Sängyssä makaamisen määrä?

selittämätön väsymys

Kuinka suuren osan hereilläoloajastanne joudutte makaamaan sängyssä, kun ette väsymyksen takia pysty olemaan ylhäällä? Miten esim. tänään?

Itse heräsin aamulla klo 10.00. En päässyt ylös ennen kuin klo 11. Olin ylhäällä n. tunnin klo 11-12, kun valmistin terveellisen aamiaisen, söin sen ja siivoilin keittiötä. Klo 12 alkoi uuvuttaa aivan suunnattomasti ja jouduin kömpimään sänkyyn makuulle.

Silmiä painoi, huokailutti ja haukotutti tauotta ja alaraajoja jomotti. Jouduin makaamaan sängyssä huokaillen, kieriskellen levottomassa horroksessa viisi tuntia, klo 12-17.

Klo 17 nousin ylös lähteäkseni viemään roskia ulos. Pukeuduin ja istuin sängynlaidalla voimia keräillen. Lopulta jouduin luovuttamaan, kun en vain jaksanut lähteä viemään roskia. Ja niinpä klo 17.30 menin uudestaan sänkyyn. Nyt olen tässä n. puoli tuntia löhönnyt sängyssä puoli-istuvassa asennossa läppärillä leikkien. Kohta pitäisi ottaa ruoka pakkasesta sulamaan ja valmistaa siitä ateria, mutta en millään jaksaisi kävellä keittiöön ja olla pystyssä niin pitkään, että saisin sen tehtyä.

Eli 8,5 tunnista, jotka olen tänään ollut hereillä, n. 7 tuntia olen joutunut viettämään sängyssä maaten.

Mikä minun voimani imee?

17

2044

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 50-100

      Hyvä kysymys. Voisiko väsymys johtua jatkuvasta ahdistuksesta? Jotkut uskoo et taustalta löytyy usein kilpirauhasen vajaatoiminta ja ehkä lisämunuaisen vajari.

      Itsellä ei ainakaan johdu unen vähyydestä. Aivan sama paljonko nukkuu. Käsittämätön väsymys on heti aamusta!

      • virtaa arkeesi

        Kyllä jatkuva ahdistus nielee valtavasti energiaa ja kun ¨vain makaa niin yleiskunto siinä laskee. Voitko jutella kenenkään kanssa ahdistuksestasi?


    • ei pahalla, mutta

      No syynä on juurikin tuo tekemättömyys. Hoito on siihen, että liikkeelle vaikka väkisin.

      Tuollaisia ns yöpukupäiviä ei kannattaisi suoda itselleen, sillä siinä tekee itselleen vain hallaa.

      Ei siis mitään masennusta vaan itse aiheutettu olotila

      • 50-100

        Yhdessä vaiheessa kävin kuntosalilla monta kertaa viikossa ja silläkään ei ollut piristävää vaikutusta. Sitten joutui luovuttamaan. Ei siellä
        Salillakaan voi itkeä turhautumistaan kun väsymys painaa ja lamaa. Mut en ottanut pahalla. Antaisivat laillisen eutanasian niin ei tarvitsisi enää yrittää jaksaa.


    • jaaaaaaaggds

      Makaan sängyssä, paitsi nousen syömään ja juomaan ja saatan käydä suihkussa. Kerran kkssa saatan käydä ulkona. Muuten makaan sängynpohjalla loppuajan. Eli tunnin ehkä oon muualla päivässä.

      • uupunut

        Minä hoidan syömisen ja juomisenkin sängyssä. Nousen puolittain istuvaan asentoon tyynyjen varassa, niin kuin sairaalassa noustaan, ja syön ja juon siinä.

        Aktivaatio ei minulla jostain syystä auta, vaan pahentaa tilaani. Jos vaikka käyn ulkona tai tiskaan astiat, olen sen jälkeen niin väsynyt, että rojahdan sänkyyn ja vietän seuraavat tunnit unen ja valveen rajapinnoilla, nähden sekavia unikuvia, haluten lopettaa niiden näkemisen, mutten saa silmiä revittyä auki, koska olen liian väsynyt.


    • uupunut

      Minulla on diagnosoitu keskivaikea masennus, ja minulla sen ianoa oire on väsymys, tolkuton, selittämätön väsymys. Muita masennuksen oireita, kuten motivaation ja mielihyvän puuttuminen ja pitkäaikainen alakuloisuus, minulla ei ole. Ainoa oireeni on väsymys. Muuten olen iloinen ja tyytyväinen itseeni ja elämääni. Kirjoitan tätä sängyssä, kun en jaksa nousta ylös.

      • certy

        Sinuna kävisin perusteellisessa terveystarkastuksessa verikokeineen.
        Tuo tolkuton väsymys voi johtua jostain muusta kuin masennuksesta,esim.
        kilpirauhasen vajaa/liikatoiminta aiheuttaa tuollaista.


      • zombie ennen

        Asutko homeasunnossa?Se selittäisi oireesi...


    • Ei Todellisuutta

      Nukun 20 tuntia päivässä, että ei tarvitse ajatella todellisuutta.

    • mäkihaluun

      Miten pystyt nukkua niin paljon?

    • niinmäkin

      Minäkin haluaisin tietää.

    • hereillä taas

      Minulle tulee päiviä jolloin en jaksa tehdä mitään. Käyn kyllä töissä viikot enkä valvo liikoja. Eilinen lauantai oli taas väsy-päivä, koko päivä meni nukkuessa. Hetken jaksoin ruokaa tehdä. Saatan sellaisina päivinä nukahtaa 15 kertaa, ei ole väliä vaikka vieressä pauhaisi stereot. Nukahda tuolille, sohvalle, saunaan- siis ihan mihin vaan ja välillä outoihin asentoihin, niin että paikkoja alkaa särkeä.
      Kun siitä toivun jatkan taas normaalisti puuhastelujani.

    • Nukkuja

      Minä nukahtelen myös vähän väliä ja uni tekee hyvää. Se ikään kuin nollaa aivot, pyyhkii sieltä pyörimästä ne päivän mokat ja v*tutuksen aiheet ja vähentää selkeästi ahdistusta. Saa aloittaa taas alusta.

      Kun olen vapaalla, nukun helposti kymmenen tunnin yöunet parit tunnin tai kahden päikkärit.

    • Mätäpää

      Vähän asiaa sivuten, onko teillä muilla valtavat tummat silmänaluset? Siis kuin olisi turpaan saanut, kiva selitellä, joo en oikein nuku, tai noh, nukuin tossa taas 14 h ja vaan entistä enempi uuvuttaa, ja naama kuin petolinnun perse.

    • miksi näin

      Masentunut olen, ja on tummat silmän aluset ja hirveät pussit silmien alla.Ilme muutenkin surullinen...naama roikkuu,en jaksa välittää itsestäni,pesulla käyn liikaakin,mut ennen olin tosi tyylikäs,meikkasin tuoksuin ihanalle hajuvedelle,vaatteet olivat fiksut.Mut mitä tuo kaikki hyödyttää,kun elämä on muuten täyttä tuskaa,alistusta pelkäämistä yn. muuta.

    • fxhjk

      Nukkuminen on kivaa ja sitä voi harrastaa aina kun sille tuntuu, paitsi jos on työelämässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6806
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4420
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2833
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1457
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1134
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe