Totuuksia kotitalouskoulusta

.......

Kävin ko. koulua osoitteessa Puinnintie 2.
Tuhlasin elämästäni puoli vuotta, turhaan.

Ensinnäkin: koko laitos on täynnä kehitysvammaisia oppilaita, joilla ei ole mitään kuria. Heidän annetaan tehdä ihan mitä vaan, esimerkiksi juosta päin toisia oppilaita, huutaa mitä sattuu ja vaikka lyödä toisia ihmisiä! Kyllä, tiedän että he ovat vammaisia, mutta heillä pitäisi olla täsmälleen samat säännöt, kuin muillakin oppilailla. Lisäksi, meitä normaaleita oppilaita kohdeltiin, kuin olisimme olleet kehitysvammaisia, emmekä ymmärtäneet normaaleja asioita.

Toiseksi, opettajat: he luulivat _aina_ olevansa oikeassa, eivätkä suostuneet kuuntelemaan oppilaita, vaikka olisivat oikeasti olleet väärässä. Ja ei, tätä juttua ei kirjoita v*ttuuntunut 16-vuotias teini, vaan totuuksia laukova yli 20-vuotias aikuinen.
Keittiö tunteja pitävä opettaja ei esimerkiksi uskonut, että minulla on laktoosi-intoleranssi, vaan pakotti minut syömään ruokia, joissa oli käytetty normaalia kevytmaitoa. Kärsin vatsakivuista koko tuon puoli vuotta. Tämä sama opettaja ei myöskään voinut millään ymmärtää, ettei minulla, yksinasuvalla opiskelijalla (jolla on muutenkin taloudellisia vaikeuksia), ole varaa ostaa 50€:n kirjaa! No, pärjäsin koko kurssin ajan vallan mainiosti ilman kirjaakin.
Muina tunteina, kuten vihersisustuksessa ja siivouksessa, kärsin pahasti pölystä. Vihersisustuksessa käytettiin kerran heinää, jolle olen pahasti allerginen, eikä opettaja uskonut minua vieläkään. Vasta sitten, kun en saanut hengitettyä kunnolla, silmäni olivat turvonneet, punaiset ja vuotivat vettä, sain luvan poistua luokasta.

Poissaolot olivat kaikista pahimmat!
Olin tunnollisesti joka ikinen päivä käynyt koulussa, kunnes koulun lopussa jouduin jäämään pariksi viikoksi sairaslomalle _lääkärin todistuksella_. Tämän seurauksena, minut "katsottiin eronneeksi", enkä saanut koulusta minkäännäköistä todistusta.
WinNovan toiminta on todella epäreilua, ja voisin jopa väittää, että laitonta.
Se, miten oppilaita kohdellaan niin epätasa-arvoisesti, on ihan järkyttävää.

En usko, että kenelläkään on mitään hyvää sanottavaa ko. koulusta, tai ylipäätään koko WinNovasta, vai olenko väärässä ja kotitalouskoulu on WinNovan musta lammas?

11

230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiskäliini

      Mulla kokemusta Winnovasta kauppiksen puolelta. Tyttären kautta. Kans yli kaksikymppisellä tyttärelläni todella asiattomia opettajia, kun pyytää apua/kysyy neuvoa, viesteihin ei vastata, neuvoja saa yhen kerrallaan vaikka vois kai sitä yhdellä istumallakin kertoo kaiken. Ja just ei toimiteta opiskelutodistusta et vois yksin asuva saada ees rahaa. ei paljon kiinnosta. Paskan maku jäi Winnovasta.

    • kokemusta

      Itse opiskelin kahteen eri otteeseen ulasoorissa ja opettajat olivat ystävällisiä ja ammattitaitoisia, apua sai kun kysyi ja kirjoja sai lainata koulusta jos itsellä ei ollut, tai opettaja tulosti tärkeimmät sivut pyydettäessä. Opiskelin kaksi eri ammattia ja molemmista hyvä kokemus.

      • kopsut1

        "tai opettaja tulosti tärkeimmät sivut pyydettäessä"
        Eikös periaatteessa koulukirjojen kopiointi ole lainvastaista tekijänoikeussuojan takia?


    • 2+17

      Sekä aloittaja että äiskäliini taitavat olla jostain muusta syystä, kun koulutuksesta, katkeria.

      Miten yli 20-vuotias aikuinen voidaan pakottaa syömään laktoosia? Miksei häntä uskota? Olisiko vika peilissä? Ja jos työelämässä on 2 viikon poissa työmaalta ilmoittamatta, katsotaan eronneeksi.

      Ja äiskäliinin tytär. Varmasti saa neuvoja, jos kysyy. Ja opiskelijatodistuksen saa, jos opiskelee.

      Minulla ei ole winnovan opetuksesta mitään muuta, kun positiivista sanottavaa.

      • että näin

        Ensinnäkin ei pahalla oliko sinulla todistus allergiastasi siis laktoosisesta? Muutoin ei ne anna laktoositonta ruokaa missään paikassa. Toiseksi toimititko lääkärin todistuksen esim. Vanhemman kautta? Kun olit 2 viikkoa. Itse rupes kerran naurattaa, kun aikuiselta ihmiseltä pyydettiin sairaslomalappu ja vanhemmalta allekirjoitus todituksiin siis sellaiselta joka on jo vanhempi. Yhdessäkään paikassa ei olla siivottu niinkuin kotitalouskoulussa opetettiin................


      • .......
        että näin kirjoitti:

        Ensinnäkin ei pahalla oliko sinulla todistus allergiastasi siis laktoosisesta? Muutoin ei ne anna laktoositonta ruokaa missään paikassa. Toiseksi toimititko lääkärin todistuksen esim. Vanhemman kautta? Kun olit 2 viikkoa. Itse rupes kerran naurattaa, kun aikuiselta ihmiseltä pyydettiin sairaslomalappu ja vanhemmalta allekirjoitus todituksiin siis sellaiselta joka on jo vanhempi. Yhdessäkään paikassa ei olla siivottu niinkuin kotitalouskoulussa opetettiin................

        Kyllä, minulla on lääkärintodistus vaivastani.
        Vanhempani asuvat toisella paikkakunnalla monen sadan kilometrin päässä, joten heiltä on vaikea saada mihinkään papereihin allekirjoitusta.
        Tosiaan, olin vähän päälle viikon saikulla ja kun lääkärintodistuksen kanssa marssin kouluun, sanottiin että asia ok, mutta kuitenkin päättäjäispäivänä sain vain lapun käteen, missä luki, että opiskelija katsotaan eronneeksi liiallisten poissaolojen takia.
        Siinä meni puoli vuotta kankkulan kaivoon.

        Ja ihan totta, _mitään_ kotitalouskoulun opettamista siivoustavoista ei käytetä oikeasti kotona siivotessa. Siellä opetettiin pelkästään laitossiivousta.
        Ja opettajat, varsinkin Seija, varmaan luulivat, että olimme ihan oikeasti vammaisia, kun piti vessan peseminenkin oikein kädestä pitäen opettaa!!
        Voi hyvää päivää sanon minä.
        Kaikista ärsyttävin oli silti Helena. "Minä tiedän, minä olen aina oikeassa, älä kitise...".

        Olen ikäisekseni todella sairas ja selkäni on huonossa kunnossa.
        Kun tälle Helenalle yhtenä kauniina päivänä sitten lipsautin, että hartiani ovat niin jumissa, että pian lähtee taju, niin tämä akka alkoi pätemään: "Miten sinulla voi olla mikään jumissa, kun olet vasta 20!? Minä olen sinua reilusti vanhempi ja arvaa, onko minulla mikään jumissa, NO EI OLE!" Eikä sille uponnut kirveelläkään se tosiasia, että ihmiset ovat yksilöitä, jokainen on erilainen, ja minun selkä-, hartia- ja niskakipuni ovat vaivanneet minua jo vuosia.
        Ehei, kun hän on aina oikeassa, ja minua ei vaivannut kuulemma mikään muu, kuin asennevamma!
        Tottakai, lihaskivut ovatkin täysin asenteesta kiinni!


      • mikä ammatti?
        ....... kirjoitti:

        Kyllä, minulla on lääkärintodistus vaivastani.
        Vanhempani asuvat toisella paikkakunnalla monen sadan kilometrin päässä, joten heiltä on vaikea saada mihinkään papereihin allekirjoitusta.
        Tosiaan, olin vähän päälle viikon saikulla ja kun lääkärintodistuksen kanssa marssin kouluun, sanottiin että asia ok, mutta kuitenkin päättäjäispäivänä sain vain lapun käteen, missä luki, että opiskelija katsotaan eronneeksi liiallisten poissaolojen takia.
        Siinä meni puoli vuotta kankkulan kaivoon.

        Ja ihan totta, _mitään_ kotitalouskoulun opettamista siivoustavoista ei käytetä oikeasti kotona siivotessa. Siellä opetettiin pelkästään laitossiivousta.
        Ja opettajat, varsinkin Seija, varmaan luulivat, että olimme ihan oikeasti vammaisia, kun piti vessan peseminenkin oikein kädestä pitäen opettaa!!
        Voi hyvää päivää sanon minä.
        Kaikista ärsyttävin oli silti Helena. "Minä tiedän, minä olen aina oikeassa, älä kitise...".

        Olen ikäisekseni todella sairas ja selkäni on huonossa kunnossa.
        Kun tälle Helenalle yhtenä kauniina päivänä sitten lipsautin, että hartiani ovat niin jumissa, että pian lähtee taju, niin tämä akka alkoi pätemään: "Miten sinulla voi olla mikään jumissa, kun olet vasta 20!? Minä olen sinua reilusti vanhempi ja arvaa, onko minulla mikään jumissa, NO EI OLE!" Eikä sille uponnut kirveelläkään se tosiasia, että ihmiset ovat yksilöitä, jokainen on erilainen, ja minun selkä-, hartia- ja niskakipuni ovat vaivanneet minua jo vuosia.
        Ehei, kun hän on aina oikeassa, ja minua ei vaivannut kuulemma mikään muu, kuin asennevamma!
        Tottakai, lihaskivut ovatkin täysin asenteesta kiinni!

        Mihinkä noin lyhyestä koulutuksesta valmistuu, vai valmistuuko mihinkään??


      • .......
        mikä ammatti? kirjoitti:

        Mihinkä noin lyhyestä koulutuksesta valmistuu, vai valmistuuko mihinkään??

        No ei olisi valmistunut yhtään mihinkään, vaan kurssin käymisestä olisi saanut 3 hakupistettä yhteishakua varten...
        Yhtä tyhjän kanssa siis.
        Menin silti toisten tahojen pakottamana ko. kouluun ja myös siksi, että pakko sitä jostain oli rahaa saada (opintotukea), kun sossusta ei tipu senttiäkään (miehellä mahdollisuus ottaa opintolainaa).

        No nyt olen onnellisesti aivan toisen alan hommissa, työkokeilussa työkkärin kautta. Rahaa (työmarkkinatukea) on tähän asti tullut enemmän, kuin 3 vuoden aikana opintotukea yhteensä!


      • sinua on huijattu
        ....... kirjoitti:

        No ei olisi valmistunut yhtään mihinkään, vaan kurssin käymisestä olisi saanut 3 hakupistettä yhteishakua varten...
        Yhtä tyhjän kanssa siis.
        Menin silti toisten tahojen pakottamana ko. kouluun ja myös siksi, että pakko sitä jostain oli rahaa saada (opintotukea), kun sossusta ei tipu senttiäkään (miehellä mahdollisuus ottaa opintolainaa).

        No nyt olen onnellisesti aivan toisen alan hommissa, työkokeilussa työkkärin kautta. Rahaa (työmarkkinatukea) on tähän asti tullut enemmän, kuin 3 vuoden aikana opintotukea yhteensä!

        Outo asia kun nuo koulut saavat jokaisesta oppilaasta valtiolta rahaa niin luulisi mieluummin pitävän jokaisen koulun kirjoilla.
        Voihan silti olla että rahat on kyllä nostettu mutta sait silti lemput.
        Pienen sairasloman takia ei aleta ketään erottamaan kyllä siinä pitää olla isommista tuntimääristä kyse.
        20v:n AIKUISEN ei todellakaan tarvitse hakea vanhemmiltaan yhtään mitään todisteita ja allekirjoituksia.Jos joku pyytää allekirjoitusta voit pyytää ensin näyttämään lakipykälän joka siihen mukamas velvoittaa.Sellaista ei ole.Olet täysi-ikäinen eikä sinun kuulu toimitella kenenkään allekirjoituksia paitsi omasi.


      • .......
        sinua on huijattu kirjoitti:

        Outo asia kun nuo koulut saavat jokaisesta oppilaasta valtiolta rahaa niin luulisi mieluummin pitävän jokaisen koulun kirjoilla.
        Voihan silti olla että rahat on kyllä nostettu mutta sait silti lemput.
        Pienen sairasloman takia ei aleta ketään erottamaan kyllä siinä pitää olla isommista tuntimääristä kyse.
        20v:n AIKUISEN ei todellakaan tarvitse hakea vanhemmiltaan yhtään mitään todisteita ja allekirjoituksia.Jos joku pyytää allekirjoitusta voit pyytää ensin näyttämään lakipykälän joka siihen mukamas velvoittaa.Sellaista ei ole.Olet täysi-ikäinen eikä sinun kuulu toimitella kenenkään allekirjoituksia paitsi omasi.

        No sitä minäkin.
        Sen taki kismittää tämä tilanne niin paljon.
        Ei tuo voi minkään järjen mukaan enää olla laillista!


      • 2+18
        ....... kirjoitti:

        No sitä minäkin.
        Sen taki kismittää tämä tilanne niin paljon.
        Ei tuo voi minkään järjen mukaan enää olla laillista!

        Jos on valitettavaa, olisi siitä ehkä kannattanut kertoa siellä koulussa, eikä täällä Suomi24:ssä. Opettajillakin on esimies. Jotenkin tuntuu, että vikaa on enemmän sysissä kun spissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe