Ammattipätevyys ja liikennelupa vielä kerran...

Puuheppu

Sanokaahan, että tarvitseeko käydä ammattipätevyys-koulutus ja hommata liikennelupa, jos alan myymään itse tekemiäni klapeja ja kuljetan ne asiakkaalle pihaan..

Vaihtoehto A

Kuorma-autolla


Vaihtoehto B

Isolla paketti-autolla

25

4840

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matsonation

      A: ammattipätevyys vaaditaan, liikennelupaa ei.

      B: Ei tarvitse ammattipätevyyttä, koska siihen riittää B-kortti. Liikennelupa sama, kuin kohdassa A.

      Perustelut; ammattipätevyyslain 2 § 3 momentista ei löydy kohtaa, joka sen vapauttaisi ammattipätevyydestä.

      Laki kaupallisista tavarankuljetuksista ja sen 7 § 1/3 kohdan kyläkohtaiset perustelut HE:ssä 193/2012.

      "Esimerkiksi urakoitsija voi haketusurakan puitteissa kuljettaa autohakkurilla hakettamansa hakkeen lämpölaitokseen haketusyksiköllä ja siihen kytketyllä perävaunulla riippumatta hakkeen omistusoikeudesta.
      Turvetuotannossa kokonaisurakoinnista turveteollisuuden kanssa sopinut yrittäjä saa maksun lämpölaitokselle toimittamansa turpeen lämpöarvon perusteella ja yritys voi ilman liikennelupaa kuljettaa näin urakoimansa turpeen lämpölaitokselle."

      Polttopuiden kohdalla on lähes samanlainen tilanne.

      • Höpö höpö

        Edelleen turve/hakeURAKOINTI on urakointia, muutaman klapikuution ajo asiakkaalle ei ole URAKOINTIA!!!


      • mats....
        Höpö höpö kirjoitti:

        Edelleen turve/hakeURAKOINTI on urakointia, muutaman klapikuution ajo asiakkaalle ei ole URAKOINTIA!!!

        No siitähän tässä ei nyt ollut kyse, onko urakointia, vai mitä, vaan siitä tarviiko liikenneluvan.
        Jos hakeurakointi ei sitä tarvitse lain perustelujen mukaan, ei tarvitse polttooapuiden ajokaan.


      • puupääII

        En tiedä tarkalleen. Seinäjoen ELY-keskus hoitelee nykyään ammattupätevyys-jutut. Vastausta ei tule (tai tuli "olen lomalla").

        Omakohtainen tapaus. Minulla pikkutraktori ja halkomakone. Kylillä muut koneet niitä 300heppaisia, joten okt-asukit ovat kyselleet jos minä voisin pikkukoneella halkoa heidän polttopuut (10...20mottia - kiintoa?pinoa) ja kuskata tontille. Eli heidän puut. En tiedä saanko kuskata traktorilla heidän puita heille. Pitääkö maksaa mopöstä päivämaksu? Kuskaus ei ole se juttu vaan halkominen. Pitääkö olla ammattipätevyys.
        Entä jos myyn omia puita? Saako mopöllä ja ilman amp kuskata?
        Tosin niin kalliita puita itselle etten halua myydä.
        Naapuri sai 5000e sakkoa kun kaivurilla ruoppasi rantaa ja isäukko ajoi traktorilla kauemmas rantaa. Vaikka oli kokonaisurakka ja ei oltu yleisellä eikä yhteisellä liikennealueella. Poliisitkaan ei oikein tiedä, ja työ-kateus.


    • remonttimies 1Soita

      Soita Trafille,kyllä ne kertoo miten aikoo sinua rahastaa.

    • Turisti siirto...

      Saako pelkällä rekan nupilla ajaa turistina ilman ammattipätevyyttä ?? En kuljeta mitään, olen rekkakortillinen eläkeläinen.......

    • dlfjlsdfj

      Kyllä tarvit tavaraliikenneluvan ja ammattipätevyyskoulutukset molemmat sekä A että B vaihtoehdossa. Kuljetat myytävää tavaraa toiselle yleisillä teillä.

      Mutta tarkista asia Trafista, niin tiedät varmasti.

      • Klapikone

        Liikennelupaa ei tarvita jos halot ovat sinun omia ja pilkkomia. Kuljetat omaa
        tavaraa. Et siis kuljeta vieraan halkoja. Ammattipätevyys tarvitaan kyllä..
        Jos kuljetat pöllit täyspitkinä ja otat halkomiskoneet ja moottorisahan
        mukaan ja pilkot asiakkaan luona niin ammattipätevyyttä ei tarvita . Se on sama asia kuin
        Jos metsuri tuo monitoimikoneen kuorma-autolla metsäpalstalle ja
        aloittaa siellä koneella työt. Siinä sinulle valinnan mahdollisuudet.
        Itse kävisi kurssit ja jakelisin puut kun sellaisena kun asiakas haluaa.On se kyllä
        jo asiakkaankin kannalta parempi vaihtoehto.Jokainen täysjärkinen kyllä ymmärtää
        ettei näillä asioilla ole mitään tekemistä tieliikenteen turvallisuuden parantamisen
        kanssa..Sama pätee sähköyhtiöissä.Ammattipätevyyttä ei tarvita koska päätyö
        on sähköverkon ylläpito ja korjaustoiminta.Vaikka sähkömiehet ajelee jopa 300 km päivässä tuolla muun liikenteen seassa kuorma-autoilla.


      • Ylä femmat

        Leipomo voi ajaa omat pullat ilman liikennelupaa.
        Meijeri voi kuljettaa pakkaamansa maidon ilman liikennelupaa.
        Pesula voi kuljettaa puhtaat vaatteet ilman liikennelupaa.
        Halkofirma voi kuljettaa omistamansa pilkotut polttopuut
        ilman liikennelupaa. Aina kun kuljetetaan omia tavaroita
        omilla autoilla niin ei tarvita liikennelupaa. Kuljettaja kuljettaa,mutta
        auton käyttötarkoitus on yksityinen. Suomeksi= Auto ei tuota rahaa
        yritykselle vaan aiheuttaa päin vastoin kuluja.
        Liikennelupa vaaditaan kun kuljetetaan toisen yrityksen tavaroita.
        Jos kuljetetaan omien tavaroiden lisäksi myös toisen yrityksen tavaroita
        niin silloinkin vaaditaan liikennelupa. Näin yksinkertaista.


      • Tueum poik
        Ylä femmat kirjoitti:

        Leipomo voi ajaa omat pullat ilman liikennelupaa.
        Meijeri voi kuljettaa pakkaamansa maidon ilman liikennelupaa.
        Pesula voi kuljettaa puhtaat vaatteet ilman liikennelupaa.
        Halkofirma voi kuljettaa omistamansa pilkotut polttopuut
        ilman liikennelupaa. Aina kun kuljetetaan omia tavaroita
        omilla autoilla niin ei tarvita liikennelupaa. Kuljettaja kuljettaa,mutta
        auton käyttötarkoitus on yksityinen. Suomeksi= Auto ei tuota rahaa
        yritykselle vaan aiheuttaa päin vastoin kuluja.
        Liikennelupa vaaditaan kun kuljetetaan toisen yrityksen tavaroita.
        Jos kuljetetaan omien tavaroiden lisäksi myös toisen yrityksen tavaroita
        niin silloinkin vaaditaan liikennelupa. Näin yksinkertaista.

        Tuo on totta.

        Vehmaalla on leipomo Askondi, he ajaa vain omilla autoilla.

        Aikoinaan oltiin tekemässä sopimusta, että toisimme sanomalehdet yöllä heidän leipomolle ja he heittäisi ne iniöön samalla kuin pulla, heille ei tulisi lisätöitä kuin hetki, mutta meiltä olisi säästynyt 3 tuntia.

        Ei onnistunut tuon liikennelupajutun vuoksi


      • matsonation
        Klapikone kirjoitti:

        Liikennelupaa ei tarvita jos halot ovat sinun omia ja pilkkomia. Kuljetat omaa
        tavaraa. Et siis kuljeta vieraan halkoja. Ammattipätevyys tarvitaan kyllä..
        Jos kuljetat pöllit täyspitkinä ja otat halkomiskoneet ja moottorisahan
        mukaan ja pilkot asiakkaan luona niin ammattipätevyyttä ei tarvita . Se on sama asia kuin
        Jos metsuri tuo monitoimikoneen kuorma-autolla metsäpalstalle ja
        aloittaa siellä koneella työt. Siinä sinulle valinnan mahdollisuudet.
        Itse kävisi kurssit ja jakelisin puut kun sellaisena kun asiakas haluaa.On se kyllä
        jo asiakkaankin kannalta parempi vaihtoehto.Jokainen täysjärkinen kyllä ymmärtää
        ettei näillä asioilla ole mitään tekemistä tieliikenteen turvallisuuden parantamisen
        kanssa..Sama pätee sähköyhtiöissä.Ammattipätevyyttä ei tarvita koska päätyö
        on sähköverkon ylläpito ja korjaustoiminta.Vaikka sähkömiehet ajelee jopa 300 km päivässä tuolla muun liikenteen seassa kuorma-autoilla.

        Aloittaja kysyi, että kuljetan ne asiakkaalle pihaan.. Vaihtoehto B, Isolla paketti-autolla. Pakettiauton kokonaismassa on enintään 3500 kg, johon riittää henkilöauton ajokortti. Ei silloin tarvita ammattipätevyyttä, koska ammattipätevyys koskee vain ajoneuvoja, joiden kuljettamiseen tarvitaan C1, C, D1 tai D-luokan kortti.
        Lisäksi on vielä liikennetraktori, muissa kuin polttoainemaksusta annetun lain 7 §:n kuljetuksissa, mutta se ei liity tähän.


      • Vladi Vostok
        Tueum poik kirjoitti:

        Tuo on totta.

        Vehmaalla on leipomo Askondi, he ajaa vain omilla autoilla.

        Aikoinaan oltiin tekemässä sopimusta, että toisimme sanomalehdet yöllä heidän leipomolle ja he heittäisi ne iniöön samalla kuin pulla, heille ei tulisi lisätöitä kuin hetki, mutta meiltä olisi säästynyt 3 tuntia.

        Ei onnistunut tuon liikennelupajutun vuoksi

        Harvinaisen rehellinen yrittäjä tämä Leipuri Askondi. Aika moni pienyrittäjä olisi
        junaillut homman jotenkin. Hatunnosto ja papukaijamerkki Askondille.
        Jos laki sanoo jotakin niin sitä pitää noudattaa.Näin Suomessa.
        Ukraina on hyvä esimerkki siitä kun koko kansa "soveltaa" kaikkia hommia
        ja pitää lahjoa jopa hautausurakoitsija ,että pääsee haudanlepoon niin viimein
        koko kansa on todella kyllästynyt. Lopputuloksesta kärsii koko eurooppa kuten olemme viime aikoina nähneet.


    • Naapurisopu koetukse

      Tulee muuten kiire käydä kurssit jos meinaat tänä vuonna toimittaa
      talven polttopuut asiakkaille. Joulu on jo ovella.
      Ja naapuri jo kyttää kieli keskellä suuta keittiön ikkunassa milloin ensimmäinen
      laiton kuorma lähtee. Silloin hän innolla kilauttaa nimismiehelle kun
      perkules eihän meitin kylällä yleensä mitään tapahdu. No nyt
      saatiin suur rikollinen kiinni. On hyvä mieli koko talven ja kerrottavaa riittää 100 parhaalle kaverille.

    • näinsekaimenee

      Väittäisin, ettei tarvita kumpaakaan. Kuljetat omia itse pilkkomiasi puita myyntiin. Jos palkkaat autoosi kuljettajan, niin hän tarvitsee ammattipätevyyden, koska työtehtävänä on kuljetus. Jos ostat kuljetuspalvelun ulkopuoliselta, tarvitsee tämä ulkopuolinen toimija sekä liikenneluvan, että ammattipätevyyden.

      • Naapurisopu koetukse

        Visainen kysymys. Yleensä nämä klapi-firmoilla on valtavat varastot puutavaraa
        josta sitten vain ajetaan talvella polttopuita. Mikäli olen lukenut oikein tämän
        lain monimutkaiset koukerot niin tällaiseen kuljetustoimintaan pitäisi liittyä olennaisena osana se ettei kuljetus ole se pääasiallinen työ vaan se varsinainen
        työ tehtäisiin kohteessa. Esimerkiksi sähkömies ajaa kuorma-autolla kohteeseen ja
        tekee sähköalan töitä siellä esim. korjaa linjaa. Minun mielestä ollaan vähän
        harmaalla alueella .Itse soittaisin Trafiin palvelunumeroon ja selvittäisin asian
        ettei tule yllätyksiä tuolla tienpäällä.


      • Pykälä Elmeri
        Naapurisopu koetukse kirjoitti:

        Visainen kysymys. Yleensä nämä klapi-firmoilla on valtavat varastot puutavaraa
        josta sitten vain ajetaan talvella polttopuita. Mikäli olen lukenut oikein tämän
        lain monimutkaiset koukerot niin tällaiseen kuljetustoimintaan pitäisi liittyä olennaisena osana se ettei kuljetus ole se pääasiallinen työ vaan se varsinainen
        työ tehtäisiin kohteessa. Esimerkiksi sähkömies ajaa kuorma-autolla kohteeseen ja
        tekee sähköalan töitä siellä esim. korjaa linjaa. Minun mielestä ollaan vähän
        harmaalla alueella .Itse soittaisin Trafiin palvelunumeroon ja selvittäisin asian
        ettei tule yllätyksiä tuolla tienpäällä.

        Suomi on junttila. Maanviljelijä saa viedä tukkipuut sahalle sahattavaksi,mutta
        ei saa hakea valmiita lautoja maatilalle.Takaisin kuljetukseen vaaditaan liikenne-
        lupa.(Traktorin liikennelupa) Ja niin kuin tiedätte. Kyllä saakeli ihan itse haetaan!


      • katos viä koukerot
        Naapurisopu koetukse kirjoitti:

        Visainen kysymys. Yleensä nämä klapi-firmoilla on valtavat varastot puutavaraa
        josta sitten vain ajetaan talvella polttopuita. Mikäli olen lukenut oikein tämän
        lain monimutkaiset koukerot niin tällaiseen kuljetustoimintaan pitäisi liittyä olennaisena osana se ettei kuljetus ole se pääasiallinen työ vaan se varsinainen
        työ tehtäisiin kohteessa. Esimerkiksi sähkömies ajaa kuorma-autolla kohteeseen ja
        tekee sähköalan töitä siellä esim. korjaa linjaa. Minun mielestä ollaan vähän
        harmaalla alueella .Itse soittaisin Trafiin palvelunumeroon ja selvittäisin asian
        ettei tule yllätyksiä tuolla tienpäällä.

        Nythän kyseessä oli OMIEN klapien ajaminen myyyntiin OMALLA autolla. Mun käsittääkseni ei vaadita ammattipätevyyttä. Jos palkkaa työntekijän ajamaan, pitää työntekijällä olla ammattipätevyys. Aivan kuten sähköputkiraksamies esimerkissäsikin, koska silloin ajetaan TYÖNANTAJAN tavaroita työnantajan autolla. Silloin on merkitystä sillä, onko kuljettaminen varsinainen työtehtävä.


      • esendeerus
        katos viä koukerot kirjoitti:

        Nythän kyseessä oli OMIEN klapien ajaminen myyyntiin OMALLA autolla. Mun käsittääkseni ei vaadita ammattipätevyyttä. Jos palkkaa työntekijän ajamaan, pitää työntekijällä olla ammattipätevyys. Aivan kuten sähköputkiraksamies esimerkissäsikin, koska silloin ajetaan TYÖNANTAJAN tavaroita työnantajan autolla. Silloin on merkitystä sillä, onko kuljettaminen varsinainen työtehtävä.

        Jos se sähköputkiraksamies vie tavaraa työmaalle ja asentaa ne itse, amp ei ole tarpeen, mutta jos ne työmaalla asentaa joku muu niin tarvitaan. Samoin kuin jos kyydissä tuleekin toinen sähköputkiraksamies mestoille amp tarvitaan.

        Jos rautakauppias myy sähkökiukaan ja se kuljetetaan asiakkaalle amp tarvitaan

        Samaten polttopuiden kuljetus tulkitaan kaupalliseksi toiminnaksi ja amp tarvitaan.

        Amp tarvitaan myös sähköputkiraksamieheltä, joka urakan päätyttyä siivoaa rakennustyömaan ja ajaa sen rakennuksilta tulleen jätekuorman kaatopaikalle.

        Tulkinta on otettu myös tällaisesta tapauksesta:
        Peltiseppä vie esivalmisteita etäällä olevalle työmaalle, johon hän purkaa kuorman. Peltiseppä aloittaa asennustyöt seuraavana päivänä. AMP tarvitaan. Jos asennustyö alkaa työmaalle saavuttua AMP:tä ei tarvita.


      • esimerkeissäsi palkollis
        esendeerus kirjoitti:

        Jos se sähköputkiraksamies vie tavaraa työmaalle ja asentaa ne itse, amp ei ole tarpeen, mutta jos ne työmaalla asentaa joku muu niin tarvitaan. Samoin kuin jos kyydissä tuleekin toinen sähköputkiraksamies mestoille amp tarvitaan.

        Jos rautakauppias myy sähkökiukaan ja se kuljetetaan asiakkaalle amp tarvitaan

        Samaten polttopuiden kuljetus tulkitaan kaupalliseksi toiminnaksi ja amp tarvitaan.

        Amp tarvitaan myös sähköputkiraksamieheltä, joka urakan päätyttyä siivoaa rakennustyömaan ja ajaa sen rakennuksilta tulleen jätekuorman kaatopaikalle.

        Tulkinta on otettu myös tällaisesta tapauksesta:
        Peltiseppä vie esivalmisteita etäällä olevalle työmaalle, johon hän purkaa kuorman. Peltiseppä aloittaa asennustyöt seuraavana päivänä. AMP tarvitaan. Jos asennustyö alkaa työmaalle saavuttua AMP:tä ei tarvita.

        Jos rautakauppias myy kiukaan ja kauppias itse omalla kuorma-autollaan sen kuljettaa, niin hän ei edelleenkään mun ymmärtääkseni tarvitse ammattipätevyyttä. Sen sijaan jos ratin takana on joku kauppiaan työntekijä, pitää pätevyys olla.


      • Trafin tyttö
        esimerkeissäsi palkollis kirjoitti:

        Jos rautakauppias myy kiukaan ja kauppias itse omalla kuorma-autollaan sen kuljettaa, niin hän ei edelleenkään mun ymmärtääkseni tarvitse ammattipätevyyttä. Sen sijaan jos ratin takana on joku kauppiaan työntekijä, pitää pätevyys olla.

        Kauppiaan pitää asentaa kiuas , sit ei tarvitse ammattipätevyyttä.

        Jos jättää vain pihalle niin silloin tarvitsee.


    • arege

      Sillä onko yrittäjä tai työntekijä, ei ole merkitystä tarvitaanko ammattipätevyys vai ei.

      • omia tuotteita

        On sillä. Lain mukaan ilman ammattipätevyyttä omia tuotteita saa vähäisessä määrin kuljettaa myytäväksi tietyssä paikassa. Työntekijä ei kuljeta omia vaan työnantajan tuotteita.


    • Viisas Pertti

      Hölmö direktiivi joka tapauksessa. Kun on näin monta mieltä ja mutkaa
      matkassa niin tätä koko direktiiviä ei pysty kukaan valvomaan.
      Aina pääsee pälkähästä kun osaa vain valehdella silmät pyöreinä
      seriffeille. Tosiasia on se,että korttia kysellään vain kuljetusliikkeen
      kuljettajilta/yrittäjiltä ja kuorma-autonkuljettajilta jotka selkeästi
      suorittavat jakelutyötä.
      Ainoa ongelmatilanne on jos joutuu onnettomuuteen. Silloin vastapuoli
      voi vedota oikeudessa sinun ammattipätevyyskoulutuksen laiminlyöntiin ja
      väittää onnettomuuden johtuvan tästä syystä. Ainakin todennäköisesti
      yrittää syyllistää sinua tällä argumentilla.

      • 45546654465

        Totta. tarkistuksista 99% osuu varmaan autoihin joissa on liikennelupa.

        Miksi lakia ei tehty niin että liikenneluvallisessa liikenteessä vaaditaan ammattipätevyys, muuten ei.

        Nyt tilanne on lähinnä naurettava, karaokeisäntä voi mennä keikalle firman 9 paikkaisella 3510kg Ducaton veronkieroautolla, ilman pätevyyksiä. Mutta sama juontaja ei voi viedä vuokrattuja laitteita samaan ravintolaan ilman pätevyyksiä ko. autolla


      • 19 + 4
        45546654465 kirjoitti:

        Totta. tarkistuksista 99% osuu varmaan autoihin joissa on liikennelupa.

        Miksi lakia ei tehty niin että liikenneluvallisessa liikenteessä vaaditaan ammattipätevyys, muuten ei.

        Nyt tilanne on lähinnä naurettava, karaokeisäntä voi mennä keikalle firman 9 paikkaisella 3510kg Ducaton veronkieroautolla, ilman pätevyyksiä. Mutta sama juontaja ei voi viedä vuokrattuja laitteita samaan ravintolaan ilman pätevyyksiä ko. autolla

        Mitenkähän nuo eroaa toisistaan ammattipätevyyden näkökulmasta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1883
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe