Älä aja liian lähellä moottoripyörää!

Naismotoristi

Mikä ihmeen tarve on autoilijoilla ajaa (varsinkin maantiellä) aivan muutaman metrin päässä moottoripyörän takarenkaasta? Ei näytä pätevän edes normaali turvaväli, vaan kun kyseessä on prätkä niin ajetaan siinä takarenkaassa kiinni. Ei taida monikaan näistä autoilijoista ymmärtää että jos moottoripyörä jarruttaa (esim elukka tulee eteen tms) niin henki siinä lähtee motoristilta kun auto kelaa yli.

Ja pahemmaksi asian tekee kun kyseessä on "harjoittelija", eli kun prätkässä on opetuskolmio, niin sellaisenkin motoristin takana ajetaan muutaman metrin päässä, tungetaan motoristin ja opetusauton väliin, ohitetaan sitten motoristin eturengasta hipoen... hävytöntä.

Olen nyt opettanut kaksi A-korttia opetusluvalla, kuin ajan itsekin prätkää ja tämä on valitettava tapa autoilioilla ajaa liian lähellä.

Toivoisin että autoilijat jättäisivät paremman turvavälin moottoripyörään, ja huomioisivat varsinkin sateella että normaalia pidempi turvaväli on motoristin kannalta suotavaa.

Jos et usko miten veemäiseltä tuntuu satasen vauhdissa auto muutaman metrin päässä, tervetuloa kokeilemaan...

t. naismotoristi

ps. jos motoristi väläyttelee jarruvaloa ja katselee taaksepäin, tarkasta turvaväli! Mene ohi tai jätä enemmän väliä prätkään, kiitos!

27

344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älkkä itse ajako

      Joko taas, tästäkin aiheesta on olemassa jo avaus. Mutta sanotaan sinulle nyt erikseen kun et kerran viitsinyt kaivaa vanhaa avausta, kesälomareissulla ympäri suomenniemen oli näitä kaksipyöräsiä vähän väliä puskurissa kiinni kyttäämässä ohituspaikkaa. Eli ei mistään turvavälistä tietoakaan vaikka ajoivat joskus kilometritolkullakin perässä.

    • Naismotoristi

      Ahaa, siis vain yksi avaus per aihe? Sorry, mutta tästä aiheesta tarvitsee varmaan keskustella lisää/uudelleen.

      En puolustele joidenkin motoristien tapaa roikkua liian lähellä edellä ajavaa autoa, mutta sen verran kuitenkin sanon siihen että on eri asia kun prätkä ajaa lähellä autoa kun että auto ajaa liian lähellä prätkää. Prätkä muuttaa tarvittaessa nopeuttaan huomattavasti nopeammin kuin auto, jo pelkästään kaasukahvan päästäminen hiljentää prätkän vauhtia enemmän kuin jos autoilija nostaa jalan kaasulta.

      Itse en roiku liian lähellä autoja, joko jätän sopivan välin tai menen ohi. Miksi sitten minun perässä tarvitsee ajaa liian lähellä. Niin ja noudatan kyllä nopeusrajoituksia, annan tilaa mennä ohi jos autoilija kokee siihen tarvetta, minä en kyttää toisten nopeusrajoitusten noudattamista, joten menkää ohi vaan.

      Suurin osa ammattiautoilijoista näyttää osaavan turvavälin moottoripyörään, ehkä he ymmärtävät miten siinä käy kun jyrätään prätkä.

      • älkää itse ajako

        On todettu sellainenkin asia että autolla hidastuvuus on parempi, eli jos sinä lyöt liinat äkisti kiinni niin minulla on aikaa reakoida tilanteeseen koska sinä olet silloin ojassa tai toisella kaistalla nurin.
        Jos minä lyön liinat kiinni edessäsi niin sinä löydät itsesi salamatkustajana minun auton peräkontista.


      • Naismotoristi
        älkää itse ajako kirjoitti:

        On todettu sellainenkin asia että autolla hidastuvuus on parempi, eli jos sinä lyöt liinat äkisti kiinni niin minulla on aikaa reakoida tilanteeseen koska sinä olet silloin ojassa tai toisella kaistalla nurin.
        Jos minä lyön liinat kiinni edessäsi niin sinä löydät itsesi salamatkustajana minun auton peräkontista.

        Jos "älkää itse ajako" tarkoitat minua, lue tekstini uudelleen ja toivottavasti luetunymmärtäminen paranee seuraavalla lukukerralla. Minä en roiku kenenkään perässä, joten en löydä itseäni sinun takakontistasi.

        Tilanne missä moottoripyörän ja auton pysähtymistä testattiin, oli uudehkot ajopelit ja ammattikuskit, joten harva (varsinkaan) autoilija kykenee samaan pysähtymismatkaan, ja unohtamatta että Suomessa autojen keski-ikä on jo yli 10 vuotta, joten mikä on todellinen jarrutusmatka n. 15 vuotta vanhalla autolla joka jarrut ovat juuri ja juuri läpäisseet katsastuksen. Unohtamatta kuljettajaa ja kuljettajan reaktioaikaa, kykyä jarruttaa voimakkaasti ja tarvittaessa väistää edessä oleva este. Muuttuvia faktoreita löytyy niin monta, että on perusteltua pyytää autoilijoita pitämään reilu ja riittävä välimatka edelläajavaan moottoripyörään.

        Ihan esimerkkinä "hätätilanteesta" moottoripyörällä voin kertoa, että minulta tyhjeni takarengas 100 km/h vauhdissa (tien rajoitus sen 100 km/h). Kyseessä onneksi leveäkaistatie, takana tullut auto piti riittävän välimatkan ja sain pyörän pidettyä pystyssä ja pysähtymään tienreunaan. Niin ja rengas oli n. 1000 km ajettu, liikkeessä asennettu... renkaasta löytyi ruuvinreikä, eli jostain olin saanut renkaaseen ruuvin ja kun se irtosi, tyhjeni rengas. Kiitos vielä Mersukuskille asiallisesta turvavälistä ja pysähtymisestä kysymään että tarvitsenko apua. MUTTA, jos kyseessä olisi ollut kapeampi tie, vastaantulevaa liikennettä ja auto liian lähellä, miten sitten olisi käynyt? Ei välttämättä niin hyvin...

        Tuntuu vaan siltä että kun muutama motoristi on roikkunut autoilijan perässä niin se sitten halutaan kostaa niille asiallisille ja rajoituksia/liikennesääntöjä noudattaville prätkäilijöille. Samaako teette toisille autoilijoille? Roadrage rules?


      • Missä on rautalanka?
        älkää itse ajako kirjoitti:

        On todettu sellainenkin asia että autolla hidastuvuus on parempi, eli jos sinä lyöt liinat äkisti kiinni niin minulla on aikaa reakoida tilanteeseen koska sinä olet silloin ojassa tai toisella kaistalla nurin.
        Jos minä lyön liinat kiinni edessäsi niin sinä löydät itsesi salamatkustajana minun auton peräkontista.

        Kerros vähän että miten sun auton hidastuvuus vaikuttaa siihen miten nopeasti sä pystyt reagoimaan? Löytyiskö jotain lähdettä tohon auton hidastuvuuden paremmuuteen (muuta kun se Liikenneturvan "testi", jossa Hayabusa laitettiin Porschea ja Octaviaa vastaan. Totta kai tommonen iso ja painava matkasportti häviää autolle jarrutuksessa)? Sattuu nyt vaan olemaan totuus että jos sinä tulet alle 2 sekunnin päässä musta 80km/h alueella ja mä päätän tehdä hätäjarrutuksen, niin se olet SINÄ joka koitat tunkea MINUN takarenkaaseeni sisälle!

        http://auto-kult.com/motorcycle-vs-car-what-are-the-braking-distances.html

        http://www.r1-forum.com/forums/attachment.php?attachmentid=43140&d=1055907402

        Tosta vähän iltalukemista.


    • teinikikuli roadrage

      Se on vaan niin nykyään, että kun untuvikko saa inssin läpi nippa nappa, niin jo heti samana päivänä loistetaan iltapäivälehtien uutisotsikoissa tyyliin: "nuorukainen menetti BMW:sä hallinnan tuhoisin seurauksin"........ajele siinä sitten moottoripyörällä tuollaisten nilkkien seassa.........

    • hdin

      Keskiverto auto pysähtyy nopeammin kuin keskiverto moottoripyörä mutta moottoripyörän vauhti hidastuu paljon nopeammin pelkällä moottorijarrulla jolloin takana tuleva ei sitä huomaa heti. Sen takia joutuu joskus sitä jarruvaloa erikseen vilkuttamaan vaikka jarrua ei tarvitsekaan.

      Tällaisia tilanteita tulee tosin vain silloin kun on ns. ruuhkaa edessä sillä pyörällä väistetään vain eteenpäin ja harvemin siellä perässä kukaan roikkuu.

    • Maantienopeudessa

      Minimi turvaväli 100m, jos edelläpäin sattuu jotain, riittää kun nostaa jalan kaasulta.

      Perässäroikkujat joutuvat jarruttamaan, kun edellä ajava nostaa jalan kaasulta.
      Jos ymmärrätte pointin.

    • ne on tulppana

      Kun moottoripyörän taakse tulee auto, niin sitten vaan tien reunaan ja pieni kaasun löysäys, ja auto vilahtaa ohi ja mitään ongelmaa ei ole. Mutta ei tämä käy, kun pitää vetää keskellä kaistaa, joskus kaksi rinnakkain.

      • For heaven's sake!

        Koittakaa ny vittu päättää jo että onko ne tulppana vai aina ajamassa ylinopeutta :D


      • .......

        Ihan sen takia keskellä kaistaa ettei ketään puupää autoilija saa päähänsä ohittaa saman aikaan kun on vastaan tulijoita... ...ja yleensä se takana oleva autoilija on se ylinopeutta ajaava.


      • 2-pyöräiset tientuko
        For heaven's sake! kirjoitti:

        Koittakaa ny vittu päättää jo että onko ne tulppana vai aina ajamassa ylinopeutta :D

        Nykyään tulppana.

        Jos moottoripyörä haluaa ajaa lujempaa, niin kyllä se sitten ajaa lujempaa. Ei niille ohittelukaan suurta tuskaa tuota.

        Mutta nykyään on näitäkin sankareita, jotka köröttelee moottoripyörällä alle rajoituksen. Osa on historic sarjaa ei ei taida vehjes mäkisessä maastossa jaksaa ylläpitää edes 80 marssinopeutta -> nopeus seilaa 60-80.

        Mutta sitten on ihan ehtaa perseilyä/osaamattomuutta. Viime kesänä sain roikkua pitkän pätkän moottoripyörälössin perässä. Rajoitus 80, mutta puolentusinaa pyörää ajaa rykelmässä nopeuden soutaessa 50-70. Rykelmä oli sen verran tiivis, ettei pyöriä ollut mahdollista alkaa ohittelemaan 1 tai 2 kerrallaan (kun ajoivat pääsääntöisesti 2 rinnakkain). Eli olisi pitänyt heittää koko "yhdistelmästä" ohi kerralla, mutta se olisi mutkaisella tiellä vaatinut sitä perinteistä uskoa "ei tuolta viimeksikään tullut ketään vastaan". Kelikin oli huono eli satoi vettä...

        Ja siinähän se syy perseilyyn olikin. Eli koko tien tukkiva ja autojonoa perässään hinaava lössi hidasteli aina välillä, kun piti katsoa, että pysähdyttäisiinkö tuohon tauolle/vetämään sadekamppeita päälle. Ehkä sen päätöksen olisi voinut tehdä kerralla, ilman varttitunnin arpomista? Lopulta osa pyöristä pysähtyi bussipysäkille ja jäljelle jääneistä pääsi ohi.

        Pitkiä autojonoja onnistuvat välillä luomaan myös yksittäiset mopot - juuri nämä 70 km/h satasen alueella konttaavat historic- sarjalaiset tai maisemia katselemassa olevat. Ei tähän tarvita kuin pari mopon taakse jumittuvaa matkailuautoa tms.


    • olisko mopoilija
    • Hennah904

      Mikä ihmeen tarve on autoilijoilla ajaa (varsinkin maantiellä) aivan muutaman metrin päässä moottoripyörän takarenkaasta?
      Porsche 911 vaan yrittää päästä ohi?
      Ei normi auto pysy maantiellä motoristien vaihdissa (140-190 km/h)


      p.s KAIKKI motoristit ovat kusipäitä, en ole ikinä nähnyt ketää jotka noudattaa lakia.

      • .....

        No etpä ole juurikaan kopistasi tullut ihmisten ilmoille... ...ja lelutkin patterin välissä! Suoran sanoen lausuntosi perusteella et juurikaan tiedä liikenteestä mitään etkä ainakaan moottoripyöräilijöistä


    • jarruvalon väläyttelijä

      miksi motoristit ja mopoilijat sitten saavat ajaa auton perseessä kiinni?

    • ei jymmärrä....

      Miksi autoilijat ajavat toisen auton hanurissa kiinni?

      • ruåttalainen

        tappi tuntumalla


    • autoilijatytteli

      Tämä on motoristilta ihan asiallinen muistutus. Perseessä ei ole pakko roikkua, ei kenenkään. Annan aina muille tilaa myös taakse, koska en koe sen olevan itseltäni pois. Turvallisia kilometrejä sulle ja kavereillesi.

    • Anonyymi

      Ihan normaalia menoa maanteillä nykyään. Tällä ajotyylillä pitäisi tulla suuri määrä kuolleita vuosittain. Aivan heittämällä 1000 . . 1500 kuollutta / vuosi. Ajotyyli on aggressiivista ja joustavuutta ei enää ole. Valvontaa ei käytännössä ole ja tämä on poliitikkojen tahtotila kun lopettivat liikkuvan poliisin.

    • Anonyymi

      Autoilijat ei juurikaan aja liian lähellä konepyörä miehiä/naisia, enkä myöskään ole huomannut , että maantiepyörillä liikkuvat motoristit ajaisi liian lähellä autoja.
      Asia on sitten varsin toinen ja vaarallinen kaupungeissa liikkuvien mopo poikien takia, jotka on varsin hanakoita ajamaan kaupunkinopeuksissa vain muutaman metrin päässä auton takapuskurista.

      • Anonyymi

        Ongelma nykyään on valvonnan puuttuminen täysin. Mikko Paateron ja Päivi Räsäsen tekemä päätös lopettaa liikkuva poliisi 2014 sai aikaan nykyisen tilanteen. Tämä on poliittisten päättäjien tahtotila. Tästä asiasta ei tutkijat tai esimerkiksi media uskalla / halua kertoa suoraan. Vaarallisia ohituksia, hurjia ylinopeuksia yms. riittää maanteillä. Käytännössä sama tilanne kuin Venäjällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelma nykyään on valvonnan puuttuminen täysin. Mikko Paateron ja Päivi Räsäsen tekemä päätös lopettaa liikkuva poliisi 2014 sai aikaan nykyisen tilanteen. Tämä on poliittisten päättäjien tahtotila. Tästä asiasta ei tutkijat tai esimerkiksi media uskalla / halua kertoa suoraan. Vaarallisia ohituksia, hurjia ylinopeuksia yms. riittää maanteillä. Käytännössä sama tilanne kuin Venäjällä.

        Tuo turhan aikainen puskissa kyttääminen ja muu vastaava poliisin harrastamaa kyyläämistä olikin syytä vähentää, tuon lopettamistahan ei ole edelleenkään havaittavissa.
        Onhan mediassa jotkut tuota tarpeettoman kyttäämisen lopettamista arvostelleet eikä media ole kieltäytynyt tuollaistakaan mielipidettä julkaisemasta.
        Aina maantiellä on sattunut ja sattuu ja tapahtuu edelleen, turhan poliisi kyttäämisen määrästä riippumatta. Siihen verraten mikä Venäjällä on tilanne liikenneturvallisuuden suhteen, on meillä asiat vähintäänkin loistavalla tolalla, onhan suomi yksi maailman turvallisimmista maista liikenteestä puhuttaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo turhan aikainen puskissa kyttääminen ja muu vastaava poliisin harrastamaa kyyläämistä olikin syytä vähentää, tuon lopettamistahan ei ole edelleenkään havaittavissa.
        Onhan mediassa jotkut tuota tarpeettoman kyttäämisen lopettamista arvostelleet eikä media ole kieltäytynyt tuollaistakaan mielipidettä julkaisemasta.
        Aina maantiellä on sattunut ja sattuu ja tapahtuu edelleen, turhan poliisi kyttäämisen määrästä riippumatta. Siihen verraten mikä Venäjällä on tilanne liikenneturvallisuuden suhteen, on meillä asiat vähintäänkin loistavalla tolalla, onhan suomi yksi maailman turvallisimmista maista liikenteestä puhuttaessa.

        Asennevammaiset ihmiset eivät kykenen toimimaan sääntöjen ja rajoitusten velvoittamalla tavalla ilman valvontaa. Valvontaa tarvitaan siis tuollaisten asennevammaisten vuoksi. Täydellisessä maailmassa ei tarvittaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asennevammaiset ihmiset eivät kykenen toimimaan sääntöjen ja rajoitusten velvoittamalla tavalla ilman valvontaa. Valvontaa tarvitaan siis tuollaisten asennevammaisten vuoksi. Täydellisessä maailmassa ei tarvittaisi.

        Noita mainittuja asennevammaisia, sikäli kun on edes olemassa on vain häviävän vähän, joiden kyttäämiseen valjastettu poliisi armeija on kohtuuttoman suuri.


    • Anonyymi

      Ei pidä ajaa liian lähellä mitään muutakaan ajoneuvoa.

      • Anonyymi

        Kaasu on myös turvavaruste muun ohella.
        Turvaväli eteen, taakse ja sivuille.

        Kun autoilija sekoilee, ajavat sumpussa tai nopeus tai ajolinja seilaa, niin mahdollisimman paljon etäisyyttä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4314
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1809
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1549
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1370
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1325
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    Aihe