Neuvoja tarvitseva

poropeukaloko

Hei. Olen rakentelemassa aurinkopaneelilaturia sähköperämoottorin akulle enkä tiedä miten se pitäisi se kun paneeli ei tule veneeseen kiinteästi (ei tilaa) eli laturi tarkoitus irrottaa akusta kun lähden vesille.

Kysynkin sitä että miten säädin sietää akusta irrottamisen? Eikös paneeli tuota edelleen virtaa kun se jää rannalle? Käsittääkseni ainakin plus johto pitäis irrottaa säätimestä eli riittäiskö siihen katkaisia vaiko molempiin piuhoihin?
Tilasin paneelin ja säätimen netistä eikä mukana asennusohjeita.

Vai olenko ihan pihalla näillä ajatuksilla?

28

479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se siitä.

      Irroitat vain akun, ja vapaana olevat piuhat ei tetysti saa osua yhteen kun akkua ei ole. Sähköä paneelista tulee, mutta ei mene minnekkään ilman akkua. Vähän sama kun akku ilman piuhoja.

    • sähkömies

      osta kaksi identtistä akkua ja kytke ne rinnakkain lataukseen, ota toinen veneeseen ja jätä toinen paikoilleen lataantumaan. Näin sinulla on vara-akku kun toinen tyhjenee, vaihtamalla uusi täynnä oleva akku veneeseen ja tyhjä lataukseen ei veneily heti lopu sähkön puutteeseen.

      • aloittaja..

        Näin olen itsekin ajatellut toimia mutta hommaan toisen akun vasta kun tiedän miten pitkään 80 Ah akulla uistelee soutuveneellä.

        Säätimen myyjän kiinni saatuani sain hyvän vinkin ja laitan säätimen akkukoteloon ja sieltä piuhat paneeliin koskettimen kautta. Ei muuta kuin piuha irti paneelista, säädin saa jäädä akkukytkentään. Säädin on hyvässä suojassa sateelta mutta silti tuulettuu.

        Minkähän kokoinen sulake tulisi olla säätimen ja akun välissä on vielä arvoitus?


      • 5+6
        aloittaja.. kirjoitti:

        Näin olen itsekin ajatellut toimia mutta hommaan toisen akun vasta kun tiedän miten pitkään 80 Ah akulla uistelee soutuveneellä.

        Säätimen myyjän kiinni saatuani sain hyvän vinkin ja laitan säätimen akkukoteloon ja sieltä piuhat paneeliin koskettimen kautta. Ei muuta kuin piuha irti paneelista, säädin saa jäädä akkukytkentään. Säädin on hyvässä suojassa sateelta mutta silti tuulettuu.

        Minkähän kokoinen sulake tulisi olla säätimen ja akun välissä on vielä arvoitus?

        Ei se kuinka pitkään uistelee vaan kuinka kauon menee että akku on jälleen täysi. Siksi on parempi käyttää kahta akkua joita vuorotellen sitten käyttää. Toki akut kannattaa eroittaa toisistaan latausreleillä jolloin tyhjä akku ei ime täyttä akkua vajaaksi. Maksavat kympin kaksi kappaleelta ja molemmille akuille ptäisi olla oma.

        Tuollaisen 80Ah:n akuston lataaminen täyteen kestää 3-10 vuorokautta tuollaisella 30W panelistolla.

        Mitä sitten virrankulutukseen tulee niin kulutukset pyörivät riippuen nopeudesta 9-50A välillä myös riippuen moottorin koosta. Uistelunopeus kuluttaa tyypillisesti kaikissa n. 13-20A jolloin tuollaisella 80Ah:n akulla uistelee 4-6 tuntia.


      • 5+6
        5+6 kirjoitti:

        Ei se kuinka pitkään uistelee vaan kuinka kauon menee että akku on jälleen täysi. Siksi on parempi käyttää kahta akkua joita vuorotellen sitten käyttää. Toki akut kannattaa eroittaa toisistaan latausreleillä jolloin tyhjä akku ei ime täyttä akkua vajaaksi. Maksavat kympin kaksi kappaleelta ja molemmille akuille ptäisi olla oma.

        Tuollaisen 80Ah:n akuston lataaminen täyteen kestää 3-10 vuorokautta tuollaisella 30W panelistolla.

        Mitä sitten virrankulutukseen tulee niin kulutukset pyörivät riippuen nopeudesta 9-50A välillä myös riippuen moottorin koosta. Uistelunopeus kuluttaa tyypillisesti kaikissa n. 13-20A jolloin tuollaisella 80Ah:n akulla uistelee 4-6 tuntia.

        Korjaan, tosiaan akun Ah on ilmoitettu 20 tunnin purkuajalla. Tarkoittaa siis 80Ah:n akun kohdalla sitä että tunnissa sitä voidaan rasittaa 4A:n virralla jotta saadaan ulos 80Ah kapasiteetti. Tämä tarkoittaa siis että 13-20A kulutuksella uistelee pari kolme tuntia jonka jälkeen akku on tyhjä.

        Pahoittelut edellisestä aivopierusta.


    • . . .

      15A

      • aloittaja..

        Mahtaa olla reilun kokoinen sulake kun säädikin on 5A virralle.
        Paneelin myyjän mukaan 5A säädin sopiva 30W paneelille.

        Alkoi sittenkin arvelluttamaan säätimen laitto akkukoteloon. Saattaa olla räjähdysvaara jos akku "hengittää".


    • aurinkosähkömies

      Jos sattuu happovuoto tai muuta likaa (suolavettä yms-) akkukotelossa ja siellä säädin, eipä kuullosta pitkäikäiseltä ratkaisulta.

      Toki myyjähän elää säädinkaupoilla, mutta järkevin ratkaisu olisi riittävän järeät pikaliittimen molempiin akkuihin joilla ne voi helposti liittää veneeseen tai latauspisteen säätimiin.

      30W paneelilla et saa järkevässä aikatauluissa 80Ah akkua täyteen saatika 2x80Ah akkuparia. Saattaa akkuveneily loppua alkuunsa kun akut tyhjenevät.

      Kurkkaapa ennen paneelin ostoa sen takapuolella olevaa teknistä taulukkoa, sieltä löytyy se ampeerimäärä, jolla optimiolosuhteissa ladataan akkuja.

      Optimiolosuhteet=täysi auringonpaiste, paneeli suunnattuna oikein aurinkoon, ei varjoja paneelin pinnalla (tai syksyllä lehti tai kesällä pulun/lokinpaskaa).

      Kesällä saat 8-10h latausta, jos aurinkoseuraaja käytössä muuten vähemmän.

      • aloittaja..

        Eiköhän riitä kun on tarkoitus käyttää perämoottoria vain silloin tällöin, pääasiassa uistelen soutamalla.

        Käytössäni on mökissä aurinkosähköjärjestelmä jossa muistaakseni 360Ah akku ja paneelitehoa 2x65W ja koska tällä teholla akku pysyy periaatteessa aina täynnä, päättelin että 30W paneeli riittää mainiosti 80Ah akulle.

        Lisään paneelitehoa tarvittaessa toisella saman kokoisella paneelilla. Sulakekoko vaan pitäis vielä saada. Eikö sen pitäisi olla alle säätimen 5A tehon keston.


    • sdfy6756n

      Et tarvi sulaketta suojaamaan itse säädintä sillä se on silloin jo rikki jos sinnepäin saat akulta virtaa (- no joo sanotaan saivarteolijoiden varalta että liikaa) menemään ja taas säätimeltä akulle päin ei enempää mene kuin paneelilta tulee, mutta laita välijohtojen oikosulkusuojaksi ja tietysti teoriassa mahdollisesti joskus vioittuvan säätimen possahduksen pienentämiseksi akun päähän vaikka joku 5-10 A sulake.

      • aloittaja..

        Pienessä englannin kielisessä ohjevihkosessa, joka tuli säätimen mukana, oli asennusohjeissa maininta sulakkeesta mutta ei sen kokoa joten maallikkona uskon ettei sulaketta tarvita. Ohjeet on muutenkin hämmästyttävän seikkaperäiset vaikka asennus on ihan simppeli homma.

        Eiköhän tämä ole tällä selvä mutta voikohan sähköperämoottoria kylmä säilyttää eli pakkasessa mökillä talven yli? Moottorin mukana ei mitään ohjeita säilytyksestä.


      • 5+6
        aloittaja.. kirjoitti:

        Pienessä englannin kielisessä ohjevihkosessa, joka tuli säätimen mukana, oli asennusohjeissa maininta sulakkeesta mutta ei sen kokoa joten maallikkona uskon ettei sulaketta tarvita. Ohjeet on muutenkin hämmästyttävän seikkaperäiset vaikka asennus on ihan simppeli homma.

        Eiköhän tämä ole tällä selvä mutta voikohan sähköperämoottoria kylmä säilyttää eli pakkasessa mökillä talven yli? Moottorin mukana ei mitään ohjeita säilytyksestä.

        Kuivassa, muuten olosuhteilla ei ole väliä.


    • sdfy6756n

      On sitten tietysti eri asia sulakkeen tarpeellisuuden ja mitoituksen kanssa jos säätimessä on liittimet kuormitukselle ja virrat kuormituksille otetaan näistä niin tällöin säätimen virrankestoa ei saa ylittää, mutta älä näin tee ainakaan sähköperämoottorin kanssa, kun varmaan ylittää maksimi virran

      Kyllä minä ainakin olen säilyttänyt pakkasessa ja mikä siinä nyt hajoaisikaan.

    • solarpanel

      Kannattaa laittaa sulake akulta lähtevään johtoon, lähelle akkua. Sulake voi olla vaikka 30A kokoinen. Sulakkeesta on hyötyä, jos lataussäätimen päässä akun johdot joutuvat oikosulkuun. -» Ilman sulaketta akun johdot kuumenevat oikosulussa, palaa johtojen eristeet ja ehkä jotain muutakin samalla.

    • 314

      Voisiko joku ystävällinen heikkovirtamies neuvoa, mikä lukema Säätimeen NAPS -Genio on naputettava.
      Aika tuoreita akkuja on yhteensä 660 Ah.
      Jännitehäviöiden vuoksi muutimme elokuussa kaiken 24V-jännitteelle, jotka sitten pudotamme käyttölaitteille sopivaan 12-13V tasolle.
      330 kenties?
      Virtaa kun 24V:hen tulee 50% vähemmän!!
      Kysymys johtuu siitä, että akkupatteri ei kahden viikon aikana ilman mitään kuormaa ladannut patteria täyteen - vain 80% !
      Ettei 660 sittenkin olisi oikea lukema?
      Asia pitäisi ennen talvea saada kuntoon.

      Kiitokset etukäteen!

      • 5+6

        Johtuu akuista sillä jos ne ovat eriaikoihin hankittuja ovat ne erilailla "kuluneita" jolloin säädin ei osaa ladata niitä oikein täyteen. Aina kun kytkentää muutetaan pitäisi myös akusto vaihtaa jotta ne vastaisivat toisiaan mahdollisimman tarkasti. Joskus jopa pitäisi olla niinkin tarkasti että ovat samaa erää, kuin maaleissa konsanaan joissa eri erän sävy on huomattava ja silmin eroitettavissa.

        Onko akuston yhteenlaskettu Ah 660 12V (7,92kWh) vai kytkettynä 24V 660Ah (15,48kWh)? Jännitettä nostettaessa myös akuston Ah lukema puolituu ja jännitettä laskettaessa tuplaantuu.


      • 314
        5+6 kirjoitti:

        Johtuu akuista sillä jos ne ovat eriaikoihin hankittuja ovat ne erilailla "kuluneita" jolloin säädin ei osaa ladata niitä oikein täyteen. Aina kun kytkentää muutetaan pitäisi myös akusto vaihtaa jotta ne vastaisivat toisiaan mahdollisimman tarkasti. Joskus jopa pitäisi olla niinkin tarkasti että ovat samaa erää, kuin maaleissa konsanaan joissa eri erän sävy on huomattava ja silmin eroitettavissa.

        Onko akuston yhteenlaskettu Ah 660 12V (7,92kWh) vai kytkettynä 24V 660Ah (15,48kWh)? Jännitettä nostettaessa myös akuston Ah lukema puolituu ja jännitettä laskettaessa tuplaantuu.

        Kiitos vastauksesta nimim. 5 6, uskon että olet oikeassa.
        Olen vuosien varrella ollut huolestunut, että säädin katkaisee latauksen
        ennen kuin ne ovat täynnä eli jättäisi ne liian pieneen varaukseen.
        Akut ovat kahtena peräkkäisenä vuotena ostettuja, ovat vain niin
        riivatun kalliita, ettei oikein ole varaa uusia kaikkia kerralla.
        Valoisina päivinä tulee nyt 24V tilassa sisään vain 7-8A ja koska kulutuslaitteita on paljon voisi yhden paneelin vielä lisätä ilman että lataus ylivirran vuoksi menee poikki.
        Akusto on 6 kpl yhteensä 660 Ah/12V, jotka siis ovat pareittain sarjassa ja sitten rinnan.
        Ymmärrän nyt, että 330 on oikea lukema.
        Olisiko muuten "suuri" synti, jos kuitenkin laittaisi 340 tai 350, vai onko pienestä
        ylilataantumisesta haittaa, sillä pienikin pitkäaikainen vajaatila on aina huonompi
        asia?

        SL


      • 5+6
        314 kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta nimim. 5 6, uskon että olet oikeassa.
        Olen vuosien varrella ollut huolestunut, että säädin katkaisee latauksen
        ennen kuin ne ovat täynnä eli jättäisi ne liian pieneen varaukseen.
        Akut ovat kahtena peräkkäisenä vuotena ostettuja, ovat vain niin
        riivatun kalliita, ettei oikein ole varaa uusia kaikkia kerralla.
        Valoisina päivinä tulee nyt 24V tilassa sisään vain 7-8A ja koska kulutuslaitteita on paljon voisi yhden paneelin vielä lisätä ilman että lataus ylivirran vuoksi menee poikki.
        Akusto on 6 kpl yhteensä 660 Ah/12V, jotka siis ovat pareittain sarjassa ja sitten rinnan.
        Ymmärrän nyt, että 330 on oikea lukema.
        Olisiko muuten "suuri" synti, jos kuitenkin laittaisi 340 tai 350, vai onko pienestä
        ylilataantumisesta haittaa, sillä pienikin pitkäaikainen vajaatila on aina huonompi
        asia?

        SL

        Oivaltamalla asioita oppii paremmin kuin sillä että ne kerrottaisiin suoraan. Kantapään kautta oppii myös jos huomaa ja ymmärtää mistä mikäkin asia johtuu.

        Ne akut on jo sen verran kuluneet että niiden kapasiteetti ei enää ole 330Ah joten käytä sitä. Yli et niitä saa ladattua sillä siitä huolehtii jänniterajat.

        On suoranaista rahan polttamista jos akustoa ei kerralla uusita. Huonoin akku syö uudet akut hyvin nopeasti yhtä huonoksi joten olet säästänyt väärässä paikassa. Valitettavasti moni pihi tekee samoin ja ihmettelee kun akusto ei kestä muutamaa vuotta pidempään ja ostetaan sitä halvinta mitä vain löytyy. Omissa laitteistoissa vaihtoväli on 10-15 vuotta ja käytössä on niin massalevyakkuja kuin myös AGM/geeli akkuja.


    • se vie vähän

      Hei kuule, osta Honda 4 tahti 2 heppanen, cocacola pullolisella bensaa ajelee koko kesän.

    • 6+10=16

      Sähköperämoottori on loistava äänetön vaihtoehto soutamiselle, mutta akun rajallisuuden takia airot kannattaa pitää aina matkassa. Mökin sähköissä etenkin ledivalaistus ja matkapuhelimien laturit vie hyvin vähän energiaa, eli niille riittää vähempikin, kuin 2*65W max sähköntuottokyky paneeleista, vaikka todellinen lataus olisikin keskimäärin vain 50Wh/tunti, eli 50W keskiteholla/vrk. Sähköperämoottori sensijaan ottaa käytössä rajusti tätä suuremman virran akusta (oletan 12V jännitteellä) (Teho=jännite*virta, eli virta=teho/jännite.) Kun katsot sähköperämoottorin tehon tyyppikilvestä ja tiedät sen käyttöjännitteen voltteina, voit laskea sen ottaman virran akusta, ellei virtaa ole tyyppikilvessä mainittu erikseen. Kun tiedät perämoottorin ottaman virran voimakkuuden ampeereina edes suunnilleen, voit arvioida akun keston laskemalla. (akun Ah lukema jaettuna perämoottorin ottamilla Ampeereilla=tunnit kuinka kauan akku kestää teoriassa.) Elektroniikka-asentajana suosittelisin tässä venemoottoritapauksessa asentamaan rannalla olevien aurinkopaneeleiden yhteyteen kiinteästi aurinkolataussäätimen vesitiiviiseen läpinäkyvään koteloon siten, että sen akkuun johtavat piuhat tulee 12v pistorasiaan kotelon ulkopuolelle ja veneeseen vastaava tähän pistokkeeseen sopiva latauskaapeli. Näin piuhat ei pääse koskaan vahingossakaan oikosulkuun. Silti on parasta asentaa veneen latausjohtoon suurinta mahdollista latausvirtaa hieman suurempi sulake akun navan lähelle siltä varalta, että latausjohto joutuisi oikosulkuun. Tämä vain siksi, koska akku jaksaa puskea virtaa latausjohtoon satojen ampeerien virralla latausjohdon litistyessä oikosulkuun. Sulake on tarkoituksellisesti hallittu heikko kohta kaapelissa, joka suojaa kaapeleita sulamasta oikosulkutilanteissa. Muuta virkaa sulakkeella ei aurinkolataussäätimen kanssa ole. Aina kun akusta viedään piuha johonkin, kannattaa asentaa sulake akun liittimen lähelle suojaamaan kaapeleita vastaisen varalle. Lataussäädin ei koskaan anna suurempaa virtaa akkuun, mitä aurinkopaneelit kykenee syöttämään lataussäätimelle ja aurinkokennojen max latausvirta on se virta, jonka paneelit antaa auringon porottaessa niihin kohtisuoraan ilman varjoja.

    • 6+10=16 jatkoa

      Kysynkin sitä että miten säädin sietää akusta irrottamisen?
      vs: Sietää täysin, tätä ei tarvitse edes miettiä.

      Eikös paneeli tuota edelleen virtaa kun se jää rannalle?
      vs: Tuottaa joo aina kun valoa on vähänkin tarjolla, mutta virta ei kulje mihinkään ilman akkua eikä kuormaa lataussäätimessä. Vain lataussäätimessä on tällöin virrat. Lataussäätimen ja paneeleiden välistä kytkentää ei tarvitse katkaista koskaan akun irrottamisen takia.

      Käsittääkseni ainakin plus johto pitäis irrottaa säätimestä eli riittäiskö siihen katkaisia vaiko molempiin piuhoihin?
      vs: Virtapiiri katkeaa kokonaan heti, kun kumpi tahansa piuha kytketään poikki. Toisinsanoen on samantekevää, kytketkö katkaisijan vai - johtoon. Molempiin sitä ei tarvita.

      • 5+6

        Itseasiassa kaikki säätimet eivät kestä sitä että irroitetaan akustosta kun panelit on kytkettynä säätimeen.

        Eli riippuu tilanteesta ja säätimen jännitteenkestosta.


    • 6+10=16 jatkoa

      Voihan sen katkaisijan lisätä aurinkokennojen johtoon tarpeesta riippumatta, jonka saa pois päältä aina ennen kun akun irrottaa.

      • 5+6

        Mites tilanne tästä muuttuu? Ei muuten mihinkään mutta saadaan ainakin yksi harmi lisää johdotuksiin ja pari hapettuvaa liitosta lisää.

        Ainoa oikea tapa on peittää paneli kytkentöjen muuttamisen ajaksi.


      • aloittaja...
        5+6 kirjoitti:

        Mites tilanne tästä muuttuu? Ei muuten mihinkään mutta saadaan ainakin yksi harmi lisää johdotuksiin ja pari hapettuvaa liitosta lisää.

        Ainoa oikea tapa on peittää paneli kytkentöjen muuttamisen ajaksi.

        Terve taas.
        Rakentelin systeemit ohjeitten mukaan eli säädin läpinäkyvässä kotelossa paneelitelineessä sateelta suojassa, silti tuulettuvassa paikassa. Itse teline on sellainen että paneelin saa käännettyä aina parhaaseen valoon ja lataus on tehokasta. Etenkin ilta-auringosta, kun aurinko heijastaa järvestä, paneeli lataa 2A joka on kolmekymmenwattiselle paneelille hyvä lukema. Kesällä varmaan keskipäivällä saa aikaan saman mutta näin syksyllä keskietelässä on rannassani vähän varjoa.

        Täydellä akulla ajelen puolella teholla järvellä kyllästymiseen asti eli vaikka airot on mukana en niitä olen sen koomin kun perämoottorin kolistellut kuin rantautuessa/ rannasta lähtiessä. Sähköperämoottori suurin etu on hiljaisuus joka on mitä parhainta hermolepoa uistellessa. Naapurilla nelitahti Honda jonka ääni todella ärsyttävä muuten hiljaisella järvellä. Bensamoottorit pitäisikin kieltää pikkujärvillä kokonaan koska sähköperämoottori pelittää vallan mainiosti. Kovassa aallokossa ei meinaa toki teho riittää mutta on suotamisen apuna verraton.

        Suosittelen sähköperämoottoria aurinkopaneelilatauksella varauksettomasti pienveneilyyn.


      • aloittaja...
        aloittaja... kirjoitti:

        Terve taas.
        Rakentelin systeemit ohjeitten mukaan eli säädin läpinäkyvässä kotelossa paneelitelineessä sateelta suojassa, silti tuulettuvassa paikassa. Itse teline on sellainen että paneelin saa käännettyä aina parhaaseen valoon ja lataus on tehokasta. Etenkin ilta-auringosta, kun aurinko heijastaa järvestä, paneeli lataa 2A joka on kolmekymmenwattiselle paneelille hyvä lukema. Kesällä varmaan keskipäivällä saa aikaan saman mutta näin syksyllä keskietelässä on rannassani vähän varjoa.

        Täydellä akulla ajelen puolella teholla järvellä kyllästymiseen asti eli vaikka airot on mukana en niitä olen sen koomin kun perämoottorin kolistellut kuin rantautuessa/ rannasta lähtiessä. Sähköperämoottori suurin etu on hiljaisuus joka on mitä parhainta hermolepoa uistellessa. Naapurilla nelitahti Honda jonka ääni todella ärsyttävä muuten hiljaisella järvellä. Bensamoottorit pitäisikin kieltää pikkujärvillä kokonaan koska sähköperämoottori pelittää vallan mainiosti. Kovassa aallokossa ei meinaa toki teho riittää mutta on suotamisen apuna verraton.

        Suosittelen sähköperämoottoria aurinkopaneelilatauksella varauksettomasti pienveneilyyn.

        Piti vielä sanoman että lataussäädin häiriintyi aika tavalla kun piuhat irrotti akusta joten laitoin irrotettavan liittimen paneelin ja säätimen väliin ja katkaisen sillä paneelivirran ennen akusta irrottamista.

        Hapettumista varmaan ajan kanssa tulee mutta sitä voi ehkäistä CRC:lä.


      • h4tewrqe
        aloittaja... kirjoitti:

        Piti vielä sanoman että lataussäädin häiriintyi aika tavalla kun piuhat irrotti akusta joten laitoin irrotettavan liittimen paneelin ja säätimen väliin ja katkaisen sillä paneelivirran ennen akusta irrottamista.

        Hapettumista varmaan ajan kanssa tulee mutta sitä voi ehkäistä CRC:lä.

        Mitä tämä "häiriintyminen" käytännössä oli?


      • aloittaja...
        h4tewrqe kirjoitti:

        Mitä tämä "häiriintyminen" käytännössä oli?

        Säätimen ohjevihkosen mukaan säätimessä olevat ledit vilkkuvat silloin kun se kytketään ensimmäisen kerran akkuun eli säädin yrittää tunnistaa akkutyypin automaattisesti ja nämä ledit villiintyivät sellaiseen loppumattomaan välkkymiseen että katsoin parhaaksi estää säätimelle tulevan virran, etten riko säädintä.
        En tiedä olisiko säädin rikkoontunut moisesta välkkymisestä mutta varmaankin mennyt jotenkin sekaisin, kun automaattitoiminto ei löydä akkua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe