Pari kysymystä Paavalista

kuunteleva_kirkko

Osallistuin ohimennen ”marketti” keskusteluun, joka yllättäen kääntyi Raamatun tulkintaan. Keskustelun yhteydessä joku nosti esille mielenkiintoisen kysymyksen siitä, kuinka paljon Paavali tulkitsee ja sovittaa aikansa yhteiskuntaan sopivaksi Jeesuksen opetuksia?

Jos tuosta näkökulmasta katsoo UT:n tekstejä huomaa, että itse asiassa Paavali sanoo Jeesuksen sanoneen paljon enemmän kuin mitä evankeliumit kertovat. Eli mikä osa Paavalin tiedoista on ns lähdetietoa ja mikä omasta ajasta nousevaa tulkintaa?

Millaisia ajatuksia ja tulkintoja tämä näkökulma sinussa herättää?

mono-ohjus

21

138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lightning Star

      Hieno aloitus kuuntelevalta kirkolta!

      Lisäkysymystä tietenkin voisi laittaa myös siitä, voiko olla merkitystä/mikä merkitys on voinut olla teksteihin Paavalin menneisyydellä, hänhän oli alunperin farisealainen Saulus Tarsolainen?

      • Lightning Star

        Lisään vielä, että olisi mielenkiintoista tutkia, mikä oli se suullinen perimätieto, jota farisealaiset noudattivat Mooseksen lain lisäksi... ja voiko se näkyä mitenkään kirjoituksista?


    • Lightning Star

      Mielenkiintoinen lisäkysymys :) tuo Paavalin menneisyys. Miten itse näet, onko Paavalin historialla millainen painoarvo ja vaikutus hänen teksteihinsä?

      mono-ohjus

      • Lightning Star

        Voi olla, nimittäin mielestäni hänellä on erinäisiä säännöksiä seurakuntalaisille kirjeissään. Koen, että Jeesus ei evankeliumeissa mielestäni painota ulkonaisia asioita, vaan lähinnä sydämen tilaa.

        Jeesus esimerkiksi painottaa Henkeä joka tekee eläväksi, Henki on sukupuolineutraali. Jeesushan itse sanoo, että Hän antaa totuuden Hengen niille, jotka Häneen uskovat/Hänen sanoihinsa. Hän ei sano, että Henki on eri miehelle kuin naiselle.

        Paavalille tuntuu olevan hyvin tärkeää se, missä asemassa nainen on mieheen nähden, hän vetoaa tässä asiassa mm. luomiskertomukseenkin. Myös erinäisiä säännöksiä hiusten peittämisestä yms. annetaan, joita tämän päivän uskovat eivät käytännössä edes kovinkaan suuri joukko ainakaan, toteuta. Lisäksi naisen tulee kysyä asioita mieheltään.

        Käsittääkseni kristinuskon haarat vetoavat pitkälti Paavalin teksteihin, kun puhutaan mm. opettamisesta... "naisen tulee vaieta seurakunnassa".

        Jeesukselle tuntuu enemmän olevan tärkeää sydämen asenne, ei se mikä on ulkoista.

        Mutta kuten kyselin tuossa siitä suullisesta perimätiedosta, asiaa olisi mielenkiintoista tutkia, ihan siltä tasolta, mitä farisealaiset opit painottivat ja keskittyivät.

        Tietenkin aikakausi on voinut myös vaikuttaa kyseisiin asioihin.


      • Lightning Star kirjoitti:

        Voi olla, nimittäin mielestäni hänellä on erinäisiä säännöksiä seurakuntalaisille kirjeissään. Koen, että Jeesus ei evankeliumeissa mielestäni painota ulkonaisia asioita, vaan lähinnä sydämen tilaa.

        Jeesus esimerkiksi painottaa Henkeä joka tekee eläväksi, Henki on sukupuolineutraali. Jeesushan itse sanoo, että Hän antaa totuuden Hengen niille, jotka Häneen uskovat/Hänen sanoihinsa. Hän ei sano, että Henki on eri miehelle kuin naiselle.

        Paavalille tuntuu olevan hyvin tärkeää se, missä asemassa nainen on mieheen nähden, hän vetoaa tässä asiassa mm. luomiskertomukseenkin. Myös erinäisiä säännöksiä hiusten peittämisestä yms. annetaan, joita tämän päivän uskovat eivät käytännössä edes kovinkaan suuri joukko ainakaan, toteuta. Lisäksi naisen tulee kysyä asioita mieheltään.

        Käsittääkseni kristinuskon haarat vetoavat pitkälti Paavalin teksteihin, kun puhutaan mm. opettamisesta... "naisen tulee vaieta seurakunnassa".

        Jeesukselle tuntuu enemmän olevan tärkeää sydämen asenne, ei se mikä on ulkoista.

        Mutta kuten kyselin tuossa siitä suullisesta perimätiedosta, asiaa olisi mielenkiintoista tutkia, ihan siltä tasolta, mitä farisealaiset opit painottivat ja keskittyivät.

        Tietenkin aikakausi on voinut myös vaikuttaa kyseisiin asioihin.

        Jos lähdetään siitä olettamuksesta, että ihminen on oman historiansa vanki (vanhaa sanontaa lainaten) niin Paavalin farisealainen historia todellakin näkyy. Farisealaisillehan muistaakseni oli tyypillistä juutalaisen lain tarkka noudattaminen pienimpiäkin yksityiskohtia myöten.

        Mikä osuus tuossa on sitten sitä perimätietoa ja millaisessa muodossa, onkin todella mielenkiintoinen kysymys. Pitääkin vähän kaivella onko joku sitä tarkemmin tutkinut ja jos ei ole (mitä toki epäilen) niin pitää jollekin vinkata.

        mono-ohjus


      • Lightning Star
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Jos lähdetään siitä olettamuksesta, että ihminen on oman historiansa vanki (vanhaa sanontaa lainaten) niin Paavalin farisealainen historia todellakin näkyy. Farisealaisillehan muistaakseni oli tyypillistä juutalaisen lain tarkka noudattaminen pienimpiäkin yksityiskohtia myöten.

        Mikä osuus tuossa on sitten sitä perimätietoa ja millaisessa muodossa, onkin todella mielenkiintoinen kysymys. Pitääkin vähän kaivella onko joku sitä tarkemmin tutkinut ja jos ei ole (mitä toki epäilen) niin pitää jollekin vinkata.

        mono-ohjus

        http://www.helsinki.fi/teol/pro/ihminen/sukupuoli/sukupuoli-8.html

        En tiedä saako linkittää, mutta tuolta löysin yhden mielenkiintoisen asian Paavalin teksteihin liittyen. Sivut näyttäisivät tutkimuksen kannalta olevan aika luotettavaa tahoa, ei siis kenenkään yksityisen ihmisen omaa teologiaa.

        Mielenkiintoista oli tekstissä mielestäni se kohta, että esim. Paavalin teksteissä on myöhempiä kannanottoja hänen jälkeensä vaikuttaneilta opettajilta. Esimerkkeinä oli juuri niitä kannanottoja joista olin laittanutkin.

        Tästäkin voi heittää kysymyksen. Mitkä osat teksteistä ovat säilyneet yleensäkin raamatussa sellaisina kuin ne on alunperin kirjattu? Onko lisäyksillä jokin päämäärä ollut vaikuttaa? Ja mikä merkitys niillä on kristinuskon kantoihin, jos verrataan alkuperäistä Jeesuksen tuomaa sanomaa?


      • näin on
        Lightning Star kirjoitti:

        http://www.helsinki.fi/teol/pro/ihminen/sukupuoli/sukupuoli-8.html

        En tiedä saako linkittää, mutta tuolta löysin yhden mielenkiintoisen asian Paavalin teksteihin liittyen. Sivut näyttäisivät tutkimuksen kannalta olevan aika luotettavaa tahoa, ei siis kenenkään yksityisen ihmisen omaa teologiaa.

        Mielenkiintoista oli tekstissä mielestäni se kohta, että esim. Paavalin teksteissä on myöhempiä kannanottoja hänen jälkeensä vaikuttaneilta opettajilta. Esimerkkeinä oli juuri niitä kannanottoja joista olin laittanutkin.

        Tästäkin voi heittää kysymyksen. Mitkä osat teksteistä ovat säilyneet yleensäkin raamatussa sellaisina kuin ne on alunperin kirjattu? Onko lisäyksillä jokin päämäärä ollut vaikuttaa? Ja mikä merkitys niillä on kristinuskon kantoihin, jos verrataan alkuperäistä Jeesuksen tuomaa sanomaa?

        Ellet löydä Paavalin tekojen ja opetuksia jotka käyvät YHTEEN, niin voit tulkita suoraan valheeksi. Niistä valehtelemista piti huolen Paavalin oppikunta ja nytkin pitää siitä huolen sama eksyttäjä, väärää todistusta levittävä rikollisuus.


      • Lightning Star
        näin on kirjoitti:

        Ellet löydä Paavalin tekojen ja opetuksia jotka käyvät YHTEEN, niin voit tulkita suoraan valheeksi. Niistä valehtelemista piti huolen Paavalin oppikunta ja nytkin pitää siitä huolen sama eksyttäjä, väärää todistusta levittävä rikollisuus.

        No, eikö se ole yleensäkin uskonnollisuuden harha? Muuttaa tekstejä ja käsityksiä, oman kuppikunnan etuja tavoittelemaan? Itseasiassa tänäkin päivänä se toimii "pienemmässä" mittakaavassa tulkintojen osalta. Tosin raamattu kanonisoituna on aika puolensa pitävä ollut, kun kukaan ei uskalla kyseenalaistaa yhtään mitään, vaikka olisi selviä ristiriitaisuuksiakin, niin yhä vaan ristiriidoista huolimatta se on jokin "pyhä esine", jonka kritisoijaa: "uhataan helvetin pelolla ja tulikatkuisella järvellä".


    • kuulolla ollaan

      Miksi lähestyt Paavali-syndroomaa kiertoteitse etkä mene keskustelemaan aiheesta suoraan Teuvo Sunin kanssa, joka on asiaan parhaiten perehtynyt?

    • Paavali (ja muut Paavalin nimissä kirjoittaneet) nyt vain esittelee omia mielipiteitään ja tulkintojaan niin kuin kaikki muutkin Raamatun kirjoittajat. Ne kirjoitukset on tuottaneet samanlaiset ihmiset kuin sinä, minä ja muut tällä palstalla, eikä Paavalilla eikä muilla evankelistoilla ole mitään sen parempaa totuutta tiedossaan, kuin omia mielipiteitään. Tottakai Paavali on tukinnut ja sovittanut opetuksia oman mielensä mukaiseksi. Samoin ovat tehneet evankeliumien ja muidenkin kirjojen kirjoittajat.

      Jeesustahan Paavali ei omien sanojensa mukaan ollut nähnytkään, eikä Jeesus itse ole mitään dokumentteja jättänyt jälkeensä, joten todelliset lähdetiedot ovat hänelläkin olleet vähissä. Omia mielipiteitä ja tulkintaa siis on Saul Tarsolainen aka Paavalikin tuottanut.

      Miten muuten asia voisi ollakaan?

    • Sana oli Jumala

      Älä eksy omiin viisauksiin, vaan usko, että koko Raamattu on Jumalasta uloshenkäytetty. Yksikään Raamatun kirjoitus ei ole ihmisviisaudella selitettävissä, koska yksikään Raamatun kirjoitus ei ole sayntynyt ihmisen tahdosta, vaan Jumalan johdatuksessa Raamatun kirjoittajat kirjoittivat sen minkä saivat Jumalalta.

      Mooses ei ajatellut: Nytpä kirjoitan huvikseni viisi kirjaa. Paavali ei ajatellut: Pistäiskö joutessain tässä pari riviä seurakunnalle. Raamatun kirjoittajat kirjoittivat sen, minkä Jumala henkäytti. Samoin kun Luukas kirjoitti: Paavali, täynnä Pyhää Henkeä, se tarkoittaa juuri sitä, mitä Luukas kirjoitti. Kun Paavali kirjoitti Herran sanoneen jotakin, se tarkoittaa oikeasti juuri sitä, mitä Herra sanoi jne..

    • Ex-rekisteröitynyt

      Ettei vaan aloituksesi ollut ns. hienostunut versio Paavalin kirjoitusten mitätöinnistä. Saman hankkeen toisessa ääripäässä ovat Teuvon rienaherja-aloitukset.

      • Nimenomaan, totta!

        Nykykirkon viettelys on ilmiselvästi kyseessä tässä aloituksessa.

        Kirkon "opetus" on tosiasiassa Jumalan Sanan kyseenalaistamista.
        Sama henki siinä on asialla kuin paratiisiin luikertaneella käärmeellä:

        1.Moos.3:1
        Mutta käärme oli kavalin kaikista kedon eläimistä,
        jotka Herra Jumala oli tehnyt; ja se sanoi vaimolle:
        "Onko Jumala todellakin sanonut:
        'Älkää syökö kaikista paratiisin puista'?"

        Kirkon "herrat" ovat samalla eksytyksen asialla kuin Teuvo Suni.
        Liperikaulaiset "herrat" tekevät saman hienostuneemmin kuin TS.


      • 9876th
        Nimenomaan, totta! kirjoitti:

        Nykykirkon viettelys on ilmiselvästi kyseessä tässä aloituksessa.

        Kirkon "opetus" on tosiasiassa Jumalan Sanan kyseenalaistamista.
        Sama henki siinä on asialla kuin paratiisiin luikertaneella käärmeellä:

        1.Moos.3:1
        Mutta käärme oli kavalin kaikista kedon eläimistä,
        jotka Herra Jumala oli tehnyt; ja se sanoi vaimolle:
        "Onko Jumala todellakin sanonut:
        'Älkää syökö kaikista paratiisin puista'?"

        Kirkon "herrat" ovat samalla eksytyksen asialla kuin Teuvo Suni.
        Liperikaulaiset "herrat" tekevät saman hienostuneemmin kuin TS.

        Usko uskomuksineen ei ole tiedon väärdi!

        Jos uskot satoja miljoonia ihmisiä tappaneen, tapattaneen, raiskanneen, ryöstäneen jne rikollisen kristinuskon jotain yli 3500 lahkon herra jumalaa/jumalia Jumalaksi niin olet eksytetty ja mahdollisesti Jumalan Valtakunnan kaltaisuudestasi ja ihmisyydestäsi luopunut uskovainen:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.html
        'Meillä ei ole järkeä. Meillä ei ole ymmärrystä. Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia. Olemme syntisiä; Järkemme ei voi käsittää Jumalaa.'
        Ei tuollaiseksi kukaan synny, tuollaiseksi koulutetaan, aivopestää....

        Ja uskontunnustuksen kaltaisille on herra jumala käskyn antanut:
        Luder/Lutherin kirje 1.8.1521
        "Ole syntinen ja tee syntiä rohkeasti, mutta usko vielä rohkeammin. Synti ei erota meitä Hänestä, vaikka sortuisimme haureuteen tai murhaan tuhansia ja tuhansia kertoja päivässä."

        Näin ei ole pysytty Jeesukseen uskovana; "jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani....."
        Lainattua tekstiä:
        "Lars Leevi Lestadio oli ruotsalaisen luterilaisen kirkon lähettämä saarnamies joka pakkokäänsi "pakanalliset suomalaiset sivistykseen ja kristinuskoon". Sen opin tulos ja summa näkyy tänään kun satoja, mahdollisesti tuhansia lapsia on raiskattu henkisesti ja/tai ruumiillisesti. Lasten raiskaaminen ruumiillisesti ja/tai henkisesti ei ole koskaan ollut eikä ole suomalaista kansanperinnettä. Moni on tehnyt ruumiillisen ja/tai psyykkisen väkivallan jälkeen itsemurhan, eli, kyseessä ei ole itsemurha vaan psyykkisen trauman joka johti itsemurhaan on aiheuttanut uhrin pahoinpitelijä. Puhumme siis lapsi/ihmisvihasta ja joukkomurhasta. " (IL)'

        Ja "tämän ajan rikollisuus" jotka tulee todistamaan rikollisuutta:
        http://freepathways.wordpress.com/maijan-tarina/
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012042615499590_uu.shtml
        YLLÄ LIITTYVÄÄN LAINATTUA TEKSTIÄ:
        "Kyseessä on vl-poliisi Juhani Tokola Kokkolasta.
        ***(KP)
        Kokkolan kihlakunnan poliisilaitoksen järjestysosaston päällikön virkaan on 1.2. 2002 lukien nimitetty komisario Jaakko Juhani Tokola, 56. Hän on vuodesta 1997 lähtien tähän asti työskennellyt Kaustisen kihlakunnan komisariona. Sitä ennen hän työskenteli pitkään Kokkolan poliisilaitoksen komisariona.*** "

        Rikkomalla yhtäkään Suomen Perustuslain 1§ > 10§ ei ole LAILLISESTI oikeudettu toimimaan uskovapauden 11§ tuella vaan on laiton ja usein selvää rikollisuutta.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
        Finlex / Oikeusministeriö ja Edita Publishing

        jne


    • Pieni sananen

      Ihmisten pitäisi saada kyseenalaistaakin. Jos kyseenalaistaminen kielletään, kielletään silloin myös oma henkilökohtainen usko. Tällöin voidaankin alkaa elämään toisen ihmisen luomien kaavojen mukaan.

      Raamattu on 300 -luvun lopussa kanonisoitu. Oikeastaan tämän päivän uskova ei paljoa tiedä sitä, kuka ja mitä mihinkin on kirjannut ja mitä koko teos loppuviimein sisältää ja kenen/keiden toimesta. Raamattu on noussut itsessään pyhäksi opukseksi, jota ei saa arvostella. Kristinusko sisältää paljonkin asioita, joita ei Jeesus opettanut, silti ne tuntuvat ihmisille kelpaavan ja niitä "pyhiä" asioita, ei saa arvioida. Miksi kukaan ei halua elää puhtaasti sen mukaan, mitä Kristus toi, miksi luottaa traditioihin sun muuhun. Eikö tässäkin tutkiva ja etsivä löydä?

      Miksi esim. raamattuun on hyväksytty vain tiettyjä kirjeitä tai evankeliumeja jne. Ihmisen pitäisi saada itse tutkia mikä on oikein.

    • uygtfre

      Paavali ei ollut Jumalan ja Jeesuksen palvelija!

      1.Korinttolaiskirje:
      15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
      Paavali tapatti mm. kilpailijansa:
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä_Stefanos

      2 Korinttolaiskirje 12:
      7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
      8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.

      Ero saatanasta Paavali ei saanut.

      Kristityt ja kristilliset ovat eri ryhmiä.
      Kristityt = Paavalin perustamien seurakuntien uskovaisia
      Kristilliset = Jeesuksen seurakuntalaisia

      Rikollisella kristinuskolla ei ole Jeesuksen perustamia seurakuntia eikä Jeesuksen opetuslapsia opettamassa seuraajia...:

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Paavalin_kirjeet
      "Apostoli Paavali oli ensimmäisen kristillisen sukupolven merkittävin uskonoppinut. Hän julisti evankeliumia ja perusti seurakuntia kolmen vuosikymmenen ajan Rooman valtakunnan itäosiin."

      paavalilais-luterilaisuuden pappislupauksen antaneet papit eivät saa saarnata Jeesuksen evanekeliumia vaan ev.l. sopaskaa:
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Pappi
      Pappislupaus
      Kirkkojärjestyksen mukaan Pappislupaus menee näin:
      "Minä N. N. lupaan kaikkitietävän Jumalan edessä, että toimittaessani pappisvirkaa, jonka olen valmis ottamaan vastaan, tahdon pysyä Jumalan pyhässä sanassa ja siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa. En julkisesti julista tai levitä enkä salaisesti edistä tai suosi sitä vastaan sotivia oppeja. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa ja jakaa pyhiä sakramentteja Kristuksen asetuksen mukaan. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaaTahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa. Kaikkea tätä tahdon noudattaa niin, että voin vastata siitä Jumalan ja ihmisten edessä. Tähän Jumala minua auttakoon."

      Tuon tunnustuksen mukaan pappi ei saa Jeesuksen evankeliumia saarnata vaan paavalialais-luterilaisuuden sopaskaa!
      Jumalan palvelemisen tahto on täysin kumottu pappislupauksen tässä lauseessa: "siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa"

      • totta 1

        Muistetaan nyt että Paavali oli kristittyjen vihaaja mutta Jumala voimallaan hänet valjasti Apostoliksi Jumalan sanan sanansaattajaksi johon Paavalilla ei ollut osaa eikä arpaa. Samassa yhteydessä Jumala antoi hänelle Pyhän-Hengen jonka viisaudella Paavali toimi. Paavalilla oli tavallista enemmän tiedossa taivasten valtakunnan salaisuudet siten hänen julistuksensa oli vahvaa jossa hän rusikoi tarpeellisessa määrin myös itseään. (ei siis ollut tekopyhä).
        Olen jonkun kuullut jossain sanovan että ilman Paavalia kristinuskon alkutaival olisi ollut varsin vaivaloista.
        Erinomainen viisaudella täytetty persoona.


      • lkjhugytr
        totta 1 kirjoitti:

        Muistetaan nyt että Paavali oli kristittyjen vihaaja mutta Jumala voimallaan hänet valjasti Apostoliksi Jumalan sanan sanansaattajaksi johon Paavalilla ei ollut osaa eikä arpaa. Samassa yhteydessä Jumala antoi hänelle Pyhän-Hengen jonka viisaudella Paavali toimi. Paavalilla oli tavallista enemmän tiedossa taivasten valtakunnan salaisuudet siten hänen julistuksensa oli vahvaa jossa hän rusikoi tarpeellisessa määrin myös itseään. (ei siis ollut tekopyhä).
        Olen jonkun kuullut jossain sanovan että ilman Paavalia kristinuskon alkutaival olisi ollut varsin vaivaloista.
        Erinomainen viisaudella täytetty persoona.

        Vain valjasti!!!!

        Osoita Jeesuksenevankeliumilla, että Paavalisi on muuta kuin rikollinen saatanaa palveleva yksi rikollisen krisntinuskon perustajista?

        Kristyillä ei ole yhtään Jeesuksen perustamaa seurakuntaa eikä Jeesuksen opetuslapsia opettajina joten
        KENEN PALVELEVILJA TEITÄ KOULUTTAA?

        On paavalilais-luterilaisuuden raamatullinen mutta pappislupauksen antanut ei saa julistaa Jeesuksen evankeliumia:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Pappi
        Pappislupaus
        Kirkkojärjestyksen mukaan Pappislupaus menee näin:
        "Minä N. N. lupaan kaikkitietävän Jumalan edessä, että toimittaessani pappisvirkaa, jonka olen valmis ottamaan vastaan, tahdon pysyä Jumalan pyhässä sanassa ja siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa. En julkisesti julista tai levitä enkä salaisesti edistä tai suosi sitä vastaan sotivia oppeja. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa ja jakaa pyhiä sakramentteja Kristuksen asetuksen mukaan. Tahdon noudattaa kirkon lakia ja järjestystä sekä palvella alttiisti seurakuntaa ja sanankuulijoita. Kaikkea tätä tahdon noudattaa niin, että voin vastata siitä Jumalan ja ihmisten edessä. Tähän Jumala minua auttakoon."

        Tuon tunnustuksen mukaan pappi ei saa Jeesuksen evankeliumia saarnata vaan paavalialais-luterilaisuuden sopaskaa!
        Jumalan palvelemisen tahto on täysin kumottu pappislupauksen tässä lauseessa: "siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa"

        Ja tuon pappis lupauksen perustaksi kun lisäät tämän tunnustuksen niin ehkä ehkä sinulle selviää mistä apu tulee ihmisiä, pikku lapsiakin tappaneen, tapattaneen jne rikollisuudelle:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.html
        'Meillä ei ole järkeä. Meillä ei ole ymmärrystä. Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia. Olemme syntisiä; Järkemme ei voi käsittää Jumalaa.'
        (mielenvikaisia ja/tai rikollisia ja/tai alempiarvoisia).'

        Hillitse hiukan itsees valehtelevana uskovaisena, väärän todistuksen antajat ovat heikoilla.


    • kristitty_

      Oletko kuullut Pyhästä Hengestä? Sen voimassa Paavalikin toimi, Hän oli Jeesus Messiiaan "ase". Paavali toimi Pyhässä Hengessä Jumalan vaikuttamana eikä mitenkään uudelleen tulkinnut Jeesusta tai pistänyt sanoja Jeesuksen suuhun, Pyhä Henki pisti sanoja Paavalin suuhun.

      Yksikään lainpiirto ei häviä sanoi Jeesus, eikä Hän kumonnut lakia vaan täytti sen.

      • lkjhgytf

        Rikollisella kristinuskolla ei ole Jeesuksen perustmia seurakuntia.
        Ilman Pyhää Isää ja Pyhää Poikaa ei ole Pyhää Henkeä!
        Joten kaikki rikollisen kristinuskon pyhyydet ovat epäpyhyyksiä.

        Tässä tiedossa on teidän, Paavalin kanssa herranne:
        1.Korinttolaiskirje:
        15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
        2 Korinttolaiskirje 12:
        7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
        8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.

        Paavali ei raamatun mukaan saanut eroa saatanasta.

        Rikollisuus kouluttaa rikollisia...:
        1.Korinttolaiskirje:
        15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä_Stefanos

        Luder/Lutherin kirje 1.8.1521
        "Ole syntinen ja tee syntiä rohkeasti, mutta usko vielä rohkeammin. Synti ei erota meitä Hänestä, vaikka sortuisimme haureuteen tai murhaan tuhansia ja tuhansia kertoja päivässä."

        Seurauksiasta esimerkki tietoa:
        Lainattua tekstiä:
        "Lars Leevi Lestadio oli ruotsalaisen luterilaisen kirkon lähettämä saarnamies joka pakkokäänsi "pakanalliset suomalaiset sivistykseen ja kristinuskoon". Sen opin tulos ja summa näkyy tänään kun satoja, mahdollisesti tuhansia lapsia on raiskattu henkisesti ja/tai ruumiillisesti. Lasten raiskaaminen ruumiillisesti ja/tai henkisesti ei ole koskaan ollut eikä ole suomalaista kansanperinnettä. Moni on tehnyt ruumiillisen ja/tai psyykkisen väkivallan jälkeen itsemurhan, eli, kyseessä ei ole itsemurha vaan psyykkisen trauman joka johti itsemurhaan on aiheuttanut uhrin pahoinpitelijä. Puhumme siis lapsi/ihmisvihasta ja joukkomurhasta. " (IL)'

        Yrität eksyttää uskomaa herraas jumalaksi!!!


    • Raamatun lopussa

      Kyseenalaistamista ja omien homostelu syntihyväksynnän lisäysmahdollisuuksia tulkinta taikatempulla.

      Vaikkei aloitukses mainita että tässä koitetaan homostelu tulkinnan keinoin että Paavli tarkoitti sitä ja sitä ja saada synnittömäksi niin oletn vahvasti niin olevan.

      Paavalihan taisi sanoa: paimen olkoon mies.

      " Jokaiselle, joka kuulee tämän kirjan ennussanat, minä vakuutan: Jos joku panee niihin jotakin lisää, panee Jumala hänen kärsittävikseen ne vitsaukset, joista tässä kirjassa on kerrottu. Jos joku ottaa pois jotakin tämän ennustusten kirjan sanoista, ottaa Jumala pois hänen osallisuutensa elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kerrottu. "

      Joh. ilm. 22:18-19

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2794
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      517
      2634
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1835
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1767
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1659
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1272
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      84
      1101
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1072
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      54
      1067
    Aihe