Elatussotku - mistä apua?

millie6

Luin elatusmaksuja käsitteleviä keskusteluja, mutten saanut niistä vastauksia omaan tilanteeseeni. Enkä siihen, MISSÄ näitä laskelmia tehdään ja miten päätös saadaan? Minulla ei ole oikeutta oikeusapuun avomieheni tulojen vuoksi.

Lastenvalvojalla käynnit ovat olleet surkeita floppeja. Siellä ei ole kerrottu edes sitä, että elatustuen pohjana on vanhempien tulojen välinen suhde. Eksän mielestä lähtökohtana on fifty-fifty, ja sekään ei ole hänelle riittänyt että kumpikaan ei maksa mitään, vaan minun on pitänyt maksaa kaikki hankinnat (sen varjolla, että saan lapsilisän) JA vielä maksaa hänelle jotain elatusmaksun tapaista "takautuvasti" ajalta, jolloin olin vakavasti sairas enkä kyennyt hoitamaan lapsia paljon. Tuloni ovat vaihdelleet, mutta olleet koko ajan vain murto-osan hänen tuloistaan.

Tilanne on jatkunut vuosia, ja tyyppi on mielestäni käyttänyt hyväksi minua ja huonoa terveyttäni. Kaiken lisäksi HÄN kärsii mielestään vääryyttä, en minä. Tekemäni myönnytykset (rauhan nimissä) eivät ole auttaneet mitään, vaan riita räjähtää päälle koko ajan uudestaan. Nyt en kestä tätä sotkua enää, ahdistaa jatkuvasti. Hyvät neuvot ovat tervetulleita; ei epäasiallisia kommentteja, kiitos!

9

215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • millie6

      Laskurin mukaan minun pitäisi saada yli 500 € elareita.

      • TT-Juhana

        No sitten Kelaan juttelemaan ja selvittämään asiaa.. asia hoituu myös tuomioistuimen kautta ellei osapuolet suostu johonkin muuhun sopimukseen.


      • TT-Juhana
        TT-Juhana kirjoitti:

        No sitten Kelaan juttelemaan ja selvittämään asiaa.. asia hoituu myös tuomioistuimen kautta ellei osapuolet suostu johonkin muuhun sopimukseen.

        Ja mikä laskuri se on? Elatusvelvollisuuden maksuperusteet siis muuttuivat hiljattain, olisko ollut vuosi sitten että tarkista ettei ole vanhentunut laskuri..


    • TT-Juhana

      Tästä voit aloittaa

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Elatusapu

      Huomaa että elatuksen maksu-/laskuperusteet on muuttuneet hiljattain ettei toi wiki taida enää pitää paikkaansa? Tässä ajankohtaisempi linkki

      http://www.kela.fi/elatustuki

      Itse maksan suullisesti sovittuna 200€/kk yhdestä lapsesta. Kunta puolestaan maksaa mulle elareita toisesta lapsesta koska hänen äitinsä on maksukyvytön. Mutta jotakin kautta sen elatuksen aina saa maksuun, nou hätä.

      Etävanhempi siis maksaa elatusta alaikäisestä lapsesta lähivanhemmalle ja maksuvelvollisuus jatkuu myös täysi-ikäisyyden jälkeenkin jos lapsi/nuori tarvitsee tukea opiskelun takia.

    • justdoit*

      Viis veisaat siitä mitä mies sanoo, koska asia ei niin edisty (oikein). Varaa aika oikeusaputoimistoon, pelkässä elatusapuasiassa se ei maksa sinulle mitään. Elatusasiassa lapsesi on kantajana.

    • jepsulis

      "Lastenvalvojalla käynnit ovat olleet surkeita floppeja. Siellä ei ole kerrottu edes sitä, että elatustuen pohjana on vanhempien tulojen välinen suhde"

      Onpa surkeaa toimintaa lastenvalvojalta. Voisi tehdä valituksen. Ehkei sitä kuitenkaan jaksa tuossa tilanteessa, joten kannatan tuota justdoit:in vastausta, oikeusaputoimistoon. Pelkkä elatusapuriita on lakimiesten herkkua.

    • millie6

      "Viis veisaat siitä mitä mies sanoo, koska asia ei niin edisty (oikein). Varaa aika oikeusaputoimistoon, pelkässä elatusapuasiassa se ei maksa sinulle mitään. "

      Niinkö? Onpa niukat ohjeet sitten siitä, sivulla ei mainittu.
      Kiitos vinkeistä, enpä tullut tarkistaneeksi, oliko laskuri ajankohtainen. Se taisi olla jollain Virtu-sivulla.. Lapin alueen sivusto, mutta tuohan pätee muuallakin.
      Mutta KELA? Sillä ei taida tehdä mitään tässä?

      Lastenvalvoja oli tosiaan surkea: puolitoista tuntia seinäkukkasena kuunneltuaan riitelyämme, poislähtiessä, hän mutisi jotain, että ehkä voisimme jakaa harrastuskuluja tulojen mukaisessa suhteessa. Hän ei myöskään selventänyt eksälle, että lapsilisä on tulo siinä missä muukin, eikä jokin myyttinen, loppumaton rahavaranto, joka "epäreilusti" maksetaan minulle. Tyyppi on ihan pihalla kaikesta, hommasi talon johon ei ole varaa, mutta antaisi lasten kulkea säkinriekaleissa. Tietää, että minä en anna. Lapsille häneltä ei liikene mitään, koska se olisi myönnytys minulle.

    • Jomppalainen69

      Kyllä lastenvalvojalla on viran tuoma velvollisuus hoitaa tuo elatusapu. Jos maksaja ei esityksiin suostu, niin käräjäoikeus tekee asiasta päätöksen. Ja asian kantaja on lapsi, jonka tulisi saada ilmainen avustaja. Tosin nuo avustajat ei ymmärrä asiasta yhtään mitään. Ymmärtääkseni lastenvalvojan tulisi asia hoitaa lapsen (sinun)puolesta. Jos tuleva maksaja on suurituloinen, ei hänen kannata suostua lastenvalvojan ehdottamaan sopimukseen, koska oikeudessa määrätään yleensä huomattavasti pienemmät elatusmaksut. Sopimuksen voi tehdä, ja kannattaa tehdä muutamaksi vuodeksi kerrallaan, jonka jälkeen maksukyky arvioidaan uudelleeen. Tämä on ainakin oikeudenmukainen molemmille osapuolille. Kannattaa tutustua oikeusministeriöön elatusapuohjeeseen.

      • -----------

        Ei noin. Lastenvalvojalla voi tehdä vain SOPIMUKSEN elatusmaksusta. Eli jos vanhemmat ovat erimielisiä elatusavun määrästä, niin lastenvalvoja pesee kätensä asiasta kokonaan. Koska elatusapuasiassa kantajana on nimenomaan lapsi/lapset, niin oikeusapu on ilmaista. Asiassa voi kääntyä paitsi oikeusavustajan puoleen, tai sitten yksityisen lakimiehen, jolle valtio maksaa korvauksen.

        "Jos tuleva maksaja on suurituloinen, ei hänen kannata suostua lastenvalvojan ehdottamaan sopimukseen, koska oikeudessa määrätään yleensä huomattavasti pienemmät elatusmaksut."

        No höpöhöpö. Aina lasketaan ihan samalla kaavalla, oli sitten lastenvalvojalla, tai oikeudessa. Mutta lastenvalvojan luona köyhempikin etä yrittää tehdä ITSELLEEN parempaa sopimusta, koska lastenvalvoja ei voi määrätä ja päättää asiasta.

        Omakohtaisesti neuvottelin elatusmaksuista lastenvalvojalla nippanappa keskituloisen exäni kanssa. Meillä on täysin samat tulot. En suostunut exän aivan naurettavaan ehdotukseen, että hän maksaisi alle 100 e/kk kahdesta lapsesta. Lastenvalvoja kertoi, että elatusavun pitäisi olla 550e/kk (kahdesta). Asia meni siis oikeuteen, ja sielläkin tämä sama lopputulos. Koska ex oli niin surkea, ja alkoi oikeudessakin tinkiä, niin suostuin 530e/kk, koska en enää jaksanut jauhaa asiaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6093
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3866
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      252
      2218
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1870
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1313
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe