Asuinympäristö

vaapula vissun

Asuinympäristön vaikutus elämän laatuun, kuka mitenkin, tuskin sitä sisällä aina ollaan.
Olempa harkinnut muuttamista pieneen kirkonkylään kun rahtaan itseäni melkein viikottain sinne, nyt eläkkeellä ei olisi esteitä jos osaisin päättää, siinähän se entten tentten.

103

188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • €--

        Puumalaan olen monasti aatellu, ?


      • €-- kirjoitti:

        Puumalaan olen monasti aatellu, ?

        Jos sullon kerran siellä jo olemassaoleva kortteeri, mikä estää?


      • €--
        lusiina60 kirjoitti:

        Jos sullon kerran siellä jo olemassaoleva kortteeri, mikä estää?

        En asu Puumalan kirkonkylässä, vajaa 30 km Puumalasta on perikunnan mökki,
        Mutta ihan oikeesti kirkolle oon usein miettiny muuttaa, talvella se on tosi hiljanen sen takia on jääny, vaikka tulee kulettua tätä väliä tiuhaan, asunnot olis halvempia siellä, ?? Täytyykö pähkäillä tuasen.


      • €-- kirjoitti:

        En asu Puumalan kirkonkylässä, vajaa 30 km Puumalasta on perikunnan mökki,
        Mutta ihan oikeesti kirkolle oon usein miettiny muuttaa, talvella se on tosi hiljanen sen takia on jääny, vaikka tulee kulettua tätä väliä tiuhaan, asunnot olis halvempia siellä, ?? Täytyykö pähkäillä tuasen.

        Nii. Varmaan riippuu itse kunkin harrasteista, palvelujen tarpeesta ja siitä mitä toivoo ympärillään lähellä olevan, siis aktiviteettienkin kannalta. Jos viihtyy hiljaisuudessa ja rauhassa, enempi kotonaan ja luonnon keskellä, silloinhan pikkukylän hiljaisuus on ihan ookoo.Pääseehän sieltä maalikyliinkin tarvittaessa. Mutta jos kaipaa enemmä äksöniä ja ihmisvilinääkin vaikka itse ei siellä seassa niin hyörisikään, isompi paikka silloin tietenkin on se mahdollisuus.

        Mutta sullahan on ne molemmat, eikös tilantees nyt ole ihanteellinen.


    • kuka mitenkin

      Entten tentten. Minä aina vannoin, etten tule koskaan asumaan pienessä kirkonkylässä, mutta niin vaan tuli vietettyä 25 vuotta sellaisessa. Riippuu tietysti luonteesta, kuinka niihin sisäänlämpiäviin ympyröihin sopeutuu. Itse en kokenut sopeutuvani kovinkaan hyvin, joskin lähinaapurit olivat aivan ihania.
      Eläkkeelle päästyäni muutin isompaan kaupunkiin ja olen tyytyväinen.

      • Jos et ole paljasjalkainen "pikkukyläläinen" on usien vaike päästä sinne sisäpiireihin. Monikin sanoo sitä että jää jotenkin sellainen ulkopuolinen olo eikä koteuvu koskaan kunnolla.


      • €--
        lusiina60 kirjoitti:

        Jos et ole paljasjalkainen "pikkukyläläinen" on usien vaike päästä sinne sisäpiireihin. Monikin sanoo sitä että jää jotenkin sellainen ulkopuolinen olo eikä koteuvu koskaan kunnolla.

        Tuskin muutan ajatuksia tulee ja menee, venepaikan, olen vuokrannut Puumalan satamasta vaikka tälläkin hetkellä se on mökin rannassa.


      • €-- kirjoitti:

        Tuskin muutan ajatuksia tulee ja menee, venepaikan, olen vuokrannut Puumalan satamasta vaikka tälläkin hetkellä se on mökin rannassa.

        Nii, haaveitahan ja suunnitelmavaihtoehtojahan pitää aina olla .

        Minä asun rauhallisessa paikassa mieluisalla alueella kuitenkin niin ettei palveluihin ole kauhean toivottoman pitkä matka. Harvoin mitään erityistä tarvitsen toistaiseksi mutta hyvä kun tietää että jos tarvis niin saatavilla on. Lähikauppa on tossa kivenheiton päässä ja töihin päsee polklupyörällä ainaskin siloin kun maa ei ole jäässä.


    • 17$5

      Välttäkää kaupunkien, kuntien vuokrataloja, hyvästä elämänlaadusta niissä turha haaveilla. Kyseisillä taloillla kautta Suomen varsin huono maine.

      • keski-suomessa

        Varmasti jossain pääkaupunki seudulla voi olla, tässä lähellä on kaupungin justiin valmistunut hieno rivitalo ei poikkea ympäristöstä,


      • Minä olen asunut sekä omistusasunnossa että vuokrataloissa ja aina olen viihtynyt. Joissain paikoissa pääsee vuokra-asunnon sijainninkin valitsemaan, ei ole pakko lähteä varsinkaan lasten kanssa mihinkään sellaiseen jonka tietää olevan rauhatonta aluetta.


    • ^*^*^*^*

      Kyllä asuminen on yksi tärkeimpiä asioita elämänlaadun suhteen.
      Olen onnekas kun omistan asunnon kaupungissa ja maaseudulla. Peritty tila maalla, rivitalonpätkä kaupungissa.
      Niin kauan kun saan pitää ajokortin on mukava vaihtaa paikkaa mielialan mukaan. Myyn talon maalla jos en enää kykene ajamaan autoa enkä pitämään paikkoja kunnossa.
      Perheetön nainen, olen hyvin tyytyväinen elämääni, kun terveyttä olisi vielä kauan.
      En murehdi olenko nuorekas, onko rasvaprosentti oikea, pukeudun tilanteen mukaan, mieluummin mukavasti kuin muodikkaasti.

    • ...

      Kommentoin jo kerran, ilmeisimmin ei postaus epäionnistui.

      Nimenomaan pienet kunnat eivät missään nimessä halua eläkeläisiä riesoikeseen. Et tule ilemaan tervetullut yhteenkään suomen kuntaan. Syy kai nyt tyhmällekin selkeä. Eläkeläiset älytön menoerä, eivät maksa oikein mitään verojakaan. Osula saattaa pysyä paremmin pystyssä, kuin sieltä käy hakemassa tarjouskahvia tai keltaisella etiketillä olevaa nisua, mutta elinkeinoelämä ei eläkeläisistä hyödy. Kunta joutuu maksamaan ajanoloon itsensä kipeäksi siitä, että eläkeläinen on kipeä.

      Kunnat konkurrsikypsiä jo nyt. Hankalimmassa asemassa just pikkukunnat. Ei niillä ole varaa lisätä sosiaali ja terveyskulujaan, koska kunnissa heikosti töitä ja työikäisiä veronmaksajia, loispummeja kyllä piisaa, ei niitä haluta lisää.

      Ett' kannattaa miettiä, onko olemassa jokin kunta, jossa asukkaat ja virkamiehet todellakin haluvat eläkeläisen riesoikseen? Sellanen piikkujuttu muuten, Suomessa kylläkin irtolaislaki kumottu ajat sitten. Mutta vakituisen kirjoille pääseminen pikkukuntaan voikin olla aavistuksen hankalaa, jos ei pysty osoittamaan, että tulee varmasti toimeen omillaan. Tästä asiasta on ollut depattia kuntatasolla jo pitkään Paljon mahdollista, että kunnat alkavat käyttämään tätä asetta hyväkseen, taistellessaa budjettiensa, siis olemassaolonsa puolesta. Lukemanio mukaan jo nyt käytetään aina joskus sitä, että joku mummon mökki määritellään asumiskelvottomaksi. JA kesämökki ei välttämättä ole vakituiseen asumiseen muutetttavissa. Pikkukunnissa taas rivareita ja kerrostaloja vähemmän, niistä ei välttämättä asuntoa saa.

      Että veneen allekos ajattelit muuttaa asuinolosuhteesi?

      =DW=

      =DW=

      • €--

        Minuako tarkoitit ?
        Jos muuttaisin möisin nykyisen asuntoni ja jos ostaisin Puumalasta asunnon jäisi vielä välirahaa, niin mistäs tiedät paljonko mulla pankissa rahhoo, sitä en sulle kerro.
        Sosiaalisia apuja en saa kun omillaan pärjään ja toisekseen mitä se sulle kuuluu pidä omista asioista huoli.


      • ...
        €-- kirjoitti:

        Minuako tarkoitit ?
        Jos muuttaisin möisin nykyisen asuntoni ja jos ostaisin Puumalasta asunnon jäisi vielä välirahaa, niin mistäs tiedät paljonko mulla pankissa rahhoo, sitä en sulle kerro.
        Sosiaalisia apuja en saa kun omillaan pärjään ja toisekseen mitä se sulle kuuluu pidä omista asioista huoli.

        ?

        Kirjoitin aamummalla kommentin aloitukseen, ei kiinnosta, kuka nettipalstoilla kirjoittelee.

        Muuttamisessa kyse isommasta ratkaisusta, kuin siitä, mikä ois kivempaa kuin joku toinen. Jos nyt edes otsikoita lukee kehdistä, tietää aivan varmasti, kunnat kucessa sosiaalimenojensa kanssa. Viittasit omaan varallisuuteesi. Kauankos se rittää, kun sairaalalaskut on tonnin vuorokaudessa?

        Jokainen tuntee erittäin vabhoiksikin eläneitä ihmisiä. Kuka tuntee yhdenkään, joka elänyt omilla rahoilaan elämänsä kokonaan, maksanut hautajaisensakin. Itse en tiedä ketään. Kyllä se alkaa terveyskeskuksen ovi narahdella ja vanhustentalo tai sairaalasänky olla tuttu jokaiselle jokatapauksessa, erittäin harvalla vara maksaa omat menonsa, kyllä siinä märistään yhteiskuntaa apuun jo alkumetreillä. Ja kun elinikiä keinotekoisesti lääketieteen avulla pidennetty, pian pahimmassa tapauksessa loispummina oleminen kestää ajallisesti jo kauemmin, kuin töissä käyminen.

        Mieti vähän, kaikki uhoavat, että 45 vuotta tuli töitä tehtyä. Tota, jos elää 90 vuotiaaksi, siitä siis 45 vuotta mennytkin toisten siivellä elellessä.

        =DW=


      • Turpavärkki soi
        ... kirjoitti:

        ?

        Kirjoitin aamummalla kommentin aloitukseen, ei kiinnosta, kuka nettipalstoilla kirjoittelee.

        Muuttamisessa kyse isommasta ratkaisusta, kuin siitä, mikä ois kivempaa kuin joku toinen. Jos nyt edes otsikoita lukee kehdistä, tietää aivan varmasti, kunnat kucessa sosiaalimenojensa kanssa. Viittasit omaan varallisuuteesi. Kauankos se rittää, kun sairaalalaskut on tonnin vuorokaudessa?

        Jokainen tuntee erittäin vabhoiksikin eläneitä ihmisiä. Kuka tuntee yhdenkään, joka elänyt omilla rahoilaan elämänsä kokonaan, maksanut hautajaisensakin. Itse en tiedä ketään. Kyllä se alkaa terveyskeskuksen ovi narahdella ja vanhustentalo tai sairaalasänky olla tuttu jokaiselle jokatapauksessa, erittäin harvalla vara maksaa omat menonsa, kyllä siinä märistään yhteiskuntaa apuun jo alkumetreillä. Ja kun elinikiä keinotekoisesti lääketieteen avulla pidennetty, pian pahimmassa tapauksessa loispummina oleminen kestää ajallisesti jo kauemmin, kuin töissä käyminen.

        Mieti vähän, kaikki uhoavat, että 45 vuotta tuli töitä tehtyä. Tota, jos elää 90 vuotiaaksi, siitä siis 45 vuotta mennytkin toisten siivellä elellessä.

        =DW=

        Milloin se herra deewweee itse jäikään eläkeelle ja kuka elantosi maksaa? Käytätkö julkisia terveydenhuoltopalveluita kuka maksoi mahdolliset als-epäiyttuktimuksesi?
        Ettet vain olisi ennenaikaisella eläkkeellä joka petoksela ansaitu. Näyttäsisit pystyvän työntekoon ainakin tietokoneella suuta piekesemällä kos et muuta. Kai sitäkin joku palkkaa maksaa.


      • ...
        Turpavärkki soi kirjoitti:

        Milloin se herra deewweee itse jäikään eläkeelle ja kuka elantosi maksaa? Käytätkö julkisia terveydenhuoltopalveluita kuka maksoi mahdolliset als-epäiyttuktimuksesi?
        Ettet vain olisi ennenaikaisella eläkkeellä joka petoksela ansaitu. Näyttäsisit pystyvän työntekoon ainakin tietokoneella suuta piekesemällä kos et muuta. Kai sitäkin joku palkkaa maksaa.

        ?

        Miten kommentti liittyi aloitukseen ja aloituksen aiheeseen?

        =DW=


      • Pirre*

        Mitäpä tuo haittaa, onko tervetullut vai ei, kuhan eivät kyseenalaista muuttoa Dwee, mitä väliä muka?


      • ...
        Pirre* kirjoitti:

        Mitäpä tuo haittaa, onko tervetullut vai ei, kuhan eivät kyseenalaista muuttoa Dwee, mitä väliä muka?

        Kunta voi kyseenalaistaa. Harvinaista, mutta osoitten saaminen voi vaikeutua lähitulevaisuudessa, ei kuntien talous kestä loispummeja rajattomasti rasittamaan muutenkin tiukoilla olevaa talouttaan. Jossain pitää olla kirjoilla, mutta siinä just voi tulla ongelmia, jos ei pääse suunnittelemaansa kuntaan kirjoille. Siis asua voi missä tahansa ja kirjoilla missä tahansa. Tai olla olematta kirjoilla missään, tai ola ilman, että asuu missään. Mutta elämä voi mennä käytännössä hankalaksi.

        =DW=


      • Pirre*
        ... kirjoitti:

        Kunta voi kyseenalaistaa. Harvinaista, mutta osoitten saaminen voi vaikeutua lähitulevaisuudessa, ei kuntien talous kestä loispummeja rajattomasti rasittamaan muutenkin tiukoilla olevaa talouttaan. Jossain pitää olla kirjoilla, mutta siinä just voi tulla ongelmia, jos ei pääse suunnittelemaansa kuntaan kirjoille. Siis asua voi missä tahansa ja kirjoilla missä tahansa. Tai olla olematta kirjoilla missään, tai ola ilman, että asuu missään. Mutta elämä voi mennä käytännössä hankalaksi.

        =DW=

        Mitä se keheen kuuluu jos omillaan elää vaikka huidsin nevadassa, siis asuu omassa mökissä, ajaa omalla autolla ja ostaa ruokansa omilla rahoillaan, lopuksi kuolla kupsahtaa omaan sänkyynsä, ei pitäsi olla nokan koputusta kellään.


    • Muutin 2 kuukautta sitten Myllypuron uuteen asuinalueelle Myllykylään...eli Puukylään. Puukylässä on ainoastaan kaksikerroksisia taloja. Myllykylä on suunniteltu n.2000 asukkaalle...Itikseen ja Myllypuroon n.15 minuuttia kävellen. Bussitkin kulkee mukavasti, pysäkille parin minuutin matka.
      Rauhaisa uusi alue joka on vielä keskeneräinen rakentamisineen.

      Toisen asunnon olen jo katsastanut Vantaalta jossa on jo valmiina hyvä vuokralainen...

      Syssymmällä taas lähden etelän lämpöön, meno lento on jo mutta paluusta en tiedä vielä ja olenko kuukauden vai kuusi kuukautta....

    • Kuten miljoonanteen aikaisempaan aloitukseen aiheesta, kirjoitan tähänkin oman
      näkemykseni.
      Minä asun Stadin vuokra-slummissa.
      Palo-kunta on vieressä, siellä on myös useampi Ambulanssi.
      Poliisi ajelee päivittäin.
      Joten kaikki palvelut ovat lähellä.
      Omistan auton, joten mikään ei estä minua ajelemasta maaseudun-rauhaan, tai kala-vesien äärelle.
      Olen syntyisin pieneltä paikka-kunnalta.
      Kunta oli mukavasti moni-kielinen(Länsi-maisia kieliä)
      Ja moni-kansallinen(Länsi-maisia kansoja)
      Vaan oli auttamattomasti sielulleni liian pieni.
      Minä janosin elämää.
      Ja niin janoan edelleenkin 64-vuotiaana.
      Ainoa toivoni on, että pieniä vero-Eurojani ei valutettaisi harvaan-asuttujen
      kylä-pahasten Helikopteri-palveluihin.
      Kun minäkään en kerta saa niitä.
      Vaikka olen aina harrastanut lentämistä.
      Maa-seudulle pitäisi Poliisin sijasta sallia aseen-kantaminen.
      Ja talo-kohtaiset Pit-bullit.
      Hyvää olisi myös pakko-tuhkaus ja siihen liittyvä Posti-kuljettaa-vakuutus.
      Se olisi halpaa lystiä.

      H.

      • No mites ajattelet järjestää harvaan-asuttujen kyläpahasten asukkaiden terveydenhuollon? Oiskos kenties tiemaksu maaseudun rauhaan ajellijoille ratkaisu vai?Noila mainitesmillasi omankädenoikeuskeinoillasi tulee maaseudusta vill-länsi


      • lusiina60 kirjoitti:

        No mites ajattelet järjestää harvaan-asuttujen kyläpahasten asukkaiden terveydenhuollon? Oiskos kenties tiemaksu maaseudun rauhaan ajellijoille ratkaisu vai?Noila mainitesmillasi omankädenoikeuskeinoillasi tulee maaseudusta vill-länsi

        Heillähän on se pyssy joka ratkaisee ongelmat, kun ei enää pärjää kuntonsa puolesta.
        Ja sitten tulee tuhkaus.


      • Anceli kirjoitti:

        Heillähän on se pyssy joka ratkaisee ongelmat, kun ei enää pärjää kuntonsa puolesta.
        Ja sitten tulee tuhkaus.

        Asutkos Anceli maaseudulla, miltäs tuntui tuollaine pyssy-ratkaisu :)?
        Kammottavalta tuntuu edes vitsinä omien vanhempien elämän päättämisen ratkaisuksi hivikivääri joka heillä siellä jo on.


      • lusiina60 kirjoitti:

        Asutkos Anceli maaseudulla, miltäs tuntui tuollaine pyssy-ratkaisu :)?
        Kammottavalta tuntuu edes vitsinä omien vanhempien elämän päättämisen ratkaisuksi hivikivääri joka heillä siellä jo on.

        Kyllä asun, syvällä synkässä korvessa :)
        Oikeasti melko lähellä monia eri kaupunkeja, 30-50 km keskustoihin. Kouvolan raja on tuossa kilometrin päässä, siellä on niitä "lähiöitään" kuntaliitosten jälkeen saatuja/otettuja.
        On meillä pari pysyyä, mutta odottakoot nyt vielä, jos tässä hetken pärjäisi.

        Oikeasti en jaksa noita samoja juttujaan, ei ole kauaa kun kirjoitin etten ole ambulanssia tarvinnut kertaakaan näinä kymmeninä vuosina, jotka olen täällä asunut.
        Helikopterista puhumattakaan ja polisii kävi kerran ovella ajo-ohjeita kyselemässä. Silloin kun ei teitä oltu nimetty.


      • lusiina60 kirjoitti:

        No mites ajattelet järjestää harvaan-asuttujen kyläpahasten asukkaiden terveydenhuollon? Oiskos kenties tiemaksu maaseudun rauhaan ajellijoille ratkaisu vai?Noila mainitesmillasi omankädenoikeuskeinoillasi tulee maaseudusta vill-länsi

        "lusiina60"

        "Ainoa toivoni on, että pieniä vero-Eurojani ei valutettaisi harvaan-asuttujen
        kylä-pahasten Helikopteri-palveluihin."

        Kommentoi minulle vasta sitten kun on jotain uutta asiaa.
        Jankuttamisen sijaan.

        H.


      • Anceli kirjoitti:

        Kyllä asun, syvällä synkässä korvessa :)
        Oikeasti melko lähellä monia eri kaupunkeja, 30-50 km keskustoihin. Kouvolan raja on tuossa kilometrin päässä, siellä on niitä "lähiöitään" kuntaliitosten jälkeen saatuja/otettuja.
        On meillä pari pysyyä, mutta odottakoot nyt vielä, jos tässä hetken pärjäisi.

        Oikeasti en jaksa noita samoja juttujaan, ei ole kauaa kun kirjoitin etten ole ambulanssia tarvinnut kertaakaan näinä kymmeninä vuosina, jotka olen täällä asunut.
        Helikopterista puhumattakaan ja polisii kävi kerran ovella ajo-ohjeita kyselemässä. Silloin kun ei teitä oltu nimetty.

        Onkohan deewee ja Hunksz veljekset?


      • Anceli kirjoitti:

        Kyllä asun, syvällä synkässä korvessa :)
        Oikeasti melko lähellä monia eri kaupunkeja, 30-50 km keskustoihin. Kouvolan raja on tuossa kilometrin päässä, siellä on niitä "lähiöitään" kuntaliitosten jälkeen saatuja/otettuja.
        On meillä pari pysyyä, mutta odottakoot nyt vielä, jos tässä hetken pärjäisi.

        Oikeasti en jaksa noita samoja juttujaan, ei ole kauaa kun kirjoitin etten ole ambulanssia tarvinnut kertaakaan näinä kymmeninä vuosina, jotka olen täällä asunut.
        Helikopterista puhumattakaan ja polisii kävi kerran ovella ajo-ohjeita kyselemässä. Silloin kun ei teitä oltu nimetty.

        "Anceli"

        Mutta kulta pieni...
        En minä tätä uusio-aloitusta tehnyt.

        YH.


      • hunksz kirjoitti:

        "lusiina60"

        "Ainoa toivoni on, että pieniä vero-Eurojani ei valutettaisi harvaan-asuttujen
        kylä-pahasten Helikopteri-palveluihin."

        Kommentoi minulle vasta sitten kun on jotain uutta asiaa.
        Jankuttamisen sijaan.

        H.

        Kiitos samoin.


      • hunksz kirjoitti:

        "Anceli"

        Mutta kulta pieni...
        En minä tätä uusio-aloitusta tehnyt.

        YH.

        H.

        Rakas ystävä...
        Et ehkä tehnyt, mutta kirjoitit hyvin pitkälti samanlaista tarinaa
        jota olet näppäimistöltäsi suoltanut jo monen monituista kertaa.
        Vähintäinkin viidesti.
        Toistoa kuitenkin, kuten aloituskin, sinun mielestäni.
        Minä saatan vastata vaikka joka toinen päivä samankaltaisiin aloituksiin, jos kiinnostaa ja jos mielenpohjukasta löytyy jotain uutta kerrottavaa.

        YP.


      • lusiina60 kirjoitti:

        Onkohan deewee ja Hunksz veljekset?

        Tuohon on vaikea ottaa kantaa, kun ei ole kunnia kumpaakaan sankaria tuntea.
        Jos se on niin, että "ympyrää tiensä vain kulkee, erillään, yhteen ei käy, ympyrä ympyrän sulkee" jne.. jossain kohtaa tiet risteävät ja silloin joskus kalahtaa..


      • mistäs sitä uutta
        Anceli kirjoitti:

        H.

        Rakas ystävä...
        Et ehkä tehnyt, mutta kirjoitit hyvin pitkälti samanlaista tarinaa
        jota olet näppäimistöltäsi suoltanut jo monen monituista kertaa.
        Vähintäinkin viidesti.
        Toistoa kuitenkin, kuten aloituskin, sinun mielestäni.
        Minä saatan vastata vaikka joka toinen päivä samankaltaisiin aloituksiin, jos kiinnostaa ja jos mielenpohjukasta löytyy jotain uutta kerrottavaa.

        YP.

        Tällaisiin aloituksiin löytyy uutta kerrottavaa vain silloin, jos on muuttanut siinä välillä, kun edellinen tällainen aloitus oli.

        Samanlaisiin aloituksiin samanlainen vastaus, ellei tilanne ole muuttunut.


      • mistäs sitä uutta kirjoitti:

        Tällaisiin aloituksiin löytyy uutta kerrottavaa vain silloin, jos on muuttanut siinä välillä, kun edellinen tällainen aloitus oli.

        Samanlaisiin aloituksiin samanlainen vastaus, ellei tilanne ole muuttunut.

        Tilannehan voi olla sellainen, että palstalle on tullut myös uusia kirjoittajia, joilla on jotain uutta ja omakohtaista sanottavaa aloitukseen.
        Me jotka kökötämme vuosikymmeniä samalla seudulla, samassa kylässä tai kaupunginosassa, emme varmaan osaa enää mitään uutta näihin kirjoittaakaan.

        Tuntuu turhalta toistolta jos aloitukseen kirjoittaa, että tämä on vanhaa tarinaa ja siihen ymppää mukaan ambulanssit, poliisit ja helikopterit.
        Vanhaahan se sille on, jolle ei mitään uutta ole edellisen aloituksen jälkeen tapahtunut.
        Saattaahan olla, että joku tuttu tms. on muuttanut ja haluamme hänen kokemuksiaan kertoa.
        Onhan tähän kyläänkin ihmisiä muuttanut lähikaupungeista ja tyytyväisiä ovat, koska eivät ole pois lähteneet.


      • vaihda levyä*

        Niinpä, miljoonannen kerran luen sinulta tulleen sana sanalta samanlaisen tekstin.
        olen muutaman vuoden käynyt satunnaisesti palstalla, et ole uusiutunut tippaakaan, aina sama natina ja narina, lisänä muiden kirjoittajien vähättely omakehun lomassa.


      • muistikatko
        vaihda levyä* kirjoitti:

        Niinpä, miljoonannen kerran luen sinulta tulleen sana sanalta samanlaisen tekstin.
        olen muutaman vuoden käynyt satunnaisesti palstalla, et ole uusiutunut tippaakaan, aina sama natina ja narina, lisänä muiden kirjoittajien vähättely omakehun lomassa.

        Miljoona kertaa ja satunnainen kävijä, mieti, miten se on mahdollista. Taidat vittuilla.


      • minulle uutta...
        Anceli kirjoitti:

        Tilannehan voi olla sellainen, että palstalle on tullut myös uusia kirjoittajia, joilla on jotain uutta ja omakohtaista sanottavaa aloitukseen.
        Me jotka kökötämme vuosikymmeniä samalla seudulla, samassa kylässä tai kaupunginosassa, emme varmaan osaa enää mitään uutta näihin kirjoittaakaan.

        Tuntuu turhalta toistolta jos aloitukseen kirjoittaa, että tämä on vanhaa tarinaa ja siihen ymppää mukaan ambulanssit, poliisit ja helikopterit.
        Vanhaahan se sille on, jolle ei mitään uutta ole edellisen aloituksen jälkeen tapahtunut.
        Saattaahan olla, että joku tuttu tms. on muuttanut ja haluamme hänen kokemuksiaan kertoa.
        Onhan tähän kyläänkin ihmisiä muuttanut lähikaupungeista ja tyytyväisiä ovat, koska eivät ole pois lähteneet.

        Jos täällä on uusia kirjoittajia, niin silloinhan heille H:n teksti oli myös uutta vaikka sinä olisit nähnyt senjo vähintäin viisi kertaa.

        Et kai edellytä häneltä, että hän kirjoittelisi niinkuin se olisi pelkästään sinulle?


      • vaihda levyä.*
        muistikatko kirjoitti:

        Miljoona kertaa ja satunnainen kävijä, mieti, miten se on mahdollista. Taidat vittuilla.

        Liioittelen vähän, vähän vähemmän kuin miljoona :) Kirjoitin että vuosien ajan mutta en päivittäin, eli satunnaisesti.


      • minulle uutta... kirjoitti:

        Jos täällä on uusia kirjoittajia, niin silloinhan heille H:n teksti oli myös uutta vaikka sinä olisit nähnyt senjo vähintäin viisi kertaa.

        Et kai edellytä häneltä, että hän kirjoittelisi niinkuin se olisi pelkästään sinulle?

        Lähtökohtahan oli siinä, että aloitus oli muka uusio-toistoa ja sitä moitittiin.
        Jos noin voi tehdä, voin minäkin arvostella toistokirjoitusta.
        Ikävää että siten häiritsin sinua.
        Olet oikeassa, uudet palstalaiset eivät ole lukeneet myöskään hoon mielipidettä.
        Annetaan hänen siis jatkossa kirjoittaa vapaasti.


      • mistäs sitä uutta kirjoitti:

        Tällaisiin aloituksiin löytyy uutta kerrottavaa vain silloin, jos on muuttanut siinä välillä, kun edellinen tällainen aloitus oli.

        Samanlaisiin aloituksiin samanlainen vastaus, ellei tilanne ole muuttunut.

        "mistäs sitä uutta"

        Oikeastaan, tässä taisi mennä kives pikkuisen naisten kirveeseen.
        Aloitus oli yhden ihmisen ajattelua, josko hän nauttisi muuttaessaan maalta maalle ja takaisin.
        Ja aiheestahan olemme palstalla niin paljon kirjoittaneet.
        Ikkaisten tai ihastellen.

        "Oi jospa hän uusi ois ja palstaa ensin selailois
        tuntisi että on toisten lailla.

        Melkoisen vanha ja tietäisi siksi
        on vanhalle vanhaa turhaa toistaa.

        Muuttaisi ensin ja parisen vuotta
        katsoisi tuliko tehtyä suotta.

        Palaisi palstaan ja kertoisi kaiken
        kaikki hyvin, menikö pieleen ja miksi."

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "mistäs sitä uutta"

        Oikeastaan, tässä taisi mennä kives pikkuisen naisten kirveeseen.
        Aloitus oli yhden ihmisen ajattelua, josko hän nauttisi muuttaessaan maalta maalle ja takaisin.
        Ja aiheestahan olemme palstalla niin paljon kirjoittaneet.
        Ikkaisten tai ihastellen.

        "Oi jospa hän uusi ois ja palstaa ensin selailois
        tuntisi että on toisten lailla.

        Melkoisen vanha ja tietäisi siksi
        on vanhalle vanhaa turhaa toistaa.

        Muuttaisi ensin ja parisen vuotta
        katsoisi tuliko tehtyä suotta.

        Palaisi palstaan ja kertoisi kaiken
        kaikki hyvin, menikö pieleen ja miksi."

        H.

        H.

        Niinpä, naisethan ne aina kaiken sotkee, kuinkas muuten.
        Kyllä maailma olisi hyvä paikka ilman kaikkeen sotkeutuvia naisia.

        Minusta on hyvä, että ihminen tunnustaa virheensä ja voi jopa muuttaa luutunutta kantaansa.

        Näköjään tuon viimeisimmän yllä olevan kirjoitukseni jälkeen on poistunut illalla siihen saamani viesti ja oma aamuinen vastaukseni.
        Jossa kirjoitin jotensakin näin:"minulle uutta" nimimerkillä vastanneen kanssa käymäni keskustelun jälkeen olen päätynyt siihen tulokseen, että myös uusilla palstalaisilla on oikeus päästä lukemaan näitä kuolemattomia ajatuksiamme ja mielipiteitämme.

        En siis määräile, en millään tavalla ja tästä lähtien suon myös nimimerkki hunkszille vapauden kirjoittaa toistojaan.
        Ilman että ikävällä tavalla niitä kommentoin.
        Se oli varmaan tuo mainitsemasi ase, joka sai hurjan luontoni nousemaan. :)

        YP.


      • ent. siivoojaparka
        Anceli kirjoitti:

        H.

        Niinpä, naisethan ne aina kaiken sotkee, kuinkas muuten.
        Kyllä maailma olisi hyvä paikka ilman kaikkeen sotkeutuvia naisia.

        Minusta on hyvä, että ihminen tunnustaa virheensä ja voi jopa muuttaa luutunutta kantaansa.

        Näköjään tuon viimeisimmän yllä olevan kirjoitukseni jälkeen on poistunut illalla siihen saamani viesti ja oma aamuinen vastaukseni.
        Jossa kirjoitin jotensakin näin:"minulle uutta" nimimerkillä vastanneen kanssa käymäni keskustelun jälkeen olen päätynyt siihen tulokseen, että myös uusilla palstalaisilla on oikeus päästä lukemaan näitä kuolemattomia ajatuksiamme ja mielipiteitämme.

        En siis määräile, en millään tavalla ja tästä lähtien suon myös nimimerkki hunkszille vapauden kirjoittaa toistojaan.
        Ilman että ikävällä tavalla niitä kommentoin.
        Se oli varmaan tuo mainitsemasi ase, joka sai hurjan luontoni nousemaan. :)

        YP.

        Ainahan pitää ottaa meidätkin huomioon, joilla alkaa muisti pätkimään. Joskus vetänyt sängyn alta kirjalaatikon ja selaillut jotain kirjaa; olenkohan minä tätä koskaan lukenut. Oudolle vaikuttaa teksti, mutta näkkileivän muruista kirjan välissä päättele sen kuitenkin joskus lukeneensa.


      • ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Ainahan pitää ottaa meidätkin huomioon, joilla alkaa muisti pätkimään. Joskus vetänyt sängyn alta kirjalaatikon ja selaillut jotain kirjaa; olenkohan minä tätä koskaan lukenut. Oudolle vaikuttaa teksti, mutta näkkileivän muruista kirjan välissä päättele sen kuitenkin joskus lukeneensa.

        Sanos muuta, tuo onkin tärkeä pointti, kyllä tässä itse kullakin muisti välillä tekee tenkkapoon.
        Minulla on sellainen tunne, että muistan lukemani hyvät kirjat paremmin kuin nopeasti lukaistut, vähän joutavammat teokset.
        Muutamat kirjat olen ihan tarkoituksella lukenut moneen kertaan, siksi että ne vaan ovat niin hyviä.


    • Rimmir tänään

      Tottakai asuinympäristöllä on vaikutusta elämisen laatuun. Ja kannattaa kokeilla ympäristön vaihtamista ennenkuin on siinä kunnossa ettei enää pystykään.

      Jos asut nyt eri paikkakunnalla omistusasunnossa niin etkö voisi kokeilla asumista siellä pienessä kirkonkylässä vaikkapa puolen vuoden ajan. Puolessa vuodessa jo varmaan saa tuntuman kummassa paikassa haluaa asua.

      Omistusasunnonhan voi laittaa vuokralle jos siltä tuntuu.

      • "ennenkuin on siinä kunnossa ettei enää pystykään."
        Tuo on hyvä oivallus. Pitäisi osata ennakoida tuleva. Ennen kuin on liian myöhäistä ja muut pääsevtä leikkimään ja sinä olet se pelinappula.


    • €--

      Se on tosi et tämän ikäisenä miettii kaks kertaa tulevia jäljellä olevia vuosia niin vaikka eläisi satavuotiaaksi mut kunnosta se viimein on kiinni.

      • Itse teen nykyään hyväkuntoisena ratkaisuja kaikkien asioiden suhteen minkä parhaimmakseni katson...kun eihän siitä huomisestakaan tiedä vielä mitään.

        Testamenttikin on laatimati...jos kuolo korjaa niin poltattakoon nopiast` vaan ja tuhkat vaik` mereen...tai taivaan tuuliiiin.....


      • sishill kirjoitti:

        Itse teen nykyään hyväkuntoisena ratkaisuja kaikkien asioiden suhteen minkä parhaimmakseni katson...kun eihän siitä huomisestakaan tiedä vielä mitään.

        Testamenttikin on laatimati...jos kuolo korjaa niin poltattakoon nopiast` vaan ja tuhkat vaik` mereen...tai taivaan tuuliiiin.....

        Minulla on jo testamentti ja suullinen hoitotahto.


      • €--
        sishill kirjoitti:

        Itse teen nykyään hyväkuntoisena ratkaisuja kaikkien asioiden suhteen minkä parhaimmakseni katson...kun eihän siitä huomisestakaan tiedä vielä mitään.

        Testamenttikin on laatimati...jos kuolo korjaa niin poltattakoon nopiast` vaan ja tuhkat vaik` mereen...tai taivaan tuuliiiin.....

        Joo, no aloituksen tein välillä mietin muutanko vai en, vähän aikaa miettii unohtuu taas..
        Valintoja on hyvä tehdä vielä kun pystyy, kymmenen vuoden päästä se on turhaa, olettaisin.


      • €-- kirjoitti:

        Joo, no aloituksen tein välillä mietin muutanko vai en, vähän aikaa miettii unohtuu taas..
        Valintoja on hyvä tehdä vielä kun pystyy, kymmenen vuoden päästä se on turhaa, olettaisin.

        Toisaalta näissä muutoksissakin elämässään voi tehdä peruutuksia ja vaihtaa suuntaa taas uudelleen. Kokeillut olen vähän yli kaksikymmentä vuotta monenlaista ja edessä on elämää niin en ainakaan vielä ala jämäähtämään paikoilleen.


    • Hei kun keikuskelen

      Kyllä ja kyllä, asuinympäristö vaikuttaa elämän laatuun. Minulla ainakin ihan satasesti joo.

      Ensteks voisin sanoa, että meren läheisyys on minulle tärkeää. Vaikkei sitä koko ajan näkisikään, niin meren Tuoksu sekottuu kesätuulen sisuksiin ja tuo määrätynlaista raikkautta, jota on mukava vedellä nenänreikiin.

      Ja aamukaffeet pitää päästä pihalle juomaan. Kesät talvet syksystä kevääseen.
      Puut ja pensaat, kukat ja kaikkinaiset vihreydet asunnon ympärillä, niin tottaviete se on ihanaa.
      Keskikaupungilla en tahtoisi asua. Enkä kerrostalossa.

      Pieni kirkonkylä ei ole minun heiniäni, vaikka idyllisiä ovatkin.
      Sopivan kokoinen kaupunki on mulle hyvä. Lyhyt matka töihin, lyhyt matka sinne meren rannalle, lyhyt matka elokuviin, konsertteihin, matineoihin ynnä muihin vastaaviin.

    • ...

      Ja yks näkökohta.

      Vaikka kuinka kuulostais kivalle, totuus voi olla jotain aivan muuta. Vaikka itse sopeutuisiki, ei ollenkaan varmaa, että ympäristö sopeutuisi. Pikkukylissä joka tapauksessa on koko kylän kyttäyksen ja juoruamisen kohteena, jos ilmaantuu paikkakunnalle heilumaan. Ihmiset voi päällepäin olla ystävällisiä, mutta jokainen sana kyllä käydään essonpaareissa ja ompeluseuroissa tarkasti läpi.

      Ja noin yksityisyyden kannalta, teit mitä teit, tai asioit missä asioit, koko kylä sen tietää, Jos olet itseksesi, se aiheuttaa hillittömät juorut, sitten vasta oletkin suurennuslasin alla.

      Asia auttaa, jos sukuja, tuttavia. Pitää kuitenkin muistaa, vaikka muuttaisit synnyinkotiisi, voipi olla, ei sua kukaan tunne, ei muista. Muutama pintapuolinen tuttu, mutta esim kaikki, jotka olleet kakaroita, kun olet muuttanut pois, ne pitää muukalaisena. Tahtoo olla niinkin, että vaikka joku asunut synnyinkodissaan ilkänsä, on täysin tuntematon kaikille nuoremmille sukupolville.

      Juujuu sosiaalisia taitoja ja supliikia. Ei auta, olet ohjelmanumero.

      Isommat kaupungit helpompia asustella, kaikin puolin. Tietenkin palvelut, mutta myös eleleminen muutenkin helpompaa. Olet vain yksi muitten joukossa, et mikään silmätikku. Tietenkin nyt ihan lähinaapurusto saattaa juoruilla, mutta se hukkuu massaan. Ja kaupungeissa muutetaan useammin, ei se ihmeellistä ole, jos jonnekin tulee uusi asukas. Pikkukirkonkylässä olet nähtävyys, puheenaihe. Ikinä ajatellut muuten puhetyyliäsi ? Siitä voi tulla hauskaa, jos puhut vaikkapa tsadin salangia äpäjällä, vaikket ymmärrä paikallisesta murteesta itse, hokaat kyllä sen, kaikki naureskelevat puheillesi ja odottelevat silmä kiiluen, milloin sanot taas jotain hassua, jolle voi naureskella.

      Että suosittelen kaikille loispummeille muuttamista suureen kaupunkiin. Esim Moskova, Peking, Delhi, Mexico city tms.

      =DW=

      • bessie*

        Voivathan ne pikkukylän asukkaat olla myös tavallisia mukavia ihmisiä, =DW=?
        Ilmeisesti ovatkin. Todellisuudessa kukaan ei naura pahantahtoisesti toisten murteille tai puhetyyleille. Suunnilleen samanlaisille käytöstavoille meidät opetetaan kaikilla murrealueilla.


      • ...
        bessie* kirjoitti:

        Voivathan ne pikkukylän asukkaat olla myös tavallisia mukavia ihmisiä, =DW=?
        Ilmeisesti ovatkin. Todellisuudessa kukaan ei naura pahantahtoisesti toisten murteille tai puhetyyleille. Suunnilleen samanlaisille käytöstavoille meidät opetetaan kaikilla murrealueilla.

        Voi on voita.

        Todellisuudessa ihmiset nauravat omituisille puhetyyleille, se ja sama, hyvänkö- vaiko pahankotahtoisesti.

        Noin niinkuin käytöstavoista. Ihan pikkujuttu, josta ollutkin polemiikkia. Kaupankassan liukuhinhan välikapula. Tottunut, että kun on ladannut itse ostoksensa hihnalle, laittaa itse kapulan, että seuraava jonossa pääsee pikaiseti itse lataamaan. Näin siis kaupungeissa. Pöndellä kaikki olettavat, että perässä tulija kurottelee kapulan ja laittaa sen itse. Jokusen kerran hikiän seudulla epähuomiossa normaaliin tapaan alkanut lataamaan ostoksiani hihnalle ja ne tietenkin menneet edellisen perään. Siitä vihaisia katseita, kassahäslinkejä jne. Vaan, mun mielestä normaalia käyttäytymistä ja kohteliasta muita asiakkaita ja kassahenkilöä kohtaan laittaa itse kapulansa. Mulla siis ei käy edes mielessä, jos joku ei laita kapulaa, alkaa sitä kurottelemaan, oletan, vapaa kapula vähän kaukana ja edellinen odottelee vain, että yltää ottamaan sen, mielestäni pieni selkeä väli riittää.

        Mutta kommunikaatio voi todellakin olla erittäin hankalaa, jos yhteitä kieltä ei löydy. Lisäksi kaikilla paikkakunnilla omat slangisanansa ja sanastonsa, kestää vuosia oppia ne.Väärinkäsityksiltä mahdoton välttyä, vaikka itse puhuisi kuinka oikeaoppista kirjakieltä, toinen osapuoli voi sönköttää ihan mitä tahansa.
        =DW=


      • ... kirjoitti:

        Voi on voita.

        Todellisuudessa ihmiset nauravat omituisille puhetyyleille, se ja sama, hyvänkö- vaiko pahankotahtoisesti.

        Noin niinkuin käytöstavoista. Ihan pikkujuttu, josta ollutkin polemiikkia. Kaupankassan liukuhinhan välikapula. Tottunut, että kun on ladannut itse ostoksensa hihnalle, laittaa itse kapulan, että seuraava jonossa pääsee pikaiseti itse lataamaan. Näin siis kaupungeissa. Pöndellä kaikki olettavat, että perässä tulija kurottelee kapulan ja laittaa sen itse. Jokusen kerran hikiän seudulla epähuomiossa normaaliin tapaan alkanut lataamaan ostoksiani hihnalle ja ne tietenkin menneet edellisen perään. Siitä vihaisia katseita, kassahäslinkejä jne. Vaan, mun mielestä normaalia käyttäytymistä ja kohteliasta muita asiakkaita ja kassahenkilöä kohtaan laittaa itse kapulansa. Mulla siis ei käy edes mielessä, jos joku ei laita kapulaa, alkaa sitä kurottelemaan, oletan, vapaa kapula vähän kaukana ja edellinen odottelee vain, että yltää ottamaan sen, mielestäni pieni selkeä väli riittää.

        Mutta kommunikaatio voi todellakin olla erittäin hankalaa, jos yhteitä kieltä ei löydy. Lisäksi kaikilla paikkakunnilla omat slangisanansa ja sanastonsa, kestää vuosia oppia ne.Väärinkäsityksiltä mahdoton välttyä, vaikka itse puhuisi kuinka oikeaoppista kirjakieltä, toinen osapuoli voi sönköttää ihan mitä tahansa.
        =DW=

        Miksi sinä vietät aikaa noin epämiellyttävällä seudulla, tyhmien ihmisten parissa?
        Kun et osaa juuri muuta kuin moittia heitä.
        Tällä böndellä taitaa asua fiksuja ihmisiä, kun ei tuollaisia kapulaongelmiakaan kaupassa esiinny.
        Kaikesta sitä ongelman itselleen saakin hankittua.

        Kaikkialla juorutaan, mutta maalla on myös yhteisöllisyyttä ja toisista huolehtimista. Eilen tämän kylän vanhin asukas saateltiin maan multiin, lähes 95 vuoden iässä. Koko kylä oli häntä saattamassa.

        Miksi valittaa ja etsiä niitä huonoja puolia, maalla asumisesta ja maalaisista, sitä en käsitä.


      • Anceli kirjoitti:

        Miksi sinä vietät aikaa noin epämiellyttävällä seudulla, tyhmien ihmisten parissa?
        Kun et osaa juuri muuta kuin moittia heitä.
        Tällä böndellä taitaa asua fiksuja ihmisiä, kun ei tuollaisia kapulaongelmiakaan kaupassa esiinny.
        Kaikesta sitä ongelman itselleen saakin hankittua.

        Kaikkialla juorutaan, mutta maalla on myös yhteisöllisyyttä ja toisista huolehtimista. Eilen tämän kylän vanhin asukas saateltiin maan multiin, lähes 95 vuoden iässä. Koko kylä oli häntä saattamassa.

        Miksi valittaa ja etsiä niitä huonoja puolia, maalla asumisesta ja maalaisista, sitä en käsitä.

        Joitakin elämä kyynistää, syystä tai toisesta, eletty elämä varmaankin?


      • ...
        Anceli kirjoitti:

        Miksi sinä vietät aikaa noin epämiellyttävällä seudulla, tyhmien ihmisten parissa?
        Kun et osaa juuri muuta kuin moittia heitä.
        Tällä böndellä taitaa asua fiksuja ihmisiä, kun ei tuollaisia kapulaongelmiakaan kaupassa esiinny.
        Kaikesta sitä ongelman itselleen saakin hankittua.

        Kaikkialla juorutaan, mutta maalla on myös yhteisöllisyyttä ja toisista huolehtimista. Eilen tämän kylän vanhin asukas saateltiin maan multiin, lähes 95 vuoden iässä. Koko kylä oli häntä saattamassa.

        Miksi valittaa ja etsiä niitä huonoja puolia, maalla asumisesta ja maalaisista, sitä en käsitä.

        Oma rauha. Sitä häiritsee muutama alkuasukas. Niistä pääsee jossain vaiheessa eroon, ovat kuolemassa sukupuuttoon.

        Elämä on täynnä valintoja. Eikä ole olemassa vain hyviä valintoja. Ihmiset ja naapurit voi vaihtua, niin itsellekin kävi. Tässä odotellaan, jahka niistä pääsee eroon ja uusia tilalle. Pöndellä kierto ollut hitaampaa, maatilojen konkurssti jne nopeuttaneet kiertoa. Kaupungeissa kiertosykli nopeampi.

        Kas, ihmiset näissäkin asioissa ongelma, jotkut vaan on kucipäitä, jotkut ei. Kucipään tilalle tuurillaan saa sellaisen, joka ei ole sellainen. Mainiten, hikiällä oli ihan kivaa noin viiskyt vuotta, sitten vaihtui naapuri, sen jälkeen ollut hommeli perceestä. Sitä vois miettiä. Tsadissa samantyyppinen juttu, mutta pahimmat tapaukset oli tässä vaan muutamia vuosia, nyt tilanne paljon normaalimpi taas.

        =DW=


      • ... kirjoitti:

        Oma rauha. Sitä häiritsee muutama alkuasukas. Niistä pääsee jossain vaiheessa eroon, ovat kuolemassa sukupuuttoon.

        Elämä on täynnä valintoja. Eikä ole olemassa vain hyviä valintoja. Ihmiset ja naapurit voi vaihtua, niin itsellekin kävi. Tässä odotellaan, jahka niistä pääsee eroon ja uusia tilalle. Pöndellä kierto ollut hitaampaa, maatilojen konkurssti jne nopeuttaneet kiertoa. Kaupungeissa kiertosykli nopeampi.

        Kas, ihmiset näissäkin asioissa ongelma, jotkut vaan on kucipäitä, jotkut ei. Kucipään tilalle tuurillaan saa sellaisen, joka ei ole sellainen. Mainiten, hikiällä oli ihan kivaa noin viiskyt vuotta, sitten vaihtui naapuri, sen jälkeen ollut hommeli perceestä. Sitä vois miettiä. Tsadissa samantyyppinen juttu, mutta pahimmat tapaukset oli tässä vaan muutamia vuosia, nyt tilanne paljon normaalimpi taas.

        =DW=

        Täysin omaa rauhaa on vaikea saavuttaa, ellei muuta erakoksi johonkin korpeen. Ja silloinkin saattaa joutua tekemisiin ihmisten kanssa, joskus on jopa pakko.
        Ihminenhän se usein on toisen ihmisen suurin ongelma.

        Yhdenkään naapurin kanssa en ole riidoissa ollut näinä vuosina, kukaan ei ole häirinnyt elämääni.
        Ja on täällä hauskaakin, siitä riittäisi monta tarinaa kerrottavaksi.

        Tuosta puheen ja murteen ymmärtämisestä, kyllä täällä kaikki ymmärtävät mitä helsinkiläiset kesämökkiläiset sanovat. Mutta osa heistä onkin maalta kotoisin, Muhokselta ainakin on yks kaveri.


      • ...
        Anceli kirjoitti:

        Täysin omaa rauhaa on vaikea saavuttaa, ellei muuta erakoksi johonkin korpeen. Ja silloinkin saattaa joutua tekemisiin ihmisten kanssa, joskus on jopa pakko.
        Ihminenhän se usein on toisen ihmisen suurin ongelma.

        Yhdenkään naapurin kanssa en ole riidoissa ollut näinä vuosina, kukaan ei ole häirinnyt elämääni.
        Ja on täällä hauskaakin, siitä riittäisi monta tarinaa kerrottavaksi.

        Tuosta puheen ja murteen ymmärtämisestä, kyllä täällä kaikki ymmärtävät mitä helsinkiläiset kesämökkiläiset sanovat. Mutta osa heistä onkin maalta kotoisin, Muhokselta ainakin on yks kaveri.

        Oma rauha mennyttä jos ongelmat tunkevat himbelaadiin. Niinkin voi käydä, voin todistaa. Normaalien ihmisten kanssa aina pärjäilee, ei kaikien. Mutta etenkin pienissä kuvioissa hankalaa, jos kucipää asuu naapurissasi ja tunkee himaasi.

        Tullut tulokseen, niistä pääsee kyllä eroon. Useampia menetelmiä. Perinteisinåiä suomessa ollut mora tai haulikko. Näin pasifistina ja rauhan miehenä odottelen, aika hoitaa :D

        =DW=


      • ... kirjoitti:

        Oma rauha mennyttä jos ongelmat tunkevat himbelaadiin. Niinkin voi käydä, voin todistaa. Normaalien ihmisten kanssa aina pärjäilee, ei kaikien. Mutta etenkin pienissä kuvioissa hankalaa, jos kucipää asuu naapurissasi ja tunkee himaasi.

        Tullut tulokseen, niistä pääsee kyllä eroon. Useampia menetelmiä. Perinteisinåiä suomessa ollut mora tai haulikko. Näin pasifistina ja rauhan miehenä odottelen, aika hoitaa :D

        =DW=

        Ymmärrän kyllä, on kai joka kylässä oma kylähullunsa.
        Älä käytä aseita, anna luonnon hoitaa. Ei elämä vankilassakaan aina niin omaa rauhaa suovaa ole.


      • bessie*
        ... kirjoitti:

        Voi on voita.

        Todellisuudessa ihmiset nauravat omituisille puhetyyleille, se ja sama, hyvänkö- vaiko pahankotahtoisesti.

        Noin niinkuin käytöstavoista. Ihan pikkujuttu, josta ollutkin polemiikkia. Kaupankassan liukuhinhan välikapula. Tottunut, että kun on ladannut itse ostoksensa hihnalle, laittaa itse kapulan, että seuraava jonossa pääsee pikaiseti itse lataamaan. Näin siis kaupungeissa. Pöndellä kaikki olettavat, että perässä tulija kurottelee kapulan ja laittaa sen itse. Jokusen kerran hikiän seudulla epähuomiossa normaaliin tapaan alkanut lataamaan ostoksiani hihnalle ja ne tietenkin menneet edellisen perään. Siitä vihaisia katseita, kassahäslinkejä jne. Vaan, mun mielestä normaalia käyttäytymistä ja kohteliasta muita asiakkaita ja kassahenkilöä kohtaan laittaa itse kapulansa. Mulla siis ei käy edes mielessä, jos joku ei laita kapulaa, alkaa sitä kurottelemaan, oletan, vapaa kapula vähän kaukana ja edellinen odottelee vain, että yltää ottamaan sen, mielestäni pieni selkeä väli riittää.

        Mutta kommunikaatio voi todellakin olla erittäin hankalaa, jos yhteitä kieltä ei löydy. Lisäksi kaikilla paikkakunnilla omat slangisanansa ja sanastonsa, kestää vuosia oppia ne.Väärinkäsityksiltä mahdoton välttyä, vaikka itse puhuisi kuinka oikeaoppista kirjakieltä, toinen osapuoli voi sönköttää ihan mitä tahansa.
        =DW=

        Onhan siinä nyt eroa, nauretaanko hyväntahtoisesti vai syrjivän ivamielisesti, =DW=

        Ensimmäisen vaihtoehto helposti aloittaa tutustumisen, kun ilmeisesti tulee sanojakin eikä pelkkää naurua.
        Mitä ihmeen vuosien opettelua muka? Ilmeisesti kaikki puhuvat suomea kuitenkin ja väärinkäsitykset hoituvat puhumalla. Murre tarttuu aikanaan jos on tarttuakseen, ihan sama vaikka ei koskaan 'oppisi'. Ennen minä parantelisin vaikkapa ruotsinkielen taitoani kuin käyttäisin vuosia jonkun murteen opetteluun.
        Ja eipä tuota yhteistä kieltä aina löydy samaakaan murretta puhuvien kesken, toisaalta hyvinkin huonosti puhuvien puhetta oppii aika pian ymmärtämään.

        Tarpeeksi houkuttelevan työpaikan tai miehen perässä voisin muuttaa melkein mihin vain, mutta muuten en tässä iässä muuttaisi pois päin läheisistäni.


      • ent. siivoojaparka
        Anceli kirjoitti:

        Täysin omaa rauhaa on vaikea saavuttaa, ellei muuta erakoksi johonkin korpeen. Ja silloinkin saattaa joutua tekemisiin ihmisten kanssa, joskus on jopa pakko.
        Ihminenhän se usein on toisen ihmisen suurin ongelma.

        Yhdenkään naapurin kanssa en ole riidoissa ollut näinä vuosina, kukaan ei ole häirinnyt elämääni.
        Ja on täällä hauskaakin, siitä riittäisi monta tarinaa kerrottavaksi.

        Tuosta puheen ja murteen ymmärtämisestä, kyllä täällä kaikki ymmärtävät mitä helsinkiläiset kesämökkiläiset sanovat. Mutta osa heistä onkin maalta kotoisin, Muhokselta ainakin on yks kaveri.

        Nykyisin murteet on jo niin sekoittuneet ja telkkarista kuulee kaikenlaista (seka)murretta, että ne kommnikointivaikeudet eri murrealueitten välillä ovat haalistuneet.

        Silloin, kun vanhempani tulivat Karjalasta Keski-Suomeen, niin äidilläni oli aluksi pahojakin kielivaikeuksia paikallisten kanssa. Isäni äiti oli Savosta ja isä kyllä ymmärsi murteen ja toimi tulkkina äidilleni, mutta silloin, kun isäni ei ollut kotona ja tuli joku paikallinen käymään, niin äiti oli monesti ihan ulalla, mitä vieraalla oli asiaa. Joskus huuteli meitä lapsia pihalta tulkiksi.

        Varmasti toisinpäinkin, karjalan murre oli paikallisille siansaksaa.

        Eipä silti, olen minäkin joutunut yhden suomalaisen murteen kanssa käyttämään tulkkia, vaikka luulin osaavani sujuvaa suomea.


    • eppu2

      Jo monta vuotta ennen eläkkeelle jäämistäni päätin, että. kun jään, muutan kesäpaikan lähellä olevaan pikkukaupunkiin ja niin tein.
      Myin isommassa kaupungissa olevan yksiön. Sillä rahalla sain hyvän kokoisen kaksion pikkukaupungista.
      Puolet vuodesta asun enimmäkseen mökillä ja jos kovin ahdasta alkaa tulla, otan Epun koppaan ja menen plantaasille (ent, kotitalo).
      Talven sitten kerrostalossa.
      En ole ratkaisuani katunut.

    • Ristijärvi Kainuussa mainostaa itseään seniorkylänä.

      • €--

        Meilläpäin kunnat ilmoittelee tosissaan että saisivat eläkeläisiä muuttamaan kuntaansa taitaa kuntien välillä olla siitä kilpailuakin, tontteja mini hintaan.
        Kesäisin asukas määrä moninkertaistuu talvella on tyhjää täynnä joku polkee potkurilla raittia pitkin.
        Toisaalta sisällä ollaan kaupungissa suurin osa ajasta, missä tahansa.


      • työttömyys vähenee
        €-- kirjoitti:

        Meilläpäin kunnat ilmoittelee tosissaan että saisivat eläkeläisiä muuttamaan kuntaansa taitaa kuntien välillä olla siitä kilpailuakin, tontteja mini hintaan.
        Kesäisin asukas määrä moninkertaistuu talvella on tyhjää täynnä joku polkee potkurilla raittia pitkin.
        Toisaalta sisällä ollaan kaupungissa suurin osa ajasta, missä tahansa.

        Lisää vanhoja kuntaan tietää lisää työpaikkoja vanhustenhoitajille.


      • I.P.
        työttömyys vähenee kirjoitti:

        Lisää vanhoja kuntaan tietää lisää työpaikkoja vanhustenhoitajille.

        Varmaan EU pian kieltää keskustoista muuton maalaismaisemiin. Sehän tulee kalliiksi yhteiskunnalle.
        Ei puikautetakaan nurkan taa terveyskeskukseen, ei ole bussiyhteyksiä, vaan taksilla, josta Kela maksaa.
        Mistä riittää kaukoyhteyksiä kotihoitoon, hoitajien tehdä matkaa satoja kilsoja päivässä?


      • I.P. kirjoitti:

        Varmaan EU pian kieltää keskustoista muuton maalaismaisemiin. Sehän tulee kalliiksi yhteiskunnalle.
        Ei puikautetakaan nurkan taa terveyskeskukseen, ei ole bussiyhteyksiä, vaan taksilla, josta Kela maksaa.
        Mistä riittää kaukoyhteyksiä kotihoitoon, hoitajien tehdä matkaa satoja kilsoja päivässä?

        Kotihoito-autot menevät ihmisten luo pikkukyliin pari kertaa viikossa. Onhan jo nytkn Pohjois-Suomesa satojen kilometrien matkat esimerkiksi synnyttämään ti ylipäätään lääkäriin. Siellä auvien on vain asennoiduttava siten että apu on kaukana. Myös sesonkituristien


      • lusiina60 kirjoitti:

        Kotihoito-autot menevät ihmisten luo pikkukyliin pari kertaa viikossa. Onhan jo nytkn Pohjois-Suomesa satojen kilometrien matkat esimerkiksi synnyttämään ti ylipäätään lääkäriin. Siellä auvien on vain asennoiduttava siten että apu on kaukana. Myös sesonkituristien

        Ainiin ja onhan nykysinkin niin että vaikka se tk-raennus olisi tonttinaapurisi, ei sinne silti niin vain saa aikoja. Eikä pääse puhelimella.


      • työttömyys vähenee kirjoitti:

        Lisää vanhoja kuntaan tietää lisää työpaikkoja vanhustenhoitajille.

        Ei lisätä, entisiäkin pakkolomautetaan. Se ei haittaa mutta jos hoitsut lakkoilee, heti ollaan hätätilalakia säätämässä jolla torpedoidaan lakot.


      • I.P.
        lusiina60 kirjoitti:

        Kotihoito-autot menevät ihmisten luo pikkukyliin pari kertaa viikossa. Onhan jo nytkn Pohjois-Suomesa satojen kilometrien matkat esimerkiksi synnyttämään ti ylipäätään lääkäriin. Siellä auvien on vain asennoiduttava siten että apu on kaukana. Myös sesonkituristien

        Tuota synnytyspaikkojen etänemistä ei minun pieni älykapasiteettini tajua.
        Lääkäri tolkuttaa silmät kirkkaana, että teko parantaa synnytysten kulkua, ja on lapselle ja äidille turvallisempaa.

        300 kilsaa sairaalaan? Taksareiden pitäisi opetellä kätilöiksi, ainakin jokin pikakurssi, sehän se vasta turvallista olisikin.


      • I.P.
        lusiina60 kirjoitti:

        Ainiin ja onhan nykysinkin niin että vaikka se tk-raennus olisi tonttinaapurisi, ei sinne silti niin vain saa aikoja. Eikä pääse puhelimella.

        Meillä saa, on ainakin saanut, aina samana päivänä, jos on ollut tarpeeksi suuri tarve.


      • I.P. kirjoitti:

        Tuota synnytyspaikkojen etänemistä ei minun pieni älykapasiteettini tajua.
        Lääkäri tolkuttaa silmät kirkkaana, että teko parantaa synnytysten kulkua, ja on lapselle ja äidille turvallisempaa.

        300 kilsaa sairaalaan? Taksareiden pitäisi opetellä kätilöiksi, ainakin jokin pikakurssi, sehän se vasta turvallista olisikin.

        iin tai äidin pitää muuttaa raskauden loppuajaksi lähemmäksi sairaalaa. Yhteiskunnan kustantamana tietenkin.


      • I.P. kirjoitti:

        Meillä saa, on ainakin saanut, aina samana päivänä, jos on ollut tarpeeksi suuri tarve.

        Riippunee sitten varmaan kunnasta, kaikkialla ei saa samalle päivälle. Jos et sitten mene ambulanssilla.


      • I.P.
        lusiina60 kirjoitti:

        Riippunee sitten varmaan kunnasta, kaikkialla ei saa samalle päivälle. Jos et sitten mene ambulanssilla.

        Totta! Ei ole meidän onneksi tarvinnut sinne lanssilla matkata.


      • demeter1

        Näin on korppis. Ristijärvi tosiaan mainosti itseään seniorikuntana. Olivat laskeneet, että eläkeläiset voivat virkistää kunnan elinkeinoelämää ja että useimmat ovat muuttaessaan terveitä ja vähän palveluja tarvitsevia. Ja maksavathan eläkeläiset veroa.

        Katselin kyllä tänään wikistä kunnan esittelyä, eikä siellä mainittu mitään seniorihankkeista. Väkilukukin oli jatkanut laskuaan.


    • Pirre*

      Muutama ihminen meidän kerrostalossa katuu,olevinaan, pääkaupunki seudulta muuttoaan, onhan se tietenkin Kitee aika hiljainen kaupunki Helsingissä nuoresta asuneelle. Toisaalta ajattelen ettei he ehkä ole olleet ulospäin suuntautuneita entisissäkään ympyröissäänkään, ehkä työ on ollut se elämän pääasiallinen elämän sisältö.

      • ...

        Mnaah.

        Kaupungeissa eläneet elätelleet ja eläneet illuusioissaan. Totuus iskee naamariin hetkessä, Yks pahimmista just yksityisyyden lähes häviäminen ja kyläläiskyttäys.

        Mutta mulla jotenkin kutinaa, ei "paluuluttajatkaan" ole kovin tyytyväisä jos palaavat kotiseuduilleen. Aika vääristänyt muistot ja muutamissa vuosikymmenissä tapahtunut paljon muutoksia. Paluumuuttaja voi kyllä tykästyä asustelemaan muualla maaseudulla kyllä, kokemusta maalaisista ja tottunut operoimaan tuntemattomien ihmisten kanssa kaupunkivuosinaan.

        JA se muuten. Kun kaupunkilainen muuttaa pöndelle, se nimenomaan haluaa eroon kaikenmaailman "sosiaalisista" piireistä ja sen ssellaisesta, omaa rauhaa kaivataan. Sen takia ihmisillä oli aikanaan niin paljon kesämökkejä, pääsi hetkeksi rauhaan. Kesäkit jne ei nykyihmisiä niin enää kiinnosta, pitää olla palveluita, net ei välttämättä kirkonkylillä häävit ole. Siis palvelut menee ja omarauha jää saamatta, jos muuttaa pieneen kirkonkylään tai peräkylään..

        =DW=


    • €--

      Viimeksi kävin pääkaupunkiseudulla, Vantaalta Espooseen se väli oli suurin piirtein yhtä kaupukia, mitä, kaunista siinä oli tytärkin sano että työntakia ei muuten, on se ikävää suurin osa elämästä siellä.

      • Pirre*

        Meijjän tytöt tulivat Espoosta ja Helsingistä pois, eivätkä ole katuneet lähtöään, miehetki sattuivat maaseudusta tykkääviä. Vanhempi tyär oli asunut pääkaapunki seudulla jo melk 20 vuotta.


    • Minun lapsein löysi sieltä kaverin ihtelleen ja tuntuu viihtyvän. Aikaisemmin oli Turussa mutta sieltä tuli kipin kapin pois.

    • €ero

      Niinhän tässäkin ketjussa kävi ulkopuolisia tunkee keskusteluun tarkoituksena häirintä, hyvin sotkevat pakkaa joten pärjätkää.

      • hyvällä kysyn

        Mitähän mahdat tarkoittaa?? Miten ihmeessä yleisellä keskustelupalstalla voi olla ulkopuolisia?
        Ihmettelen suuresti.

        Jos täällä aikoo nokkaantua, sitä saa olla jatkuvasti.
        Palstasta ei kannata tehdä elämää isompaa asiaa.


      • ent. siivoojaparka

        Sorry. En tiennyt, että halusit keskustella pelkästään jonkun tietyn henkilön kanssa. Laita seuraavaan aloitukseesi selvästi esille, kenen kanssa ainoastaan haluat huastella.


    • L - L

      Onnellinen hän joka on pystynyt aidosti, ilman itsepetoksen häivääkään, yhdistämään asumisessaan kaikki ihanteelliset tekijät!

      Me olemme joutuneet aina tekemään kompromisseja.
      Poikamiehenä ei ollut hitonkaan väliä.

      Alkuvuodet aviossa kulloinenkin työnantaja vaikutti ratkaisevasti asumiseen. Kaikki olivat vuokra-asuntoja erilaisissa kerrostaloissa.
      Sittemmin penskojen tarpeet vaikuttivat asiaan.
      Viimeiset 11-vuotta laiskuus, keskustan keljuudet ja mukavuudet kamppailevat keskenään vaihtelevasti.

      Ihannetta emme ole tavoittaneet.

    • demeter1

      Jossakin vaiheessa ajattelin itsekin maalle muuttoa (pääkaupunkiseudulta). En ajattele enää. Asun tässä itse rakennetussa omakotitalossa isolla tontillani niin pitkään kuin olen voimissani - tai puoliso on.

      Vaikka hektisyys ja melu rassaavat aika ajoin, täällä ovat lapseni, lapsenlapseni, ystävät ja mittava kulttuuri- ja harrastustarjonta.

      Lapsuudenmaisemissani käymme muutaman kerran vuodessa, samoin puolison kotipaikkakunnalla. Vaikka meillä on sukua ja ystäviä myös maaseudulla, luulen, että henkinen ilmapiiri pienellä paikkakunnalla kävisi sittenkin liian ahtaaksi.

      • Jaa, enpä ainkaan Ristijärvelle muuttaisi. Enkä muuhunkaan pienenpään kuntaan.

        Olen etuoikeutettu siinä suhteessa, että saan asua eri paikkakunnilla vuoden ajat huomioiden. Kesä ja joulu Korvessa, muut vuoden ajat moalimalla pyörimässä ; )

        Huomasin, että esikoinen on onnellinen täällä Korvessa. Hän nautti lomallaan mökkielämästä. Mutta takaisin hän tänne tuskin sieltä pääkaupunkiseudulta tulee. Ostivat asunnon ja molemmilla on hyvät duunit.

        Mikäpä hänessä, mamikin pääsee aina syysateita pakoon Heltzinkiin.


      • demeter1
        korpikirjailija kirjoitti:

        Jaa, enpä ainkaan Ristijärvelle muuttaisi. Enkä muuhunkaan pienenpään kuntaan.

        Olen etuoikeutettu siinä suhteessa, että saan asua eri paikkakunnilla vuoden ajat huomioiden. Kesä ja joulu Korvessa, muut vuoden ajat moalimalla pyörimässä ; )

        Huomasin, että esikoinen on onnellinen täällä Korvessa. Hän nautti lomallaan mökkielämästä. Mutta takaisin hän tänne tuskin sieltä pääkaupunkiseudulta tulee. Ostivat asunnon ja molemmilla on hyvät duunit.

        Mikäpä hänessä, mamikin pääsee aina syysateita pakoon Heltzinkiin.

        Juu. Täällä ei sada koskaan (korppis)..)) Mutta ainakin yhden talon katto pitää, kun just maalattiin...))

        Aika monet näyttävät tälläkin palstalla vaihtavan maisemaa välillä ja vaihtelu virkistää ja matkailu avartaa vain miten ne meni ?


    • €ero

      Vielä yksi näkökohta !
      Tiedän että moni on muuttanut kesämökkinsä vakituiseksi osoitteeksi eli muuttanut sinne asumaan, siihenkin on omat säädökset joita en seposta.
      Mikäs siinä on erakkojakin, mutta kykyään monilla on kesämökit varustettu paremmin kuin kaupunki asunnot.

      • Aivan, monet rakennuttavat tai peruskorjauttavat kesämökkinsä eläkepäivikseen vakiasunnoksi.


      • ...

        Jep, monet haluaisivat kesämökkinsä vakituiseen asumiseen, eipä onnistu aina. Olemassa rakennusmääräykset, mutta useimiten kai syynä on kaava.

        Ite seuraillut hikiän touhua. Ranta totaalisessa rakennuskiellossa, kultturimaisemaa jne. Monet yrittäneet vaikka mitä konsteja, enää ei onnistu oikein mitenkään. Yks heebo oli tavaallaan tuurikas ja tavallaan nerokas. Sillä oli vanha jirrestä kasattu lato rantatontilla. Ei hajuakaan miten, mutta se sai kunnan uskomaan, että alunperin lato rakennettu ok-talon rungoksi, mutta rakentaminen jäänyt kesken. Sitten se jotenkin hommasi rakennusluvan ok- talolle, viereen ja teki siitä ladosta autotallin. HArvoin muuten nähnyt niin suurta autotallia.... Ei siis hajukaan, miten ihmeessä se sen teki, mutta ainoa uusi ok-talo rannoilla vuosikymmeniin.

        Eikä tontteja tipu uusia, vanhat tontit ja talonpaikat kaikkien hampaissa. Oletan,Mun ongelmat potunviljelijöitten kanssa johtuu paljolti siitäkin, että mulla talo ja yks vapaa, vanha tontti vieressä. Net on joskus vielä jollekin rahanarvoista kamaa, ite en ole saanut kuin ongelmia asiasta.

        Ja kuten mediassa todettu, maaseutu muuten täyttyy kyllä hylätyistä rakennuksista ja pihapiireistä. Ei ole muuttohalukkuutta, edes loispummieläkeläisillä korpeen. Ja ketkä siellä asuu, koittaa kaikin keinoin päästä jonnekin muualle.

        =DW=


      • -----
        ... kirjoitti:

        Jep, monet haluaisivat kesämökkinsä vakituiseen asumiseen, eipä onnistu aina. Olemassa rakennusmääräykset, mutta useimiten kai syynä on kaava.

        Ite seuraillut hikiän touhua. Ranta totaalisessa rakennuskiellossa, kultturimaisemaa jne. Monet yrittäneet vaikka mitä konsteja, enää ei onnistu oikein mitenkään. Yks heebo oli tavaallaan tuurikas ja tavallaan nerokas. Sillä oli vanha jirrestä kasattu lato rantatontilla. Ei hajuakaan miten, mutta se sai kunnan uskomaan, että alunperin lato rakennettu ok-talon rungoksi, mutta rakentaminen jäänyt kesken. Sitten se jotenkin hommasi rakennusluvan ok- talolle, viereen ja teki siitä ladosta autotallin. HArvoin muuten nähnyt niin suurta autotallia.... Ei siis hajukaan, miten ihmeessä se sen teki, mutta ainoa uusi ok-talo rannoilla vuosikymmeniin.

        Eikä tontteja tipu uusia, vanhat tontit ja talonpaikat kaikkien hampaissa. Oletan,Mun ongelmat potunviljelijöitten kanssa johtuu paljolti siitäkin, että mulla talo ja yks vapaa, vanha tontti vieressä. Net on joskus vielä jollekin rahanarvoista kamaa, ite en ole saanut kuin ongelmia asiasta.

        Ja kuten mediassa todettu, maaseutu muuten täyttyy kyllä hylätyistä rakennuksista ja pihapiireistä. Ei ole muuttohalukkuutta, edes loispummieläkeläisillä korpeen. Ja ketkä siellä asuu, koittaa kaikin keinoin päästä jonnekin muualle.

        =DW=

        Saako entisen lyhyenlännille asukkaille rakennetun mökin muuttaa asuintaloksi.
        Muistini mukaan EU määrää huonekorkeudeksi enemmän, kuin kääpiöille tarpeellisen määrän.


    • €--

      Täällä järvi-suomessa on paljon kesä asutusta, monet luopuneet kaupunki asunnosta, sukulaispiiristäkin monta,

      Jos saa järjestettyä luvat ne järjestyy, tiedän. Jos haluaa sitten on se heidän asia.

      • onnellinenkeskustass

        haluan asua keskellä kaupunkia,koska täällä kaikki palvelut lähellä.minulle tärkeää,koska pari proteesia jo jaloissa ja kävely vaikeaa.asun kerrostalossa ,koska olen sin kku,enkä jaksaisi tonkia maita ja mantuja omakotitalossa. lumityöt myös aika riesa omakotiasukkaalle,joka yli 60v. ja ikää tulee koko ajan lisää ja kunto vaan huononee vvuosien saatossa.eipä tarvi apua pyytää keneltäkään,kun kauppaan,pankkiin,linja-autoasemalle matkaa 400m. olen tykännyt asua keskustassa ja talossa ,jossa ei lainkaan lapsiperheitä,eikä nuorisoa häiritsemässä. en pidä autoakaan enää,kun sillä ei käyttöä keskustassa.sairaaloihin matkaa 2km ja terv.keskukseen vajaa kilometri.vuokra toki kaliis,mutta eipä ole kuluja autosta,koska en sitä omista.


      • €ero
        onnellinenkeskustass kirjoitti:

        haluan asua keskellä kaupunkia,koska täällä kaikki palvelut lähellä.minulle tärkeää,koska pari proteesia jo jaloissa ja kävely vaikeaa.asun kerrostalossa ,koska olen sin kku,enkä jaksaisi tonkia maita ja mantuja omakotitalossa. lumityöt myös aika riesa omakotiasukkaalle,joka yli 60v. ja ikää tulee koko ajan lisää ja kunto vaan huononee vvuosien saatossa.eipä tarvi apua pyytää keneltäkään,kun kauppaan,pankkiin,linja-autoasemalle matkaa 400m. olen tykännyt asua keskustassa ja talossa ,jossa ei lainkaan lapsiperheitä,eikä nuorisoa häiritsemässä. en pidä autoakaan enää,kun sillä ei käyttöä keskustassa.sairaaloihin matkaa 2km ja terv.keskukseen vajaa kilometri.vuokra toki kaliis,mutta eipä ole kuluja autosta,koska en sitä omista.

        Heippa yö virkulle
        Pierteä olo mullakin siellä on asuttava missä luontuu ja hyvä on olla katto päänpäällä.


      • onnellinenkeskustass
        €ero kirjoitti:

        Heippa yö virkulle
        Pierteä olo mullakin siellä on asuttava missä luontuu ja hyvä on olla katto päänpäällä.

        pikkusen vielä haluan sanoa keskustassa asuvana,että kesäisin viihdyn tietysti mökillä ja aikoinani,kun olin terve ja miesystävä kuivioissa,niin harrastimme veneilyä retkiveneellä merellä kaiket kesät.nyt matkustelen talvella lämpimissä maissa ja se on todella kivaa vaihtelua talvisin.mutta sairaudet rajoittaa aika paljon elämänlaatua.elämäntilanteestahan asuminen on kiinni.


      • €--
        onnellinenkeskustass kirjoitti:

        pikkusen vielä haluan sanoa keskustassa asuvana,että kesäisin viihdyn tietysti mökillä ja aikoinani,kun olin terve ja miesystävä kuivioissa,niin harrastimme veneilyä retkiveneellä merellä kaiket kesät.nyt matkustelen talvella lämpimissä maissa ja se on todella kivaa vaihtelua talvisin.mutta sairaudet rajoittaa aika paljon elämänlaatua.elämäntilanteestahan asuminen on kiinni.

        Veneiltyä on tullu tää kesä melkein kokonaan ja kaungissa käymätiellä, nyt on ollu enempi kaupungissa


      • L - L
        onnellinenkeskustass kirjoitti:

        haluan asua keskellä kaupunkia,koska täällä kaikki palvelut lähellä.minulle tärkeää,koska pari proteesia jo jaloissa ja kävely vaikeaa.asun kerrostalossa ,koska olen sin kku,enkä jaksaisi tonkia maita ja mantuja omakotitalossa. lumityöt myös aika riesa omakotiasukkaalle,joka yli 60v. ja ikää tulee koko ajan lisää ja kunto vaan huononee vvuosien saatossa.eipä tarvi apua pyytää keneltäkään,kun kauppaan,pankkiin,linja-autoasemalle matkaa 400m. olen tykännyt asua keskustassa ja talossa ,jossa ei lainkaan lapsiperheitä,eikä nuorisoa häiritsemässä. en pidä autoakaan enää,kun sillä ei käyttöä keskustassa.sairaaloihin matkaa 2km ja terv.keskukseen vajaa kilometri.vuokra toki kaliis,mutta eipä ole kuluja autosta,koska en sitä omista.

        Ymmärrän kantasi! Ajatukseni kulkee samoja latusia vaikka mitään liikuntarajoitteita ei olekaan.

        350m:n säteellä on kaikki tarvittava. Kaksi markettia, KK ja S.
        Apteekki, tori, erikoisliikkeet joka lähtöön, posti, kaksi kunto-/punttisalia.
        Paikallisliikenteen bussipysäkki on 50m:n ja kaukoliikenteen 150m:n päässä.

        Eräs painava syy ok:sta kerrostaloon muuttoon oli, laiskuuden ohella, lähdön helppous.
        Asunnon voi huoletta jättää tyhjäksi pitemmäksikin ajaksi.
        Sisäovi on jätettävä auki. Jakelun estosta huolimatta postia tulee ja pitemmällä ajalla kertyy reippaasti.


      • €ero
        L - L kirjoitti:

        Ymmärrän kantasi! Ajatukseni kulkee samoja latusia vaikka mitään liikuntarajoitteita ei olekaan.

        350m:n säteellä on kaikki tarvittava. Kaksi markettia, KK ja S.
        Apteekki, tori, erikoisliikkeet joka lähtöön, posti, kaksi kunto-/punttisalia.
        Paikallisliikenteen bussipysäkki on 50m:n ja kaukoliikenteen 150m:n päässä.

        Eräs painava syy ok:sta kerrostaloon muuttoon oli, laiskuuden ohella, lähdön helppous.
        Asunnon voi huoletta jättää tyhjäksi pitemmäksikin ajaksi.
        Sisäovi on jätettävä auki. Jakelun estosta huolimatta postia tulee ja pitemmällä ajalla kertyy reippaasti.

        No voinpahan muutaman sanasen vääntää,!
        Nykyään pienilläkin paikkakunnilla löytyy tarvittavat palvelut ja ihmisten kans pärjäilee jos on pärjäilläkseen missä tahansa.
        Kerrostalossa asunut vuodesta 2000 sitä ennen rivitalossa sitä ennen omakotitalossa näkkyy asunnot pienevän mittee yks immeinen tarvii kun talavella tulin tuas poeka mieheks uuvemma kerran, no eipä surra ja kahvit tul juotua nii nii vettä sattaa, kiva katella ikkukasta järvelle kun ei oo kiirettä mihinkäää hää, lepo jatkaa.


    Ketjusta on poistettu 60 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2501
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1958
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1766
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe