Dawkins: Vammaiset lapset abortoitava

Joh. 14:6

Tunnetun ateistin ja eugeniikan kannattajan Richard Dawkinsin mukaan vanhemmilla, jotka saavat tietää odottavansa Down-syndroomaista lasta, on eettinen velvollisuus "abortoida se ja yrittää uudelleen." Dawkins mukaan vammaisten lasten hankkiminen on moraalitonta. Hän käyttää vammaisista "se" nimitystä, eikä miellä vammaisia ihmisiksi.

Dawkins kommentoi lisäksi, että abortointi on yhtä lailla hyväksyttävää kuin lihan syönti.

http://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/11047072/Richard-Dawkins-immoral-to-allow-Downs-syndrome-babies-to-be-born.html

Näyttää siltä, että tämä monien suomalaistenkin ateistien "profeetta" on samoilla linjoilla erään saksalaisen viiksiniekan kanssa.

132

456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 16 + 2

      Oksettavaa. Ihan natsimeininkiä.

      • uskova

        Jos aviopari pystyy takaamaan sairaan lapsensa tarpeet ilman yhteiskunnan ja veronmaksajien apua, niin silloin sen kuuluu olla heidän oma asia.


    • Kyllästynyt

      Surullista. Vahvasti eri mieltä Dawkinsin kanssa tässä asiassa.

    • https://richarddawkins.net/2014/08/abortion-down-syndrome-an-apology-for-letting-slip-the-dogs-of-twitterwar/


      "Tunnetun ateistin ja eugeniikan kannattajan Richard Dawkinsin mukaan vanhemmilla, jotka saavat tietää odottavansa Down-syndroomaista lasta, on eettinen velvollisuus "abortoida se ja yrittää uudelleen. Dawkins mukaan vammaisten lasten hankkiminen on moraalitonta. ""

      Dawkins ei puhunut mitään eettisestä velvollisuudesta vaan siitä että hänestä on julmaa antaa Down-syndroomasta kärsivän syntyä ja täten jos asiasta tiedetään ennakkoon, hänestä on moraalisesti paras abortoida ja yrittää uudestaan.

      "Hän käyttää vammaisista "se" nimitystä, eikä miellä vammaisia ihmisiksi."

      Ei pidä paikkaasa vaan "se" viittasi sikiöön. Koko asia liittyy siihen että raskaana oleva nainen oli epävarma mitä tekisi jos hän saisi tietää että hänen kantamallaan sikiöllä olisi down-syndrooma ja kysyi Dawkinsin kantaa asiaan.

      Monet parit päätyvät aborttiin saadessaan tietää että sikiöllä on Down-syndrooma ja monet lääkärit myöskin näin toimimista suosittelevat.

      "Dawkins kommentoi lisäksi, että abortointi on yhtä lailla hyväksyttävää kuin lihan syönti."

      Miksei se olisi? Se mikä esim. normaalin aborttiajan sisällä abortoidaan on monin tavoin vähemmän elävä ja tietoinen asia kuin eläimet joita surutta tapamme ruoaksi.

      "Näyttää siltä, että tämä monien suomalaistenkin ateistien "profeetta" on samoilla linjoilla erään saksalaisen viiksiniekan kanssa."

      Niinhän se asia näyttää kun vaan tarpeeksi vääristellään.

    • 16 + 2

      "Dawkins ei puhunut mitään eettisestä velvollisuudesta vaan siitä että hänestä on julmaa antaa Down-syndroomasta kärsivän syntyä ja täten jos asiasta tiedetään ennakkoon, hänestä on moraalisesti paras abortoida ja yrittää uudestaan."

      Olen ollut tekemisissä monien down-lasten ja -nuorten kanssa. Eivät ole mitenkään kärsineet ja ovat olleet rakkaita vanhemmilleen.


      Dawkinsin puheet ovat natsismia. Oksettavaa

      • "Olen ollut tekemisissä monien down-lasten ja -nuorten kanssa. Eivät ole mitenkään kärsineet ja ovat olleet rakkaita vanhemmilleen."

        Down-oireyhtymään liittyy monia terveydellisiä riskejä ja tietysti down-syndroomasta kärsivä joutuu saattaa kärsiä monien elämän erityishaasteiden takia kuten myös sen takia ettei vain ole ns. normaali ihminen. Tottakai down-lapset ja nuoret voivat olla vielä hyvin onnellisia mutta entäs down-aikuiset? Monet aikuiset kärsivät suuresti paljon pienempienkin haastaiden takia kuin down-syndrooma. Ja eihän tässä ollut kyse siitä etteikö down-lapset olisi rakkaita vanhemmilleen, monestihan se down-lapsi nimenomaan abortoidaan rakkaudesta kyseiseen lapseen.

        "Dawkinsin puheet ovat natsismia. Oksettavaa"

        Dawkins esitti vain oman mielipiteeseensä neuvonsa yksittäiselle ihmiselle ja kannattaa valinnanvapautta. Ei Dawkins ole ajamassa mitään down-lasten joukkotuhoa, joka olisi oikeasti jo natsismia.


      • jäätävää
        shadowself kirjoitti:

        "Olen ollut tekemisissä monien down-lasten ja -nuorten kanssa. Eivät ole mitenkään kärsineet ja ovat olleet rakkaita vanhemmilleen."

        Down-oireyhtymään liittyy monia terveydellisiä riskejä ja tietysti down-syndroomasta kärsivä joutuu saattaa kärsiä monien elämän erityishaasteiden takia kuten myös sen takia ettei vain ole ns. normaali ihminen. Tottakai down-lapset ja nuoret voivat olla vielä hyvin onnellisia mutta entäs down-aikuiset? Monet aikuiset kärsivät suuresti paljon pienempienkin haastaiden takia kuin down-syndrooma. Ja eihän tässä ollut kyse siitä etteikö down-lapset olisi rakkaita vanhemmilleen, monestihan se down-lapsi nimenomaan abortoidaan rakkaudesta kyseiseen lapseen.

        "Dawkinsin puheet ovat natsismia. Oksettavaa"

        Dawkins esitti vain oman mielipiteeseensä neuvonsa yksittäiselle ihmiselle ja kannattaa valinnanvapautta. Ei Dawkins ole ajamassa mitään down-lasten joukkotuhoa, joka olisi oikeasti jo natsismia.

        "tietysti down-syndroomasta kärsivä joutuu saattaa kärsiä monien elämän erityishaasteiden takia kuten myös sen takia ettei vain ole ns. normaali ihminen. Tottakai down-lapset ja nuoret voivat olla vielä hyvin onnellisia mutta entäs down-aikuiset? "

        Ystäväni työskentelee down syndroomaisten aikuisten kanssa. Eivät tunnu kärsivät erityisesti. Tottakai on erityishaasteita, se ei kuitenkaan tarkoita välttämättä ollenkaan kärsimystä, mutta se tarkoittaa erilaista elämää. Näyttäytyykö se sinulle kärsimyksenä?


      • jäätävää kirjoitti:

        "tietysti down-syndroomasta kärsivä joutuu saattaa kärsiä monien elämän erityishaasteiden takia kuten myös sen takia ettei vain ole ns. normaali ihminen. Tottakai down-lapset ja nuoret voivat olla vielä hyvin onnellisia mutta entäs down-aikuiset? "

        Ystäväni työskentelee down syndroomaisten aikuisten kanssa. Eivät tunnu kärsivät erityisesti. Tottakai on erityishaasteita, se ei kuitenkaan tarkoita välttämättä ollenkaan kärsimystä, mutta se tarkoittaa erilaista elämää. Näyttäytyykö se sinulle kärsimyksenä?

        "Ystäväni työskentelee down syndroomaisten aikuisten kanssa. Eivät tunnu kärsivät erityisesti. Tottakai on erityishaasteita, se ei kuitenkaan tarkoita välttämättä ollenkaan kärsimystä, mutta se tarkoittaa erilaista elämää. Näyttäytyykö se sinulle kärsimyksenä?"

        Oleellinen pointtihan koko asiassa on se että miten vanhemmat asian näkevät. Itse en esim. haluaisi lapselleni elämää down-syndrooman kanssa ja täten olen abortin kannalla. Kyse pitkälti siitä etten haluaisi elää itse Down-syndrooman kanssa enkä halua että lapsenikaan joutuisi down-syndrooman kanssa.

        Minä uskon siihen abortti tulisi olla mahdollinen oikeastaan mistä tahansa syystä ja varsinkin jos selviää että lapsen terveydessä on jotain vikaa. Vanhemmat tuosta down-lapsesta joutuvat huolehtimaan ja tämän vaatimiia erityistarpeita täyttämään joten on täysin ymmärrettävää että monet vanhemmat valitsevat abortin down-lapsen sattuessa kohdalle.

        Mielenkiintoista kuinka down-lapsen abortoinnin hyväksyminen ja valitseminen tunnutaan tulkittavan niin vahvasti hyökkäyksenä down-syndrooman kanssa eläviä ihmisiä vastaan.


      • harmaan sävyt
        shadowself kirjoitti:

        "Ystäväni työskentelee down syndroomaisten aikuisten kanssa. Eivät tunnu kärsivät erityisesti. Tottakai on erityishaasteita, se ei kuitenkaan tarkoita välttämättä ollenkaan kärsimystä, mutta se tarkoittaa erilaista elämää. Näyttäytyykö se sinulle kärsimyksenä?"

        Oleellinen pointtihan koko asiassa on se että miten vanhemmat asian näkevät. Itse en esim. haluaisi lapselleni elämää down-syndrooman kanssa ja täten olen abortin kannalla. Kyse pitkälti siitä etten haluaisi elää itse Down-syndrooman kanssa enkä halua että lapsenikaan joutuisi down-syndrooman kanssa.

        Minä uskon siihen abortti tulisi olla mahdollinen oikeastaan mistä tahansa syystä ja varsinkin jos selviää että lapsen terveydessä on jotain vikaa. Vanhemmat tuosta down-lapsesta joutuvat huolehtimaan ja tämän vaatimiia erityistarpeita täyttämään joten on täysin ymmärrettävää että monet vanhemmat valitsevat abortin down-lapsen sattuessa kohdalle.

        Mielenkiintoista kuinka down-lapsen abortoinnin hyväksyminen ja valitseminen tunnutaan tulkittavan niin vahvasti hyökkäyksenä down-syndrooman kanssa eläviä ihmisiä vastaan.

        Olen työskennellyt nuoruudessani Down lasten ja nuorten kanssa. Iloista porukkaa, ei siinä mitään. Sukulaisellani on Down tyttö, joka jäi isoäitinsä ja hänen miehensä hoidettavaksi avioeron jälkeen. Nyt mummo on kuollut ja mummon mieskin on yli 70 vuotias. Tyttö on ehkä neljävuotiaan tasolla. Hänelle sopeutuminen laitoshoitoon tulee olemaan kova paikka, kun nykyisestä huoltajasta aika jättää.
        Ratkaisut ovat vaikeita, eikä mielestäni yhtä neuvoa voi antaa. Kehitysvammaisesta huolehtiminen vie koko loppuelämän ja lopuksi hänet joutuu jättämään vieraille laitokseen. En pidä aborttia vääränä ratkaisuna, mutta automaatiokaan se ei tietenkään voi olla.


      • Down-syndroomasta kärsiviä voidaan kiusata koulussa tai muualla. Eikö uskovien mukaan homovanhempienkin lapsia tulisi kiusata sen takia kun ovat homovanhempien lapsia. Eikö tällöin uskova pelkää ollenkaan että sitä Down-syndroomaa kärsivä voisi olla tällaisessä epäoikeudenmukaisessa asemassa yhteiskunnassa, jota esim. kiusattaisi koulussa!
        Eikö todellakin olisi parempi abortoida kehitysvammaiset jo sikiövaiheessa kuin että se kehitysvammaisuus olisi ongelma kehitysvammaisille lapselle enemmän kuin esimerkiksi homoseksuaalisten adoptio-oikeudet.
        Todellisuus on se että Suomella ei ole varaa rakentaa enää tulevaisuudessa aina vain lisää hoitolaitoksia kehitysvammaisille ihmisille. Eriasia on tietysti niillä, jotka sattumalta saattaisivat vammautua aikuisikäisenä tai vanhuksilla, mutta se on käsittämätöntä että nainen haluaa synnyttää tiedostettuna Down-syndrooman tai muun kehitysvammaisen lapsen, jolla ei minkäänlaista tulevaisuutta vaan ainoastaan yhteiskunnallinen taakka. Onhan tietty niitä vanhempia, jotka haluavat hoitaa itse kehitysvammaisen lapsensa, mutta sellainen on fyysisesti ja henkisesti jo rankkaa ja mitä sitten kun vanhemmat haluavat päästä vähän lomailemaan?! Yhteiskunnan hoidettavaksi se taaskin menee. Samoin sanottiin näistä mummuistakin, jotka tulivat tänne jostakin ulkomailta ja käännytettiin lopulta kotimaahansa.

