En tule toimeen kenenkään kanssa

En > ymmärrä

Koko iän seurannut vaikeus; en tule toimeen kenenkään kanssa. Vähän jos korjaa on muutamia, kenen kanssa pärjään, mutta näen heitä liian vähän. En ymmärrä miksi saan aikaan niin valtavaa raivoa. Olen ok näköinen ja siisti, ettei siitä ole kiinni. Tartun kyllä helposti epäkohtiin.

12

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämänoppilas

      Jos esiinnyt kaikessa "besserwisserinä" paremmin tietävänä, niin ei ole ihme että sinuun närkästytään. Saako sinusta kuvan, että olet muita fiksumpi, perempi, katselet ylhäältä alaspäin ym. Se on sinulla puollustusmekanismi, mutta eristää yksinäisyyteen.
      Kyllä elää täytyy ottaen toiset huomioon tasavertaisina, oppia empatiaa ja tottakai vääryyteen ja epäoikeudenmukaisuuteen tulee puuttua, mutta sekin on tehtävä taidolla: silloin asia menee perille, ei tule sotaa ja kapinaa.
      Jos olet kuin siili, jolla on piikit ojossa, ja kun sinuun koskee niin vetäydyt kerälle, niin vaikea on lähestyä ja ystävystyä. Metsä vastaa niin kuin sille huudetaan.
      Onneksi sosiaalisia taitoja voi opetella, myös itsetuntemustaan. Ei pidä mansentua vaan ottaa se haasteena. Oppia tämä elämä on.
      Kirjastosta saat hyvää kirjallisuutta ja oppaita ihmisuhdeasioista.
      Onneksi sosiaalisia taitoja voi opetella.

      • En > ymmärrä

        Hyvä kirjoitus ja vastaus sinulla. Tuo on kyllä totta, mutta osittain. Tuo siili-asia sai miettimään. Voi olla hyvinkin noin. En kyllä esiinny kaikkitietävänä, sellaiset ärsyttää. Mutta minkä sille voin, että on hyvä yleistieto. Voinhan toki olla hiljaa ja antaa jonkun muun loistaa.


      • elämänoppilas

        Itsetuntemusta voi oppia. Kyllähän se jostain juontuu, jos ei aina joutuu törmäyskursseille ihmisten kanssa. Olin kerran eräällä kurssilla ja siellä oli tyyppi, joka tiesi paljon, oli vastaus melkein asiaan kuin asiaan, keskeytteli jatkuvasti luennoitsijaa. Kyllä hänelle porukalta hienovarasta palautetta tuli, että ei tässä ihan tyhmiä olla, mutta ei nyt aina haluta loistaa ...ym. Kyllä hänestä porukka ei oikein pitänyt.
        Jos tietää paljon niin varmaan on hyvä pitää sitä välillä omana tietonaan, koska läheiset kokevat itsensä tyhmiksi, moukiksi, voivat kadehdia. Negatiivinen palaute, jos sitä satelee liikaa, ärsyttää myös jos ei ole vastavuoroisesti kannustusta ja kehua.
        Niin se vain on, että toisia ei voittaa muuttaa, mutta itseään voi. Olen itse oppinut paljon kantapään kautta.


    • En > ymmärrä

      Neurologiset, syntymässä saadut erilaisuudet ovat ainakin kohdallani syy sosiaalisten taitojen kehittymättömyyden syynä, tarkemmin as-syndrooma.
      Kaikki pitää opetella ajan kanssa kuin vieraan galaksin asukkaan kohdatessa Maan sivilisaation olentoja. Aika tekee tässäkin työtään, lieventäen näkemyseroa.

      Kohtaan vastarintaa kuin polttomerkillä merkattu. Kun tietää erilaisuutensa, siihen vuosikymmenien työllä voi lieventää tätä eriarvoisuutta.

      Aspergereillä on persoonallinen tuntemistapa. Joku ihminen hyväksytään intuitiivisesti kuin sylilapsen näkemänä.
      Joskus sellainen ystävyys koetaan kuin sielunveljeytenä, aina ei silti tule vastasympatiaa.

      • En > ymmärrä

        Aspergeriä ei ole. Mutta tässä voi opetella, oppia ikä kaikki, =))



    • ole vapaa

      Ei joka puupään kanssa tarvikaan tulla toimeen.

    • f-riikki

      Oletko liian valikoiva ihmisten suhteen?

    • fghjk

      No eikö muutama ihminen oo sinänsä jo ihan tarpeeksi :) Kuinka niin saat aikaan valtavaa raivoa? Ootko varma että johtuu susta, eikä ihmisistä joiden kanssa oot ollu tekemisissä? Voiko olla ettei jotkut huonoitsetuntoiset ihmiset kestä jos tartut epäkohtiin? Mitä itse luulisit syyksi, jos syy nyt edes olisi sussa, ap?

      Mä ainakin viihdyn seurassa josta oppii jotain uutta =) Musta toi siilijuttu voi btw liittyä luottamukseenkin?

      Mä muuten tapasin kerran as-pojan ja pidin hänestä hyvin paljon, tiesi paljon mielenkiintoisia asioita ja oli muutenkin herttainen :) En huomannut oikeastaan mitään "erilaisuutta" sen kummemmin verrattuna muihin ihmisiin, muuta kuin positiivista.

      Itse oon myös huomannut että joskus joillain ihmisillä on kaikkia omiakin ongelmia ja herkkiä kohtia joita ei voi oikeastaan etukäteen tietää :)

      • Inga Laati

        Hyvä pointti #fghjk

        Joskus kateus voi pukeutua hyveelliseen kaapuun. Ihminen kuka ei itse uskalla tehdä mitä toinen tekee, voi moraalisesti närkästyä. Kannattaa tutkia myöskin muiden motiiveita.


    • onko näin

      Kerran eräs henkilö valitti, että miksi joka päikassa, minne hän asuu, on pahoja ja inhottavia ihmisiä? No sai vastauksen, siksi kun sä tulet ja sotket ilmapiirin: pakka menee porukalla sekaisin. Pahanilmanlintu?

      • :D :D

        Kokemuksen syvä rintaääni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4040
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3912
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      607
      3814
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      18
      2548
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      77
      2401
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      334
      2036
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      124
      2015
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      188
      1859
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1539
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1392
    Aihe