Muutto pk-seudulta Suomussalmelle

Eteläläinen

Hei!
Löysin tämän ketjun ja ajattelin että syntyisikö järkevää keskustelua aiheesta.
Olemme avomieheni kanssa suunnitelleet muutavamme ensi keeväänä Suomussalmelle. Asumisjärjestelyt ovat hoidossa, mutta ensin pitäisi saada TÖITÄ!
Mitä te suomussalmelaiset luulette, löytyyköhän pienestä kunnasta työtä- 24-26 vuotiaille nuorille aikuisille? Onko sieltä paikallistenkin nuorten vaikea löytää esim. pelkkiä kesätöitä? Itse olen kauneudenhoitoalalla, mutta valmis (ja jopa mielelläni) vaihtamaan alaa ja tekemään oikeastaan mitä vain ihmisten parissa tehtävää työtä. kokemusta on asiakaspalvelualoilta erilaisista hommista.
Avomies taas vanhustenhoitoalalla.

Keskustelua myös asumisesta Suomussalmella. Minkä koette plussaksi ja mitä miinukseksi? Uskotteko että pari etelä-suomen kasvattia pärjäisi ja viihtyisi siellä? :)

76

1381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tervetuloa

      Työtilanne täällä vaikea, hoitoalalta löytynee töitä. Toivotaan että muillakin aloilla piristyisi tilanne (hyviä asikaspalvelu-alan osaajia luulisi aina eri kauppaliikkeisiin tarvittavan ainakin ajottain). Harrastusmahdollisuuksia riittänee, on uimahalli, jääkiekkohalli, mahtavat hiihtoladut, teatteri, elokuvat ja kaupat (erikoiskaupat) löytyy. Luonto aivan ihana jos kalatus tai metsäsätys tai muuten vain vaeltelu luonnossa kiinnostaa. Täällä on kaikki, mitään ei mielestäni puutu. Olette tervetulleita pakkakunnalle, täällä tarvitaan uusia nuoria ihmisiä. Uskon että viihdytte.

      • Eteläläine

        Ainakin lomilla olemme viihtyneet sen verran hyvin että mieli tekee muuttaa :)
        Harrastukset itselle ovat jo selkeät siellä päässä, harmi että niitä töitä on pakko saada ennenkuin voi muuttaa ;D
        Uskoisin että avomieheni kohdalla kunta ainakin ottaa nuoren hoitotyön ammattilaisen ilolla vastaan?


    • oneofthese

      Onhan täällä hommia kun katsot eläkkeelle siirtyviä yrittäjiä. Rupeet pyörittää sellasta firmaa, jossa on kaikki asiakaskunnat jo valmiina ja tuutte rohkeesti tänne kokeilemaan. Ota kaveritkin mukaan niin viihdyt paremmin.
      Tervetuloa.

    • Eteläläinen

      Lisäksi voisinkin kysellä omtakotitalossa asuvilta joilla on öljylämmitys, että millaisia määriä kustantaa vuodessa? Entä jätevesi,vesi yms. maksut? Olemme tähän asti aikuisikämme asuneet kerros- ja rivitaloissa ja nyt siellä olisi vanha omakotitalo jossa asuisimme, ainakin kunnes päätämme jäämmekö pysyvästi Suomussalmelle, ja yritämme laskeskella asumiskustannuksia valmiiksi

      • Mietintämyssyyn!

        Hei, itse ajattelen, että en muuttaisi näin kuolevalle kylälle ja koko Kainuuseen, palvelut täällä ovat hiipumassa. Monipuolisemmat mahdollisuudet omalle ja mahdollisesti lasten elämälle tulevaisuudelle löytyy vilkkaammilta kehittyvimmiltä alueilta. Sitten eläkkeellä tänne kyllä ehtii ja voihan tänne tulla lomia vapaa-aikaa viettämään. Kannattaa tarkkaan punnita, mutta tietysti on jokaisen oma asia, mitä elämässä pitää tärkeänä ja mitä asioita arvostaa.


      • Eteläläinen
        Mietintämyssyyn! kirjoitti:

        Hei, itse ajattelen, että en muuttaisi näin kuolevalle kylälle ja koko Kainuuseen, palvelut täällä ovat hiipumassa. Monipuolisemmat mahdollisuudet omalle ja mahdollisesti lasten elämälle tulevaisuudelle löytyy vilkkaammilta kehittyvimmiltä alueilta. Sitten eläkkeellä tänne kyllä ehtii ja voihan tänne tulla lomia vapaa-aikaa viettämään. Kannattaa tarkkaan punnita, mutta tietysti on jokaisen oma asia, mitä elämässä pitää tärkeänä ja mitä asioita arvostaa.

        Tällä hetkellä elämäntilanteemme on sellainen ettei mitään sitoomuksia nykyiseen asuinkaupunkiimme ole - ei lapsia, ei asuntolainaa.. Sosiaaliset suhteet tietysti, mutta tärkeimmät säilyvät välimatkasta huolimatta.
        Meidän on siis helppo lähteä - ja myös helppo palata mikäli emme viihdy.
        Meidän on pakko katsoa tämä kortti, kun se on suhteellisen helposti toteutettavissa nyt :)


      • kääkkänä
        Eteläläinen kirjoitti:

        Tällä hetkellä elämäntilanteemme on sellainen ettei mitään sitoomuksia nykyiseen asuinkaupunkiimme ole - ei lapsia, ei asuntolainaa.. Sosiaaliset suhteet tietysti, mutta tärkeimmät säilyvät välimatkasta huolimatta.
        Meidän on siis helppo lähteä - ja myös helppo palata mikäli emme viihdy.
        Meidän on pakko katsoa tämä kortti, kun se on suhteellisen helposti toteutettavissa nyt :)

        Täällä saa enemmän rahalla asuinpinta-alaa kuin siellä etelässä ja vaikka olisikin kilometrejä työpaikoille niin pääsee nopeemmin perille kuin siellä. Meillä ei ole isoja jonoja ja ruuhkia. Kyllä täällä on helppoa olla kunhan on töitä.
        Teillä nuorina on varmasti paljon hyviä ideoita, joita voi tänne sitten tulla toteuttamaan ja tehän sen tiedätte mikä oli si se millä tänne saatais enemmän porukkaa ja sitä kautta työvoimaa.
        Tulkaa nyt hyvät nuoret porukalla tänne meille niin tulee kylään vipinää ja uusia ajatuksia.
        Taloja on myytävänä ok hintaan ja kesällä on kyllä aurinkoo ja lämpöö ollu, joten ei voi kylmäksi haukkua. Täällä pääsee kaikkiin harrastuksiin tosi nopeasti, eikä maksakaan maltaita.
        Ota koko kaveriporukka mukaan niin viihdyt vielä paremmin.
        Ps. Täällä on paljon just sieltä etelän vilinästä muuttaneita ja tänne ja tänne ovat jääneet. Ja kin tuutte koko kaveriporukka niin sillä itsessään on jo työllistävä vaikutus.
        Alkakaahan jo tulla.


    • Klikinkalikin

      Hei! Olette lämpimästi ja sydämellisesti tervetulleita Suomussalmelle. Ainahan kannattaa kokeilla uutta elämän osa-aluetta. Ei täällä niin kamalaa ole asua,kuin joku tuossa jo kirjoitteli - se on hänen henkilökohtainen näkemyksensä asioista.
      Täältähän kyllä sitten pääsee pois,jos siltä tuntuu.

      Tietty,tuo työtilanne on vähän kinkkinen, mutta hoitotyössä,varsinkin vanhuspuolella ja etenkin mieshenkilölle on aivan varmasti töitä.
      Asumis- yms. kustannuksethan täällä on aivan eri luokkaa,kuin siellä ruuhkasuomessa - nimittäin tiedän omasta kokemuksesta.
      Tulkaa vain ja kokekaa yksi vuoden kierto Suomussalmella,nimittäin saattaa olla, että niitä vuodenkirtoja tulee paljon.....

      p.s. meidänkin perheen piti tulla vain 1-2 vuodeksi ja tässä on kohta 35 vuotta vierähtänyt..

    • Eteläläinen

      Yksi syy haluun muuttaa on myös käsitys siitä miten ihmiset ovat mukavampi, leppoisampia ja avoimempia siellä päin. Tämän viestiketjun vastaukset vain vahvistavat tätä käsitystä :)
      Tuntuu että yleensä näillä foorumeilla saadaan tappelu aikaiseksi jo kolmannen kirjoituksen kohdalla ;D
      Kiitos rohkaisevista sanoista!
      Kaveriporukat varmaan jäävät tänne, mutta tuletvathan nuo lomillaan kylään - ehkä niilläkin jää sydän kainuuseen ;)

      Itseäni 10 vuotta teatteria harrastaneena vetää myös aktiivinen teatteritoiminta Suomussalmella, lisäksi hevosharrastusmahdollisuudet! Yhdellä tallilla siellä olenkin jo vieraillut. Täällä kun tallit ovat ylikansoitettuja ja kalliita, eikä kunnon maastomahdollisuuksia löydy, ei ole tullut vakituisesti harrastettua lapsuuden jälkeen.

      Voi että olen innoissani, toivottavasti saamme töitä ja kaikki menee putkeen niin ensi kesä nautiskeltaisiinkin jo siellä!

    • ahneuden tulos

      Yhden henkilön trolliketju näkyy olevan.
      Totuus on tämä:

      http://www.timoaro.fi/alueiden-muuttovetovoima-vuosina-2009-2013/

      Miksi jäädä asumaan korkean veroäyrin ja huonojen sairaala- ym. palvelujen kuntaan?
      Sähkö- ja sen "siirtomaksu" myös kalleimmat EU-suomen alueista.

      Vesistöt tuhottu, metsät parturoitu avohakkauksin, kaivospiiriluvituksilla kiristetty ihmisten hermot katkeamispisteeseen, "tuulimyllypuistoja" uhattu rakentaa joka vaaran päälle,....

      Nuoriso näkyy lopultakin tajunneen tilanteen ja muuttavan jo Kajaaniakin kauemmaksi. Hyvä niin.

      • Päätöksiä tekemään

        Joo kyllä on aikalailla totuus tämä edellinen kirjoitus. Jokainen punnitkoon ja tehköön ratkaisut itse, miksi sitä edes kysellä toisilta, jos kuitenkin on musta-valko ajattelua. Sehän on selvää, että niin täällä kuin kaikkialla muuallakin on sekä hyvää, että huonoa. Tosiasia on kuitenkin se, että täällä on korkea työttömyys ja ammattikoulukin lakkautettiin juuri esim. Jokainen siis päättä itse mitä arvostaa, mihin ja miten elämänsä käyttää ja minkä tosiasioiden valossa tekee päätöksensä. Ei ole hyvä ulkopuolisten kieltää eikä käskeä, jokainen tehköön päätökset itse ja oppikoon vaikkapa kantapään kautta; oliko hyvä huono ratkaisu. Mistä päätöksistä oppimaan ei ole muuta tietä. Ja oikeaa faktaa päätöksen tueksi, silloin päätösten teko on helpompaa ja lisäksi omia arvoja punnitsemaan. Muiden ihmisten kannanotot puoleen ja toiseen ovat mielipiteitä, joihin ei kannata päätöksiään perustaa.


      • Eteläläinen

        En ole trollia, toivoakseni vastauksetkaan eivät ole. Miksi hakeautua rauhalliseen, luonnonläheiseen asuinympäristöön, kun pääkoppa ei tunnu kestävän etelä-suomen vaatimuksia?
        Viimeksi kun Suomussalmella kävin, vesistöt vaikuttivat vielä ihan hyviltä ja metsää tuntui olevan riittämiin.. Asiantuntiahan toki en ole, en. Mutta onko vaikea uskoa että joku tosiaan kokisi tämän korkean veroäyrin ja suonojen sairaala- ym. palveluiden luvatun maan itselleen ja mielelleen sopivaksi ympäristöksi?


      • Eteläläinen
        Päätöksiä tekemään kirjoitti:

        Joo kyllä on aikalailla totuus tämä edellinen kirjoitus. Jokainen punnitkoon ja tehköön ratkaisut itse, miksi sitä edes kysellä toisilta, jos kuitenkin on musta-valko ajattelua. Sehän on selvää, että niin täällä kuin kaikkialla muuallakin on sekä hyvää, että huonoa. Tosiasia on kuitenkin se, että täällä on korkea työttömyys ja ammattikoulukin lakkautettiin juuri esim. Jokainen siis päättä itse mitä arvostaa, mihin ja miten elämänsä käyttää ja minkä tosiasioiden valossa tekee päätöksensä. Ei ole hyvä ulkopuolisten kieltää eikä käskeä, jokainen tehköön päätökset itse ja oppikoon vaikkapa kantapään kautta; oliko hyvä huono ratkaisu. Mistä päätöksistä oppimaan ei ole muuta tietä. Ja oikeaa faktaa päätöksen tueksi, silloin päätösten teko on helpompaa ja lisäksi omia arvoja punnitsemaan. Muiden ihmisten kannanotot puoleen ja toiseen ovat mielipiteitä, joihin ei kannata päätöksiään perustaa.

        En toki perusta päätöksiäni suomi24-foorumille kirjoitettuihin mielipiteisiin. On hyvä saada kuulla erilaisia mielipiteitä jotta voi valmistautua tulevaan muutokseen.

        Koska kuten jo aiemmin sanoin, tämä kortti on katsottava


      • rauhaa rakastava
        Eteläläinen kirjoitti:

        En ole trollia, toivoakseni vastauksetkaan eivät ole. Miksi hakeautua rauhalliseen, luonnonläheiseen asuinympäristöön, kun pääkoppa ei tunnu kestävän etelä-suomen vaatimuksia?
        Viimeksi kun Suomussalmella kävin, vesistöt vaikuttivat vielä ihan hyviltä ja metsää tuntui olevan riittämiin.. Asiantuntiahan toki en ole, en. Mutta onko vaikea uskoa että joku tosiaan kokisi tämän korkean veroäyrin ja suonojen sairaala- ym. palveluiden luvatun maan itselleen ja mielelleen sopivaksi ympäristöksi?

        Kalalle pääsee melkein minne vaan.


    • huoh,

      tästäkin sais hyvän näytelmän kesäteatteriin...

    • etelään etelään

      elekää vain tänne muuttako. kuihtuu ja palvelut loppuu kaikki

      yksinpuhelusi naurettavaa....

      • :((

        Naurettavaa? Itse taidat olla naurettava. Kai sitä saa toinen kokeilla ja haaveilla. Jos sää et tykkää niin muuta itte poies.


      • kfelmelm
        :(( kirjoitti:

        Naurettavaa? Itse taidat olla naurettava. Kai sitä saa toinen kokeilla ja haaveilla. Jos sää et tykkää niin muuta itte poies.

        aja perkele kuusamoon etkö tajua


      • Eteläläinen
        kfelmelm kirjoitti:

        aja perkele kuusamoon etkö tajua

        Mökki on jo siellä, ei sitä liian lähelle mökkiä vittii ;)


    • K:H:R

      Tulkaa ihmeessä. Mikäli yrittäminen kiinnostaa, niin ole yhteydessä kunnan elinkeinoasiamieheen.

      • looolpp

        aiakaan siihen ÄLÄ OTA YHTEYTTÄ


      • heikunkeikun4
        looolpp kirjoitti:

        aiakaan siihen ÄLÄ OTA YHTEYTTÄ

        miten niin ...? kehuvatten että hyvä mies...nukkuessaan


    • roskispostirobo

      Täällä on hyvin asiat ja kuntalaisista on pidetty hyvää huolta. Just uusivat taajamaan asfaltitikin ihan meidän iloksi. Nätti kylä ja yhä vaan paranee. Ei oo kaikki kylät tällasia.
      Täällä on tilaa uusille yrityksille ja tilaa lapsille.
      Tänne vaan.

      • purkuyrittäjäksi

        Tilaa.... no sitä kyllä on, purettavaksi asti.


      • pääkipee
        purkuyrittäjäksi kirjoitti:

        Tilaa.... no sitä kyllä on, purettavaksi asti.

        Aika jännä tuo asenteesi. Otetaan sellanen asenne, että kaikki hyvät tyypit ja kaverit tänne sieltä maailmalta niin tulee väkisin töitä kun on sitä väestöä. Työt hupenee kun väestö vähenee, eikä asiaa ainakaan auta melankoliassa rypeminen.
        Huomenna taitaa olla jossain pubissa meille ohjelmaa, että sinne siis.


      • joytilas
        purkuyrittäjäksi kirjoitti:

        Tilaa.... no sitä kyllä on, purettavaksi asti.

        tulehan vain tänne etelänvetelä,täällä ei ole kiire milloinkaan
        minnekkään saat kalastella kaeket päivät missä vain


    • Mummu-mummi

      Suomussalmelle on muuttanut eräs nuori yrittäjä (syntyjään siis suomussalmelainen) viime vuonna ja ainakin hänen yritystoimintansa on ponnahtanut hienoon nousukiitoon.Työtä on niin paljon kunhan vain ehtii tehdä. Olemme ostaneet tämän firman palveluita,olleet erittäin tyytyväisiä tuotteisiin ja jatkossakin käytämme niin paikkakunnan kuin tämän yrityksen palveluita.

      Mukava asioida nuorten,innokkaiden ja työhaluisten kanssa.

      Olen antanut itseni ymmärtää,että he ovat ainakin tyytyväisiä paluumuuttajia.

      Joten tulehdan Sinäkin siippoinesi tänne. On sitä elämää Kehä 3:n tälläkin puolella - ja elämä on laadukasta.

    • MUUTIN

      Terve tuloa,Muutin itse vaimon kanssa tänne etelästä parikymmentä vuotta sitten,Mies varmaan pääsisi aika äkkiä töihin hoitoalalle. tarvista on.Kouluttautu sairaanhoitajaksi niin saattasi tärpätä.Ehkä naisvaltaisin ala täällä.on ollut paikkoja auki sairaanhoito alalla.Asuntoja on.Vesistöt on puhtaita tÄÄLLÄ ON LUONTO PUHDASTA Aina sitä jotakin hommaa on ollut mistä palkkaakin olen saanutRohkeesti vaan muuttoon

      • Jotkut

        Jotkut muttaa tänne jotkut muuttaa pois. Mitkä voimat ketäkin vetänevät. Itse kullakin voi käydä niin, että kun lähtee sutta pakoon voi tulla karhu vastaan. Antoisia hetkiä valintojen parissa.


    • erki

      Riski ihminen poimii marjoja jopa 100kiloa päivässä.verotonta tuloa sossun päälle.

      • marjaa

        Hyvä Erki. Jaksaa, jaksaa. Hyvä. Näytä mallia.


    • aervoara 7

      möes kämpän poes sae rahhoo 350 000 euroo, eikä
      tarvis yhteen vuoteen mittää tehä voes mennä vaekka saarikylille loeseksi

    • natiivi suomuslainen

      Tervetuloa!
      Minä olen nuori Suomussalmelainen. Kyllä täällä töitä riittää kun on rehellinen eikä nirsoile. Ei ole tarvinnut työkkärin papereita täytellä. Asumiskulut täällä on edulliset, ja jos muutatte maaseudulle niin omassa rauhassa saa luonnossa harrastella. Välillä on jupinaa erinäisistä arvokysymyksistä, mutta sanonpa vain että lapsiystävällisempää kuntaa saa hakea. On harrastemahdollisuuksia monen ikäisille, ja itse olen rakastunut tämän kunnan ihaniin vanhuksiin. Sellainen asia mikä kannattaa muistaa on näennäinen pyynteetön naapuriapu. On siis niin että täällä ihmiset auttavat naapuria mielellään, eikä kukaan mitään pyydä palkkioksi. Tää ei kuitenkaan tarkoita sitä että apu olisi pyynteetöntä. Kiitokseksi on hyvä seuraavana päivänä, seuraavalla viikolla viimeistään, viedä pullo pöytiäistä tai vaikka pullapitko. Olen huomannut että tuo edellä mainittu asia myrkyttää monesti välit natiivien jatänne tulleiden välillä. Aika pian näet saa maineen hyväksikäyttäjänä jos ei vastaa ns. Pyynteetyömään naapuriapuun monesti liioitellun hyvin.

      • Eteläläinen

        Kiitos asiallisesta vastauksesta!
        Yhteisöllisyys ja naapuriapu lienee yksi niistä asioista joita odotan ja johon haluan päästä osalliseksi. Täällä etelässä me asumme kuin sillit suolassa mutta yksikään naapuri ei vielä ole edes tervehtinyt. Siipalle kylä yksi muori jutteli kerran pihalla :D


      • Eteläläinen

        Olisi mukava jutella enemmänkin Suomussalmella asuvan nuoren kanssa!


    • Stogetägääjä#hki

      Ei vitus kantsi muuttaa tänne! Duunii ei löydy, ihmiset epäsosiaalisia kainuun korpijuntteja, nuoret lähtee hanee kipittää, kun löydy opiskelupaikkoja. Lähel olevat mestat(ämmäs) palvelut suoraan sanottuna täysin perseestä. Jos eläkeikään pääsen, niin toivoisin rakentavani kesämökin tänne, mutta muuten Heleei sysimusta suomussalmi. On se paikka vaan niin perseestä kertakaikkiaan. Sit viel kelataan miks? C'mon ssalmi kuolee

      • skalma

        Mulla nyt on töitä,
        Musta on kivaa olla epäsosiaalinen,
        Opiskelupaikkoja löytyy jos kelpaa,
        Mestoissa aina kova meno,
        Palvelut pelaa jos niitä haluaa,
        Kesämökkeilyyn loistava paikkakunta,
        Sysimusta on muotiväri,
        Ja kun ajattelen Suomussalmen kuolemaa niin mitäpä se hyvövää kuolla kun ei kuole kuitenkaan niin eipä se kannata alakaa sitä hautaamaankaan.


    • 4 kk väleinkö?

      osa aikaisien ylimääräinen sijainen kesäksi
      tunni huili vuoroa tuuraamaan...

      joskus sillon tällön?

      • etis

        En ymmärtänyt viestiäsi


    • riihiriku

      Suomussalmi on maailman paras paikka sellaiselle, jolla on riihikuivaa rutkasti.

      • sokeritoukka

        Joo. Me kaikki ollaan sun kavereita just siksi.


      • milj..

        täällähän ne kaikki miljonäärit asustaa ja kalastelloo
        mökkiä lammitellään riihikuivilla setelinipuilla


      • hiillos hiipuu
        milj.. kirjoitti:

        täällähän ne kaikki miljonäärit asustaa ja kalastelloo
        mökkiä lammitellään riihikuivilla setelinipuilla

        mihikäpä sitä muuhun rahhaa tarviikaa kuin mökin lämmitykseen


      • ei ole töitä
        hiillos hiipuu kirjoitti:

        mihikäpä sitä muuhun rahhaa tarviikaa kuin mökin lämmitykseen

        ei kannata muuttaa töitä ei ole jos ei halua vain kortistoon tulla


    • TÖITÄ

      Niin muutamme, mutta ensin pitäisi saada töitä, niin toteatte keskustelun avauksessa. Totta vie se on tärkeää, jos ei kenties tärkein asia, että on töitä. Silloin on mahdollisuudet saada elämänsä järjestykseen, mutta entäpä jos ei ole ja on vain sellaisia pätkätöitä. Ja kyllä ensin täytyy olla selvä ammattitutkinto, mikä kullekin alalle vaaditaan, todistus, pätevyys, jolla haetaan töitä. Ei täälläkään voi tehdä töitä alalla kuin alalla, että se kiinnostaa ja kiinnostaa, asiaankuuluva todistus tutkinnosta on täälläkin oltava. Kannattaa oikeasti miettiä, mistä saa vakituisen työpaikan ja mihin työhön itsellä on edellytykset hakeutua, se todistus.
      Ajattelen itse realisesti elämää niin, kun itse on itsensä elätettävä ja niin neuvon nuorempiakin; ensin ammatti, sitten työ ja sen mukaan kaikki muu harrastukset, asunnot yms. järjestyy. Pidän osittain haihatteluna, sellaista että lähdetään elämää rakentamaan sen mukaan miltä minusta missäkin tuntuu, missä on kivaa, missä on rauhaa yms. Selkeyttä ja kaikkea hyvää päätöksillenne.

      • Eteläläinen

        Molemmilta löytyy lukiopaperit ammatillinen perustutkinto, minulta lisäksi ammattitutkinto samalta alalta, osaamiseni on siis laajaa omalla alallani.

        Itse koen omat tarpeeni enemmänkin juuri niin että ensin mietin missä ja kenen kanssa haluan perustaa perheen, sitten mietitään että miten se rahoitetaan. Toisille tärkeintä on uraputki, minulle se tulee vasta kakkosena muun onnellisen elämän jälkeen. Toki, ilman töitä ja ilman rahaa on vaikea lähteä unelmaa rakentamaan, siksi sinne ei ilman töitä olla tulossakaan


      • sillee
        Eteläläinen kirjoitti:

        Molemmilta löytyy lukiopaperit ammatillinen perustutkinto, minulta lisäksi ammattitutkinto samalta alalta, osaamiseni on siis laajaa omalla alallani.

        Itse koen omat tarpeeni enemmänkin juuri niin että ensin mietin missä ja kenen kanssa haluan perustaa perheen, sitten mietitään että miten se rahoitetaan. Toisille tärkeintä on uraputki, minulle se tulee vasta kakkosena muun onnellisen elämän jälkeen. Toki, ilman töitä ja ilman rahaa on vaikea lähteä unelmaa rakentamaan, siksi sinne ei ilman töitä olla tulossakaan

        Palaa palstalle sitre kertomaan kun oot saanu niitä töitä. Onnee vaan hauille.


      • Eteläläinen
        sillee kirjoitti:

        Palaa palstalle sitre kertomaan kun oot saanu niitä töitä. Onnee vaan hauille.

        Kiitos! Täytyy muistaa ytulla kertomaan :)


    • dippaadaa

      vai oikeen etelästä...(Kajaanista:) vauuu!miksiköhän pohjosesta ei kukaan koskaan ole tulossa???

      • aslako

        Pohjoisen porukat on paljon rohkeempia, ne ei kysele vaan toimii!


      • Eteläläinen
        aslako kirjoitti:

        Pohjoisen porukat on paljon rohkeempia, ne ei kysele vaan toimii!

        Haha, niinpä vissiin :D Siis tosiaan pääkaupunkiseudulta tullaan.


    • Muuttaja2

      Minnepäin suomussalmea ajattelitte muuttaa? Itselläkin kun tarkoitus muuttaa suomussalmen takamaille ensi syksynä...

      • Eteläläinen

        Mistä päin muutat ja oletko alunperin suomussalmelaisia? :)


      • huoh,
        Eteläläinen kirjoitti:

        Mistä päin muutat ja oletko alunperin suomussalmelaisia? :)

        miksi et vastannu edellisen kysymykseen vaan esitit vasta kysymyksen...trolli????


      • Eteläläinen
        huoh, kirjoitti:

        miksi et vastannu edellisen kysymykseen vaan esitit vasta kysymyksen...trolli????

        Vastasin alle uuten viestinä, että kirkokylälle.. Itse olet röllipeikko!
        Ja jos tämä olisi tryolli, olisi kyllä maailmanluokan tylsin. Eihän tämä nyt ketään kohahduta!


    • sunikas

      Niin. Etelä vai pohjois Suomussalmelle vai ihan keskustaan vai tie-5 itäpuolelle vai länteen menevän väylän varteen.

    • Eteläläinen

      Kirkonkylälle, asumiesjärjestelyt on kunnossa sukulaisten myötä

      • kyr3

        jep.400 somalia tai syyrian pakolaista tulossa sulle naapuriksi
        tervetuloa


    • Eteläläinen

      Muutamia vastauksia näkynyt tulleen tännekkin! Muutamat työhakemukset jo laitettu, vaikkei vielä tietenkään osata ensi keväästä missään mitään sanoa. Vinkatkaa jos tiedätte paikkoja joihin hakea ;)
      Kovasti jo odotellaan kevättä toivoen että asiat järjestyy

      • ylöspäin

        Tänne kyllä mahtuu. Miettikää millaisen yrityksen voisitte perustaa. Ottakaa kaverit mukaan kun tuutte niin kaikilla on mukavaa.


    • näin se menee

      Olen asunut Suomessa ja Ruotsissa monissa eri paikoissa ja ollut siellä töissä ja perheen perustanut , mutta emme viihtyneet ja olemme asuneet paluumuuttajina Suomussalmella ja kaikki on mennyt ihan hyvin, pääsimme molemmat töihin ja asuminen sekä työmatkat ovat kyllä useimmilla paremmin täällä kuin suurkaupungeissa joissa työmatkoihin meni meilläkin yli kaksi tuntia päivässä istuen autossa ruuhkassa pakokaasun seassa .Ei sitä tunnu ymmärtävän nämä paikalliset kuinka hyvä täällä on olla kun muuta eivät ole nähneet kuin kotiseudun ja sitä eivät osaa arvostaa. Sanontahan kuuluukin että kaikkea sitä hyvää mikä on ympärillä niin ei näe muuten kuin muualle muuttamalla ja sieltä sitten katsomalla miten asiat oikeasti ovat. Kaikille onnea ja menestystä elämässä ja kunnioitetaan kaikki toinen toistamme mielipiteinemme ja ei mollata synnyinseutuamme jonkin itselle sattuneen mokan takia.

      • tervetuloa!

        Tervetuloa Suomussalmelle, nuoret hoitoalan ammattilaiset!

        Kaikki järjestyy aikanaan, kyllä te täällä pärjäätte.


    • hiljaa virtaa

      Suomussalmella on hyvä asua, jos on miljonääri ja kaipaa luonnonrauhaa.

    • rauhallista

      kuinkas paljon täällä on niitä paikallisia miljonääriä ja entäs
      niitä muualta tulleita miljonääriä.
      tietääkö joku ,onkos enempi kuin esim kuusamossa tai jossain

    • ERAKKO

      Kyllä paljon rahaa omistavat ei ole sen onnelisempia.Täällä ainakin ovat juoneet itsensä henkiltä .Sonotaan ahneella on paskanen loppu .liikunta luonnossa ja harrastukset pitävät ihmisen terveenä.TERVETULOA SUOMUSSALMELLE !

    • wannabe miljönääri

      Joko te alatte tulla? Täällä myö ootetaan.

      • Eteläläinen

        Toivottavasti toukokuussa, työnhaku aloitettu mutta täydellä teholla helmi-maaliskuussa sitten perään soittelemaan. Kakkosautoon rahat melkein säästössä ja muutenkin hommat selvänä, töitä vielä. YRITTÄNYTTÄ EI LAITETA eikä kannata masentua etukäteen vaikka moni siihen suuntaan kehotteleekin tässä ketjussa ;)
        Odotelkaa vain, täältä tullaan!


      • palaanko
        Eteläläinen kirjoitti:

        Toivottavasti toukokuussa, työnhaku aloitettu mutta täydellä teholla helmi-maaliskuussa sitten perään soittelemaan. Kakkosautoon rahat melkein säästössä ja muutenkin hommat selvänä, töitä vielä. YRITTÄNYTTÄ EI LAITETA eikä kannata masentua etukäteen vaikka moni siihen suuntaan kehotteleekin tässä ketjussa ;)
        Odotelkaa vain, täältä tullaan!

        Olitteko tiistain Ylä- Kainuussa ja kalastus hommissa?? Jos olitte, niin onnea teille! Meinas tulla rohkeudestanne tippalinssiin, kun itsekin ajatellut paluumuuttoa Kainuuseen täältä etelän hyörinöistä!


      • kyr3
        palaanko kirjoitti:

        Olitteko tiistain Ylä- Kainuussa ja kalastus hommissa?? Jos olitte, niin onnea teille! Meinas tulla rohkeudestanne tippalinssiin, kun itsekin ajatellut paluumuuttoa Kainuuseen täältä etelän hyörinöistä!

        täällä sulle vasta tippa linssiin tuleekin


    • halonhakkoaja

      Kyllä, kannattee masentua sitten vasta täällä. : )
      No ei vaiskaa, täällä elämä on omanlaistaan, mutta kun siihen tottuu ja oppii, niin ihan mukavaa vaihtelua etelän ihmisellekin. Suomessa kun ei suurkaupunkeja ole, vaikka Helsingistä tulisi niin pikkukaupunki sekin on. Käykääpä vertailemassa ensialkuun vaikkapa Tukholmaan. Eli me suomalaiset olemme samanlaisia tuppivyön heiluttajia läppeesä. Tervetuloa!

    • kohta on myöhästä

      Tulkaa ja äkkie tänne sieltä vielä kun mahtuu. Voipi olla ettei kohta mahukkaa. Hopi hopi nyt.

    • synt.s,salmella

      Pieni on piiri,Suomussalmella. ja hyvin käytännöllisesti katsoen sisäänlämpiävä eli
      suomennettuna,ei oikenkaan paljoa ymmärtämystä etelästä muuttaneille.

      Tämä on vain todellisuutta,tämän päivän Suomussalmesta.

    • Rypinski

      Tervetuloa,ei täälä ole mahdoton asua,asuinkustannukset ovat pienemmät kuin muualla Suomessa.Täällä asuu reilua porukkaa kun tarpeeksi tutustuu,vikisijöitä riittää kuten muuallakin,joten tervetuloa porukkaan vaan.

      • Poispäin!

        Täältä nimenomaan muutetaan muualle työn perässä ja koulutusten puutteen takia. Ei täällä ole mahdollista kouluttautua ammattiin. En muuttaisi tänne, en itseni enkä lasteni takia. Mieluummin tosiaan pois täältä, elämään avautuu paljon paljon erilaisia mahdollisuuksia kaupungissa tai kaupungin liepeillä, nehän ovat melkein kuin maaseutuja, mutta palvelut silti lähellä. Kannattaa ottaa järki käteen ja miettiä vielä kaksi kertaa.


      • cmoony
        Poispäin! kirjoitti:

        Täältä nimenomaan muutetaan muualle työn perässä ja koulutusten puutteen takia. Ei täällä ole mahdollista kouluttautua ammattiin. En muuttaisi tänne, en itseni enkä lasteni takia. Mieluummin tosiaan pois täältä, elämään avautuu paljon paljon erilaisia mahdollisuuksia kaupungissa tai kaupungin liepeillä, nehän ovat melkein kuin maaseutuja, mutta palvelut silti lähellä. Kannattaa ottaa järki käteen ja miettiä vielä kaksi kertaa.

        En oo menossa kouluun ja töitä on paikkakunnallakin. En oo menossa minnekään. Yksinäistä täällä on ja olis kiva kun te pääkaupunkiseutuun kyllästyneet tulisitte tänne.


    • tervetuloa

      Suurituloisen tai eläkeläisen, jotka harrastavat metsästystä, kalastusta, marjastusta, hiihtoa, retkeilyä, luonnonrauhaa jne. kannattaa muuttaa Suomussalmelle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe