Lapseni ei pysy uskomassa, olenko huono äiti?

mammaleena

Lapsistani yksi toisensa jäläkeen on ruvennut kieltämään uskonsa. Järkytyimme, kun ensimmäinen lapsi joutui maailmaan kaksi kuukautta sitten. Tyttäremme oli rakastunut epäuskoiseen poikaan. Varoittelimme tytärtämme, mutta hän vakuutti, että kykenee olemaan uskovainen, vaikka olisikin naimisissa epäuskoisen pojan kanssa. Kaksi kuukautta sitten saimme kuulla sivureittien kautta: tytär on muuttanut pojan kans yhteen. He ovat siis avoliitossa! Puhuttelimme tytärtä, mutta hän katkaisi välit meihin. Sitten alkoi tapahtua. Kaksi poikaamme ja kaksi tytärtä jätti uskon. Yhdestä emme tiedä. Kotona asuviakin on vaikeampaa saada seuroihin. Olemmeko jotenkin epäonnistuneita vanhempina. Toisaalta kylällämme on ollut viimeaikoina muitakin uskon kieltäjiä.

25

327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Surtur

      Penskat käyttää omia aivojaan, mikäs siinä? :D

      • äiti minäkin

        Lapset näkyvät olevan fiksumpia mitä äiti. Et silti ole huono äiti.


    • Ateisti81

      Nimen omaan! Lapsesi eivät halua elää enään rajoittavassa elämässä. Jokainen päättää itse mihin uskoo ja mihin ei. Kunnioita lastesi päätöstä. Muista että kaikesta huolimatta he ovat sinun lapsiasi. Enkä tarkoita, että uskontonne on jotenkin huono, mutta ei siihen voi väkisinkään uskoa. No itse olen ollut aina ateisti, mutta ei minulla mitään uskontoja vastaankaan ole. Uskokoon jokainen mihin haluaa tai sitten ei mihinkään. Omavalinta

    • ex-vl3

      Et ole huono Äiti. Lapsesi vaan haluavat elää Niin kuin normaalit ihmiset elää. Tiedän paljon sellaisia ihmisiä jotka on kieltäny joskus uskon ja kun elämä alkaa potkia päähän tekkee sitten parannuksen. Ite oon ex-vl Enkä ikinä ala enää noudattamaan mOista uskontoa ja se määräyksiä. Huom Rakasta Lastasi sellaisena kuin hän on Älä syrji ainakaan vaikka on ex-vl. Minun Porukat Syrjii minua.

    • lllllecha

      Nykynuoret ei enää koe uskoa samana kuin ennen on opetettu.Ei pidetä pahana olla maailmasa, kuunnella musiikkia tai käyä elokuvissa. Tai tapailla muita ihmisiä. Ja siinä jää seurakäynnit yms. koska alkaa tajuaan ettei tarvitse olla jotain mitä ei ole, vaikka on uskovainen. Ja tämä suuntaus on minusta hyvä, ja se on lestoillekin hyvä,jos yhtään välitätte lapsistanne, niin annatte heidän olla liikkeessä mukana ja elää myös omaa elämäänsä. Liike on aina turva johon he voivat palata jos menee liian pahaksi maailmassa meno.

      • pimeässä hiihtäjät

        SIis et tajua mitään koko asiasta, eli Raamatullisesta seurakunnasta, joka on kaikkea muuta kuin jokin veeälporukka.


    • bgfdvgfbhgn

      Uskonnothan ovat suurta huijausta ja itsepetosta. Ei ole mitään kuolemanjälkeisyyttä. Ole hyvilläsi, että sinulla on niin älykkäitä lapsia, että he tämän ymmärtävät.

    • sentraalisanteri

      Nykyaikana yhä harvemmat uskovat. Yhä useampien vl-perheiden lapset ovat uskaltautuneet kokeilemaan rajojaan. Monet ovat huomanneet: eihän tää maailma niin kauhea paikka olekkaan. Mitä aikaisemmin vl-ihminen irtaantuu liikkeestä, sen parempi. Meinaan vl-kulttuuri on niin kaukana valtakulttuurista. Myöhemmällä iällä et opi enää niin nopeasti valtakulttuurin sääntöjä ja lainalaisuuksia. Olet ikuisesti muukalainen. Monet liian vanhalla iällä erkaantuneet eivät ole kuuluneet enää mihinkään, ei taustayhteisöön, eikä valtaväestöön.

      • 78hf

        En tajua miksi pitää tehdä niin iso ero vl uskovaisten ja muiden välille. Samanlaisia ihmisiähän me kaikki olemme. Ei ole mitään kulttuurieroja, paitsi vl:llä isot perheet. Mutta kyllähän vl:'äkin on sinkkuja jotka asuu yksin, ei se niin vaikeaa ole olla joskus ihan itekseenkin.


      • Sentraalisanteri
        78hf kirjoitti:

        En tajua miksi pitää tehdä niin iso ero vl uskovaisten ja muiden välille. Samanlaisia ihmisiähän me kaikki olemme. Ei ole mitään kulttuurieroja, paitsi vl:llä isot perheet. Mutta kyllähän vl:'äkin on sinkkuja jotka asuu yksin, ei se niin vaikeaa ole olla joskus ihan itekseenkin.

        Rajat on tehty sen takia isoiksi, että sillä saataisiin paremmin jengin pysymään omissaan.
        Jos olette nähneet TV:ssäkin useammin näytetyn "Ainoa oikea Jumala", siinä tämän ohjelman päätähti, perheen äiti kertoo omasta äitistään, kuinka se kokeili rajojaan. Hänen äiti kävi yhteisön ulkopuolella, mutta elämä siellä oli täysin erilaista, joten palasi omiensa joukkoon... Mutta mutta. Hän ei jaksanut vanhoillislestadiolaistakaan elämää. Lopulta hän päätyi itsemurhaan.
        Myös tämä perheen äiti olisi halunnut käydä teatterissa yms. mutta hän joutui uhrautumaan uskon nimissä perheelle. Sinänsä kaunis asia, mutta toisaalta elämä kahlittunakaan ei ole aina niin hirveän mukavaa.

        Eli mitä aikaisemmin erkanee vl-liikkeestä, sen parempi. Ei ehkä ole vielä suurta perhettä, ei sitä vanhoillista miestä jne. Toisekseen ehtii vielä jotenkin oppia valtakulttuurin.


      • Sentraalisanteri.
        78hf kirjoitti:

        En tajua miksi pitää tehdä niin iso ero vl uskovaisten ja muiden välille. Samanlaisia ihmisiähän me kaikki olemme. Ei ole mitään kulttuurieroja, paitsi vl:llä isot perheet. Mutta kyllähän vl:'äkin on sinkkuja jotka asuu yksin, ei se niin vaikeaa ole olla joskus ihan itekseenkin.

        Vanhoillislestadiolaisten ja valtaväestön välillä on suuriakin eroja.
        Kuten tiedämme, vanhoillislestadiolaiset eivät tanssi. He eivät osaa ottaa tanssiaskelia, eivät tiedä, miten tanssiaisissa käyttäydytään. He eivät tiedä ns. maailmallisista pöytätavoista. He eivät hallitse alkoholia. Useimmiten jos vanhoillislestadiolainen erehtyy juomaan, hän kiskoo sitä kaksin käsin aivan, kuin sitä ei vois juoda sivistyneestikkin. Vanhoillislestadiolainen ei tiedä elokuvista ja populäärimusiikista yhtään mitään, ellei sitten ole harrastanut näitä salassa.
        Vanhoillislestadiolaiset ovat useimmiten myös täysin noviiseja niissä jutuissa, jotka he ovat rajanneet avioliittoon kuuluviksi.
        Vanhoillislestadiolaiset taas ovat tottuneet laulamaan pitkäänkin siionin lauluja ja virsiä. He ovat tottuneet istuskelemaan pitkiäkin seurapuheita, jopa useita peräkkäin.
        Ja vanhoillislestadiolaiset löytävät puolisonsa yleensä joko seurojen jälkeisistä iltakylistä, tai suviseuroista. Rauhanyhdistyksillä ei voi iskeä... Ne ovat yleensä jäyhiä tapahtumia, jossa naiset ovat yleensä keskenään ja miehet keskenään. Voivat ehkä jutella toisille, mutta jos yksittäinen mies menee naisten luo, siitä lähtee heti valtavat juorut liikenteeseen ja toisin päin.


      • seuraaja
        Sentraalisanteri kirjoitti:

        Rajat on tehty sen takia isoiksi, että sillä saataisiin paremmin jengin pysymään omissaan.
        Jos olette nähneet TV:ssäkin useammin näytetyn "Ainoa oikea Jumala", siinä tämän ohjelman päätähti, perheen äiti kertoo omasta äitistään, kuinka se kokeili rajojaan. Hänen äiti kävi yhteisön ulkopuolella, mutta elämä siellä oli täysin erilaista, joten palasi omiensa joukkoon... Mutta mutta. Hän ei jaksanut vanhoillislestadiolaistakaan elämää. Lopulta hän päätyi itsemurhaan.
        Myös tämä perheen äiti olisi halunnut käydä teatterissa yms. mutta hän joutui uhrautumaan uskon nimissä perheelle. Sinänsä kaunis asia, mutta toisaalta elämä kahlittunakaan ei ole aina niin hirveän mukavaa.

        Eli mitä aikaisemmin erkanee vl-liikkeestä, sen parempi. Ei ehkä ole vielä suurta perhettä, ei sitä vanhoillista miestä jne. Toisekseen ehtii vielä jotenkin oppia valtakulttuurin.

        Tunnen tapauksen, josta kerrot. Siinä perheessä oli kyllä minun mielestäni ukko suurin syyllinen, että vaimo ajautui itsemurhaan.


    • Jos haluaa irtaantua

      vanhoillislestadiolaisuudesta, niin se ei tarkoita samaa kuin että lakkaa uskomasta tai kieltää uskonsa, hän vain ei halua uskoa niin, kuin vl-lahkossanne opetetaan. Teidän opetuksenne ovat paljolti ihmisoppia, eli ihmisten laatimia sääntöjä, miten pitää käyttäytyä, jotta olisi ns. "oikea uskovainen." Teidän lahkossanne on paljon sellaista, mikä ei mitenkään perustu Raamattuun, vaan yksinkertaisesti ihmisten laatimiin ohjeisiin.

      Te pidätte itseänne ns. ainoina oikeina uskovaisina, jota te ette missään tapauksessa ole. Olette lahkossanne asettaneet itsenne muiden ihmisten yläpuolelle ja tuomitsette muut epäuskoisiksi. Pidätte muuta maailmaa synnin paikkana, mutta kuinka paljon pahuutta ja pedofiilia onkaan kätketty lahkonne sisällä vuosikymmenten ajan.

      Teidän lapsienne silmät ovat avautuneet ja he käyttävät omia aivojaan ja ovat tehneet omat johtopäätöksensä vl-lahkonne opeista ja pakkokäyttäytymisestä.

      Kun yksi lapsistanne uskalsi tehdä ratkaisun, niin muut rohkaistuvat tekemään saman ja varmasti he olisivat asiaa jo pitkään miettineet.

      Sinun, mammaleena, on hyvä muistaa, että lapsilla on oma elämä, he ovat elämän lapsia, emme me lapsiamme omista. He ovat meidän kauttamme tähän maailmaan syntyneet, mutta heidän on annettava elää elämäänsä niinkuin he itse sen parhaammaksi näkevät.

      Äiti, joka rakastaa lapsiaan, ei hylkää lapsiaan sen tähden, että lapset haluavat itse päättää, mitä polkua haluavat kulkea.

      • vvvvvvvvvdfsvcdfvgf

        Kirjoitit: "Teidän opetuksenne ovat paljolti ihmisoppia, eli ihmisten laatimia sääntöjä".

        Noinhan on muissakin kristinuskon suuntauksissa ja kaikissa muissakin uskonnoissa. Mitään jumalia ei oikeasti ole olemassa. Kaikki uskonnolliset säännöt ja määräykset ovat ihmisten laatimia.


    • Olen samaa mieltä. Jokaisella on perustuslaillinen oikeus uskoa tai olla uskomatta. Jokainen saa vapaasti ja vapaaehtoisesti tehdä omat ratkaisunsa.

    • vaan usko vaan

      Tämä tuntuu olevan yleinen mielipide.Eihän yleinen MP voi koskaan olla väärä, eihän.Näinhän sitä sanotaan.mutta voihan se olla myös väärä ja harhainen sen historia todistakoon.
      Ole sinä vain mammal.onnellinenEt ole vääriä ohjeita lapsillesi antanut piste

    • hm..mm

      En olisi huolissaan lapsista vaan lasten äidistä. Monestakin syystä, enkä tarkoita uskonnollisuutta.

    • sairasta touhua

      Miksi pitää vanhempien määrätä että varsinkin täysi-ikäisen lapsen olisi oltava VL?
      On muuten aika yleistä em liikkeessä, teettävät parannusta vanhemmilla jos yksikää jälkeläisistä on mennyt maailmaa, kuten sanonta kuuluu, sanompahan vaan että

    • Ei kannettu vesi kaivossa pysy.

    • Hyvä olet

      Se oletko hyvä vai huono äiti riippuu yksinomaan siitä, miten kohtelet lapsiasi.

    • Leunari Typpö

      Usko tulee evankeliumin kuulemisesta! Se että kuuluu vanhoillislestadiolaisuuteen ei tee kenestäkään uskovaista..

      "Mutta niille, jotka ottivat hänet (Jeesuksen) vastaan,antoi hän voiman Jumalan lapsisksi tulla, jotka uskovat hänen nimensä päälle." Johannes 1:12.


      Ei jokainen jokla sanoo minulle Herra Herra pidä tuleman taivaan valtakuntaan: MUTTA JOKA TEKEE MINUN ISÄNI TAHDO; JOKA ON TAIVAISSA. Matteus 7:21.

      Jumalan sanaa on toteltava, toteutettava elämässään, siitä tiölee siunaus, sinulle.

    • Mitä helv. sössötät.

      "Lapsistani yksi toisensa jäläkeen on ruvennut kieltämään uskonsa. Järkytyimme, kun ensimmäinen lapsi joutui "...

      oletko päästäsi vialla ja "virheillä korjattu".

      Lue Raamattua Kukaan saa.tanan hullu ei lähde
      vl toisten ihmisten seurantaan-- pedofiiliuskoon, joka hoitokouksien mummujen saata.nalleheittoihin, kukkopojat laitettiin korokkeelle. Kun Raamatuita ei tarvita.
      Anteeksi kun lesta ei per..kele pyydä eikä anna..........

    • xyzoäö

      mitää vitu jumalaa ei ooooooo

      • lkmsgs

        Joskus tuntuu, että vittu on jumalallinen.


    • äitieihuolissaan

      Et ole huono äiti! Minullakin 5 lasta 8:sasta on siirtynyt Vapaakirkkoon, mutta en näe sitä mitenkään huonona ja kun olen itsekin lasten mukana käynyt siellä, niin samaa evankeliumiahan sielläkin julistetaan. Tuntuu, että meitä on peloteltu toisenlaisella evankelimilla, mitä siellä mukamas olisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      373
      4674
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1894
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1631
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      225
      1445
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1410
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1386
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1367
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1228
    Aihe