Persona non grada-listaus kotisivuille

kusetuksiin kyllästy

Onko mitään laillista tapaa ilmoittaa firman kotisivuilla listaa asiakkaista, jotka eivät ole maksaneet. Summat ovat olleet 10-200eur ja näitä pikkusummia ei olla menty oikeuteen saakka istumaan, vaan kirjattu tappioksi.

Onko mahdollista ilmoittaa lista asiakkaista jotka ovat yritykselle velkaa, eli nimi, osoite, puh.numero ja valvontakameran kuvaakin on näiden huijarien naamasta, josta saisi kuvankin otetua.

Suurin osa näistä on yksityisasiakkaita, yrityksiltä olemme rahat saaneet ellei ole menneet konkurssiin mutta niitä en ole laittamassakaan listaan ellei kyse olisi selvästä huijauksesta.

Olemme toki jo kiristäneet käytäntöjä entisestään ja nyt on jo vaika saada meiltä rikoshyötyä, mutta samalla tämä vähentää valitettavasti myös oikeasti rehellisiä asiakkaita kun emme voi olla joustavia.

9

102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Möttönen

      Suomessa on käsittääkseni tuolainen lista laiton ellei se ole asiakastiedon yms tahon julkistama koska näillä credit yhtiöillä on vain luottokelpoisuuden arvioinnin oikeus Suomessa, tosin siinä voisi olla bisnes jos alkaisit luottoluokittamaan ihmisiä ja yrityksiä koska asiakastiedolla on monopoli..Ja sikäli aika helppoa hommaa.
      Perusta luottoluokitusfirma, finanssivalvonnalta lupa, kerrot miten suoritat arvioinnin ja että toiminta on laillista ja hyvätapaista(nämä viimeiset sanat on sitten veteenpiirretyt viivat)

    • Mustat firmanimet

      Yksityishenkilöiden nimiä tai tunnistettavissa olevia identifikaatioita et voi sivustolalsi julkistaa. Siinä on niin monta henkilösuojan lakipykälää välissä.

      Firmoista voisi julkistaa nimiä jotka eivät ole laskujaan maksaneet. Kuluttajavirastokin pitää kotisivullaan Musta Listaa, jossa luetellaan firmoja jotka eivät ole noudattaneet heiltä saamiaan korjauskehoituksia.

      Mielestäni tässä firmojen osalta ei ole mitään monopolia kellään, markkina on avoin. Tietenkin herjauskanteita ja vahingonkorvauskanteita ym. voidaan sivuston pitäjää vastaan nostaa. Mutta ei poliisi sitä saittia sulkemaan tule.

    • kusetuksiin kyllästy

      Mielestäni kuluttajilla on liikaa oikeuksia ja liian vähän velvollisuuksia. Ensinnäkään tavaran myynnissä verkkokaupassa on palautusoikeus. Miksi asiakkaalla ei ole velvollisuutta tietää mitä ostaa. Vaatteissa palautuksen ymmärrän, mutten esim. pölynimurissa. ellei siinä ole vikaa.

      Nykyään asiakkaat ottavat jopa ensin yhteyttä kuluttajasuojaan ennen kuin on edes neuvoteltu kaupan kanssa reklamaatiosta.

      Sitten osa asiakkaista alkaa valittaa vasta usean päivän jälkeen millon mistäkin ja vaatimaan rahoja takaisin ilman että tuotteessa tai palvelussa on ollut vikaa. Uhataan jopa poliisilla, lakimiehillä jne. ellei saa rahojaan takaisin ja purettua kauppaa ja joskus haluavat purkaa jopa palvelun ja saada matkakorvauksia jne.

      Miten palvelun voi purkaa kun työ on jo tehty? Sitä olen kysynyt monesti näiltä asiakkailta saamatta järkevää vastausta. Käytännössä tämä siis tarkoittaisi rakennusalalla että esim. terassi purettaisiin ja maksettaisiin takaisin työn ja lankkujen hinta. Emme ole rakennusalalla, mutta siis se vastaisi siis samaa, eli epäkurantin tavaran vastaanottamista takaisin ja maksamalla kaikki kulut asiakkaalle.

      Miksei kuluttajilla ole sitä velvollisuutta että tietävät mitä haluavat, kuluttajasuoja on aina heidän puolellaan vaikka olisi ihan järjettömiä vaatimuksia. Myös nämä on meillä Persona non grada-porukkaa, sillä levittävät sitten suutuspäissään paskapuheita yrityksestä, että olemme huijareita jne., netissä kun voi anonyymisti haukkua muita.

      • Reilukauppa

        Yhteiskunnan etu olisi jos sekä epärehelliset asiakkaat että firmatkin laitettaisiin kuriin. Suoranaisesti epärehelliset toimijat samoin kuin lakien kannalta harmaalla alueella kepulikonstein toimivat osapuolet vievät luottamuksen ja ilman luottamusta kaupanteko kärsii molemmin puolin.

        Pulmahan on se, että yksittäisen asiakkaan tai firmankaan ei useimmiten kannata lähteä käräjöimään yksittäistapauksista.

        Asiakkaan kannalta onneksi viranomaiset kuten kuluttajavirasto voivat ottaa asiaan kantaa tai ratkaistakseen yleisen ongelman ja määritellä kepulikonstit tuomittavaksi toiminnaksi

        Firmojen puolella ei taida vastaavaa firmojen yleistä etua ajavaa instanssia olla. Ehkä firmojen kannattaisi vaan ottaa ongelmatapauksista opikseen, kommunikoida paremmin ja dokumentoida, että kaupan ehdot on kommunikoitu ja asiakas ne ymmärtänyt.


    • ölkölköl

      Kannattaisikohan katsoa peiliin, ennen kuin alkaa parjata asiakkaita.

      • kusetuksiin kyllästy

        Et taida olla yrittäjä. Purkaisitko sinä esim autosta asentamasi pakoputken ja maksaisit kuluttajalle rahat takaisin ja palauttaisit siis täyden hinnan putkesta työt ja antaisit matkalulut? Asiakas on kutenkin sopinut työn ja maksanut.

        Tälläsiä pölvästejä oikeasti on, onneksi on hyviäkin asiakkaita, mutta monet on oikeasti jotenkin päästään vialla vaatimuksiensa kanssa.

        Ne asiakkaat jotka ei tajua koko alasta tai mistään muustakaan paljoa mitään, ovat pahimpia. He kun eivät edes ymmärrä kun selittää mitä kaikkea on tehty. Sitten soittaakin kuluttaja-asiamies jolle asiakas on valheellista propagandaa selittänyt ja vaaditaan vähintään alennusta. Tämä yleistynyt nyt laman aikana, eli osa asikkaista kusettaa.

        Jos joku yrittäjä ei ole törmännyt hankaliin asiakkaisiin, saa olla onnekas, itselläni tämä alkanut nyt vasta tämän laman myötä. Eli kun ihmisillä rahat vähissä, niin yrittävät kikkailla vaikka mitä. Olen ollut jo kauan yrittäjänä ja maine luotettavana firmana on kova.


      • 17+6
        kusetuksiin kyllästy kirjoitti:

        Et taida olla yrittäjä. Purkaisitko sinä esim autosta asentamasi pakoputken ja maksaisit kuluttajalle rahat takaisin ja palauttaisit siis täyden hinnan putkesta työt ja antaisit matkalulut? Asiakas on kutenkin sopinut työn ja maksanut.

        Tälläsiä pölvästejä oikeasti on, onneksi on hyviäkin asiakkaita, mutta monet on oikeasti jotenkin päästään vialla vaatimuksiensa kanssa.

        Ne asiakkaat jotka ei tajua koko alasta tai mistään muustakaan paljoa mitään, ovat pahimpia. He kun eivät edes ymmärrä kun selittää mitä kaikkea on tehty. Sitten soittaakin kuluttaja-asiamies jolle asiakas on valheellista propagandaa selittänyt ja vaaditaan vähintään alennusta. Tämä yleistynyt nyt laman aikana, eli osa asikkaista kusettaa.

        Jos joku yrittäjä ei ole törmännyt hankaliin asiakkaisiin, saa olla onnekas, itselläni tämä alkanut nyt vasta tämän laman myötä. Eli kun ihmisillä rahat vähissä, niin yrittävät kikkailla vaikka mitä. Olen ollut jo kauan yrittäjänä ja maine luotettavana firmana on kova.

        Olisi mahtavaa, jos venkoilevien asiakkaiden nimet voisi laittaa sivuilleen. Tai voihan ne laittaa, mutta virkavalta puuttuu asiaan ja antaa sapiskaa. (Tietotekniikassa kaikki on tosin mahdollista, jopa täysin tekijää jäljittämättömissä oleva luettelo ja täysin jäljittämättömissä oleva luettelon täydentäjä. Ainut ongelma olisi sivuille pääsy..)
        Pahimpia asiakkaita eivät ole ne jotka eivät tajua mistään mitään, vaan ne, jotka tajuavat. Tajuavat kuluttajan oikeudet valitukseen mistä asiasta tahansa ja kuluttaja-asiamiehen myönteisen suhtautumisen "väärin kohdeltuun".
        Epärehellinen kuluttaja pystyy kusettamaan yrittäjää mielin määrin. Kusetus kohdistuu useimmin pieneen yritykseen. Suuria yrityksiä harvoin uskaltavat huiputtaa, kun tietävät saavansa pätevän vastustajan.
        Valitusten tarkoituksena on useinkin laskun pienentäminen tai jopa nollaaminen. Pahimmassa tapauksessa kuluttaja on teettänyt työn uudelleen toisella firmalla ja vaatii alkuperäistä firmaa maksamaan laskun. Kuluttaja ei tietenkään maksa alkuperäisen firman laskua. Kaksion maalaaminen voi siis olla todella edullista.
        Kokematon firma voi suostua laskuttamaan toista firmaa pelkästään asiakkaan pyynnöstä. Näinkin on tapahtunut. Riita laskusta siirtyy siis yritysten väliseksi. Kuluttaja pääsee halvalla.
        Tiedän mitä teen ja miten. Joskus, ja vain joskus olen tehnyt työn huonosti, ja silloinkin väsymyksestä tms. asiasta johtuen. Asiakkaan palautteen perusteella olen selvittänyt asian ja korjannut työni jäljen tarvittaessa.
        Jos asiakas käyttää ääntään voimallisesti ja uhkaavaan sävyyn, tiedän olevani vahvoilla. Epävarma ihminen yrittää käytöksellään saada yrittäjän pelokkaaksi ja suostumaan vaatimuksiinsa. Kokenut yrittäjä ei tähän ansaan mene.


    • Juupassjuu

      Eikös ulkomailla sijaitseva palvelin riitä tähän, millä ne sen sulkisivat? Sama sivusto voisi täyttää atrpeet muillekin huijareille, pedofiileillä yms.

      • 188

        Jo on ideoita. Laittaisitko sinne sivulle sitten näin: Matti Möttönen ei ole maksanut Yritys oy:lle 500 e:n laskuaan. Ja siitä ei sitten kukaan osaisi päätellä, että minkä firman tekosia tuo on...

        Ja sitten laskuni maksavana asiakkaana mä en veisi rahojani firmaan, joka mollaa sivuillaan asiakkaita, edes velkaa jääneitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      2746
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe