhteensä 100 %

      Kaikissa kunnissa sovelletaan samoja toimeentulotuen perusosien euromääriä.

      Yksin asuvan henkilön perusosan määrä on 480,20 euroa kuukaudessa 1.1.2014 lähtien.
      Yksinhuoltajalle korotettuna maksettavan perusosan määrä on 528,22
      euroa. (= 47,73 € yksihuoltajana lisää )

      Eli jo yhdelle olisi tukea nostettava n. 50 €/kk.
      Tänä vuonna aivan samoilla menoilla on ruokaan menneyt 11,2 % enemmän hintojen nousun vuoksi. Kuitenkin käteeni jää -8 €/kk koska vero prosentti nousi.

      Itse toteat ettei tilanteeseen tule tuloilla muutosta.
      Mitäs jos.. pyrkisit tarkkailemaan menoja, eri menoryhmissä.
      Suurin leikkaus ilmeisemmin muut menot osuuteen.

      " Älä hanki kaikkea mitä tarvitset,
      vain sen mitä ilman et voi elää."
      Jo tuolla periaatteelle saatat saada budjetin tasapainoon.

      • lehti on turha

        Köyhän ei kannata tilata mitään lehtiä. Ja puhelin ja netti maksavat nykyään tosi vähän kun on kova kilpailu. esim kiinteä laajakaista 10 e ( 50 megaa) ja kännykässä rajaton puhe/teksti/netti 19.80/kk. Kannattaa selvittää mistä saa edullisimmin.


      • Kerro heti
        lehti on turha kirjoitti:

        Köyhän ei kannata tilata mitään lehtiä. Ja puhelin ja netti maksavat nykyään tosi vähän kun on kova kilpailu. esim kiinteä laajakaista 10 e ( 50 megaa) ja kännykässä rajaton puhe/teksti/netti 19.80/kk. Kannattaa selvittää mistä saa edullisimmin.

        Mistä yrityksestä saa noin halvalla liittymät?


      • DNA on palvellut
        Kerro heti kirjoitti:

        Mistä yrityksestä saa noin halvalla liittymät?

        Dna:lta. Kiinteässä laajakaistassa tarjosivat vuodeksi, mutta aina ovat tarjonneet uutta ja edullista jos entinen loppunut. Sama pätee kännykkäliittymään. Edellinen oli 10e/kk ja sai puhua /tekstata 12 000 m.


      • kannataa kysyä
        DNA on palvellut kirjoitti:

        Dna:lta. Kiinteässä laajakaistassa tarjosivat vuodeksi, mutta aina ovat tarjonneet uutta ja edullista jos entinen loppunut. Sama pätee kännykkäliittymään. Edellinen oli 10e/kk ja sai puhua /tekstata 12 000 m.

        Edelliseen lisäys, ettei pidä aina tyytyä mitä tarjotaan, vaan kannatta kysellä ja kilpailuttaa. Voi mennä liikkeeseen kyselemään mitä tarjoiaisitte tai soittaa asiakaspalveluun. Olen käyttänyt molempia vuosien varrella ja aina saanut parhaan mahdollisen tarjouksen. Sama päti myös lehtitilauksiin joita aikoinaan tilasin, otin vastaan hyvän tarjouksen ja kun se päättyi ja tuli ns normilasku, laitoin s-postia että perun tilauksen , jos ei ole tarjota uutta halvemmalla. Auttoi ja sain, mutta nykyään en enää tilaa mitään. Asun mm kirjaston vieressä, enkä ehtisi lukeakaan...


      • ..........

        Erittele kaikki menot.
        Teen itsekin kirjaa, ensimmäiseksi vuokra, netti, pankkipalvelumaksu ja sitten apteekin ym menot.

        Lasken vuoden mittaisen kauden jälkeen kaiken yhteen.


    • perhe ei elä suomess

      Meille ei tule yhtään lehteä, meillä ei kellään ole puhelinta, meillä ei ole autoa, ja aunto kaksio 6 henkilölle. Laspille on tehty punkat vaatekaappin, siellä on hyllyt vahvistettu ja duunattu vuoteiksi, ovet on poistettu että saavat ilmaa, me vanhemmat nukumme keittiön pöydän alla, jotta aamulla herää laittamaan aamupalaa.

      Emme harrasta mitään, kellään ei ole suksia, ei luistimia eikä polkupyöiriä ja kahdet kengät joita vuorotellen lainaamme.

      Meillä ei ole telkkua eikä mitään elektroniikkaa, tietsikka on ainoa saatu lahjaksi vanha kun naapuri osti uuden.

      Emme käy missään muualla kun sosuun viemme laput ja kaupassa.

      Meidän elämä on tosdella ankeeta, ei ole edes ystäviä, kotona pelaamme kimbleä joka ilta, että saamme firikkeitä.

      Ruokaa on rahaa 4 e per viikko. Onneksi lapset syövät koulussa, ja me vanhukset kerran viikossa makaroonia.

      Yuo tietokone naapuri kertoi että jos eroaisimme, minä saisin asumitukea, ja tt tukea enempi ja kaikkiin tukiin lapsikorotuksen, pitääkö paikkansa? Meidän tulot nousisi todella paljon,,

    • antikokoomus
    • aha?

      Aika jännä, kun lapseton ei saa lapsilisiä, niin joku on muka mielestään köyhä, vaikka pelkät lapsilisänsä ovat enemmän, kuin mitä mikään köyhä lapseton suomalaisen nettoveronmaksajaperheen kakara yhteensä koskaan saa yhteiskunnalta kuukaisittaisia ilmaistukia. Jokainen vaikka kolme pentua synnättänyt täällä ja Virossa tai vaika Ambomaalla jos on Suomen kansalalainen, saa sellaset yli kolmesataa euroa kuussa Kelalta ruokaan. Homma jatkuu sellaset 17- vuotta per kakara, ja muka nälkää siinä näkee. Just joo. Minä olen sellasen perheen kakara, että maksettu on enemmän kun on saatu, ja kyllä jollakin valtion ruokararahalla neljäsatkua kuukaudessa automaattisesti Kelasta söis ihan hyvin. Me lapsia omaamattomat sen sijaan joudumme näkemään nälkää tai anomaan tukia, mutta veronmaksuvelvoite on ihan sama kuin vaikka maamme mijonääreilläkin joille pätkähtää niile jotnkin lapsiluvun mukaan muutama satku valtiolta tuka, eli vaikka lapsipehillä olisi köyhimmilläkin kuuksaisittain 17- vuotta mässäjäiset 500 euron ruokarahalla JOKA kUUKAUSI,siihen avustusnyhtäminen veroissa juuri lapsiperheellisille koskee myös lapsettomia kansalaisia.

      Ai vittu jos saisi lapsiperheellisten etuuksia. Verrantona kuitenkin, että perheet joissa on vaikka kaks kakaraa ja tulot yhteensä 8000 kuukaudesssa brutto, niin ne jo itse eivät saa mitään verojen jälkeen. Sen sijaan maamme rikkaimmat saavat ja köyhät lapsiperheet elävät ihan mukavasti, jos vertaa lapsettomiin köyhiin tukiej määrissä.

    • harkintaa,harkintaa

      Lapsien tekeminen ja hankinta on jokaisen oikeus, mutta ei velvollisuus,
      Siis mikä tässä on niin vaikeeta eli siis jos harkitaan lapsen tekoa niin täytyy ottaa huomioon että pystyykö sen lapsen ruokkimaan vaatettamaan tai ylipäänsä huolehtimaan lähtökohtaisesti itse,aivan luitte oikein siis ITSE voitteko kuvitella,ja sen jälkeen jos on niin että pystyy niin siitä vaan lasta hankkimaan,mutta yhteiskunnan tuella tai siihen pelkästään turvautumalla ÄLÄ hanki lasta,en ymmärrä miksi yhteiskunnan täytyy tukea köyhien ihmisten tenavia.

      • WWIII ?

        Lasten hankintaan täytyy käyttää harkintaa myös sen vuoksi, että mitä tulevaisuus tuo lapsille eteen.
        Arvot koventuvat, elämä kallistuu, työpaikat häviävät, ...
        Ehkä tämä kaikki täytyy jonain päivänä nollata sodan käynnin kautta. Yhteiskunnan rakentamiseen tällöin tarvitaan kaikki kynnelle kykenevät.
        Kukaan ei sotaa toivo Suomeenkaan, mutta voi olla, että historia toistaa itseään...


      • Työtön likka.

        Olen samaa mieltä kanssasi. Itse kanssa pohdiskellut samoja asioita.


      • en ole Linkola.
        Työtön likka. kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi. Itse kanssa pohdiskellut samoja asioita.

        Sotaako tarkoitat?

        Minulla on vain paha tunne, että näin todella tulee käymään. Se tuo paljon tuhoa, mutta toisaalta on välttämätön ihmisten arvojen ja työllisyyden kannalta.


    • Hokshoks!!

      Hei tiedoksi kaikille, että jos lastenne koulussa on koulun määräyksen tai suosituksen vuoksi erilaiset elektroniset vempaimet kuten tabletti tai joku kallis laskin pakollisia, eikä teillä ole varaa niihin ja olette ttt-asiakkaita niin toimikaa seuraavasti: kirjallinen lausunto koulun rehtorilta sossuun mennnessä ja saatte harkinnanvaraista hankintoihin. Näin on ollut esim. Vaasassa jo pari vuotta sitten. Sossu antoi meille 750€ maksuosoituksen Giganttiin ja ostettiin tabletit kahdelle lukiolaiselle.

      • en voi uskoa

        Tuo on kyllä vähän liian uskomatonta, että tabletteihin antaisivat maksusitoumuksia, kun eivät kaikille myönnä avustusta vaatteisiinkaan tai muuhun harkinnan varaiseen, vaikkapa pesukone.

        Ovat sosiaaliluottojakin vielä karsimassa.


      • kirjat vähenee
        en voi uskoa kirjoitti:

        Tuo on kyllä vähän liian uskomatonta, että tabletteihin antaisivat maksusitoumuksia, kun eivät kaikille myönnä avustusta vaatteisiinkaan tai muuhun harkinnan varaiseen, vaikkapa pesukone.

        Ovat sosiaaliluottojakin vielä karsimassa.

        Joissakin kouluissa tablettitietokone on pakollinen. Silloin tietysti oppilaankin on pakko omistaa tabletti, koska esim. oppikirjaa ei ole, vaan se on siinä tabletissa. Hieman vaikea on tehdä läksyjä ja lukea kokeisiin, jos "oppikirjaa" (tässä tapauksessa tablettia) ei ole.

        Olikohan se jo vuoden päästä kun peruskouluun tulee uusi oppiaine. Se on ohjelmointi. Maailma muuttuu.


    • tt tukea odotellessa

      Ei työssä oleva pärjää suomessa, työttömänä saa kaikki edus. Minä ainakin olen ollut nyt 10 v työttömänä ja pärjään tosi hyvin lsten kanssa, heille on aikaa ja kesällä voi reissata tai olla rannalla, tavlvella saa olla sisällä lämpimässä. Lapset vien toki talvisin kouluun autolla. Jos olisi työtön ei oleisi varaa matkustella eikä ptiää autoa. Jo miehen pitäminen tässä veisi tuloista tuet pois.

      Viidestä lapsetsa saa hyvä lisät ja elarit, yh korotukset ja asumistuet, joka viikko tulee jostain rahaa. ja kun käy vielä kirpparilla saa ansaita 300 e lisää että vaikuttaa tukiin.. pari hoitolasta niin se on siinä

    • työttömyys kannattaa

      Minulla on kaksi ammattia, kumpaakaan en e oel enää työllistynyt, jtoen aloitin koulun ja menin iltatöihin. Siitä kuitenkinrangaistiin niin, että vaikka tein kuinka paljon tahansa, en saanut ilman lainaa ruoka ja asumistani maksettua saatikka opiskelujani, joten lopetin opsiekluni ja ryhdyin työttömäksi. Siieh pystyi koska oli jo ammatti.
      Kun opiskelin ja kävin työssä, jouti aina katsomaan ettei " antsitse liikaa" joka tarkoittaa sumeksi, että maksa muiden kulut mutta älä omiasi, opiskelijan ei kuulu syödä mitään eikä saada uusia vaattietakaan tai maksa omilla rahoilla opintojaan, vaan kaikki pitisi hoitaa velkarahalla vaikka teet työtä sen takia ettei tarvitsisi.

      Suomen valtio haluaa että opiskelijat ovat opintojen päättyessä velkaisia ja maksuhäiriömerkittyjä joilla ei ole laskujen maksun jälkeen yhtään käyttörahaa.

      En ottanut opintolainaa, enkä jatkanut opintoja vaan ryhdyintyöttömäksi.

      Nyt on vuokra asunto, ja ruokaa pöydässä, enikä ole niin väynytkään kun opiskeli ja teki töitä ilman ruokaa.
      Odottelen vaan koska saan niitä entisiä ammatteja vastaavia töitä tai sitten jos en saa nostelen tt tukea ja työttömyyskrovausta.

    Ketjusta on poistettu 39 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe