miten päästä työ haastatteluun?

emma1234

Olen 40v nainen ja on vaikeaa työllistyä. Ikää en ole laittanut hakemuksiin, joten en tiedä olenko sitten luetellut liikaa koulutuksia ja työpaikkoja CV:saa ja ne arvaa siitä ikäni. Pari vuotta sitten pääsin aia useisiin haastatteluihin, mutta nyt en ole päässyt edes haastatteluihin tän vuoden puolella, mistä tämä voi kiikastaa? Miten niihin haastatteluihin pääsisi? Olen osaava ja aktiivinen..

7

293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nelkytyksi

      Olen ihan samaa mieltä. Nykypäivänä 40-vuotias on jo liian vanha. Minullekin tarjotaan vain kokemustani vaatimattomampia paikkoja ja määräaikaiseksi. En ole vielä jäämässä eläkkeelle, eikä minulla ole mitään sairauksia. Urheilen ja syön hyvin. Painoindexi vain 20, mutta kait pelkkä ikä riittää ajattelemaan, että vanhoja ollaan.

      • joo...

        Ja tilanne muuttuu pahemmaksi, kun päättäjät aikovat nostaa eläkeikää. Ilmeisesti työttömyyskorvaukset ovat edullisempia kuin eläkkeet.


      • tsemppiä :)
        joo... kirjoitti:

        Ja tilanne muuttuu pahemmaksi, kun päättäjät aikovat nostaa eläkeikää. Ilmeisesti työttömyyskorvaukset ovat edullisempia kuin eläkkeet.

        Minä oon 45v ja sain töitä.Työttömänä olin puol vuotta,ja nautin kyllä "lomasta" :) Mä tein työhakemuksista lyhyitä, ilman löpinöitä ja liitteeksi kuvallinen cv.3:een haastatteluun pääsin, hakemuksia n.10.Olin ihmeissäni että minut (vanha työmarkkinoilla) vielä huomioitiin,mut hyvä näin.


    • jorppa77

      Luin juuri 100 hakemusta ilmoittamaani paikkaan. 40 ei yleisesti ole huono, paitsi jos halutaan erityisesti juniori hommiin. Yli 55 alkaa olla ongelma jos pitäisi opettaa pitkään uutta tehtävää.

      Se mikä on ongelma monessa 40 hakemuksessa on palkkapyyntö. Jos 30 ikäiset pyytävät tonnin vähemmän niin tähän suuntaan on helpompi mennä.

      Itse yritän jakaa hakijat ikäryhmiin, jos ikä puuttuu niin tämä ei hakijaa auta.

      Jos haet paikkaa mihin saattaa tulla paljon hakemuksia niin todella kannattaa keskittyä vain oleelliseen (1..2 sivua), lukija keskittyy yhteen hakemuksen minutin tai pari.

    • kdkdkd

      No ei se iän mainitsematta jättäminen paljoa auta, jos CV:ssä näkyy työkokemusta esim. 80-luvulta alkaen. Ikäluokan arvaa jo tästä.

      Tosiaan monella kokeneemmalla hakijalla palkkatoive on se, joka tekee eron nuorempiin. Mikäli ei ole kyseessä asiantuntijaduuni, niin kyllä usein valitaan se joka halvemmalla työn suostuu tekemään.

    • Työtön jo 6kk

      Mulle on tullut samanlainen tunne, että töihin ei kelpaa enää edes 35v. Ennen sain paikan heti toinen toisensa perään, sijaisuudesta sijaisuuteen. Nyt olen lähettänyt potenttiaalisia hakemuksia tusinan ainakin, ikänä ennen ei ole näin paljon tarvinnut hakemuksia lähettää. Yhteenkä haastatteluun en ole päässyt. 1-3 hakemusta korkeintaan ja paikan olen saanut niistä jostain taatusti, jopa voinut olla varaa valita.

      Mietein myös tuota palkka toivetta, joka saattaa olla tosiaan se syy :( en taida ihan tonnia pyytää enemmän, mutta puolet siitä voi olla hyvinkin mahdollinen. Toisaalta tuntuu, hullulta, että moni työnantaja etsii kokenutta -kun kokemusta on sitä ei kuitenkaan arvosteta palkassa. Leikitään, että olematon työkokemus vastaan 5 vuoden työkokemus ja palkka ero heillä 500euroa, niin paikan saakin kokematon, koska halvempi, vaikka nimenomaan työpaikka ilmoituksessa haettiin ammattitaitoista tai kokemusta omaavaa.

      Mutta ehkä se tulee sitten halvemmaksi opettaa.

      Toinen asia minkä olen havainnut on ollut työpaikan sijainti. Harvoin pääsee haastatteluun yli puolen tunnin ajomatkan päähän kotipaikka kunnasta. Syynä ilmeisesti se, että omassa kaupungissa on jo tarpeeksi hakijoita ja ovat läheltä, jolloin työmatkat ei tule raskaiksi.

      Mietin kuitenkin sitä, miksi ei haastatteluun edes pääse nykyään? Kyllähän siitä palkasta voisi keskustella esim. koeajalla pienempi tms. ja joku voi olla valmis muuttamaan työn perässä, jolloin matka ei enää ole ongelma.

      Nyt on pahempi taantuma/lama, kuin 90-luvulla, joten voi olla, että tosiaan vain työnantajalle edullisimmat työntekijät saavat paikan.

      Tsemppiä kaikille työnhakuun :)

    • Ingengör

      Eikä auta iän puutekkaan. 18-25v hakijalla pitäisi olla 10 vuoden vankka työkokemus alalta töihin päästäkseen. Samalla mittakupissa on myös työnantajan mietteet että "tuohan on vielä bilettämisiässä, kohta tulee vauvalomat, ja kyllähän se nyt turhia saikkujakin pitää".

      5-10 vuoden päästä meillä onkin jännä tilanne kun töissä olevat 45-60v työntekijät osaa kyllä, mutta monella alkaa olemaan jo se kyllästyminen jne. ja 30-45v työntekijät eivät vain yksinkertaisesti osaa/ jopa vieroksuvat työtä koska eivät ole olleet kunnolla töissä aiemmin. Tämä siis olettamuksella että Suomi tästä vielä nousee, eikä jää suurtyöttymyyden ongelma maaksi yrityksien jo nyt pikku hiljaa poistuttua/ kaaduttua valtion johdon pyöritellessä peukaloita ja jakaessa rahaa itselleen, yrityksien johdoille, ja kreikan kaltaisiin hyväksikäyttäjämaihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe