koulukiusaaminen köyhyyden takia

16+7

Itse jouduin ylä-asteella koulukiusatuksi, koska olin köyhä. Monesti kiusattii vaatteistani, koska ne oli halpahallista ostettu. Kerran, kun vanhemmat heitti kouluun autolla minut niin siitäkin alettii kiusaamaan, kun oli niin halpa auto meillä.

24

314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erikoista?

      No moninaiset varmaan ne syyt köulukiusaamiseenkin: minua taas kiusattiin siksi, kun perhe oli akateemisesti koulutettu, että jos sua yhtään lohduttaa ja JOS tuokin ei ole v'ttuiluviesti, kun on kaikki tällä länkyttäjien naamattomalla foorumilla yleensä.

      Outoa jos jotakin on kiusattu perheen halvasta autosta - parempi se on maksaa laskunsa ja elää kunniallisesti, vaikka ajaisi halvallakin autolla, vaiko tiedätkö, kuinka paljon pellejä velkabemarikuskeja tässä maassa oikeasti on- tuskin tiedät...:D

      Luxusauto on usein puuttuvan älyn jatke tyhmillä ihmisillä.


      Ja muuten, kiusattiin muakin perheen autostakin lapsena, mutta mikäli aiheesi liittyy minun persoonaani mitenkään, olet itse nettikiusaaja.


      Minua kiusattiin yläasteella siitä, kun ei ollut duunarivanhempia vaan akateemisia, enkä ollut köyhä. Revi siitä. Toki köyhyys on usein suhteellista. Ja erityisesti tulkinta netti-ilmaisusta.


      On aidosti sydäntä raastavaa julmuus, mitä ihmiset kouluissa lähimmäisiin kohdistaa. Kiitän luojaani, että minä en sentään pilkkaa köyhyydestä lapsuudessa tai ole koskaan joutunut kokemaan. En usko, että olisin kestänyt sellaista. Mutta kokemusta nälästä huolimatta kouluissa älyni vuoksi koulutettuna on, että en ole mikään sentään ihan turhan hyypiö.Muille en nauraisi, mutta amiksille, jotka ei viitsineet peruskoulussa tehdä läksyjä, ja jotka räksyttää kateellisina tai vahingoniloisina internetissä kiusaaamassa - oksennan selaiselle idiotismille.

      Älykön viitan elämässä saa ansiosta ja siinä asiassa ei kyse rahasta.

      • oolo

        Olet melkoinen hylkiö.
        Mitä ihmettä edes teet tällä palstalla?


      • erikoista?
        oolo kirjoitti:

        Olet melkoinen hylkiö.
        Mitä ihmettä edes teet tällä palstalla?

        Ai että kuka on hylkiö? Mun tekstiini toi nimetön viesti osoittaa. Mielenkiintoista, että joku tuntematon katsoo nimettömällä netin julkisella palstalla nimitellä tolla tavalla. Kuvitteletko, että se muka jotenkin vaikuttaisi minuun, että Suomi24:ssa joku katsoo aiheekseen nimitellä minua hylkiöksi? Joku vois kyseenalaistaa kyllä todellisuudentajunkin, että nimettömästi nimettömään viestiin jossa ei auottu kenellekään päätä, että sellaiseen viestiin pitää vielä kirjoitella ilkeästi.


        Minua kiinnostaa, että kun nämä nimettömät palstat eivät ole mikään "yhteisö", että millä perusteella jotkut jaksaa harjoittaa julkista nettipalstakiusaamista tällaisillakin palstoilla. Jos sinun oloasi - mikä sitten lienetkin- helpottaa nimitellä minua tässä julkisessa netissä "hylkiöksi", niin olkoot sitten niin, mutta pidä mielessäsi, että minä en ole missään netin sosiaalisessa mediassa. Toki joku idiootti voi selkäni takana kiusata minua jossakin päin internetiä jos riittävän häiriintynyt on, mutta sitten on selviö, että ei ole kyse niistä ihmisistä ainakaan, joiden mikään nettikaveri ikinä missään edes haluaisinkaan olla ja reaalisesti en sellaisia ihmisiä tunne.


        Minkä takia sinä ylipäätään kyselet, että mitä minä teen tällä palstalla? No, minkähän takia normaalit aikuiset ihmiset nimettömällä netin keskustelupalstoilla käy, olisko syynä tällä palstalla käymiseeni se, että tämä on lähes ainoita suomenkielisen netin foorumeita, jonne ei tarvitse perustaa mitään profiilia ja täällä voin keskustella sellaisten ihmisten kanssa, joiden kanssa reaalisesti en elämässäni muuten haluaisi olla tekemisissä ja joista en näiden palstojen ulkopuolella välitä tietää yhtään mitään. Miksihän ylipäätään ihmiset käyvät keskustelupalstoilla, mieti sitä. Minä ainakaan en käy narsismin vuoksi. Jos haluaisin itselleni jotakin huomiota, kirjoittaisin nimelläni ja paremmin ja täysin toisenlaisella foorumilla kuin tämä.


        Ja se on tosi outoa, että kun minä en edes ole kiinnostunut keskustelemaan koulukiusaamisaiheesta mitenkään, niin sitten jos jonkun yksittäiseen sitä asiaa sivuavaan tekstiin jotakin kirjoitan, saan tollaisia nimittelijöitä kimppuuni.


        Olisko nyt niin, että jollakin joka on joskus ollut koulukiusaaja on jonkin sortin syyllisyys siitä asiasta ja haluaa nyt sitten julkisilla palstoilla käydä läpi niitä kokemuksiaan, vaiko mitä...

        Kuten sanoin, niin joskus koulukiusatut eivät halua olla aikuisina missään tekemisissä entisten koulukiusaajiensa kanssa. Ei koulukiusattuja vaivaa koulukiusattuna olemiskokemuksensa aikuisiällä, jos ovat niistä koulukiusaajistaan eroon päässeet ja koulukiusaajat lienevät ainoita, jotka jatkuvasti haluaa siitä aiheesta jankuttaa.


        Ja en tiedä kuka ton aloituksen laati. Ilmeisesti ei olis pitänyt kommentoida tähän ketjuun mitään.


      • anna mun kestää

        Potkin Omaksi eduksesi toista maassa makaava olet hylkiö, minun arvomaailmani mukaan. Älä anna se häiritä.
        " Revi siitä"
        " Kiitän luojaani, että minä en sentään pilkkaa köyhyydestä lapsuudessa tai ole koskaan joutunut kokemaan. En usko, että olisin kestänyt sellaista."
        " että en ole mikään sentään ihan turhan hyypiö "

        "Muille en nauraisi, mutta amiksille, jotka ei viitsineet peruskoulussa tehdä läksyjä, ja jotka räksyttää kateellisina tai vahingoniloisina internetissä kiusaaamassa - oksennan selaiselle idiotismille."
        Et edes ymmärrä mitä on nimittely ja kiusaaminen kun sinä et nimittele etkä kiusaa...


      • olet kyllä aito
        erikoista? kirjoitti:

        Ai että kuka on hylkiö? Mun tekstiini toi nimetön viesti osoittaa. Mielenkiintoista, että joku tuntematon katsoo nimettömällä netin julkisella palstalla nimitellä tolla tavalla. Kuvitteletko, että se muka jotenkin vaikuttaisi minuun, että Suomi24:ssa joku katsoo aiheekseen nimitellä minua hylkiöksi? Joku vois kyseenalaistaa kyllä todellisuudentajunkin, että nimettömästi nimettömään viestiin jossa ei auottu kenellekään päätä, että sellaiseen viestiin pitää vielä kirjoitella ilkeästi.


        Minua kiinnostaa, että kun nämä nimettömät palstat eivät ole mikään "yhteisö", että millä perusteella jotkut jaksaa harjoittaa julkista nettipalstakiusaamista tällaisillakin palstoilla. Jos sinun oloasi - mikä sitten lienetkin- helpottaa nimitellä minua tässä julkisessa netissä "hylkiöksi", niin olkoot sitten niin, mutta pidä mielessäsi, että minä en ole missään netin sosiaalisessa mediassa. Toki joku idiootti voi selkäni takana kiusata minua jossakin päin internetiä jos riittävän häiriintynyt on, mutta sitten on selviö, että ei ole kyse niistä ihmisistä ainakaan, joiden mikään nettikaveri ikinä missään edes haluaisinkaan olla ja reaalisesti en sellaisia ihmisiä tunne.


        Minkä takia sinä ylipäätään kyselet, että mitä minä teen tällä palstalla? No, minkähän takia normaalit aikuiset ihmiset nimettömällä netin keskustelupalstoilla käy, olisko syynä tällä palstalla käymiseeni se, että tämä on lähes ainoita suomenkielisen netin foorumeita, jonne ei tarvitse perustaa mitään profiilia ja täällä voin keskustella sellaisten ihmisten kanssa, joiden kanssa reaalisesti en elämässäni muuten haluaisi olla tekemisissä ja joista en näiden palstojen ulkopuolella välitä tietää yhtään mitään. Miksihän ylipäätään ihmiset käyvät keskustelupalstoilla, mieti sitä. Minä ainakaan en käy narsismin vuoksi. Jos haluaisin itselleni jotakin huomiota, kirjoittaisin nimelläni ja paremmin ja täysin toisenlaisella foorumilla kuin tämä.


        Ja se on tosi outoa, että kun minä en edes ole kiinnostunut keskustelemaan koulukiusaamisaiheesta mitenkään, niin sitten jos jonkun yksittäiseen sitä asiaa sivuavaan tekstiin jotakin kirjoitan, saan tollaisia nimittelijöitä kimppuuni.


        Olisko nyt niin, että jollakin joka on joskus ollut koulukiusaaja on jonkin sortin syyllisyys siitä asiasta ja haluaa nyt sitten julkisilla palstoilla käydä läpi niitä kokemuksiaan, vaiko mitä...

        Kuten sanoin, niin joskus koulukiusatut eivät halua olla aikuisina missään tekemisissä entisten koulukiusaajiensa kanssa. Ei koulukiusattuja vaivaa koulukiusattuna olemiskokemuksensa aikuisiällä, jos ovat niistä koulukiusaajistaan eroon päässeet ja koulukiusaajat lienevät ainoita, jotka jatkuvasti haluaa siitä aiheesta jankuttaa.


        Ja en tiedä kuka ton aloituksen laati. Ilmeisesti ei olis pitänyt kommentoida tähän ketjuun mitään.

        " voin keskustella sellaisten ihmisten kanssa, joiden kanssa reaalisesti en elämässäni muuten haluaisi olla tekemisissä ja joista en näiden palstojen ulkopuolella välitä tietää yhtään mitään."

        Kohina kuuluu kun sinun omanarvontuntosi nousee. Oletko tirkistelijä?


      • no huh huh!?
        olet kyllä aito kirjoitti:

        " voin keskustella sellaisten ihmisten kanssa, joiden kanssa reaalisesti en elämässäni muuten haluaisi olla tekemisissä ja joista en näiden palstojen ulkopuolella välitä tietää yhtään mitään."

        Kohina kuuluu kun sinun omanarvontuntosi nousee. Oletko tirkistelijä?

        Anteeks, mitä?! Jos nyt ette tai et kuitenkaan ihan kunnianloukkaamisen puolelle menisi... Minä kyllä miellän käsitteen "tirkistelijä" sillä tavalla, että ne on tyyppejä, jotka seuraa joidenkin uppo-outojen elämää netissä ja toi on mulle nimettömästi noin kirjoitettuna ihan oikeasti kunnianloukkaus - kun toi teksti on julkisella palstalla mitä sanot, koska mä en ole minkään sosiaalisen median jäsen. Missähän vaiheessa muka ihmisistä, jotka ei ole edes Facebookin jäseniä eikä missään muuallakaan netissä minkään sosiaalisten medioiden jäseniä, on tullut muka tirkistelijöitä, toi törkykäsite on niin kaukana mun persoonasta ja reaalisesta toiminnastani netissä, että ei herranjumala älä viitsi...


        Ja kerro nyt ihmeessä, miksi sinusta on väärin, että käyn kirjoittamassa teille tuntemattomille tässä Suomi24-palstoilla? Mä en kirjoittelullani ketään loukkaa, koska noudatan nettikirjoittelussani lakeja, eli vaikken kirjoita nimelläni, en myöskään esiinny millään henkilöllä, eli minä olen vain teksti julkisella palstalla Suomi24. Ja jokainen kommenttini mitä olen kirjoittanut vaikkapa koulukiusaamiskokemuksistani, niin et kai sinä solvaajakaan niin tyhmä voi olla, että luulisit mun kirjoittelevan tätä tekstiä siinä tarkoituksessa, että muka haluaisin nämä mielipiteeni täällä yhdistettävän reaaliseen henkilööni tai mihinkään henkilöön.

        Pikkusen jos kuitenkin sais edes alkeellisestikin sivistynyttä kohtelua osakseen, vaikka kirjoitan nimettömästi.

        Vai että tirkistelijöitä vai kirjoittajat, jotka kirjoittelee Suomi24-palstoilla tuntemattomien keskustelunaloituksiin nimettömiä naamattomia kommentteja... Seuraavaks varmaan väität mua nettikiusaajaksi, tai johan sä väitit, kun olen sun hampaissasi normaalin palstakirjoittelun vuoksi.

        Itse en niitä aloituksia laatisi, mitä täällä on, mutta et sä mua voi syyttää siitä, että otan mielipiteilläni kantaa nimettömästi siihen mitä nimettömällä julkisella keskustelufoorumilla mulle tuntemattomat kirjoittaa.


        Olet itse nettikiusaaja siinä tapauksessa, että mikäli sä mulle tuntematon jotenkin teknisesti laittomasti seurailet mun nettitoimintaani, joka olen ihan tavis nettisurffaaja ilman mitään sosiaalisten medioiden sidonnaisuuksia. Se väite, että kun mä olen väittänyt täällä Suomi24:ssa olleeni nettikiusattu, johtuu ihan just tollasista kommenteista, missä ei ole mitään järkeä, eikä edes todellisuuspohjaa.

        Ei ole kuule koskaan kenenkään elämää tarvinnut tirkistellä, jos mä jonkun asioista olisin kiinnostunut, kysyisin ihan nimelläni tyypiltä suoraan, enkä internetissä. Ylipäätään te tänne kirjoittavat ette kiinnosta minua ihmisinä, en käsitä, että mistä ihmeen syystä täällä ei tajjuta, että joku voi käydä keskustelupalstalla kirjoittamassa ihan ajanvietteen vuoksi ja ilman mitään muuta motiivia.

        Ja ikävä,. jos sinusta on rumasti sanottu, että en halua tietää teidän persoonianne. Minusta se on kohteliaisuus, koska en itsekään välittäisi, että kukaan sen laajemmin kiinnostuisi mun persoonastani siksi, että olen kirjoittanut Suomi24:n. Mun tyyppiset kirjoittajat ei ole keskustelupalstalta itselleen mitään huomiota hakemassa.


      • :-)
        no huh huh!? kirjoitti:

        Anteeks, mitä?! Jos nyt ette tai et kuitenkaan ihan kunnianloukkaamisen puolelle menisi... Minä kyllä miellän käsitteen "tirkistelijä" sillä tavalla, että ne on tyyppejä, jotka seuraa joidenkin uppo-outojen elämää netissä ja toi on mulle nimettömästi noin kirjoitettuna ihan oikeasti kunnianloukkaus - kun toi teksti on julkisella palstalla mitä sanot, koska mä en ole minkään sosiaalisen median jäsen. Missähän vaiheessa muka ihmisistä, jotka ei ole edes Facebookin jäseniä eikä missään muuallakaan netissä minkään sosiaalisten medioiden jäseniä, on tullut muka tirkistelijöitä, toi törkykäsite on niin kaukana mun persoonasta ja reaalisesta toiminnastani netissä, että ei herranjumala älä viitsi...


        Ja kerro nyt ihmeessä, miksi sinusta on väärin, että käyn kirjoittamassa teille tuntemattomille tässä Suomi24-palstoilla? Mä en kirjoittelullani ketään loukkaa, koska noudatan nettikirjoittelussani lakeja, eli vaikken kirjoita nimelläni, en myöskään esiinny millään henkilöllä, eli minä olen vain teksti julkisella palstalla Suomi24. Ja jokainen kommenttini mitä olen kirjoittanut vaikkapa koulukiusaamiskokemuksistani, niin et kai sinä solvaajakaan niin tyhmä voi olla, että luulisit mun kirjoittelevan tätä tekstiä siinä tarkoituksessa, että muka haluaisin nämä mielipiteeni täällä yhdistettävän reaaliseen henkilööni tai mihinkään henkilöön.

        Pikkusen jos kuitenkin sais edes alkeellisestikin sivistynyttä kohtelua osakseen, vaikka kirjoitan nimettömästi.

        Vai että tirkistelijöitä vai kirjoittajat, jotka kirjoittelee Suomi24-palstoilla tuntemattomien keskustelunaloituksiin nimettömiä naamattomia kommentteja... Seuraavaks varmaan väität mua nettikiusaajaksi, tai johan sä väitit, kun olen sun hampaissasi normaalin palstakirjoittelun vuoksi.

        Itse en niitä aloituksia laatisi, mitä täällä on, mutta et sä mua voi syyttää siitä, että otan mielipiteilläni kantaa nimettömästi siihen mitä nimettömällä julkisella keskustelufoorumilla mulle tuntemattomat kirjoittaa.


        Olet itse nettikiusaaja siinä tapauksessa, että mikäli sä mulle tuntematon jotenkin teknisesti laittomasti seurailet mun nettitoimintaani, joka olen ihan tavis nettisurffaaja ilman mitään sosiaalisten medioiden sidonnaisuuksia. Se väite, että kun mä olen väittänyt täällä Suomi24:ssa olleeni nettikiusattu, johtuu ihan just tollasista kommenteista, missä ei ole mitään järkeä, eikä edes todellisuuspohjaa.

        Ei ole kuule koskaan kenenkään elämää tarvinnut tirkistellä, jos mä jonkun asioista olisin kiinnostunut, kysyisin ihan nimelläni tyypiltä suoraan, enkä internetissä. Ylipäätään te tänne kirjoittavat ette kiinnosta minua ihmisinä, en käsitä, että mistä ihmeen syystä täällä ei tajjuta, että joku voi käydä keskustelupalstalla kirjoittamassa ihan ajanvietteen vuoksi ja ilman mitään muuta motiivia.

        Ja ikävä,. jos sinusta on rumasti sanottu, että en halua tietää teidän persoonianne. Minusta se on kohteliaisuus, koska en itsekään välittäisi, että kukaan sen laajemmin kiinnostuisi mun persoonastani siksi, että olen kirjoittanut Suomi24:n. Mun tyyppiset kirjoittajat ei ole keskustelupalstalta itselleen mitään huomiota hakemassa.

        http://www.iltalehti.fi/fiidifi/2014081318570263_fd.shtml
        Vähättely mollaaminen Älykäät mielipiteen toisen huonomuudesta.


      • hymph?
        :-) kirjoitti:

        http://www.iltalehti.fi/fiidifi/2014081318570263_fd.shtml
        Vähättely mollaaminen Älykäät mielipiteen toisen huonomuudesta.

        No en katso linkkiä. Mollaamista ainakin itseäni kohtaan on se, että jos oletetaan että minun pitäisi käyttäytyä siten täällä, kuin varmasti ja oletettavasti käyttäytyisin toisenlaisissa netin keskustelupaikoissa, joissa voisin tietää vastakirjoittajien henkilöt - täällä kirjoittavalla ei ole mitään kristallipalloa eikä tietoa niiden motiiveista, jotka aukoo naamaa teksteihin, joissa ei ole puututtu ennen asiattomien solvausten saamista kenenkään muun kirjoittajan persoonaan.


        Voi tietysti olla, että kaikki ei osaa lukea. Mutta kyllä se pitää tajuta, että milloin kirjoittaja ei tiedä keille kirjoittaa, koska jos osaa suomen kieltä, näkee sen teksteistäni aina, että minä en täällä tiedä keille kirjoitan. Loukkaavaa jo itsessään, että jotkut yhdistää nimetöntä keskustelua Suomi24-palstoilla mihinkään, missä olisi kyse ihmisistä.


        Itse voin vilpittömästi kertoa, että itsetuntoni ei ole siten huono,että kävisin Suomi24:ssa kiusaamassa ketään, mutta joku on halunnut kiusata minua, koska miksi kukaan pässi muuten kirjoittelisi julkisuuteen väiteitään, että pitää minua tirkistelijänä. Kiva tietää, että ihminen jolla ei ole edes älypuhelinta ja joka ei ole edes Facebookin jäsen on muka sellainen luonteeltaan, että kiinnostaisi kyyyläillä muiden elämää, reps.:D

        Jos joku ei mun kommentteja kaipaa, voi sitten varmaan kirjoitella muuala kuin Suomi24:ssa, missä ihan vaikka minäkin pääsen kommentoimaan. Voin vannoa, että en seuraile perässä ketään netin yksityisiin paikkoihin, normaali kun olen.


      • aha?
        anna mun kestää kirjoitti:

        Potkin Omaksi eduksesi toista maassa makaava olet hylkiö, minun arvomaailmani mukaan. Älä anna se häiritä.
        " Revi siitä"
        " Kiitän luojaani, että minä en sentään pilkkaa köyhyydestä lapsuudessa tai ole koskaan joutunut kokemaan. En usko, että olisin kestänyt sellaista."
        " että en ole mikään sentään ihan turhan hyypiö "

        "Muille en nauraisi, mutta amiksille, jotka ei viitsineet peruskoulussa tehdä läksyjä, ja jotka räksyttää kateellisina tai vahingoniloisina internetissä kiusaaamassa - oksennan selaiselle idiotismille."
        Et edes ymmärrä mitä on nimittely ja kiusaaminen kun sinä et nimittele etkä kiusaa...

        Niin en nimittele, enkä kiusaa. En kulje julkisella internetin palstalla syyttelemässä julkisesti tuntematonta netin keskustelupalstaketjuun kirjoittavaa tirkistelijäksi tai hylkiöksi ja kun en ole koskaan mikään kenenkään kiusaajakaan ollut, on mulla ihan puhdas omatunto, eikä mun tartte tulla tänne julkisille netin keskustelupalstoille kirjoittelemaan keksittyjä tarinoita.

        Perusteles mulle, että miks täällä nimitellään mua esimerkiksi tirkistelijäksi? Kohtuullisen törkeää. Mä kun kirjoittelen omalta koneeltani ja jos tänne ei kukaan laittomasti ole tullut kyyläilemään, että millä palstalla minä netissä käyn, ei edes mun henkkilöä pitäis täällä kenenkään tietää.


        Nää keskustelut ja näiden lukeminenkin tekee mut melkein fyysisesti sairaaksi. En voi sille mitään, että en ole tottunut ihmisiin, jotka nimittelee tuntematonta netissä ilman syytä. Ja en tiedä mitä noilla kunnianloukkauksilla mulle tarkoitetaan, mutta kylläkin se jota näillä palstoilla on kiusattu olen minä, eikä kukaan muu tänne kirjoittava samassa mitassa. Jos se jatkuva sättiminen mitä näillä palstoilla saan osakseni ei olisikaan suoraan tarkoitettu mulle, siinä silti kiusataan mua, kun tällasten palstojen virtuaalihöperöt vissiin eivät tajua, että n enimittelyt lukee ihminen, joka ihmettelee että miksi ystävällisiinkin teksteihin täällä julkisudessa auotaan nimettömästi naamaa.


        Ja ihan oikeasti jos täällä on joku koulukiusaajatyyppinen ihminen, niin voi jättää projisoimatta minuun syyllisyyttään. Itse en ikinä alentuisi kiusaamaan ketään internetissä. Voi olla, että olen sitten sen verran terveellä tavalla narsistinen, mutta en minä viittis nähdä sellaista vaivaa, mitä minua kiusanneet tällä foorumilla Suomi24 on nähneet, että kirjoittelee mulle ikäänn kuin mä muka haluaisin keskustella jostakin menneistä koulukiusaamiskokemuksistani muka julkisessaa internetissä. En minä entisille koulukiusaajilleni mitään kaunaa kanna, mutta en halua myöskään tietää niiden persoonista mitään, ja ikinä ne ei mun esimerkiksi edes nettikavereiksi missään pääsisi.

        Joo en kiusaa, en todellakaan. En minä kirjoittele jonkun foorumin jäsenenä nimettömästi tuntemattomalle pilkkakirjoituksia ja valheväitteitä.


        Ja jos sulla on niin kertakaikkisen huono itsetunto, että toi käsitteen amis käyttäminenkin on muka sinusta kiusaamista, niin voi voi. En ole ikinä nähnyt, että täällä nimittäin mitkään tai ketkään kirjoittajat kadehtisi mitään amiksen käyneitä perusduunareita, mutta kehtaavat olla kateellisia taviksille yliopisto-opiskelijoillekin kyllä.


        Ja kyllä täällä joku erityisen tyhmä ihminen tässä Suomi24:ssa on minua kiusannut. En tosiaankaan tiedä kuka ja täällä en yhdenkään tuntemani kanssa ole koskaan keskustellut, että paskanjauhanta pois. V*ttu että täällä edes kehdataan nimitellä sivistyneitä nettikiusaajiksi...


        Mites itse kirjoittaisit nimettömiin viesteihin, joita kirjoittaa tuntemattomat? Ystävällisesti vai, jos joku tulee tällasella palstalla väärällä tavalla tuttavallisesti käyttäytymään...

        Ylipäätään outoa, että kuka täällä on minunkaan opiskelemisistani edes ollut niin yliuteliaana... En mä v*ttu tällasella palstalla käy puhumassa niistä asioista, enkä koe mitään tarvetta avautua elämästäni tyypeille, joiden tekstit on tyhmiä.

        Ja miks täällä noi luotsit ei poistata tota vtun kiusaamista, missä joku nettikiusaaja käyttää pätkiä mun teksteistä...


    • köyhä mutta PROUD

      Olin y-asteella 90-luvun laman aikaan, joka iski perheeseeni rajusti.. Isän duunipaikka joutui konkkaan ja mutsin lopetti, yrityksen pitäjä oli jo yli 70vuotias eikä jaksanut enää töitä tehdä (omisti yksityisen ruokakaupan, siis harvoja silloinkin jotka ei olleet ketjuja)
      Olipahan paskaa kun kiusattiin koulussa rumien vaatteiden takia jotka haalin kirppareilta jotka eivät silloin olleet todellakaan muodissa vielä. Pidin myös lähes 10v vanhemman siskoni vanhoja kasarikuteita. Nyt olen nähnyt näitä tyyppejä mitkä kiusasivat silloin ja ovat helv läskejä ja kulahtaneita mammoja. Yksi syy miksi kiusasivat koska olin pienikokoinen, no tämän vuoksi mua luullaan vieläkin paljon nuoremmaksi kuin olen ja se kyllä sopii minulle :)
      Sain lopulta töitä jo 17vuotiaana vammaisavustajana (vapaa-ajan) ja ammatin luin vasta 19-21vuotiaana juuri siksi etten halunnut samojen tyyppien olevan koulussa yhtä aikaa mun kanssa. Kiusaaminen on paskaa, mutta tuntuu olevan maamme tapa

      • no asiasta..

        Se psykologi joka julkisuudessa puhui, että käsite "koulukiusaaminen", kun puhutaan laittomasta käytöksestä kouluissa, pitäisi vaihtaa käsitteeseen "kouluväkivalta", se oli ihan oikeassa. Jos minäkin vaikka vaihtaisin lukiessani mielessäni jokaisen sellaisen sanan kohdalle jossa koulukiusattu puhuu kokemastaan koulukiusaamisesta sanan kouluväkivalta, se kuvastaisi oikein kiusattujen kokemuksia. Minua ainakaan ei "kiusattu" peruskoulussa, vaan minuun aiheutettiin fyysistä ja henkistä sanallista väkivaltaa - kiusaaminen on käsitteenä kevyttä ilkeää ja tyhmää naljailua: ei se mikään kiusaaja ollut, joka ykskin ämmä (kuulemma myöhemmin linnaan joutunut) hakkasi koulun pihalla mua kilttiä ihmistä vatsaan välitunnilla, vaan se oli väkivaltarikollinen ja umpikiero paskiainen, olkootkin että alaikäinen oli. Eikä se yks toinenkaan, joka koko ajan haukkui mun ulkonäköä ja yritti päteä muille, ei se ollut mikään "kiusaaja", vaan oikeasti kasvattamaton ja tyhmä ihminen, joka käytti hyväkseen sitä asiaa siellä eläintarhassa yläaste, että jonkun käytöstavat oli aikuisemmat ja älyllisesti kypsemmät, kuin sen. Tosin niin oli kyllä sivistystasokin, ja yleinen älykkyys, mutta niinhän se aina menee, että fiksumman pitäisi muka sietää ihmisiä, jotka eivät kunnioita toisten rajoja.

        Minulla onneksi ei jäänyt traumoja koulukiusaajista. Varmasti sitten olisi jäänyt, jos en olisi päässyt niistä eroon kehitysvaiheessa, jossa ihminen muodostaa itsetuntonsa. Toki inhon väristykset vieläkin menee selkäpiissä, jos joutuu edes näkemään yhdenkään idiootin naaman, joka pilasi koulussa mun lapsuuden, mutta se on harvinaista, eikä kaikki ihmiset maailmassa ole paskoja. Hyvä koulukiusatuille, että ne jotka ovat koulukiusattuja ovat kertoneet mielipiteensä arvostuksestaan kiusaamiensa ihmisarvoa kohtaan, jotta kiusatut voivat heidän kanssaan tekemisissä olemisen sitten välttää.

        Mä olin onneksi niin lyhyen aikaa koulukiusattu, että se ei ehtinyt pilata koko elämääni vaikuttavaa käsitystä itsestäni. Liian iso taloudellinen hinta, mitä kasvattamattomien kusipääteinit tekee muille kuitenkin. Jos vaikka koulut, missä kuudennen ala-asteen luokan jälkeen erotetaan tampiot fiksuista, estäiskö koulukiusaamista?

        Ettei vaan jonkin sortin pellekiusaaja aloittanutkin, toiv. ei. No tiedät sen, että sun tekstit jää nettiin.


    • olipa kerran näin

      Yksi työtoveri kehui kerran, kauan sitten, kuinka hyvä ja fiksu hänen äitinsä oli. Äiti oli hänelle opettanut, ettei köyhiä saa kiusata. Olin aivan ällistynyt. Minun äitini nimittäin opetti, ettei ketään saa kiusata.

      Tuo työtoveri oli muuten työpaikkakiusaaja.

    • Quote after you.

      Minun ylä-aste oli ihan perseestä. Jos jotain voisin muuttaa, menisin uudestaan ylä-asteelle. Suomi on ilkeä maa suustaan, suo mihin tiput ei pelasta. Mi Mi sanoi roadrunner kuin nassikka piirettyi kattoi. Kouluruoka on hyvää sekä lämpimät tilat. Ylä-asteella oppii paljon hyödyllisiä aineita jatko opiskelun kannalta. HUOM! Pelkästään koulu!

    • Nickimerkonomi

      Minä himoitsin halpahallin vaatteista, etenkin joistain. Taisi tosi monella olla juuri ne samat. Sateen kestävät vaatteet ovat hyvät. Meidän koulu oli paska mutta vaatetus tason kiusausta ei ollut äärimmäisen rikkauden ja köyhyyden ja koulun homeen symbioosista tuli hyvä maalaisjärki kouluumme.

    • milleniaali

      Olin yläasteella 90-luvulla, jolloin lapsetkin vitsailivat lamasta hössöttämiselle, purkkaa pummaavalle kaverille sanottiin, että "Ei pysty, on kato lama-aika". Omat vanhemmat oli velkasaneerauksessa, uusi omistusasunto ehti olla reilut kaksi vuotta. Edellisenä iltana Iiro Viinanen sanoi, että markkaa ei devalvoida. Seuraavana päivänä markka oli devalvoitu. Sitten meni uusi kaunis koti vasaran alle, velaton kesämökki ja jäi kasa velkaa ja siirto kaupungin rähjäiseen vuokrakasarmiin slummiin kauaksi keskustasta. Tarinamme oli hyvin tyypillinen tuohon aikaan monissa kaupungeissa Suomessa.

      Ei me lapset oikeastaan piitattu. Me elettiin turtlesien, nintendon super marion, Commodore 64:sen, mopojen, lähiön grillihampurilaisten, marlboron poskisavujen, salaisten pornolehtikätköjen, karmean pop-musiikin, C-kasettien ja VHS-nauhojen, ufo- ja paranormaali- noidan käsikirja- ja Tamagotchi- villitysten ja Terminator 2:en tapaisen juttujen parissa, kaikkeen kivaan, sen ajan nuorten juttuihin keskittyen täynnä toiveita ja elämäniloa.

      Kouluampumisia ei ollut koskaan. Viiltelystä kukaan ei ollut kuullutkaan. Ulkomaailmasta me ei tiedetty muuta, kuin että Venäjää ei kannata suututtaa, ettei ne valloita meitä taas, kaikki on köyhää, koska lama lama lama, koulussa meitä peloteltiin huumeilla ja AIDS:lla, Suosikki-lehden Bees&Honey -sivulla tohtori vastaa että poikaa suudeltuaan ei voi saada aidsia. Niin, ja meille ilmoitettiin, että mustia miehiä ei saa nyt sitten enää kutsua N-sanalla.

      Kyllä kun oikein muistelen, niin vitsailtiin silloin varmaan meidän perheen halvasta autonromusta. Tuntuu, että se vaivaa vasta aikuisena, eikä vaivannut silloin lapsena lainkaan. Nuoret sällit heittelee toisilleen törkeyksiä, se on ihan normaalia, leikkipainilla ne sudenpennutkin valmistautuvat kovaa maailmaa vastaan. Ihmisistä tuntuu tulevan nyky-yhteiskunnassa herkempiä ja hauraampia, koko kansakunnalta mennyt itsetunto, kun ihmisten arvostus on ruvennut perustumaan siihen, kuinka paljon rahaa on tilillä ja ihmiset esittävät vaikka velaksi varakkaampaa kuin ovatkaan. Sarasvuo on jokin suuri pyrkyreiden idoli. Sairasta.

    • 11+18

      Eiköhän kiusaaminen johdu tarpeesta pönkittää omaa asemaa yhteisössä tai lievittää omaa turhautumistaan eli kiusattava on vain väline jolla tämä tehdään tuskin kiusaajalle toisen vähävaraisuus sinällään on merkityksellistä mutta siihen on helppo iskeä.

      • milleniaali

        Yleensä yläasteikäisillä pojilla on kisailua siitä, että kenellä on eniten pattia käsivarsien olkapäiden ja kyynärpään välissä ja tytöillä taas on kauneus- ja suosiokilpailut menossa.

        Ne joilla on näitä puutteita, eivätkä korvaa sitä jollain muulla suositeltavalla attribuutilla (Hyvät arvosanat eivät merkitse tarpeeksi vielä yläasteikäisenä) joutuvat usein tavalla tai toisella lauman syrjimiksi.

        Jos on ruma, läski, köyhä, rumat vaatteet ja epävarma vetäytyvä persoona, lauma hyljeksii tavalla tai toisella. Vielä aikuisiässäkin. Yläasteella ehkä vähän tönitään, aikuisena yksinkertaisesti suljetaan "lauman", sosiaalisten piirien ulkopuolelle, syrjäytetään. Yläasteikäisenä sille on sentään nimi olemassa, joka on katsottu vääräksi ja rikokseksi, kiusaaminen.

        Kun aikuinen ihminen bussipysäkillä nyrpistää nokkaansa jollekin keski-ikäiselle syrjäytyneelle pultsarille eikä suostu puhumaan tälle muuta kuin, että "Mees nyt siitä, tekemään niitä mitä puliukkobisneksiä nyt sitten ikinä teetkään", niin siinä uhrina nähdään kiusaaja, että "Voi sinua, tuliko tuollainen hylkiö pilaamaan päiväsi". Vaikka tämä pultsari olisi ollut selvin päin ja jutellut ihan ystävällisiä tai vaikka kysynyt bussiaikataulua.


      • kerrotko,

        Kysymys. Millä sä sitten selität niiden nettin kirjoittavien nettikiusaamistarpeen, jotka kiusaa vaikka tällaisessa nimettömässä, mutta julkisessa netissä ja tällaisilla nimettömillä keskustelupalstoillla? Palstojen julkisuus voi selittää osan niiden tyhmien käytöksestä: vaikka nettikiusaaja itse ei olisi mitään, hän saa ikäänkuin kuitenkin "julkisuutta", jos kirjoittelee perättömyyksiä kadehtimistaan julkisessa netissä tai esittää toisista perätöntä tietoa... "Yhteisöllisyys" ei selitä kiusaamista nimettömillä netin keskustelupalstoilla, tahi sitä että jotkut kiusaavat erityisesti tällaisissa paikoissa.


        Mitä minulla on vähäistä kokemusta kiusaajatyyppisistä ihmisistä, olen tullut siihen tulokseen, että he yksinkertaisesti vain ovat ihmisiä, joille toiselle pahan mielen tuottaminen aiheuttaa nautintoa. Esimerkiksi kun itse olin lapsena koulukiusattu, niin se johtui jollakin tasolla kaiketi siitä, että ne kiusaajat halusi mun huomiota, säälittävää kyllä. Niitä nauratti se, että kun mä olin niin sivistynyt, että aina jollekin samanikäiselle kaalinpääaivolle vastasin ystävällisesti, jos sellainen haukkua mua. Niitä huvitti nähdä pelkoa toisessa, niitä huvitti olla tyhmiä ja ne nauttivat myös siitä, että he saivat vapaasti pilkata minua, koska koulu ei siihen puuttunut. En usko, että sille koulukiusaamiselle muuta syytä oli. Olisin varmaan välttänyt koko kiusaamisen täysin, jos olisin suostunut kolmetoista vuotiaana seurustelemaan jonkun finninaaman kanssa ja puhumaan vähän tyhmemmin, eli olemaan käyttämättä sivistyssanoja ja kun en tehnyt sitä, sitten sain kärsiä heidän erityishuomiostaan, negatiivisesta sellaisesta.

        Nää Suomi24- palstat on muuten siitä hyviä, että täällä voi harjoitella miten kirjoitellaan juntilla tavalla.;) Nämähän raivostuu, jos kirjoittaa ystävällisesti tai asiallisesti, he saavat kicksejä siitä, jos joku kirjoittaa erityisen tampiolla tavalla, koska siitä he saavat kokea ylemmyydentunnetta, että voi kauhee miten sivistymätön ihminen toikin tossa palstalla on, en mä tekis samanlaisii kirjoitusvirheit.;)

        Mielenkiintoista tietysti, että joku haluaa nostaa esille aiheen koulukiusaaminen ja autot. Ikäänkuin sellaiset aiheet mitenkään liittyisi yhteen.:D


      • aha?

        No minkä takia joku sitten minua täällä kiusaa? Jos muka joku haluaa pönkittää omaa asemaansa jossakin "yhteisössä" pilkkaamalla mua nimetöntä kirjoittajaa täällä näillä nimettömillä julkipalstoilla, niin on kyllä melkoinen pelle sellainen nettikiusaaja, koska minä sen sijaan en varmuudella missään netin yhteisössä ole jäsenenä ja ne kaikki nettikiusaajat takuuvarmasti ovat. Kehtaa jou vielä tirkistelijäksikin nimitellä minua, joka en edes sellaista uteliaisuutta tuntemattomien asioita tai elämää kohtaan koe, että olisin edes Facebookin jäsen.


        Aika halpamaista, jos joku ei muuta kiusattavaa itselleen keksi, kuin nimettömän Suomi24- keskustelupalstalle kirjoittavan minut. Kiinnostais kyllä tavallaan tietää, että miks jollakin on pakkomielle väittää juuri minua nettikiusaajaksi, kuka kuvittelee narsistisesti olevansa muka mulle niin tärkeä, että mä alentuisin ketään netissä kiusaamaan?

        En ole vastuussa häiriköiden käytöksestä, jotka perustelee vieraille ihmisille profiileita nettiin.


        Ja kuka täällä inttää, että mulla muka olisi jokin halu keskustella internetissä koulukiusaamiskokemuksistani tai jostakin vtun yläasteesta, jonka kävin vuosikymmeniä sitten. Yksityisesti ja omille tuntemilleni kerron yksityisasioitani, en internetissä.

        Ja huomattu on, että tosi vähävaraisia tänne Suomi24:n kirjoittelee... Tyypit jotka keskenään netissä tappelee että kuka on köyhin ei edusta sellaista sivistynyttä käsitystä yhteiskunnallisesta köyhyydestä keskustelemisesta käsitetasolla, mikä on esim. mun sivistystaso.

        Ja kiusaajatyyppisiä ihmisiä on aina ollut ja tulee aina olemaan. Itse en ainakaan siksi koskaan ole ketään alentunut kiusaamaan, että on paljon mukavampaa elää kun on puhdas omatunto. Valitettavasti vaan netti on mahdollistanut sen, että nykyisin kiusaajatyyppiset ihmiset levittelee kiusaamisjuttujaan ympäri nettiä, kun sentään aikoinaan niillä oli mahdollisuus kiusata vain kasvokkain.

        Täällä ei kukaan ole vastannut mulle siihen kysymykseen, että miksi mulle kirjoitellaan oudosti. Toivottavasti oikeasti en omaa mitään pässiä kimpussani, joka todella reaalisesti kiusaisi minun henkilöäni internetissä. Siltä vaan vaikuttaa, että kun täällä tuntemattomat kirjoittelee kiiusaamistarinoita, niin tuskinpa se törkykäytös niillä rajoittuu vaan tänne nimettömille palstoille.

        Suomikakkosnelosen kiusaajille tästä sivusta sellainen kommentti, että mä en ole tullut tänne kirjoittelemaan siksi, että haluaisin joutua nettikiusatuksi. Itseasiassa on loukkaus mun yksityisyyttäni kohtaan, jos tänne kun kirjoittaa, jos aletaan henkilötasolla kirjoitella nettikiusaamiskommentteja.


        Osaatteko erottaa netin tällaiset nimettömät keskustelupalstat sosiaalisista medioista? Syytä olisi, ettei mene henkilötason kiusaamiseksi paskatarinoiden kirjoittelu täällä joillakin...


    • Kokoomus äpärät....

      Kiusaa köyhien lapsia, tiedättekö miksi? Koska heille opetetaan lapsesta saakka, että köyhät ovat huonoja ihmisiä ja, että heille voi sanoa ja tehdä ihan mitä haluaa, koska hehän ovat rikkaita ja täten parempia ihmisiä omasta mielestään. Olen varma, että näin rikkaat sekoomuslaiset opettavat niitä hienoja arvojaan lapsilleen jo pienestä pitäen! Vai mistä ne kokoomus/hienosto lapset ovat saaneet päähänsä, että köyhyys on syy kiusata? Ei mistään muualta kun kotoonta opetettuna. Vit*u, että vihaan ko. ali-ihmisiä. Sen voitte varmasti uskoa.

      • saman ikäisissä

        Koulukisaajalla ei ole sosiaaliluokkaa.
        Eikä hän sijoitu vanhempiensa tulotasoon mitenkään.
        .

        Minua kiusatiin vaateista. Tosin ne olivat uusia ja minulle ommeltuja.

        Kiusatiin kodista: Rämän talon lapsi. ( 1850-luvulla rakennettu ensin savupirtiksi.) Koti oli kylmä lämmin tuli vasta kun satoi lunta että saatiin kivijalka luotua tukoon lumela. Sisälämpö ei koskaan talvella mennyt 12-16 asteta. Koulukaverit jotka poikkesivat veistelivät menevänsä välillä uls lämmittelemään.

        Isä teki kiljua, minua kiusatiin isän pontikankeitosta.
        Sitten putosi päitä.
        Ilmoitin etten mene enää kolunn jos pontikka kiusaaminen jatkuu, käskin isän selvitää asian kiusaajien isän kanssa, koska kiusaajat eivät ole koskaan meillä käyneet. Ilmoitin että vaikka minut kannetaisiin kouluun lähden heti pois.
        Isällä oli valta asiaan ja kiusaajien vanhemmat lähtivät työ hakuun ja kiusaajat poistuivat koulupiiristä irisanomisajan myötä.

        Yllätyin kiusaamisen loppumisesta sinä kouluvuonna.
        Seuraavana syksynä alkoi uusi. Helluntainseurakunnan kiihkeät uskovaiset tai heidän lapsensa, kaksi samalla ja alemmalla luokalla olevaa, alkoi kiusata minua isän tytöksi joka leikkii isän kanssa.
        Sitten koulun toiselta puolelta "kotimatkalta" löytyi lappuja joissa todella voimakkaita sukupuoleen viitaavia viestejä.
        Koululla tuli "käräjät" olimme luokassa jossa oli yhtensä kaksi luokaa 3. ja 4. johtaja opettaja oli molempien luokkien opettaja.
        Nämä kaksi väittivät käsialan olevan minun, vieneensä rumat viestit kotiin ja polttaneensa ne. Sanoin ettein ole kirjoittanut viestejä enkä käynnyt sillä puolen koulua koska minun on mentävä kotiin puunkantoon ja lämmittämään. Aloin itkeä sanoi; löyköön Jumala kädet poikki viestien kirjoittajalta sen en ole minä. Nuoremalta syytäjältä käsi murtui illalla leikissä. Koulussa Hän itki vuolaasti käsi kipsissä. Opettaja selvitti asiaa kiusaajan kanssa kahden kesken. Syytelyt lopuivat, asia jäi jotenkin vain edelliselle "sivulle". Nämä kaksi pitivät aina huolta siitä ettei kanssani välitunneilla oltu, eikä minua otettu yhteisiin peleihin tai leikkeihin. Välitunnit olivat koulun raskainta aikaa.


      • moro!

        Voi voi, kokoomuksen kannattajat on köyhempiä keskimäärin, kuin demareiden, vasemmiston tai kokoomuksen aseman takaavan keskustan ja kokoomuksen valta-aseman takaavien persujen.:D Itse ainakaan en koskaan voi lakata ihmettelemästä, että miksi kukaan konkan tehnyt pienyrittäjä jaksaa vuodesta toisen äänestää kokoomusta, kun kerran Suomessa on fakta, että tavisvarallisuuden omaavien yritykset tekee kokoomusvaltamaailmassa konkan yleensä vuodessa ja niille jää sadantonnin velat - sosiaalitukia saavat siksi, että on myös vasemmisto joka toiminnallaan taannut jotakin inhimillisyyttä köyhienkin elömään, mutta heillä vakaumuksensa, johon ei sovi puuttuminen. En koskaan pysty olemaan ihmettelemättä, että mitä hienoa he näkevät USA:n rebublikaanipuolueessa tai muutoin.


        Syy miksi olen mieleltäni vasemmistolainen on siinä, että oikeistolainen ottaa maailman annettuna, heidän maailmassaan aiheellinenkin kritiikki vain rikkampia verotuksessa suosivaa yhteiskuntajärjestelmää vastaan on kirosana, ja ainoastaan vasemmiston vuoksi mitään älyllistä yhteiskuntaedistystä edistystä on koskaan tapahtunut. Vai kuka luulee, että luxustalossaan makaava rikas oikeistolainen on missään määrin kiinnostunut siitä,että maassa on 300000 työtöntä. Niitä alkaa ne työttömät häiritä vasta sitten, jos joku pultsari kusee niiden eiralaislinnatalon seinään, sitten ne inisee rahaa TOTTAKAI KOMMUNISTISESTI VALTIOLTA siihen, että noi hirveet ihmiset ja kamalat vasemmistolaiset pitää saada pois, mutta jos ne saa juoda latteaan siten, että ne saa niiden köyhienkin selkänahoista uitettuna ne normalit kotitalouskorvauksensa ja veronsa maksettua ulkomaille, niille on aivan sama, että mitä tän maan köyhille kuuluu.


        Se korkeintaan ärsyttää, että jos verovaroilla maksetusta YLE:sta tulee ilmainen kokoomuksen äänitorvi. Jou Taloustutkimuskin: ai kun saisi niskavilloistaan kiinni sen tutkimusasetelman laatijan, jonka mielestä muka kokoomuksen kannatus on kasvanut.

        Kokoomusta kannattavat ei tietty ole sen huonompia kuin muutkaan, mutta niide mainostaminen on kuvottavaa maassa, missä pitäisi ola mielipiteenvapaus. Terkuin kapitalismin kannattaja vasemmistolainen.


      • lapset oppii

        Kyllä juttu on niin, että lapset kuulevat vanhemmiltaan ketkä ovat heitä alempiarvoisia ja köyhempiä. Lapsien silmät ja korvat tulkitsee kaiken, ei tarvise lasten älyä ala-arvioida. Mallit opitaan vanhemmista! esim. alkoholin käyttö, rivot puheet, kiroilut, ihmisten halveksunnat jne....


    • kiusa

      Kouluaikana minua kiusattiin, kun meidän suvussa oli vaikea sairaus tuberkeli. Tämänkin lapset oli kuulleet vanhemmiltaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      2819
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2021
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1825
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe