Diesel vs. Bensa: Jos litrahinta sama ?

Diesel vs. Bensa

Kuvitellaan tilanne jossa ei olisi dieselveroa (kuten joissakin maissa) ja kummankin polttoaineen litrahinta olisi sama.

Kumpi toisiaan vastaava käytetty tai uusi auto auto olisi käyttökustannuksiltaan huoltoineen ja osineen edullisempi vai menisikö puntit liki tasan?

Ps. Ensi kuussa astuu voimaan "Euro 6" direktiivi, joka edellyttää autonvalmistajia tekemään vähemmän saastuttavia dieseleitä. Saattaa tarkoittaa kaikkiin (kalliita) hiukkasuodattimia ja mahdollisesti muuta käyttäjälle kalliimmaksi tulevaa tekniikkaa.

Itsellä edelleen vanha hyväkuntoinen perus-diesel, mutta joskus seuraavaa käytettyä autoa hankkiessani tulee myös harkintaan kummalla polttoaineella se kulkee.

60

572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Xf 3,0 S

      Hyvä auto 2000kg.
      Bensalla 3,0L n. 200hv ja kuluttaa:
      -maantie 9, kaupunki 15, vääntää n. 350Nm
      Diesel 3L n. 200hv
      -maantie 6L, kaupunki 9L ja vääntää 500Nm

      Aika helppo valinta.
      Huollot ehkä vähän enemmän dieselillä.

      • urv

        Nokka-akseliltaan se samainen dieseli vääntää 1000Nm. Eikö kuulostakin paljon vauhdikkaammalta? Autot kuitenkin liikkuvat teholla, eivät kampuran väännöllä.


      • Nimimerkki varattu

        Ajoneuvoveroa ei sovi unohtaa laskelmia tehdessä.

        Omakohtaisia vertailuja:
        Volvo S60 2.5T (209hv/320Nm) Co2 päästöt 234g,
        Volvo S80 D5 (205hv/420Nm)178g.

        Ero on dieselin eduksi n. 100euroa. jolla ajelee sen 1000km.


      • aasialinja
        Nimimerkki varattu kirjoitti:

        Ajoneuvoveroa ei sovi unohtaa laskelmia tehdessä.

        Omakohtaisia vertailuja:
        Volvo S60 2.5T (209hv/320Nm) Co2 päästöt 234g,
        Volvo S80 D5 (205hv/420Nm)178g.

        Ero on dieselin eduksi n. 100euroa. jolla ajelee sen 1000km.

        vanhoista autoistako täällä väännetään kättä? Nykyisissä Volvoissa on paljon pienemmät päästöt vastaavissa koneissa.


      • Nimimerkki varattu
        aasialinja kirjoitti:

        vanhoista autoistako täällä väännetään kättä? Nykyisissä Volvoissa on paljon pienemmät päästöt vastaavissa koneissa.

        Vanhoista ja "vanhoista". Tuo S60 oli vuodelta 2005 ja S80 vuodelta 2010.

        Tuota bensa turboa ei enää taida uuteen saada, mutta D5 on yhä myynnissä, tosin tehoja on nostettu 10hv:lla. Nuo päästöt ovat pienentyneet maltillisesti, uudessa S80 D5 automaatissa päästöt on 159g.

        Näitä uusia bensaturboja ei voine verrata noihin vanhoihin, mutta monellako tänä päivänä on varaa ostaa täysin uutta autoa, toisin kuin hieman "klassisempaa" vuosikertaa.


      • museorekisteri
        Nimimerkki varattu kirjoitti:

        Vanhoista ja "vanhoista". Tuo S60 oli vuodelta 2005 ja S80 vuodelta 2010.

        Tuota bensa turboa ei enää taida uuteen saada, mutta D5 on yhä myynnissä, tosin tehoja on nostettu 10hv:lla. Nuo päästöt ovat pienentyneet maltillisesti, uudessa S80 D5 automaatissa päästöt on 159g.

        Näitä uusia bensaturboja ei voine verrata noihin vanhoihin, mutta monellako tänä päivänä on varaa ostaa täysin uutta autoa, toisin kuin hieman "klassisempaa" vuosikertaa.

        Eli rippikouluun pääsee kohta autonne...


      • 6 + 2 = ?
        museorekisteri kirjoitti:

        Eli rippikouluun pääsee kohta autonne...

        Laksetaanpa ne vuodet uudelleen...


      • 235264642

        "Bensalla 3,0L n. 200hv ja kuluttaa:
        -maantie 9, kaupunki 15, vääntää n. 350Nm
        Diesel 3L n. 200hv
        -maantie 6L, kaupunki 9L ja vääntää 500Nm"

        Miksi vertaat turbodieseliä vaparibensaan?? Eihän tässä ahtaamista verrattu vaan polttoaineita.

        AHDETTU Bensalla 3,0L n. 300hv ja kuluttaa:
        -maantie 8, kaupunki 12, vääntää n. 450Nm
        AHDETTU Diesel 3L n. 200hv
        -maantie 6L, kaupunki 9L ja vääntää 500Nm

        Vai onko diesel niin paljon huonompi että vain reilusti enemmän viritettynä (ahdettuna) pärjää bensalle?


      • Diesel vs. Bensa
        235264642 kirjoitti:

        "Bensalla 3,0L n. 200hv ja kuluttaa:
        -maantie 9, kaupunki 15, vääntää n. 350Nm
        Diesel 3L n. 200hv
        -maantie 6L, kaupunki 9L ja vääntää 500Nm"

        Miksi vertaat turbodieseliä vaparibensaan?? Eihän tässä ahtaamista verrattu vaan polttoaineita.

        AHDETTU Bensalla 3,0L n. 300hv ja kuluttaa:
        -maantie 8, kaupunki 12, vääntää n. 450Nm
        AHDETTU Diesel 3L n. 200hv
        -maantie 6L, kaupunki 9L ja vääntää 500Nm

        Vai onko diesel niin paljon huonompi että vain reilusti enemmän viritettynä (ahdettuna) pärjää bensalle?

        >> Miksi vertaat turbodieseliä vaparibensaan?? Eihän tässä ahtaamista verrattu vaan polttoaineita.

        Avauksessa on kyse toisiaan vastaavien bensa- ja dieselkoneiden yleiskustannuksista pidemmällä aikavälillä.

        Avauksessa ei ole kyse kakaramaisesta tehokkuuksista kinastelusta tyyliin kenellä on isompi ja kuka pissaa pidemmälle.


      • 354564643
        Diesel vs. Bensa kirjoitti:

        >> Miksi vertaat turbodieseliä vaparibensaan?? Eihän tässä ahtaamista verrattu vaan polttoaineita.

        Avauksessa on kyse toisiaan vastaavien bensa- ja dieselkoneiden yleiskustannuksista pidemmällä aikavälillä.

        Avauksessa ei ole kyse kakaramaisesta tehokkuuksista kinastelusta tyyliin kenellä on isompi ja kuka pissaa pidemmälle.

        "Avauksessa on kyse toisiaan vastaavien bensa- ja dieselkoneiden yleiskustannuksista pidemmällä aikavälillä."

        Eli silloin nimenomaan ei voi verrata ahtaamatonta ahdettuun jos halutaan tietää toisiaan vastaavien koneiden erot yleiskustannuksissa.


      • diesel ei pärjää
        Diesel vs. Bensa kirjoitti:

        >> Miksi vertaat turbodieseliä vaparibensaan?? Eihän tässä ahtaamista verrattu vaan polttoaineita.

        Avauksessa on kyse toisiaan vastaavien bensa- ja dieselkoneiden yleiskustannuksista pidemmällä aikavälillä.

        Avauksessa ei ole kyse kakaramaisesta tehokkuuksista kinastelusta tyyliin kenellä on isompi ja kuka pissaa pidemmälle.

        Jos olet aloittaja (nimimerkkisi perusteella) niin kuulostaa että olet jo päättänyt että diesel on parempi. Tuosta yleensä tunnistaa dieselkuskin kun tulee heti itku kun aletaan verrata bensa-diesel koneita yhtä monella ahtimella. Tiedoksi vaan että se turbo ei ole pelkästään dieselmoottorin osa vaan sillä parannettaan huomattavasti niin bensa kuin dieselkoneiden hyötysuhdetta.


      • 354564643 kirjoitti:

        "Avauksessa on kyse toisiaan vastaavien bensa- ja dieselkoneiden yleiskustannuksista pidemmällä aikavälillä."

        Eli silloin nimenomaan ei voi verrata ahtaamatonta ahdettuun jos halutaan tietää toisiaan vastaavien koneiden erot yleiskustannuksissa.

        Mitä väliä ahdetulla tai ahtamattomalla on? Kun vertaillaan kannattavuutta, niin kannattaa "lukita" teho samaksi. Ja automalli mieluusti myös. Tuossa taisi diesel olla aika paljon isompi...

        Harvalla taitaa olla isompia turbobensoja mallistossa. Jos on, niin niitä on hyvä verrata. Jos ei ole, ei kannata.

        Tuosta näyttäisi löytyvän kaksilitrainen turbobensa, joka tosin on vähän tehokkaampi kuin tuo diesel, 237 heppanen. Kulutuslukemia en löydä, mutta eivätköhän ne ole enemmän kuin Dieselillä...


      • bensajamit

        Helppo valinta:

        1.8 bensa turbo 400hp
        1.9 diesel turbo 90hp


      • Dieselbileet
        bensajamit kirjoitti:

        Helppo valinta:

        1.8 bensa turbo 400hp
        1.9 diesel turbo 90hp

        No jos hevosvoimat ykkösjuttu, niin valinta on tosiaan helppo tavisautoissa:
        Diesel 170 hp
        Bensa 90 hp

        Molemmat turbolla...


    • rrwerwrerwr

      Ja kun dieselistä porsii turbo...suuttimet...syöttöpumpun erinäiset osat....niin: Olipa halpaa ajoa. Ja talvipakkasella jännittää lähteekö käyntiin.

      • mitä vielä...

        Heh.

        Sinulla tosi älykäs huomio:
        Jos auto hajoaa, niin voi tulla kalliiksi. Tai jos auto ei ole kunnossa saa jännittää lähteekö talvipakkasilla käyntiin...

        Joku joskus totesikin täällä olevan runsaasti idiootteja kirjoittelemassa. Mitä vielä, noin älykkäitä huomioita harvoin saa lukea mistään....


      • fdfdfdfdfdfdf
        mitä vielä... kirjoitti:

        Heh.

        Sinulla tosi älykäs huomio:
        Jos auto hajoaa, niin voi tulla kalliiksi. Tai jos auto ei ole kunnossa saa jännittää lähteekö talvipakkasilla käyntiin...

        Joku joskus totesikin täällä olevan runsaasti idiootteja kirjoittelemassa. Mitä vielä, noin älykkäitä huomioita harvoin saa lukea mistään....

        No sanotaanko näin että 200tkm käyyttökokemukslla on jotain sanottavaa.....kas kummaa kun yhtäkkiä suuttimet on paskana ja saat uudet tilalle 500e/ sylinteri ja tässä niitä oomat ja tuttujen vanhemmat dieselit....kyllä niillä vain on vaikeuksia . pakkasilla. varsinkin jos ei ole suodattimia vaihdettu joka syksylle.
        En ihan heti vaihda enää dieseliiin. Nyt alla v8 bensa ja 20tkm / vuosi ja halvemmaksi näyttää ajot tulevan....


      • Kullakin omansa...
        fdfdfdfdfdfdf kirjoitti:

        No sanotaanko näin että 200tkm käyyttökokemukslla on jotain sanottavaa.....kas kummaa kun yhtäkkiä suuttimet on paskana ja saat uudet tilalle 500e/ sylinteri ja tässä niitä oomat ja tuttujen vanhemmat dieselit....kyllä niillä vain on vaikeuksia . pakkasilla. varsinkin jos ei ole suodattimia vaihdettu joka syksylle.
        En ihan heti vaihda enää dieseliiin. Nyt alla v8 bensa ja 20tkm / vuosi ja halvemmaksi näyttää ajot tulevan....

        Tietysti nuo ovat vain sinun kokemuksiasi. Sen suurempia yleistyksiä niistä ei voi tehdä...

        Minulla on täysin päinvastaiset kokemukset. Yli 10 vuotta dieseleillä, n 30.000 ajokm/vuosi, ongelmitta.
        Vain normaali huollot, lampunvaihtoja, kerran pari joku parinkympin anturin vaihto.
        Bensaan en varmasti vaihda ennenkuin syystä tai toisesta ajokilometrini putoavat alle 10.000km/vuosi. Ehkä joskus eläkkeellä sitten...


      • suodattimen läpäisy.
        fdfdfdfdfdfdf kirjoitti:

        No sanotaanko näin että 200tkm käyyttökokemukslla on jotain sanottavaa.....kas kummaa kun yhtäkkiä suuttimet on paskana ja saat uudet tilalle 500e/ sylinteri ja tässä niitä oomat ja tuttujen vanhemmat dieselit....kyllä niillä vain on vaikeuksia . pakkasilla. varsinkin jos ei ole suodattimia vaihdettu joka syksylle.
        En ihan heti vaihda enää dieseliiin. Nyt alla v8 bensa ja 20tkm / vuosi ja halvemmaksi näyttää ajot tulevan....

        Polttoainesuodattimen kunto ei vaikuta käynnistykseen milläänlailla. Ainoastaan vetoon / tehoon. Käynnistysvaihe vaatii minimin polttoainetta, verraten tehojen käyttöön.
        Koko viestisi sisältö on teoriaa, eikä todellisuutta Dieseleistä.


      • vaikuttaapa
        suodattimen läpäisy. kirjoitti:

        Polttoainesuodattimen kunto ei vaikuta käynnistykseen milläänlailla. Ainoastaan vetoon / tehoon. Käynnistysvaihe vaatii minimin polttoainetta, verraten tehojen käyttöön.
        Koko viestisi sisältö on teoriaa, eikä todellisuutta Dieseleistä.

        Kyllä se vaikuttaa, esim CRDI ei lähde käyntiin jos suodatin on kohmeessa.


    • Mihinköhän pyrit?

      Hieman outo kysymyksen asettelu.
      Eihän ole realistista, että dieselistä ja bensasta saataisiin kaikilta ominaisuuksiltaa samanlaisia, polttoaina samanhintaista, kustannukset samanhintaisia, tekniikka samanlaista jne. Miksi siis pohtiakaan millainen tilanne olisi tuollaisessa mahdottomassa maailmassa?
      Molemmilla on vahvuutensa ja heikkoutensa. Siksihän jokainen voi niiden perusteella valita itselleen omansa. Jos mitään eroa ei olisi, niin sittenhän diesel ja bensa olisi samnalaisia...
      Eli mikä olikaan pohtimisesi perimmäinen syy?

      Kaikki uudet dieselit täyttävät jo tuon EURO6-direktiivin. Mitäpä siinä on ihmeellistä... Sen mukaan autoihin on asennettu sen täyttävät hilut ja vempaimet. Se näkyy uusien dieselien hinnassa tai sitten ei. Hintataso ei ainkaan ole yleisesti noussut mihinkään sen enempää kuin bensa-autojenkaan.

    • Diesel vs. Bensa

      >> Miksi siis pohtiakaan millainen tilanne olisi tuollaisessa mahdottomassa maailmassa?

      Mikä vietti sinulla on sisälukutaito kokonaan sivuuttaen koettaa laittaa sanomakseni sellaista jota en ole avauksessa edes ilmaissut? Miksi veteletet mielivaltaisesti mutkia suoriksi?

      a) Dieselin diesel-käyttöverottomuus on realiteettiä uesissa EU-maissa.

      b) Muuan EU-maa juurikin on harkitsemassa dieselin ja bensan lirtahintojen samalle tasolle asettamista dieselin polttoaneveron kautta. Kyseisessä maassa ei ole erikseen dieselautoille bensa-autoista poikkevaa käyttömaksua.

      c) Autoa ostaessaan bensa vs. diesel avauksen kysymykseasettelu ei ole ainoastaan looginen, vaan aivan tavanomainen ja välttämätönkin.

      Avauksessa ei haettu mitään friikkejä absoluuttisuuksia, vaan harkintaa ja punnintaa puolesta ja vastaan kumpi auto kokonaiskuluiltaan olisi kiinnostavampi ko. olosuhteissa.

      Tokihan käyttötavat / olosuhteet ja autoluokkakin osaltaan vaikuttaa painotuksien asettumiseen.

    • Diesel vs. Bensa

      Lisäys. Viitatessani 'Euro 6' direktiiviin avauksen asian viitekehyksessä, viittasin myös oheiseen dieselautojen toisinaan varsin kalliiksi tulevaan osaan.

      "Pakoputkistossa piilee kallis paukku"

      "Dieselautojen hiukkassuodattimet rikkoutuvat helposti talvella. Uusiminen voi maksaa 2 000–4 000 euroa."

      - http://autot.oikotie.fi/uutinen/pakoputkistossa-piilee-kallis-paukku/18548

      .

      • Näitä nyt aina...

        Tuota hiukkassuotimien rikkoutumisella on peloteltu kuten katalysaattorien rikkoutumisella aikanaan. Katalysaattorienkaan ei pitänyt kestää talvea, ei yli 80.000 km, ei juuri mitään muutakaan. Vaan kuinkas on käynyt.
        Sama juttu hiukkassuotimien kanssa, nehän rikkoutuvat jo julmasti tuijottamalla... Vaan mitnkäs on käynytkään...
        Aikanaan lyijyttömään bensaan siirtymisen pitiä rikkoa moottorit, vaan kuinkas on käynytkään..
        95-bensan bio-osuuden nostaminen 10% piti taas rikkoa moottirit, vaan mitenkäs on käynytkään...
        Euro6:n piti nostaa dieselautojen hinnat pilviin, vaan mitenkäs on käynytkään...

        Kyllä aina noita automaaiömankin katastrofeilla pelottelijoita löytyy jatkossakin. Toistaisrksi mikään ennustetuista katastrofeista ei ole toteutunut.
        Toki yksittäisiä vikoja voi aina insinöörinkin keksimiin laitteisiin voi tulla ja tuleekin. Se taas on ihan eri juttu...


      • eri juttu
        Näitä nyt aina... kirjoitti:

        Tuota hiukkassuotimien rikkoutumisella on peloteltu kuten katalysaattorien rikkoutumisella aikanaan. Katalysaattorienkaan ei pitänyt kestää talvea, ei yli 80.000 km, ei juuri mitään muutakaan. Vaan kuinkas on käynyt.
        Sama juttu hiukkassuotimien kanssa, nehän rikkoutuvat jo julmasti tuijottamalla... Vaan mitnkäs on käynytkään...
        Aikanaan lyijyttömään bensaan siirtymisen pitiä rikkoa moottorit, vaan kuinkas on käynytkään..
        95-bensan bio-osuuden nostaminen 10% piti taas rikkoa moottirit, vaan mitenkäs on käynytkään...
        Euro6:n piti nostaa dieselautojen hinnat pilviin, vaan mitenkäs on käynytkään...

        Kyllä aina noita automaaiömankin katastrofeilla pelottelijoita löytyy jatkossakin. Toistaisrksi mikään ennustetuista katastrofeista ei ole toteutunut.
        Toki yksittäisiä vikoja voi aina insinöörinkin keksimiin laitteisiin voi tulla ja tuleekin. Se taas on ihan eri juttu...

        Hiukkassuodatinta ei voi suoraan verrata katalysaattoriin. Katalysaattorissa pakokaasujen puhdistus tapahtuu kemiallisella reaktiolla eikä itse katalysaattoriin jää tai keräänny puhdistusreaktion yhteydessä mitään ainesosia. Siten katalysaattori on periaatteessa ikuinen, poislukien esim. ulkoisten vaurioiden tai väärän polttoaineen aiheuttamat vauriot.

        Hiukkassuodattimeen sen sijaan kerääntyy puhdistuspolttojen myötä tuhkaa, ja ennemmin tai myöhemmin tuhka täyttää ja "tukkii" hiukkassuodattimen jolloin suodatin on uusittava/puhdistettava. Lisäksi suodatin vaatii toimiakseen säännöllisen puhdistuspolton, mikä voi olla erityisesti talvella pätkäajossa ongelma.

        Mitä tulee alkuperäisen kysyjän kysymykseen niin polttoainekuluiltaan diesel tulee tietysti edullisemmaksi, mutta jos kyse on enemmän ajetusta autosta (150-300 tkm) niin itse kyllä dieselin tapauksessa selvittäisin mitä autoon on uusittu/uusimatta, mikäli kaikki alkuperäistä (turbo, hiukkassuodatin, suuttimet jne.) on tuossa turhan iso riski sille että useampi kallis remontti tulee eteen.


      • Näitä nyt aina...
        eri juttu kirjoitti:

        Hiukkassuodatinta ei voi suoraan verrata katalysaattoriin. Katalysaattorissa pakokaasujen puhdistus tapahtuu kemiallisella reaktiolla eikä itse katalysaattoriin jää tai keräänny puhdistusreaktion yhteydessä mitään ainesosia. Siten katalysaattori on periaatteessa ikuinen, poislukien esim. ulkoisten vaurioiden tai väärän polttoaineen aiheuttamat vauriot.

        Hiukkassuodattimeen sen sijaan kerääntyy puhdistuspolttojen myötä tuhkaa, ja ennemmin tai myöhemmin tuhka täyttää ja "tukkii" hiukkassuodattimen jolloin suodatin on uusittava/puhdistettava. Lisäksi suodatin vaatii toimiakseen säännöllisen puhdistuspolton, mikä voi olla erityisesti talvella pätkäajossa ongelma.

        Mitä tulee alkuperäisen kysyjän kysymykseen niin polttoainekuluiltaan diesel tulee tietysti edullisemmaksi, mutta jos kyse on enemmän ajetusta autosta (150-300 tkm) niin itse kyllä dieselin tapauksessa selvittäisin mitä autoon on uusittu/uusimatta, mikäli kaikki alkuperäistä (turbo, hiukkassuodatin, suuttimet jne.) on tuossa turhan iso riski sille että useampi kallis remontti tulee eteen.

        Hiukkassuodin ja katalysaattori ovat eri asioita, sitä en kieltänyt tai edes kommentoinutkaan. Kirjoitin ihan eri asiasta eli julkisuudessa esitetyistä 'kauhukertomuksista' uusien asioiden osalta..

        Erilaisuudesta johtuen samat kauhukuvaukset oli esillä molemmista. Niiden ei pitänyt kestää juuri mitään. Toisin on kuitenkin käynyt.
        Hiukkassuotimissa ei ole ollut ongelmia, toki yksittäistapauksia aina kuten varsinkin alkuaikoina katalysaattoreissakin.
        Talvinen pätkäajo voi olla hiukkassuotimien osalta haitallista, mutta tuollaiseen ajoon ei dieseliä muutenkaan kannata hankkia.
        Tosin omakohtaisen kokemuksen mukaan ei tässäkään ole ollut ongelmia. Ajan nimenomaan talviaikaan pääosin työmatka-ajoa kaupungissa. Toki silloin tällöin tulee pidempää matka-ajoa varsinkin kevättalvella. Vuositasolla n 25.000 - 30.000 km.

        Jos on hankkimassa autoa, jolla ajettu jo 150-300 tuhatta, niin eiköhän terve järkikin kerro ettei uuden veroista saa. Kannattaa varmasti selvittää huolto/korjaushistoria. Ihan riippumatta onko kyseessä bensa- vai dieselmoottorilla varustettu auto.
        Hyvä kysymys onkin nimenomaan noin paljon ajettujen bensamoottorien kunto erityisesti. Nimenomaan näiden bensa-autojen huoltohistoriaan paneutusin erityisen tarkkaan, mutta toki myös dieselien.
        Bensamoottorien elinikä pyöriskelee siinä 300.000 km:n kohdalla. Toki sitä saa pidennettyä hyvällä huollolla ja uusimalla osia.


      • eri juttu
        Näitä nyt aina... kirjoitti:

        Hiukkassuodin ja katalysaattori ovat eri asioita, sitä en kieltänyt tai edes kommentoinutkaan. Kirjoitin ihan eri asiasta eli julkisuudessa esitetyistä 'kauhukertomuksista' uusien asioiden osalta..

        Erilaisuudesta johtuen samat kauhukuvaukset oli esillä molemmista. Niiden ei pitänyt kestää juuri mitään. Toisin on kuitenkin käynyt.
        Hiukkassuotimissa ei ole ollut ongelmia, toki yksittäistapauksia aina kuten varsinkin alkuaikoina katalysaattoreissakin.
        Talvinen pätkäajo voi olla hiukkassuotimien osalta haitallista, mutta tuollaiseen ajoon ei dieseliä muutenkaan kannata hankkia.
        Tosin omakohtaisen kokemuksen mukaan ei tässäkään ole ollut ongelmia. Ajan nimenomaan talviaikaan pääosin työmatka-ajoa kaupungissa. Toki silloin tällöin tulee pidempää matka-ajoa varsinkin kevättalvella. Vuositasolla n 25.000 - 30.000 km.

        Jos on hankkimassa autoa, jolla ajettu jo 150-300 tuhatta, niin eiköhän terve järkikin kerro ettei uuden veroista saa. Kannattaa varmasti selvittää huolto/korjaushistoria. Ihan riippumatta onko kyseessä bensa- vai dieselmoottorilla varustettu auto.
        Hyvä kysymys onkin nimenomaan noin paljon ajettujen bensamoottorien kunto erityisesti. Nimenomaan näiden bensa-autojen huoltohistoriaan paneutusin erityisen tarkkaan, mutta toki myös dieselien.
        Bensamoottorien elinikä pyöriskelee siinä 300.000 km:n kohdalla. Toki sitä saa pidennettyä hyvällä huollolla ja uusimalla osia.

        En nyt sanoisi että nuo hiukkassuodattimen ongelmat (tai ehkä paremminkin ominaisuudet, eli rajallinen käyttöikä ja mahdolliset ongelmat pätkäajossa) ovat mitään yksittäistapauksia. Tämän huomaa kun lukee mitä tahansa merkkikohtaista autopalstaa (muutakin kuin Suomi24:sta). Paljon näkee myös mainoksia firmoista jotka tekevät hiukkassuodatinten pesuja/puhdistuksia; tuskin näitä mainostettaisiin jos kysyntää ei olisi.

        Enemmän ajetussa tietysti aina kannattaa selvittää auton historiaa. Mutta noin keskimäärin jos vaihtoehtona on samanikäinen/hintainen 150 tkm ajettu bensa tai 250 tkm ajettu diesel niin bensalla todennäköisesti ajaa vähintään toisen mokoman isommitta ongelmitta, dieselissä taas noilla kilometreillä alkaa olla apulaitteisiin (turbo, hiukkassuodatin yms.) liittyviä useampia potentiaalisia (kalliita) vikakohteita.


      • Näitä nyt aina...
        eri juttu kirjoitti:

        En nyt sanoisi että nuo hiukkassuodattimen ongelmat (tai ehkä paremminkin ominaisuudet, eli rajallinen käyttöikä ja mahdolliset ongelmat pätkäajossa) ovat mitään yksittäistapauksia. Tämän huomaa kun lukee mitä tahansa merkkikohtaista autopalstaa (muutakin kuin Suomi24:sta). Paljon näkee myös mainoksia firmoista jotka tekevät hiukkassuodatinten pesuja/puhdistuksia; tuskin näitä mainostettaisiin jos kysyntää ei olisi.

        Enemmän ajetussa tietysti aina kannattaa selvittää auton historiaa. Mutta noin keskimäärin jos vaihtoehtona on samanikäinen/hintainen 150 tkm ajettu bensa tai 250 tkm ajettu diesel niin bensalla todennäköisesti ajaa vähintään toisen mokoman isommitta ongelmitta, dieselissä taas noilla kilometreillä alkaa olla apulaitteisiin (turbo, hiukkassuodatin yms.) liittyviä useampia potentiaalisia (kalliita) vikakohteita.

        "..tuskin näitä mainostettaisiin jos kysyntää ei olisi. "
        Ettei vaan mainostettaisi sen vuoksi, kun kysyntää ei ole.

        Autopalstoille tuodaan lähinnä ongelmia. Harva siellä kehuu, että hyvin on kestänyt. Niistä ei kyllä saa yleisempää kuvaa tilanteesta.

        "...150 tkm ajettu bensa tai 250 tkm ajettu diesel niin bensalla todennäköisesti ajaa vähintään toisen mokoman isommitta ongelmitta, dieselissä taas noilla kilometreillä alkaa olla apulaitteisiin (turbo, hiukkassuodatin yms.) liittyviä useampia potentiaalisia (kalliita) vikakohteita. "

        Dieseleillä ajellaan jopa miljoona kilometriä. Ammattiliikenteessä olevat autot, varsinkin sellaisissa joissa ajoa tulee paljon, ovat poikkeuksetta dieseleitä. Ei paljon bensa-autoja näy...
        Ei kai tarvitse selittää miksi...


      • eri juttu
        Näitä nyt aina... kirjoitti:

        "..tuskin näitä mainostettaisiin jos kysyntää ei olisi. "
        Ettei vaan mainostettaisi sen vuoksi, kun kysyntää ei ole.

        Autopalstoille tuodaan lähinnä ongelmia. Harva siellä kehuu, että hyvin on kestänyt. Niistä ei kyllä saa yleisempää kuvaa tilanteesta.

        "...150 tkm ajettu bensa tai 250 tkm ajettu diesel niin bensalla todennäköisesti ajaa vähintään toisen mokoman isommitta ongelmitta, dieselissä taas noilla kilometreillä alkaa olla apulaitteisiin (turbo, hiukkassuodatin yms.) liittyviä useampia potentiaalisia (kalliita) vikakohteita. "

        Dieseleillä ajellaan jopa miljoona kilometriä. Ammattiliikenteessä olevat autot, varsinkin sellaisissa joissa ajoa tulee paljon, ovat poikkeuksetta dieseleitä. Ei paljon bensa-autoja näy...
        Ei kai tarvitse selittää miksi...

        "..tuskin näitä mainostettaisiin jos kysyntää ei olisi. "
        Ettei vaan mainostettaisi sen vuoksi, kun kysyntää ei ole

        - Miksi joku mainostaisi tai esim. hankkisi työkaluja jotain palvelua varten jolle jo etukäteen tietäisi ettei ole kysyntää? Tuohan olisi täyttä rahojen hukkaanheittämistä. Se on totta että keskustelupalstojen pohjalta on hankala hahmottaa kuinka yleisesti ongelmia on mutta voinee todeta että esim. hiukkassuodattimen täyttyminen jossain 200 tkm korvilla ei kovin tavatonta ole.

        "Dieseleillä ajellaan jopa miljoona kilometriä. Ammattiliikenteessä olevat autot, varsinkin sellaisissa joissa ajoa tulee paljon, ovat poikkeuksetta dieseleitä. Ei paljon bensa-autoja näy...
        Ei kai tarvitse selittää miksi..."

        - Tuo on selvää että ammattiliikenteessä kilometrejä tulee niin paljon että dieselin edullisemmat polttoainekulut tuovat merkittävää säästöä jolla kattaa jo vaikka isompiakin remontteja. Tuon vuoksi myöskään paljon ajettuja bensa-autoja ei tapaa koska kukaan ei hanki bensa-autoa 100 tkm/v ajomäärällä. Käytännössä nykypäivänä bensakonetta ei ehdi ajamaan loppuun koska jollain normaalilla 15-20 tkm/v ajomäärällä auton kori lahoaa ennemmin kuin moottori tulee käyttöikänsä päähän.


      • Hdi
        eri juttu kirjoitti:

        En nyt sanoisi että nuo hiukkassuodattimen ongelmat (tai ehkä paremminkin ominaisuudet, eli rajallinen käyttöikä ja mahdolliset ongelmat pätkäajossa) ovat mitään yksittäistapauksia. Tämän huomaa kun lukee mitä tahansa merkkikohtaista autopalstaa (muutakin kuin Suomi24:sta). Paljon näkee myös mainoksia firmoista jotka tekevät hiukkassuodatinten pesuja/puhdistuksia; tuskin näitä mainostettaisiin jos kysyntää ei olisi.

        Enemmän ajetussa tietysti aina kannattaa selvittää auton historiaa. Mutta noin keskimäärin jos vaihtoehtona on samanikäinen/hintainen 150 tkm ajettu bensa tai 250 tkm ajettu diesel niin bensalla todennäköisesti ajaa vähintään toisen mokoman isommitta ongelmitta, dieselissä taas noilla kilometreillä alkaa olla apulaitteisiin (turbo, hiukkassuodatin yms.) liittyviä useampia potentiaalisia (kalliita) vikakohteita.

        Kun selvitin oman autoni hiukkassuodattimen hintaa, niin halvin jäi alle 450 €. En ole sitä vielä vaihtanut, mutta jos tuo raha menee 150-200 tkm jälkeen , niin eipä paljon sureta.


      • kallista hupia
        Hdi kirjoitti:

        Kun selvitin oman autoni hiukkassuodattimen hintaa, niin halvin jäi alle 450 €. En ole sitä vielä vaihtanut, mutta jos tuo raha menee 150-200 tkm jälkeen , niin eipä paljon sureta.

        Tuo on se onnellisin tapaus.

        Duunikaverilla oli aikanaan DSL, jonka loukku meni tukkoon jossain 100 tkm tienoilla. Tarvikeosia ei ainakaan silloin saanut eikä softaakaan, joka olisi sallinut nykyään suositun "rautakankituunauksen". Ja tähän päälle vielä, nykytyyliin, EGR tukkoon, niin saadaan hiukkaspäästöjen lisäksi typpioksidipäästöt perinteiselle nokivasaratasolle....

        Kaikkiaan oli 3000 € paukku, sis. vaihtotyön ja epäonnistuneet puhdistus/elvytysyritykset sitä ennen.

        Jälkikäteen oli vielä kuullut, että nyt autolla on 170 tkm lasissa ja uutta loukkua on jo yritelty elvyttää eli tukkoon menossa sekin...

        Jossain HS koeajossa saatiin vikavalot päälle ja asiaa marmoritiskille tuli jo muutaman kuukauden ikäisellä autolla. Samoin TM talvitestistä poistui ainakin yksi auto loukkuremonttiin.... Pätkäajo talvella tuntuu olevan todellista myrkkyä, kun ei kerkiä mennä puhdistuspoltot läpi.

        Vaan se taloudellisuus, jos pitää kerran kuussa käydä kääntymässä Porvoossa ihan pelkästään puhdistuspolton tekemiseksi.


    • Diesel vs. Bensa

      Näitä nyt aina...:lle

      Anteeksi, mutta etkö itse havaitse miten lähestyt asiaa erityisen karikatyrisellä ja ennakkoasenteellisen kapealla tavalla ja lisäksi selektiivisesti johonkin yksittäiseen asiaan takertuen ja sen purusteella omia karikatyrejä maalaillen ja koettaen niitä vielä toisiin projisoida?

      Mikä tässä avauksen asian _ k o k o n a i s u u d e s s a _ nyt on niin vaikeaa analysoitavaksi, että on pakko lähteän myopisiin extremistirinnastuksiin ja mielenlikkeisiin?

      Hiukassuodatin on vain yksi dieselin tekniikan kustannuksien kokonaisuuteen littyvä aspekti ja niitäkin on jo jouduttu vaihamaan hinnoilla joista lainattu artikkeli mainitsee. Kuinka paljon niitä mahdollisesti vioittuu ja miten pitkään ne tulevat keskimäärin kestämään, niin sen aika näyttää.

      Kuten jo avauksessa manitsin, niin kun nykyinen diesel-auto menee joskus vaihtoon, niin on avoin kysymys onko seuravakin diesel vain bensa.

      Itselleni näissä kysymyksissä ei ole valmisasenteellisuutta tai fanaatisuuttaa suuntaan eikä toiseen.

      Ps. Off-Topic. Ainoa todella oleellinen jonka kokisin erityisen tervetulleekisi olisi käyttöenergialtaan ympäristöä saatuttamaton innovaatio ja jonka vielä käyttöäänikin olisi hyvin maltillinen.

      Siihen vielä maksimoitu auton kaikkien raaka-aineiden helppo kierrätettävyys ja mahdollisimman matala elinkaarensa ympäristörasittavuus, niin kasassa olisi hieno paketti.

      Jonkin sortin maksimaalisesti bio-auto valmistuksestaan ja käytöstään hautaansa saakka.

      Nykyinen teknologia on edelleen suorastaan kestämätöntä luolamiehen kalustoa ympäristön kannalta.

      Mikäli vielä boonuksena olisi selkeä, yksikertaistettu ja kestävä tekniikka, niin voisiko enempää pyytää.

      • Näitä nyt aina..

        Kommentoin vain tuota 'lisäystäsi'.
        Minähän en varsinaisesti ottanut kantaa sen paremmin bensa- kuin dieselautoihinkaan. Lähinnä minua huvittaa nuo katastrofimaalailut, joita aina esiintyy uusien pakollisten tekniikoidentai muiden merkittävien juttujen tullessa markkinoille.
        Noissa esimerkeissänikin oli enemmän bensa-autoihin liittyviä asioita.


    • molemmat pihassa jo

      http://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards

      Euro 6 näyttäisi kiristävän typen oksidien määrää. Hiukkasten osalta se on sama kuin Euro 5.

      Itse tankkaan vain Prodieseliä tai ABC:n smartia, ne palavat melkein tuhkattomasti.

      Ja valinta olisi joko turbodiesel tai turbobensa. Diesel kuluttaa vähemmän litroja, eli se on halvempaa kuin bensa jos litrahinta on sama. Ja tankillisella pääsee pidemmälle.

      Oma ajotapani suosii dieseliä, en yleensä käytä korkeita kierroksia.

    • Diesel vs. Bensa

      Kokonaiskustannuksien vertailu on itse asiasa melko haastava.

      Näkisin, että kustannuksia arvioitaessa tulisi tietenkin laittaa rinnakkain suunnilleen toisiaan vastaava _saman automerkin_ bensa ja diesel.

      Sitten tulisi arvioida polttoaineenkulutusta, mekaanisten osien hintoja (niiden jotka ovat erilaisia B vs. D), sekä huolto- ja korjauskustannuksia. Lieneekö vakuutusmaksuissa edellisten kesken eroja. Hankintahinnaltaan diesel on usein kalliimpi käytettynäkin.

      Vaikkapa dieselissä ruiksupumppu kallis menoerä rikkoutuessaan, mutta niilläkin voidaan ajaa monia satoja tuhansia kilomejä. Usein saa lukea ettei suutimet kestä ja niitä saa vaihdella.

      Itseäni kiinnostaa seuraavana autona jokin Audi Q3 tyyppinen (ehkä hieman isompi malli) automaattilaatokolla oleva auto käytettynä, mahdollisesti noin 50-60tkm ajettuna. Merkistä en tiedä.

      Lopulta saatan toki päätyä erityyppiseen autoon, mutta tällä hetkellä en osa varmuudella sanoa kumpi se tulee olemaan, bensa vai diesel.

      Vaikea sanoa ja rinnastaa miten sellainen auto sijoittuisi avauksen astelmassa.

      Tokihan kokonaisuuteen pelkkien kustannuksien lisäksi vaikuttaa mieltymykset. Diesel tarjonnee edelleenkin paremmat ja mukavemmat alaväännöt (joita arvostan), mutta on taasen hiljaisuutta arvostavalle useinkin äänekkäämpi moottori.

      Ps. Oletan, että uudet ekologisina markkinoidut (jote ne eivät todellisuudessa edes ole tällä hetkellä) bensa-turbo-suorasuihku pikkukoneet riskeraavat olla lyhyemmän elinkaaren tuoteita.

      • kysymyksenä vaan

        -> "bensa-turbo-suorasuihku pikkukoneet riskeraavat olla lyhyemmän elinkaaren tuoteita."

        Olen lukenut tuollaisen mielipiteen monestakin paikasta. Mikä siinä diesel-turbo-suorasuihkussa katsotaan kestävän paremmin ja mistä syystä? Bensassa on yleensä enemmän hevosvoimia ja korkeammat kierrokset, mutta yleensä vähemmän vääntöä. Kummatkin kiertävät ahdettuina maltilllisemmin, eli punaraja on alempana.


      • vaustauksena vaan
        kysymyksenä vaan kirjoitti:

        -> "bensa-turbo-suorasuihku pikkukoneet riskeraavat olla lyhyemmän elinkaaren tuoteita."

        Olen lukenut tuollaisen mielipiteen monestakin paikasta. Mikä siinä diesel-turbo-suorasuihkussa katsotaan kestävän paremmin ja mistä syystä? Bensassa on yleensä enemmän hevosvoimia ja korkeammat kierrokset, mutta yleensä vähemmän vääntöä. Kummatkin kiertävät ahdettuina maltilllisemmin, eli punaraja on alempana.

        Totanoin, bensakoneissa on vähemmän vääntöä pienemmästä iskutilavuudesta johtuen. Nm/l on ihan samoissa lukemissa kuin turbodieseleissä.

        Ja se pienempi iskutilavuus taas johtuu sittä, että kun vääntö on sama, mutta moderneimmilla dieseleillä voi max. teho tulla vastaan jo alle 4000 rpm pitää tehoa hakea iskutilavuutta lisäämällä.


    • Diesel vs. Bensa

      kysymyksenä vaan:lle

      Sivuutit lausesta oleelisen määritteen .... uudet .... p i k k u k o n e e t .

      Onhan se selvä kun pienistä koneista revitään irti suuria tehoja, niin niiden elinkaari ei voi vastata suuremman vastaavan tehoisen koneen elinkaarta.

      Ps. On se kuitenkin merkillistä, että systemaattisesti tarkerrutaan sivulauseisiin, mutta itse oleellinen kokonaisuus sivuutetaan josta avauksessa on herätetty pohdintaa.

      • kysymyksenä vaan

        Meillä on pihassa 1,2 bensaturbo ja 1,5 dieselturbo. Vaan jos et tiedä varmuudella miksi se pienempi bensakone (50 Nm vähemmän vääntöä, 5 hv enemmän tehoa) hajoaa aiemmin niin ei tietenkään ole pakko vastata. Kysymyksen voi ohittaa, lähinnä kiinnostaa tietää miksei pikkudieseleiden merkittävä tehonlisäys huoleta, mutta bensavehkeet se hajoittaisi.

        Hyvä esimerkki on VW:n SDI, vaikka se oli 2,0 niin sen teholukemat olivat 75 hv ja 135 Nm (tai hyvin lähellä noita lukuja). Nyt 1,6 TDI antaa 110 hv ja 250 Nm.


      • Diesel vs. Bensa
        kysymyksenä vaan kirjoitti:

        Meillä on pihassa 1,2 bensaturbo ja 1,5 dieselturbo. Vaan jos et tiedä varmuudella miksi se pienempi bensakone (50 Nm vähemmän vääntöä, 5 hv enemmän tehoa) hajoaa aiemmin niin ei tietenkään ole pakko vastata. Kysymyksen voi ohittaa, lähinnä kiinnostaa tietää miksei pikkudieseleiden merkittävä tehonlisäys huoleta, mutta bensavehkeet se hajoittaisi.

        Hyvä esimerkki on VW:n SDI, vaikka se oli 2,0 niin sen teholukemat olivat 75 hv ja 135 Nm (tai hyvin lähellä noita lukuja). Nyt 1,6 TDI antaa 110 hv ja 250 Nm.

        kysymyksenä vaan:lle

        Miksi takerrut takertumalla sivurauteeseen / sivulauseeseen, siitä selvästikin loputonta kädenvääntöä haastaen ....... mutta toistuvasti kokonaan sivuuttaen avauksen aiheen?

        Sivulauseessani kerroin etten ole vakuuttutnut niiden kestävyydestä, eli pitkäikäisyydestä _____ verrattuna vastaavan tehoiseen suurempaan koneeseen____. Tähän sitten pakonomaisesti takerrut.

        Voit halutetssasi avata tuosta sivulauseestani aivan oma aloituksen.

        Omalta osaltani suvuraide on loppuun käsitelty.


      • väännöllä kulkee
        kysymyksenä vaan kirjoitti:

        Meillä on pihassa 1,2 bensaturbo ja 1,5 dieselturbo. Vaan jos et tiedä varmuudella miksi se pienempi bensakone (50 Nm vähemmän vääntöä, 5 hv enemmän tehoa) hajoaa aiemmin niin ei tietenkään ole pakko vastata. Kysymyksen voi ohittaa, lähinnä kiinnostaa tietää miksei pikkudieseleiden merkittävä tehonlisäys huoleta, mutta bensavehkeet se hajoittaisi.

        Hyvä esimerkki on VW:n SDI, vaikka se oli 2,0 niin sen teholukemat olivat 75 hv ja 135 Nm (tai hyvin lähellä noita lukuja). Nyt 1,6 TDI antaa 110 hv ja 250 Nm.

        Diesel 250 Nm/1,6 l = 156 Nm/l
        Bensa 200 Nm/1,2 l = 167 Nm/l


      • kysymyksenä vaan
        väännöllä kulkee kirjoitti:

        Diesel 250 Nm/1,6 l = 156 Nm/l
        Bensa 200 Nm/1,2 l = 167 Nm/l

        Tai Megane

        1,6 dci 320 Nm /130 hv = 200 Nm/l
        1,2 tce 205 Nm/132 hv = 171 Nm/l

        Vanhassa tekniikassa oli maltillisemmin sekä tehoa että vääntöä, kääntöpuolella oli korkeammat kierrokset.

        Koska voimakas vääntöhuippu on nykyisin n. 2000 kierroksen kohdalla on ajaminen vaivatonta, itse en kaipaa korkeita hevosvoimalukuja. Perinteisessä bensakoneessa 320 Nm vaatisi yli 3-litraisen moottorin, mutta sitten siinä olisi yli 200 hv jota ei varsinaisesti voi hyödyntää.


      • azr
        kysymyksenä vaan kirjoitti:

        Tai Megane

        1,6 dci 320 Nm /130 hv = 200 Nm/l
        1,2 tce 205 Nm/132 hv = 171 Nm/l

        Vanhassa tekniikassa oli maltillisemmin sekä tehoa että vääntöä, kääntöpuolella oli korkeammat kierrokset.

        Koska voimakas vääntöhuippu on nykyisin n. 2000 kierroksen kohdalla on ajaminen vaivatonta, itse en kaipaa korkeita hevosvoimalukuja. Perinteisessä bensakoneessa 320 Nm vaatisi yli 3-litraisen moottorin, mutta sitten siinä olisi yli 200 hv jota ei varsinaisesti voi hyödyntää.

        Vääntö kannattaa ottaa kampuran sijasta nokka-akselilta, sieltä kun sitä saa tuplasti, ja ja vieläpä puolta pienemmillä kierroksilla.


      • fsd2
        väännöllä kulkee kirjoitti:

        Diesel 250 Nm/1,6 l = 156 Nm/l
        Bensa 200 Nm/1,2 l = 167 Nm/l

        Juu, väännölläkin kulkee. Ei tosin moottorin, vaan vetävän pyörän väännöllä. Vetävän pyörän halkaisija tosin on täsmälleen yhtä merkittävä kuin moottorin vääntö.


    • Dieselvoimala---

      Jos haluaa nautiskella myös autolla, niin tehokas vääntävä diesel on valinta. Semmoisia löytyy mm. Volvon D5-kone, Bemarin 3-litraiset, VAG:N 3-,litrainen tdi, Pösön tehokkaimmat hdi:t ja Mersulta toki myös. Niissä on polleja pitkälti yli 200 ja njyyttöneitä 500 ja risat. Kepeän rivakkaa menoa ilman huudattamista. Kulutus silti luokkaa 6-7.

      • kyllä lähtee

        Samaan pääsee myös uusilla bensakoneillakin, mutta paljon sivistyneemmin ja ilman työkoneen raksutusta ja lisäksi saa halutessaan kierrättää konetta ja sehän on todella maukasta kuultavaa ja useat valmistajat jopa panostavat tämän herkullisen äänen jalostamiseen.
        Ajoin hiljan tuollaisen "dieselvoimalan" BMW:n perässä ja olihan mahtava musta savu ja katku kun poika koitti hyödyntää tuota voimalaansa, oli ihan pakko polkaista ohi ettei katku tartu.


      • tappion kyyneleet
        kyllä lähtee kirjoitti:

        Samaan pääsee myös uusilla bensakoneillakin, mutta paljon sivistyneemmin ja ilman työkoneen raksutusta ja lisäksi saa halutessaan kierrättää konetta ja sehän on todella maukasta kuultavaa ja useat valmistajat jopa panostavat tämän herkullisen äänen jalostamiseen.
        Ajoin hiljan tuollaisen "dieselvoimalan" BMW:n perässä ja olihan mahtava musta savu ja katku kun poika koitti hyödyntää tuota voimalaansa, oli ihan pakko polkaista ohi ettei katku tartu.

        Heh, katkeran tappion kokenut pensakuski se vaan selittelee. BMW-diisel siis katosi edestäsi horisonttiin ja sinä talla pohjassa vingutit pensavehjettäsi kiukkuisena.

        No ei se mitään, hommaat vaan itsekin tehodiiselin niin helpottaa. ;-)


      • ottaako koville?
        tappion kyyneleet kirjoitti:

        Heh, katkeran tappion kokenut pensakuski se vaan selittelee. BMW-diisel siis katosi edestäsi horisonttiin ja sinä talla pohjassa vingutit pensavehjettäsi kiukkuisena.

        No ei se mitään, hommaat vaan itsekin tehodiiselin niin helpottaa. ;-)

        Ei kai tässä mitään kilpailua ole ollut?
        Ja sanotaanko, etten jää jälkeen bensa-autollani ihan helposti, siihen vaaditaan jo Bemun suurimpia dieseleitä.
        Mutta yhtäkaikki helvetun moinen tuhkasavupilvi puski Bemun persiistä, vaikka oli tätä uusinta 3-sarjalaista mallia, tuollaista näkee yleensä -80 lukulaisissa mannelaveteissa?!


      • Diesel vs. Bensa
        ottaako koville? kirjoitti:

        Ei kai tässä mitään kilpailua ole ollut?
        Ja sanotaanko, etten jää jälkeen bensa-autollani ihan helposti, siihen vaaditaan jo Bemun suurimpia dieseleitä.
        Mutta yhtäkaikki helvetun moinen tuhkasavupilvi puski Bemun persiistä, vaikka oli tätä uusinta 3-sarjalaista mallia, tuollaista näkee yleensä -80 lukulaisissa mannelaveteissa?!

        >> Mutta yhtäkaikki helvetun moinen tuhkasavupilvi puski Bemun persiistä, vaikka oli tätä uusinta 3-sarjalaista mallia, tuollaista näkee yleensä -80 lukulaisissa mannelaveteissa?!

        Tuo on valitettavasti nykydieseleidenkin arkea. Yhdistelmä kylmä kone ja EGR, sekä mahdollisesti vielä dieselille liikaa pätkä-ajoa, joka karstoittaa koko systeemiä ja siksi aiheuttaa enempi ilmansaasteitakin. Kylmänä dieselkone on varsinainen saastepommi vakka se olisikin varustettu hiukkasuodattimella, puhumattakaan jos sitä vielä rasittaa liikaa kylmänä.

        Ps. Avauksen aiheen tarkoitus ei kuitenkaan ole kannustaa kakaramaiseen kinasteluun aiheen sivuraiteilla.


      • Auto saastuttaa
        Diesel vs. Bensa kirjoitti:

        >> Mutta yhtäkaikki helvetun moinen tuhkasavupilvi puski Bemun persiistä, vaikka oli tätä uusinta 3-sarjalaista mallia, tuollaista näkee yleensä -80 lukulaisissa mannelaveteissa?!

        Tuo on valitettavasti nykydieseleidenkin arkea. Yhdistelmä kylmä kone ja EGR, sekä mahdollisesti vielä dieselille liikaa pätkä-ajoa, joka karstoittaa koko systeemiä ja siksi aiheuttaa enempi ilmansaasteitakin. Kylmänä dieselkone on varsinainen saastepommi vakka se olisikin varustettu hiukkasuodattimella, puhumattakaan jos sitä vielä rasittaa liikaa kylmänä.

        Ps. Avauksen aiheen tarkoitus ei kuitenkaan ole kannustaa kakaramaiseen kinasteluun aiheen sivuraiteilla.

        Kylmä diesel saastuttaa enemmän kuin lämmin diesel. Totta. Ihan sama on bensamoottorienkin osalla.

        Kokonaisaatuttamisen osalta on näitä moottoreita hiukan haasteellista verrata, koska pahimmat saasteet ovat erilaisia. Dieselien isompi ongelma on typpipäästöt, bensamoottoreilla hiilidioksiidipäästöt.
        Hiukkaspäästöt ovat isompi ongelma bensamoottoreilla uusien autojen osalta, kaksinkertainen uusiin dieselmoottoreihin verrattuna. Iso, joskin poistuva ongelma, on vanhat dieselautot, joissa hiukkassuodattamia ei ole. Katalysaattorittomia bensamoottoriautoja ei enää juurikaa ole liikenteessä, koska katalysaattori tuli pakolliseksi reilun 10 vuotta aikaisemmin kuin hiukkassuodattimet.

        Autot saastuttavat joka tapauksessa eikä diesel- ja bensamoottorien erot tässä ole ratkaiseva suuria ihan riippumatta kumman moottorin päästöt katsoo vaarallisemmiksi.


      • diesel saastuttaa
        Auto saastuttaa kirjoitti:

        Kylmä diesel saastuttaa enemmän kuin lämmin diesel. Totta. Ihan sama on bensamoottorienkin osalla.

        Kokonaisaatuttamisen osalta on näitä moottoreita hiukan haasteellista verrata, koska pahimmat saasteet ovat erilaisia. Dieselien isompi ongelma on typpipäästöt, bensamoottoreilla hiilidioksiidipäästöt.
        Hiukkaspäästöt ovat isompi ongelma bensamoottoreilla uusien autojen osalta, kaksinkertainen uusiin dieselmoottoreihin verrattuna. Iso, joskin poistuva ongelma, on vanhat dieselautot, joissa hiukkassuodattamia ei ole. Katalysaattorittomia bensamoottoriautoja ei enää juurikaa ole liikenteessä, koska katalysaattori tuli pakolliseksi reilun 10 vuotta aikaisemmin kuin hiukkassuodattimet.

        Autot saastuttavat joka tapauksessa eikä diesel- ja bensamoottorien erot tässä ole ratkaiseva suuria ihan riippumatta kumman moottorin päästöt katsoo vaarallisemmiksi.

        > Autot saastuttavat joka tapauksessa eikä diesel- ja bensamoottorien erot tässä ole ratkaiseva suuria ihan riippumatta kumman moottorin päästöt katsoo vaarallisemmiksi.

        Minusta B/D autoissa on yksi merkittävä ero.

        Bensakoneiden jatkeena on käytännössä aina katalysaattori. Alkaa olla todella harvassa autot, joissa kattia ei ole. Tämän katalysaattorin toiminta tarkastetaan vanhemmassa kalustossa vuosittain aika isossa osassa autoja on myös itsediagnostiikka eli OBD joka tarkkailee puhdistusjärjestelmän toimintaa 365 päivänä vuodessa. Eli ainakin periaatteessa pitäisi päästöt olla kunnossa muutoinkin kuin sinä yhtenä päivänä.

        DSL miehet mielellään myös tarkertuu suorasuihkutusbensojen hiukkaspäästöihin, mutta ei kaikki bensakoneet ole suorasuihkutuksella. Ei edes uudet ahdetut....

        Dieselien hiukkasloukut ovat paljon tuoreempi kotkotus ts. vanhemmassa kalustossa, mitä on vielä paljon liikkeellä , niitä ei ole.

        Dieselien päästöjä ja puhdistustekniikan kuntoakaan ei valvota kuin sillä melko pelleluokan savutustestillä. Josta pääsee läpi, vaikka olisi auto lastutettu, hiukkasloukusta sisuskalut poistettu ja EGR tukittu!

        Merkkifoorumit ovat täynnä hehkutusta siitä, miten hyvin nyt auto kulkee em. toimenpiteiden jälkeen.... että jotta se paksua savupilveä tuupannut bemarikin on varmaan tällä tavoin operoitu. Tai sitten siinä oli hiukkaspoltto käynnissä...

        Aika vähälle huomiolle on jäänyt sekin, että dieseleissä on usein polttoainetoiminen lämmitin (Webasto tms) joka kuluttaa talvella kohtuullisen osan polttoaineesta (vaikutus voi kaupunki/pätkäajossa olla litra/100 km) ja jonka päästöille ei ole minkäänlaisia mittausmenetelmiä eikä normeja.

        Pidän nokivasaroiden mainostettua ympäristöystävällisuuttä suurena kusetuksena niin kauan, kuin em. saastelaitteiden tuhoaminen on valvonnan puutteesta johtuen yleistä hupia.


      • Auto saastuttaa
        diesel saastuttaa kirjoitti:

        > Autot saastuttavat joka tapauksessa eikä diesel- ja bensamoottorien erot tässä ole ratkaiseva suuria ihan riippumatta kumman moottorin päästöt katsoo vaarallisemmiksi.

        Minusta B/D autoissa on yksi merkittävä ero.

        Bensakoneiden jatkeena on käytännössä aina katalysaattori. Alkaa olla todella harvassa autot, joissa kattia ei ole. Tämän katalysaattorin toiminta tarkastetaan vanhemmassa kalustossa vuosittain aika isossa osassa autoja on myös itsediagnostiikka eli OBD joka tarkkailee puhdistusjärjestelmän toimintaa 365 päivänä vuodessa. Eli ainakin periaatteessa pitäisi päästöt olla kunnossa muutoinkin kuin sinä yhtenä päivänä.

        DSL miehet mielellään myös tarkertuu suorasuihkutusbensojen hiukkaspäästöihin, mutta ei kaikki bensakoneet ole suorasuihkutuksella. Ei edes uudet ahdetut....

        Dieselien hiukkasloukut ovat paljon tuoreempi kotkotus ts. vanhemmassa kalustossa, mitä on vielä paljon liikkeellä , niitä ei ole.

        Dieselien päästöjä ja puhdistustekniikan kuntoakaan ei valvota kuin sillä melko pelleluokan savutustestillä. Josta pääsee läpi, vaikka olisi auto lastutettu, hiukkasloukusta sisuskalut poistettu ja EGR tukittu!

        Merkkifoorumit ovat täynnä hehkutusta siitä, miten hyvin nyt auto kulkee em. toimenpiteiden jälkeen.... että jotta se paksua savupilveä tuupannut bemarikin on varmaan tällä tavoin operoitu. Tai sitten siinä oli hiukkaspoltto käynnissä...

        Aika vähälle huomiolle on jäänyt sekin, että dieseleissä on usein polttoainetoiminen lämmitin (Webasto tms) joka kuluttaa talvella kohtuullisen osan polttoaineesta (vaikutus voi kaupunki/pätkäajossa olla litra/100 km) ja jonka päästöille ei ole minkäänlaisia mittausmenetelmiä eikä normeja.

        Pidän nokivasaroiden mainostettua ympäristöystävällisuuttä suurena kusetuksena niin kauan, kuin em. saastelaitteiden tuhoaminen on valvonnan puutteesta johtuen yleistä hupia.

        Tietysti diesel saastuttaa, sitä ei kai kukaan kielläkään. Myös bensa saastuttaa, ei kai sitäkään kukaan kiellä?

        Sekin on totta, että vielä on paljon dieselautoja, joissa loukkua ei ole ja vastaavasti vähän bensa-autoja joissa katalysaattoria ei ole. Helppo tämänkin on ymmärtää, kun tietää katalysaattorien tulleen pakollisiksi reilusti 10 vuotta aikaisemmin kuin hiukkasloukkujen. Ja vielä kun tietää dieselautojen olevan pitkäikäisempiä, niin sekin pahentaa tilannetta tältä osin.
        Järjestys oli kuitenkin oikea saastumisvaikutuksen kannalta. Sitä ennenhän lyijy jo poistettiin bensasta. Ja pari vuotta sitten lisättiin bensan bio-osuutta 95-octaaniseen bensaan. Nämä kaikki on parantanut roimasti bensan 'puhtautta' ja eroa ei enää kovin paljoa olekaan.
        Dieselpuolellakin on kiristetty normeja. Uudet dieselautot täyttävät nk diesel6-normin, joka on selvästi tiukempi kuin edeltävä diesel-5-normi.

        Minusta autojen ympäristöystävällisyys kaikenkaikkiaankin on toistaiseksi kuitenkin melkoisen arveluttava väite.


      • diesel saastuttaa
        Auto saastuttaa kirjoitti:

        Tietysti diesel saastuttaa, sitä ei kai kukaan kielläkään. Myös bensa saastuttaa, ei kai sitäkään kukaan kiellä?

        Sekin on totta, että vielä on paljon dieselautoja, joissa loukkua ei ole ja vastaavasti vähän bensa-autoja joissa katalysaattoria ei ole. Helppo tämänkin on ymmärtää, kun tietää katalysaattorien tulleen pakollisiksi reilusti 10 vuotta aikaisemmin kuin hiukkasloukkujen. Ja vielä kun tietää dieselautojen olevan pitkäikäisempiä, niin sekin pahentaa tilannetta tältä osin.
        Järjestys oli kuitenkin oikea saastumisvaikutuksen kannalta. Sitä ennenhän lyijy jo poistettiin bensasta. Ja pari vuotta sitten lisättiin bensan bio-osuutta 95-octaaniseen bensaan. Nämä kaikki on parantanut roimasti bensan 'puhtautta' ja eroa ei enää kovin paljoa olekaan.
        Dieselpuolellakin on kiristetty normeja. Uudet dieselautot täyttävät nk diesel6-normin, joka on selvästi tiukempi kuin edeltävä diesel-5-normi.

        Minusta autojen ympäristöystävällisyys kaikenkaikkiaankin on toistaiseksi kuitenkin melkoisen arveluttava väite.

        > Sekin on totta, että vielä on paljon dieselautoja, joissa loukkua ei ole ja vastaavasti vähän bensa-autoja joissa katalysaattoria ei ole

        Korjaus: on vain vähän dieselautoja, joissa hiukkasloukku TOISTAISEKSI on. Vanhoissa ei ole, upouusissa on ja näiden väliin osuvista loukku on jo otettu pois ja EGR tukittu. Päälle lastutus ja päästöt kohdillaan...


      • Auto saastuttaa
        diesel saastuttaa kirjoitti:

        > Sekin on totta, että vielä on paljon dieselautoja, joissa loukkua ei ole ja vastaavasti vähän bensa-autoja joissa katalysaattoria ei ole

        Korjaus: on vain vähän dieselautoja, joissa hiukkasloukku TOISTAISEKSI on. Vanhoissa ei ole, upouusissa on ja näiden väliin osuvista loukku on jo otettu pois ja EGR tukittu. Päälle lastutus ja päästöt kohdillaan...

        Korjauksesi on turha, koska aiemmin kirjoittamani ei ole ristiriidassa sen kanssa. Mihin lie sillä oikeastaan pyritkään...

        Totta on, että luokuttomien dieselien määrä on vielä suuri. Loukkujahan dieseleillä yleisesti alkoi olla vasta muutama joskus 2006-2008 nurkilla. Pakolliseksi tuli myöhemmin, en muista minä vuonna.
        Takautuvasti ei loukkuja asenneta. Ei niin tehty aikanaan katalysaattorienkaan kanssa. Löytyyhän vielä paljon katalysaattorittomia bensa-autojakin, vaikka katalysaattorit tulivat pakolliseksi jo 90-luvulla.
        Aika hoitaa tämän ongelman kuten se hoiti aikanaan katalysaattorienkin osalta. Mitä nopeammin autokanta vaihtuu sitä vähemmän ne saastuttavat. Ei dieselautot tässä tee eroa bensa-autoista.

        Ihan toinen asia onkin nuo laittomat viritykset loukkujen poistoineen. Niiden merkitys on olematon saastuttamisen kannalta? Laittomuuksiahan aina joku valitettavasti tekee. Se nyt ei ole se pihvi tässä asiassa...


    • Diesel vs. Bensa

      Avauksen tavoite oli herättää keskustelua toisiaan vastaavan auton diesel vs. bensiinimoottori kokonaisvaltaisista käyttökustannuksista, avauksessa mainitussa viitekehyksessä.

      Rinnakkain tulisi laittaa vaikkapa saman automerkin ja automallin diesel- ja bensakone.

      Alla ranskalaisiin olosuhteisiin sovellettu rinnastustaulukko, joskaan en ehtinyt lukea mitä kaikkia vaikuttavia tekijöitä siinä on huomioitu:

      - http://www.essenceoudiesel.com/

      Saastuttavat pienhiukkaset tappavat Ranskassa noin 40 000 ihmistä vuosittain ja noin puolet siitä on arvioitu dieselin päästöjen aiheuttamiksi.

      - http://www.planetoscope.com/mortalite/1471-deces-dus-aux-particules-fines-en-france.html

      Alla, edellä olevia Euroopan komission tutkimusraportin lukuja osin kyseenalaistetaan, joskin keskeisiltä osin niitä on vaikea kumota.

      "Les particules fines causent-elles vraiment 42 000 morts par an en France ?"

      - http://www.lemonde.fr/planete/article/2013/03/06/particules-fines-vraiment-42-000-morts-par-an-en-france_1842963_3244.html

      Petrol vs diesel:

      - http://www.which.co.uk/cars/driving/driver-tools/petrol-vs-diesel/

      - http://www.which.co.uk/cars/choosing-a-car/buying-a-car/petrol-or-diesel/

      "Great diesel myth: They DON'T save you money and petrol models 'are more economical for most makes of car'"

      - http://www.dailymail.co.uk/news/article-2175111/Great-diesel-myth-They-DONT-save-money-petrol-models-economical-makes-car.html

      "The deadly diesel deception: We were bullied into buying diesel cars to help fight global warming. Now experts say this 'green' fuel is killing thousands of us"

      - http://www.dailymail.co.uk/debate/article-2617425/The-deadly-diesel-deception-We-bullied-buying-diesel-cars-help-fight-global-warming-Now-experts-say-green-fuel-killing-thousands-us.html

      Sitten jos kuvaan ottaa mukaan saasteongelmat, niin tilanne vaikeutuu entisestään ja saa uutta näkökulmaa.

      Uudet tehokkaat bensakoneet.

      Nyt suosioon nousseet / nousmassa olevat pienet suorasuihku-turbo-bensakoneet ovat _tappavien pienhiukkaspäästöjen_ suhteen todellisia _y m p ä r i s t ö p o m m e j a_.

      Ongelmaa pahentaa entisestään se, että juuri tuon kategorian moottorit varustavat yhä useammin myös uusia pieniä kaupunkiautoja joilla ilmanlaatu myrkytetään juuri siellä missä asukastiheys on korkea.

      "Tutkimus: Pienet tehomoottorit saastepommeja"

      "Tutkimuksen mukaan pienten suorasuihkutusmyllyjen hiukkaspäästöt saattavat nousta pahimmillaan tuhatkertaisiksi verrattuna perinteisten bensiinimoottorien tekniikkaan. Dieseliin verrattuna hiukkasia tupruaa kymmenkertainen määrä."

      - http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/tutkimus pienet tehomoottorit saastepommeja/201311576951

      "Nykytrendin mukaiset pienet ja tehokkaat bensiinimoottorit ovat saksalaisselvityksen mukaan pahoja saastuttajia."

      - http://www.tuulilasi.fi/uutiset/selvitys-trendikkaat-bensamoottorit-tupruttavat-taivaalle-hengenvaarallisia-hiukkasia

      "New petrol engines cause more air pollution than dirty diesels"

      - http://www.transportenvironment.org/press/new-petrol-engines-cause-more-air-pollution-dirty-diesels

      "IARC: DIESEL ENGINE EXHAUST CARCINOGENIC"

      - http://www.iarc.fr/en/media-centre/pr/2012/pdfs/pr213_E.pdf

      Bensa. Uudet tehokkaat bensakoneet ovat tappavien pienhiukkaspäästöjen suhteen tällä hetkellä monin kerroi saastuttavampia kuin nykydieselit tai aiemmat bensakoneet.

      Autoteolisuudella on aikka vuoteen 2017 saakka jatkaa niiden massatuotantoa ilman niiden pienhuikkasuodattimien pakollisuutta. Jossakin oli mainintaa k. suodattimien kustantavan vain muutaman kympin noissa moorrorityyeissä, joskaan en tiedä onko tieto todenmukainen.

      Diesel. Sitten taasen on huono yhdistelmä diesel, EGR, huikkassuodatin ja liika pätkäajo.

      Auton valinta on haastavaa mikäli koettaa saada sen vasaamaan tarpeitaan, mieltymyksiään, kukkaroaan ja sen olevan vielä mahdollisimman ympäristöystävällinen.

      • jos olisi mutku ei

        Eikö nyt ole täysin turhaa ja hypoteettista keskustella mahdottomasta yhtälöstä joka ei suomessa tule toteutumaan ehkä koskaan?
        Taitaa tulla ennen nuo muut voimanlähteen!


      • riisselisti

        "Saastuttavat pienhiukkaset tappavat Ranskassa noin 40 000 ihmistä vuosittain ja noin puolet siitä on arvioitu dieselin päästöjen aiheuttamiksi."

        kyseessä ei kuitenkaan ole dieselhenkilöautot... dieseliä käyttävät niin bussit, roska-autot, paloautot, rekat, pakettiautot, laivat, junat, lentokoneet, traktorit, sairaalat/yms missä on varavoimaloita, lämmitystä hoidetaan dieselillä...

        epäilen että ei ole kovin mielekästä verrata bensakäyttöistä fiat pandaa ja sairaalaa? tai 60-luvun alustalla olevaa paloautoa joka luultavasti vähentää hiukkaspäästöjä kun sillä sammutetaan vaikkapa palavia henkilöautoja?


    • Diesel vs. Bensa

      >> Eikö nyt ole täysin turhaa ja hypoteettista keskustella mahdottomasta yhtälöstä joka ei suomessa tule toteutumaan ehkä koskaan?

      Niin, jokainen on vapaa kommentoimaan tai olla kommentoimatta johonkin aiheeseen.

      Tietysti päättäessään kommentoida olisi suotavaa pysyä asiapohjalla ja aiheessa ;-)

      Suomessa edelleenkin puhutaan autoveron muutoksista ja tiedä vaikka se vaikuttaisi avauksen suuntaan (?).

      Ps. Asun maassa jossa avauksen asetelma on arkea auton moottorityyppiä valitessaan. Täällä suurin osa myydyistä autoista on dieseleitä.

      Ilmanlaatu suurissa kaupungeissa ja niiden kehäteillä varsinkin kesäisin on usein suorastaan karmea ja ruuhkiin jumittuminen saisi allerkikko / astaamitokon heti reagoimaan kun jo terveemmilläkin keuhkoilla saasteet saavat hengitystiet reagoimaan ja ärsyyntymään. Valtaisa määrä ihmisiä kauttaa maailman elää ko. kaltaisissa saateissa aamusta iltaan.

      "Tarttis tehrä jotakin" muuan valtionmiehen ilmaisua lainataksensi.

    • Moi, vaikka olisi dieselvero, ja dieselin ja bensan hinta olisi sama, niin silti ainakin minun tapauksessa diesel auto kannattaisi ihan selvästi.
      Se että jos ei olisi dieselveroa ja polttoaineet olisi yhtä kalliita, niin se olisi sitten vielä lisää säästöä.

      Minulla on se etu että diesel ja bensa malli ovat samanhintaisia, eikä minun tarvitse ostaa kunpaakaan, tosin jos ajaisin bensalla, ajot putoisivat olemattomiin kulutuksen takia, joka bensa Volvossa olisi n.10l/100km, diesel taas kuluttaa noin 7 litraa, mutta toisin kuin bensa mallissa, dieselissä kulutus ei nouse tuosta 7 juuri millään.

      Saattaa olla että nykyautoissa, joissa on vielä rahoitus päällä, niin lakeminen menee vaikeaksi, kun kulutuksissa ei ole litrakaupalla eroa.

      Onko muuten tietoa että onko dieselien kulutukset millaisia nykyään?
      Ainakin minulla käytössä ollut nyky-Corolla kulutti vähintään saman kuin diesel Volvoni.

    • riisselisti

      asian arpomiseen käytännössä pitäisi antaa paljon rajatummat ehdot. esimerkiksi lämpiäminen on täysin automallikohtaista, moni dieseli on paljon parempi kuin saman merkin ja mallin bensakoneinen, ja päinvastoin. viime vuonna talviautovertailun taisi voittaa bemun 3-sarjan gt, takaveto ja diesel.

      moottorin melukin on jo ihan tapauskohtainen, moni dieselkone kuullostaa hyvin sivistyneeltä suorasuihkubensakoneen työkonemaiseen raksutukseen verrattuna, dieseliä kun posautellaan sylintereissä nykykoneissa 5-7 kertaa pikkuisesti kun bensa syötetään kerralla. jotkut dieselitkin taas raksuttavat yhä rajusti, eritoten kylminä.

      usein isommasta väännöstä seuraa se, että vaihteet ovat pidemmät dieseleissä joten matka-ajossa moottori ei huuda.

      päästömielessä hankalia verrata, dieseleissä on hyvin alhaiset hiilivety- ja häkäpäästöt ja bensamoottoreissa toimivien katalysaattorien kera alhaiset typen oksidit. nykyautoissa on jo hiukkassuodattimet dieseleissä, 2008 tuli pakolliseksi uusiin henkilöautoihin, samalla muuttui suomessa verotus. ns premium-autoissa ollut tyypillisesti 2004 lähtien. katalysaattoreidenkin puhdistusteho huononee tuhkan, hiukkasten, karstan myötä, dieselien hiukkasloukut vaan tehostuvat likaantumisen myötä. moottoriöljy on yksi suuri tuhkan lähde, siis jos sitä kuluu. hiukkasloukun poltossa käryä piisaa....

      sinänsä vanhoja hiukkasloukuttomia dieseleitä ei kovin paljoa ole alkuperäisinä suomiautoina sillä ennen veromuutosta autoja ostivat lähinnä hyvin paljon ajavat ja jos vaikkapa taksi/kaupparatsu/vartija pyörittää 150-300 tonnia mittariin ennen auton vaihtoa parin/kolmen vuoden käytöllä, niin eipä niillä enää paljoa ajeta. saksasta saa sitten maltillisemmin ajettuja dieseleitä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3184
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2131
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2054
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1905
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe