Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi; sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.
"Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven."
Nämä kaksi viisasta lausetta tahtovat tosiuskovaisilta unohtua. Pyyntöni on, että älkää tulko muiden elämään puuttumaan ja tuomitsemaan mikäli se eroaa teidän elämästänne, koska ette itsekään ole synnittömiä saati täydellisiä.
Eläkää ensin itse 100% täydellisesti pyhän kirjanne mukaan. Sen jälkeen voin alkaa tarkemmalla korvalla kuuntelemaan elämänohjeitanne ja opetuksianne sekä olette paljon uskottavampia julistuksessanne.
"Älkää tuomito, ettei teitä tuomittaisi"
55
117
Vastaukset
- Oikea tuomio
Lähtökohta sinulla "jupisija" on oikea - uskovassa ei saa olla tuomiohenkisyyttä, sydämen kovuutta eikä asettumista kenenkään yläpuolelle. Uskovat pitäisi tunnistaa aivan toisenlaisista piirteistä kuin tuomiohenkisyydestä.
Fil. 4:5 "Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on jo lähellä."
Ns. tosiuskovat eli Jeesuksen seuraajat eivät sivuuta antamiasi jakeita, ovathan ne Raamatussa ja uskovalle ne ovat Jumalan totuudellista Sanaa. Kukaan meistä ei ole se synnitön, joka voisi heittää lähimmäisiä kivillä. Jeesus sanoi kyseiset sanat syntiin langenneen naisen ympärillä oleville ihmisillä, jotka omasta mielestään olivat kovin hurskaita ja puhtaita. Heidän asenteensa oli väärä, tuomiohenkisyys, joka nousi oman sydämen paatumuksesta.
Vaikka Jeeus näyttää kieltävän tuomitsemisen, niin toisaalla hän kuitenkin siihen kehottaa. Joh. 7:24 "Älkää tuomitko näön mukaan, vaan tuomitkaa oikea tuomio." Mistä tässä oikein on kysymys? Koska Raamattua pitää lukea asiakokonaisuutena, niin tehdään tälläkin kertaa niin. Mihin kohtaan siteeraamasi jae liittyi, miten Jeesus jatkoi siitä puhettaan?
Matt. 6 "Kuinka näet roskan veljesi silmässä, mutta et huomaa, että omassa silmässäsi on hirsi? Kuinka voit sanoa veljellesi: 'Annapa kun otan roskan silmästäsi', kun omassa silmässäsi on hirsi? Sinä tekopyhä! Ota ensin hirsi omasta silmästäsi, vasta sitten näet ottaa roskan veljesi silmästä."
Emme voi arvioida ja toimia oikein, ellei meillä ole itsestämme oikeaa kuvaa, Pyhän Hengen herättämää synnintuntoa. Toisen synnit ovat kuin rikka sen suuren syntisyyden rinnalla, jonka iitsessämme näemme - Jeesus vertaa tätä eroa pieneen roskaan ja hirteen. Jeesuksen sanojen perusteella on ensin tehtävä parannus omista synneistä ja vasta sitten voimme toimia oikein ja oikealla asenteelle suhteessa lähimmäisiimme. Tätä oikeaa asennetta langenneen naisen ympärillä olevilla tekohurskailla ei ollut.
Jeesuksen kehotus antaa oikea tuomio rajoittuu seurakunnasa tapahtuvaan ns. seurakuntakuriin. Paavali huomauttaa, että tuomion on kohdistuttava seurakuntalaisiin. Synnissä elävä, parannusta tekemätön ei elä uskossa ristin Herran syntien sovitukseen, eikä häntä saada jättää sellaiseen tilaan, että hän epäuskossaan luulee kaiken olevan kunnossa. Kaiken takana on oltava aina rakkaus, joka ajattelee epäuskoisen seurakuntalaisen iankaikkista parasta. Oikea tuomio tuntuu kovalta, mutta sen tarkoituksena on henkilön iankaikkinen paras.
1.Kor 5: ”Minä kirjoitin teille kirjeessäni, ettette seurustelisi huorintekijäin kanssa; en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois maailmasta. Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa. Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella? Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."
Jos suvaitsemme rakkauden nimessä kaiken, suvaitsemme myös sellaista, jota meidän ei tule suvaita. Saman luvun alussa Paavali ihmettelee korintolaisten kevyttä asennetta syntiin ja pitää sitä vääränä ylpeytenä. Synnin suosiminen missään muodossa ei ole rakkautta vaan pöyhkeyttä. 1. Kor. 5:2 ”Ja te olette paisuneet pöyhkeiksi! Eikö teidän pikemminkin olisi pitänyt tulla murheellisiksi, että se, joka on tuommoisen teon tehnyt, poistettaisiin teidän keskuudestanne?”
Tuomihenkisyys on kovuutta ja vie helposti kostoon. Jeesus kehottaa vuorisaarnassaan kavahtamaan vääriä profeettoja (valheellisia julistajia) ja samaan kavahtamiseen kehottaa Paavalikin mainitessaan nimeltä miehen, joka vastustaa totuuden sanoja. Paavali karttaa Aleksanderin seuraa, mutta jättää asian lopullisen käsittelyn Jumalalle. Kaikki kehottaminen ja varottaminen täytyy tapahtua ikään kuin kyynelsilmin, ei sydämen kovuudesta. Jos teeskentelemme, että synnissä rypevä olisi Jumalan lapsi ja kaikki on hyvin, emme näe sitä suurinta, mitä henkilölle tulisi tapahtua - tehdä parannus ja uskoa Jeesukseen. Paavalin suhtautminen sepää Aleksanderiin on suora, mutta ei kostonhaluinen - kaiken koston hän jättää Jumalalle.
2.Tim. 4: ”Aleksander, vaskiseppä, on tehnyt minulle paljon pahaa; Herra on maksava hänelle hänen tekojensa mukaan. Kavahda sinäkin häntä, sillä hän on kovin vastustanut meidän sanojamme.” "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi; sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan. "
Ei ole tuomitsemista jos jumalan lakeja tuodaan näkösälle.- Evita
Mitä on tuomitseminen? Onko se sitä että, sanoo sen mitä ei saa tehdä, vai onko se sitä, että antaa tuomion jo tehdystä rikoksesta? Minusta se on tuo jälkimmäinen asia.
Usein mielletään jo tuomioksi kun tuodaan esiin sellaisia asioista, mitkä Raamattu on sanonut synniksi. Kukaan ei tietenkään ole synnitön, mutta ei se tarkoita sitä, ettei niitä asioita, mitkä ovat syntiä saa edes mainita. Se on eri asia jos alkaa jakamaan jo tuomioita jos tietää, että väärin on tehty.
Jeesus kyllä armahtaa synnintekijän, mutta Hänkin sanoo, ettei syntiä saa tehdä.
Ja kun Jeesus ojensi itsensä eikä nähnyt ketään muuta kuin naisen, sanoi hän hänelle: "Nainen, missä ne ovat, sinun syyttäjäsi? Eikö kukaan ole sinua tuominnut?"
Hän vastasi: "Herra, ei kukaan". Niin Jeesus sanoi hänelle: "En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee". Joh.8:10-11Evita sanoi :
Usein mielletään jo tuomioksi kun tuodaan esiin sellaisia asioista, mitkä Raamattu on sanonut synniksi. Kukaan ei tietenkään ole synnitön, mutta ei se tarkoita sitä, ettei niitä asioita, mitkä ovat syntiä saa edes mainita.
______________
Jos syntejä mainitaan tai kuvaillaan niin jo sen lukevat riettailijat tuomioksi.
Osuit tuolla kirjoituksellasi suoraan maaliin.Jos todellakin se aina jäisi vain sanomiseksi tai maininnaksi…
Jos tekemisestä moititaan, silloin sinä vain sanot. Mutta jos toista luonnehditaan jonkinlaiseksi tai jatkuvasti painotetaan sitä millaisia tuomiota tulee saamaan, silloin tuomitaan. Hänet tuomitaan olemaan tietynlainen ja mielellään loppuelämäksi. Sitä käytetään myös vallan välineenä, ellet tee niin kuin me sanomme, emme sinua ikinä jätä rauhaan.
Huomaa ettei Jeesus tuossa lakanat saarnamaan ja maalamaan hirvittäviä kohtaloita saadakseen aikaan jotain synnintuntoa. Hän ei maalaillut mitä kaikkea pahaa ja demonista tuohon naiseen tai hänen persoonaansa sisältyi. Hän ei toistanut asiaa lukuisia kertoja. Hän sanoi yksikertaiset sanat, joita meidänkin tulisi enemmän viljellä.- Evita
mummomuori kirjoitti:
Jos todellakin se aina jäisi vain sanomiseksi tai maininnaksi…
Jos tekemisestä moititaan, silloin sinä vain sanot. Mutta jos toista luonnehditaan jonkinlaiseksi tai jatkuvasti painotetaan sitä millaisia tuomiota tulee saamaan, silloin tuomitaan. Hänet tuomitaan olemaan tietynlainen ja mielellään loppuelämäksi. Sitä käytetään myös vallan välineenä, ellet tee niin kuin me sanomme, emme sinua ikinä jätä rauhaan.
Huomaa ettei Jeesus tuossa lakanat saarnamaan ja maalamaan hirvittäviä kohtaloita saadakseen aikaan jotain synnintuntoa. Hän ei maalaillut mitä kaikkea pahaa ja demonista tuohon naiseen tai hänen persoonaansa sisältyi. Hän ei toistanut asiaa lukuisia kertoja. Hän sanoi yksikertaiset sanat, joita meidänkin tulisi enemmän viljellä.Onko Jumalan kymmenen käskyä sinusta tuomitsemista. Nehän on meille sanottu ja päähän päntätty jo useampaan kertaan. Ja niissähän sanotaan selityksessä, mikä käskyjen rikkomisesta seuraa. Sekö jos tuot niitä esiin, on tuomitsemista.
Miten sanot mikä on kielletty niin, ettei se olisi tuomitsemista esimerkiksi? - Evita
Evita kirjoitti:
Onko Jumalan kymmenen käskyä sinusta tuomitsemista. Nehän on meille sanottu ja päähän päntätty jo useampaan kertaan. Ja niissähän sanotaan selityksessä, mikä käskyjen rikkomisesta seuraa. Sekö jos tuot niitä esiin, on tuomitsemista.
Miten sanot mikä on kielletty niin, ettei se olisi tuomitsemista esimerkiksi?No, ajatellaan jotain maallista asiaa, mikä on kiellettyä. Esim. sinun on ajettava tiettyjen liikennesääntöjen mukaan, jos et niin tee siitä tulee seuraamuksia. Jos rikot liikennesääntöjä ja poliisi antaa siitä huomautuksen tai sakon. Voiko sanoa, että älä nyt tule tuomitsemaan, minähän ajan niin kuin itse haluan. Miten voit olla niin suvaitsematon.
Evita kirjoitti:
No, ajatellaan jotain maallista asiaa, mikä on kiellettyä. Esim. sinun on ajettava tiettyjen liikennesääntöjen mukaan, jos et niin tee siitä tulee seuraamuksia. Jos rikot liikennesääntöjä ja poliisi antaa siitä huomautuksen tai sakon. Voiko sanoa, että älä nyt tule tuomitsemaan, minähän ajan niin kuin itse haluan. Miten voit olla niin suvaitsematon.
Ei käskyt eivätkä ohjeet ole tuomitsemista. Koeta erottaa teko ihmisestä.
Jos tuo poliisi alkaa puhutella minua rikollisena, tai saarnata että juuri sinun laisesi ihmiset ovat liikenteen suuria uhkia, joilta pitäisi kieltää autolla ajo. Silloin tuo poliisi tuomitsisi minut.
Eli jos maltamme jättää ne tuomiot Jumalalle ja Hänen hoitoonsa, riittää silloin pelkkä sanominen aina silloin tällöin. Silloin kun on siihen aihetta.- Evita
mummomuori kirjoitti:
Ei käskyt eivätkä ohjeet ole tuomitsemista. Koeta erottaa teko ihmisestä.
Jos tuo poliisi alkaa puhutella minua rikollisena, tai saarnata että juuri sinun laisesi ihmiset ovat liikenteen suuria uhkia, joilta pitäisi kieltää autolla ajo. Silloin tuo poliisi tuomitsisi minut.
Eli jos maltamme jättää ne tuomiot Jumalalle ja Hänen hoitoonsa, riittää silloin pelkkä sanominen aina silloin tällöin. Silloin kun on siihen aihetta.No sellainen mielialahan joillakin on. Jos joku tuo Raamatusta esiin sellaisia asioita, mitkä Jumala sanoo kielletyiksi, niin ei mene kauan kun joku tulee ja sanoo, "älä tuomitse". Mitään ihmisen kelvottomuudesta, rikollisuudesta tai helvettiin joutumisesta ei oltu edes mainittu. Itse päässänne vain maalailette sen jatkon sellaiseksi.
Evita kirjoitti:
No sellainen mielialahan joillakin on. Jos joku tuo Raamatusta esiin sellaisia asioita, mitkä Jumala sanoo kielletyiksi, niin ei mene kauan kun joku tulee ja sanoo, "älä tuomitse". Mitään ihmisen kelvottomuudesta, rikollisuudesta tai helvettiin joutumisesta ei oltu edes mainittu. Itse päässänne vain maalailette sen jatkon sellaiseksi.
Eiköhän se riipu siitä, miten sen tuo esiin?
Näitä tuomioita voi kyllä jokainen lukea vaikka tältä paltatakin aina silloin tällöin. Itse kun on saanut elämänvarrella niitä jo useita, milloin mistäkin syystä, tietää kuinka sellainen vaikuttaa.
Joten, toivon että todellakin vain sanotaan ja ollaan tuomitsematta.- korvat kiinni
mummomuori kirjoitti:
Eiköhän se riipu siitä, miten sen tuo esiin?
Näitä tuomioita voi kyllä jokainen lukea vaikka tältä paltatakin aina silloin tällöin. Itse kun on saanut elämänvarrella niitä jo useita, milloin mistäkin syystä, tietää kuinka sellainen vaikuttaa.
Joten, toivon että todellakin vain sanotaan ja ollaan tuomitsematta.Ja taas vedät yksityisestä yleisen. Olet niin kovin oman elämänhistoriasi vanki, että vedät sen aina yleiselle tasolle.
Raamattu kertoo kyllä, mitä seurauksia synnistä on. Ei meitä ole kielletty suinkaan niistä kertomasta. Jeesus itse kertoi synnistä ja tumioista suoraan ja kaunistelematta.
Lopun aikoina ihmiset eivät halua kuulla mitään tuomioista, ei synnistä vaan kaikesta mikä on hunajaa korville.
Luepa tuosta kohta 1. Kaikki eivät pääse perille:
http://sley.fi/luennot/ESITYS/RistiviepPH.htm korvat kiinni kirjoitti:
Ja taas vedät yksityisestä yleisen. Olet niin kovin oman elämänhistoriasi vanki, että vedät sen aina yleiselle tasolle.
Raamattu kertoo kyllä, mitä seurauksia synnistä on. Ei meitä ole kielletty suinkaan niistä kertomasta. Jeesus itse kertoi synnistä ja tumioista suoraan ja kaunistelematta.
Lopun aikoina ihmiset eivät halua kuulla mitään tuomioista, ei synnistä vaan kaikesta mikä on hunajaa korville.
Luepa tuosta kohta 1. Kaikki eivät pääse perille:
http://sley.fi/luennot/ESITYS/RistiviepPH.htmNo, jopas olet kiukkuinen.
Siis jokainen voi todeta asian vaikka lukemalla tälläkin palstalla olleita kommentteja. Niitä löytyy vaikka videoilta tai blogikirjoituksista (kuten vaikka HS: blogi). Eri tilaisuuksissa voi kuulla myös. Aivan varmaan moni muukin on ihan käytännössä saanut kuulla tuomioita.
Että ihan yleisestä on kyse. Voit vaikka tehdä kyselyn, kuinka monelle on luettu jo helvetin tuomioita jonkun taholta? Tai vaikka toisinpäin, kuinka moni ei tiedä joutuvansa helvettiin jos tekee niin tai noin?- korvat kiinni
mummomuori kirjoitti:
No, jopas olet kiukkuinen.
Siis jokainen voi todeta asian vaikka lukemalla tälläkin palstalla olleita kommentteja. Niitä löytyy vaikka videoilta tai blogikirjoituksista (kuten vaikka HS: blogi). Eri tilaisuuksissa voi kuulla myös. Aivan varmaan moni muukin on ihan käytännössä saanut kuulla tuomioita.
Että ihan yleisestä on kyse. Voit vaikka tehdä kyselyn, kuinka monelle on luettu jo helvetin tuomioita jonkun taholta? Tai vaikka toisinpäin, kuinka moni ei tiedä joutuvansa helvettiin jos tekee niin tai noin?Taas luet omiasi. Missä kiukkua näkyy? ? Jos ihminen pelastuu “Mene sitten helvettiin!“ -tokaisun ansiosta (linkissäni), sehän on parasta, mitä tuo ihminen elämässään kuuli. Hienohelma-posetiivari-kukkahattuistädit pulputtakoot omiaan, evankeliumi jyrää omiaan.
Jeesus puhui helvetistä enemmän kuin kukaan muu. Siksi siitä pitää kuulla eikä peitellä 'kaikki pääsevät taivaaseen' -hymistelyllä. korvat kiinni kirjoitti:
Taas luet omiasi. Missä kiukkua näkyy? ? Jos ihminen pelastuu “Mene sitten helvettiin!“ -tokaisun ansiosta (linkissäni), sehän on parasta, mitä tuo ihminen elämässään kuuli. Hienohelma-posetiivari-kukkahattuistädit pulputtakoot omiaan, evankeliumi jyrää omiaan.
Jeesus puhui helvetistä enemmän kuin kukaan muu. Siksi siitä pitää kuulla eikä peitellä 'kaikki pääsevät taivaaseen' -hymistelyllä.Niin, no, kirjoituksestasi jotenkin välittyy kiukku.
Jos sinusta muiden helvettiin tuomitseminen on hienointa, mitä elämässään saa kuulla, se on sinun kantasi. Eiköhän tuo pääse suusta silloin kun kiivaus valtaa mielen siitä, ettei toinen suostu ajattelemaan samoin kuin itse.
En muuten ole tuollaisia kirjoitellut koskaan että kaikki pääsevät taivaaseen. Uskon kadotukseen.- korvat kiinni
mummomuori kirjoitti:
Niin, no, kirjoituksestasi jotenkin välittyy kiukku.
Jos sinusta muiden helvettiin tuomitseminen on hienointa, mitä elämässään saa kuulla, se on sinun kantasi. Eiköhän tuo pääse suusta silloin kun kiivaus valtaa mielen siitä, ettei toinen suostu ajattelemaan samoin kuin itse.
En muuten ole tuollaisia kirjoitellut koskaan että kaikki pääsevät taivaaseen. Uskon kadotukseen.Eipä ihme että tavan takaa joudut hankaukseen eri kirjoittajien kanssa tuosta lukutavastasi, joka lisäile omiaan. Viestini on ihan rauhallinen, mutta ehkä sen sisältö sattuu lukijaan.
Taas vedät yksityisestä yleiseen. Tarkoitin vain tuota yhtä tapausta, jossa ihminen on sairaalassa ja kenties elämää ei ole paljoa jäljellä. Siinä tilanteessa papin sanat pysäyttivät ajattelemaan ikuisuusasioita, jotka potilas oli torjunut.
En tarkoittanut, että sinä olet kirjoittanut kaikkien pääsevän taivaaseen. Jos kadotukseen uskot, et kuitenkaan halua siitä puhua tai siitä ei saisi puhua. korvat kiinni kirjoitti:
Eipä ihme että tavan takaa joudut hankaukseen eri kirjoittajien kanssa tuosta lukutavastasi, joka lisäile omiaan. Viestini on ihan rauhallinen, mutta ehkä sen sisältö sattuu lukijaan.
Taas vedät yksityisestä yleiseen. Tarkoitin vain tuota yhtä tapausta, jossa ihminen on sairaalassa ja kenties elämää ei ole paljoa jäljellä. Siinä tilanteessa papin sanat pysäyttivät ajattelemaan ikuisuusasioita, jotka potilas oli torjunut.
En tarkoittanut, että sinä olet kirjoittanut kaikkien pääsevän taivaaseen. Jos kadotukseen uskot, et kuitenkaan halua siitä puhua tai siitä ei saisi puhua.”Tarkoitin vain tuota yhtä tapausta…”
Ahaa, sen olisit voinut kernaasti ilmaista. Mutta ” vedät yksityisestä yleiseen” – esimerkin mukaan.
Toki kadotuksesta voidaan puhua. Siitä saa puhua. Ketään sinne emme vain voi tuomita, vaikka kuinka mieli tekisi.- korvat kiinni
mummomuori kirjoitti:
”Tarkoitin vain tuota yhtä tapausta…”
Ahaa, sen olisit voinut kernaasti ilmaista. Mutta ” vedät yksityisestä yleiseen” – esimerkin mukaan.
Toki kadotuksesta voidaan puhua. Siitä saa puhua. Ketään sinne emme vain voi tuomita, vaikka kuinka mieli tekisi.Kun sanoin ettei ihmiset halua kuulla tuomioista ja synnistä, siihen tavallaan esimerkkinä viittasi linkkini. Siis yhteen tapaukseen. En sillä TIETENKÄÄN yleistä, sen verran sinullakin luulisi olevan järkeä, ettet ihan noin typerästi aina lukisi toisten viestejä. Mutta olen huomannut, että luet sitä mitä haluat ja miten haluat toisia leimata.
Ei ihminen tietenkään saa kadotukseen tuomita, mutta kun ne tuomiokohtien lainauksetkin koetaan tuomiona.
- Maisalis
Tämän päivän Hesarissa oli Yrjö Raution mainio kolumni, jossa hän toi esiin sen, miten julmilta kristityt voivat pahimmillaan vaikuttaa silloin kun Jumala on mielletty pikkumaiseksi ja julmaksi ja kostonhimoiseksi. ja tuollaista käyttäytymistähän tietysti puolustellaan sillä, että "enhän minä mitään tuomitse vaan tuo Jumala..."
- Pudis54
Mielletty? Sitähän se juuri on ja tällä palstalla näkyvät hedelmät.
- mieti tätä(se aito)
Pudis54 kirjoitti:
Mielletty? Sitähän se juuri on ja tällä palstalla näkyvät hedelmät.
Ihmisillä on kumma hinku olla tuomitsemassa muita. Ilman vaivaa, itselle hyvää mieltä tuoden voi muita tuomita. Siihen näkyy sisältyvän myös ajatus että he ovat Jumalan pikku apulaisia. He siis elää oikein. Tuota on Jumalan tahdon mukainen elämä!
He voivat vilpittömällä tunnolla puhua huorista, hinttareista, peräreijän pojista, ulosteesta joka on homojen söpö lapsi. Kaikki tuo sopii uskovien sanoiksi.
Naispapit ovat porttoja porttokirkossa jossa syödään ihmislihaa alttarilla.
Olen alkanut ajatella, että kohta luovun uskonnollisesta vakaumuksestani koska voi näemmä elää säällistä elämää ilman uskontoa. - mieti tätä(se aito)
mieti tätä(se aito) kirjoitti:
Ihmisillä on kumma hinku olla tuomitsemassa muita. Ilman vaivaa, itselle hyvää mieltä tuoden voi muita tuomita. Siihen näkyy sisältyvän myös ajatus että he ovat Jumalan pikku apulaisia. He siis elää oikein. Tuota on Jumalan tahdon mukainen elämä!
He voivat vilpittömällä tunnolla puhua huorista, hinttareista, peräreijän pojista, ulosteesta joka on homojen söpö lapsi. Kaikki tuo sopii uskovien sanoiksi.
Naispapit ovat porttoja porttokirkossa jossa syödään ihmislihaa alttarilla.
Olen alkanut ajatella, että kohta luovun uskonnollisesta vakaumuksestani koska voi näemmä elää säällistä elämää ilman uskontoa.Piti kirjoittaa:
Olen alkanut ajatella, että kohta luovun uskonnollisesta vakaumuksestani koska voi näemmä elää säällisempää elämää ilman uskontoa. - anti-riivinrauta
mieti tätä(se aito) kirjoitti:
Ihmisillä on kumma hinku olla tuomitsemassa muita. Ilman vaivaa, itselle hyvää mieltä tuoden voi muita tuomita. Siihen näkyy sisältyvän myös ajatus että he ovat Jumalan pikku apulaisia. He siis elää oikein. Tuota on Jumalan tahdon mukainen elämä!
He voivat vilpittömällä tunnolla puhua huorista, hinttareista, peräreijän pojista, ulosteesta joka on homojen söpö lapsi. Kaikki tuo sopii uskovien sanoiksi.
Naispapit ovat porttoja porttokirkossa jossa syödään ihmislihaa alttarilla.
Olen alkanut ajatella, että kohta luovun uskonnollisesta vakaumuksestani koska voi näemmä elää säällistä elämää ilman uskontoa.Älä luovu. Emme me mahda mitään noille toisten tuomitsijoille. Jätetään omaan arvoonsa.
Raamattu käskee keskittymään rukoilemiseen, Jumalan ja lähimmäisten rakastamiseen ja oman sydämen puhtaana pitämiseen. Siinä sitä ohjelmaa on aivan riittämiin.
On niitä hienoja uskoviakin joka ryhmässä. Normaali-ihminen antaa toisille tilaa ajatella eri tavoin. - mieti tätä(se aito)
anti-riivinrauta kirjoitti:
Älä luovu. Emme me mahda mitään noille toisten tuomitsijoille. Jätetään omaan arvoonsa.
Raamattu käskee keskittymään rukoilemiseen, Jumalan ja lähimmäisten rakastamiseen ja oman sydämen puhtaana pitämiseen. Siinä sitä ohjelmaa on aivan riittämiin.
On niitä hienoja uskoviakin joka ryhmässä. Normaali-ihminen antaa toisille tilaa ajatella eri tavoin.Tiedän että on hienoja ihmisiä joka ryhmässä. Välillä vain pelkää että tuo rasistinen asenne, jota kristillisyys näyttää sisältävän, ui nahan alle. Miksi ihmeessä ihmiset ei usko mitä sanon? (he he...)
- Pudis54
mieti tätä(se aito) kirjoitti:
Tiedän että on hienoja ihmisiä joka ryhmässä. Välillä vain pelkää että tuo rasistinen asenne, jota kristillisyys näyttää sisältävän, ui nahan alle. Miksi ihmeessä ihmiset ei usko mitä sanon? (he he...)
Tämä palsta on täynnä "uskovia" jotka kinastelevat kuin pikkupojat hiekkalaatikolla siita että kenen isällä on kiiltävämpi auto. Hersyvää naurua.
- mieti tätä(se aito)
Pudis54 kirjoitti:
Tämä palsta on täynnä "uskovia" jotka kinastelevat kuin pikkupojat hiekkalaatikolla siita että kenen isällä on kiiltävämpi auto. Hersyvää naurua.
Joskus tulee mieleen, onko Jumala rasistinen koska hänen sanoihinsa vedotaan silloin kun halutaan osoittaa että kaikki ihmiset eivät ole ihan-ihmisiä. Tai sitten on vain niin ,että tasa-arvo ihmisten kesken ei ole tavoiteltavaa.
Voin olla väärässä mutta puhun vain sen mukaan mitä näen. Jos muut kuin "ne kaksi, kolme.. viisi ..seitsemän.." olisivat harvinaisia poikkeuksia joihin ei kannata kiinnittää huomiota, niin silloinhan ne
"8-10000" pistäisivät väärin puhuvat ruotuun, mutta pistävätkö? - mieti tätä(se aito)
mieti tätä(se aito) kirjoitti:
Joskus tulee mieleen, onko Jumala rasistinen koska hänen sanoihinsa vedotaan silloin kun halutaan osoittaa että kaikki ihmiset eivät ole ihan-ihmisiä. Tai sitten on vain niin ,että tasa-arvo ihmisten kesken ei ole tavoiteltavaa.
Voin olla väärässä mutta puhun vain sen mukaan mitä näen. Jos muut kuin "ne kaksi, kolme.. viisi ..seitsemän.." olisivat harvinaisia poikkeuksia joihin ei kannata kiinnittää huomiota, niin silloinhan ne
"8-10000" pistäisivät väärin puhuvat ruotuun, mutta pistävätkö?Tarkistin asian, Euroopan ihmisoikeussopimus ja sen alaosasto " syrjintä" määrittelee:
"Homofobia ei ole lääketieteellinen fobia, vaan se rinnastuu rasismin ja seksismin kaltaisiin ennakkoluuloihin". Tänä siis tarkoitan.
Ymmärrän uskonnonvapaudenkin, joten älkää turhaan sitä muistuttako. - Pudis54
mieti tätä(se aito) kirjoitti:
Joskus tulee mieleen, onko Jumala rasistinen koska hänen sanoihinsa vedotaan silloin kun halutaan osoittaa että kaikki ihmiset eivät ole ihan-ihmisiä. Tai sitten on vain niin ,että tasa-arvo ihmisten kesken ei ole tavoiteltavaa.
Voin olla väärässä mutta puhun vain sen mukaan mitä näen. Jos muut kuin "ne kaksi, kolme.. viisi ..seitsemän.." olisivat harvinaisia poikkeuksia joihin ei kannata kiinnittää huomiota, niin silloinhan ne
"8-10000" pistäisivät väärin puhuvat ruotuun, mutta pistävätkö?Raamatun mukaan jumala on vahvasti rasistinen ja myös sovinisti.
- Maisalis
mieti tätä(se aito) kirjoitti:
Tarkistin asian, Euroopan ihmisoikeussopimus ja sen alaosasto " syrjintä" määrittelee:
"Homofobia ei ole lääketieteellinen fobia, vaan se rinnastuu rasismin ja seksismin kaltaisiin ennakkoluuloihin". Tänä siis tarkoitan.
Ymmärrän uskonnonvapaudenkin, joten älkää turhaan sitä muistuttako.Näin minäkin tuon homofobian näen, siis suoraan rinnastettavissa rasismiin ja seksismiin. Homofobiassa on paljon aivan samoja piirteitä kuin rasismissa. Ja se, että jotkut uskovaisestkin puhuvat homoudesta hyvin seksikeskeisin termein, saa homofobian näyttäytymään myös seksisminä.
- mieti tätä(se aito)
Maisalis kirjoitti:
Näin minäkin tuon homofobian näen, siis suoraan rinnastettavissa rasismiin ja seksismiin. Homofobiassa on paljon aivan samoja piirteitä kuin rasismissa. Ja se, että jotkut uskovaisestkin puhuvat homoudesta hyvin seksikeskeisin termein, saa homofobian näyttäytymään myös seksisminä.
Maisalis
23.8.2014 13:45
Suuri kysymys on, mikä saa ihmiset toimimaan noin? - Lisa Siam
Epäilen että sinun kohdallasi Maisalis, on enemmänkin kyse siitä vereslihalla olevan omantuntosi vaivaamana et kärsisi kuulla edes yleiskuonteista puhetta synnin olemassaolosta. Ei sinua kenenkään tarvitse tuomita, sinä tuomitset itse itsesi.
- järki käteen
Maisalis kirjoitti:
Näin minäkin tuon homofobian näen, siis suoraan rinnastettavissa rasismiin ja seksismiin. Homofobiassa on paljon aivan samoja piirteitä kuin rasismissa. Ja se, että jotkut uskovaisestkin puhuvat homoudesta hyvin seksikeskeisin termein, saa homofobian näyttäytymään myös seksisminä.
Höpöhöpö. Missä niitä homofoobisia ihmisiä oikein on, kun en pitkän elämäni aikana ole vielä koskaan sellaista nähnyt?
Minusta tässä on enemmänkin kysymys siitä että ensin maalailet piruja seinille ja rakennat omista ennakkoluuloistasi käsin hirviön, jota vastaan sitten "taistelet". - mieti tätä(se aito)
järki käteen kirjoitti:
Höpöhöpö. Missä niitä homofoobisia ihmisiä oikein on, kun en pitkän elämäni aikana ole vielä koskaan sellaista nähnyt?
Minusta tässä on enemmänkin kysymys siitä että ensin maalailet piruja seinille ja rakennat omista ennakkoluuloistasi käsin hirviön, jota vastaan sitten "taistelet".järki käteen
23.8.2014 19:08
Sinulla on kyse siitä että Satana on sokaissut silmäsi etkä näkisi täysikasvuista norsuakaan edessäsi vaikka sellaiseen törmäisit. Siksi olet täysin arjen ulkopuolella. Niin, ikävä kyllä taitaa olla niin että sitä omaa pikkusieluisuutta aletaan pitää lähes Jumalan kaltaisena ja siksi puhutaan Jumalan suulla ”..enhän se minä mutta kun tuo Jumala…”.
- Mieti itse
mieti tätä(se aito) kirjoitti:
järki käteen
23.8.2014 19:08
Sinulla on kyse siitä että Satana on sokaissut silmäsi etkä näkisi täysikasvuista norsuakaan edessäsi vaikka sellaiseen törmäisit. Siksi olet täysin arjen ulkopuolella.Sinä homoanarkisti-kiihkoilija taas olet kaiken järjen ulkopuolella, typerine lapsellisine kiihkoiluinesi!
Sinustako muka vain homot ansaitsevat elää?
Vain homotko ovat ainoita oikeita oikeaoppisia? Eikö muilla ole edes ihmisoikeuksia? - Nuoramummo
mummomuori kirjoitti:
Niin, ikävä kyllä taitaa olla niin että sitä omaa pikkusieluisuutta aletaan pitää lähes Jumalan kaltaisena ja siksi puhutaan Jumalan suulla ”..enhän se minä mutta kun tuo Jumala…”.
Jos kerran itsekin tunnustat ajattelevasi noin, niin eikö tuollaisesta pitäisi yrittää edes tehdä parannusta?
Vai etkö mielestäsi ole parannuksen tarpeessa siksi että lasket itsesi kuuluvaksi ylevämpään ihmisrotuun? Nuoramummo kirjoitti:
Jos kerran itsekin tunnustat ajattelevasi noin, niin eikö tuollaisesta pitäisi yrittää edes tehdä parannusta?
Vai etkö mielestäsi ole parannuksen tarpeessa siksi että lasket itsesi kuuluvaksi ylevämpään ihmisrotuun?No just. En ihan noin ajattele sillä koetan sen asian kanssa kilvoitella. Etten menisi puhumaan Jumalan suulla yhtään mitään. Että parannusta tehdään…
- Maisalis
Lisa Siam kirjoitti:
Epäilen että sinun kohdallasi Maisalis, on enemmänkin kyse siitä vereslihalla olevan omantuntosi vaivaamana et kärsisi kuulla edes yleiskuonteista puhetta synnin olemassaolosta. Ei sinua kenenkään tarvitse tuomita, sinä tuomitset itse itsesi.
Epäilen että sinun kohdallasi nimim. "Lisa Siam" on enemmänkin kyse halustasi tuomita ja sitten suorittaa kuvitelmissasi jonkinlainen transferenssi uhrin suhteen. Haluaisit uhrin tuomitsevan itse itsensä ja näin pääsisit huonosta omastatunnosta.
- Lisa Siam
Maisalis kirjoitti:
Epäilen että sinun kohdallasi nimim. "Lisa Siam" on enemmänkin kyse halustasi tuomita ja sitten suorittaa kuvitelmissasi jonkinlainen transferenssi uhrin suhteen. Haluaisit uhrin tuomitsevan itse itsensä ja näin pääsisit huonosta omastatunnosta.
Taisi osua arkaan paikkaan?
- Nuoramummo
mummomuori kirjoitti:
No just. En ihan noin ajattele sillä koetan sen asian kanssa kilvoitella. Etten menisi puhumaan Jumalan suulla yhtään mitään. Että parannusta tehdään…
Ahaa! Tarkoitit siis että muut ovat parannuksen tarpeessa!
Näinhän se yleensä menee, ensin haukutaan ja paasataan toisetn synneistä ja vioista, mutta itse ei tarvitse olla mistään parannuksen tarpeessa...
"enhän MINÄ nyt sentään noin ajattele, vaan ne muut..."
Just just - Maisalis
Lisa Siam kirjoitti:
Taisi osua arkaan paikkaan?
Taisi Lisa Siam osua ja upota!
Luin tuon kolumnin. Siinä oli paljon ajatuksia, joihin kannattaa hetkeksi pysähtyä.
”Kristittyjen Jumala on pikkumainen ja julma. Hän uhkailee, kiristää ja kostaa. Hän asettaa ihmiselle taakan, jota hän ei jaksa kantaa, ja potkaisee hänet sitten helvettiin.”
Jos luomme Jumalasta tällaista mielikuvaa, niin eikö se jo riitä käännyttämään ihmisiä poispäin Jumalasta? Miten tällaiset mielikuvat syntyvät? Kenen asiaa se palvelee?
Kolumnin alussa oli myös kysymys, jonka olen esittänyt täällä muutaman kerran:
”Kuinka huonosti ihminen saa käyttäytyä, jos hän tekee sen uskonnon nimissä?”
http://www.hs.fi/politiikka/a1408671717381?jako=eb1de81990d22c7a4d520f55e38ab50f&ref=fb-share
Niin, miten huonosti saa käyttäytyä ja kuinka paljon saa tehdä niitä vääryyksiä joita voisi osittain sanoa maallisiksi? Tämä keskustelu on nyt paljon tapetilla – mihin määritellään ne rajat, joita saa uskonnon (tai uskon) nimissä tehdä ja mitkä ovat kiellettyjä.- Evita
mummomuori kirjoitti:
Luin tuon kolumnin. Siinä oli paljon ajatuksia, joihin kannattaa hetkeksi pysähtyä.
”Kristittyjen Jumala on pikkumainen ja julma. Hän uhkailee, kiristää ja kostaa. Hän asettaa ihmiselle taakan, jota hän ei jaksa kantaa, ja potkaisee hänet sitten helvettiin.”
Jos luomme Jumalasta tällaista mielikuvaa, niin eikö se jo riitä käännyttämään ihmisiä poispäin Jumalasta? Miten tällaiset mielikuvat syntyvät? Kenen asiaa se palvelee?
Kolumnin alussa oli myös kysymys, jonka olen esittänyt täällä muutaman kerran:
”Kuinka huonosti ihminen saa käyttäytyä, jos hän tekee sen uskonnon nimissä?”
http://www.hs.fi/politiikka/a1408671717381?jako=eb1de81990d22c7a4d520f55e38ab50f&ref=fb-share
Niin, miten huonosti saa käyttäytyä ja kuinka paljon saa tehdä niitä vääryyksiä joita voisi osittain sanoa maallisiksi? Tämä keskustelu on nyt paljon tapetilla – mihin määritellään ne rajat, joita saa uskonnon (tai uskon) nimissä tehdä ja mitkä ovat kiellettyjä.Miten hyvin uskovan tulee käyttäytyä? Eikö uskovaan sovi sama hyvän käytöksen opaskirja niinkuin muillekin. Tosin uskovalta odotetaan usein paljon enemmänkin. Pitäisi aina muistaa kääntää se toinenkin poski, kun sinua lyödään. Saako esim uskova suuttua?Sanoihan Jeesuskin "Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö".
Synnin tekeminen on siis pahempaa kuin vihastuminen. Ja "kiivaus Sinun huoneesi puolesta kuluttaa Minut". Jeesuskin koki Jumalan huoneen puolesta kiivailun kuluttavaksi, niinkuin uskovatkin Jumalan Sanan puolesta kiivailut. Mutta ei voi vaetakkaan, jos pitävät asiaa tärkeänä.
Toisaalta ei kaikki mitä uskovat sanovat, tuoden esiin Raamatusta asioita, ole huonoa käytöstä. Kaikkia asioita ei vain voi sanoa aina niin, ettei joku loukkaannu. Olisiko kysymys kuitenkin siitä, että Sana tulee kohti - Evita
Evita kirjoitti:
Miten hyvin uskovan tulee käyttäytyä? Eikö uskovaan sovi sama hyvän käytöksen opaskirja niinkuin muillekin. Tosin uskovalta odotetaan usein paljon enemmänkin. Pitäisi aina muistaa kääntää se toinenkin poski, kun sinua lyödään. Saako esim uskova suuttua?Sanoihan Jeesuskin "Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö".
Synnin tekeminen on siis pahempaa kuin vihastuminen. Ja "kiivaus Sinun huoneesi puolesta kuluttaa Minut". Jeesuskin koki Jumalan huoneen puolesta kiivailun kuluttavaksi, niinkuin uskovatkin Jumalan Sanan puolesta kiivailut. Mutta ei voi vaetakkaan, jos pitävät asiaa tärkeänä.
Toisaalta ei kaikki mitä uskovat sanovat, tuoden esiin Raamatusta asioita, ole huonoa käytöstä. Kaikkia asioita ei vain voi sanoa aina niin, ettei joku loukkaannu. Olisiko kysymys kuitenkin siitä, että Sana tulee kohtiSitä en kiellä, etteikö uskovankin tule varjella kieltään. Jokaisesta turhasta sanastakin sinun on kerran tehtävä tili.
Evita kirjoitti:
Miten hyvin uskovan tulee käyttäytyä? Eikö uskovaan sovi sama hyvän käytöksen opaskirja niinkuin muillekin. Tosin uskovalta odotetaan usein paljon enemmänkin. Pitäisi aina muistaa kääntää se toinenkin poski, kun sinua lyödään. Saako esim uskova suuttua?Sanoihan Jeesuskin "Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö".
Synnin tekeminen on siis pahempaa kuin vihastuminen. Ja "kiivaus Sinun huoneesi puolesta kuluttaa Minut". Jeesuskin koki Jumalan huoneen puolesta kiivailun kuluttavaksi, niinkuin uskovatkin Jumalan Sanan puolesta kiivailut. Mutta ei voi vaetakkaan, jos pitävät asiaa tärkeänä.
Toisaalta ei kaikki mitä uskovat sanovat, tuoden esiin Raamatusta asioita, ole huonoa käytöstä. Kaikkia asioita ei vain voi sanoa aina niin, ettei joku loukkaannu. Olisiko kysymys kuitenkin siitä, että Sana tulee kohtiNo, sekin mutta tuo kysymys on hiukan laajempi. Mitä saa tehdä uskonnon nimissä joka kenties on kyseenalaista ja jopa laitonta?
Ymmärrän toki että aivan luonnollisia tunteita saa tuntea. Eihän siitä oikeastaan kyse ole. Vääränlainen kiivailu sen sijaan ei ole hyväksi. Siitä kun seuraa niitä syntisiä tekoja.
Enkä tarkoita nyt kaikkia uskovia. Tietenkään. Huomio on heissä, jotka ehkä liian innokkaina tai sokeina omalle itselleen saavat aikaan päinvastaista kuin haluavat. Kyllä Raamatun sanaa voi käyttää väärinkin. Kyse ei siis ole loukkaantumisestakaan.
Jumalasta voi vieraannuttaa monella tapaa.Nuoramummo kirjoitti:
Ahaa! Tarkoitit siis että muut ovat parannuksen tarpeessa!
Näinhän se yleensä menee, ensin haukutaan ja paasataan toisetn synneistä ja vioista, mutta itse ei tarvitse olla mistään parannuksen tarpeessa...
"enhän MINÄ nyt sentään noin ajattele, vaan ne muut..."
Just justMyös minä mukaan lukien, kuten tuossa ilmaisin. Lukemisesi on aika valikoivaa?
- puputti
Niin, mitään ei saa sanoa kielletyksi. Tehkää mitä haluatte, pää pensaaseen ja sitä rataa.
- Rakkautta totuuteen
Kaiken, mitä haluaisin sanoa tuomitsemisesta kirjoitti jo nimim. ”Oikea tuomio”. Se on hyvä lukea. Nyt ketju on rönsyillyt ja liikkuu jo monissa muissa kysymyksissä.
Joissakin kirjoituksissa on tullut esille uskovien mahdollinen ylimielisyys ja ”puhuminen Jumalan suulla”. Tämä liittyy tietysti myös tuomitsemiseen tilanteissa, joissa Jumalan Sana selvästi tuomitsee jonkin toiminnan tai teon ja uskova ottaa kyseisen synnin esille. Vastapariksi nousee silloin se, että rakkauden tähden asia salataan tai kyseistä tekoa suvaitaan ristiriitojen välttämiseksi.
Vuonna 2012 vuoden kristilliseksi kirjaksi nousi lestadiolaisen Maijan tarina seksuaalisesta hyväksikäytöstä, joka nosti pintaan lukuisia liikkeessä salattuja vastaavia tapauksia. Kohua herätti mm. evankeliumin julistajana toimineen isoisän lapsenlapsiinsa kohdistunut seksuaalinen hyväksikäyttö, joka jatkui parikymmentä vuotta. Perheessä asia tiedettiin, mutta se salattiin – kaikki kätkettiin anteeksiannon, tuomitsemattoman rakkauden ja järjestön maineen vuoksi.
Jokainen julistaja, jokainen Raamatun opettaja ja jokainen uskostaan todistava puhuu Jumalan edustajana ja ”Jumalan suulla”. Ainoana hänen auktoriteettinaan on Raamattu, Jumalan Sana – kenenkään valta ei voi, eikä saa perustua henkilön asemaan eikä korkeaan teologiseen tai muuhun koulutukseen. Pelastukseen liittyvistä perusasioista uskovilla tulee olla yhtenäinen käsitys; samoin myös synnistä, jota erityisesti kymmenen käskyä käsittelee. Vaikka Raamatun monista kohdista on ja syntyy tulkintaerimielisyyksiä, niin uskovilla on yhteinen usko ja luottamus Jumalan Sanaan. Niin Jeesus, Paavali kuin muutkin Raamatun kirjeiden kirjoittajat tuomitsivat seurakunnassa esiintyneen räikeänkin syntielämän kehottaen ihmisiä parannukseen ja turvaamaan yksin Jeesuksen Kristuksen armoon. Se ei ole pikkumaisuutta, vaan Jumalan aikaansaamaa murhetta, ettei kukaan vain menisi takaisin maailmaan ja poikkeaisi pois elämän tieltä.
Evita kysyy: ”Miten hyvin uskovan tulee käyttäytyä? Eikö uskovaan sovi sama hyvän käytöksen opaskirja niin kuin muillekin. Tosin uskovalta odotetaan usein paljon enemmänkin. Pitäisi aina muistaa kääntää se toinenkin poski, kun sinua lyödään. Saako esim uskova suuttua? Sanoihan Jeesuskin "Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö".
Vastaus: Uskovan tulee käyttäytyä hyvin, kutsumuksensa arvon mukaan ja ystävällisesti. Totuuden ja rakkauden tähden vääryyksiä voi ottaa esille eikä kaltoin kohteluun tarvitse alistua. Toisen posken kääntämisellä Jeesus tarkoittaa sitä, että tässä maailmassa uskovan on oltava valmis siihen, että tänään koetun pahuuden jälkeen saatan kokea huomenna toisenlaisen vääryyden itseäni kohtaan. ”Poskelle lyöntejä” joskus satelee ja me voimme niitä maailmalta odottaakin. Maailma ei rakasta uskovia.
Evita kirjoitti myös ”Synnin tekeminen on siis pahempaa kuin vihastuminen.”
Vastaus: Synnin tekeminen on aina pahaa. Vihastuminen ei ole syntiä, sillä Raamattu itse meitä siihen kehottaa ja Jeesus vihastui useissa tilanteissa vääryyttä kohdatessaan. Vihastumisen jälkeen uskova ei saa jäädä kantamaan kaunaisia ajatuksia, eikä lietsomaan minkäänlaista kostoa. Siteeraamaasi kohtaa ei sanonut Jeesus vaan Paavali kirjeessään: Ef. 4:26 ”Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö." Älkää antako auringon laskea vihanne yli”. - jupisija
Vaikuttaapa hyvän asialliselta tämä keskustelu!
Mieleen tuli myös se, että niin moni ei kuulu kirkkoon eikä usko jumalaan niin mistä nämä "tuomitsijat" tietävät, että kyseessä on pelastettava sielu? Koska minusta on turhaa rumasti sanottuna jeesustella niille, joita usko tai siihen liittyvät asiat ei millään tavalla kosketa. Esim. itse en usko mihinkään jumalista, joten en koe että yhdenkään pyhän kirjan määrittelemät synnit minua koskettaisivat.
Totta kai tiedän mikä on oikein ja mikä väärin, en varastele, en tappele enkä riistä kenenkään henkeä jne. ja pyrin kohtelemaan ihmisiä arvostaen ja yrittäen ymmärtää heidän maailmankuvaansa.
Mutta kiitos vastauksista. Olen näitä juttuja tässä miettinyt, kun muutamat uskovaiset ovat tulleet haukkumaan sekä sylkemään päin naamaa, koska en elä heidän tavallaan.- Maisalis
Niin, muutamat uskovaiset ovat haukkuneet minuakin, vaikka uskon Jumalaan ja kuulun kirkkoon, koska en heidän mielestään en usko "oikealla" tavalla tai sitten en heidän mielestään ole kristitty lainkaan.
- Evita
Maisalis kirjoitti:
Niin, muutamat uskovaiset ovat haukkuneet minuakin, vaikka uskon Jumalaan ja kuulun kirkkoon, koska en heidän mielestään en usko "oikealla" tavalla tai sitten en heidän mielestään ole kristitty lainkaan.
Silloin kun tulin uskoon, luulin tai olin niin sinisilmäinen, että ajattelin toisten uskovien olevan iloinen uskoontulostani, mutta karmeasti sain pettyä. Ei se niin ollutkaan.
Heti tulin tuntemaan, että uskova ja "uskova" ei tarkoita samaa asiaa. Sitä olisi pitänyt uskoa tietyllä tavalla ja tietyssä seurassa, että oli kunnon uskova. Heti olisi pitänyt tietää kaikki uskontoon liittyvät asiat. Että mitä tarkoitat ehtoollisella, oletko käynyt kasteella, missä seurakunnassa, onko suvussasi ollut muita uskovia jne.. Kun kerroin että edesmennyt isäni oli ollut. Alkoi sama kuulustelu, mihin hän oli kuulunut jne.. Lopuksi sain kuulla, ettei isäni oikeastaan mikään uskovainen ole ollutkaan. Silloin tein sen päätöksen, jos isäni ei ollut uskossa niin silloin ei kukaan. Kun hän kaiken vaivojen ja vaikeuksien keskellä turvautui yksin Jumalaan ja Hänen armoonsa, niin puhukaa mitä puhutte, ette tiedä uskosta mitään.
Sen jälkeen en ole luottanut "oikeisiin uskoviin" vaan olen itsekin elämässäni turvautunut yksin Jumalaan ja Hänen armoonsa. Minulle on aika paha tulla sanomaan enää, että kuule "tuo sinun uskosi on aivan höpö höpö uskoa", koska minulla on Puolustaja ja Hän ainoastaan tietää, kuinka asia oikeasti on.
Siispä, "Pidä sinä itselläsi Jumalan edessä se usko, mikä sinulla on. Onnellinen on se, joka ei tuomitse itseään siitä, minkä hän oikeaksi havaitsee." Room.14:22 Evita kirjoitti:
Silloin kun tulin uskoon, luulin tai olin niin sinisilmäinen, että ajattelin toisten uskovien olevan iloinen uskoontulostani, mutta karmeasti sain pettyä. Ei se niin ollutkaan.
Heti tulin tuntemaan, että uskova ja "uskova" ei tarkoita samaa asiaa. Sitä olisi pitänyt uskoa tietyllä tavalla ja tietyssä seurassa, että oli kunnon uskova. Heti olisi pitänyt tietää kaikki uskontoon liittyvät asiat. Että mitä tarkoitat ehtoollisella, oletko käynyt kasteella, missä seurakunnassa, onko suvussasi ollut muita uskovia jne.. Kun kerroin että edesmennyt isäni oli ollut. Alkoi sama kuulustelu, mihin hän oli kuulunut jne.. Lopuksi sain kuulla, ettei isäni oikeastaan mikään uskovainen ole ollutkaan. Silloin tein sen päätöksen, jos isäni ei ollut uskossa niin silloin ei kukaan. Kun hän kaiken vaivojen ja vaikeuksien keskellä turvautui yksin Jumalaan ja Hänen armoonsa, niin puhukaa mitä puhutte, ette tiedä uskosta mitään.
Sen jälkeen en ole luottanut "oikeisiin uskoviin" vaan olen itsekin elämässäni turvautunut yksin Jumalaan ja Hänen armoonsa. Minulle on aika paha tulla sanomaan enää, että kuule "tuo sinun uskosi on aivan höpö höpö uskoa", koska minulla on Puolustaja ja Hän ainoastaan tietää, kuinka asia oikeasti on.
Siispä, "Pidä sinä itselläsi Jumalan edessä se usko, mikä sinulla on. Onnellinen on se, joka ei tuomitse itseään siitä, minkä hän oikeaksi havaitsee." Room.14:22Tuossa suhteessa näemmä kokemuksemme ovat aika samankaltaisia:
”Silloin kun tulin uskoon, luulin tai olin niin sinisilmäinen, että ajattelin toisten uskovien olevan iloinen uskoontulostani, mutta karmeasti sain pettyä. Ei se niin ollutkaan.”- Surullista
Maisalis kirjoitti:
Niin, muutamat uskovaiset ovat haukkuneet minuakin, vaikka uskon Jumalaan ja kuulun kirkkoon, koska en heidän mielestään en usko "oikealla" tavalla tai sitten en heidän mielestään ole kristitty lainkaan.
Näin käy, kun kirkko muuttaa opetuksiaan radikaalisti. Sen jäsenet eivät enää tunnista toisiaan kanssakristityiksi.
- Rakkautta totuuteen
Yritän vastata sinulle asiallisesti ja ystävällisesti, toivottavasti onnistun siinä.
1. Kenelläkään ei ole ehdotonta mittaria siitä, kuka on uskova ja kuka ei. Sen tähden evankeliumin sanan julistaminen tai Jeesuksesta todistaminen kohdistuu kaikkiin, koko maailmaan. Uskova saa siitä uskolleen hengellistä ravintoa ja uskosta osaton joko kovettaa sydämensä ja vastustaa sitä tai sitten hän joutuu sisäisesti taistelemaan, miten tarjottuun evankeliumiin reagoisi. Usein uskosta osaton tuo kielteisen kantansa kuitenkin julki: joko sanomalla suoraan, ettei hän usko tai sitten elämällä syntielämää välittämättä Jumalan Sanan ohjeista ja tekemättä synneistään parannusta. Raamatun mukaan on myös mahdollista, että joku puhuu uskostaan ja elää näkyvän hurskaasti, mutta ei sittenkään ole Jeesuksen oma – Paavali nimittää heitä valheveljiksi. Heidän elämäntapansa paljastaa heidät – he eivät seuraa Jeesusta, vaan omia himojaan. Sanat ja teot eivät voi olla ristiriidassa keskenään.
Kuten edellä kirjoitin, uskovissa ei saa olla tuomiohenkeä, vaikka heidän esille tuoma Sana maailmassa koetaankin tuomiona. Jeesuksen seuraaja tietää, että Jumala itse on kerran tuomitseva meidät ns. viimeisenä päivänä.
2. Monet pitkäaikaiset ja vakaumukselliset jumalankieltäjät ovat jossain vaiheessa tulleet uskoon. Uskova ei voi tietää, eikä hän ole vastuussa siitä, miten kukin Jumalaan suhtautuu tai miten uskovan todistus Jeesuksesta otetaan vastaan. Lääkäri Pekka Reinikainen on yksi uskova, joka aikoinaan oli vankka ateisti ja piti uskoa Jeesukseen naurettavana. Tänään Pekka opettaa Raamattua mm. TV7:ssa.
Raamatun kirjoitukset eivät sinua tällä hetkellä millään tavalla kosketa ja se on ymmärrettävää. Jos ne koskisivat olisit joko herätyksen tilassa tai uskossa. Raamattu itse sanoo: 1. Kor. 1:18 ”Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.” Uskosta osattomat pitävät ja ovat aina pitäneet Jumalan Sanaa Jeesuksen ristin sovituksesta silkkana hullutuksena.
3. Kukaan ei saa ”jeesustella” ja antaa tuomioita niille, jotka eivät usko. Raamatun mukaan seurakunnassa, uskovien keskuudessa, tulisi sen sijaan vallita ns. seurakuntakuri – yhdessä valvottaisiin, rukoiltaisiin ja kilvoiteltaisiin, että pysymme Taivaan tiellä. Uskovien keskuuteen ei kuulu julkisyntiä harrastava, synnissä rypevä teeskentelijä.
1.Kor. ”Ei kai minun asiani ole tuomita ulkopuolisia? Ettehän tekään tuomitse muita kuin omaan piiriinne kuuluvia. Ulkopuoliset tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."
Jotkut uskovat ovat olleet taitamattomia, jos he ovat haukkuneet sinua päin naamaa. Olen pahoillani siitä. Kaikilla ihmisillä on omatunto ja monet Jumalan kieltäjät saattavat elää ulkoisesti aivan kunnollista elämää. Sydäntään, siellä olevaa syntisyyttään, he eivät kuitenkaan tunne eivätkä tunnusta. Omatunto herää herkäksi vain Jumalan vaikuttamana Sanan kautta. Pyhä Henki vaikuttaa niin, että tulee synnintunto, tietoisuus Jeesuksen syntien sovituksesta ja iankaikkisen osamme ratkaisevasta tuomiosta.
Joh. 16:8 ”Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion.” - ttkkkl
Jumalan tuomiot ovat kuitenkin, jotka ilmoittanut Raamatussa!
- Rakkautta totuuteen
Evitan todistus on erinomaisen hyvä tähän ketjuun ja antaa aivan uuden näköalan tuomitsemiseen. Samaan viittaa myös nimim. Maisalis. Tuomitsevatko uskovat todella toisiaan vääräuskoisiksi sen perusteella, noudattavatko he juuri ”meidän tapaamme” harjoittaa uskoa ja toimivatko he juuri meidän näkemyksemme mukaan? Siteerattu roomalaiskirjeen kohta oli mitä parhain. Evita ei liiku missään menneisyyden kokemuksessa eikä vain isänsä uskossa, ei todellakaan – eikö totta ole se, että juuri näillä palstoilla luemme jatkuvasti vihaisia ja syyttäviä kommentteja niitä kohtaan, joiden näkemys jostain tietystä uskon kohdasta on erilainen? Ajatelkaa hyvät ihmiset, toisen usko turhennetaan ja se tehdään Jeesuksen nimessä!
Luterilaisuus-palstalla vierailee säännöllisesti vapaan suunnan edustajia, joiden päätarkoitus on osoittaa, että koko luterilaisuus on porttokirkkoa, siihen kuuluminen Lutherin harhoihin liittymistä, kastenäkemys vie aina pelastuksen ulkopuolelle ja luterilainen ei ole pelastunut ihminen ollenkaan vaan ainoastaan uskonnollinen ihminen, joka on mukana muotomenoissa. Näyttää siltä, että jo sana luterilaisuus riittää veljen ja sisaren tuomitsemiseen eikä henkilön todistusta uskosta Jeesukseen Kristukseen tarvitse ottaa edes huomioon. Monien näkemys oikeasta uskosta on niin jumiutunut, vahva ja kova, että he näkevät lähes elämäntehtäväkseen tuomita muita uskovia ”oikean uskon” ulkopuolelle.
Muutama vuosikymmen sitten Helsingissä toimi eräs helluntaiseurakunta jakaen traktaatteja rautatieasemalla; samalla kysyttiin kaavamaisesti samat kysymykset seuraavaan tyyliin: oletko uskossa, oletko käynyt kasteella, oletko täyttynyt Pyhällä Hengellä, puhutko kielillä? Ellei vastaus ollut seurakunnalle mieleinen, seurasi varoitusta ja kehotusta. Ellet usko meidän tavallamme, et usko ollenkaan pelastavalla tavalla.
Olen jo aikaisemmassa viestissäni jakanut näkemykseni tuomitsemisesta, niin kuin sen Raamatun ja Jumalan edessä ymmärrän. Uskovien itsensä tulee tuomita kaikki harhaoppisuus, epäraittiuden henki, liberaalinen oman mielen mukainen Raamatun tulkinta ja sosiaaliset sokeriset saarnat, joiden keskuksena ei ole Jeesuksen ristin sovitus. Meidän tulee tuomita väärä oppi, koska Jumalakin sen Sanassaan tuomitsee – mutta se tehdään kyynelsilmin, murheellisena seurakunnan tilasta. Olemme tässä suhteessa samalla viivalla, sillä myös vapaissa suunnissa monet veljet ja sisaret ovat ahdistuneita ennen kaikkea epäraittiin äärikarismaattisuuden vuoksi, joka lumoaa niin monia. Jos menetämme ristillä syntiemme tähden kuolleen ja ylösnousseen Kristuksen menetämme kaiken. Paavalin tavoin meidän tulee ahdistua väärästä hengestä seurakunnassa ja hurskastelevista työntekijöistä, jotka eivät tunne seurakunnan Herraa.
Gal. 3:1 ”Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?”
2. Kor. 11: ”Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi. Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi. Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen.”
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2422576Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin691796Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä881640- 601634
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin173159790-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1491309Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke2601268- 1731007
Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja56949Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat62857