        Leikin aikoinani kotipuolessani erään Down-syndroomaa sairastavan naapurin naisen kanssa n. 10-vuotiaana, joka oli tuolloin itse 35-vuotias. Hän selviytyi elämästään aina joten kuten, mutta kyllä hänellekin olisin toivonut ennemmin ihan tällaisen normaalin ihmisen elämän.
        Eräs koulukaverini oli lyhytkasvuinen tyttö, joka on saanut oman lapsenkin ihan normaalin miehen kanssa vaikka kertoi aikoinaan ettei koskaan voisi tulla raskaaksi kun muutoin kuolisi.


    • ilkimyksen isoäiti

      Toisin kuin tunnetun kristityn viiksiniekan Saksassa, nykyisessä länsimaisessa yhteiskunnassa saa sanoa mielipiteensä ilman pelkoa yöllisestä ovikellon soitosta ja mustapukuisista miehistä.

      Olisit nyt saman tien tituleerannut Dawkinsin guruksi tai epäjumalaksi tai vaikka ihan jumalaksi.

    • fda

      No onhan se epäeettistä jos tietää lapsen syntyvän tänne vain kärsimään. Mutta sitten jos se lapsi on jo syntynyt niin sitä ei saa syrjiä sen perusteella millainen se on vaan hoidettava niin hyvin kuin voi.

      • jäätävää

        Kuka sanoo, että lapsi syntyy vain kärsimään. Se voi olla vain ateistin ennakkoluuloa.


      • dfa
        jäätävää kirjoitti:

        Kuka sanoo, että lapsi syntyy vain kärsimään. Se voi olla vain ateistin ennakkoluuloa.

        Lue ylempää nimim. "harmaan sävyt" kirjoitus. Surullisia tapauksia on, toki jos jonkun elämä olisi turvattu niin hyvä, mutta mitä enemmän heitä on sitä huonompi hoito heillä on, katso nyt kuinka surkeassa jamassa on vanhustenkin huolto tässä maassa.


    • "Hän käyttää vammaisista "se" nimitystä, eikä miellä vammaisia ihmisiksi."




      Sikiö ei ole ihminen.

      • Valkoparta...

        Taas yksi Theseuksen laiva? Vauva ei ole vanhus?


      • Valkoparta... kirjoitti:

        Taas yksi Theseuksen laiva? Vauva ei ole vanhus?

        Ymmärsit aivan oikein oikein. Hyvä jatka samaan malliin!

        Ehkä ajattelusi tuosta paranee vieläkin pidemmälle. :)


      • Valkoparta...
        atac kirjoitti:

        Ymmärsit aivan oikein oikein. Hyvä jatka samaan malliin!

        Ehkä ajattelusi tuosta paranee vieläkin pidemmälle. :)

        Minun maailmassani sikiö on ihminen. Jos jokin kehittyneempi ajattelu osoittaa asian olevan tosin, kuuntelen mielelläni.


      • dfa
        Valkoparta... kirjoitti:

        Minun maailmassani sikiö on ihminen. Jos jokin kehittyneempi ajattelu osoittaa asian olevan tosin, kuuntelen mielelläni.

        Onko sinun maailmassasi munasolu tai siittiö myös ihminen? Mihin vedät rajan, hedelmöityshetkeen? Syntyykö sinusta ihmisen sielu sillä hetkellä...


      • Valkoparta...
        dfa kirjoitti:

        Onko sinun maailmassasi munasolu tai siittiö myös ihminen? Mihin vedät rajan, hedelmöityshetkeen? Syntyykö sinusta ihmisen sielu sillä hetkellä...

        Uskooko nimimerkki dfa sielun olemassa oloon?

        Kohtuun kiinnittynyt munasolu on minun raja.


      • näin sen näen
        Valkoparta... kirjoitti:

        Uskooko nimimerkki dfa sielun olemassa oloon?

        Kohtuun kiinnittynyt munasolu on minun raja.

        Jos ihmisellä on jonkinlainen sielu, syntyy se aivotoiminnan seurauksena ja kuolee, kun aivotoimintakin lakkaa.
        Kohtuun kiinnittynyt munasolu on lähes yhtä vähän ihminen, kuin siittiösolu tai hedelmöittymätön munasolu.


      • Valkoparta...
        näin sen näen kirjoitti:

        Jos ihmisellä on jonkinlainen sielu, syntyy se aivotoiminnan seurauksena ja kuolee, kun aivotoimintakin lakkaa.
        Kohtuun kiinnittynyt munasolu on lähes yhtä vähän ihminen, kuin siittiösolu tai hedelmöittymätön munasolu.

        "Kohtuun kiinnittynyt munasolu on lähes yhtä vähän ihminen, kuin siittiösolu tai hedelmöittymätön munasolu.."

        Kohtuun kiinnittyneessä munasolussa on ihan kaikki mitä tarvitaan.


      • Valkoparta... kirjoitti:

        "Kohtuun kiinnittynyt munasolu on lähes yhtä vähän ihminen, kuin siittiösolu tai hedelmöittymätön munasolu.."

        Kohtuun kiinnittyneessä munasolussa on ihan kaikki mitä tarvitaan.

        "Kohtuun kiinnittyneessä munasolussa on ihan kaikki mitä tarvitaan."

        Ei ole. Siltä puuttuu esimerkiksi aivot.


      • dfa
        Valkoparta... kirjoitti:

        Uskooko nimimerkki dfa sielun olemassa oloon?

        Kohtuun kiinnittynyt munasolu on minun raja.

        "Uskooko nimimerkki dfa sielun olemassa oloon?"

        Riippuu siitä miten sielu määritellään. Kehosta riippumaton sielu on toki kiinnostava käsitys vaikka käytännössä en siihen pysty uskomaan. "Filosofisesti" ajattelen että tietyillä maisemilla, kaupungeilla jne on sielunsa, tietynlainen tunnelma kuten ihmisilläkin.

        "Kohtuun kiinnittynyt munasolu on minun raja. "

        Senkö takia että prosessi ihmiseksi tulemiseksi on alkanut?


      • Valkoparta...
        dfa kirjoitti:

        "Uskooko nimimerkki dfa sielun olemassa oloon?"

        Riippuu siitä miten sielu määritellään. Kehosta riippumaton sielu on toki kiinnostava käsitys vaikka käytännössä en siihen pysty uskomaan. "Filosofisesti" ajattelen että tietyillä maisemilla, kaupungeilla jne on sielunsa, tietynlainen tunnelma kuten ihmisilläkin.

        "Kohtuun kiinnittynyt munasolu on minun raja. "

        Senkö takia että prosessi ihmiseksi tulemiseksi on alkanut?

        "Senkö takia että prosessi ihmiseksi tulemiseksi on alkanut?"

        Juuri näin. Abortti on elämän tappamista.

        En silti kannata abortin kieltämistä. Siitä seuraa vain ongelmia.

        ----
        http://www.laakariliitto.fi/edunvalvonta-tyoelama/liiton-ohjeet/syntymaton/
        Oikeus elämään
        Tärkein oikeuksista on oikeus elämään ja se on myös äitinsä kohtuun kiinnittyneen alkion perusoikeus. Mikäli tähän oikeuteen kajotaan, yhteiskunnan on säädettävä siitä lailla.


      • dfa
        Valkoparta... kirjoitti:

        "Senkö takia että prosessi ihmiseksi tulemiseksi on alkanut?"

        Juuri näin. Abortti on elämän tappamista.

        En silti kannata abortin kieltämistä. Siitä seuraa vain ongelmia.

        ----
        http://www.laakariliitto.fi/edunvalvonta-tyoelama/liiton-ohjeet/syntymaton/
        Oikeus elämään
        Tärkein oikeuksista on oikeus elämään ja se on myös äitinsä kohtuun kiinnittyneen alkion perusoikeus. Mikäli tähän oikeuteen kajotaan, yhteiskunnan on säädettävä siitä lailla.

        Niin on myös sen lapsen ruokkiminenkin elämän tappamista kun se kasvaa, yleensä suuremman kompleksisuuden saavuttanutta kuin se abortoitu.

        En minäkään abortoimista hyvänä pidä, älä luulekaan. Parempi käyttää ehkäisyä. Näin en minäkään tee tiettyyn riskiryhmään kuuluvana tule koskaan lisääntymään eettisistä syistä ellei tekniikka kehity niin että voi olla aivan varma että lapsesta tulee hyvin todennäköisesti terve.


      • näin se näen
        Valkoparta... kirjoitti:

        "Kohtuun kiinnittynyt munasolu on lähes yhtä vähän ihminen, kuin siittiösolu tai hedelmöittymätön munasolu.."

        Kohtuun kiinnittyneessä munasolussa on ihan kaikki mitä tarvitaan.

        Niin on myös siittiösolussa ja munasolussa yhteensä. Pitäisikö niillekin antaa ihmisoikeudet?
        Kohtuun kiinnittynyt munasolu on pitkään pelkkä solumöykky.


      • Valkoparta... kirjoitti:

        Minun maailmassani sikiö on ihminen. Jos jokin kehittyneempi ajattelu osoittaa asian olevan tosin, kuuntelen mielelläni.

        "Minun maailmassani sikiö on ihminen."


        Ja siihen olet täysin vapaa näin ajattelemaan. Tämä ei tietenkään tee asiasta välttämättä kuitenkaan totta meille muille.



        "Jos jokin kehittyneempi ajattelu osoittaa asian olevan tosin, kuuntelen mielelläni."


        Varhaisessa vaiheessa olevalla sikiöllä ei ole aivo tai hermotoimintaa ja vauvana esim muisti alkaa toimia vasta kolmen vuoden iässä.


      • Valkoparta...
        atac kirjoitti:

        "Minun maailmassani sikiö on ihminen."


        Ja siihen olet täysin vapaa näin ajattelemaan. Tämä ei tietenkään tee asiasta välttämättä kuitenkaan totta meille muille.



        "Jos jokin kehittyneempi ajattelu osoittaa asian olevan tosin, kuuntelen mielelläni."


        Varhaisessa vaiheessa olevalla sikiöllä ei ole aivo tai hermotoimintaa ja vauvana esim muisti alkaa toimia vasta kolmen vuoden iässä.

        Minkä ikäisenä sikiöstä ihminen? Ja millä perusteella?


      • Valkoparta... kirjoitti:

        Minkä ikäisenä sikiöstä ihminen? Ja millä perusteella?

        Luulisi noin helpon jo sinunkin tietävän.


      • ihminen kohdussa jo
        atac kirjoitti:

        Luulisi noin helpon jo sinunkin tietävän.

        Minkä ikäisenä sikiöstä ihminen?
        Ja millä perusteella?
        et osaa vastata...??


      • abortoidaan vanhat
        atac kirjoitti:

        "Minun maailmassani sikiö on ihminen."


        Ja siihen olet täysin vapaa näin ajattelemaan. Tämä ei tietenkään tee asiasta välttämättä kuitenkaan totta meille muille.



        "Jos jokin kehittyneempi ajattelu osoittaa asian olevan tosin, kuuntelen mielelläni."


        Varhaisessa vaiheessa olevalla sikiöllä ei ole aivo tai hermotoimintaa ja vauvana esim muisti alkaa toimia vasta kolmen vuoden iässä.

        vauvana esim muisti alkaa toimia vasta kolmen vuoden iässä.***

        no kun muistisairaillahan
        muisti lakkaa toimimasta, ne voisikin 'abortoida' pois

        pelkkä kuluerä yhteiskunnalle ovat vaan


      • ihminen kohdussa jo kirjoitti:

        Minkä ikäisenä sikiöstä ihminen?
        Ja millä perusteella?
        et osaa vastata...??

        "Minkä ikäisenä sikiöstä ihminen?
        Ja millä perusteella?
        et osaa vastata...??"


        Siihen ei ole yksimielistä mielipidettä.
        Itse lasken ihmiseksi lapsen syntymästä lähtien. Näin myös ennenaikaisessa synnytyksessä (eriasia kuin keskenmeno). Koska silloin lapsen kehon verenkierron ja hapensaannin yhteys katkeaa äidistä ja lapsi alkaa hengittämään itsenäisesti. Joskus tietenkin se voi tarvita alkuun pääsemiseen apua.


      • abortoidaan vanhat kirjoitti:

        vauvana esim muisti alkaa toimia vasta kolmen vuoden iässä.***

        no kun muistisairaillahan
        muisti lakkaa toimimasta, ne voisikin 'abortoida' pois

        pelkkä kuluerä yhteiskunnalle ovat vaan

        Miten jo syntyneitä ihmisiä voi abortoida?


      • atac kirjoitti:

        "Minkä ikäisenä sikiöstä ihminen?
        Ja millä perusteella?
        et osaa vastata...??"


        Siihen ei ole yksimielistä mielipidettä.
        Itse lasken ihmiseksi lapsen syntymästä lähtien. Näin myös ennenaikaisessa synnytyksessä (eriasia kuin keskenmeno). Koska silloin lapsen kehon verenkierron ja hapensaannin yhteys katkeaa äidistä ja lapsi alkaa hengittämään itsenäisesti. Joskus tietenkin se voi tarvita alkuun pääsemiseen apua.

        http://tamapaiva.blogspot.fi/2012/11/sikio-on-ihminen-ja-muita.html


        Tuossa lisää sikiöistä.


      • Nasse..
        Valkoparta... kirjoitti:

        "Kohtuun kiinnittynyt munasolu on lähes yhtä vähän ihminen, kuin siittiösolu tai hedelmöittymätön munasolu.."

        Kohtuun kiinnittyneessä munasolussa on ihan kaikki mitä tarvitaan.

        Mielenkiintoista, harvoin vajakki määrittelee milloin sielu liimataan kiinni :)

        Onneksi se on tuossa kohtaa eikä aiemmin, sillä kierukan käyttäjiltä lipsahtaisi turhan monta sielua pönttöön :))


      • dfa
        atac kirjoitti:

        Miten jo syntyneitä ihmisiä voi abortoida?

        Joillain vähemmän ajattelevilla nykyuskovaisilla on tapana vetää yhtäläisyysmerkit abortin ja murhan välille sen kummempia miettimättä.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Paul_Jennings_Hill

        "Oikeudessa Hill piti tekoaan oikeutettuna, sillä hänen tarkoituksensa oli estää tulevia abortteja, joita hän piti syntymättömien lasten murhina. Hill sai kuolemantuomion. Hän katsoi joutuvansa marttyyriksi ja odotti palkkiota taivaassa."


      • Määritetelmiä
        atac kirjoitti:

        "Minkä ikäisenä sikiöstä ihminen?
        Ja millä perusteella?
        et osaa vastata...??"


        Siihen ei ole yksimielistä mielipidettä.
        Itse lasken ihmiseksi lapsen syntymästä lähtien. Näin myös ennenaikaisessa synnytyksessä (eriasia kuin keskenmeno). Koska silloin lapsen kehon verenkierron ja hapensaannin yhteys katkeaa äidistä ja lapsi alkaa hengittämään itsenäisesti. Joskus tietenkin se voi tarvita alkuun pääsemiseen apua.

        Lääkärikunta perustaa näkemyksensä abortin rajoista siihen, että sikiö, joka tulee toimeen kohdun ulkopuolella, on jo henkilö. Viikkorajat abortissa perustuvat tähän näkemykseen.

        Esim. Gynekologiliito puheenjohtaja Johanna Mäenpään mukaan alkio ei ole vielä ihminen


      • Valkoparta...
        Määritetelmiä kirjoitti:

        Lääkärikunta perustaa näkemyksensä abortin rajoista siihen, että sikiö, joka tulee toimeen kohdun ulkopuolella, on jo henkilö. Viikkorajat abortissa perustuvat tähän näkemykseen.

        Esim. Gynekologiliito puheenjohtaja Johanna Mäenpään mukaan alkio ei ole vielä ihminen

        Mikä tahansa määritelmä on mielivaltainen. Kohtuun kiinnittyneestä alkiosta tulee ihminen, jos kehitystä ei katkaista. Se on ainoa totuus tässä asiassa.


      • Valkoparta...

      • Valkoparta... kirjoitti:

        Mikä tahansa määritelmä on mielivaltainen. Kohtuun kiinnittyneestä alkiosta tulee ihminen, jos kehitystä ei katkaista. Se on ainoa totuus tässä asiassa.

        "Kohtuun kiinnittyneestä alkiosta tulee ihminen, jos kehitystä ei katkaista. Se on ainoa totuus tässä asiassa."



        Ei ole kerta alkion kehitys voi häiriintyä mm. erillaisten mutaatioiden takana, joiden ilmenemiseen ei välttämättä edes tarvita ulkopuolista aiheuttajaa, joka voi aiheuttaa vaikkapa alkion ennenaikainen kuolema kohtuun.

        Tässä siis vain yksi esimerkki.


      • Valkoparta... kirjoitti:

        Linkin teksti on lähinnä nolo.

        Näin siis ensisilmäyksellä.
        Mutta miten esimerkiksi tuon vahginossa tapahtuvan kuolemantuottamuksen kanssa?

        Jos siis sikiö/alkio on ihminen voidaanko äiti siis tuomita kuten kukatahansa?


      • Valkoparta...
        atac kirjoitti:

        "Kohtuun kiinnittyneestä alkiosta tulee ihminen, jos kehitystä ei katkaista. Se on ainoa totuus tässä asiassa."



        Ei ole kerta alkion kehitys voi häiriintyä mm. erillaisten mutaatioiden takana, joiden ilmenemiseen ei välttämättä edes tarvita ulkopuolista aiheuttajaa, joka voi aiheuttaa vaikkapa alkion ennenaikainen kuolema kohtuun.

        Tässä siis vain yksi esimerkki.

        Kätkytkuolemistakaan en ole kuullut syytteitä nostetun. Oleko sinä?

        22. raskausviikon jälkeen ei puhuta keskenmenosta vaan kohtukuolemasta. Ja sikiö haudataan. Syytteitä näistäkään en ole kuullut nostetun.


      • Valkoparta...
        Valkoparta... kirjoitti:

        Kätkytkuolemistakaan en ole kuullut syytteitä nostetun. Oleko sinä?

        22. raskausviikon jälkeen ei puhuta keskenmenosta vaan kohtukuolemasta. Ja sikiö haudataan. Syytteitä näistäkään en ole kuullut nostetun.

        Tämä vastaus oli tarkoitettu tuonne ylemmäs.

        Tietysti kuolla voi koska vain. Loppuun meneellä prosessilla on kuitenkin vain yksi lopputulos. Ihminen.


      • hghaölämäASM
        Valkoparta... kirjoitti:

        "Kohtuun kiinnittynyt munasolu on lähes yhtä vähän ihminen, kuin siittiösolu tai hedelmöittymätön munasolu.."

        Kohtuun kiinnittyneessä munasolussa on ihan kaikki mitä tarvitaan.

        Noin ajatellen yhdessä siittiössä on siis puoli ihmistä. k Sukukypsän miehen kiveksissä muodostuu n. 150 miljoonaa siittötä päivässä. 150 miljoonaa puolikasta ihmistä on siis 75 miljoonaa kokonaista ihmistä.

        Järkyttävää. Noin 75 miljoonaa ihmistä tuhoutuu päivittäin per mies, koska kaikki siittiöt eivät saa mahdollisuutta tavata munasolua ja kehittyä aikuisiksi. Nyyh.


      • Arvid Ala-Lerssi
        Valkoparta... kirjoitti:

        Mikä tahansa määritelmä on mielivaltainen. Kohtuun kiinnittyneestä alkiosta tulee ihminen, jos kehitystä ei katkaista. Se on ainoa totuus tässä asiassa.

        "Mikä tahansa määritelmä on mielivaltainen. Kohtuun kiinnittyneestä alkiosta tulee ihminen, jos kehitystä ei katkaista. Se on ainoa totuus tässä asiassa."

        Eli sinun määritelmäsi myös on mielivaltainen, ihan oman teoriasi mukaan sekään ei ole absoluuttinen totuus vain sen takia, että sinä sanot niin. Taas haksahdettiin siihen, että uskovainen kuvittelee edustavansa absoluuttista oikeassa olemista. Edes Raamattu ei kiellä aborttia.

        Siitä, milloin ihmisestä tulee ihminen on tosiaan määrittelykysymys eikä lainkaan niin mustavalkoinen, kun uskikset tuppaa esittämään. Asiaa voidaan tarkastella monelta kantilta.

        Onko aivottomana syntynyt lapsi ihminen, koska hänhän on tavallaan vain ihmisen kuori tai biologinen ruumis. Sillä on kuitenkin ihmisen kroppa ja kaikki muut kunnossa, mutta se yksilön tärkein määritelmä eli tietoisuus ja aivotoiminta puuttuu. Silti sydän lyö, veri kiertää mutta mitään tietoisuutta ei voi tulla.

        Samoin ei alkiolla tai sikiölläkään tätä ole, mutta jos kaikki menee kuten Strömsössä, niin sellainen voi kehittyä hyvällä tuurilla. Useasti ei. Mitään sellaista ei abortissa kuole, mitä ei siis ole vielä ollut olemassakaan. Aivoton ei ole ihmisyksilö.

        Tuolla abortti -keskustelun puolella näistä väännetään lähes jatkuvasti, paitsi että abortinvastustajafanaatikot (kuten tämän keskustelun aloittaja-spämmäri) tukahduttavat tasapuolisen ja neutraalin keskustelun poistattamalla muut kuin omat herjauskirjoitukset. Tässä esimerkki abortti-palstan abortinvastustajauskovaisen kirjoituksesta (ylläpito ei poista tällaisia, vaikka poistaa esim. aborttikokemuskertomukset ja abortissa neuvoa kysyvien kommentit):

        "Murhahuora paskantaa edelleen mielisairaita huorahoureitaan. Huuhdo itsesi viemäriin, oksennusta imevä paskakeuhko.
        Sinä raatorunkattu kusihuora pidät kiimaturpasi kiinni etkä kirjoita enää mitään.
        Olet mielisairas murhahuora eikä se totuus vikinälläsi miksikään muutu.
        Typerät valheesi ja paskaturpasönkkäys ovat osoitus kroonisesta vajaamielisyydestäsi. Teinipilluvajakki.
        Jatkan herjaamistasi, paskasuon oksettava silmäke. Vittutikku, kusikeppi, paskakeuhko, orjatäi. Mulkkuruuvin mutka. Vammalan vammaisin vammapää. Murhahuoraava puolen tähden perse.
        Olet mielisairas paskarunkattu murhahuora ja matkijasonta. Ei noin vähä-älyinen itse mitään osaakaan sanoa, toistelet vain kuin räkäruton turmelema papukaija.
        Turpa kiinni, räkäreetta. Olet paskaa ahmiva mielisairas hullu. Kuolaava vittukuono.
        Sinusta on tehty ilmoitus kaatopaikan valvojalle, että kusisessa pahvihökkelissä asuvalta paskaasyövältä mielisairaalta pitää katkaista nettipiuha, ettei pääse huomiohuoraamaan vittupäisiä hullunhoureitaan. Mene vaan haistelemaan käytettyjen vessapapereiden kokoelmaasi.
        Huomiohuora taas mussuttaa sontaista paskaansa maanisen räkärunkkarin innolla. Tautinen vaahto vaan valuu paiseiden turvottaman pallinaaman roikkuvista suupielistä.
        Sinähän tässä hajoat, kun valkotakkiset kärräävät sinut hulluhuoran takaisin mielisairaalaan tuhertamaan paskalla huoraripulias pehmustetuille seinille. Piuhat ohimoille ja vähän laakia, niin voi murhahuorastakin vielä tulla lähes ihmismäinen yksilö.
        Mielisairas paskansyöjämme murhahuora epätoivoisesti kerjää vaan kiimakankea peräluukkuunsa. Mädät aivot tuolta lobotomiapotilaalta onkin jo poistettu.
        Bensahuurujen imppaamisesta sekopäiseksi maanikoksi taantunut ihraperse-tihrusilmä-hulluhihhuli-murhahuora mussuttaa paskaa suu ruskeana ja huoraa jälleen perselimaansa näppäimistön avulla ilmoille. Mielisairas sossupummi menee nyt vaan teetupaansa rinkirunkkaamaan.
        Olet ihrakuoriaisen ja viemärikuonon vittusaastainen paskaperseristeytys eikä mikään määrä matkimista ja ripulirääkyä sitä tosiasiaa muuta.
        Hinttihomo-paskansyöjä-huomiohuoran ulostefetisistiset homofantasioinnit räjähtivät siinä näytölle visvaisena purkauksena. Kaatopaikkaonanisti mouhottaa ja vouhottaa hullunkiilto tihrusilmissä ja kuolavana turpeilla huulilla.
        Mielisairas murhapummi-kusileuka vaan jaksaa juputtaa hyytynyttä raatopaskaansa vajaan mielen voimin.
        Olet ihrakuoriaisen ja viemärikuonon vittusaastainen paskaperseristeytys eikä mikään määrä matkimista ja ripulirääkyä sitä tosiasiaa muuta.
        Imaise paskaa suolesta ja kuole pois.
        Lässypaska älä ulise. Mielisairas paskansyöjä on taas ulostamassa räkähuoraustaan. Lässysössö.
        Mitä paskahuora? Kusilautalla seilaava runkkulisko siellä taas hourii ja huorii."


        (Kirjoittaja luonnehtii palstalla itseään "sydämeltään sivistyneeksi suojelusenkeliksi". Kuitenkin hän kirjoittaa tällaisia kirjoituksia mm.13-vuotiaille tytöille itsemurhakehoituksineen)


      • Pro Punishment
        dfa kirjoitti:

        Joillain vähemmän ajattelevilla nykyuskovaisilla on tapana vetää yhtäläisyysmerkit abortin ja murhan välille sen kummempia miettimättä.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Paul_Jennings_Hill

        "Oikeudessa Hill piti tekoaan oikeutettuna, sillä hänen tarkoituksensa oli estää tulevia abortteja, joita hän piti syntymättömien lasten murhina. Hill sai kuolemantuomion. Hän katsoi joutuvansa marttyyriksi ja odotti palkkiota taivaassa."

        Monet uskovaiset vetävät abortin ja lähes minkä tahansa välille yhtäläisyysmerkit, kunhan se saattaa vain aborttioikeuden kannattajat epäedulliseen valoon. Esimerkkinä aborttipalstalla vakituiseen häiriköivä fundamentalisti (alla mainittujan kansalaisaloitteiden laatija) jonka mielestä aborttioikeuden kannattaja rinnastetaan pedofiiliin. Tai jos kannatat aborttioikeutta, kannatat orjuutta tai tykkäät anneli auerista. Mikä tahansa shokkiuutinen kelpaa rinnastettavaksi aborttiin. Kirjoittaja rinnastaa sen fasismiin, stalinismiin ja totta kai - juutalaisten joukkotuhoon.

        Samalla kirjoittaja on kuitenkin laatinut kansalaisaloitteita, jossa hän haaveilee yhteiskunnasta, missä naisilta kielletään ehkäisy ja heidät pakotetaan sakon uhalla lisääntymään. Eli samanlainen pakkoyhteiskunta kuin Ceausescu Romaniassa. Romaniassa Ceausescun aikana naisen keho oli nationalisoitu valtion käyttöön ja naiset hautomaroboteiksi, abortti ja ehkäisy kielletty, mikä syynä siihen, että ne ylimääräiset, sanktioiden pakottamina syntyneet lapset työnnettiin lastenkoteihin.

        Abortin kohdalla nainen joutuisi maksamaan miehelle vahingonkorvausta jne jne.

        Ihminen, joka vastustaa abortteja, vastustaa myös ehkäisyvälineitä. Sama ihminen, joka vastustaa abortteja, kannattaa "tasa-arvoista abortilakia". Tyypillistä fanaattisen uskiksen logiikkaa.

        https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/417

        https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/394

        https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/393

        https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/384


      • Under Ground
        dfa kirjoitti:

        Joillain vähemmän ajattelevilla nykyuskovaisilla on tapana vetää yhtäläisyysmerkit abortin ja murhan välille sen kummempia miettimättä.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Paul_Jennings_Hill

        "Oikeudessa Hill piti tekoaan oikeutettuna, sillä hänen tarkoituksensa oli estää tulevia abortteja, joita hän piti syntymättömien lasten murhina. Hill sai kuolemantuomion. Hän katsoi joutuvansa marttyyriksi ja odotti palkkiota taivaassa."

        "Oikeudessa Hill piti tekoaan oikeutettuna, sillä hänen tarkoituksensa oli estää tulevia abortteja"

        Ihan kuin yhden ihmisen tappaminen nyt kenenkään abortteja estäisi. Jos ei abortteja saa laillisesti niin niitä tehdään itse. Jenningsin kaltaiset joutuisivat tuolla logiikalla tappamaan vuosittain 40 miljoonaa naista, jotka tekevät laittoman abortin. Tosin heistä kuolee komplikaatioihin muutama kymmenen tuhatta vuosittain, ja perheen muut lapset jäävät orvoiksi.

        Keskenmenon aiheuttavan misoprostolivalmisteen (mitä käytetään meillä abortin tekoon lääkärin valvonnassa) voi tilata netistä ja sitä myydään monissa maissa apteekissa ilman reseptiä tai tiskin alta. Lääke on tarkoitettu vatsahaavan hoitoon. Tätä konstia käytetään maissa, missä abortti on tiukasti säädelty tai kokonaan kielletty. Netistä löytyy neuvontasivuja valmisteen käyttöön.

        http://www.womenonwaves.org/en/page/702/how-to-do-an-abortion-with-pills-misoprostol-cytotec

        http://gynuity.org/resources/read/misoprostol-selfguide-engpdf/

        Maissa, missä aborttilaki on tiukka, tehdään kuitenkin laillisesti ns. "kuukautisten säännöllistämisiä" = Menstruation regulation

        Eli lääkäri tekee kohdun tyhjennyksen ennen kuin raskaustestin. Kun raskaudesta "ei tiedä", se ei ole raskauden keskeytys. :)

        http://en.wikipedia.org/wiki/Menstrual_extraction

        http://maailma.net/artikkelit/laiton_aborttibisnes_kukoistaa_namibiassa


      • atac kirjoitti:

        Näin siis ensisilmäyksellä.
        Mutta miten esimerkiksi tuon vahginossa tapahtuvan kuolemantuottamuksen kanssa?

        Jos siis sikiö/alkio on ihminen voidaanko äiti siis tuomita kuten kukatahansa?

        "Kätkytkuolemistakaan en ole kuullut syytteitä nostetun. Oleko sinä?"


        Kyse voi silloin olla ennenaikaisesta kuolemasta. Esim jos muuten terve ihminen saa sydänkohtauksen. Vaikeahan siinä on ketään syyttää.


        "22. raskausviikon jälkeen ei puhuta keskenmenosta vaan kohtukuolemasta. Ja sikiö haudataan. Syytteitä näistäkään en ole kuullut nostetun."



        Ja yksi syy varmasti siihen on juurikin se, ettei sikiön kuolema tarvitse ulkopuolista vaikuttajaa. Joskus äidin immuniteetti voi aiheuttaa sikiökuoleman.


        Toinen asia mitä esimerkiksi nimimerkki ¨"määritelmä tuossa alempana sanoo sperman massamurhasta, niin siihen ja aloitukseen liittyen.

        On myös hyvä muistaa, että naisen keholla on jo luonnostaan valmius hylkiä ja tuhota epämuodostuneita siittiöitä.

        Tämä nyt lähinnä vain sitä varten, että kannattaa miettiä ennenkuin alkaa vedellä, eugeniikka, Hitler tai Mengele-kortteja hihoista.


      • Pro Punishment kirjoitti:

        Monet uskovaiset vetävät abortin ja lähes minkä tahansa välille yhtäläisyysmerkit, kunhan se saattaa vain aborttioikeuden kannattajat epäedulliseen valoon. Esimerkkinä aborttipalstalla vakituiseen häiriköivä fundamentalisti (alla mainittujan kansalaisaloitteiden laatija) jonka mielestä aborttioikeuden kannattaja rinnastetaan pedofiiliin. Tai jos kannatat aborttioikeutta, kannatat orjuutta tai tykkäät anneli auerista. Mikä tahansa shokkiuutinen kelpaa rinnastettavaksi aborttiin. Kirjoittaja rinnastaa sen fasismiin, stalinismiin ja totta kai - juutalaisten joukkotuhoon.

        Samalla kirjoittaja on kuitenkin laatinut kansalaisaloitteita, jossa hän haaveilee yhteiskunnasta, missä naisilta kielletään ehkäisy ja heidät pakotetaan sakon uhalla lisääntymään. Eli samanlainen pakkoyhteiskunta kuin Ceausescu Romaniassa. Romaniassa Ceausescun aikana naisen keho oli nationalisoitu valtion käyttöön ja naiset hautomaroboteiksi, abortti ja ehkäisy kielletty, mikä syynä siihen, että ne ylimääräiset, sanktioiden pakottamina syntyneet lapset työnnettiin lastenkoteihin.

        Abortin kohdalla nainen joutuisi maksamaan miehelle vahingonkorvausta jne jne.

        Ihminen, joka vastustaa abortteja, vastustaa myös ehkäisyvälineitä. Sama ihminen, joka vastustaa abortteja, kannattaa "tasa-arvoista abortilakia". Tyypillistä fanaattisen uskiksen logiikkaa.

        https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/417

        https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/394

        https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/393

        https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/384

        Kaveri sai neljään aloitteeseensa yhteensä 99 nimeä, mikäli oikein laskin. Ei taida edustaa kansan syviä rivejä mielipiteineen :-)


      • atac kirjoitti:

        "Kätkytkuolemistakaan en ole kuullut syytteitä nostetun. Oleko sinä?"


        Kyse voi silloin olla ennenaikaisesta kuolemasta. Esim jos muuten terve ihminen saa sydänkohtauksen. Vaikeahan siinä on ketään syyttää.


        "22. raskausviikon jälkeen ei puhuta keskenmenosta vaan kohtukuolemasta. Ja sikiö haudataan. Syytteitä näistäkään en ole kuullut nostetun."



        Ja yksi syy varmasti siihen on juurikin se, ettei sikiön kuolema tarvitse ulkopuolista vaikuttajaa. Joskus äidin immuniteetti voi aiheuttaa sikiökuoleman.


        Toinen asia mitä esimerkiksi nimimerkki ¨"määritelmä tuossa alempana sanoo sperman massamurhasta, niin siihen ja aloitukseen liittyen.

        On myös hyvä muistaa, että naisen keholla on jo luonnostaan valmius hylkiä ja tuhota epämuodostuneita siittiöitä.

        Tämä nyt lähinnä vain sitä varten, että kannattaa miettiä ennenkuin alkaa vedellä, eugeniikka, Hitler tai Mengele-kortteja hihoista.

        "Kätkytkuolemistakaan en ole kuullut syytteitä nostetun. Oleko sinä?"




        Toisekseen. Jätit vastaamatta kysymykseeni:

        "Mutta miten esimerkiksi tuon vahginossa tapahtuvan kuolemantuottamuksen kanssa?

        Jos siis sikiö/alkio on ihminen voidaanko äiti siis tuomita kuten kukatahansa?"



        Vai etkö osaa vastata? ;)


      • Ääniharava
        agnoskepo kirjoitti:

        Kaveri sai neljään aloitteeseensa yhteensä 99 nimeä, mikäli oikein laskin. Ei taida edustaa kansan syviä rivejä mielipiteineen :-)

        Heh. Ja aloitteissa varmaan kaikissa samojen ihmisten allekirjoitukset.

        Sama nuori kaveri on ollut kahteen kertaan Kristillisdemokraattien kuntavaaliehdokkaana. Oli saanut viime vaaleissa peräti 9 ääntä. :D

        http://www4.vaalikone.fi/kunta2012/tulos/ehdokas/01/745/


      • Ääniharava kirjoitti:

        Heh. Ja aloitteissa varmaan kaikissa samojen ihmisten allekirjoitukset.

        Sama nuori kaveri on ollut kahteen kertaan Kristillisdemokraattien kuntavaaliehdokkaana. Oli saanut viime vaaleissa peräti 9 ääntä. :D

        http://www4.vaalikone.fi/kunta2012/tulos/ehdokas/01/745/

        Ihan yhdeksän ääntä Helsingin alueella. Jossain entisessä Velkuan kunnassa (2008 264 asukasta) tuo olisi ymmärrtettävää, mutta eipä se Hesassa ole kummoinenkaan saavutus.
        Jos KD tuntee miehen aloitteet, niin kummastelen, miksi kaveri on kelpuutettu ehdokkaaksi. Sen ymmärtää, että laarinpohjia joutuu joskus raapimaan, mutta kyllä tuon kaverin mielipiteet karkoittavat enemmän potentiaalisia ehdokkaista kuin se 9 ääntä, jotka hän puolueelle hankki.


      • Äänikarkotin
        agnoskepo kirjoitti:

        Ihan yhdeksän ääntä Helsingin alueella. Jossain entisessä Velkuan kunnassa (2008 264 asukasta) tuo olisi ymmärrtettävää, mutta eipä se Hesassa ole kummoinenkaan saavutus.
        Jos KD tuntee miehen aloitteet, niin kummastelen, miksi kaveri on kelpuutettu ehdokkaaksi. Sen ymmärtää, että laarinpohjia joutuu joskus raapimaan, mutta kyllä tuon kaverin mielipiteet karkoittavat enemmän potentiaalisia ehdokkaista kuin se 9 ääntä, jotka hän puolueelle hankki.

        Kansalaisaloitteet on laadittu vaalimenestyksen jälkeen. ;)


      • näin se näen kirjoitti:

        Niin on myös siittiösolussa ja munasolussa yhteensä. Pitäisikö niillekin antaa ihmisoikeudet?
        Kohtuun kiinnittynyt munasolu on pitkään pelkkä solumöykky.

        Älä viitsi!

        Kohta uskova ajatelee että jokaiselle sittiölle tulisi antaa henkilötunnus ja munasoluille kanssa ja sitten tulis saada se tieto kuinka monta siittiötä ja munasolua on mennyt ohi, ettei nainen olekaan tullut raskaaksi eli ns. "siunattuun tilaan". Mä en tiedä moisista asioista eikä avovaimonikaan tiedä semmoisista tai ei ainakaan välittäisi kuulla -me vaan tahdomme harrastaa toistemme kanssa seksiä, jolloin ruumiimme ovat yhtä kuten taas nestorit uskovaiset sanovat siitä kun voisivat sanoa yhdellä sanallakin: "paneminen"!


    • ihan puistattaa

      On se raakaa peliä tämä elämä, jos ihminen on ateisti.

      • fda

        Vielä raakempaa se on jos on teisti ja pelätään että taivaan isä tekee taivasabortin.


      • jäätävää

        Näköjään ateistien mielestä oikeus elämään on vain terveillä ja vahvoilla.


      • Kalju Pikätukka

        Raa'alta pelin saa kuulostamaan kun vääristelee ja tarkoitushakuisesti lainailee henkilöiden sanomisia. En näe Dawkinsin sanomisissa mitään natsismia. Sikiö varhaisessa vaiheessa ei ole ihminen.


      • fda
        jäätävää kirjoitti:

        Näköjään ateistien mielestä oikeus elämään on vain terveillä ja vahvoilla.

        Tulkitsetko tahallasi väärin vai uskotko näin oikeasti?


      • Kalju Pitkätukka
        Kalju Pikätukka kirjoitti:

        Raa'alta pelin saa kuulostamaan kun vääristelee ja tarkoitushakuisesti lainailee henkilöiden sanomisia. En näe Dawkinsin sanomisissa mitään natsismia. Sikiö varhaisessa vaiheessa ei ole ihminen.

        Downin syndroomasta puhutaan näissä yhteyksissä siksi, että ko. kromosomipoikkeama on helposti tunnistettavissa.

        Toisin on monien muiden kehitysvammaisuutta aiheuttavien geenipoikkeamien laita, esim. autismin kirjon kehityshäiriöt.

        Millään testillä tms. ei voi varmistaa, onko syntyvä lapsi terve, lievästi asperger- piirteinen, vai syvästi autistinen ja älyllisesti kehitysvammainen, vaikka alttiutta voidaankin kartoittaa.

        Asia tuli esille viidennen lapsemme kohdalla, koska kahdella lapsistamme on kehitysvamma autismi.

        Perinnöllisyyslääkäri arvioi nuorimmaisemme mahdollisuudet autismin tyyppiseen kehityshäiriöön olevan 25%.

        Oli aika kova paikka, mutta päätimme, että lapsi saa syntyä.
        Alkoi olla myös aika myöhäistä aborttia ajatellen.

        Nuorimmaisemme on nyt reipas ja iloinen 6-vuotias poika.


    • 5+5

      Sikiöseulonnat ovat Suomessa ihan rutiinia ja kun kromosomipoikkeamia haetaan, niin jokainen voi päätellä miksi niitä etsitään.

    • 1213

      "Richard Dawkinsin mukaan vanhemmilla, jotka saavat tietää odottavansa Down-syndroomaista lasta, on eettinen velvollisuus "abortoida se ja yrittää uudelleen." Dawkins mukaan vammaisten lasten hankkiminen on moraalitonta. "

      Hmmm... paljon moraalittomampaa on olla abortoimatta valkoihoisia ihmisiä, koska he ovat aiheuttaneet tässä maailmassa ehkä eniten tuhoa ja pahuutta (maailmansodat, ydinpommit, massiivinen saastuminen ja luonnon tuhoaminen jne.).

      • fda

        Ei ihonväreihin sisälly mitään pahaa.


    • Miten reagoisitte jos joku piispa esittäisi samanlaisia mielipiteitä?

      • fda

        Ihmettelisin että miten hän pitää itseään kristittynä mutta muuten samalla tavalla.


    • Ai että ateistien profeetta... Onko todellakin noin vaikeata nähtä mitään asiaa ilman uskonnon tunnusmerkkejä? Richard Dawkins ei ole profeetta tai 'ateistien jalovaara' eikä edusta jokaista ateistia.

      Minun mielestäni tässä asiassa hän on väärässä. Kenelläkään ei ole velvollisuutta aborttiin eikä lihansyönnillä ja abortilla ole mitään tekemistä keskenänsä.

    • "John Bingham is the Social and Religious Affairs Editor on the Daily Telegraph"

      Kyse on hihhulitoimittajan tekemästä hihhuliuutisesta koskien Richard Dawkinsia.

      • Aada agnostikko

        gwertyilija


        Asiat saa kuullostamaan siltä miltä itse haluaa, painottamalla jotain ja jättämällä jotain muuta pois.

        Tilanteessa, jossa on tiedossa että tulossa olisi vammainen lapsi, asian ratkaisevat vanhemmat. Heillä tulisi olla kyky arvioida omaa jaksamistaan/elämäntilannettaan ja kykyä hoitaa vammaista lasta.Mikäli ratkaisut tehdään sen perusteella, mitä jonkin lahkon senhetkinen totuuskäsitys tai joku ulkopuolinen sanoo, asia muuttuu epäeettiseksi.

        Kehitysvammalaitoksissa on niitäkin ihmisiä, joilla ei ole koskaan ollut vanhempia, jotka pitäisivät heidän puoliaan.


      • Aada agnostikko kirjoitti:

        gwertyilija


        Asiat saa kuullostamaan siltä miltä itse haluaa, painottamalla jotain ja jättämällä jotain muuta pois.

        Tilanteessa, jossa on tiedossa että tulossa olisi vammainen lapsi, asian ratkaisevat vanhemmat. Heillä tulisi olla kyky arvioida omaa jaksamistaan/elämäntilannettaan ja kykyä hoitaa vammaista lasta.Mikäli ratkaisut tehdään sen perusteella, mitä jonkin lahkon senhetkinen totuuskäsitys tai joku ulkopuolinen sanoo, asia muuttuu epäeettiseksi.

        Kehitysvammalaitoksissa on niitäkin ihmisiä, joilla ei ole koskaan ollut vanhempia, jotka pitäisivät heidän puoliaan.

        >>>Asiat saa kuullostamaan siltä miltä itse haluaa


      • dfa
        Aada agnostikko kirjoitti:

        gwertyilija


        Asiat saa kuullostamaan siltä miltä itse haluaa, painottamalla jotain ja jättämällä jotain muuta pois.

        Tilanteessa, jossa on tiedossa että tulossa olisi vammainen lapsi, asian ratkaisevat vanhemmat. Heillä tulisi olla kyky arvioida omaa jaksamistaan/elämäntilannettaan ja kykyä hoitaa vammaista lasta.Mikäli ratkaisut tehdään sen perusteella, mitä jonkin lahkon senhetkinen totuuskäsitys tai joku ulkopuolinen sanoo, asia muuttuu epäeettiseksi.

        Kehitysvammalaitoksissa on niitäkin ihmisiä, joilla ei ole koskaan ollut vanhempia, jotka pitäisivät heidän puoliaan.

        aada, hyviä huomioita.


    • "Näyttää siltä, että tämä monien suomalaistenkin ateistien "profeetta" on samoilla linjoilla erään saksalaisen viiksiniekan kanssa. "

      Jos viittaat Hitleriin, olet erittäin pahasti väärässä. Dawkins tuo esiin mielipiteensä asiasta, hän ei ole pakottamassa ketään mihinkään.

    • Lopulta yhtä pahalta se näin miehen näkökulmasta tuntuisi jos vaimo synnyttäisi tiedostettuna olleen sairaan lapsen kuin että vaimo olisi käynyt vieraissa ja tullut raskaaksi sille rakastajalleen. Mikäli pariskunta haluaisi jatkaa suhdettaan (joka on epätodennäköistä jos vaimo olisi käynyt vieraissa) niin kummassakin yhteydessä suosittelisin aborttia. Miehen ei kuulu kasvattaa toisen miehen ja vaimonsa synnyttämää lasta ja samoin jos lapsella todettaisi ennen syntymää Downin oireyhtymä tai jokin muu kehitysvamma.
      Samalla kannatan myöskin eutanasiaa, koska ihmisellä tulee olla päätös omasta elämästään elää vaiko kuolla varsinkin jos on kehitysvammainen ihminen tai muutoin kuoleman sairas. Eutanasia tulisi kuulua ihmisoikeuksiin siinä missä joidenkin ihmisten tarve on uskoa johonkin Jumalaan. Mutta eihän eutanasiaa tai esim. tasa-arvoista avioliittolakia voida Suomessa ottaa käyttöön, kun Arkadianmäellä istuu juuri tarvittava määrä 2-4% väestöstä, jotka ovat täysin hihhuleita. Se, että kristillisdemokraatit n. 4% istuu vähemmistöpuolueena "yksinvaltaisesti" haiskataa hyvin diktatuurin tai teokratian mukaiselta "epädemokratialta", kun Suomen politiikassa päätökset tulisi olla demokratian mukaisia eikä ainut Suomen hihhulipuolue nimeltä Kristillisdemokraatit tulisi päättää Suomessa yksin asioista tai sanella vähemmistöpuolueena, mitä hallituksessa käsitellään ja mikä jätetään 4 vuoden vaalikaudella käsittelemättä. Hallitus on hyvin kristillismielinen. Päivi Räsänen nuolee nyt ruskealla kielellä Stubbia kun kohteena oli ennen Katainen. Enemmistö Kokoomuksestakin kaikesta huolimatta esim. tasa-arvoisen avioliittolain kannalla ja vain äärikonservatiiveistä löytyy se porukka, joka polkee ihmisoikeuksia ja oikeudenmukaisuuksia pois ihmisten ulottuvilta.

      Lääkäri joka on gynekologi eikä kykene tekemään aborttia nojautumalla johonkin vakaumukseen on kummallista että sellainen voi toimia lääkärinä tai varsinkaan gynekologina. Esim. mitä jos rikospoliisikaan ei voisi tutkia rikoksia, kun pelkkää tmv. rikollisia tai mitä jollei palomieskään voisi toimia tulipalojen sammutustehtävissä, kun pelkää tmv. niin paljon tulta ja savua tai sitten sotilaskaan ei voi puolustaa maata tai hänelle käskettyä kohdetta asein kun pelkää tmv. aseita tai lastenhoitajat päiväkodissa ei kestä lasten itkua?! Teistä mitä ilmeisemmin nämä ammattikunnat pystyisi työskentelemään työtehtävissään...älkää viitsikö!?
      Gynekologit vaihtakoon alaa, jos abortti on vakaumuksen vastaista niin katsokaas kaikki muutkin tekevät jollei alansa työt ei kiinnosta tai jokin hakkaa vastaan. Turha hakea yhteiskunnalta mitään säälipisteitä uskonvakaumuksilla tai muulla eettisyydellä.
      Ateismikin on eräänlainen eettisyys. Mä en kykene sietämään uskovaisten mielipiteitä ja se on yksi syy monista, miksi olen ateisti. Toiseksi en halua valehdella muille enkä itselleni! Samoin en jaksa kuunnella aamusta iltaan lasten porua niin en siksi ole hankkia lapsiakaan. On vaihtoehtoja olla muuta kuin uskova tai perheellinen. Gynekologitkin voisivat ajatella tuota vaihtoehtoa kuin pakottaa itsensä toimimaan gynekologina tai pakottaa muita ihmisiä ja yhteiskunnan muuttamaan näkökantojaan että ammatin harjoittajallakin saa olla eräänlaisia eritoten uskonnollisia vakaumuksia vaikuttamassa työelämässä. Ainut vaihtoehto on vain alan vaihto!!

      Ei tässä sen enempää homoseksuaalienkaan "vakaumuksista" tiedetä tai haluta tuntea niitä että haluavat avioliittoon niin kuin heterotkin ja saada elämälleen samat oikeudet, joten miksi pitäisi uskonnollisten gynekologien vakaumuksia ja vaatimuksia mitenkään ymmärtää!

    • Eikä sikiö ole ihminen vaan se on vasta ns. "soluröykkiö" tai "solukasa" jne. Sikiö on sikiö niin kauan kun se syntyy, koska sikiöllä ei ole vielä tietoa olemassa olostaan jos äiti tai muut läheiset tietävät hänen olemasta olostaan niin se ei tarkoita sitä että sikiö tietää sen. Raskaaksi tuleva nainen tulee saada tehdä abortti, vaikka lapsi ei olisi kehitysvammainen, koska naisella on oikeus omaan ruumiiseensa eikä siitä päätä yksikään uskovainen tai lahopäinen Raamatun Jumala!

      Richard Dawkins ei ole ateistien profeetta, koska kaikki ateistit ovat yksilöitä. Ainut mikä ateisteja yhdistää on VAIN Jumalan uskon puute!

      Useimmin vain uskovat ottavat asioihin kantaa hyvin suppeasti käyttämättä omia aivoja (jos niitä kenelläkään uskovaisella on), joilla pohtia mikä on järkevää ja mikä ei ilman että siihen kuuluisi Raamatun teksti! Ilman Raamattua ei uskovainen kykene elämään päivääkään ja olettaa hyvin painokkaasti ettei kenenkään muunkaan ihmisen pitäisi kyetä elämään ilman Raamattua!! Mutta olen elävä todiste siitä, että ihminen todellakin voi elää ilman Raamattua jos esimerkiksi mä olen kyennyt elämään jo yli 31 vuotta ilman Raamattua niin todennäköisesti kykenen elämään ilman Raamattua koko lopun ikäni! Se on koko minun elämäni kestävä vakaumukseni, josta en tule tinkimään!!

      • Valkoparta...

        "Eikä sikiö ole ihminen vaan se on vasta ns. "soluröykkiö" tai "solukasa" jne. Sikiö on sikiö niin kauan kun se syntyy, koska sikiöllä ei ole vielä tietoa olemassa olostaan jos äiti tai muut läheiset tietävät hänen olemasta olostaan niin se ei tarkoita sitä että sikiö tietää sen."

        Sinäkin olet vain soluröykkiö. Eikä vauva ole tietoinen itsestään moneen kuukauteen syntymänsä jälkeenkään. Mikä johtopäätös tästä pitäisi tehdä?


      • dfa
        Valkoparta... kirjoitti:

        "Eikä sikiö ole ihminen vaan se on vasta ns. "soluröykkiö" tai "solukasa" jne. Sikiö on sikiö niin kauan kun se syntyy, koska sikiöllä ei ole vielä tietoa olemassa olostaan jos äiti tai muut läheiset tietävät hänen olemasta olostaan niin se ei tarkoita sitä että sikiö tietää sen."

        Sinäkin olet vain soluröykkiö. Eikä vauva ole tietoinen itsestään moneen kuukauteen syntymänsä jälkeenkään. Mikä johtopäätös tästä pitäisi tehdä?

        Entä ne siat joita teurastetaan ruuaksi näille vauvoille, ovatko nekin sinulle arvokkaita? Ikäviä asioitahan nämä ovat ja tunteet kuumenevat kun niistä keskustellaan.


      • Valkoparta...
        dfa kirjoitti:

        Entä ne siat joita teurastetaan ruuaksi näille vauvoille, ovatko nekin sinulle arvokkaita? Ikäviä asioitahan nämä ovat ja tunteet kuumenevat kun niistä keskustellaan.

        Kaikki elämä on arvokasta. Silti ihmisen täytyy syödä. Ja ihminen on myös lihansyöjäeläin. Minusta kasvisten syömisessä ei ole mitään sen eettisempää kuin siankaan syömisessä. Suihkussa käyminenkin on tappamista.

        Abortti on kuitenkin ihmisenalun tappamista. Pidän virheellisenä näkemystä, jonka mukaan kohtuun kiinnittynyt alkio ei ole ihminen. Jos joku haluaa tappaa ihmisen tällä tavalla, se on sallittua tiettyihin viikkoihin asti. Joskus se voi olla välttämätöntäkin, jos äidin elämä itse on vaarassa.


      • Valkoparta... kirjoitti:

        Kaikki elämä on arvokasta. Silti ihmisen täytyy syödä. Ja ihminen on myös lihansyöjäeläin. Minusta kasvisten syömisessä ei ole mitään sen eettisempää kuin siankaan syömisessä. Suihkussa käyminenkin on tappamista.

        Abortti on kuitenkin ihmisenalun tappamista. Pidän virheellisenä näkemystä, jonka mukaan kohtuun kiinnittynyt alkio ei ole ihminen. Jos joku haluaa tappaa ihmisen tällä tavalla, se on sallittua tiettyihin viikkoihin asti. Joskus se voi olla välttämätöntäkin, jos äidin elämä itse on vaarassa.

        "Joskus se voi olla välttämätöntäkin, jos äidin elämä itse on vaarassa."



        Se että sanot asiaa joissain asioissa välttämättömäksi on jo erittäin positiivinen asia.
        Osa palstalla pyörivistä uskiksista kun ei uskaltaisi tuollaista mielipidettä asiasta kirjoittaa.


      • Valkoparta... kirjoitti:

        Kaikki elämä on arvokasta. Silti ihmisen täytyy syödä. Ja ihminen on myös lihansyöjäeläin. Minusta kasvisten syömisessä ei ole mitään sen eettisempää kuin siankaan syömisessä. Suihkussa käyminenkin on tappamista.

        Abortti on kuitenkin ihmisenalun tappamista. Pidän virheellisenä näkemystä, jonka mukaan kohtuun kiinnittynyt alkio ei ole ihminen. Jos joku haluaa tappaa ihmisen tällä tavalla, se on sallittua tiettyihin viikkoihin asti. Joskus se voi olla välttämätöntäkin, jos äidin elämä itse on vaarassa.

        "Abortti on kuitenkin ihmisenalun tappamista. Pidän virheellisenä näkemystä, jonka mukaan kohtuun kiinnittynyt alkio ei ole ihminen. "

        Mikä siinä niin virheellistä on? Ja sinänsä kuitenkaan oleellista ei ole sinänsä että onko tuo ihmisen alku ihminen vaan se että kyseinen elävä asia sellainen että sen abortointi olisi hyväksyttävää.

        Ehkä oleellisin piirre asiassa on se ettei tuota ihmisen alkua voida pitää itsenäisenä olentona vaan tämä varsin myöhäiseen asti raskautta kyvytön selviämään ulkomaailman olosuhteissa joten suurimman osan raskaudesta lapsi on biologisesti periaatteessa parasiitti. Tähän seikkaan on toki vaikuttanut se että meillä on olemassa keinot pelastaa etuajassa ja täten joiltain osin kehittymätön lapsi, mutta tässäkin asiassa on ainakin vielä toistaiseksi selvät rajoituksensa.

        Myöskin koko abortin aikarajathan on määritelty lapsen kehityksen perusteella ja perustuen mm. siihen missä vaiheessa sikiöllä alkaa olla toimivat aivot. Tässä mielessä kyseistä sikiötä tulisi osaltaan verrata aivokuolleeseen ihmiseen joka ei ole hengissä kuin koneellisen avustuksen ansiosta.

        Sikiö on periaatteessa kyllä ihminen mutta myös nimenomaan ihminen jonka ominaisuudet tekevät tämän elämän lopettamisesta aivan eri asian syntyneen ihmisen, itsenäisen tuntevan ja ajattelevan organismin tappaminen.

        "Jos joku haluaa tappaa ihmisen tällä tavalla, se on sallittua tiettyihin viikkoihin asti. Joskus se voi olla välttämätöntäkin, jos äidin elämä itse on vaarassa."

        Yrität kuitenkin selvästi syyllistää abortin valitsevia sillä että sikiö on ihminen. Mutta ajattele asiaa tältä kannalta, jos ilmaantuisi yhtäkkiä vaikkapa gorilla joka osaisi puhua ja älyllisesti selvästikin olisi ihmisen kanssa hyvin samanlaisella tasolla, antaisitko sinä kyseiselle gorillalle ihmisoikeudet vai olisiko sinulle tämä vain eläin ja ansaitsisi vain eläinten oikeudet?

        Syntynyt lapsi ansaitsee rajoitetut ihmisoikeudet jotka ovat varsin lähellä eläinten oikeuksia sillä että itsenäinen organismi, hengittää itse, tuntee ja jopa pikkuhiljaa ajatteleekin ja jopa itse sulattaa oman ruokansa ilman että saisi suoraan ravinteita jonkinlaiselta isäntäorganismilta. Lapsi on biologisesti omavarainen olento joten tämän tappaminen on aivan eri asia kuin sikiön abortointi.

        Ja luonnollisesti kun lapsi kasvaa, tälle myönnetään lisää ihmisoikeuksia kunnes tämä on täysi-ikäinen. Aivan kuten myöntäisimme täysi-ikäistä ihmistä vastaavalle ihmisten parissa elävälle erikoisgorillalle samat täydet ihmisoikeudet.


      • dfa
        Valkoparta... kirjoitti:

        Kaikki elämä on arvokasta. Silti ihmisen täytyy syödä. Ja ihminen on myös lihansyöjäeläin. Minusta kasvisten syömisessä ei ole mitään sen eettisempää kuin siankaan syömisessä. Suihkussa käyminenkin on tappamista.

        Abortti on kuitenkin ihmisenalun tappamista. Pidän virheellisenä näkemystä, jonka mukaan kohtuun kiinnittynyt alkio ei ole ihminen. Jos joku haluaa tappaa ihmisen tällä tavalla, se on sallittua tiettyihin viikkoihin asti. Joskus se voi olla välttämätöntäkin, jos äidin elämä itse on vaarassa.

        Eipä tietenkään kun käytännössä nuo todellisuus on tietoisuutta jutut kun eivät toimi eikä ihmiset pysty olemaan jainalaisia munkkeja. En minä kasvissyöntiä mainosta, katson vain epäloogiseksi sellaisen ajatusrakennelman jossa arvostetaan tietoisuutta universumin peruspalikkana ja kuitenkin arvoittamalla asioita kuten on normaalia modernissa kristinuskossa. Olisiko se sittenkin niin että ihmisen tietoisuus on se universumisi peruspalikka?


      • Valkoparta...
        dfa kirjoitti:

        Eipä tietenkään kun käytännössä nuo todellisuus on tietoisuutta jutut kun eivät toimi eikä ihmiset pysty olemaan jainalaisia munkkeja. En minä kasvissyöntiä mainosta, katson vain epäloogiseksi sellaisen ajatusrakennelman jossa arvostetaan tietoisuutta universumin peruspalikkana ja kuitenkin arvoittamalla asioita kuten on normaalia modernissa kristinuskossa. Olisiko se sittenkin niin että ihmisen tietoisuus on se universumisi peruspalikka?

        Eli minä en saisi olla tätä mieltä abortista, jos olen sitä mieltä, että tietoisuus luo näkyvän maailman? Miksi ihmeessä en saisi?


      • Valkoparta... kirjoitti:

        Kaikki elämä on arvokasta. Silti ihmisen täytyy syödä. Ja ihminen on myös lihansyöjäeläin. Minusta kasvisten syömisessä ei ole mitään sen eettisempää kuin siankaan syömisessä. Suihkussa käyminenkin on tappamista.

        Abortti on kuitenkin ihmisenalun tappamista. Pidän virheellisenä näkemystä, jonka mukaan kohtuun kiinnittynyt alkio ei ole ihminen. Jos joku haluaa tappaa ihmisen tällä tavalla, se on sallittua tiettyihin viikkoihin asti. Joskus se voi olla välttämätöntäkin, jos äidin elämä itse on vaarassa.

        Mitäs tämä "kohtuun kiinnitynyt alkio" nyt on?

        Osa uskovista kun sanoo selkeästi, että jo hedelmöittynyt munasolu on ihminen ja suoraan sanottuna se kuullostaa loogisemmalta, kuin tuo, missä sen hedelmöittyneen munasolun pitää olla myös kiinnittynyt kohtuun.

        Ajatus siitä, että hedelmöittyneeseen munasoluun tulisi sielu juuri sen telakoituessa kohdun pintaan on mielestäni keinotekoinen ja taktinen. Hedelmöittymishetki on loogisempi vastaus.

        Koska hedelmöittynyt munasolu jo sisältää sen starttipaketin, mitä ihmisen rakentamiseen vaaditaan niin siksi se raamatullinen raja kuuluisi vetää sinne.

        Tuo kohtuun kiinnitymisvaatimus kun oikeuttaisi esim kuparikierukkaehkäisyyn, katumuspilleriín, koeputkihedelmöityksiin ja hedelmöittyneiden munasolujen pakastamiseen. Siis kaikenlaiseen luonnon asioitten ronkimiseen.

        Huonona puolena tuossa perinteisessä ihmisen määritelmässä on puolestaan se, että koska 2/3 hedelmöittyneistä munasoluista ei kiinnity kohtuun, niin kaikista kristillisten taivaaseen asti selvinneistä 99,9% olisi tsygootteja.


      • dfa
        Valkoparta... kirjoitti:

        Eli minä en saisi olla tätä mieltä abortista, jos olen sitä mieltä, että tietoisuus luo näkyvän maailman? Miksi ihmeessä en saisi?

        Olet käytännössä ihmiskeskeinen, se on ristiriita siihen esittämääsi tietoisuuden universalismiin.


      • Valkoparta... kirjoitti:

        Eli minä en saisi olla tätä mieltä abortista, jos olen sitä mieltä, että tietoisuus luo näkyvän maailman? Miksi ihmeessä en saisi?

        "Tietoisuus luo näkyvän maailman"

        Ihanko totta uskot noin? Tietoisuuden pitää siis olla olemassa ilman, että universumia ts. näkyvää maailmaa on olemassa.
        Mitkään tuntemamme tosiasiat eivät viittaa siihen. Universumimme on ollut olemassa paljon ennen ensimäisen tietoisen eliön syntyä. Väitteesi vaatisi, että tiede heitetään roskiin ja luotetaan hämärään intuitioon.

        Toki saat uskoa mitä tahansa, mutta tuollainen usko on keskustelussa kestämätön pohja argumentoinnille.


      • dfa
        qwertyilija kirjoitti:

        Mitäs tämä "kohtuun kiinnitynyt alkio" nyt on?

        Osa uskovista kun sanoo selkeästi, että jo hedelmöittynyt munasolu on ihminen ja suoraan sanottuna se kuullostaa loogisemmalta, kuin tuo, missä sen hedelmöittyneen munasolun pitää olla myös kiinnittynyt kohtuun.

        Ajatus siitä, että hedelmöittyneeseen munasoluun tulisi sielu juuri sen telakoituessa kohdun pintaan on mielestäni keinotekoinen ja taktinen. Hedelmöittymishetki on loogisempi vastaus.

        Koska hedelmöittynyt munasolu jo sisältää sen starttipaketin, mitä ihmisen rakentamiseen vaaditaan niin siksi se raamatullinen raja kuuluisi vetää sinne.

        Tuo kohtuun kiinnitymisvaatimus kun oikeuttaisi esim kuparikierukkaehkäisyyn, katumuspilleriín, koeputkihedelmöityksiin ja hedelmöittyneiden munasolujen pakastamiseen. Siis kaikenlaiseen luonnon asioitten ronkimiseen.

        Huonona puolena tuossa perinteisessä ihmisen määritelmässä on puolestaan se, että koska 2/3 hedelmöittyneistä munasoluista ei kiinnity kohtuun, niin kaikista kristillisten taivaaseen asti selvinneistä 99,9% olisi tsygootteja.

        Joidenkin mukaan kuolleista ja syntymättömistä vauvoista vain osa pääsee taivaaseen koska Jumala tietää sielun luomisen hetkellä päätyykö se taivaaseen vai helvettiin. Eikö olekin kaunis ajatus....


      • Valkoparta...
        qwertyilija kirjoitti:

        Mitäs tämä "kohtuun kiinnitynyt alkio" nyt on?

        Osa uskovista kun sanoo selkeästi, että jo hedelmöittynyt munasolu on ihminen ja suoraan sanottuna se kuullostaa loogisemmalta, kuin tuo, missä sen hedelmöittyneen munasolun pitää olla myös kiinnittynyt kohtuun.

        Ajatus siitä, että hedelmöittyneeseen munasoluun tulisi sielu juuri sen telakoituessa kohdun pintaan on mielestäni keinotekoinen ja taktinen. Hedelmöittymishetki on loogisempi vastaus.

        Koska hedelmöittynyt munasolu jo sisältää sen starttipaketin, mitä ihmisen rakentamiseen vaaditaan niin siksi se raamatullinen raja kuuluisi vetää sinne.

        Tuo kohtuun kiinnitymisvaatimus kun oikeuttaisi esim kuparikierukkaehkäisyyn, katumuspilleriín, koeputkihedelmöityksiin ja hedelmöittyneiden munasolujen pakastamiseen. Siis kaikenlaiseen luonnon asioitten ronkimiseen.

        Huonona puolena tuossa perinteisessä ihmisen määritelmässä on puolestaan se, että koska 2/3 hedelmöittyneistä munasoluista ei kiinnity kohtuun, niin kaikista kristillisten taivaaseen asti selvinneistä 99,9% olisi tsygootteja.

        En ole kirjoittanut riviäkään sielusta. En usko "taivaaseen". En vastusta ehkäisyä.

        Pelkkä tsygootti ei elä, jos se ei kiinnity kohtuun. Kasvualusta siis puuttuu. Kun se on kiinnittynyt, se kasvaa ihmiseksi.


      • Valkoparta...
        agnoskepo kirjoitti:

        "Tietoisuus luo näkyvän maailman"

        Ihanko totta uskot noin? Tietoisuuden pitää siis olla olemassa ilman, että universumia ts. näkyvää maailmaa on olemassa.
        Mitkään tuntemamme tosiasiat eivät viittaa siihen. Universumimme on ollut olemassa paljon ennen ensimäisen tietoisen eliön syntyä. Väitteesi vaatisi, että tiede heitetään roskiin ja luotetaan hämärään intuitioon.

        Toki saat uskoa mitä tahansa, mutta tuollainen usko on keskustelussa kestämätön pohja argumentoinnille.

        Kyllähän tuota näkemystä kannattavat monet kvanttifyysikot. Esimerkkinä olen tuonut esille John Archibald Wheelerin.


      • Valkoparta...
        dfa kirjoitti:

        Olet käytännössä ihmiskeskeinen, se on ristiriita siihen esittämääsi tietoisuuden universalismiin.

        Millä perusteella olen ihmiskeskeinen?


      • Valkoparta... kirjoitti:

        Kyllähän tuota näkemystä kannattavat monet kvanttifyysikot. Esimerkkinä olen tuonut esille John Archibald Wheelerin.

        "Kyllähän tuota näkemystä kannattavat monet kvanttifyysikot. "

        Mitä tarkoittaa monet tässä yhteydessä? Osaatko mainita useamman kuin kaksi? Lisäksi haluaisin tietää, mitä merkitystä sillä on, mitä joku kvanttifyysikko uskoo?


      • Valkoparta... kirjoitti:

        "Eikä sikiö ole ihminen vaan se on vasta ns. "soluröykkiö" tai "solukasa" jne. Sikiö on sikiö niin kauan kun se syntyy, koska sikiöllä ei ole vielä tietoa olemassa olostaan jos äiti tai muut läheiset tietävät hänen olemasta olostaan niin se ei tarkoita sitä että sikiö tietää sen."

        Sinäkin olet vain soluröykkiö. Eikä vauva ole tietoinen itsestään moneen kuukauteen syntymänsä jälkeenkään. Mikä johtopäätös tästä pitäisi tehdä?

        "Sinäkin olet vain soluröykkiö. Eikä vauva ole tietoinen itsestään moneen kuukauteen syntymänsä jälkeenkään. Mikä johtopäätös tästä pitäisi tehdä? "

        Olen kuitenkin syntynyt? Kyllä vauva tietää äitinsä tai havaitsee jotakin...kyllä hän tällöin on itsestään tietoinen!


      • Valkoparta... kirjoitti:

        Kaikki elämä on arvokasta. Silti ihmisen täytyy syödä. Ja ihminen on myös lihansyöjäeläin. Minusta kasvisten syömisessä ei ole mitään sen eettisempää kuin siankaan syömisessä. Suihkussa käyminenkin on tappamista.

        Abortti on kuitenkin ihmisenalun tappamista. Pidän virheellisenä näkemystä, jonka mukaan kohtuun kiinnittynyt alkio ei ole ihminen. Jos joku haluaa tappaa ihmisen tällä tavalla, se on sallittua tiettyihin viikkoihin asti. Joskus se voi olla välttämätöntäkin, jos äidin elämä itse on vaarassa.

        Syöppä vain pelkkää lihaa pari vuotta äläkä hitossakaan katso kasviksien tai hedelmien suuntaan.

        ihmisenalku on sikiö eikä sen ikäisestä voi tulla ihmistä, jolloin abortti voidaan tehdä (20 viikon ikäisenä). Ei sitä tehdä enää silloin kun naisen kohtu on paisunut.

        Onko sun syntymäsi laskettu siitä alkaen, jolloin sinut on pantu alulle vai siitä kun olet syntynyt? Kohta hihhulien mielestä pitäisi varmasti henkilötunnuksen alkuosakin muuttaa sellaiseksi kun nainen pantu raskaaksi eikä niin päin että kun sikiö/vauva on syntynyt!?

        Lisäksi hihhulit vaativat henkilötunnusta jopa syntymättömälle sikiölle, jolloin se saatettaisi laskea murhaksi.

        Abortti ei ole murha vaan se on raskauden keskeytys!

        Yksikään raskaus ei pidä mennä kesken...tällöinhän se on raskauden keskeytys eli abortti!


      • ateisti1982 kirjoitti:

        Syöppä vain pelkkää lihaa pari vuotta äläkä hitossakaan katso kasviksien tai hedelmien suuntaan.

        ihmisenalku on sikiö eikä sen ikäisestä voi tulla ihmistä, jolloin abortti voidaan tehdä (20 viikon ikäisenä). Ei sitä tehdä enää silloin kun naisen kohtu on paisunut.

        Onko sun syntymäsi laskettu siitä alkaen, jolloin sinut on pantu alulle vai siitä kun olet syntynyt? Kohta hihhulien mielestä pitäisi varmasti henkilötunnuksen alkuosakin muuttaa sellaiseksi kun nainen pantu raskaaksi eikä niin päin että kun sikiö/vauva on syntynyt!?

        Lisäksi hihhulit vaativat henkilötunnusta jopa syntymättömälle sikiölle, jolloin se saatettaisi laskea murhaksi.

        Abortti ei ole murha vaan se on raskauden keskeytys!

        Yksikään raskaus ei pidä mennä kesken...tällöinhän se on raskauden keskeytys eli abortti!

        Rabbilta kysyttiin, milloin elämä alkaa. Alkaako se synnytyksestä, hedelmöittämisestä vai jostain ajankohdasta niiden välillä?
        Rabbi vastasi: "Elämä alkaa, kun omat lapset muuttavat pois kotoa"

        Jos juttu on totta, niin olisiko meillä jotain oppimista juutalaisuudesta?


      • dfa
        Valkoparta... kirjoitti:

        Millä perusteella olen ihmiskeskeinen?

        Sinulle näyttää tämän keskustelun pohjalta olevan tärkeintä potentiaali tulla ihmiseksi. Onhan ihmisellä erityisasema luomakunnassa, vai mitä?


      • Valkoparta...
        dfa kirjoitti:

        Sinulle näyttää tämän keskustelun pohjalta olevan tärkeintä potentiaali tulla ihmiseksi. Onhan ihmisellä erityisasema luomakunnassa, vai mitä?

        Kai minä ihmisestä keskustelen, kun kysymys on abortista? Olenmyös sanonut, että kaikki elämä on arvokasta.


    • Bravo, Jon-Down!
    • vapaa poistumaan;

      Tunnettu Nero,Dawkins,
      ateisti ja eugeniikan kannattaja
      voisi abortoida itsensä pois tästä maailmasta
      pois tuottamasta mielipahaa...

      Hän ei siedä erilaisia ihmisiä,
      menköön sitten 'pois'
      niin ei tule hänellekään paha mieli Downien olemassaolosta.

      Minusta Down-ihmiset ovat oikeutettuja elämään
      siinä kuin muutkin ihmisalkiot.

      Jos ei viihdy maailmassa jossa on down-ihmisiä, menköön muualle....

      • Abortista puhuttiin

        Kukaan ei ole tekemässä pahaa aikuisille downeille.


      • dfa

        Sinä siis kannatat aikuisten ihmisten "poistamista" jotka aiheuttavat mielipahaa sinulle ajatuksillansa mutta sikiöseulonta on sinusta huono asia?


    • Have a Nice Day
      • Yhteiskuntasi

        Pelkällä fyysisellä työllä elettäisiin kivikaudella.


    • M@k3

      Helppo täällä on Jeesustella, mutta kuinka moni vara-Jeesus olisi valmis hoitamaan 24/7 sellaista ihmistä joka ei tee mitään muuta kuin makaa sängyssä ja huutaa koko hereillaolo aikansa UUUAAAAAAARRRRRRGGGGHHHHH!!!!!! puolen minuutin välein?

      Minulla ainakin kiristyy hermot jo tunnin kuuntelun jälkeen.

      • Kersantti Ärjylä

        Olet oikeassa. On helppo moralisoida muita, kunhan ei vain tarvitse tehdä yhtään mitään itse vastuun kantamiseksi.

        Moni uskovainen fundamentalisti tuomitsee abortit ja eutanasian, mutta ei ole koskaan väräyttänyt eväänsäkään yh-äitien tai lasten tai kuolevien ja kärsivien puolesta tai heidän auttamisekseen.

        Sekin on tullut nähtyä, miten abortinvastustaja on kääntynyt abortin puolustajaksi ja tehnyt itse abortin kun itsellä on käynyt huonosti. Niin kauan on mukava moralisoida ja tuomita, kun ei itse ole vaikeassa tilanteessa.


      • Valkoprta...
        Kersantti Ärjylä kirjoitti:

        Olet oikeassa. On helppo moralisoida muita, kunhan ei vain tarvitse tehdä yhtään mitään itse vastuun kantamiseksi.

        Moni uskovainen fundamentalisti tuomitsee abortit ja eutanasian, mutta ei ole koskaan väräyttänyt eväänsäkään yh-äitien tai lasten tai kuolevien ja kärsivien puolesta tai heidän auttamisekseen.

        Sekin on tullut nähtyä, miten abortinvastustaja on kääntynyt abortin puolustajaksi ja tehnyt itse abortin kun itsellä on käynyt huonosti. Niin kauan on mukava moralisoida ja tuomita, kun ei itse ole vaikeassa tilanteessa.

        Sanat vastuu ja velvollisuus eivät ole muotia. Nykyajan kakaroiden mielestä vain omilla oikeuksilla on merkitystä. Kestämätön näkemys.


      • Kersantti Ärjylä kirjoitti:

        Olet oikeassa. On helppo moralisoida muita, kunhan ei vain tarvitse tehdä yhtään mitään itse vastuun kantamiseksi.

        Moni uskovainen fundamentalisti tuomitsee abortit ja eutanasian, mutta ei ole koskaan väräyttänyt eväänsäkään yh-äitien tai lasten tai kuolevien ja kärsivien puolesta tai heidän auttamisekseen.

        Sekin on tullut nähtyä, miten abortinvastustaja on kääntynyt abortin puolustajaksi ja tehnyt itse abortin kun itsellä on käynyt huonosti. Niin kauan on mukava moralisoida ja tuomita, kun ei itse ole vaikeassa tilanteessa.

        Kersantti Ärjylä

        >>>Sekin on tullut nähtyä, miten abortinvastustaja on kääntynyt abortin puolustajaksi ja tehnyt itse abortin kun itsellä on käynyt huonosti.


      • Nasse..
        Valkoprta... kirjoitti:

        Sanat vastuu ja velvollisuus eivät ole muotia. Nykyajan kakaroiden mielestä vain omilla oikeuksilla on merkitystä. Kestämätön näkemys.

        Mites sinä totaaliurpona kun määrittelet kaiken omien "arvojesi" mukaan muista välitämättä, eikö se ole kestämätöntä?


      • dfa
        Valkoprta... kirjoitti:

        Sanat vastuu ja velvollisuus eivät ole muotia. Nykyajan kakaroiden mielestä vain omilla oikeuksilla on merkitystä. Kestämätön näkemys.

        Eikö se muka ole sinusta vastuullista jos tietää ettei kykene lasta hoitamaan ettei sellaista hanki, erityisesti sellaista jolla on enemmän tarpeita kuin tavallisella lapsella? Onko se enemmän oikein antaa nuo lapset eteenpäin johonkin, muiden taakaksi?


      • Valkoparta...
        dfa kirjoitti:

        Eikö se muka ole sinusta vastuullista jos tietää ettei kykene lasta hoitamaan ettei sellaista hanki, erityisesti sellaista jolla on enemmän tarpeita kuin tavallisella lapsella? Onko se enemmän oikein antaa nuo lapset eteenpäin johonkin, muiden taakaksi?

        Kuten olen sanonut, en halua kieltää mahdollisuutta aborttiin. Jokainen toimii kuten parhaaksi näkee. Jokainen tilanne on erilainen.


    • problemos

      Aborttiin pakottaminen on ihan yhtä paha juttu kuin sen kieltäminen.

      • dfa

        Dawkins ei tällaista ehdottanut.


    • sivistystä?

      Jos siis ihmisyys/elämän alku edellyttää tietoisuutta itsestä, niin sitten kai ei-toivotut vastasyntyneetkin voi hylätä tien varteen kuolemaan, kuten länsimaisen viisauden ja sivistyksen kehdossa antiikin Kreikassakin tehtiin? Tai ehkä "ne" voidaan uhrata vaikkapa tieteen alttarille, kuten em. kreikkalaiset uhrasivat lapsiaan epäjumalien alttareilla?

    • surkastuneet aivot

      On ihan tieteellisesti tutkittu, että Dawkinsilla ei ole sellaista aivotoimintaa, jotta hän pystyisi ottamaan kantaa tällaiseen kysymykseen. Henkinen älykkyys puuttuu.

      • voi surku

        Totta. Ja Dawkins vielä ylpeilee sillä, että hän on vajakki.


      • 6456456546

        On huomattu että et edes tiedä mitä Dawkins on sanonut.


      • korkeasti koulutettu
        voi surku kirjoitti:

        Totta. Ja Dawkins vielä ylpeilee sillä, että hän on vajakki.

        Lähdeaineistot noista "tutkimuksista" vain esiin.


    • ampu palaa

      Kenenkään ihmisen elämässä ei ole mitään järkeä. Hyvä että posauttavat itsensä taivaan tuuliin ydinpommeillaan.

    • Dawkinsin mielipide on äärimmäisen problemaattinen ja ableistinen. Jokaisella naisella on kuitenkin oikeus päättää omasta kehostaan ja tehdä abortti mistä syystä hyvänsä (ennen 12. raskausviikkoa).

      Alkio/Sikiö on se. Edes muita eläimiä ei usein kutsuta sanalla hän ja niillä sentään on tietoisuus ja persoona.

    • luettavaa

      Sinä olet luonut minut sisintäni myöten,
      äitini kohdussa olet minut punonut.
      14 Minä olen ihme, suuri ihme,
      ja kiitän sinua siitä.
      Ihmeellisiä ovat sinun tekosi,
      minä tiedän sen.
      15 Minä olen saanut hahmoni näkymättömissä,
      muotoni kuin syvällä maan alla,
      mutta sinulta ei pieninkään luuni ole salassa.
      16 Sinun silmäsi näkivät minut jo idullani,
      sinun kirjaasi on kaikki kirjoitettu.
      Ennen kuin olin elänyt päivääkään,
      olivat kaikki päiväni jo luodut.

      • M@k3

        Hauska raamatunkohta.

        *Ennen kuin olin elänyt päivääkään,
        olivat kaikki päiväni jo luodut.*

        Eli Jumala tietää tietää jo ennen ihmisen syntymää tuleeko tästä ateisti ja joutuuko hän helvettiin, eli vapaata tahtoa ei ole ja jotkut on luotu joutumaan helvettiin.

        Tai vaihtoehtoisesti Jumala tietää jo etukäteen ketkä joutuvat abortoitavaksi, eikä siinä ole ihmisten mielipiteillä sijaa.


      • Nasse..
        M@k3 kirjoitti:

        Hauska raamatunkohta.

        *Ennen kuin olin elänyt päivääkään,
        olivat kaikki päiväni jo luodut.*

        Eli Jumala tietää tietää jo ennen ihmisen syntymää tuleeko tästä ateisti ja joutuuko hän helvettiin, eli vapaata tahtoa ei ole ja jotkut on luotu joutumaan helvettiin.

        Tai vaihtoehtoisesti Jumala tietää jo etukäteen ketkä joutuvat abortoitavaksi, eikä siinä ole ihmisten mielipiteillä sijaa.

        Mitä väliä, meno jatkuu ikuisesti joke h elvetissä tai taivaassa :)

        Siihen nähden päivä tai tuhat vuotta on olemattoman lyhyt aika.


    • Dawkinsilla on ihan yhtä suuri oikeus mielipiteenilmaisuun kuin muillakin, kuten uskovilla tai uskonnottomilla. Dawkins ei taida tuossa mitenkään olla vammaisten pakkoabortoinnin kannalla. Hän kertoo oman moraalikäsityksensä, ja monihan abortin tekeekin saatuaan kuulla että lapsesta tulee vammainen. Miksi siis Dawkinsia demonisoidaan?

      On tympeää ja väsynyttä, hyvä aloittaja, vetää taas natsikorttia esille aina kun tulee puhe abortista missä mielessä tahansa, vaikka omat kansalaisaloitteesi ideologiset mallit olet saanut diktatuurista eli Nicolae Ceaușescun Romaniasta ja kannatat lisääntymiseen liittyviä ja pelkästään naisiin kohdistuvia pakkotoimia ja rangaistuksia.

      http://www.donellameadows.org/archives/ceausescus-longest-lasting-legacy-the-cohort-of-67/

      Miehet tuossa ideologiassasi tosin vapauttaisit kaikesta vastuusta kaikissa tapauksissa ja jopa vielä korvausten saajana. Ihmiselämällä on siis ihan hintakin, mikä siittäjälle on suoritettava, mikäli nainen tahtoo abortin? Mutta sama elämä onkin rahallisesti arvoton, jos mies haluaa aborttia?

      • "Miksi siis Dawkinsia demonisoidaan? "

        Koska hän on Dawkins.

        Oli se minunkin mielestäni harkitsematon kommentti. Se jätti aivan liikaa mahdollisuuksia väärintulkintoihin ja hyvällä tahdollakaan tulkittuna en itse voi olla aivan samaa mieltä.
        Olen ollut nuorena -70 luvulla kolmellakin kehitysvammaisten kesäleirillä yleismies Juntusena ja jokapikanhöylänä ja alkujärkytyksestä toivuttuani (alle kaksikymppinen ja alalle kouluttamaton) piti myöntää, että ne olivat kyseisen SRK:n leirikeskuksen kesän parhaita leirejä. He itse olisivat varmaan kertoneet elävänsä hyvää elämää, jos heiltä olisi kysytty. Ikuinen lapsuus (vaimennettuine seksuaalivietteineen, kuten silloin ainakin väitettiin) ja kaikki valmiiksi valmiiksi eteen tuotuna.
        Toinen puoli asiasta on se, että vanhemmat ovat lapsen syntymästä hautaan asti omaishoitajia vailla toivoa lapsen kehityksestä. Ja kun vanhemmilta hoitokyky loppuu, joutuvat "lapset" todennäköisesti laitiokseen.

        Asiassa on ainakin kaksi puolta. Itse en uskalla ottaa jyrkkää kantaa mihinkään suuntaan.


      • Nasse..
        agnoskepo kirjoitti:

        "Miksi siis Dawkinsia demonisoidaan? "

        Koska hän on Dawkins.

        Oli se minunkin mielestäni harkitsematon kommentti. Se jätti aivan liikaa mahdollisuuksia väärintulkintoihin ja hyvällä tahdollakaan tulkittuna en itse voi olla aivan samaa mieltä.
        Olen ollut nuorena -70 luvulla kolmellakin kehitysvammaisten kesäleirillä yleismies Juntusena ja jokapikanhöylänä ja alkujärkytyksestä toivuttuani (alle kaksikymppinen ja alalle kouluttamaton) piti myöntää, että ne olivat kyseisen SRK:n leirikeskuksen kesän parhaita leirejä. He itse olisivat varmaan kertoneet elävänsä hyvää elämää, jos heiltä olisi kysytty. Ikuinen lapsuus (vaimennettuine seksuaalivietteineen, kuten silloin ainakin väitettiin) ja kaikki valmiiksi valmiiksi eteen tuotuna.
        Toinen puoli asiasta on se, että vanhemmat ovat lapsen syntymästä hautaan asti omaishoitajia vailla toivoa lapsen kehityksestä. Ja kun vanhemmilta hoitokyky loppuu, joutuvat "lapset" todennäköisesti laitiokseen.

        Asiassa on ainakin kaksi puolta. Itse en uskalla ottaa jyrkkää kantaa mihinkään suuntaan.

        "Oli se minunkin mielestäni harkitsematon kommentti. "

        Oletko typerys edes lukenut koko jutun?



    • xfhd

      Ei mulla oo vaikeuksia olla eri mieltä joistain asioista D:n kanssa vaikka ateisti olenkin, enkä ole hänelle valtakirjaa antanut edustaa minua missään asiassa. Enkä usko että D:kaan niin kuvittelee.

      Suomen evlut kirkkon johto, monen muun uskonnollisen yhteisön johdon tavoin, sen sijaan kuvittelee, että heillä on automaattisesti avoin valtakirja kaikilta jäseniltään, pelkän jäsenyyden perusteella puhua asiassa kuin asiassa kaikkien jäsentensä suulla ja puolesta. Edustaa heitäkin. EI OLE!

      Eihän kirkon jäsenet ole edes oppikysymyksistä yhtä mieltä, ei johto keskuudessaan eikä jäsenistö keskuudessaan, eikä johto ja jäsenistö keskenään. Eikä kirkko edes edelletä jäsentensä sitoitumista kirkon määrittelemään oppiin.

      Silti kirkko katsoo, että se saa muka edustaa koko jäsenistöään "maallisissakin" asioissa, ikään kuin oltaisiin niiden osalta homogeeninen ryhmä, (HOMOgeeninen, ihaaaan kauheeta, eihän kirkko voi olla HOMOmitään), kun ei edes uskonkysymyksistä päästä yksimielisyyteen - ei sinnepäinkään.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      279
      3060
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1555
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      38
      1288
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1097
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe