Hybridinä myytävän pyörän huonot puolet

Alkup. Maantiepyöräi

Mode pyysi siirtämään tämän keskustelun pois äsken käytetystä ketjusta, joten teen uuden ketjun aiheelle. Ajattelin ensin otsikoksi "Hybridinä myytävän pyörän hyvät ja huonot puolet", mutta en keksinyt yhtään hyvää puolta huonolaatuisista trekkingpyöristä, joten menkööt näin.

Otsikko rajaa siis pois 80-luvun teräsrunkoisista ja hyvistä uusista maastureista itsetehdyt hybridit. Vastaavia ei oikein ole kaupan Suomessa tällähetkelä.

Siis niitä huonoja puolia:
- painava
- kova
- surkea pomppukeppi, joka on kovempi ajaa kuin teräs- tai kuitukeula
- pomppukeppi on epämielyytävän painava
- one size fit vain ei toimi polkupyörässä

Huonoja puolia saa jatkaa vapaasti

27

330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fifo_

      Aloittaja kirjoittaa ilmeisesti vain halvoista hybrideistä. Voihan hybridin tehdä myös laadukkaista osista kaiken kokoisena, jolloin aloituksessa esitettyjä huonoja puolia ei ole.

      Jos nyt puhuttaisiin itse pyörätyypin ongelmista eikä halvalla tehdyn pyörän ongelmista. Itse koen (kokemuksesta), että hybridi on kompromissi, joka ei oikein sovellu mihinkään. Peruspyöräksi se on turhan monimutkainen. Maastoon se on turhan kömpelö. Maantielle vaihteisto liian harva ja suora tanko surkea.

      Jos henkilö on valmis satsaamaan pyöräilyyn laadukkaan hybridin verran rahaa on hänellä yleensä myös käyttötarkoitus ainakin jotenkuten hahmottunut. Silloin löytyy aina parempi juuri siihen käyttötarkoitukseen sopiva pyörä. Jos taas tarkoitus on vain ostaa satunnaiseen sekalaiseen käyttöön fillari, miksi ostaisi monimutkaisen hybridin kun yksinkertainen perusfillari ajaa saman asian vähemmällä vaivalla.

      Tämä on tietenkin pitkälti myös makuasia. Monet ovat tyytyväisiä siihen halpaankin hybridiinsä eivätkä asiaa sen kummemmin mieti. Sekin on ok. Jokaiselle löytyisi varmasti sopivampikin fillari, mutta ei se kaikille ole niin oleellista.

      • Asian tunteva hlö

        " Maantielle vaihteisto liian harva"

        Siinäpä asiantuntijan lausunto, heh. Mulla oli kaksi hybridiä peräkkäin, toinen 24 ja toinen 27 vaihteinen, kun taas nykyinen hiilarirunkoinen maantiepyöräni on vain 18 vaihteinen. Ykkös vaihde samaa välitys suhdetta, mitä hybridissä oli kutos vaihe. Kyllä ratas vaihteiset hybridit ovat takuulla tiheämmällä vaihdevälityksellä, kuin maantiepyörät.


      • Asian tunteva hlö kirjoitti:

        " Maantielle vaihteisto liian harva"

        Siinäpä asiantuntijan lausunto, heh. Mulla oli kaksi hybridiä peräkkäin, toinen 24 ja toinen 27 vaihteinen, kun taas nykyinen hiilarirunkoinen maantiepyöräni on vain 18 vaihteinen. Ykkös vaihde samaa välitys suhdetta, mitä hybridissä oli kutos vaihe. Kyllä ratas vaihteiset hybridit ovat takuulla tiheämmällä vaihdevälityksellä, kuin maantiepyörät.

        Se vaihteiden välien tiheys ei ole kiinni vaihteiden määrästä -- siis niitä pakkoja voi vaihtaa eikä ole kyse isosta asiasta. Vaatii ehkä hiukan omaa laskeskelua että ne osaa valita tai sitten sen asiantuntevan myyjän (sitä ei löydy nettikaupasta/marketista).

        Sinänsä siinä hybridissäkin voisi olla 12-27 pakka (ja 10 lehteä) tai jotain vastaavaa.


      • Fifo_
        Asian tunteva hlö kirjoitti:

        " Maantielle vaihteisto liian harva"

        Siinäpä asiantuntijan lausunto, heh. Mulla oli kaksi hybridiä peräkkäin, toinen 24 ja toinen 27 vaihteinen, kun taas nykyinen hiilarirunkoinen maantiepyöräni on vain 18 vaihteinen. Ykkös vaihde samaa välitys suhdetta, mitä hybridissä oli kutos vaihe. Kyllä ratas vaihteiset hybridit ovat takuulla tiheämmällä vaihdevälityksellä, kuin maantiepyörät.

        Ensinnäkin kirjoitin omasta kokemuksesta ja toiseksi sinunkin "hiilikuiturunkoisen maantiepyörän" vaihteiden väli on varmasti tiheämpi kuin hybridissäsi. Kysehän ei tosiaankaan ole vaihteiden lukumäärästä tai edes kaikkien mahdollisten välitysten tiheydestä. Kyse on vain siitä millä on merkitystä eli vierekkäistäen vaihteiden välisestä erosta. Sopiva välitysalue on tietenkin kiinni myös mm. ajoympäristöstä, joten tämäkin on makuasia.

        Kuuluuko tämä vidduilevä sävy palstan pakolliseen luonteeseen? Ilmeisesti, mutta miksi?


      • Asian tunteva hlö
        Fifo_ kirjoitti:

        Ensinnäkin kirjoitin omasta kokemuksesta ja toiseksi sinunkin "hiilikuiturunkoisen maantiepyörän" vaihteiden väli on varmasti tiheämpi kuin hybridissäsi. Kysehän ei tosiaankaan ole vaihteiden lukumäärästä tai edes kaikkien mahdollisten välitysten tiheydestä. Kyse on vain siitä millä on merkitystä eli vierekkäistäen vaihteiden välisestä erosta. Sopiva välitysalue on tietenkin kiinni myös mm. ajoympäristöstä, joten tämäkin on makuasia.

        Kuuluuko tämä vidduilevä sävy palstan pakolliseen luonteeseen? Ilmeisesti, mutta miksi?

        Sorry, ei ole tarkoitus #ittuilla, mutta asia ei nyt ole ihan noin, kuin kerrot. Jos pyörässä on 27 vaihdetta tai 18, kummassakin suunnilleen ykkönen ja suurin vaihde samanlaiset välitykseltään, niin jo fysikanlakikin todistaa, että tuossa 27 vaihteisessa on vaihdevälit tiheämmät. Mulla tosin ykkönen "liian iso" ja kolme suurinta vaihdetta täysin käyttökelvottomia ylisuurina. Noissa hybrideissä käytin kaikkia vaihteita, eli sain joka tilanteessa sopivan pyöritysnopeuden, jota en saa nykyisessäni maantiepyörässä. Tämä siis minun kokemukseni asiasta pelkästään.


      • Fifo_
        Asian tunteva hlö kirjoitti:

        Sorry, ei ole tarkoitus #ittuilla, mutta asia ei nyt ole ihan noin, kuin kerrot. Jos pyörässä on 27 vaihdetta tai 18, kummassakin suunnilleen ykkönen ja suurin vaihde samanlaiset välitykseltään, niin jo fysikanlakikin todistaa, että tuossa 27 vaihteisessa on vaihdevälit tiheämmät. Mulla tosin ykkönen "liian iso" ja kolme suurinta vaihdetta täysin käyttökelvottomia ylisuurina. Noissa hybrideissä käytin kaikkia vaihteita, eli sain joka tilanteessa sopivan pyöritysnopeuden, jota en saa nykyisessäni maantiepyörässä. Tämä siis minun kokemukseni asiasta pelkästään.

        Ok. Itse en vain ihastunut siihen, että sitä oikeaa välitystä täytyy hakea sekä etu että takarattaita useampi pykälä vaihtamlla. Helpompaa on vaihtaa vain yksi pykälä takavaihteella. Makuasioita tietenkin.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Fifo_ kirjoitti:

        Ok. Itse en vain ihastunut siihen, että sitä oikeaa välitystä täytyy hakea sekä etu että takarattaita useampi pykälä vaihtamlla. Helpompaa on vaihtaa vain yksi pykälä takavaihteella. Makuasioita tietenkin.

        Nyt on pakko sanoa, että olet pihalla kuin lumiukko heinäkuussa. :) Suosittelen hieman teoriaa ennen kuin palaat aiheeseen.


    • "Vn,

      Sunnuntaina klo 23:32 tuli sellainen tunne että nyt kirjoitan taas tämän saman rimpsun minkä olen aina kirjoittanut,niinkö?

      Eikö sinua itseäsi huolestuta?

    • ei vikaa vikaa vikaa

      Pakkotoistoahan se on.

      Ikävää, että joku ostaa edelleen tuollaisen monikäyttöisen pyörän ja ajaa sillä ihan tyytyväisenä. Joka käyttöön pitää olla oma pyörä!

    • Tunturi mies

      Neljä kesää ajannut halvalla joustokeulaisella hybridillä ja paljon ongelmattomia kilometrejä. Nyt renkaat tosin vaihdon tarpeessa ja ketjut rattaineen. Paremmasta ei ole tietoa ja velipojan maantiepyörä oli kamalin härveli, jolla olen ajanut.

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Oleellista tuossa on: "paremmasta ei tietoa". Voihan ihminen asua savimajassa ja syödä mäccärillä (tosin harvoin yhtä aikaa) jos ei tiedä paremmasta.


      • KmjhUU
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Oleellista tuossa on: "paremmasta ei tietoa". Voihan ihminen asua savimajassa ja syödä mäccärillä (tosin harvoin yhtä aikaa) jos ei tiedä paremmasta.

        Näytti ainakin tunturi mies sen tietävän, että maantiepyörällä oli kamala ajaa. Eli hybridiä paremmasta ei ole tietoa ja maantiepyöräkin testattu.


    • Miten tehdään itse hyvä hybridi?

      29 maasturin varmaan muuntaa helposti, mutta mitä runkoja -80 luvulta löytyy hybridin aihioksi? Vanhat retkipyörät ei oikein hybridistä mene. Vielä -90 luvullakin maasturit oli vannejarruilla, miten sellaiseen laitat hybridin (622) kiekon kun jarrutapit ei osu kohalleen?

      Laitetaan nyt lista tuosta omasta hybridistä.

      Huonoa
      - painava
      - vaihtoarvoa ei käytännössä ole

      Hyvää
      - halpa
      - riittävän mukava
      - täys varustelu
      - rullaa kohtuullisesti
      - voi ajaa normi vaatteissa (toisin kuin maantie Nishiki)

      • Cycloilija

        "vaihtoarvoa ei käytännössä ole"
        Tuohan on ehdottomasti hyvä asia, jos olisi ollut vaihtoarvoa, niin nyt sulla ei olisi märkien kelien pyörää tallissa valmiina:=)
        Eikä tuolla painollakaan ole #askan väliä, pääasia on mukavuus ja monikäyttöisyys ympäri vuoden.


      • Alkup. Maantiepyöräi

        Hybridi on määritelmän mukaan maastopyörä, johon on vaihdettu maantikomponentteja. Yhdellä naapurilla oli aikoinaan upea Tunturin vanhaan maasturin runkoon kasattu työmatkahybridi. Tunturin Turussa plasmahitsatut maasturin rungot olivat aikansa parhaita!


      • Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Hybridi on määritelmän mukaan maastopyörä, johon on vaihdettu maantikomponentteja. Yhdellä naapurilla oli aikoinaan upea Tunturin vanhaan maasturin runkoon kasattu työmatkahybridi. Tunturin Turussa plasmahitsatut maasturin rungot olivat aikansa parhaita!

        Minulla on tallessa kaksikin tuollaista tunturin 26 maasturia plasmahitsatulla rungolla. Kayapo ja Equillar, miten ihmeessä noihin runkoihin saa 28 kiekot toimimaan? Jos en ihan väärin muista, niin 28 mahtuu rungossa pyörimään mutta v-jarruista loppuu säätövara. Kayapoon joskus mallailin isompia kiekkoja mutta ne jarrut. Equilarissa olisi takana levyjarru kiinnike, joten sen puoleen voisi onnistua.

        Tekihän se Tunturi plasmahitsatusta teräsrungosta ihan 28 kiekkoista hybridiäkin, mihin kategoriaan nuo menee :-)


      • Cycloilija kirjoitti:

        "vaihtoarvoa ei käytännössä ole"
        Tuohan on ehdottomasti hyvä asia, jos olisi ollut vaihtoarvoa, niin nyt sulla ei olisi märkien kelien pyörää tallissa valmiina:=)
        Eikä tuolla painollakaan ole #askan väliä, pääasia on mukavuus ja monikäyttöisyys ympäri vuoden.

        Tottahan tuokin on, en tosin vaihtoa edes suunnitellut tuota niskahikeä ostaessa. Oli hybridi nimittäin pojan käytössä, maasturin hajottua. Saa nähdä jääkö myös, ei ole maasturin korjaus oikein innostanut, pitänee varmaan purkaa osiin ja säilöä odottamaan inspiraatiota.

        Kyllähän kevyt pyörä on hauskempi ajaa, ei tosin ole hyötyajossa niin tärkeää. Rehellisesti sanottuna hybridi tuntuu maantiepyörän jälkeen "panssarivaunulta", mutta äkkiä siihen tottuu. Maantiepyörä taas tuntuu "typerältä ja epäkäytännölliseltä" jos sitä ajaa muissa kamppeissa kuin trikoissa, tai ajaa sateessa jalat ja persuus ravassa.

        Ehkäpä se rossari pitää hankkia ja varustella tuon maantiemallin kaveriksi.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        alkup.tuna kirjoitti:

        Minulla on tallessa kaksikin tuollaista tunturin 26 maasturia plasmahitsatulla rungolla. Kayapo ja Equillar, miten ihmeessä noihin runkoihin saa 28 kiekot toimimaan? Jos en ihan väärin muista, niin 28 mahtuu rungossa pyörimään mutta v-jarruista loppuu säätövara. Kayapoon joskus mallailin isompia kiekkoja mutta ne jarrut. Equilarissa olisi takana levyjarru kiinnike, joten sen puoleen voisi onnistua.

        Tekihän se Tunturi plasmahitsatusta teräsrungosta ihan 28 kiekkoista hybridiäkin, mihin kategoriaan nuo menee :-)

        Hienoja pyöriä! Kyllä 26" kiekoillekkin maailmalta löytyy hyviä katurenkaita, joten homma on ihan mahdollinen kiekkokoa vaihtamatta, kunhan löytää mukavan keveät kiekot. Contin Gatorskin on varmaan yksi käytetyimmistä.

        Sitten tullaan taas hybridin ideaan. Maasturi, jota on modattu asfalttiviidakkoon sopivammaksi. Kivempi ajaa kaupungissa lyhyillä pätkillä kuin esimerkiksi maantiepyörä, kun ajotyyli on agressiivinen.


      • Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Hienoja pyöriä! Kyllä 26" kiekoillekkin maailmalta löytyy hyviä katurenkaita, joten homma on ihan mahdollinen kiekkokoa vaihtamatta, kunhan löytää mukavan keveät kiekot. Contin Gatorskin on varmaan yksi käytetyimmistä.

        Sitten tullaan taas hybridin ideaan. Maasturi, jota on modattu asfalttiviidakkoon sopivammaksi. Kivempi ajaa kaupungissa lyhyillä pätkillä kuin esimerkiksi maantiepyörä, kun ajotyyli on agressiivinen.

        Saa toki 26 kiekkoihin katurenkaita ja olen Equilarissa sellaisia joskus käyttänytkin. Ei vaan ole sama asia kuin 28 kiekot, en kauheasti tykännyt. Itse pidin semisliksiä parempana "katurenkaana", silloin joskus kun oli maasturikausi päällä :-)


      • Cross master Team
        alkup.tuna kirjoitti:

        Tottahan tuokin on, en tosin vaihtoa edes suunnitellut tuota niskahikeä ostaessa. Oli hybridi nimittäin pojan käytössä, maasturin hajottua. Saa nähdä jääkö myös, ei ole maasturin korjaus oikein innostanut, pitänee varmaan purkaa osiin ja säilöä odottamaan inspiraatiota.

        Kyllähän kevyt pyörä on hauskempi ajaa, ei tosin ole hyötyajossa niin tärkeää. Rehellisesti sanottuna hybridi tuntuu maantiepyörän jälkeen "panssarivaunulta", mutta äkkiä siihen tottuu. Maantiepyörä taas tuntuu "typerältä ja epäkäytännölliseltä" jos sitä ajaa muissa kamppeissa kuin trikoissa, tai ajaa sateessa jalat ja persuus ravassa.

        Ehkäpä se rossari pitää hankkia ja varustella tuon maantiemallin kaveriksi.

        Yksi hyvä vaihtoehto rapakeleihin on kevyt alurunkoinen fitness fillari. Itse hommasin sellaisen huonosti pidetyn tossa keväällä halvalla, purin osiksi ja kasasin uudelleen, osa osista vaihtui uusiin. Lopputulos oli erittäin hyvä ja halpa. 12.9 kg painoinen hybridi 40mm nappulakuvioisilla renkailla, 45mm kokolokasuojat ja tarakka. Hintaa tuli kaikkineen n 290e. Käytettyä cycloa tietysti kannattaa myös katella, mutta noita fitness tai hybridejä saa helpommin. Mulla on kesä fillarina hiilari cyclo, jossa olis kyllä lokareille tilaa, mutta ei niitä saa kunnolla kiinni ja tarakka pitää olla märänkelin/talvi fillarissa myös. Lisäksi droppi tanko ei nappaa talven liukkailla, tämä tietysti makuasia.


      • rossari Mikke
        Cross master Team kirjoitti:

        Yksi hyvä vaihtoehto rapakeleihin on kevyt alurunkoinen fitness fillari. Itse hommasin sellaisen huonosti pidetyn tossa keväällä halvalla, purin osiksi ja kasasin uudelleen, osa osista vaihtui uusiin. Lopputulos oli erittäin hyvä ja halpa. 12.9 kg painoinen hybridi 40mm nappulakuvioisilla renkailla, 45mm kokolokasuojat ja tarakka. Hintaa tuli kaikkineen n 290e. Käytettyä cycloa tietysti kannattaa myös katella, mutta noita fitness tai hybridejä saa helpommin. Mulla on kesä fillarina hiilari cyclo, jossa olis kyllä lokareille tilaa, mutta ei niitä saa kunnolla kiinni ja tarakka pitää olla märänkelin/talvi fillarissa myös. Lisäksi droppi tanko ei nappaa talven liukkailla, tämä tietysti makuasia.

        Höh, kaksi pyörää? Mä ajan myös täyshiilari cyclolla n 4000km/vuosi, mutta vain kuivalla kelillä. Poikkeus on ylläri sade kesken lenkin. Märällä kelillä ja syksystä kevääseen reippaita sykettä nostavia pitkiä kävelylenkkejä, on hyvää kaloreiden kulutusta ja pysyy kanppeetkin suht puhtaana. Ei tulis äkkiseltään mieleen laittaa cyclokrossariini lokasuojia, Täh?


      • Cross master Team kirjoitti:

        Yksi hyvä vaihtoehto rapakeleihin on kevyt alurunkoinen fitness fillari. Itse hommasin sellaisen huonosti pidetyn tossa keväällä halvalla, purin osiksi ja kasasin uudelleen, osa osista vaihtui uusiin. Lopputulos oli erittäin hyvä ja halpa. 12.9 kg painoinen hybridi 40mm nappulakuvioisilla renkailla, 45mm kokolokasuojat ja tarakka. Hintaa tuli kaikkineen n 290e. Käytettyä cycloa tietysti kannattaa myös katella, mutta noita fitness tai hybridejä saa helpommin. Mulla on kesä fillarina hiilari cyclo, jossa olis kyllä lokareille tilaa, mutta ei niitä saa kunnolla kiinni ja tarakka pitää olla märänkelin/talvi fillarissa myös. Lisäksi droppi tanko ei nappaa talven liukkailla, tämä tietysti makuasia.

        Juu, fitnes on vaihtoehto. Itse olen katsellut "sillä silmällä" Nishikin Hybrid Comp SLD mallia. Toimisi varmasti siinä missä rossarikin. Täytyy katsoa jos sattus ylivuotisena saamaan. Tänään tuli työmatka ajettua hybridillä, pitkästä aikaa. Muutama kilometri meni "sisäänajossa", sitten taas muisti miksi se tuli aikanaan hankittua. Rentoa ajoa lepattavissa verkkareissa, sivulaukku tarakalla, huoletta vaikka lätäköiden läpi :-)


    • eräs cc pyöräilijä

      Useimmat eivät tiedä, että on olemassa cyclocrosspyöriä, jotka korvaa täysin onnettomat hypridit 10-0. Itse ajelin hybridillä vuosia, kun luulin että kaikki käppyräsarviset on pelkästään kovia epämukavia kilpa maantiepyöriä ja siksi en koskaan harkinnut mitään muuta, luulin hybridiä ainoana minulle sopivana. Olin väärässä.. Mutta sitten löysin cyclocrossarin, joka on huippuvehje, jolla kuntoilu sujuu ja kaikki muukin ajo. Ihan turha koko hybridi, enkä siihen enää koskaan palaa. Se oli vain kun en tiennyt paremmasta, mutta nyt tiedän. Hybridipyörä on keksintönä pyöräevoluution harha-askel, joka loppumassa luontevasti sukupuuttoon. Cyklocrossari ottaa paikan ja jatkon.

      • Cycloilija

        Asia on ehkä sun kohdalla noin, mutta esimerkiksi mulla oli kaksikin hybridiä, jotka ei eronnut cycloista muuta kuin ohjaustangosta ja hinnasta. Tossa toisessa cyclossa oli tismalleen samat mek levarit ja vaihteet ja painoa oli 100g enemmän, kuin nykyisessä cyclossani. Toki sitten on kappavaihteisia hybrideitä, jotka sitten eroavat paljonkin cycloista, mutta asiaa ei voi yleistää. Vaikka itse vannon tällä hetkellä cyclon nimeen, niin pitää kuitenkin muistaa, että kyseessä on tämän hetken muotipyörä. Cyclojakin on monenlaisia, mulla tällä hetkellä hiilikuitu keulalla ja alurungolla oleva pyörä alla, jossa 37mm renkaat.


    • ajomies'

      Mahtavia argumentteja. Ja hyvin perusteltu. Mutta pakko tähän on vastata.

      - paino on varmaan makuasia. Ei minulle tuota mitään vaikeuksia polkea omalla Crescentin hybridilläni (hinta vähän vajaa 500 euroa). Samoin saan sen helposti auton pyörätelineeseen ja siitä pois.
      - millainen on pehmeä polkupyörä. Minun hybridissäni ei ole mitään pehmeää. Renkaatkin ovat noin 3,5 kilossa
      - miten kolmas huono puoli poikkeaa edellisestä?
      - miten neljäs huono puoli poikkeaa toisesta
      - "ei vaan toimi". Mitä tämä tarkoittaa? Minä olen polkenut hybridilläni nyt reilut 10 000 km. Milloin tuo huono ajettavuus alkaa rassata niin paljon, että minäkin sen huomaan?

      Mitä tulee kommenttiin "kun ei tiedä paremmasta", niin vastaan kaikin mokomin, että en tiedäkään. Mutta kun tämä riittää minulle. Minulla on ollut autonakin Lada ja se riitti siihen aikaan mainiosti. Minulla on ollut noita 70-80-luvun retkipyöriä 3 kappaletta. En muista, että tämä nykyinen pyörä niistä eroaisi millään lailla. Sitten välissä oli noin 20 vuotta Helkaman 3-vaihteinen, jolla 15 km:n työmatka taittui mukavasti. Ajoasento oli (ja on edelleen) aika pysty, mutta toimii.

      • Cycloilija

        Sulla on juuri oikea pyörä käytössäsi ja se on tärkeintä.


    • simpleri

      Vaihdon hypridiini 3x8 vaihteiston tilalle 1x9 vaihteiston ja nyt on pyörä paljon parempi ja yksinkertaisempi ajaa. Ei niitä vaihteita tuon enempää tarvi tavallisessa kaupunki-, kauppa- ja työmatka-ajossa. Kuntolenkitkin menee tuolla aivan hyvin.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1729
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1644
    3. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1482
    4. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1478
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      89
      1344
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1332
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe