Edellytykset lapsen kanssa jaksamiselle

....................

Olen yh ja kärsin nykyisin yövalvomisista ja tukiverkoston puuttumisesta. Mielestäni, jos on suunnittelemattomasti raskaana, pitäisi miettiä millainen tukiverkosto on. Äidin omat vanhemmat, onko isä kuvioissa, isän vanhemmat? Jos lapsen kanssa valvoo yksin yöt vaikkapa 2 vuotta, menee sekä oma psyykkinen että fyysinen terveys. Kestäisittekö antaa lapsenne sijaisperheeseen tai adoptioon? Jaksaisitko raskauden ja siihen liittyvät pahoinvoinnin, lantion liitoskivut ja unettomuuden yksin? Jaksaisitko pitkän ja kivuliaan synnytyksen yksin kantamatta kaunaa lasta kohtaan ja saamatta synnytyksen jälkeistä masennusta?

Onko sinulla hyvät tulot ja säännöllinen työpaikka, onko viihtyisä ja rauhallisella paikalla sijaitseva asunto, onko sinulla auto lapsen kuljettamiseksi neuvolaan ja päivähoitoon? Jaksatko pestä kakkapyllyä 2-3 vuotta? Jaksatko tapella ruokapöydässä syömisestä kieltäytymisen ja ruoalla sotkemisen kanssa vuosikausia? Jaksatko pukea vastaan taistelevan taaperon joka ikinen päivä ja laulaa öisin "Levon hetki nyt lyö" siihen asti, kunnes leukojasi särkee?

Jos jaksat, olet valmis vanhemmaksi.

33

160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotain uhohtu

      Kestätkö yövalvomisten ym. tilapäisen fyysisen rasituksen sijaan mukavuusabortin aiheuttamat koko lopunelämän jatkuvat henkiset tuskat, kiduttavan syyllisyyshelvetin, omantunnon ryvetyksen, jopa jokaöiset painajaiset joissa surmatun lapsipolon henki kyselee julmuudella riistetyn elämänsä perään, monet tekijät oman käden kautta ennenaikaseen hautaan ajavan masennuksen, mahdollisen hedelmättömyyden jne. "pikku" vaivat?

      • ....................

        Ai lapsi kyselee vai? Onko lapsella aikuisen ihmisen sielu, joka suomen kielellä kyselee jotain? Kumma kyllä, pikkulapset eivät osaa kommunikoida millään kielellä....


      • Vähättelyä

        Kas kun synnytyksen jälkeinen masennus on silti huomattavasti yleisempää ja siihen vaikuttaa juurikin väsymys, tuen puute, vaativa vauva jne. Pahimmassa tapauksessa johtaa vauvan tappamiseen ja/tai äidin itsemurhaan. Mutta hys hys vaan tästäkin aiheesta, lapsihan tuo onnen eikä äidillä väliä sen jälkeen kun on toiminut synnytyskoneena. Eikä lapsellakaan sen jälkeen kun se on puskettu maailmaan, abortti kun on huomattavasti pahempi asia kuin syntyneen tappaminen. Mutta kerrohan, mitä sinä teet näiden masentuneiden äitien auttamiseksi? Ja mitä edes abortintehneiden itsemurhista varoittelet, eikö vastustajat juuri tätä toivokin? Mitä useampi lähtee oman käden kautta, sen parempi, hehän eivät ansaitse enää elää, näinhän se meni?


      • kerronpa minäkin

        "jotain uhohtu"

        Miksei mulle ole tullut mitään noista sinun luettelemistasi vaivoista:
        - henkiset tuskat
        - kiduttava syyllisyyshelvetti
        - omantunnon ryvetys
        - joka öiset painaiset
        - masennus
        - mahdollinen hedelmättömyys

        Taidan olla erikoistapaus. Lienenkö peräti ainoa, sellaisen käsityksen saa kun lukee näitä vastustajien juttuja. Vai ovatko ne vaan toiveita että kaikille abortin tehneille kävisi näin. Sentään n. 10 500 aborttia tehdään vuosittain.


      • kaikki vaivathan

        "Miksei mulle ole tullut mitään noista sinun luettelemistasi vaivoista: "

        sulla on, myönsit tai et. Ja sekös sua kismittää kun muut huomaa ne heti vaikka kuinka intät ja kiistät ummistuslappuset simmuilla :) siitä kertoo jo sekin ettet kykene vielä vuosikymmenten jälkeenkään rehellisyyteen siitä mitä teitkään ja kenelle.

        "- mahdollinen hedelmättömyys"

        Mistäs sen tiedät ettei tullu jos et sen jälkeen oo yrittänykään etkä ollu raskaana?

        " Vai ovatko ne vaan toiveita että kaikille abortin tehneille kävisi näin."

        Kaikista kukaan ei oo väittäny mitään mutta eipä sitä tartte monelle toivookaan kun näin näkyy käyvän jokatapauksessa. Onneks.


      • täti emilia
        kerronpa minäkin kirjoitti:

        "jotain uhohtu"

        Miksei mulle ole tullut mitään noista sinun luettelemistasi vaivoista:
        - henkiset tuskat
        - kiduttava syyllisyyshelvetti
        - omantunnon ryvetys
        - joka öiset painaiset
        - masennus
        - mahdollinen hedelmättömyys

        Taidan olla erikoistapaus. Lienenkö peräti ainoa, sellaisen käsityksen saa kun lukee näitä vastustajien juttuja. Vai ovatko ne vaan toiveita että kaikille abortin tehneille kävisi näin. Sentään n. 10 500 aborttia tehdään vuosittain.

        Miksei mulle ole tullut mitään noista sinun luettelemistasi vaivoista:
        - henkiset tuskat
        - kiduttava syyllisyyshelvetti
        - omantunnon ryvetys
        - joka öiset painaiset
        - masennus
        - mahdollinen hedelmättömyys


      • eipakkojoseienäätaho
        täti emilia kirjoitti:

        Miksei mulle ole tullut mitään noista sinun luettelemistasi vaivoista:
        - henkiset tuskat
        - kiduttava syyllisyyshelvetti
        - omantunnon ryvetys
        - joka öiset painaiset
        - masennus
        - mahdollinen hedelmättömyys

        Samat sanat, mutta toisin päin, abortteja voi teetättää niiden kahden toivottunsa lapsen saatuaankin.


      • Itsensä tunteva
        kaikki vaivathan kirjoitti:

        "Miksei mulle ole tullut mitään noista sinun luettelemistasi vaivoista: "

        sulla on, myönsit tai et. Ja sekös sua kismittää kun muut huomaa ne heti vaikka kuinka intät ja kiistät ummistuslappuset simmuilla :) siitä kertoo jo sekin ettet kykene vielä vuosikymmenten jälkeenkään rehellisyyteen siitä mitä teitkään ja kenelle.

        "- mahdollinen hedelmättömyys"

        Mistäs sen tiedät ettei tullu jos et sen jälkeen oo yrittänykään etkä ollu raskaana?

        " Vai ovatko ne vaan toiveita että kaikille abortin tehneille kävisi näin."

        Kaikista kukaan ei oo väittäny mitään mutta eipä sitä tartte monelle toivookaan kun näin näkyy käyvän jokatapauksessa. Onneks.

        Ei mulle ainakaan ole mitään vaivoja tullut aborttieni jälkeen. Päinvastoin elämä on ollut ihanaa jo kahden toivomani ja synnyttämieni lasteni kanssa. Ihanampaa kuin että olisin vääntänyt väkisin vastoin tahtoani vielä lisää lapsia ehkäisyn luistaessa (=kierukka petti)
        Jokainen nainen kyllä tietää ja tuntee itse, kuinka paljon haluaa lapsia omalle kontolleen synnytellä ja elätettäväkseen.


      • kerronpa minäkin
        kaikki vaivathan kirjoitti:

        "Miksei mulle ole tullut mitään noista sinun luettelemistasi vaivoista: "

        sulla on, myönsit tai et. Ja sekös sua kismittää kun muut huomaa ne heti vaikka kuinka intät ja kiistät ummistuslappuset simmuilla :) siitä kertoo jo sekin ettet kykene vielä vuosikymmenten jälkeenkään rehellisyyteen siitä mitä teitkään ja kenelle.

        "- mahdollinen hedelmättömyys"

        Mistäs sen tiedät ettei tullu jos et sen jälkeen oo yrittänykään etkä ollu raskaana?

        " Vai ovatko ne vaan toiveita että kaikille abortin tehneille kävisi näin."

        Kaikista kukaan ei oo väittäny mitään mutta eipä sitä tartte monelle toivookaan kun näin näkyy käyvän jokatapauksessa. Onneks.

        "Mistäs sen tiedät ettei tullu jos et sen jälkeen oo yrittänykään etkä ollu raskaana?"

        Tässäpä onkin sinulle pohdittavaa: tosiaan, mistä tiedän sen ja vastaus on: minä vaan tiedän......


      • kiemurtelu alkoi
        kaikki vaivathan kirjoitti:

        "Miksei mulle ole tullut mitään noista sinun luettelemistasi vaivoista: "

        sulla on, myönsit tai et. Ja sekös sua kismittää kun muut huomaa ne heti vaikka kuinka intät ja kiistät ummistuslappuset simmuilla :) siitä kertoo jo sekin ettet kykene vielä vuosikymmenten jälkeenkään rehellisyyteen siitä mitä teitkään ja kenelle.

        "- mahdollinen hedelmättömyys"

        Mistäs sen tiedät ettei tullu jos et sen jälkeen oo yrittänykään etkä ollu raskaana?

        " Vai ovatko ne vaan toiveita että kaikille abortin tehneille kävisi näin."

        Kaikista kukaan ei oo väittäny mitään mutta eipä sitä tartte monelle toivookaan kun näin näkyy käyvän jokatapauksessa. Onneks.

        "mistä tiedän sen ja vastaus on: minä vaan tiedän...... "

        Niin?? Eli oot ollu senkin jälkeen raskaana? Vai oliko ihan sitä mutua taas... :)


      • kerronpa minäkin
        kiemurtelu alkoi kirjoitti:

        "mistä tiedän sen ja vastaus on: minä vaan tiedän...... "

        Niin?? Eli oot ollu senkin jälkeen raskaana? Vai oliko ihan sitä mutua taas... :)

        "kiemurtelu alkoi"

        Siinäpä sinulle pohtimista........


      • jakso kiinnostaa joo
        kiemurtelu alkoi kirjoitti:

        "mistä tiedän sen ja vastaus on: minä vaan tiedän...... "

        Niin?? Eli oot ollu senkin jälkeen raskaana? Vai oliko ihan sitä mutua taas... :)

        "Siinäpä sinulle pohtimista........ "

        Eli koska et kykene kertoon miten, voidaan päätellä vain yksi asia; et voi tietää mitenkään veikö abortti hedelmällisyytees ;) "ku mä nyt vaan tiedän" = pelkkää mutumutua.


      • kerronpa minäkin
        jakso kiinnostaa joo kirjoitti:

        "Siinäpä sinulle pohtimista........ "

        Eli koska et kykene kertoon miten, voidaan päätellä vain yksi asia; et voi tietää mitenkään veikö abortti hedelmällisyytees ;) "ku mä nyt vaan tiedän" = pelkkää mutumutua.

        "jakso kiinnostaa joo"

        Enpä kerro en, saat pohtia asiaa ihan itse ja tehdä oletuksia..........sanonpa vaan että on 100% tieto.


      • äityli.

        lapsipolon henki kyselee julmuudella riistetyn elämänsä perään


      • edelleen sabotoitua

        " ei kukaan muukaan tuntemani abortin teettänyt."

        ja sulla oli se kakkitieto-ylimeedion pallo josta senkin voit tietää?

        "Siksi päätin että kaksi lasta riittää, enkä ole aborttia katunut kertaakaan,"

        Ja kun sitäkään ei voi tietää mitenkään katuuko ja katkerasti vielä joku synkeä päivä..


      • sääliks käy
        kaikki vaivathan kirjoitti:

        "Miksei mulle ole tullut mitään noista sinun luettelemistasi vaivoista: "

        sulla on, myönsit tai et. Ja sekös sua kismittää kun muut huomaa ne heti vaikka kuinka intät ja kiistät ummistuslappuset simmuilla :) siitä kertoo jo sekin ettet kykene vielä vuosikymmenten jälkeenkään rehellisyyteen siitä mitä teitkään ja kenelle.

        "- mahdollinen hedelmättömyys"

        Mistäs sen tiedät ettei tullu jos et sen jälkeen oo yrittänykään etkä ollu raskaana?

        " Vai ovatko ne vaan toiveita että kaikille abortin tehneille kävisi näin."

        Kaikista kukaan ei oo väittäny mitään mutta eipä sitä tartte monelle toivookaan kun näin näkyy käyvän jokatapauksessa. Onneks.

        lapsi parkoja....
        Parempihan sen ois ollu syntyä sellaselle joka kykenee aitoon äidinrakkauteen, eikä kylmäävän tunnevammaseen omanavan mädättämään ilmapiiriin jossa on jatkuvassa hengenvaarassa kun "äippä" saa itsekkyysoikun missä lapsi on vain koko "elämän" tiellä ja nirri pois... Sääli todellakin lapsia, ja toivottavasti pääsee ajoissa turvaan kunnollisten ihmisten hoiviin, ennenkun on liian myöhästä..


      • hätärynkky käy :)
        jakso kiinnostaa joo kirjoitti:

        "Siinäpä sinulle pohtimista........ "

        Eli koska et kykene kertoon miten, voidaan päätellä vain yksi asia; et voi tietää mitenkään veikö abortti hedelmällisyytees ;) "ku mä nyt vaan tiedän" = pelkkää mutumutua.

        "Enpä kerro en, saat pohtia asiaa ihan itse ja tehdä oletuksia.........."

        Ei mua kuule kiinnosta tuhlata aikaani lapsellisiin arvuutteluihin, mitä sä oikein itestäs kuvittelet :D asia siis on kuten oletettiin, 100% varmuudella ET voi tietää sitä :)


    • abortin jälkeen

      masennus tappaa (johtaa itsemurhaan) 6 kertaa useemmin kun synnytyksen jälkeen. Sehän johtuu pelkästään hormoonitasojen romahduksesta ja on useimmiten täysin tilapäistä.
      Mutta hys hys tosiaan vaan tästäkin... "solumöykyn poisto" tuo vapauden onnen huuman eikä lapsella väliä kunhan omanapa-akka saanu toimia murhakoneena.

      "abortti kun on huomattavasti pahempi asia kuin syntyneen tappaminen"

      Onko? Sama asia tehdään eri ikäselle lapselle, mutta mitäs väliä nyt "limakilmpeillä" onkaan..
      Kerroppa mitä sinä teet aborteistaan traumatisoituneiden auttamiseksi, ennenkun alat tivaileen muilta mitään,..?

    • mutu mutu..

      "Tuollainen "6 kertaa useemmin" ei taida pitää paikkansa."

      Ei taida? :D Voithan sä kiistää sen mikä ei miellytä vaikka tutkimukset kertoo ihan muuta :)

      "Ei siis auta, että lapsen antaa pois. Lapsesta ei tule terve muutenkaan. Myös viinanhimo periytyy. Näissä tapauksessa abortti on hyvä ratkaisu."

      Hahhah!!! Todisteita sitten vaan näillekin mutuilles, että siitä tulis varmasti ja jotain pysyvää vahinkoo, ja etenkin että väkivallon tappaminen ois parempi kun joku mahdollinen riski johonkin ongelmiin elämässä, mitä nyt tulee väitäsmättä jokaiselle jokatapauksessa, mutta useimmat on kappas vaan, silti mieluummin hengissä :)

      "Eikä se masennus johdu siitä abortista vaan on ollut abortin tekemisen syy. "

      No juu eipä tietenkään, millonkas lapsentappaminen syyllisyystuskineen oiskaan se syy :DDD ja ne todisteet tästäkin uupuu tottakai. No, eipä johdu sitten samalla logiikalla synnytyksestäkään, ikinä, vaan siihen on aina jotkut ihan muut taustasyyt :)

      • Lapsen oikeus

        Kyllä lisääntymään haluavilla ihmisillä on vastuu uuden elämän laadustakin. Ei se vaan riitä, että päättää holtittomasti lisääntyä ja huitaisee kädellä tulevaisuudelle kuten sinä"mitä nyt tulee väistämättä jokaiselle". silläkö oikeutat lasten kaltoinkohtelun? Että kun vaan synnyttää ja sama mitä niille lapsille on tarjolla elämässä? Mikä pahinta jotkut suunnitelmallisesti ryhtyy mukavuusadoptioon eli heivaa lapsensa toisille kun itse vaan halutaan kattoo telkkaria ja häiriköidä ihmisiä netissä. Eikä yhtään tiedä mitä pedofiileja ja ihmiskauppiaita ne adoptiovanhemmat on. Mutta eihän sillä ole mitään väliä abortinvastustajalle, eikä abortinvastustaja piittaa syntyneistä.

        Jokaisella lapsella on oikeus syntyä toivottuna ja rakastettuna ja oikeus molempiin vanhempiin. Jos ei näitä pysty takaamaan, niin abortti on ainut vaihtoehto.


      • **''**

        Kyllä se niin on kuin joku kirjoitti. Monesti abortin syy on äidin henkinen epävakaisuus ja masentuneisuus. Sitten täällä väitetään että nämä jo ennen aborttia olleet terveyshaitat johtuvat abortista.
        Vaan tosiasiathan täällä kiistetään jyrkästi. en tunne yhtään, itseni mukaanlukien joka olisi abortitin takia masentunut, sensijaan synntyksenjälkeistä masennusta on ollut monessa minunkin tuttavapiirissäni.


      • NIIIN kiperää on :)

        " Sitten täällä väitetään että nämä jo ennen aborttia olleet terveyshaitat johtuvat abortista. "

        ja kiistä jyrkästi kaikki lukuisilla tutkimuksilla todetut tosiasiat.

        "sensijaan synntyksenjälkeistä masennusta on ollut monessa minunkin tuttavapiirissäni."

        Mitään muuta et halua tietenkään nähdäkään :D kumma etten mä tunne ketään siitä masentunutta, sen sijaan se aborttimasennus tunkee läpi täällä monenkin puolusteluista.

        Ja tästäkin taas näköjään poistettu kasa vastauksia... kappas vaan!

        "silläkö oikeutat lasten kaltoinkohtelun?"

        Missähän tässä turhaa tappamista vastustavat sellasia olikaan oikeuttanu?? Kyllä ne väkivallan oikeuttajat on joitain ihan muita...

        "Mikä pahinta jotkut suunnitelmallisesti ryhtyy mukavuusadoptioon eli heivaa lapsensa toisille kun itse vaan halutaan kattoo telkkaria ja häiriköidä ihmisiä netissä"

        Ja toiset mukavuustappaa ja heivaa lapsen viemäriin että saa tehdä tota samaa...

        " jotka raiskaa, kiduttaa ja muuta oikein mukavaa."

        Monetko vanhemmat on tälläsiä siellä sun pinkkikuplas fantasiatodellisuudessas?

        " Mutta eihän sillä ole mitään väliä abortinvastustajalle,"

        Sieletäpä sitä taas tursuaa sairasta valhesyytöstä parhaaltakin paatostelijalta vastustajista jotka luotsikamujen armosta tietenkin saa jäädä kukoistaan tänne...!! Mutta vastaaminen ja valheiden oikominen onkin ehdoton HYSHYSS :DD kuten monet kerrat jo nähty...

        "eikä abortinvastustaja piittaa syntyneistä."

        Ja sinkö sitten piittaat minkään ikäsistä lapsista, tai edes niiden hengestä?!

        "Jos ei näitä pysty takaamaan, niin abortti on ainut vaihtoehto. "

        Odotellaan edelleen sitä yhtäkin pätevää perustelua miks väkivaltanen kuolema kohdussa ois "parempaa" kun elämä adoptiokodissa...


    • Hoh-hoijaa

      Aborttiasiamisten provo-kirjoituksissa synkistellään hyvää elämää. Tavoitteena on lapsi- ja perhevastaisuuden sekä yleisen apatian lietsominen. Valheesta, nurjamielisyydestä, pahoinvoinnista ja väkivallasta syntyvät mukavuusabortit.

    • Ketjun aloittaja

      Hyvä että tästä tuli vilkas keskustelu! Synnytys käynnistetään samoilla lääkkeillä (Cytotec) kuin abortti. Olen käynyt puhumassa traumoista ammatti-ihmisten kanssa, mutta ei varmaan mikään auta. On vähän eri asia tuleeko pihalle 30g vai 3 kg.

      En vielä tuleeko meille tukiperhe vai sijaisperhe. Iso halaus kaikille, jotka tekevät tukiperhe/sijaisperhe/adoptiotyötä, eivätkä vaan länkytä paskaa täällä!

      • ?????

        Minkä ikäinen lapsi sinulla on?


    • valmiudet äidiksi?

      Aloittajalla on hyvä pointti. Suomessa sosiaaliturva takaa kyllä sen että taloudellisesti kuka tahansa kyllä pärjää, vaikka sitten nuukasti eläen, lapsen kanssa mutta valtio ei voi taata yksittäisen äidin psyykkistä jaksamista. Mikään virallinen auttamistaho ei voi auttaa jollei ihmisellä itsellään ole voimia ja halua hakea apua, vain hyvä sosiaaliverkosto on uuden äidin tukena kotonakin.

      • toisenlainen käsitys

        Käsittääkseni neuvolassa puututaan aika pian äidin väsymykseen ja jaksamattomuuteen. Isolla osalla neuvolahenkilökuntaa on kyky nähdä asioiden oikea laita vaikka äiti/isä muuta esittääkin. Tai ainakin minulle on omasta ja monien tuttavien puolesta jäänyt sellainen kuva että heti ollaan tyrkyttämässä perhetyöntekijää yms.


    • kokemus..

      Jokaiseen kysymykseesi on myös helppo vastata kyllä jos ei ole mitään tajua siitä mitä se oikeasti on. Kukaan lapseton ihminen ei voi sanoa täysin varmaksi että kestääkö kaiken tuon.


      Omasta kokemuksestani voin sanoa sen verran että joskus yksin pärjää paremmin kuin kaksin. Kun on raskana yksin, niin siihen kaikkeen on jo varautunut ja asennoitunut. Aina se kumppanikaan ei ole mukana sillä tavalla kuin toivoo. Eli vaikka oltaisiin yhdessä, niin loppujenlopuksi se on yleensä äiti joka hoitaa suurimman osan yksin. Mies ei aina osaa tukea raskaana olevaa naista. Näinollen nainen voi tuntua olevansa "yksin vaikka onkin kaksin" Silloin helposti tulee vielä enemmän katkeruutta. En nyt mitenkään liputa yksinhuoltajuuden tai yksin raskaana olemisen puolesta, en todellakaan. Tuon vain sen toisen puolen esille.

      Itse jäin yksin heti alkuraskaudessa. Minulla oli muutama viikko aikaa miettiä mitä raskaudelle teen. Päätös oli minulle helppo ja jatkoin raskautta. Silloin kuitenkin tutustuin tähän palstaan ja sen jälkeen aina välillä käyn täällä pyörähtämässä. Kun päätin jatkaa raskautta tein samalla tietoisen valinnan pärjätä yksin. Peruslähtökohdat oli kunnossa (vakityö, asunto, tukijoukot omasta puolesta yms) Ystävä piirissäni oli raskaana 2 henkilöä samoihin aikoihin kun minä ja voi että sitä valituksen määrää näiltä kahdelta ihmiseltä. Milloin ei mies autanut tarpeeksi --> ei käynyt kaupassa, ei hieronut jalkoja, ei siivonnut, tuli myöhään kotiin, joi olutta yms.. Välillä oikeasti ajattelin että miten nämä ihmiset pärjää, kun joka asiasta piti valittaa.. Itse olin alusta asti tehnyt nämä kaikki yksin ilman apua. Tarpeeksi kun noita valittamisia kuunteli, niin tulin siihen tulokseen että ehkäpä minulla on asiat sitten jollain tasolla paremmin kuin heillä. Eipähän tule pettymyksiä kun toinen ei siivoa tai käy kaupassa :)

      Pakko sanoa että kyllähän sitä toista puoliskoa kaipasi raskauden aikana. Varsinkin kun maha kasvoi niin oli vaikea tehdä asioita niinkuin ennen, kauppakassit painoi hirveästi yms. Synnytys oli pitkä ja rankka, mutta siitä selvittiin hienosti. En kuitenkaan nää pienintäkään syytä olla siitä katkera lapselleni. Kaiken sen työn ja tuskan synnytyslaitoksella tein lapseni eteen, jokainen kipeä supistus oli asia joka toi lapseni lähemmäksi minua. Synnytyksen jälkeinen masennus taasen saattaa tulla kenelle tahansa, siinä ei tukiverkostot tai muutkaan auta jos masennus meinaa tulla. Masennus on katala tauti ja se tulee jos on tullakseen, ei se katso varallisuutta, asuinaluetta, siviilisäätyä tai sukupuolta.

      Lapsen syntymä oli parasta mitä minulle on koskaan tapahtunut. En olisi halunnut olla lapsesta hetkeäkään erossa. Eräs parisuhteessa oleva tuore äiti sanoi lapsen ollessa parin kk ikäinen että "minun on pakko päästä jokapäivä miehen työpäivän jälkeen johonkin, pää hajoiaisi muuten" Itselläni ei olisi tullut pieneen mieleenkään sanoa noin. Olenpahan kuullut myös valitusta siitä miten vaikea on laittaa pyykkejä kuivuun, siivota tms. kun mies on esim. töissä. Kaikesta tehdään niin vaikeata ja ollaan uusavuttomia ja valitetaan minkä keretään kun mies ei ole paikalla. yksin lapsenkanssa ollessa on jo asennoitunut tuohon kaikkeen eikä niistä tarvitse joka kulmassa vikistä. Kai sitä on alusta asti keksinyt ratkaisut pyykkien laittoon ja siivoamiseen kun on ollut pakko.

      Univajetta on kertynyt ja paljon, välillä on erittäin tuskasta kun lapsi huutaa vaatteita pukiessa.. Näitä samoja ongelmia on kuitenkin ihan jokaisella lapsiperheen äidillä ja isällä. Jos toinen osapuoli on töissä, niin toinen on yksin lapsen kanssa sen päivän ajan. Sekin voi olla rankkaa.. Vaikka lähtökohdat olisi täydelliset lapsen hankinnan aikana, niin toinen voi vaikka kuolla odotusaikana, silloinkin ollana yksin lapsen kanssa.

      Ja vielä kerran, en missään nimessä liputa yksinolon perään! Haluan vain tuoda esille sen että joskus yksin on oikeasti helpompaa. Kaikki on omasta asenteesta ja halust kiinni. Jos päättää pärjätä, niin todennäköisesti pärjää ja jos on jo valmiiksi luovuttamisen kannalla niin silloin todennäköisesti epäonnistuu.

      Peruslähtökohta lapselle on kuitenkin kaksi toistaan rakastavaa vanhempaa ja turvallinen koti, en siis todellakaan pyhistele tätä omaa tilaani. Minusta tuntuu todella pahalta lapsen kannalta kun isä ei halua olle tekemisissä oman lapsen kanssa. Uskon kuitenkin että pytyn tarjoamaan lapselleni hyvän elämän jossa on turvallista kasvaa. Lapsi menee kaikessa aina edelle.

      • kokemus jaktaa

        jatkoa ylläolevaan...


        Aloituksesi oli jokapauksessa hyvä, mutta sitä ei olisi pitänyt osoittaa vaan yksinlasta odottavalle, vaan aivan kaikille. Itse ainakin nään omani ja monen muun yksinhuoltajan tilanteen sellaisena että se on parempi kuin monella perheellisellä. esim. tukiverkostot --> monet asuvat eri paikkakunnilla kuin missä sukulaiset, näin ollen lapsen äiti ja isä jakavat kaiken hoitamisen kaksin eikä sukulaiset voi auttaa ollenkaan. Sitten taas yksinlapsen kanssa olevalla voi olla sukulaiset lähellä jolloin auttajia on paljon enemmän kuin mitä tuolla idyllisellä perheellä.


    • nantzi

      Olen saanut ensimmäisen lapseni yksin ja toisen lapsen sain nykyisen aviomieheni kanssa. Toisen lapsen synnytys oli hel*ttiä, repesin täysin enkä istunut pitkään aikaan. Synnytyksen jälkeen masennuin ja suorastaan ihnosin lastani.

      Kolmas raskaus sai loppunsa abortissa juurikin tuon yhdessä koetun raskauden ja synnytyksen jälkeen.

    • natzi

      Viemäriin survasin ku solumöntin elämän säästäminen ois ollu niin hirveetä.

    Ketjusta on poistettu 82 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe