Kun kymmenet on vuodet mennyt

mies menneisyydestä

takaisin mä pääse en nyt
kaipaan usein menneen lumoon
maailma kun heitti kumoon.

Mä lapsuuteni päiviin kuljen
totuudelta silmät suljen
ohi on jo aika parhain
vanhuus tuli liian varhain.

En sopeutunut toisten joukkoon
kiinni juutuin tähän loukkoon
elämä on pelkkää yötä
oman mielen mustaa työtä.

Nyt edessä on taival outo
toiseen paikkaan täältä nouto
tuntematon ottaa mukaan
kaipaamaan ei jää kai kukaan.

Ei reilua oo kulku elon
palkaksi sain tuskat, pelon
kurkkuun kuivaan juuttuu sanat
poskillani kyynelvanat.

On pikkuhiljaa tultu tähän
aikaa on niin kovin vähän
kohta alkaa Joutsenlaulu
ilmeetön kuin naamataulu.

Ja talvella, kun sataa lunta
nukun kylmää kalman unta
jättänyt oon taaksein kivut
sulkenut nää vihkon sivut.

66

220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • k/k

      Jos oot tilassa mis noutaja saapuu
      silmäsi sulkee ja pukee sut
      valkeaan kaapuun

      Mitäpä siihen sanoa vois
      ei mitään sellaista
      mikä lohtua tois

      Kaikkihan me lähdemme kerran
      sinä edellä,himpun verran
      ehkäpä jossain pastalaiset
      kohtaavat kerran

      Itse olen tehnyt selviksi tilit
      suorat on saumat ja tyhjät rivit
      en minäkään haluais lähteä pois
      mut minne menis kun eräänä aamuna
      kuulet miten pasuunat sois

      Mailman vanhinkin uskoo elävänsä ainakin yhden päivän vielä.

    • kyynelvirta..

      Kuinka surullista, voimia sinulle.

    • eppu2

      ´´Olen kuullut, on valkoinen puku...´´

    • rankkasateella

      Sanoihisi vaikea vastata on,
      tuntuu kuin oisin ihan sanaton.
      Mietteesi kovin tutut on mulle,
      niistä ei varmaan loppua tulle.

      Palkkaa ei maksa elämä tää,
      yksin meistä jokainen sisimpäänsä jää.
      Pelko ja toivo keskenään kinaa,
      epätoivo suurta möykkyä hinaa.

      Tulkoon mitä tulee, on mottoni nyt.
      Jo liiankin kauan olen pelännyt.
      Kiitos näistä palstan parhaista paloista,
      niissä aukeaa teemat elämän saloista.
      .

    • " tuntematon "

      "On elämä lyhyt
      kuin lapsella paita"
      kirjaavaa on ollu elämä
      kuin räsymaton raita
      mutt sydämmellä
      mattoihin on elänänkirjo kudottu
      räiskyvää värien iloa
      mustaa muretta ja suurta surua
      siinä ne lattialla tallotaan loppuun
      samoin kuin ihminen kuluu liian hoppuun
      alkaa tuonen kellot soida
      vaikka vastaan taistelemme
      emme voita
      puolisoni nukkuu jo nurmen alla
      sinne olen myös itse matkalla
      elämä on ollu lopulta hyvä
      olkoon kiitos luojalle suuri ja syvä

    • 'mies menneisyydestä'

      Upea riimitys taas kerran - mietinkin monta kertaa että olet jo tainnut lennähtää tuonpuoleisiin... onneksi et ihan vielä. Kiitos tästä hienosta runosta!

      Kyllähän me muutkin runoriimejä yritellään mutta e h k ä hiukan huonommalla menestyksellä kuin sinä ;-//. Kirjoitathan vielä lisää?

      Ehkäpä joku lähipiiristäsi joskus kerää runosi ja julkaisee ne? Tai jospa teet sen itse?

      • ||||

        Ei täällä kilpailla, ei jokainen ainakaan.


      • ei bodiumkoroketta
        |||| kirjoitti:

        Ei täällä kilpailla, ei jokainen ainakaan.

        Ei kilpailla, kaikki ovat yhtä hyviä, omalla tavallaan ja kyvyillään.


      • yksi meistä

        saimaantaka

        miksi kirjoitat elävälle, tuntevalle ihmiselle kuin vainajalle? Mistä sinä tiedät kuka meistä lähtee ensimmäisenä. Älä leiki Jumalaa.


      • |||| kirjoitti:

        Ei täällä kilpailla, ei jokainen ainakaan.

        Ohhoh, olipa outo vastaanotto. Kai täällä saa mielipiteensä ilmaista, vai eikö? Mies menneisyydestä kirjoittaa mielestäni erittäin hyvin. Saa olla eri mieltä!

        Ja jos se jonkun sielua helpottaa niin kerronpa vielä että lähinnä omia riimejäni aloittajan runoon vertailin ;-).


      • muusaaja
        saimaantaka kirjoitti:

        Ohhoh, olipa outo vastaanotto. Kai täällä saa mielipiteensä ilmaista, vai eikö? Mies menneisyydestä kirjoittaa mielestäni erittäin hyvin. Saa olla eri mieltä!

        Ja jos se jonkun sielua helpottaa niin kerronpa vielä että lähinnä omia riimejäni aloittajan runoon vertailin ;-).

        Olisit ilmaissut itsesi ymmärrettävästi.


      • yksi meistä kirjoitti:

        saimaantaka

        miksi kirjoitat elävälle, tuntevalle ihmiselle kuin vainajalle? Mistä sinä tiedät kuka meistä lähtee ensimmäisenä. Älä leiki Jumalaa.

        Ja tämäkin vielä!

        Luepas uudestaan, ja aloittajan 'runohistoriaankin' voisit tutustua.


      • <7>
        |||| kirjoitti:

        Ei täällä kilpailla, ei jokainen ainakaan.

        Pitikö tämäkin ketju rikkoa?


      • eppu2
        saimaantaka kirjoitti:

        Ja tämäkin vielä!

        Luepas uudestaan, ja aloittajan 'runohistoriaankin' voisit tutustua.

        saimaantaka

        Minä kyllä ymmärsin kommenttisi ihan asialliseksi mielipiteeksi.


    • demeter1

      "kaipaamaan ei jää kai kukaan"

      No minä ainakin jään kaipaamaan - ja ilmeisesti moni muutkin.

      Minäkin ajattelin kysyä, onko runojasi julkaistu. Sitten äkkäsin, että ainakin täällä "julkaistut" löytynevät vielä arkistosta.

      Kiitos tästäkin runosta ja voimia...

    • Minne nuoruus hävisi, iho kaunis katosi.

      Miksi ikä virnistää, kenelle vanhus irvistää.

      Iloko illoista puuttuu, kivuistako keho muuttuu.

      Jalkako liikkuu hiljakseen, eteenpäinkö mennäkseen.

      Ei toki eteenpäin

      Sänkyyn kaatuu vanhus nyt, sulkee silmät väsynyt.

      Ei oo eessä kuin ehtoo ei oo paluuta kehtoon.



      Mandi

    • Tämäkään ei ole oma, löysin blogspot.fi -sivustolta ja tekstin mukaan se on kiertänyt Facebookissa ties kuinka kauan. Kolahti ainakin minuun.

      Grande Finale! Tekijästä ei siis tietoa:

      Matkalla aurinkoon

      "Älä elä vaisusti,
      älä rakasta laimeasti.
      Syöksy pää edellä elämään.
      Ota riski.
      Siinä voi käydä huonostikin.
      Rakkauden kanssa käy usein huonosti.
      Mutta mitä sillä on väliä.
      Elämä ja kuolema ovat kaksosia.
      Ihmisen täytyy murtautua
      ulos omasta vankilastaan.
      Astua aurinkoon
      ja hengittää syvään."

      • demeter1

        Hieno runo, vaikka noita samoja elämänohjeita sataa vähän joka puolelta.
        Sarkiakin oli samalla asialla, mutta synkemmin, väkevämmin:
        "Elon maljasta juovu..."


      • demeter1 kirjoitti:

        Hieno runo, vaikka noita samoja elämänohjeita sataa vähän joka puolelta.
        Sarkiakin oli samalla asialla, mutta synkemmin, väkevämmin:
        "Elon maljasta juovu..."

        Minua on aina kiinostanut se et missä sielun ja ruumiin voimissa säkeitten kirjoittaja on ollut.
        Tulis enemän syvyyttä säkeitten ymmärtämiseen


      • demeter1
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Minua on aina kiinostanut se et missä sielun ja ruumiin voimissa säkeitten kirjoittaja on ollut.
        Tulis enemän syvyyttä säkeitten ymmärtämiseen

        Jaa-a. Minä olen aina ajatellut, että syvältä koskettavien runojen kirjoittaja on jotenkin särkynyt sielu. Eheä ihminen pystyy raapaisemaan vain pintaa...


      • ||--||
        demeter1 kirjoitti:

        Jaa-a. Minä olen aina ajatellut, että syvältä koskettavien runojen kirjoittaja on jotenkin särkynyt sielu. Eheä ihminen pystyy raapaisemaan vain pintaa...

        Sarkiahan oli yksi aikansa tuberkuloosia sairastavista runoilijoista.
        Kuolema oli varmasti aina vieressä.
        Vietti pitkiä aikoja parantoloissa.


      • demeter1
        ||--|| kirjoitti:

        Sarkiahan oli yksi aikansa tuberkuloosia sairastavista runoilijoista.
        Kuolema oli varmasti aina vieressä.
        Vietti pitkiä aikoja parantoloissa.

        Niin minäkin muistelen II--II. Taisi vielä olla äitinsä avioton lapsi. Kohtalo sekin, siihen aikaan...


      • ikävä kyllä
        demeter1 kirjoitti:

        Niin minäkin muistelen II--II. Taisi vielä olla äitinsä avioton lapsi. Kohtalo sekin, siihen aikaan...

        Monet hyvät runoilijat ovat kuolleet melko nuorina


      • ||--||
        demeter1 kirjoitti:

        Niin minäkin muistelen II--II. Taisi vielä olla äitinsä avioton lapsi. Kohtalo sekin, siihen aikaan...

        Piian avioton poika. Äiti kuoli, kun Kaarlo oli vasta vähän yli 10 vuotta.
        Erikoinen elämänkaari, johon varmasti mahtui juhlaa ja karua arkea.
        Rakkauden hakemista.


      • semmosta kuullut
        ||--|| kirjoitti:

        Piian avioton poika. Äiti kuoli, kun Kaarlo oli vasta vähän yli 10 vuotta.
        Erikoinen elämänkaari, johon varmasti mahtui juhlaa ja karua arkea.
        Rakkauden hakemista.

        Siihen maailman aikaan kielletyn rakkauden...


      • demeter1 kirjoitti:

        Jaa-a. Minä olen aina ajatellut, että syvältä koskettavien runojen kirjoittaja on jotenkin särkynyt sielu. Eheä ihminen pystyy raapaisemaan vain pintaa...

        Olen vain tieronhaluinen kun opiskeluvuoret meni mulla elämiseen,nyt kun on aikaa niin tulee luettua kaikenlaista .
        Toisinaan tulee vastaan säkeitä joista voi melkein haistaa kirjoittajan tuskan ja eletyn kokemuksen.


      • demeter1
        semmosta kuullut kirjoitti:

        Siihen maailman aikaan kielletyn rakkauden...

        Aivan: piian avioton poika. Hän taisi kirjoittaa runonkin äidistään ja tämän kohtalosta.

        Ehkä Sarkia oli kuitenkin rakkauden hedelmä, julman rakkauden...
        Ja tuo tuberkuloosi. Edith Södergran, Saima Harmaja ja keitä muita vielä ?


      • demeter1
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Olen vain tieronhaluinen kun opiskeluvuoret meni mulla elämiseen,nyt kun on aikaa niin tulee luettua kaikenlaista .
        Toisinaan tulee vastaan säkeitä joista voi melkein haistaa kirjoittajan tuskan ja eletyn kokemuksen.

        Tiedonhalu on minusta lahja - ja samaistumisen taito, jonka avulla voi elää monta elämää... (k/k)
        "Elämän" minäkin valitsin pitkien opiskeluvuosien sijasta. Joskus on harmittanut, mutta ehkä kaikki kuitenkin meni niin kuin oli minulle parasta..


      • demeter1 kirjoitti:

        Tiedonhalu on minusta lahja - ja samaistumisen taito, jonka avulla voi elää monta elämää... (k/k)
        "Elämän" minäkin valitsin pitkien opiskeluvuosien sijasta. Joskus on harmittanut, mutta ehkä kaikki kuitenkin meni niin kuin oli minulle parasta..

        Kaikille ei viitti paljastaa tyhmyyttään ja kaikilta ei uskalla kysyä, mun haittapuoliin voi lukea salamannopeat miksi ja mitä varten kysymykset?
        Pirän suunattomana siunauksena nettiä ja sen käänöskonetta, ihan vähän tajuan tekstiä sen avulla.


      • ||--||
        demeter1 kirjoitti:

        Aivan: piian avioton poika. Hän taisi kirjoittaa runonkin äidistään ja tämän kohtalosta.

        Ehkä Sarkia oli kuitenkin rakkauden hedelmä, julman rakkauden...
        Ja tuo tuberkuloosi. Edith Södergran, Saima Harmaja ja keitä muita vielä ?

        Uuno Kailas, Edith Södergran, aiemmin Aleksis Kivi.

        Nyt lukaisin Kivestä, hän kuolikin ehkä borrelioosiin??


      • demeter1
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Kaikille ei viitti paljastaa tyhmyyttään ja kaikilta ei uskalla kysyä, mun haittapuoliin voi lukea salamannopeat miksi ja mitä varten kysymykset?
        Pirän suunattomana siunauksena nettiä ja sen käänöskonetta, ihan vähän tajuan tekstiä sen avulla.

        Sama täällä, k/k. Miksi ja minkä vuoksi ? on pistänyt minut tyhmän ja lapsellisen kirjoihin monet kerrat, etenkin työelämässä. Eivät kaikki kysy, tekevät vain...


      • demeter1
        ||--|| kirjoitti:

        Uuno Kailas, Edith Södergran, aiemmin Aleksis Kivi.

        Nyt lukaisin Kivestä, hän kuolikin ehkä borrelioosiin??

        Vai niin, että borrelioosiin olisi Kivi kuollut ? Ei taidettu olla
        diagnoosien kanssa niin tarkkoja silloin ?


      • ent. siivoojaparka
        ||--|| kirjoitti:

        Uuno Kailas, Edith Södergran, aiemmin Aleksis Kivi.

        Nyt lukaisin Kivestä, hän kuolikin ehkä borrelioosiin??

        Saima Harmaja kuoli hyvin nuorena myös. Tuberkuloosin kai hänkin. Katri Vala nelikymppisenä? Lauri Viitakin oli vain keski-ikäinen kuollessaan. Oliko se auto-onnettomuus, vai? Eino Leinokaan ei tainnut olla viittäkymmentä kuollessaan.

        Nuoria meihin verrattuina.

        Mihin he olisivatkaan yltäneet, jos olisivat saaneet elää.


      • demeter1
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Saima Harmaja kuoli hyvin nuorena myös. Tuberkuloosin kai hänkin. Katri Vala nelikymppisenä? Lauri Viitakin oli vain keski-ikäinen kuollessaan. Oliko se auto-onnettomuus, vai? Eino Leinokaan ei tainnut olla viittäkymmentä kuollessaan.

        Nuoria meihin verrattuina.

        Mihin he olisivatkaan yltäneet, jos olisivat saaneet elää.

        Niin, ja ehtikö Pentti Saarikoskikaan täyttää viittäkymmentä ? Paljon heitä tosiaan on, nuorena nukkuneita...
        Toisaalta, onhan myös näitä, jotka ovat eläneet vanhemmiksi, mutta kadottaneet luomisvoimansa. Riipaisevin esimerkki taitaa olla Mika Waltari, joka on sitä avoimesti tilittänytkin.
        Christer Kihlman on ollut vaiti monet vuodet, jossakin lehdessä oli hänen haastattelunsa...


      • demeter1 kirjoitti:

        Niin, ja ehtikö Pentti Saarikoskikaan täyttää viittäkymmentä ? Paljon heitä tosiaan on, nuorena nukkuneita...
        Toisaalta, onhan myös näitä, jotka ovat eläneet vanhemmiksi, mutta kadottaneet luomisvoimansa. Riipaisevin esimerkki taitaa olla Mika Waltari, joka on sitä avoimesti tilittänytkin.
        Christer Kihlman on ollut vaiti monet vuodet, jossakin lehdessä oli hänen haastattelunsa...

        Moniko suomalainen taiteilija on ollut eläessään suuri ja mahtava.

        Yleensäkin kun kuolo korjaa taiteilijan hänestä tulee arvostettu. Ja mitä nuorenpana taiteilija kuolee sitä suuremman arvon hän saa.

        Huokaillaan mihinkähän hän olisikaan yltänyt jos olisi saanut elää ; )


      • ent. siivoojaparka
        korppis kirjoitti:

        Moniko suomalainen taiteilija on ollut eläessään suuri ja mahtava.

        Yleensäkin kun kuolo korjaa taiteilijan hänestä tulee arvostettu. Ja mitä nuorenpana taiteilija kuolee sitä suuremman arvon hän saa.

        Huokaillaan mihinkähän hän olisikaan yltänyt jos olisi saanut elää ; )

        Häh? Miten meinaat?

        On niitä paljon hengissäolevia arvostettuja taiteilijoita nytkin, muusikkoja, laulajia, runoilijoita, näyttelijöitä, kirjailijoita...

        Sinua nyt ei kai ole näkynyt vielä huipulla, mutta ehkä sinunkin aikasi vielä koittaa, jos ei nyt elämäsi aikana, niin ...


      • Korppis*
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Häh? Miten meinaat?

        On niitä paljon hengissäolevia arvostettuja taiteilijoita nytkin, muusikkoja, laulajia, runoilijoita, näyttelijöitä, kirjailijoita...

        Sinua nyt ei kai ole näkynyt vielä huipulla, mutta ehkä sinunkin aikasi vielä koittaa, jos ei nyt elämäsi aikana, niin ...

        Nythän kirjoittelitte kuolleista taiteilijoistamme. Nykytaiteilijoista ei vielä osaa sanoa kuka nousee Alvar Aallon tasolle tai Eino Leinon. Tulleko uusi Tove Jonsson tai Armi Ratia. Onko Krista Kosonen uusi Ansa Ikonen vai laulaako Jussi Vatanen Taunon Palon suohon.

        Nythän esim. lempikirjailijani Arto Paasilinna on menettänyt otteensa kirjoittamiseen. Ollaan ikään, odotetaan. Jonakin päivänä hän nousee yhdeksi parhaimmista aikamme kirjailijoista.


      • no jopa nyt
        Korppis* kirjoitti:

        Nythän kirjoittelitte kuolleista taiteilijoistamme. Nykytaiteilijoista ei vielä osaa sanoa kuka nousee Alvar Aallon tasolle tai Eino Leinon. Tulleko uusi Tove Jonsson tai Armi Ratia. Onko Krista Kosonen uusi Ansa Ikonen vai laulaako Jussi Vatanen Taunon Palon suohon.

        Nythän esim. lempikirjailijani Arto Paasilinna on menettänyt otteensa kirjoittamiseen. Ollaan ikään, odotetaan. Jonakin päivänä hän nousee yhdeksi parhaimmista aikamme kirjailijoista.

        Arto Paasilinna ON jo yksi parhaista aikamme kirjailijoista. Ollut kauan muittenkin kuin sinun mielestäsi. Kuuluisa monessa monessa muussakin maassa kuin Suomessa.

        Ei tarvitse hänen kuolemaansa odottaa, että hänestä tulisi kuuluisa. Etkö arvosta korkealle ketään suomalaista elossa olevaa näyttelijää? Vai onko mielestäsi Ansa Ikonen parempi kuin kukaan nykyinen elossa oleva näyttelijä?


      • |||.
        no jopa nyt kirjoitti:

        Arto Paasilinna ON jo yksi parhaista aikamme kirjailijoista. Ollut kauan muittenkin kuin sinun mielestäsi. Kuuluisa monessa monessa muussakin maassa kuin Suomessa.

        Ei tarvitse hänen kuolemaansa odottaa, että hänestä tulisi kuuluisa. Etkö arvosta korkealle ketään suomalaista elossa olevaa näyttelijää? Vai onko mielestäsi Ansa Ikonen parempi kuin kukaan nykyinen elossa oleva näyttelijä?

        Ansa syntyi Pietarissa. Hieno näyttelijä, kuin miehensäkin.


      • jäniksen vuoksi
        no jopa nyt kirjoitti:

        Arto Paasilinna ON jo yksi parhaista aikamme kirjailijoista. Ollut kauan muittenkin kuin sinun mielestäsi. Kuuluisa monessa monessa muussakin maassa kuin Suomessa.

        Ei tarvitse hänen kuolemaansa odottaa, että hänestä tulisi kuuluisa. Etkö arvosta korkealle ketään suomalaista elossa olevaa näyttelijää? Vai onko mielestäsi Ansa Ikonen parempi kuin kukaan nykyinen elossa oleva näyttelijä?

        Paasilinna on erityisen kuuluisa Ranskassa, ollut jo kauan.


      • Korppis*
        no jopa nyt kirjoitti:

        Arto Paasilinna ON jo yksi parhaista aikamme kirjailijoista. Ollut kauan muittenkin kuin sinun mielestäsi. Kuuluisa monessa monessa muussakin maassa kuin Suomessa.

        Ei tarvitse hänen kuolemaansa odottaa, että hänestä tulisi kuuluisa. Etkö arvosta korkealle ketään suomalaista elossa olevaa näyttelijää? Vai onko mielestäsi Ansa Ikonen parempi kuin kukaan nykyinen elossa oleva näyttelijä?

        Arvostus nousee aina kuoleman jälkeen. Taiteilija ei enää tuota.

        Eihän Rembrandtikaan rypenyt rahoissa saati ollut maailman kuulu eläissään.

        Ilmeisesti uusi nouseva runoilijamme Jenni Haukio tullaan yhdistämään tämän hetken kuuluisimpiin runoilijattariin.

        Miksi olette noin agressiivisia jos kerron mielipiteeni kuoleman jälkeen kuuluisuuteen nausemiseen. Mielestäni koko ketju ole kuoleman sävyinen.
        Siivooja meni henkilökohtaisuuksiin kuten sinäkin. Keskustelkaa asiasta.

        Arto Paasilinnasta vaijetaan, ollaan hiljaa. Suurista taiteilijoistahan pitäisi kirjoittaa heidän eläessään ylevästi ja kunnioittaen.

        Tämän päivän nuoret eivät tiedä kuka on Armi Kuusela tai Ansa Ikonen. He tekevät omat taideidolinsa jotka he tuunistavat tulevaisuudessa Träppiä ja Graffitia.


      • kuis ajattelet?
        korppis kirjoitti:

        Moniko suomalainen taiteilija on ollut eläessään suuri ja mahtava.

        Yleensäkin kun kuolo korjaa taiteilijan hänestä tulee arvostettu. Ja mitä nuorenpana taiteilija kuolee sitä suuremman arvon hän saa.

        Huokaillaan mihinkähän hän olisikaan yltänyt jos olisi saanut elää ; )

        Ajatteles, korppis, jos vaikka F.E.Sillanpää olisi kuollut nuorena, niin eikö olisi ollut aiheellista huokailla: mihinkähän hän olisi yltänyt jos olisi saanut elää. Nyt onneksi saatiin nähdä, mihin hän ylti. Laskiko hänen arvonsa silmissäsi siitään kun hän ei kuollutkaan nuorena?


      • voi että!!!!
        jäniksen vuoksi kirjoitti:

        Paasilinna on erityisen kuuluisa Ranskassa, ollut jo kauan.

        Jäniksen vuosi on käännetty parillekymmenelle eri kielelle. Tunnetaan Japanissakin.
        Siitäkin huolimatta, että Paasilinna elää.

        Korppis kai kuvittelee, että hänestä tulee kuuluisa kirjailija sitten kuoltuaan, vaikka nyt ei oikein ota tuulta alle. Syy siihen menestyksen puutteeseen lienee varmaankin, että hän on vielä elossa.


      • ;))
        Korppis* kirjoitti:

        Arvostus nousee aina kuoleman jälkeen. Taiteilija ei enää tuota.

        Eihän Rembrandtikaan rypenyt rahoissa saati ollut maailman kuulu eläissään.

        Ilmeisesti uusi nouseva runoilijamme Jenni Haukio tullaan yhdistämään tämän hetken kuuluisimpiin runoilijattariin.

        Miksi olette noin agressiivisia jos kerron mielipiteeni kuoleman jälkeen kuuluisuuteen nausemiseen. Mielestäni koko ketju ole kuoleman sävyinen.
        Siivooja meni henkilökohtaisuuksiin kuten sinäkin. Keskustelkaa asiasta.

        Arto Paasilinnasta vaijetaan, ollaan hiljaa. Suurista taiteilijoistahan pitäisi kirjoittaa heidän eläessään ylevästi ja kunnioittaen.

        Tämän päivän nuoret eivät tiedä kuka on Armi Kuusela tai Ansa Ikonen. He tekevät omat taideidolinsa jotka he tuunistavat tulevaisuudessa Träppiä ja Graffitia.

        No joo joo, sinusta tulee kuuluisa kuolemasi jälkeen. Me pidetään siitä huoli. Viedään kustantamoon kaikki palstakirjoituksesi.


      • Korppis*
        voi että!!!! kirjoitti:

        Jäniksen vuosi on käännetty parillekymmenelle eri kielelle. Tunnetaan Japanissakin.
        Siitäkin huolimatta, että Paasilinna elää.

        Korppis kai kuvittelee, että hänestä tulee kuuluisa kirjailija sitten kuoltuaan, vaikka nyt ei oikein ota tuulta alle. Syy siihen menestyksen puutteeseen lienee varmaankin, että hän on vielä elossa.

        Niinpä, sanopas muuta.

        Kun kuolla kupsahdan tulen ainakin Suomi24 ikäihmiset palstalla saamaan kuolemattoman nimen ja jätän uskomattoman aukon, jota on vaikea kenenkään täyttää.

        Muistuupa mieleeni aika eräässä työpaikassa. Olin kesälomalla, taloon oli tullut uusi tarjoilija. Meistä tuli myöhemmin parhaat kaverit, miksikö, no juuri siksi, että häntä alkoi kiinnostamaan tuo erikoinen korppis, josta kerrottiin kaikenlaisia juttuja.


      • Korppis*
        ;)) kirjoitti:

        No joo joo, sinusta tulee kuuluisa kuolemasi jälkeen. Me pidetään siitä huoli. Viedään kustantamoon kaikki palstakirjoituksesi.

        Lue kommenttini ylenpää, osaan näet arvata etukäteen mitä tulee seuraavaksi ; )


      • ;))
        Korppis* kirjoitti:

        Niinpä, sanopas muuta.

        Kun kuolla kupsahdan tulen ainakin Suomi24 ikäihmiset palstalla saamaan kuolemattoman nimen ja jätän uskomattoman aukon, jota on vaikea kenenkään täyttää.

        Muistuupa mieleeni aika eräässä työpaikassa. Olin kesälomalla, taloon oli tullut uusi tarjoilija. Meistä tuli myöhemmin parhaat kaverit, miksikö, no juuri siksi, että häntä alkoi kiinnostamaan tuo erikoinen korppis, josta kerrottiin kaikenlaisia juttuja.

        Se on jo hyvä alku kuuluisuuteen se.


      • Korppis*
        kuis ajattelet? kirjoitti:

        Ajatteles, korppis, jos vaikka F.E.Sillanpää olisi kuollut nuorena, niin eikö olisi ollut aiheellista huokailla: mihinkähän hän olisi yltänyt jos olisi saanut elää. Nyt onneksi saatiin nähdä, mihin hän ylti. Laskiko hänen arvonsa silmissäsi siitään kun hän ei kuollutkaan nuorena?

        Hyvää yötä ja toivotaan, että herätään vielä huomenna siis ollaan vielä kuolemattomia.


      • jotkut on...
        Korppis* kirjoitti:

        Arvostus nousee aina kuoleman jälkeen. Taiteilija ei enää tuota.

        Eihän Rembrandtikaan rypenyt rahoissa saati ollut maailman kuulu eläissään.

        Ilmeisesti uusi nouseva runoilijamme Jenni Haukio tullaan yhdistämään tämän hetken kuuluisimpiin runoilijattariin.

        Miksi olette noin agressiivisia jos kerron mielipiteeni kuoleman jälkeen kuuluisuuteen nausemiseen. Mielestäni koko ketju ole kuoleman sävyinen.
        Siivooja meni henkilökohtaisuuksiin kuten sinäkin. Keskustelkaa asiasta.

        Arto Paasilinnasta vaijetaan, ollaan hiljaa. Suurista taiteilijoistahan pitäisi kirjoittaa heidän eläessään ylevästi ja kunnioittaen.

        Tämän päivän nuoret eivät tiedä kuka on Armi Kuusela tai Ansa Ikonen. He tekevät omat taideidolinsa jotka he tuunistavat tulevaisuudessa Träppiä ja Graffitia.

        Uskallanpa väittää, että ainakin Salvador Dali oli kuuluisa ja arvostettu jo eläessään, taiteilijoista puheenollen.


    • ysti

      En osaa runoja, kuitenkin olen hyvin tyytyväinen elämään.


      Satoi ja kellari täyttyi paskavedellä.

      Tosin tänään näyttää hyvältä.

      • kävi miten kävi...

        Sinulla ainakin on positiivinen elämänasenne.


      • ysti
        kävi miten kävi... kirjoitti:

        Sinulla ainakin on positiivinen elämänasenne.

        Aina positiivinen elämään, vaikka unelmiin ei ole rahaa---vesi-- sain yli tuhat euroa tekemättä mitään, sillä kuin monella on kellari paskaa täynnä.

        Nyt on tyhjennys kellarissa.


      • äläpuhujaskaa
        ysti kirjoitti:

        Aina positiivinen elämään, vaikka unelmiin ei ole rahaa---vesi-- sain yli tuhat euroa tekemättä mitään, sillä kuin monella on kellari paskaa täynnä.

        Nyt on tyhjennys kellarissa.

        ysti

        Ulkohuussiko on siinä kellarin vieressä???
        Rakensitko ihan ite?
        Taisi tulla suunnitteluvirhe.


    • " tuntematon "

      https://www.youtube.com/watch?v=lRSe0FcQNHg



      sanat kauniit katoaa
      mitä kertoisin
      senkö että rakastin
      vai senkö
      unohdin
      tuli vanhuus
      tuli sairaus
      uupui ihminen


      oli kerran nuoruus
      sinä minä ja rakkaus

      nyt on muisto vain

      • ysti

        Johannes Takanen oli joka osasi asian, ei muuta kuin sukunimi.


    • hohoijaaa, väsyttää

      " tuntematon" ei ole Johannes Takanen ,

      " tuntematon" on vanha nainen ,,,,,

      runojani on arkistosta kerätty pois ilman lupaa, tuntuu pahalta,,

      jospa luoja tuo ne vielä takasi, kaikki oli tarkotettu palstalaisten iloksi.

    • IP.N2O

      Pamauta hyvä mies nyt nyrkki pöytään, potkaise pöytä kumoon, juokse peilin ääreen, sano että nyt saa tämä surkuttelu loppua. Irvistä kuvallesi ja mene parturiin, osta kaupasta uudet vaatteet ja tyhjennä pääsi negatiivisuus paperille yksittäisinä sanoina. Pyydä mahdollista ystävää keksimään sanoille positiivinen vastasana. Katsele taivaan pilviä ja heitä jokaiselle pilvelle yksi negatiivinen ja sanoi, hei hei ikuisesti. Sitten haet lehden ja teet ison taulun kaikista niistä positiivisista sanoista mitä sait. Yksi sana per kuvakollaasi. Kollaasissa täytyy olla paljon värejä, pastillia ja ruskaakin. Kyllä se siitä alkaa asenne muokkaantua ja ilokin pilkahdella ja huomaat että olet joku itsllesikin, ihan oikeasti :-)) joku, etkä vaan eräs.:-(.
      Aikaansa ei tiedä kukaan. Juu, näin ei saa tuntemattomille asiasta tietämättömänä sanoa, joten tee kuitenkin vain kuin itse tahdot.

      • ????? kuka ken mikä,

        IP.N20

        kelle sinä tuossa neuvosi jakelet, alotuksentekijällekkö ?? vai kenelle,


    • Kaikki loistavat runoilijat eivät kuole nuorena:

      "Miksi vanhana miehenä laulaisin naurun
      Tehdä itseni ivaksi nuoren miehen.

      Nuori mies saa laulaa mitä vain laulaa
      vanhan aika on vanhasta olla hiljaa.

      Siks ma laulan siitä mitä on nyt
      mitä elämä minulle tyrkännyt.

      Miks' vääntäisin Leinona vieläkin suuta
      kalvaana luutana kalvaisin luuta.

      Miks' ma antaisin vatsani vanhoja velloa
      Jollekin Onervalle soita kelloa

      Minä olen kuin Kivi konsanaan
      eläen uudestaan huutonaan.

      Minä elän! en huutaa toisin voisi
      vanhuksen riimejä tyhjiä loisi"


      H.

    • bessie*

      Onko sinulla vakava ja parantumaton sairaus, mies menneisyydestä?

      • rajansa kaikella

        Sellaisesta hän on jo aikaisemmin kirjoittanut. Silloin kun sai tietää sairaudestaan. Siinä mielessä melko roisia tekstiä tuolta IP.N20:ltä.


      • siltä näyttää

        Siis noin vuosi sitten hän kirjoitti näin:

        17.8.2013 18:10 9
        kohtalo on jälleen julma
        nilkuttelin koko kesän
        kasvain teki selkään pesään.

        Mä pian olen kodin vanki
        selkä niin kuin rautakanki
        vakava on mulla huoli
        kohta alla pyörätuoli.

        Nyt synkeä on runoniekka
        pääni päällä heiluu miekka
        valmistuen lyöntiin hurjaan
        upotakseen uhriin kurjaan.

        Jo turtunut on mulla mieli
        riimejä ei käännä kieli
        tulevaisuus täysin mustaa
        runoja en varmaan rustaa.

        Mä kaksi rimaa yhteen pistin
        muodostaa ne hienon ristin
        alla Arkin tammilaudan
        menneisyyden mies saa haudan.

        En periksi voi silti antaa
        runohepo mua kantaa
        yhdessä me aina oomme
        sidottuna kohtaloomme.

        Siis ollaan vaan ja irvistellään
        elämälle hirvistellään
        katsotaan kun koittaa huomen
        uskaltaako nostaa luomen?


      • ei kaikkea julki

        Tuohon tuskin saadaan ikinä vastausta tällä palstalla.
        Jokainen voi varmasti hänen runoistaan päätellä itselleen sopivan vaihtoehdon.


      • IP.N2O
        rajansa kaikella kirjoitti:

        Sellaisesta hän on jo aikaisemmin kirjoittanut. Silloin kun sai tietää sairaudestaan. Siinä mielessä melko roisia tekstiä tuolta IP.N20:ltä.

        Kaikki me elämme kalmanlehdon esikartanoissa. Tunnen monta pyörätuoliin joutunutta. Paras naapurini, mies hänkin, on aamulla ensimmäisenä pyörätuolillaan tutkailemassa autonsa moottoria, tavaratilaa jne ja on varsin tyytyväinen osaansa. Monta tarinaa olisi, mutta turha niitä on jaella tuntemattomille. Tarviiko ihmisen mädäntyä sisäisesti pystyyn ja muiden heittää päälleen, elossa kun ja kenties vailla toivoa, tuhkaa ja matoja. Joku vastasi kysymykseen: mitä teet jos saat tietää, että kuolet huomenna. Muistat varmasti vastauksen.

        En muuten ala lukemaan täällä olleita vastauksia ajalta jolloin en ole ollut täällä, enkä pahemmin nykyisiäkään.


      • iloitse sinä
        IP.N2O kirjoitti:

        Kaikki me elämme kalmanlehdon esikartanoissa. Tunnen monta pyörätuoliin joutunutta. Paras naapurini, mies hänkin, on aamulla ensimmäisenä pyörätuolillaan tutkailemassa autonsa moottoria, tavaratilaa jne ja on varsin tyytyväinen osaansa. Monta tarinaa olisi, mutta turha niitä on jaella tuntemattomille. Tarviiko ihmisen mädäntyä sisäisesti pystyyn ja muiden heittää päälleen, elossa kun ja kenties vailla toivoa, tuhkaa ja matoja. Joku vastasi kysymykseen: mitä teet jos saat tietää, että kuolet huomenna. Muistat varmasti vastauksen.

        En muuten ala lukemaan täällä olleita vastauksia ajalta jolloin en ole ollut täällä, enkä pahemmin nykyisiäkään.

        Pyörätuolissa voi olla niin monesta syystä...


    • Tyhjä reppu

      Rakkautta elämältäni hain.
      Niin mitä mä hain ja mitä mä sain.
      Onnea koin pienen palan,
      kuin myös petoksen viillot ja salan.
      Ei ollut helppoa rinnalla sun,
      sinäkin kärsit, kuihduit vierellä mun.
      Mitä mä haen mitä mä haluun,
      eheän elämän takaisin paluun.
      Mut ei ole paluuta vuosien päähän,
      tunteiden virta on peittynyt jäähän.
      Sitä jäätä ei pysty särkemään kukaan,
      reppu on tyhjä, mut otan sen mukaan.
      Mies matkaan käy ei lopu tie,
      Minne se kuljettaa minne se vie.

      Tyhjä reppu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3154
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2121
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1895
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe