Voiko helluntailainen kääntyä katoliseksi?

ecclesia

Netissä on nyt menneillä pohdintaa voioko helluntailaisesta tulla katolinen. Sitä pohditaan monelta kantilta puolesta ja vastaan. Tuolla on siitä pohdintaa.

http://helluntailainen.blogspot.fi/2014/04/helluntailaisuudesta-katolilaisuuteen.html

http://helluntailainen.blogspot.fi/2014/05/helluntailaisuudesta-katolisuuteen.html

http://helluntailainen.blogspot.fi/2014/08/helluntailaisuudesta-katolisuuteen-osa.html

http://www.kotipetripaavola.com/helluntailaisuudestakatolisuuteen.html

http://www.kotipetripaavola.com/helluntailaisuudestakatolisuuteen2.html

52

304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katolilainen

      Helluntaiseurakunnasta on jo Suomessa ihmisiä kääntynyt katolilaisiksi. Ei siinä ole mitään sen kummempaa ongelmaa.

      Petri Paavola kuitenkin esittää niin virheellistä tietoa katolisesta kirkosta, että häntä ei ole syytä kuunnella tai lukea.

      Tässä blogissa kirjoittavat henkilöt ovat kääntyneet reformoidusta uskontulkinnasta katolilaisiksi:

      http://www.evangelicaltocatholic.com/

      http://www.calledtocommunion.com/

      • Jeesus pelastaa

        Mikä ettei voi. Molemmat ovat samankaltaisia tekoihin ja omiin ansioihin perustuvia uskomuksia, jotta vain omilla ansioilla pelastutaan


      • usko pelastaa
        Jeesus pelastaa kirjoitti:

        Mikä ettei voi. Molemmat ovat samankaltaisia tekoihin ja omiin ansioihin perustuvia uskomuksia, jotta vain omilla ansioilla pelastutaan

        Miten niin? Näinkö hyvin tunnet näiden uskontokuntien ja Raamatun sisällön?

        Oliko apostoli Paavali oli harhaoppinen:

        24 Tiedättehän, että vaikka juoksukilpailussa kaikki juoksevat, vain yksi saa palkinnon. Juoskaa siis niin, että voitatte sen! 25 Jokainen kilpailija noudattaa lujaa itsekuria, juoksijat saavuttaakseen katoavan seppeleen, me saadaksemme katoamattoman. 26 Minä en siis juokse päämäärättömästi enkä nyrkkeillessäni huido ilmaan. 27 Kohdistan iskut omaan ruumiiseeni ja pakotan sen tottelemaan, jottei itseäni lopulta hylättäisi, minua, joka olen kutsunut muita kilpailuun. 1. Kor. 9

        Apostoli Pietarikin ilmeisesti puhuu täysin roskaa:

        13. Vyöttäkää sentähden mielenne kupeet ja olkaa raittiit; ja pankaa täysi toivonne siihen armoon, joka teille tarjotaan Jeesuksen Kristuksen ilmestymisessä.
        14. Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte,
        15. vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut, tulkaa tekin kaikessa vaelluksessanne pyhiksi.
        16. Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä". 1. Piet. 1

        Minusta uskonkilvoitus on oleellinen osa elävää uskoa. Ettei vain usko Kristuksen sovituskuolemaan ole koko Pyhän Messumme keskeinen sisältö? Kylläpä nyt keksit!


      • Jaakobin ääni
        Jeesus pelastaa kirjoitti:

        Mikä ettei voi. Molemmat ovat samankaltaisia tekoihin ja omiin ansioihin perustuvia uskomuksia, jotta vain omilla ansioilla pelastutaan

        Petri on jatkuvasti aktiivinen. Ikävä kyllä hän ei edelleenkään suostu ottamaan selvää katolisuudesta. Tai sitten hän vain ei suostu puhumaan totta.


      • Ota vastuu
        Jaakobin ääni kirjoitti:

        Petri on jatkuvasti aktiivinen. Ikävä kyllä hän ei edelleenkään suostu ottamaan selvää katolisuudesta. Tai sitten hän vain ei suostu puhumaan totta.

        Eikä myöskään omalla nimellään. Se kertoo paljon.

        Kun näet puhut pehmosia nimimerkin suojista, et joudu ottamaan vastuuta mistään, etkä perumaan väärää tietoa.

        Ja se kertoo, Petri, sinusta vielä enemmän.


      • Jeesus pelastaa
        usko pelastaa kirjoitti:

        Miten niin? Näinkö hyvin tunnet näiden uskontokuntien ja Raamatun sisällön?

        Oliko apostoli Paavali oli harhaoppinen:

        24 Tiedättehän, että vaikka juoksukilpailussa kaikki juoksevat, vain yksi saa palkinnon. Juoskaa siis niin, että voitatte sen! 25 Jokainen kilpailija noudattaa lujaa itsekuria, juoksijat saavuttaakseen katoavan seppeleen, me saadaksemme katoamattoman. 26 Minä en siis juokse päämäärättömästi enkä nyrkkeillessäni huido ilmaan. 27 Kohdistan iskut omaan ruumiiseeni ja pakotan sen tottelemaan, jottei itseäni lopulta hylättäisi, minua, joka olen kutsunut muita kilpailuun. 1. Kor. 9

        Apostoli Pietarikin ilmeisesti puhuu täysin roskaa:

        13. Vyöttäkää sentähden mielenne kupeet ja olkaa raittiit; ja pankaa täysi toivonne siihen armoon, joka teille tarjotaan Jeesuksen Kristuksen ilmestymisessä.
        14. Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte,
        15. vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut, tulkaa tekin kaikessa vaelluksessanne pyhiksi.
        16. Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä". 1. Piet. 1

        Minusta uskonkilvoitus on oleellinen osa elävää uskoa. Ettei vain usko Kristuksen sovituskuolemaan ole koko Pyhän Messumme keskeinen sisältö? Kylläpä nyt keksit!

        ROOM.3:20. sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.

        23. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
        24. ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
        25. jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit

        28. Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.

        EF.2:8. Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
        9. ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.

        Emme omilla teoilla vaan Jeesuksen sovitustyöllä


      • Opista kiitollinen
        Jaakobin ääni kirjoitti:

        Petri on jatkuvasti aktiivinen. Ikävä kyllä hän ei edelleenkään suostu ottamaan selvää katolisuudesta. Tai sitten hän vain ei suostu puhumaan totta.

        Kerro sinä täällä mikä on katolilaisuus ettei tarvitse tietoa hakea muualta


      • 11111111

        "Petri Paavola kuitenkin esittää niin virheellistä tietoa katolisesta kirkosta, että häntä ei ole syytä kuunnella tai lukea."

        Mistä aiheesta hän ei esittäisi virheellistä tietoa? Paavolan jutut on nähty melkein jokaisella uskontoaiheen alla olevalla palstalla.


    • ismoharjula

      Täähän on mielenkiintoista.

    • ecclesium uno

      Onko täällä yhtään hellaria joka on kääntynyt katoliseksi? Olisi kiva tällaista tarinaa.

    • Pasi Toivonen

      Minä olen.

      • uteliastietämään

        Kerro Pasi miksi vaihdoit?


    • ecclesia uno
      • iloinen katolilainen

        Petri Paavolalla ei ole mitään koulutusta. Hänen tekstinsä ovat sen mukaisia ääriprotestantin suuria ennakkoluuloja ja vääristelyjä, jopa valheita.

        Paavola itse ei tule toimeen missään kristillisessä ryhmässä ja haluaa muiden eroavan kirkoistaan ja liittyvän näihin yksinäisiin, toisia kristittyjä parjaaviin tyytymättömiin.

        Ei kiitos, en lue.

        Suomen kielistä kiinnostavaa, teologin kirjoittamia artikkeleita katolisesta kirkosta löytää sen sijaan tästä:

        http://hyviauutisia.net/


      • sarcasmus
        iloinen katolilainen kirjoitti:

        Petri Paavolalla ei ole mitään koulutusta. Hänen tekstinsä ovat sen mukaisia ääriprotestantin suuria ennakkoluuloja ja vääristelyjä, jopa valheita.

        Paavola itse ei tule toimeen missään kristillisessä ryhmässä ja haluaa muiden eroavan kirkoistaan ja liittyvän näihin yksinäisiin, toisia kristittyjä parjaaviin tyytymättömiin.

        Ei kiitos, en lue.

        Suomen kielistä kiinnostavaa, teologin kirjoittamia artikkeleita katolisesta kirkosta löytää sen sijaan tästä:

        http://hyviauutisia.net/

        No mutta eihän Raamatun tulkitsemiseen todellakaan tarvita alkukielten taitoa. Tuo http://www.kotipetripaavola.com/mitakatolinenkirkkoopettaa4.html on todella söpö sivu juuri siksi, että alkukieliä taitamaton nimenomaan argumentoi käyttäen näitä alkukieliä. Se nyt vaan on mahdottoman somaa, vähän kun lapsi "korjaisi" autoa muoviporalla tai tekisi ruokaa leikkihellalla. Petrin kaltaisiin niin kauhean tosissaan oleviin lapsukaisiin ei vaan voi jotenkin suuttua. Siihen tosin voi suuttua, että Paavola hyvin tendenssimäisesti valehtelee. Tarkoitus on todellakin sumuttaa asioista tietämättömiä ja tämä on kyllä rumaa.

        Emil Anton on sentään teologi koulutkseltaan ja se näkyy tekstissä.

        Aika väsyttävää on jatkuva jankutus ettei Raamattu tue sitä eikä tue tätä oppia. Kai se vain on niin vaikea pietistisessä Suomessa tajuta, että oppi on kehittynyt joskus pitkänkin ajan kukuessa eikä mitään "alkukirkon yhtenäistä opetusta" ole ollut olemassa. Uskontunnustuksia ei ole Raamatussa vaan on vaadittu satojen vuosien teologinen työ uskon kiteyttämiseksi. UT:ssahan ei ole oikeastaan mitään kristinuskon perusdogmeista eksplisiittisesti muotoiltuna: ei ole kolminaisuusoppia, ei oppia Kristuksen kahdesta luonnosta, tosin viitteitä kyllä. Jopa Raamattu itse ei nykyisessä muodossa ollut koskaan olemassa ennen Raamatun kaanonista sopimista. Raamattu on kirkon kirja, jonka sisällön kirkko on päättänyt, ei päinvastoin. Onko tämä petripaavoloille niin hirveän vaikea asia tajuta? Sola scriptura on aika vaikea periaate, jos hylätään kirkon asema Raamatun kokoajana, koska herää kysymys mihin "scripturaan" tulee sitten uskoa. Nimittäin erilaisia yhtä autenttisia raamattuja lukuisa määrä.


    • pysytäänraamatussa

      Pyhä Sana Apo. 4:13 Mutta kun he näkivät Pietarin ja Johanneksen rohkeuden ja havaitsivat heidän olevan koulunkäymättömiä ja oppimattomia miehiä, he ihmettelivät; ja he tunsivat heidät niiksi, jotka olivat olleet Jeesuksen kanssa.

      Pietari oli kouluja käymätön mut kyllä kelpasi Jumalan käyttöön.

      • sarcasmus

        Miten tämä liitty Petriin? Tosin Petri tulee P. Pietarin nimestä, ehkä siten. Jos tarkoitus on sanoa, että apostoli Pietari ja petripaavola ovat verrannollisia, niin aikamoiselta herjalta kuulostaa. Tämä vain kuvaa hyvin sitä, miten protestantismi hajoaa satoihin ja tuhansiin kuppikuntiin, kun jokainen petripaavola on Pietari ja maijameikäläinen P. Maria, Jumalanäiti.

        Jumala voi käyttää vaikka sikaa sanansa julistamiseen, koska Jumalalle on kaikki mahdollista. Makkarana sika toimii tosin paremmin.


      • pysytään totuudessa
        sarcasmus kirjoitti:

        Miten tämä liitty Petriin? Tosin Petri tulee P. Pietarin nimestä, ehkä siten. Jos tarkoitus on sanoa, että apostoli Pietari ja petripaavola ovat verrannollisia, niin aikamoiselta herjalta kuulostaa. Tämä vain kuvaa hyvin sitä, miten protestantismi hajoaa satoihin ja tuhansiin kuppikuntiin, kun jokainen petripaavola on Pietari ja maijameikäläinen P. Maria, Jumalanäiti.

        Jumala voi käyttää vaikka sikaa sanansa julistamiseen, koska Jumalalle on kaikki mahdollista. Makkarana sika toimii tosin paremmin.

        sarcasmus - tästä nyt on juuri kyse.

        Täällä pyörii sellaista "asiantuntijaa", jotka eivät laisinkaan itse käsitä, että heidän asiantuntemuksensa on todella vain lainausmerkeissä. Tuo on juuri protestantismin ongelmana ollut aina, varsinkin vapaissa suunnissa, joissa koulutusta ei juuri ole ennen arvostettu.

        Koulutus ja sydän, yhdistettynä toisen kunnioitukseen on sen sijaan aika hyvä yhdistelmä sille, joka aikoo opettajaksi.


      • KirkkoaUudistettava

        "Pietari oli kouluja käymätön mut kyllä kelpasi Jumalan käyttöön."

        Mozart oli itseoppinut ja sai kotiopetusta - tuskin kukaan hänen pätevyyttään kiistää muodollisen oppiarvon puutteesta huolimatta.


      • sarcasmus
        KirkkoaUudistettava kirjoitti:

        "Pietari oli kouluja käymätön mut kyllä kelpasi Jumalan käyttöön."

        Mozart oli itseoppinut ja sai kotiopetusta - tuskin kukaan hänen pätevyyttään kiistää muodollisen oppiarvon puutteesta huolimatta.

        Avainsana on "opetus". P. Pietarikin sai "kotiopetusta" varsin arvovaltaiselta taholta. Nykyään koulutusta annetaan pääasiassa kouluissa eikä niinkään kotona.

        Sitten on tietenkin vielä se mahdollisuus, että helluntaipastori "puhuu kielillä" hikoilematta kreikan ja heprean kirkojen äärellä ja tulkitsee tekstejä asiantuntijoita paremmin. Varsin houkutteleva vaihtoehto teologian opiskelijoille.

        Minua jaksaa kummastuttaa se, että joillain aloilla puoskarit käyvät ammattilaisesta kun taas toisella alalla ei sitten millään. "Hengen" johdattama tulkitsee Raamattua ilman mitään kielitaitoa, toinen "hengessä" leikkii taivaallista hammaslääkäriä...mutta yksikään ei pyydä hengenmiestä muuraamaan itselleen takkaa tai hitsaamaan ilman taitoa ja koulutusta (ja työkaluja). Jopa tiukkailmeisin helluntaiuskova kääntyy muurarin ja hitsaajaan puoleen näissä asioissa eikä uskova hitsarikaan hitsaa pelkällä sormella. Pitäisi olla johdonmukainen ja täytää bensatankki pyhällä hengellä ja soittaa puhelut telepatian avulla jos kerran saarnamies käy lääkäristä, teologista ja psykologista. Uskon heikkoutta, sanon minä!


      • iloinen katolilainen

        Kyllä Paavolakin kelpaisi Jumalan käyttöön, mutta hänelle ei kelpaa maallikon rooli, jossa häntä kutsutaan levittämään evankeliumia. Hän on lähtenyt pois useammasta seurakunnasta sen tähden, että kaikkialla opetetaan hänen mielestään väärin. Hän haluaa olla muiden opettaja ilman koulutusta. Opettajaksikin pääsee, kunhan ensin liittyy johonkin kristilliseen ryhmään ja alkaa opiskella teologiaa.

        Apostoli Pietari eli vuosia Herramme seurassa ja Kristuksen kuoleman jälkeen jatkoi hänelle uskotussa tehtävässä kirkon sisällä.

        Jumalan seurakunta ja Kristuksen kirkko ei toimi niin, että joku eriseurainen muka on saanut Jumalalta täyden tiedon oikeasta opista ja kutsuu nyt kaikkia kristittyjä pois kirkoistaan. Jo tämä eriseuraisuus on sinällään kyseenalaista:

        19. Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
        20. epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
        21. kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
        22. Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
        23. Sellaista vastaan ei ole laki. Gal. 5

        Normaali maallikko ymmärtää, että ei ole koulutettu teologi ja yrittäessään tätä olla, vain antaa itsestään säälittävän ja koomisen kuvan. Hän ei tunne laisinkaan katolista teologiaa tuloksesta päätellen. Paavolan subjektiivisissa jutuissa vallitsee täysi käsitteiden sekamelska, jota sitten on vielä höystetty salaliittouskomuksilla.

        Mitä kristillisyyttä jonkun henkilön loputon harhaoppienmetsästys toisista kirkoista? Piispojen tehtävä on valvoa kirkon opetusta.


      • (Lut)erilainen

        Pietari on apostoli, Petri Paavola ei. Siksi Pietariin voi luottaa, vaikka olisikin oppimaton.


      • KirkkoaUudistettava
        iloinen katolilainen kirjoitti:

        Kyllä Paavolakin kelpaisi Jumalan käyttöön, mutta hänelle ei kelpaa maallikon rooli, jossa häntä kutsutaan levittämään evankeliumia. Hän on lähtenyt pois useammasta seurakunnasta sen tähden, että kaikkialla opetetaan hänen mielestään väärin. Hän haluaa olla muiden opettaja ilman koulutusta. Opettajaksikin pääsee, kunhan ensin liittyy johonkin kristilliseen ryhmään ja alkaa opiskella teologiaa.

        Apostoli Pietari eli vuosia Herramme seurassa ja Kristuksen kuoleman jälkeen jatkoi hänelle uskotussa tehtävässä kirkon sisällä.

        Jumalan seurakunta ja Kristuksen kirkko ei toimi niin, että joku eriseurainen muka on saanut Jumalalta täyden tiedon oikeasta opista ja kutsuu nyt kaikkia kristittyjä pois kirkoistaan. Jo tämä eriseuraisuus on sinällään kyseenalaista:

        19. Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
        20. epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
        21. kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
        22. Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
        23. Sellaista vastaan ei ole laki. Gal. 5

        Normaali maallikko ymmärtää, että ei ole koulutettu teologi ja yrittäessään tätä olla, vain antaa itsestään säälittävän ja koomisen kuvan. Hän ei tunne laisinkaan katolista teologiaa tuloksesta päätellen. Paavolan subjektiivisissa jutuissa vallitsee täysi käsitteiden sekamelska, jota sitten on vielä höystetty salaliittouskomuksilla.

        Mitä kristillisyyttä jonkun henkilön loputon harhaoppienmetsästys toisista kirkoista? Piispojen tehtävä on valvoa kirkon opetusta.

        "."Paavolan subjektiivisissa jutuissa."

        Kaikkien ihmisten jutut ovat yleensä subjektiivisia eli eri tavoin tulkittavissa. Voisin sanoa, että juon Rainbow Vichyä tänään - niin kuin asia onkin (pullo pöydällä), mutta harvemmin ihmiset ovat objektiivisia muutoin kuin hyvin triviaaleissa asioissa; objektiivisuus vaatisi mm. täydelliset ja ilmaiset tiedot - mikä ei yht'aikaa ole yleisellä tasolla ihmiselle mahdollista.

        "Hän ei tunne laisinkaan katolista teologiaa."

        Se mitä kaikkialla arvostetaan on käytännön kokemus. Koska Petri, minä tai sinä emme ole olleet katolisia pappeja taikka luterilaisia arkkipiispoja (luterilaisten arkkipiispa tapaa myös paavia) emme tunne KÄYTÄNNÖSSÄ katolista teologiaa. Ulkopuolisilla on siitä vain aavistus (esim. en juo kallista konjakkia), mutta ei tieto (juon Rainbow vichyä).


    • KirkkoaUudistettava

      "Avainsana on "opetus". P. Pietarikin sai "kotiopetusta" varsin arvovaltaiselta taholta. Nykyään koulutusta annetaan pääasiassa kouluissa eikä niinkään kotona."

      Juu. Askaisten kartanossa kun olin opastetulla kierroksella niin kartanon kirjastossa opas kertoi, että Mannerheimin sisarukset saivat juuri kirjastossa kotiopetusta ranskassa, saksassa ja englannissa (oli paljon vieraskielisiä kirjoja). Näin luotiin vahva pohja C.G.Mannerheimin kielitaidolle.

      "mutta yksikään ei pyydä hengenmiestä muuraamaan itselleen takkaa tai hitsaamaan ilman taitoa ja koulutusta (ja työkaluja). Jopa tiukkailmeisin helluntaiuskova kääntyy muurarin ja hitsaajaan puoleen näissä asioissa."

      Manuaalisia valmiuksia kun ei voi näytellä - osaa henkisen työn ammateista kyllä pitkäänkin näköjään kuten olemme lukeneet.

    • Pasi Toivonen

      Helluntaiseurakunnan jäsenyys ei tarjonnut oikeastaan muuta kuin penkissä istumista ja usein tylsien saarnojen kuuntelemista sunnuntain kokouksissa.

      Itse asiassa, erosin luterilaisesta kirkosta ja liityin katoliseen. Olen edelleen helluntaiseurakunnan jäsen. Viime aikoina olen alkanut käydä torstain rukouskokouksissa (helluntaiseurakunta), ehkä niihinkin on tullut vähän eloa kun on 'vääräoppinen' mukana.

      Kaikki helluntailaiset eivät ehkä pidä siitä että heillä on katolinen jäsenenä, mutta ei kukaan ole ollut minua erottamassa. Viime kesänä olin lastenleirillä, pastori pyysi, oli ruusukko mukana ja Paavi Johannes Paavali II:n kuva pöydällä sängyn vieressä.

      Viimeisten kymmenen vuoden aikana meno helluntaiseurakunnassa on muuttunut aika apaattiseksi, syynä varmaan se että vuosituhannen vaihteessa ihmiset odottivat tempausta eikä sitä sitten tullutkaan.

      • Katolilainen

        Katolilaisena ET VOI olla minkään helluntaiseurakunnan jäsen.

        Kirkkoon otettaessa jokaisen on tunnustettava "uskon YHTEEN, pyhään, katoliseen ja apostoliseen kirkkon".

        Ihmettelen sitäkin, että katolilaisena käyt edelleen jossakin helluntailaisten kokouksissa.


      • Totuus kirouksista ?
        Katolilainen kirjoitti:

        Katolilaisena ET VOI olla minkään helluntaiseurakunnan jäsen.

        Kirkkoon otettaessa jokaisen on tunnustettava "uskon YHTEEN, pyhään, katoliseen ja apostoliseen kirkkon".

        Ihmettelen sitäkin, että katolilaisena käyt edelleen jossakin helluntailaisten kokouksissa.

        Uskotteko te yhteen pyhään katoliseen kirkkoon? Mitä se tarkoittaa? KKK 750. mukaan te uskotte yhden pyhän katolisen apostolisen kirkon pitääksenne luomuksen erossa Luojasta. Tätä ennenhän tunnustatte uskonne Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen. Vai onko tällainenkin vain ikävää hiustenhalkomista? Kuinka monta kirousta kirkkonne taholta on voimassa helluntailaisia vastaan, ja mitkä ne ovat. Onko siis jokainen joka ei usko katoliseen kirkkoon / katolista kirkkoa kirouksenne alainen?


      • P. Henrik
        Totuus kirouksista ? kirjoitti:

        Uskotteko te yhteen pyhään katoliseen kirkkoon? Mitä se tarkoittaa? KKK 750. mukaan te uskotte yhden pyhän katolisen apostolisen kirkon pitääksenne luomuksen erossa Luojasta. Tätä ennenhän tunnustatte uskonne Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen. Vai onko tällainenkin vain ikävää hiustenhalkomista? Kuinka monta kirousta kirkkonne taholta on voimassa helluntailaisia vastaan, ja mitkä ne ovat. Onko siis jokainen joka ei usko katoliseen kirkkoon / katolista kirkkoa kirouksenne alainen?

        Älkää hyvät ihmiset lukeko jonkun nobody-Paavolan harhaopetuksia!!


      • Totuus kirouksista
        P. Henrik kirjoitti:

        Älkää hyvät ihmiset lukeko jonkun nobody-Paavolan harhaopetuksia!!

        Kyllä se on katolinen katekismus luku 9 pykälä 750, joka selittää uskotteko kirkon, kirkkoa vai kirkkoon. Googlaa katolikin arvostama RationalWiki Transubstantation niin näet listan Trenton kirkolliskokouksen kirouksista 'let him be anathema'. Kysymys olikin kuinka monta kirousta on edelleen voimassa. Helluntailaisille ehtoollinen on omlut muistoateria, jota katoliset kiroukset ovat ainakin koskeneet. Jospa Paavolan solvaamisen sijasta saisi vastauksen kysymykseensä.


      • katolilainen
        Totuus kirouksista kirjoitti:

        Kyllä se on katolinen katekismus luku 9 pykälä 750, joka selittää uskotteko kirkon, kirkkoa vai kirkkoon. Googlaa katolikin arvostama RationalWiki Transubstantation niin näet listan Trenton kirkolliskokouksen kirouksista 'let him be anathema'. Kysymys olikin kuinka monta kirousta on edelleen voimassa. Helluntailaisille ehtoollinen on omlut muistoateria, jota katoliset kiroukset ovat ainakin koskeneet. Jospa Paavolan solvaamisen sijasta saisi vastauksen kysymykseensä.

        Keskinäiset oppineuvottelut ovat kovasti kesken ja anteeksi on pyydetty puolin ja toisin:

        "50 vuotta sitten katolisen kirkon toistaiseksi viimeinen ekumeeninen kirkolliskokous sanoi ei-katolisista kristityistä seuraavaa:

        "Katolinen Kirkko kohtelee heitä veljellisellä arvonannolla ja rakkaudella. Ne jotka uskovat Kristukseen ja ovat saaneet pätevän kasteen, ovat näet tietyllä tavalla yhteydessä katoliseen Kirkkoon, vaikkakaan tämä yhteys ei ole täydellistä. (...) Kuitenkin nämä kristityt, tultuaan vanhurskautetuiksi uskosta kasteessa, tulevat liitetyiksi Kristuksen ruumiiseen. Siksi heillä on täysi oikeus kantaa kristityn kunnianimeä, ja syystä katolisen Kirkon lapset tunnustavat heidät veljiksi Herrassa."

        http://www.seurakuntalainen.fi/blogit/paavilaisen_pakinat/982/katolisuuden_ekumeenisuudesta

        Mikäli tunnustetaan veljiksi Herrassa, ei voida puhua kirouksesta.


      • Totuus kirouksista ?
        katolilainen kirjoitti:

        Keskinäiset oppineuvottelut ovat kovasti kesken ja anteeksi on pyydetty puolin ja toisin:

        "50 vuotta sitten katolisen kirkon toistaiseksi viimeinen ekumeeninen kirkolliskokous sanoi ei-katolisista kristityistä seuraavaa:

        "Katolinen Kirkko kohtelee heitä veljellisellä arvonannolla ja rakkaudella. Ne jotka uskovat Kristukseen ja ovat saaneet pätevän kasteen, ovat näet tietyllä tavalla yhteydessä katoliseen Kirkkoon, vaikkakaan tämä yhteys ei ole täydellistä. (...) Kuitenkin nämä kristityt, tultuaan vanhurskautetuiksi uskosta kasteessa, tulevat liitetyiksi Kristuksen ruumiiseen. Siksi heillä on täysi oikeus kantaa kristityn kunnianimeä, ja syystä katolisen Kirkon lapset tunnustavat heidät veljiksi Herrassa."

        http://www.seurakuntalainen.fi/blogit/paavilaisen_pakinat/982/katolisuuden_ekumeenisuudesta

        Mikäli tunnustetaan veljiksi Herrassa, ei voida puhua kirouksesta.

        "anteeksi on pyydetty puolin ja toisin"
        Seurakuntalaisen keskustelu liittyen Emil Antonin pakonointiin avaa kiinnostavasti näkökulmaa Italian helluntailaisten (ADI) suunnalta. Keneltä todellisuudessa pyydettiin anteeksi ja myöskin loppujen lopuksi kenen puolesta. Kommentoija, joka tuntenee Italian puolen asiasta paremmin käyttää tapahtumasta sanaa 'näytösluontoinen'. Anteeksi on annettu, mutta tahoa, jolle anteeksipyyntö esitettiin ei mielletä Italian helluntailaisuuteen kuuluvaksi. Samoin taho, jonka aikaansaamaa vainoa pyydettiin anteeksi ei tullut asianmukaisesti nimetyksi. Paavin yhteydenotto ns Amerikan helluntailaisiin olikin jo selkeämmin arvioitavissa. Kenneth Copeland tuskin edustaa Suomen vapaakirkollisten mielissä helluntailaisuutta. Painotus on selkeän menestysteologinen ja torontolainen. Mitä kirkon kirouksiin tulee, olettaisi asiasta olevan myös virallinen dokumentti. Mikä on virallisesti voimassa, mikä on purettu/todettu vanhentuneeksi, milloin ja mitä dogmaa koskien?


    • Katolilainen

      Olisi sinänsä luonnollista, että helluntalainen liittyisi katoliseen kirkkoon. Koko karismaattinen liike on alunperin syntynyt katolisessa kirkossa.

      • 1234567...

        Onhan helluntailaisilla suurimmalla osalla sama pyhäpäivä sunnuntai, kuin katolisillakin.

        Paavi on antanut kymmenen ohjetta onneen ! Kotimaa24. 3.8.2014. Paavin 10 ohjetta onneen 5:des ohje Pyhitä lepopäivä Sunnuntai on perheen aikaa.

        Jumalan antamat kymmenenkäskyä ovat ihmisen parhaaksi, joihin kuuluu myöskin sapattikäsky (lauantai) "MUISTA" pitää pyhänäpäivänä sapatti.

        Sapatti on Jumalan merkki 2.Moos.31:13.


      • katolilainen
        1234567... kirjoitti:

        Onhan helluntailaisilla suurimmalla osalla sama pyhäpäivä sunnuntai, kuin katolisillakin.

        Paavi on antanut kymmenen ohjetta onneen ! Kotimaa24. 3.8.2014. Paavin 10 ohjetta onneen 5:des ohje Pyhitä lepopäivä Sunnuntai on perheen aikaa.

        Jumalan antamat kymmenenkäskyä ovat ihmisen parhaaksi, joihin kuuluu myöskin sapattikäsky (lauantai) "MUISTA" pitää pyhänäpäivänä sapatti.

        Sapatti on Jumalan merkki 2.Moos.31:13.

        "Sapatti on Jumalan merkki 2.Moos.31:13"

        Luepa uudestaan. Kyllä lauantaisapatti on merkki juutalaisten ja Jumalan välisessä liitossa eli Mooseksen liitossa. Me nyt kuitenkaan emme ole juutalaisia, vaan noudatamme apostoleiden antamaa opetusta ja olemme jäseniä Uudessa liitossa Hänen (Jeesuksen ) veressään.

        47 Totisesti, totisesti: sillä, joka uskoo, on ikuinen elämä. 48 Minä olen elämän leipä. 49 Teidän isänne söivät autiomaassa mannaa, ja silti he ovat kuolleet. 50 Mutta tämä leipä tulee taivaasta, ja se, joka tätä syö, ei kuole. 51 Minä olen tämä elävä leipä, joka on tullut taivaasta, ja se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti. Leipä, jonka minä annan, on minun ruumiini. Minä annan sen, että maailma saisi elää."

        52 Tästä sukeutui kiivas väittely juutalaisten kesken. He kysyivät toisiltaan: "Kuinka tuo mies voisi antaa ruumiinsa meidän syötäväksemme?" 53 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää. 54 Mutta sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni, on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet. 55 Minun lihani on todellinen ruoka, minun vereni on todellinen juoma. 56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä. 57 Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja niin kuin minä saan elämäni Isältä, niin saa minulta elämän se, joka minua syö. 58 Tämä on se leipä, joka on tullut alas taivaasta. Se on toisenlaista kuin se ruoka, jota teidän isänne söivät: he ovat kuolleet, mutta se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti." Joh. 6


        Katolilaiset käyvät sunnuntaisin messussa, mainitseepa paavi sitä jossain lehtihaastattelussa erikseen tai ei. Olemme aina käyneet. Sitä ei ole tarvis aine erikseen sanoa. Mitenkäs lepopäivä pyhitetään ellei juuri käymällä kirkossa? kai siinä muutakin ehtii tehdä sen jälkeen.

        Ikävää tuo sinun loputon saivartelusi.


      • 1234567...
        katolilainen kirjoitti:

        "Sapatti on Jumalan merkki 2.Moos.31:13"

        Luepa uudestaan. Kyllä lauantaisapatti on merkki juutalaisten ja Jumalan välisessä liitossa eli Mooseksen liitossa. Me nyt kuitenkaan emme ole juutalaisia, vaan noudatamme apostoleiden antamaa opetusta ja olemme jäseniä Uudessa liitossa Hänen (Jeesuksen ) veressään.

        47 Totisesti, totisesti: sillä, joka uskoo, on ikuinen elämä. 48 Minä olen elämän leipä. 49 Teidän isänne söivät autiomaassa mannaa, ja silti he ovat kuolleet. 50 Mutta tämä leipä tulee taivaasta, ja se, joka tätä syö, ei kuole. 51 Minä olen tämä elävä leipä, joka on tullut taivaasta, ja se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti. Leipä, jonka minä annan, on minun ruumiini. Minä annan sen, että maailma saisi elää."

        52 Tästä sukeutui kiivas väittely juutalaisten kesken. He kysyivät toisiltaan: "Kuinka tuo mies voisi antaa ruumiinsa meidän syötäväksemme?" 53 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää. 54 Mutta sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni, on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet. 55 Minun lihani on todellinen ruoka, minun vereni on todellinen juoma. 56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä. 57 Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja niin kuin minä saan elämäni Isältä, niin saa minulta elämän se, joka minua syö. 58 Tämä on se leipä, joka on tullut alas taivaasta. Se on toisenlaista kuin se ruoka, jota teidän isänne söivät: he ovat kuolleet, mutta se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti." Joh. 6


        Katolilaiset käyvät sunnuntaisin messussa, mainitseepa paavi sitä jossain lehtihaastattelussa erikseen tai ei. Olemme aina käyneet. Sitä ei ole tarvis aine erikseen sanoa. Mitenkäs lepopäivä pyhitetään ellei juuri käymällä kirkossa? kai siinä muutakin ehtii tehdä sen jälkeen.

        Ikävää tuo sinun loputon saivartelusi.

        Sapatti annettiin Paratiisissa 2000 vuotta ennen kuin juutalaisia oli edes olemassa. Jeesuksen sanojen mukaan ihmistä varten.


      • (Lut)erilainen
        1234567... kirjoitti:

        Sapatti annettiin Paratiisissa 2000 vuotta ennen kuin juutalaisia oli edes olemassa. Jeesuksen sanojen mukaan ihmistä varten.

        Hes. 20:10-12:
        10 "Niin minä vein heidät Egyptistä ja johdin heidät autiomaahan.
        11 Siellä minä annoin heille säädökseni ja määräykseni -- joka niitä noudattaa, saa elää.
        12 Myös sapattini minä annoin heille, jotta se olisi merkkinä liitostamme ja muistuttaisi heitä siitä, että minä, Herra, olen pyhittänyt heidät omaksi kansakseni.


      • 1234567...
        (Lut)erilainen kirjoitti:

        Hes. 20:10-12:
        10 "Niin minä vein heidät Egyptistä ja johdin heidät autiomaahan.
        11 Siellä minä annoin heille säädökseni ja määräykseni -- joka niitä noudattaa, saa elää.
        12 Myös sapattini minä annoin heille, jotta se olisi merkkinä liitostamme ja muistuttaisi heitä siitä, että minä, Herra, olen pyhittänyt heidät omaksi kansakseni.

        Nimimerkille (Lut)erilainen.
        On itsestään selvää, että kymmenenkäskyä sapatti mukaan lukien kuuluu kaikille ihmisille.
        Tästä kertoo 1700-luvun Luterilaiset virretkin. Virsi 135.1.Nää käskysanaa KYMMENEN, ne meille kautta Mooseksen Jumala itse ilmoitti, ja Siinailla kirjoitti. Ah Herra armahda.

        136.1. Ken tahtoo olla kristitty ja kristittynä kuolla, ei sille outo, peitetty, saa Herran laki olla, jonk' antoi itse Jumala.

        Voittajat pääsevät lasimerelle veisaamaan, Mooseksen, Jumalan palvelijan virttä, ja Karitsan virttä Ilmestyskirjan mukaan.

        Ennenvanhaan rippikoulussa piti osata kymmenenkäskyä selityksineen ulkoa.

        Itse olen entinen Luterilainen.


      • katolilainen
        1234567... kirjoitti:

        Nimimerkille (Lut)erilainen.
        On itsestään selvää, että kymmenenkäskyä sapatti mukaan lukien kuuluu kaikille ihmisille.
        Tästä kertoo 1700-luvun Luterilaiset virretkin. Virsi 135.1.Nää käskysanaa KYMMENEN, ne meille kautta Mooseksen Jumala itse ilmoitti, ja Siinailla kirjoitti. Ah Herra armahda.

        136.1. Ken tahtoo olla kristitty ja kristittynä kuolla, ei sille outo, peitetty, saa Herran laki olla, jonk' antoi itse Jumala.

        Voittajat pääsevät lasimerelle veisaamaan, Mooseksen, Jumalan palvelijan virttä, ja Karitsan virttä Ilmestyskirjan mukaan.

        Ennenvanhaan rippikoulussa piti osata kymmenenkäskyä selityksineen ulkoa.

        Itse olen entinen Luterilainen.

        Adventismissa tuo lauantaisapatin ylenmääräinen korottaminen kaiken muun kristillisen opetuksen ohi ei ole yhteneväistä apostoleiden opetuksen kanssa. Tähänkin keskusteluun, joka koskee helluntailaisten kääntymistä katolilaiseksi tunget tuon lauantaisapatin.

        http://hyviauutisia.net/2007/03/04/adventismi/

        Kristitty keskittyy Kristukseen ja elää hänen yhteydessään 7 päivää viikossa, käy kirkossa ja varaa aikaa hiljentymiseen ja rukoukseen..


      • 1234567...
        katolilainen kirjoitti:

        Adventismissa tuo lauantaisapatin ylenmääräinen korottaminen kaiken muun kristillisen opetuksen ohi ei ole yhteneväistä apostoleiden opetuksen kanssa. Tähänkin keskusteluun, joka koskee helluntailaisten kääntymistä katolilaiseksi tunget tuon lauantaisapatin.

        http://hyviauutisia.net/2007/03/04/adventismi/

        Kristitty keskittyy Kristukseen ja elää hänen yhteydessään 7 päivää viikossa, käy kirkossa ja varaa aikaa hiljentymiseen ja rukoukseen..

        On paljon nuorisoa jotka eivät tiedä sapatista mitään ! Sapattia tullaan pitämään esillä kaikkialla, aina Jeesuksen toiseen tulemiseen asti, kaikki eivät tietystikään siitä pidä. Meitä on moneksi !

        Adventistien Raamattutunneilla käydään Raamattunsanomaa läpi, ei ainoastaan sapattia, vaan kaikkea mitä raamattu pitää sisällään. Jokainen voi ottaa keskusteluun osaa.


      • Sapattiharha!
        katolilainen kirjoitti:

        Adventismissa tuo lauantaisapatin ylenmääräinen korottaminen kaiken muun kristillisen opetuksen ohi ei ole yhteneväistä apostoleiden opetuksen kanssa. Tähänkin keskusteluun, joka koskee helluntailaisten kääntymistä katolilaiseksi tunget tuon lauantaisapatin.

        http://hyviauutisia.net/2007/03/04/adventismi/

        Kristitty keskittyy Kristukseen ja elää hänen yhteydessään 7 päivää viikossa, käy kirkossa ja varaa aikaa hiljentymiseen ja rukoukseen..

        Sapatti, sapatti, sapatti... Eihän sinne muuta mahdu kuin tuo sapatin loputon korostaminen ja se taas perustuu väärän profeetan Ellen G Whiten harhanäkyyn, jossa sapatti muka olisi suurin, ylin ja korkein käsky laissa, loistaisi kirkkaimpana kaiken yllä jossakin kehyksissä! Raamatun mukaan suurin käsky on rakkauden käsky eikä Raamattu puhu sapatin hehkuvista kehyksistä yhtään mitään, ei sanaakaan - koko tuo sapattivouhotus on adventismin vieriteologiaa, joka vie katsee pois Kristuksesta. Paholaisen ovela juoni.


    • kyselevä

      Miks katolisissa papeissa on nii paljo pedofiilejä?

      • Näin on näppylät

        Papeissa on pedofiileja suunnilleen sama osuus kaikissa kirkoissa. Sekä pedofiliaa että sen ilmenemistä ja vaikutusta voidaan vähentää kehittämällä toimintatapoja lasten kohtaamisessa.

        Perheissä se ei ole mahdollista, ja siksi pedofilia on suhteessa paljon yleisempää niissä. Silti tuntuisi omituiselta kysyä samaan tyyliin: Miksi perheissä on niin valtavasti pedofiliaa? Vastaus on se, että koska perheitä on niin paljon.


    • Pasi Toivonen

      Jos viralliselta taholta tulisi määräys jossa minua exkommunikaation uhalla vaadittaisiin eroamaan helluntaiseurakunnan jäsenyydestä, minä tekisin niin, mutta osallistuisin edelleen torstain rukouskokouksiin (myös katolisessa kirkossa järjestetään karismaattisia rukousiltoja joissa käy helluntailaisia).

      Mutta jos joku nimimerkin suojissa kirjoittaa "Katolilaisena ET VOI olla minkään helluntaiseurakunnan jäsen," sitä ei voi pitää virallisena ukaasina.

      Mäntän Helluntaiseurakunta on rekisteröity yhdistys, verrattavissa postimerkkikerhoon. Pidän melko teoreettisena mahdollisuutena että joku voisi kieltää jäsenyyden.

      • tämäkin puoli

        Ekumenian kannalta hyvät suhteet niin helluntailaisiin kuin luterilaisiin ovat hyödyllisiä. Luterilaisessa kirkossa tulee joskus omaisten takia käytyä, ei tietenkään ehtoollisella.


    • onpajuttua
      • sepittelijä

        Mitähän noiden kaikkien järjettömien syytösten perusteella voi päätellä Paavolan arvostelukyvystä ja tietämyksen tasosta. Mikä kumman tarve hänellä on tuollaiseen päättömään mustamaalaamiseen? Miksi joku lukisi Paavolaa, kun oikeaa tietoa on saatavilla katolisilta sivuilta.

        http://hyviauutisia.net/?s=petri paavola

        Paavola ei muuten edes uskaltaudu vuoropuheluun katolisen teologin kanssa.


      • Jaakobin ääni

        Paavola kiertää mainostamassa sivujaan vähän yhdessä sun toisessa paikassa. Kuten nyt tässä. Esiintyisi omalla nimellään, niin olisi reilumpaa.


      • utelias arska
        Jaakobin ääni kirjoitti:

        Paavola kiertää mainostamassa sivujaan vähän yhdessä sun toisessa paikassa. Kuten nyt tässä. Esiintyisi omalla nimellään, niin olisi reilumpaa.

        Sehän esiintyy omalla nimellään on kirjottanut juttunsa omalla nimellään. Ootko sä tehnyt niin?


      • lutheranus
        utelias arska kirjoitti:

        Sehän esiintyy omalla nimellään on kirjottanut juttunsa omalla nimellään. Ootko sä tehnyt niin?

        Juu oon sammoo mieltä se on kaukana täydellisyydestä mut on kuiteskii netissä esillä omalla nimellään. Me täällä ollaan nimimerkin takana miksi? Mä en uskalla miks sä et?


      • Jaakobin ääni
        lutheranus kirjoitti:

        Juu oon sammoo mieltä se on kaukana täydellisyydestä mut on kuiteskii netissä esillä omalla nimellään. Me täällä ollaan nimimerkin takana miksi? Mä en uskalla miks sä et?

        Olen ja pysyn nimimerkkinä, enkä olisi täälläkään ellen olisi ensin kyllästynyt erään nimimerkkitrollin toimintaan ja alkanut seurata sitä. Sitten seuraan näitä muita trolleja. Trollaamisesta (tai floodaamisesta) on kysymys, kun yksi mies esiintyy monena ja levittelee kirjoituksiaan joka paikkaan netissä.


    • loveisrael

      Haiskahtaa antisemitismiltä.

      • Poistettu khasaareja koskevia kirjoituksia. Uskonnollis-etninen mustamaalaus ei kuulu tähän ryhmään tai mihinkään Suomi24-ryhmään.

        Hain myös näiden kirjoitusten kopiot Suomi24:stä ja ilmoitin ne ylläpidolle. Mitä vähemmän trolli näkee työstään tuloksia, sitä nopeammin hänen intonsa laantuu. Palstalaiset voivat auttaa näiden provojen siivoamisessa. Näin se käy:

        - kopioi joku tekstille tunnusomainen lause tai jakso
        - sijoita se palstan oikeassa yläkulmassa olevaan keskusteluhakuun
        - valitse "Hae kaikista keskusteluista"
        - klikkaa "Hae"
        - avaa haun antamat tulokset (esim. Ctrl klikkaus)

        Jos hakutuloksia löytyy useita:
        - klikkaa avautuvissa ikkunoissa viestin alaosasta "Ilmoita asiaton viesti" ja täytä pyydetyt tiedot
        - pyynnön syyksi riittää Suomi24:n sääntöjen vastainen "massapostitus"


    Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1874
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe