ergonominen polkemisasento vanhalla Crescentillä

pyöräpena

Hankin jokunen vuosi sitten romutuksesta Crescentin vanhan ehkä 50-luvulla valmistetun rungon ja panin sen osia ostamalla yksivaihteisena ajokuntoon.
Pyörän runko etuakselista taka-akseliin mitattuna on ainakin viitisen senttiä pitempi kuin nykyisissä aikuisten pyörissä.

Tästä syystä esim. satulaputki ja satulatolppa ovat loivemmassa asennossa kuin nykypyörissä. Tästä syystä taas keskiökin on vaakatasossa tarkastellen satulan pystytasoonb verrattuna enemmän edessä . Jalat ojentuvat siis enemmän eteenpäin kuin nykyajan pyörissä.

Tällainen ajoasento tuntuu ergonomisemmalta. Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta? Harvallahan tosin taitaa olla näin vanha pyöränrunko. On muuten esimerkki ajoilta, jolloin pyörät tehtiin kestämään ja kestämään.

17

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fifo_

      Kyllähän kokemuksesi on aivan yleisessä tiedossa. Vanhojen pyörien geometria ja joustava teräsrunko ovat erinomaisia leppoisaan ajeluun. Toisaalta ne pyörät olivat myös kömpelöitä ja painavia, joten sporttisuus, jota nykyään paljon haetaan oli niistä kaukana.

      Jos pyörät saisivat maksaa yhtä paljon kuin ne 50- luvulla maksoivat, olisivat ne varmasti vähintään yhtä kestäviä. Ongelma on vain siinä, että ei niitä kukaan ostaisi. Nykyjään kun keskivertotallaaja haluaa ostaa vain niita halpoja markettiromuja niin tarjolla on sitten vain niitä halpoja markettiromuja. Hyviä ja kestäviä pyöriä on kyllä tarjolla, mutta ne maksavat suhteessa sen saman mitä tavallinen fillari maksoi 50- luvulla. Näitä ei marketeista löydy.

    • 10+8

      Tiedän. Mummofillarissa keskiö on jalkojen etupuolella paljon enemmän, hankala pyörittää ja jalat väsyy. Maantiepyörässä taas keskiö on paljon taaempana, saat voimaa polkemiseen paljon enemmän ja helppo pyörittää.

      • 12+14

        Miettikää itse. Eihän jalkojen etupuolella voi olla, muuten ei jalat ole polkimilla. Mummofillarissa on maantiepyörään verrattuna keskiö ihan persiillään liian edessä.


    • www1

      "Tällainen ajoasento tuntuu ergonomisemmalta. Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta? Harvallahan tosin taitaa olla näin vanha pyöränrunko. On muuten esimerkki ajoilta, jolloin pyörät tehtiin kestämään ja kestämään."

      Tuollaisella on mukava tehdä sellaista lyhyttä cruisailua mutta ei pidempää matkaa.

      Kaveri kehui cruiseriaankin mukavan leppoisaksi mitä se onkin jos matka on vain korttelin ympäri mutta poljeppa samalla laitteella 10 kilsan duunimatka.

      Pyörissä on muuten todella paljon tärkeämpiä tekijöitä kuin se että se pysyy yhtenä kappaleena 80 vuotta.

      • bike ben

        Mikseipä puörä saisi kestää voikkapa 80 vuotta?
        Ajatelkaahan sadan vuoden takaista polkupyörää. Se saattoi olla niin paljon nykyisen yksivaihteisen peruspyörän kaltainen, että ero näiden kahden välillä jäisi monelta huomaamatta. Ehkä satulan malli ja ketjunsuojuksen puuttuminen huomattaisiin helpoiten.


      • Fifo_
        bike ben kirjoitti:

        Mikseipä puörä saisi kestää voikkapa 80 vuotta?
        Ajatelkaahan sadan vuoden takaista polkupyörää. Se saattoi olla niin paljon nykyisen yksivaihteisen peruspyörän kaltainen, että ero näiden kahden välillä jäisi monelta huomaamatta. Ehkä satulan malli ja ketjunsuojuksen puuttuminen huomattaisiin helpoiten.

        Paljonko olisit itse valmis maksamaan enemmän pyörästä, joka kestää tavallisen 10 vuoden sijaan 80 vuotta?

        Luuletko, että kestävän fillarin tekeminen olisi hyvää bisnestä kun tavallinen kansa tykkää kuitenkin enemmän pari vuotta kestävästä halvasta markettiromusta?


      • www1
        bike ben kirjoitti:

        Mikseipä puörä saisi kestää voikkapa 80 vuotta?
        Ajatelkaahan sadan vuoden takaista polkupyörää. Se saattoi olla niin paljon nykyisen yksivaihteisen peruspyörän kaltainen, että ero näiden kahden välillä jäisi monelta huomaamatta. Ehkä satulan malli ja ketjunsuojuksen puuttuminen huomattaisiin helpoiten.

        "Mikseipä puörä saisi kestää voikkapa 80 vuotta?"

        Saa kestää vaikka sata vuotta mutta pyörässä on minusta monia muita tärkeämpiä laatukriteereitä kuin pitkä ikä. Otetaan esimerkiksi laakeroinnit ja runkomatskut jotka ovat menneet huimasti eteenpäin 50-vuodessa.

        "Se saattoi olla niin paljon nykyisen yksivaihteisen peruspyörän kaltainen, että ero näiden kahden välillä jäisi monelta huomaamatta."

        Jos ei eroa silmillä huomaisi niin ajossa viimeistään.


      • www1
        Fifo_ kirjoitti:

        Paljonko olisit itse valmis maksamaan enemmän pyörästä, joka kestää tavallisen 10 vuoden sijaan 80 vuotta?

        Luuletko, että kestävän fillarin tekeminen olisi hyvää bisnestä kun tavallinen kansa tykkää kuitenkin enemmän pari vuotta kestävästä halvasta markettiromusta?

        Sanotaan näin että 10 vuodessa viimeistään alkaa jo mieli tekemään sitä uutta pyörää ja ainakin minun ajoilla 10 vuodessa pyörästä ei ole enää jäljellä muuta alkuperäistä kuin runko jos se on hyvä.


        Täytyisi kokeilla miten tuollainen vanha cressu kestäisi ympärivuotista ajoa ja kuinka mukavaa sillä olisi tuolla sohjossa ajella.

        Kaveri osti vanhan crescentin jolla oli ajettu 300 kilsaa ja se oli todella upea. Nyt kun sillä oikeasti ajetaan niin kyllä siinä sitä huollon tarvetta ja korjausta tulee ihna niinkuin uusiinkin pyöriin.

        Vanhat pyörät on kivoja mutta sitä nostalgia-arvoa niistä löytyy enemmän kuin käyttöarvoa.


      • bike ben
        www1 kirjoitti:

        "Mikseipä puörä saisi kestää voikkapa 80 vuotta?"

        Saa kestää vaikka sata vuotta mutta pyörässä on minusta monia muita tärkeämpiä laatukriteereitä kuin pitkä ikä. Otetaan esimerkiksi laakeroinnit ja runkomatskut jotka ovat menneet huimasti eteenpäin 50-vuodessa.

        "Se saattoi olla niin paljon nykyisen yksivaihteisen peruspyörän kaltainen, että ero näiden kahden välillä jäisi monelta huomaamatta."

        Jos ei eroa silmillä huomaisi niin ajossa viimeistään.

        Miten sen vanhan ja uudenaikaisen (yksivaihteisen) pyörän välisen eron vasta ajossa huomaa?


      • Pomppukeppi
        bike ben kirjoitti:

        Miten sen vanhan ja uudenaikaisen (yksivaihteisen) pyörän välisen eron vasta ajossa huomaa?

        Rungon mitoituksesta ja runkokulmista jotka taas vaikuttavat ajoasentoon. Vanhoissa pyörissä on yleisesti "loivemmat kulmat" kuin uusissa eli siis ohjausakseli ja satulaputki ovat enemmän taaksepäin kallistettuja kuin nykyisissä pyörissä. Tämä tekee ajosta vakaata ja leppoisaa mutta hieman kömpelöä ja tehotonta.


      • bike ben
        Pomppukeppi kirjoitti:

        Rungon mitoituksesta ja runkokulmista jotka taas vaikuttavat ajoasentoon. Vanhoissa pyörissä on yleisesti "loivemmat kulmat" kuin uusissa eli siis ohjausakseli ja satulaputki ovat enemmän taaksepäin kallistettuja kuin nykyisissä pyörissä. Tämä tekee ajosta vakaata ja leppoisaa mutta hieman kömpelöä ja tehotonta.

        Mikä on ohjausakseli. Ei löytynyt tällaista käsitettä polkupyörän osien nimikkeistä.


      • Pomppukeppi
        bike ben kirjoitti:

        Mikä on ohjausakseli. Ei löytynyt tällaista käsitettä polkupyörän osien nimikkeistä.

        Ohjausakseli on se etuhaarukan jatke joka kulkee etummaisen runkoputken läpi ja johon sitten ohjainkannatin ja sitä kautta ohjaustanko kiinnittyvät.


      • Pomppukeppi kirjoitti:

        Ohjausakseli on se etuhaarukan jatke joka kulkee etummaisen runkoputken läpi ja johon sitten ohjainkannatin ja sitä kautta ohjaustanko kiinnittyvät.

        Ruotoputkeksi tuota kai nimitetään yleensä.


      • Pomppukeppi
        lz127 kirjoitti:

        Ruotoputkeksi tuota kai nimitetään yleensä.

        Taitaa olla aika vanha nimitys ja periytyä ajalta jolloin ohjainkannatunkin meni emäputken sisään ja kiristettiin siellä kiinni tuohon "ruotoputkeen". Nykyäänhän se on useimmiten yksi yhtenäinen sileä putki joka tulee läpi emäputkesta ja jonka ympärille ohjainkannatin vain kiristetään.
        Mutta ei noilla kaikilla osilla taida olla yhtä täysin vakiintunutta nimeä. Ohjausakseli kyllä kuvaa minusta varsin hyvin sen osan toimintaa. Sehän on akseli jonka varassa ohjaus kääntyy.


      • www1
        bike ben kirjoitti:

        Miten sen vanhan ja uudenaikaisen (yksivaihteisen) pyörän välisen eron vasta ajossa huomaa?

        "Ajatelkaahan sadan vuoden takaista polkupyörää. Se saattoi olla niin paljon nykyisen yksivaihteisen peruspyörän kaltainen, että ero näiden kahden välillä jäisi monelta huomaamatta."

        Jos ei silmillä huomaisi niin ainakin ajaessa viimeistään. Tuo kulku nykypyörässä olisi täysin eri planeetalta kun tuossa vanhassa.


    • alaspäin

      Alle 500 euron pyörissä kehitys on mennyt taakespäin. Kun ennen poljinkeskiö oli avattava ja siinä oli isot kuulalaakerit jotka antoivat oikean poljintuntuman, niin nykyään niissä on laakeripatruuna pienillä neula tai rullalaakereilla, joita ei voi huoltaa ja vaan pyöräliikkeessä voidaan vaihtaa uusi patruuna. Jouduin vaihdattamaan omaani. 20€ maksoi ja työ tuplat.

      • www1

        "Kun ennen poljinkeskiö oli avattava ja siinä oli isot kuulalaakerit jotka antoivat oikean poljintuntuman,"

        Mitä tarkoitetaan oikealla poljintuntumalla? Tuota patruunaa kutsutaan kasettikeskiöksi ja se on tosiaan vaihdettava osa. Kasettikeskiöitä on hyviä ja huonoja. Hyvä kestää todella pitkään.

        Vanhanmallisen keskiön avaaminen, laakereiden vaihto ja rasvaaminenkään ei ole teettettynä työnä ihan ilmaista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5339
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3447
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      193
      1484
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1003
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe