Köyhät

sossupummi

Miten joku voi sanoa että elää 40 eurolla kuussa. Ei kukaan elä sellasella rahalla. Miten te oikein sitä rahaa tuhlaatte. Ostatte viinaa ja tupakkkaa ja kaikkea turhaa. Lopettakaa lehtitilaukset kanava tilaukset ja muut turhat jotta jää rahaa ruokaan. Vaatteita voi ostaa kerran vuodessa, puhelimen voi myydä ja auton voi myydä. Polkupyörällä pääsee ilmaiseksi.

Itse poljen aina vaikka olisi pakkasta ja päivässä tulee usein 20 kilsaa polkemista. Puhelinta en tarvii koska ei ole kavereita eikä sosiaalista elämää. Köyhän siis pitää lluopua lähes kaikesta jotta jää rahaa ruokaan ja välttämättömiin tarpeisiin. Nettilasku on ainoa lasku mitä minulle tulee, muu raha jää ruokaan eli 450 euroa kuussa.

17

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyykkyjaska

      - Alkoholiin viimeisen 7 vuoden aikana 0 euroa. 2007, kun vielä opiskelin, kävin baarissa kahdesti. Näihin molempiin meni yhteensä 25 euroa.
      - Tupakkaan koko elämäni aikana 0 euroa. En ole koskaan edes maistanut.
      - Kanavatilauksiin koko elämäni aikana 0 euroa.
      - Viimeksi minulle on tullut lehti vuonna 2006. Puolen vuoden tilausjakso MikroBittiä 20 eurolla.
      - Autoon koko elämän aikana 0 euroa.

      Uusi puhelin minulla on, se täytyy myöntää. Prismassa oli keväällä perusluureja tarjouksessa hintaan 9,90. Raaskin päivittää sen useita vuosia vanhan, jesarilla teipatun murheenkryynin jonka akku kesti puoli päivää. Voin myydä sen sinulle jos haluat, paljonko maksat? Tarvitsen kyllä sen jälkeen keinon millä soittaa ja varata lääkäriaikoja, koska sairauteni vuoksi joudun käymään lääkärissä usein, minkä lisäksi 1-2 kertaa kuussa päiväsairaalassa hoidattamassa elimellistä vauriota, jonka syntyyn en ole voinut itse vaikuttaa. Tästähän rapsahtaa lasku joka kerta, ja sossu on sitä mieltä että minulla on kyllä itse varaa maksaa se. No, periaatteessa on kyllä, mutta se on tietysti sieltä ruokakassista pois.

      Käsittämättömän yleinen ajatus on, että jos köyhä myy vähäisen, huonokuntoisen omaisuutensa joka on ollut ostohetkelläkin useimmiten käytettyä ja aina halpaa, hänen köyhyysongelmansa ratkeaa kuin taikaiskusta.

      Toinen harhakäsitys on se, että jos sossu tekee mielivaltaisia päätöksiä, ne saa helposti oikaistua tekemällä valituksen, minkä jälkeen sossu myöntää auliisti virheensä ja rahaa tulee sen jälkeen ovista ja ikkunoista. Tosiasiassa saa vain lautakunnalta hylkäyksen ja hankalan asiakkaan maineen. Aina voi yrittää etsiä oikeusapua ja lähteä käräjöimään, mutta siinä saa sitten huomata päätösaikojen kummallisesti venyvän, tulee kummallisia esteitä ja viivytyksiä ja kohtelu muuttuu kylmäkiskoiseksi. Siinä vaiheessa sitä joko kärsii tappionsa ja elelee sillä mitä käsiinsä sattuu saamaan tai sitten pitää kiinni oikeuksistaan ja kärsii vielä epävarmemmasta tilanteesta ja on välillä pitkään rahattomana.

      Ei korppi korpin silmää noki.

    • köyhää on

      On se jännä että aina vedotaan siihen kaljaan ja tupakkaan. On ihmisiä jotka ei niitä käytä.
      Ei suomessa työtön niitä edes pysty ostamaankaan.

      Mulle itselleni jää työttömyyskorvauksen jälkeen rahaa 100 e, puolin ja toisin. Asumiseen mnee yli puolet korvuakusesta, sitten sähkö ja muut pakolliset kulut.

      Puhelinta ei ole, eikä tule yhtään lehteä. Onneksi en taravi yhtään lääkkeeitä, sillä lääkäriin ja lääkkeisiin ei ole varaa.

      Ruokaa ostan aina ulkolaista koska se on halvempaa, ja yleensä lidlistä. En osta sitä kaljaa enkä tupakkaa, en osta vihanneksia enkä hedelmiä, enkä lihaa enkä jugurtteja enkä mitään juustoja ja semmoisia.

      Ostoskorini on aina sama, makaroonia, jauheliha jos on 1 e rasia, silloin ostan kaksi. Kauraryyhejä saa eurolla joskus 3 pakettia.

      Makarooni ja kaurapuuro, harvoin jauhlihaa, sitä yritän säästää noin kerran kuussa käytettäväksi.

      Perunaa ostan 10 kg silloin kun se on 5 e (30 mk) säkki, kallista onmuta siitä riittää kyllä ptikäksi aikaa, kun sen ostaa pitää jättää makaoonit ym ostamtta.

      Vessapaperia ei ole, käyn aina suihkussa kun kyn vessassa.

      Vaatteita ei ole yhdet fisat farkut, ja lenkkarit ja takki, niillä mennään keäst talvet.
      Työttömyydessä on se hyvä puoli ettei tarvi mennä talvella ulos kun kauppaan. Naapurin kanssa mennään hänen hautolla jos tarvii perunoita ostaa.

      • 13+4

        "On se jännä että aina vedotaan siihen kaljaan ja tupakkaan. On ihmisiä jotka ei niitä käytä.
        Ei suomessa työtön niitä edes pysty ostamaankaan."

        Missä töissä ne kaikki kaljaa ostavat syrjäytyneet spurgut sitten käy? Ei ne kaljaansa varastakaan, kun olen nähnyt niiden maksavan isot kaljaostoksensa ihan oikealla rahalla monen monta kertaa.


      • ääliö olet!
        13+4 kirjoitti:

        "On se jännä että aina vedotaan siihen kaljaan ja tupakkaan. On ihmisiä jotka ei niitä käytä.
        Ei suomessa työtön niitä edes pysty ostamaankaan."

        Missä töissä ne kaikki kaljaa ostavat syrjäytyneet spurgut sitten käy? Ei ne kaljaansa varastakaan, kun olen nähnyt niiden maksavan isot kaljaostoksensa ihan oikealla rahalla monen monta kertaa.

        Minä sanoinkin ettei kaikki!!!! Älä yleistä, ei ne kaikki ole alkoholisteja.

        Esim minä, en käytä alkoholi juuril ainkaan, kaljaa en osta koksaan, en tykkää kaljasta enkä siideristä en ole ikinä tupakoinut en ksokaan, maistanut kyllä joskus 16 v, mutta en ikinä poltanut. Siihen ei mene multa rahaa.

        Viimeksi olen alkossa käynyt ostamassa kuohuviinipullon lahjaksi sekin häihin, ja siellä skoolannut ja näin.. mutta siihen se on kin jäänyt. En yrkisnkertaisesti halua maksaa siitä että kräsisin itseaiheutettua krpaulaa.


        Joten älä sinäkään yleistä että kaikki! Niitä on mutta ei ole kaikki.


    • haloo suomi

      Minä poltin 8 vuotta sitten toista askia tupakkia päivässä, ajoin päivittäin huviajelua ainakin tunnin, autolla kaikki huollot, verot, vakuutukset yms. jämptisti maksettuna ja söin hyvin, pelkkiä premium-tuotteita, mitään euroshoppereita en ostanut, oli homejuustot ja graavilohet jääkaapissa usein ja kävin myös Kotipizzan pizzeriassa ja grillillä syömässä sekä alkoholiakin kului viikonloppuisin mukavasti, baarissa en juuri käynyt, mutta taksilla ajoin kyllä kavereiden luokse. Ai niin, ja joka aamu tippui sanomalehti luukusta. Laskut oli jämptisti maksettu.

      Nautin tuolloin työmarkkinatukea, asumistukea ja toimeentulotukea. Nykyisin nautin niitä samoja edelleen, ne ovat jopa hieman nousseet noista ajoista, mutta mutta...

      Nykyisin en juo lainkaan alkoholia koskaan. En polta tupakkia lainkaan. Nykyisin ei ole enää autoa, myin sen pois. Nykyisin en ostele juustotarjottimia tai graavilohia. En osta edes tavallista Edamia, koska juusto on niin kallista, että ne kimpaleet voisi noteerata pörssissä. Yleensä syön hirveää sontaa, kaikenlaista euroshopperin ranskiksia ja halvimpia kumisia ja rustoisia siannahka-lihapullia ja jotain halpaa vihannesta koitan ostaa jos on euro ylimääräistä sille päivälle. Ostan kaikista tuotteista halvimman. Silti usein joudun tilanteeseen, että tilipäivään on viikko ja rahaa on kymppi, joten syön viikon pakasteesta ostettuja Pirkka-keittojuureksia lihaliemessä. Laskut on usein myöhässä, maksetaan kolmannella karhulla. En käy oikeastaan koskaan ulkona syömässä ja sanomalehtitilaus on loppunut.

      Tästä huomattavasti nuukemmasta elämästä ja nostetusta perusturvasta huolimatta olen köyhempi kuin koskaan. Rahan arvo ei ole alentunut, tuet ovat nousseet, mutta se ei auta, kun hinnat ovat nousseet taivaisiin. Se riipaisee työssäkäyviäkin. Kuukauden ruokalaskun hinta on moninkertaistunut. Ennen sai alta eurolla kahvipaketin, ei niin kauan sitten. Nyt kahvi on luksustuote. Vuokra on nykyisin 150e kalliimpi. Kaikki maksaa hunajaa. Edes pienipalkkaisilla työssäkäyvillä ei ole varaa sellaiseen elintasoon, mikä minulla oli perusturvalla 8 vuotta sitten.

      Ja kansa hiljaa jurputtaen hyväksyy kaiken, ei edes huomaa, kuinka elintaso laskee hitaasti nollaan ja työttömänä alkaa jo oikeasti näkemään ainakin hetken aikaa joka kuukausi nälkää ja luottotiedot ja asunnon on itse saanut nipin napin pidettyä, vaikka ei ole edes velkaa senttiäkään.

      • haloo suomi

        Miksi? Niistä töistä, mitä minä hyvällä lykyllä voisin saada, maksetaan niin huonosti, ettei se tukien kaikottua ja kustannusten lisäännyttyä toisi mitään taloudellista etua.

        Vai olitko sinä tarjoamassa jotain hyväpalkkaista työtä minulle tästä työssäkäyntialueeltani?


      • haloo suomi

        "Jos sinulle maksetaan niin huonoa palkkaa taidat olla aika laiska ja hyödytön??"

        Kun tuossa välillä kävin töissä, niin työkaverit sai samaa palkkaa kuin minä. Yhtä pientä ja hyödytöntä korvausta työläästä ja kiireisestä puuhasta.

        Sitä, olenko laiska ja/tai hyödytön, riippuu miten edellä olevat käsitteet määritellään. Oman arvioni mukaan kotona maatessani saatan toisinaan olla hyvinkin laiska ja niinä hetkinä kun minusta ei kukaan hyödy, niin olen perinteisen määritelmän mukaan hyödytön.

        Töissä ollessani en ole ollut laiska, kertaakaan en ole sairaslomalla ollut ja minun työssäni sitä ahkeruutta tarkkaillaan reaaliaikaisesti, joten se ei olisi edes mahdollista, erittäin paljon pitää kyetä suorittamaan joka ikinen päivä. Ja kun ottaa huomioon, että työntekijä kustantaa työnantajalle liki kaksinkertaisesti oman palkkansa, niin en usko että sitä tekisivät edes näin pienellä palkalla, mikäli se ei hyödyttäisi.

        "Häpeä aikuinen mies1111!!!"

        Mitä? Ja miksi? Ketä se hyödyttäisi? Töitä ei ole eikä tule.


    • Myy tietokone

      Tietokone kannattaa myös myydä. Jos on kone ja netti, joilla raapustelee tänne joutavia, ei voi olla nälkä.

      • haloo suomi

        Netti kuuluu vuokraan. Tietokoneeni on 7 vuotta vanha, en usko että siitä saisi latin latia, korkeintaan 50 euroa voisi joku akuutissa tarpeessa maksaa maksaa tästä metelöivästä rämisevästä tulipaloriskistä, jos joku vielä nykyään pöytätietokonetta ostaisi. Se 50€ on nykyhinnoilla äkkiä syöty. Ennemmin paastoaa sen ajan. Mutta ilman konetta pitäisi nettipankkiasiointi jättää väliin ja maksaa laskut pankissa, 8€ per kappale, siihen minulla ei olisi ainakaan varaa.


      • Kyykkyjaska

        Miten luulet sen tietokoneesta saatavan 30-50 euron summan ratkaisevan ihmisen köyhyysongelman pidemmällä aikavälillä? Millä etsii työpaikkoja, kirjoittaa hakemuksia, maksaa laskut ilman lisäkuluja, etsii tarpeellisia tietoja (esim. ruokakassijaoista ja roskalavoista), pitää läheisiin yhteyttä (esim. minun siskoni asuu Englannissa, inasen kallista soitella), pysyttelee kärryllä yhteiskunnan tapahtumista ja jopa opiskelee (verkossa paljon ilmaista kurssimateriaalia niin suomeksi kuin englanniksikin, joilla olen itse sivistänyt itseäni). Kaikki tämä vain sillä nettimaksulla, joka ei nykyisin ole paljon mitään jos hankkii sen halvimman yhteyden. Ilman sitä nettiä tämä kaikki tulee todella paljon kalliimmaksi. Se halpa nettiyhteys säästää köyhän rahaa.

        Äläkä loukkaa ihmisten älyä sanomalla että käy kirjastossa. Ei siellä ole aikaa kirjoittaa hakemuksia siinä lyhyessä ajassa mikä sille julkiselle koneelle on mahdollista ottaa, eikä ainakaan meillä niitä pysty sitten tallentamaan mihinkään kun usb-portit on sinetöity eikä koneelle ole mahdollista niitä tallentaa edes väliaikaisesti. Siinä ei toimi kuin netti.

        Jos olet ihan oikeasti sitä mieltä että vanhan koneenprutkun myymisestä saatu pari kymppiä sekä kymppi kuussa nettiin tekevät eron siihen onko ihminen köyhä vai ei, niin en voi kuin sääliä sitä miten tyhmä olet.


      • iso raha 20 €
        Kyykkyjaska kirjoitti:

        Miten luulet sen tietokoneesta saatavan 30-50 euron summan ratkaisevan ihmisen köyhyysongelman pidemmällä aikavälillä? Millä etsii työpaikkoja, kirjoittaa hakemuksia, maksaa laskut ilman lisäkuluja, etsii tarpeellisia tietoja (esim. ruokakassijaoista ja roskalavoista), pitää läheisiin yhteyttä (esim. minun siskoni asuu Englannissa, inasen kallista soitella), pysyttelee kärryllä yhteiskunnan tapahtumista ja jopa opiskelee (verkossa paljon ilmaista kurssimateriaalia niin suomeksi kuin englanniksikin, joilla olen itse sivistänyt itseäni). Kaikki tämä vain sillä nettimaksulla, joka ei nykyisin ole paljon mitään jos hankkii sen halvimman yhteyden. Ilman sitä nettiä tämä kaikki tulee todella paljon kalliimmaksi. Se halpa nettiyhteys säästää köyhän rahaa.

        Äläkä loukkaa ihmisten älyä sanomalla että käy kirjastossa. Ei siellä ole aikaa kirjoittaa hakemuksia siinä lyhyessä ajassa mikä sille julkiselle koneelle on mahdollista ottaa, eikä ainakaan meillä niitä pysty sitten tallentamaan mihinkään kun usb-portit on sinetöity eikä koneelle ole mahdollista niitä tallentaa edes väliaikaisesti. Siinä ei toimi kuin netti.

        Jos olet ihan oikeasti sitä mieltä että vanhan koneenprutkun myymisestä saatu pari kymppiä sekä kymppi kuussa nettiin tekevät eron siihen onko ihminen köyhä vai ei, niin en voi kuin sääliä sitä miten tyhmä olet.

        Jos on ihan rahaton ja nälkäinen niin kyllä sillä 20 eurollakin minkä on saanut tietokoneen myynnistä, ostaa ravitsevaa ruokaa esim. kananamunia porkkanoita pottuja herneitä kaurahiutaleita jauhoja öljyä ym ym..


      • Kyykkyjaska
        iso raha 20 € kirjoitti:

        Jos on ihan rahaton ja nälkäinen niin kyllä sillä 20 eurollakin minkä on saanut tietokoneen myynnistä, ostaa ravitsevaa ruokaa esim. kananamunia porkkanoita pottuja herneitä kaurahiutaleita jauhoja öljyä ym ym..

        Entäs seuraavassa kuussa? Sitten kun jääkin vielä vähemmän rahaa käteen kun joutuu käymään pankissa maksamassa laskunsa kalliilla? Kun joutuu juoksemaan siellä täällä hoitelemassa niitä asioita jotka aiemmin on hoitanut sillä 20 euron tietokoneella, ja on siten väsyneempi ja nälkäisempi? Sekin aika on työnhausta pois.

        Sittenkö sitä myydään itseään, vai?


      • Ghjkjv
        Kyykkyjaska kirjoitti:

        Entäs seuraavassa kuussa? Sitten kun jääkin vielä vähemmän rahaa käteen kun joutuu käymään pankissa maksamassa laskunsa kalliilla? Kun joutuu juoksemaan siellä täällä hoitelemassa niitä asioita jotka aiemmin on hoitanut sillä 20 euron tietokoneella, ja on siten väsyneempi ja nälkäisempi? Sekin aika on työnhausta pois.

        Sittenkö sitä myydään itseään, vai?

        Voihan sitä ostaa 5euron jämäkoneen
        Linuxilla kyllä seki pelittää
        Laskun maxxuun


      • Näin näkis
        Ghjkjv kirjoitti:

        Voihan sitä ostaa 5euron jämäkoneen
        Linuxilla kyllä seki pelittää
        Laskun maxxuun

        Tuo on kyllä maailman typerin neuvo, tuo myyntineuvo. Rikkailla on vara myydä liioistaan, köyhillä ei! Ikinä en ole tarve-esineitä myynyt enkä myy. Minä vain ostan, kun on ylimääräistä, aina ei sitäkään. Näillähän myy tietsi ei ole tarkoitus muuta kuin vidduilla.


    • moi!

      Saanko tehdä analyysin aloituskirjoituksen laatijasta: kirjoittaja on mies, elää maaseudulla, on iältään 30- max 55 ja on useita vuosia ollut työttömyyskorvauksella. Tausta duunari sekatyöläistöissä, ei töitä kahteen vuoteen, ei koulutustaustaa korkeakouluista. Olenko väärässä? Kerro nyt, sen verran pitää olla pokkaa, jos tollasen aloituksenkin laatii, että kertoo persoonastaan hieman.:D Yleensä työttömien tai köyhien haukkuminen viittaa luusereihin, eli jotenkin rikostaustaisiin ihmisiin netin palstoilla.

      • Kysymyksiä

        Minua pisti silmään tämä >>>muu raha jää ruokaan eli 450 euroa kuussa.


    • työtön köyhä

      Saan toimeentulotukea ja siitä jää 400 käteen. Ostan sillä ruuat ja kaljaakin usein. Tupakkaa en ole koskaan polttanut. Baareissa en käy, netti lasku 30 euroa ja muita laskuja ei ole. Säästin jopa kaks vuotta ja ostin itselleni veneen ja moottorin ja maksoin niistä 1300 euroa. Sosiaalista elämää ei pahemmin ole joten en käy missään. Kalassa käyn yksin ja bensaan menee kans joku 25 euroa kuussa.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6729
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4360
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2783
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1643
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1141
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe