Valmistaako kukaan alumiinista purjeveneitä?
Moottorivenepuolella alumiini näyttää olevan kaikista suosituin materiaali, mutta purjeveneissä sitä ei näe käytettävän.
Alumiini olisi minusta purjeveneessäkin kestävä ja kevyt materiaali.
Alumiinipurkkari
40
403
Vastaukset
- seppomartti
On hyvä materiaali paitsi korrosiovaara. Ennen näyttivät aika rumilta mutta joko silmä tottuu tai sitten nykyiset vekit kyljissä tekevät ulkonäön sievemmäksi. Katso Ovni purjeveneitä. Hollantilaisia käytettyjä one off joskus näkyy edullisestikin mutta ovat meikäläisittäin isoja.
- Ulkomailta?
Isoja 50 jalkaisia ja suurempia löytyy, mutta esim. 24 jalkaisia ei taida jostain syystä olla. Ainakaan en tiedä yhtään valmistajaa, joka selaisia tekisi.
- seppomartti
Eipä taida olla mitään mieltä hitsailla niin pientä metallivenettä. Isommatkin ovat suhteellisen kalliita ja pieni olisi varmaan vielä huonommin kannattava projekti.
Mitä ominaisuutta pitäisi alumiinilla tavoitella? - Sy Möwe
seppomartti kirjoitti:
Eipä taida olla mitään mieltä hitsailla niin pientä metallivenettä. Isommatkin ovat suhteellisen kalliita ja pieni olisi varmaan vielä huonommin kannattava projekti.
Mitä ominaisuutta pitäisi alumiinilla tavoitella?Jotakin siinä alumiinissa täytyy olla koska saksalainen pitkänmatkan purjehtija Wilfried Erdmann kutsuu omaa alumiinivenettään unelmaveneeksi. Hän kiersi maapallon 2000 -luvun alussa vasten vallitsevia tuulia yksin purjehtien nonstoppina 10,6m pitkällä 3,25 leveällä aluveneellään. Mainittakoon että siinä ei ole lainkaan moottoria. Veneessä on vedenpitäviä osastoja sekä lyijyköli ja 1,7m syväys.
Minuakin kiinnostaisi tietää millä hän sai galvaanisen korroosion pidettyä kurissa tuon nonstop purjehduksen aikana, sillä käsittääkseni siellä roaring forty leveyksillä anodien vaihto ei liene niitä helpoimpia tehtäviä.
Tuollaisen maailmanympäripurjehduksen on yksin tehnyt vain neljä ihmistä. Erdmann on ensimmäinen saksalainen yksin pallon kiertänyt purjehtija. Ensimmäisen kierroksen hän teki 60 -luvun lopulla 7m veneellä normaalia "milky waytä" pitkin. - 34ft
seppomartti kirjoitti:
Eipä taida olla mitään mieltä hitsailla niin pientä metallivenettä. Isommatkin ovat suhteellisen kalliita ja pieni olisi varmaan vielä huonommin kannattava projekti.
Mitä ominaisuutta pitäisi alumiinilla tavoitella?Seppomartti kirjoitti:
"Eipä taida olla mitään mieltä hitsailla niin pientä metallivenettä. "
Tehdäänkö nämä "busterit" sun muut pikkuveneet eri tekniikalla kuin mitä purjeveneen voisi tehdä ? - Bossu
Sy Möwe kirjoitti:
Jotakin siinä alumiinissa täytyy olla koska saksalainen pitkänmatkan purjehtija Wilfried Erdmann kutsuu omaa alumiinivenettään unelmaveneeksi. Hän kiersi maapallon 2000 -luvun alussa vasten vallitsevia tuulia yksin purjehtien nonstoppina 10,6m pitkällä 3,25 leveällä aluveneellään. Mainittakoon että siinä ei ole lainkaan moottoria. Veneessä on vedenpitäviä osastoja sekä lyijyköli ja 1,7m syväys.
Minuakin kiinnostaisi tietää millä hän sai galvaanisen korroosion pidettyä kurissa tuon nonstop purjehduksen aikana, sillä käsittääkseni siellä roaring forty leveyksillä anodien vaihto ei liene niitä helpoimpia tehtäviä.
Tuollaisen maailmanympäripurjehduksen on yksin tehnyt vain neljä ihmistä. Erdmann on ensimmäinen saksalainen yksin pallon kiertänyt purjehtija. Ensimmäisen kierroksen hän teki 60 -luvun lopulla 7m veneellä normaalia "milky waytä" pitkin.Ovnin esitteiden mukaan korroosio ei ole ongelma, kunhan pitää sähköt kunnossa. Ongelmia saattaa ainoastaan syntyä satamissa, joissa voi naapureilla olla kaikenlaisia maasähkövirityksiä. Vesillä ei ongelmia ole sen enempää kuin Bustereillekaan. Jos Ovneissa olisi ongelmia, sitten niitä pitäisi olla Bustereissakin, koska molemmat ovat alumiinisia.
- seppomartti
34ft kirjoitti:
Seppomartti kirjoitti:
"Eipä taida olla mitään mieltä hitsailla niin pientä metallivenettä. "
Tehdäänkö nämä "busterit" sun muut pikkuveneet eri tekniikalla kuin mitä purjeveneen voisi tehdä ?Jimmy Cornelin edellinen vene taisi olla Ovni ja nykyinen uusi "Aventura" 45ft on myös alumiinia. Hollantilaiden veneentekijä ja designeri, jonka nimen olen unohtanut, teki itselleen alumiiniveneen. Isoilla alupursilla on kannattajansa.
Alumiinisia pienpursia en tiedä olevan olemassa ja uskon syyn olevan kaupallisen. On vaikea saada katetta vaikka muotista leipoisi suuria määriä lasikuituisia 24ft veneitä. Hitsaamalla työtuntien määrä johtaisi taloudelliseen mahdottomuuteen?. Esim sarjatuotanto-Ovnit ovat hinnaltaan selvästi lasikuituisia kalliimpia. Taitava DIY-mies voisi tehdä ja yhden artikkelin die Yachtissa itsetehdystä pienpurresta muistan 2012-13. - Koopman-muisteloita
seppomartti kirjoitti:
Jimmy Cornelin edellinen vene taisi olla Ovni ja nykyinen uusi "Aventura" 45ft on myös alumiinia. Hollantilaiden veneentekijä ja designeri, jonka nimen olen unohtanut, teki itselleen alumiiniveneen. Isoilla alupursilla on kannattajansa.
Alumiinisia pienpursia en tiedä olevan olemassa ja uskon syyn olevan kaupallisen. On vaikea saada katetta vaikka muotista leipoisi suuria määriä lasikuituisia 24ft veneitä. Hitsaamalla työtuntien määrä johtaisi taloudelliseen mahdottomuuteen?. Esim sarjatuotanto-Ovnit ovat hinnaltaan selvästi lasikuituisia kalliimpia. Taitava DIY-mies voisi tehdä ja yhden artikkelin die Yachtissa itsetehdystä pienpurresta muistan 2012-13.Hollannissa on pitkä perinne alumiinipursien rakentamiseen. Ehkä muistelit Dick Koopmania, joka on suunnitellut ja rakentanut alumiiniveneitä 50 vuotta. Dick Koopman Sr. purjehti perheensä kanssa mm. Etelänapamantereelle ja Huippuvuorille Jantine-nimisellä alumiiniveneellään. Poika Koopman jatkaa firmaa ja purjehtii.
'Itse muistan oikein hyvin hollantilaisen Cees den Hartoogin, jonka 37-jalkaisessa Sentijn-veneessä olin visiitillä. Cees oli seilannut Dick Koopmanin suunnittelemalla alu-veneellään kahdesti maailman ympäri, toinen niistä yksin ja vastatuulireittiä (v.1977?). Vene oli tehnyt knock-downin Kap Hornin luona, jolloin Cees oli loukannut selkänsä. Vene pysyi ehjänä. Ceesin vaimo piti tuota retkeä hulluutena, mutta lehdistö sankaruutena. Pariskunta oli tosi sympaattinen - samoin vene, josta otin valokuvia (pinnaohjaus, osatakila, jykevä rakenne). - sy Stentijn
Koopman-muisteloita kirjoitti:
Hollannissa on pitkä perinne alumiinipursien rakentamiseen. Ehkä muistelit Dick Koopmania, joka on suunnitellut ja rakentanut alumiiniveneitä 50 vuotta. Dick Koopman Sr. purjehti perheensä kanssa mm. Etelänapamantereelle ja Huippuvuorille Jantine-nimisellä alumiiniveneellään. Poika Koopman jatkaa firmaa ja purjehtii.
'Itse muistan oikein hyvin hollantilaisen Cees den Hartoogin, jonka 37-jalkaisessa Sentijn-veneessä olin visiitillä. Cees oli seilannut Dick Koopmanin suunnittelemalla alu-veneellään kahdesti maailman ympäri, toinen niistä yksin ja vastatuulireittiä (v.1977?). Vene oli tehnyt knock-downin Kap Hornin luona, jolloin Cees oli loukannut selkänsä. Vene pysyi ehjänä. Ceesin vaimo piti tuota retkeä hulluutena, mutta lehdistö sankaruutena. Pariskunta oli tosi sympaattinen - samoin vene, josta otin valokuvia (pinnaohjaus, osatakila, jykevä rakenne).Löytyihän tuo Sentijn netistäkin, ettei tarvitse olla pelkkien muistikuvien varassa!
http://www.sentijn.net/dereis.html - Vanha Ohlson
sy Stentijn kirjoitti:
Löytyihän tuo Sentijn netistäkin, ettei tarvitse olla pelkkien muistikuvien varassa!
http://www.sentijn.net/dereis.htmlHyvä linkki, kiitos lisäyksestä!
Oli "näkkiä" kerääntynyt pohjaan jossain reissun vaiheessa aika lailla... - hyvä esimerkki
Vanha Ohlson kirjoitti:
Hyvä linkki, kiitos lisäyksestä!
Oli "näkkiä" kerääntynyt pohjaan jossain reissun vaiheessa aika lailla...Vene oli sama, jossa kävin n. 30 v sitten, mutta uudet omistajat olivat tehneet uusia pallonkiertoja. Näkyi mastokin menneen jossain vaiheessa. Ainakin alkup riki oli viuluvanteilla varustettu osatakilainen kutteri. Harmi, ettei veneen valtamerisisustuksesta ollut kuvia!
- soolona seilanneita
Sy Möwe kirjoitti:
Jotakin siinä alumiinissa täytyy olla koska saksalainen pitkänmatkan purjehtija Wilfried Erdmann kutsuu omaa alumiinivenettään unelmaveneeksi. Hän kiersi maapallon 2000 -luvun alussa vasten vallitsevia tuulia yksin purjehtien nonstoppina 10,6m pitkällä 3,25 leveällä aluveneellään. Mainittakoon että siinä ei ole lainkaan moottoria. Veneessä on vedenpitäviä osastoja sekä lyijyköli ja 1,7m syväys.
Minuakin kiinnostaisi tietää millä hän sai galvaanisen korroosion pidettyä kurissa tuon nonstop purjehduksen aikana, sillä käsittääkseni siellä roaring forty leveyksillä anodien vaihto ei liene niitä helpoimpia tehtäviä.
Tuollaisen maailmanympäripurjehduksen on yksin tehnyt vain neljä ihmistä. Erdmann on ensimmäinen saksalainen yksin pallon kiertänyt purjehtija. Ensimmäisen kierroksen hän teki 60 -luvun lopulla 7m veneellä normaalia "milky waytä" pitkin."Vain neljä ihmistä"? Tarkoitit ehkä alumiiniveneellä, jossa ei ollut lainkaan moottoria?
Luettelo yksinpurjehtijoista on pitkä. Vähemmistö heistä on kiertänyt pallon non-stoppina "väärään suuntaan". Tässä listassa näyttää olevan jkv painovirheitä, mutta purjehtijoiden nimilista on kyllä aika pitkä!
http://www.solocircumnavigation.com/SoloSailingCircumnavigation/SinglehandedCircumnavigators.htm - seppomartti24
hyvä esimerkki kirjoitti:
Vene oli sama, jossa kävin n. 30 v sitten, mutta uudet omistajat olivat tehneet uusia pallonkiertoja. Näkyi mastokin menneen jossain vaiheessa. Ainakin alkup riki oli viuluvanteilla varustettu osatakilainen kutteri. Harmi, ettei veneen valtamerisisustuksesta ollut kuvia!
Hollantilainen veneenrakentaja, jota muistelin oli kylläkin Dykstra. Uran lopuksi hänkin teki itselleen 53ft alupurren:http://www.kmy.nl/yacht/bestevaer-53st-bestevaer-ii.html
- Sy Möwe
soolona seilanneita kirjoitti:
"Vain neljä ihmistä"? Tarkoitit ehkä alumiiniveneellä, jossa ei ollut lainkaan moottoria?
Luettelo yksinpurjehtijoista on pitkä. Vähemmistö heistä on kiertänyt pallon non-stoppina "väärään suuntaan". Tässä listassa näyttää olevan jkv painovirheitä, mutta purjehtijoiden nimilista on kyllä aika pitkä!
http://www.solocircumnavigation.com/SoloSailingCircumnavigation/SinglehandedCircumnavigators.htmKatsoin saksan televisiosta (WDR) - vastaa meidän Yleä - dokumentin tuosta Wilfried Erdmannista. Vaikutti hyvin asiallselta tyypiltä samoin kuin ohjelman tekijäkin - erittäin tunnettu tiedeohjelmien juontaja siellä. Siinä kävi ilmi tuo nonstoppi 2000/2001 jonka kesto oli 343 päivää ja annettiin ymmärtää, että hän oli neljäs samanlaisen purjehduksen tehnyt - ei siis johtunut millään lailla veneestä. Ilmeisesi on kirjoittanut myös kirjan nimeltä "Allein gegen den Wind".
- Sy Möwe
Bossu kirjoitti:
Ovnin esitteiden mukaan korroosio ei ole ongelma, kunhan pitää sähköt kunnossa. Ongelmia saattaa ainoastaan syntyä satamissa, joissa voi naapureilla olla kaikenlaisia maasähkövirityksiä. Vesillä ei ongelmia ole sen enempää kuin Bustereillekaan. Jos Ovneissa olisi ongelmia, sitten niitä pitäisi olla Bustereissakin, koska molemmat ovat alumiinisia.
Sitä minäkin arvelin, että kun omat säköt on kunnossa ja suoja muuntajat asennettu asianmukaisesti niin itse on turvassa - paitsi ehkä satamissa.
Näin Floridalaisessa satamassa kuinka erään perämoottorin perä oli syöpynyt siten että vaihteisto näkyi. Sanoivat siellä vedessä olevan sen verran sähköä, että suojaamattomissa veneissä voi melkein nähdä metallikadon. Lisäksi heillä on vaikeuksia saada satamarakenteet pysymään koossa. - <35ft alu-purret: 0
seppomartti24 kirjoitti:
Hollantilainen veneenrakentaja, jota muistelin oli kylläkin Dykstra. Uran lopuksi hänkin teki itselleen 53ft alupurren:http://www.kmy.nl/yacht/bestevaer-53st-bestevaer-ii.html
Sarjatuotannossa ei liene yhtään pientä alumiinirunkoista purjevenettä. Alubaatin pienin malli on nykyisin Ovni 365. Aikaisemmin taisi olla 34 ft? Kun kokeeksi panin yachtworldin hakuehdoiksi alle 35 ft alu-purret, osumia oli 0.
One-off veneitä kyllä on monen kokoisia, vaikka käytettyjen myyntilistoilta ei heti sattuisi tulemaan osumia. Runkomateriaali on tilaajan valinta. Ehkä hollantilainen one-off -alumiinipursien valmistaja osaa antaa mahdolliselle tilaajalle vinkkejä, miksi pienen alu-purren valmistus ei ole suosiossa tai ei kannata (varmaankin hintakyymys?). - Kiinnostava.
<35ft alu-purret: 0 kirjoitti:
Sarjatuotannossa ei liene yhtään pientä alumiinirunkoista purjevenettä. Alubaatin pienin malli on nykyisin Ovni 365. Aikaisemmin taisi olla 34 ft? Kun kokeeksi panin yachtworldin hakuehdoiksi alle 35 ft alu-purret, osumia oli 0.
One-off veneitä kyllä on monen kokoisia, vaikka käytettyjen myyntilistoilta ei heti sattuisi tulemaan osumia. Runkomateriaali on tilaajan valinta. Ehkä hollantilainen one-off -alumiinipursien valmistaja osaa antaa mahdolliselle tilaajalle vinkkejä, miksi pienen alu-purren valmistus ei ole suosiossa tai ei kannata (varmaankin hintakyymys?).Jos haluaa hyvän, niin ei voi olla hintakysymyskään.
En ole ostamassa, mutta kiinnostaisi kyllä hankkia pieni alumiinipursi. Sillä voisi ajaa vaikka pienessä jääriitteessäkin. - Bossu
<35ft alu-purret: 0 kirjoitti:
Sarjatuotannossa ei liene yhtään pientä alumiinirunkoista purjevenettä. Alubaatin pienin malli on nykyisin Ovni 365. Aikaisemmin taisi olla 34 ft? Kun kokeeksi panin yachtworldin hakuehdoiksi alle 35 ft alu-purret, osumia oli 0.
One-off veneitä kyllä on monen kokoisia, vaikka käytettyjen myyntilistoilta ei heti sattuisi tulemaan osumia. Runkomateriaali on tilaajan valinta. Ehkä hollantilainen one-off -alumiinipursien valmistaja osaa antaa mahdolliselle tilaajalle vinkkejä, miksi pienen alu-purren valmistus ei ole suosiossa tai ei kannata (varmaankin hintakyymys?).Täältäkin löytyy. Näillä on painolasti kölissä. http://www.atlanticyachts.nl/
- Shipman jotain..
Alumiininen Purjevene löytyy mm. SPS:ltä, Helsingistä. Taitaa olla 24-26 jalkainen. Ettei olisi suunnittelijansa oma vene...Hyvältä kuiteskin näyttää vuodesta toiseen.
- leakmeter
Kaikissa ovenisssa on vakiona mittari joka mittaa mahdollisiaa sähkövuotoja
- elektrolyysi, kallis
Nauticexpon alumiinipursivalmistajien sivuilla on ohjeita tilaajalle ja naseva yhteenveto alumiinipursien eduista ja haitoista:
Advantages
- Light
- Sturdy, flexible material
- Little maintenance required
- Multiple hull shape options
Disadvantages
- Electrolysis risk
- Expensive
http://www.nauticexpo.com/boat-manufacturer/aluminum-sailboat-21263.html- alumiini vs grp
Alumiiniko kevyttä? No, onhan alumiini toki teräkseen tai betoniin verrattuna kevyttä materiaalia veneen runkoon. Mutta yleisimpään purjeveneen runkomateriaaliin eli lujitemuoviin verrattuna alumiini on kylläkin painavampaa. Ja jos kerrosrakenteita saa käyttää on ero lujitemuovin eduksi jo aika suuri.
Alumiini joustavaa?, no jos verrataan murtorajaan saakka niin pitäähän tuokin paikkansa, mutta jos verrataan vain siihen asti että syntyy pysyviä muodonmuutoksia huomataan lujitemuovin joustavan enemmän.
Sen takia lasikuitulaminaatista ei juuri mastoja tehdäkään, kun alumiinista saadaan yhtä jäykkiä halvemmalla ja myös kevyempänä mikäli ulkomitat on molemmile samat. Kerrosrakenteisena ja suuremmilla ulkomitoilla lasikuitulaminaatista tosin saisi vähintäänkin yhtä kevyen, mutta jo moninkertaisella hinnalla ja paljon suuremmalla ilmanvastuksella.
- erikoinenen
Onko se kookas erikoisella A-mastolla varustettu hesalainen matkapurjehtija alumiinia vai jotain terästä? Riki lienee ainakin ainutlaatuinen.
- HalpaOvni
Seppomartti ja muutama muukin kommentoi että Ovni on kallis
"sarjatuotanto-Ovnit ovat hinnaltaan selvästi lasikuituisia kalliimpia.",
no se riippuu tietysti mihin vertaa. Esim Baraviaan tai Beneteu:hin verrattuna on, mutta esim Hallberg-Rassy ja muut skandit on varmaankin kalliimpia.
Itse alumiini ei sitä kalliimmaksi tee, ja on huomioitava että nämä veneet on sellaisenaan rungoltaan ja rikiltään valmiita pallonkiertoveneitä, mitä ei voi sanoa kaikista halvemmista lasikuituveneistä.
Esim Ovni 395 hinta n. 240 kEur, ja Ovnien perusvarustus on jo aika kattava.- Ovni muka halpa?
Kertoisitko vielä, mistä lähteestä nappasit Ovni 395:n hinnan.
Uteliasuuttani tarkistin ja huomasin, että erään v. 2007 Ovni 395:n hp oli juuri tuo 240.000 euroa.
Alubat ilmoittaa Ovnien hinnat "ex tax, ex works", jolloin hinta on lähellä sinun esimerkkihintaasi.
Koetapa selvittää mikä on uusien, purjehdusvalmiiden Ovnien verollinen hinta! Vertaa sitä uusien, purjehdusvalmiiden HR yms verollisiin hintoihin.
Epäilen, että mielikuvasi uusien alumiinisten matkapursien hinnoista on virheellinen. - Bossu
Ovni muka halpa? kirjoitti:
Kertoisitko vielä, mistä lähteestä nappasit Ovni 395:n hinnan.
Uteliasuuttani tarkistin ja huomasin, että erään v. 2007 Ovni 395:n hp oli juuri tuo 240.000 euroa.
Alubat ilmoittaa Ovnien hinnat "ex tax, ex works", jolloin hinta on lähellä sinun esimerkkihintaasi.
Koetapa selvittää mikä on uusien, purjehdusvalmiiden Ovnien verollinen hinta! Vertaa sitä uusien, purjehdusvalmiiden HR yms verollisiin hintoihin.
Epäilen, että mielikuvasi uusien alumiinisten matkapursien hinnoista on virheellinen.Marisailin www-sivuilla oli ennen nuo hinnat Suomeen tuotuna ja ne oli suunnilleen tuota tasoa. HR:ää paljon halvempia ja Bavariaa kalliimpia.
- eurohinnat esille!
Bossu kirjoitti:
Marisailin www-sivuilla oli ennen nuo hinnat Suomeen tuotuna ja ne oli suunnilleen tuota tasoa. HR:ää paljon halvempia ja Bavariaa kalliimpia.
Enpä onnistunut löytämään uusien purjehdusvalmiiksi varustettujen Ovnien nykyhintoja. Hintavertailu helpottuisi, jos eri veneiden hinnat olisivat tiedossa. Onko hintaero Bavariaan iso vai pieni (vaikka Ovni ja Bava tuskin ovat vaihtoehtoja kellekään)? Kaksi yhden hinnalla??
Ainakin aikaisemmin arvioitiin, että lasikuituveneen rakennuskustannuksista kolmannes tulee rungosta, kolmannes rikistä purjeineen ja kolmannes varustelusta. Voisin kuvitella, ettei alumiinirakenne tulisi lasikuituista halvemmaksi. Siihen viittaa myös Nauticexpon sivuilla mainittu alumiinipursien haitta: "Expensive". - seppomartti
eurohinnat esille! kirjoitti:
Enpä onnistunut löytämään uusien purjehdusvalmiiksi varustettujen Ovnien nykyhintoja. Hintavertailu helpottuisi, jos eri veneiden hinnat olisivat tiedossa. Onko hintaero Bavariaan iso vai pieni (vaikka Ovni ja Bava tuskin ovat vaihtoehtoja kellekään)? Kaksi yhden hinnalla??
Ainakin aikaisemmin arvioitiin, että lasikuituveneen rakennuskustannuksista kolmannes tulee rungosta, kolmannes rikistä purjeineen ja kolmannes varustelusta. Voisin kuvitella, ettei alumiinirakenne tulisi lasikuituista halvemmaksi. Siihen viittaa myös Nauticexpon sivuilla mainittu alumiinipursien haitta: "Expensive".Nyt menee ihan muistikuvan perusteella: Ovni 365 eli pienin varusteltuna on suuruusluokkaa 300 000€ ja varustelemattomana lähes 2x lasikuituisten massapursien hinta.
- Bossu
seppomartti kirjoitti:
Nyt menee ihan muistikuvan perusteella: Ovni 365 eli pienin varusteltuna on suuruusluokkaa 300 000€ ja varustelemattomana lähes 2x lasikuituisten massapursien hinta.
Englannissa: http://www.northseamaritime.com/Page/ALUPrices.htm
Ovni 365 perusvarustelu ilman veroja 190 000 euroa vuonna 2012. - hintakikkailu?
Bossu kirjoitti:
Englannissa: http://www.northseamaritime.com/Page/ALUPrices.htm
Ovni 365 perusvarustelu ilman veroja 190 000 euroa vuonna 2012.Tuo Bossun linkki on juuri se sama sivu, jonka oikeassa ylälaidassa hintojen yläpuolella on teksti "ex tax, ex works".
Siksi kysyin vuoden 2014 verollista hintaa Ovnista, joka on purjehdusvalmis! Mitä luulet hinnan olevan, kun "ex works" ilmoitusta ei enää tarvita ja vene on valmis siirtopurjehdukseen (tässä tapauksessa Englannista eikä Ranskasta).
Ko linkistä en löytänyt, mitä kaikkea "perusvarusteluun" kuuluu ja mitä työkustannuksia ilmoitettu hinta ei sisällä. Eikö ole selvä, että mahdollisimman houkutteleva aloitushinta ilmoitetaan mieluummin kuin se todellinen hinta, minkä useimmat veneen tilaajat lopulta maksavat? - Bossu
hintakikkailu? kirjoitti:
Tuo Bossun linkki on juuri se sama sivu, jonka oikeassa ylälaidassa hintojen yläpuolella on teksti "ex tax, ex works".
Siksi kysyin vuoden 2014 verollista hintaa Ovnista, joka on purjehdusvalmis! Mitä luulet hinnan olevan, kun "ex works" ilmoitusta ei enää tarvita ja vene on valmis siirtopurjehdukseen (tässä tapauksessa Englannista eikä Ranskasta).
Ko linkistä en löytänyt, mitä kaikkea "perusvarusteluun" kuuluu ja mitä työkustannuksia ilmoitettu hinta ei sisällä. Eikö ole selvä, että mahdollisimman houkutteleva aloitushinta ilmoitetaan mieluummin kuin se todellinen hinta, minkä useimmat veneen tilaajat lopulta maksavat?Käykö tämä: http://www.nettivene.com/en/uudet-veneet/purjevene/ovni/6409
Näytti olevan Yachtmarketissa yksi Ovni 28 myynnissä, tosin vuodelta 1981. Siinä olisi pienempi aluvene. - Onko v 2012 uusi?
Bossu kirjoitti:
Käykö tämä: http://www.nettivene.com/en/uudet-veneet/purjevene/ovni/6409
Näytti olevan Yachtmarketissa yksi Ovni 28 myynnissä, tosin vuodelta 1981. Siinä olisi pienempi aluvene.Pidätkö sinä v. 2012 venettä uutena? Itse käsittäisin uudella veneellä tarkoitettavan sellaista, jonka nyt tilaa valmistajalta. Luovutus voisi olla keväällä 2015. En juuri nyt ole hankkimassa uutta venettä, mutta uusien alumiinipursien hinnat toki kiinnostavat.
Käytetyt veneet ovat eri hintaisia kuin tehdastuoreet.
Viestisi jälkiosa kiinnostanee sitä henkilöä, joka etsii itselleen pientä alumiinivenettä. Nykyisin Alubatin pienin tuote taitaa olla Ovni 365. - Bossu
Onko v 2012 uusi? kirjoitti:
Pidätkö sinä v. 2012 venettä uutena? Itse käsittäisin uudella veneellä tarkoitettavan sellaista, jonka nyt tilaa valmistajalta. Luovutus voisi olla keväällä 2015. En juuri nyt ole hankkimassa uutta venettä, mutta uusien alumiinipursien hinnat toki kiinnostavat.
Käytetyt veneet ovat eri hintaisia kuin tehdastuoreet.
Viestisi jälkiosa kiinnostanee sitä henkilöä, joka etsii itselleen pientä alumiinivenettä. Nykyisin Alubatin pienin tuote taitaa olla Ovni 365.No tuossahan oli kyse uudesta, suoraan tehtaalta tulevasta veneestä. Hintakin oli alkaen. Myyntiesite vain oli vuodelta 2012.
- Bossu
Bossu kirjoitti:
No tuossahan oli kyse uudesta, suoraan tehtaalta tulevasta veneestä. Hintakin oli alkaen. Myyntiesite vain oli vuodelta 2012.
Venelehden testissä 10/2009 näytti Ovni 365:n hinta olevan 217 000 vakiovarusteilla.
- entisiä hintoja?
Bossu kirjoitti:
No tuossahan oli kyse uudesta, suoraan tehtaalta tulevasta veneestä. Hintakin oli alkaen. Myyntiesite vain oli vuodelta 2012.
Vuoden 2012 myyntiesitteen hintatieto tai vuoden 2009 Venelehden hintatieto ei taida olla sama kuin tänään tilatun veneen hinta. Vanhat hinnat ja käytettyjen Ovnien hinnat löytyvät netistä helposti, uusien ei! Sama näyttää koskevan monia muitakin venemalleja lukuunottamatta ns. massatuotannon "bulkkikamaa".
- Bossu
entisiä hintoja? kirjoitti:
Vuoden 2012 myyntiesitteen hintatieto tai vuoden 2009 Venelehden hintatieto ei taida olla sama kuin tänään tilatun veneen hinta. Vanhat hinnat ja käytettyjen Ovnien hinnat löytyvät netistä helposti, uusien ei! Sama näyttää koskevan monia muitakin venemalleja lukuunottamatta ns. massatuotannon "bulkkikamaa".
Eipä tiedä, oikeasti tilatun veneen voit vaikka saada vuoden 2009 "alkaen"-hinnalla. Ilmeisesti lähtöhinta neuvotteluille kuitenkin olisi 235 te paikkeilla. Siitä sitten varustetta ruksimaan listoilta ja tinkaamaan, niin se oikea hinta käy ilmi. Joka tapauksessa Hallberg-Rassy 372:sta joutuisi maksamaan varmaan yli sata tonnia lisää, ja varustellusta Bavaria 37:sta ehkä sata tonnia vähemmän.
- seppomartti
Bossu kirjoitti:
Eipä tiedä, oikeasti tilatun veneen voit vaikka saada vuoden 2009 "alkaen"-hinnalla. Ilmeisesti lähtöhinta neuvotteluille kuitenkin olisi 235 te paikkeilla. Siitä sitten varustetta ruksimaan listoilta ja tinkaamaan, niin se oikea hinta käy ilmi. Joka tapauksessa Hallberg-Rassy 372:sta joutuisi maksamaan varmaan yli sata tonnia lisää, ja varustellusta Bavaria 37:sta ehkä sata tonnia vähemmän.
Oletko Bossu ostanut uusia veneitä?. En ole havainnut neuvotteluvaraa uuden hinnassa.
- Bossu
seppomartti kirjoitti:
Oletko Bossu ostanut uusia veneitä?. En ole havainnut neuvotteluvaraa uuden hinnassa.
Eikö ole? Kyllä luulisi, että joku 5-10% olisi sellaista varattu. Katteet noissa purjeveneissä on kuitenkin varmaan aika suuret, kun joutuu tekemään paljon töitä yhdenkin myymiseksi.
- seppomartti
Bossu kirjoitti:
Eikö ole? Kyllä luulisi, että joku 5-10% olisi sellaista varattu. Katteet noissa purjeveneissä on kuitenkin varmaan aika suuret, kun joutuu tekemään paljon töitä yhdenkin myymiseksi.
Minulla on toinen kokemus. On vaikeus pitää kiinni listahinnasta, ettei ilmestyisi lisää maksettavaa tilauksen ja luovutuksen välissä. Puhumattakaan myöhästysten aiheuttamasta haitasta.
- sellomarttti
lautatarhasta koivumasto busteriin narulla kiinni, koneella illaksi kotiin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta2573794Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2671299Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin641253- 841066
Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes931030eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.93955Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä56926En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin118906- 169873
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki14814