Vain lukiolaispoika puuttui kiusaamiseen

52369708478780685680

4

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Enkunopen poika

      Ei todellakaan ole mitään syytä pitää näiden kiusaajien käytöstä opettajien syynä. Kaikkihan tietävät, että heidän kätensä ovat pitkälle sidotut, eivät he saa käyttää mitään keinoja, joiden voisi edes olettaa oikeasti toimivan.

      On äärimmäisen typerää parkua jatkuvasti siitä, että koulu tai opettajat eivät muka "puutu" kiusaamiseen. Kyllä siihen joka ainoassa oppilaitoksessa puututaan, mutta keinoja kotona kieroon kasvatettujen lasten käytöksen muuttamiseen ei juurikaan ole. Kouluko muka lapsista tällaisia kiusaajaidiootteja kasvattaa? Ei suinkaan, vaan vanhemmat!

      Hölmöä, että aloittaja ei edes maininnut vanhempia! Kukahan hänen lapsiaan mahtaa kasvattaa? Kun he käyttäytyvät murkkuikäisten tyypilliseen tapaan kotona huonosti vanhempiaan kohtaan, syy on opettajien?

      • 34268978934768734987

        "Kyllä siihen joka ainoassa oppilaitoksessa puututaan"

        Älä valehtele.
        Jos kiusaajat eivät joutuneet edes jälki-istuntoon tai rehtorin puhutteluun MISSÄÄN VAIHEESSA, niin jotain täytyy olla pahasti pielessä. Lasten ja nuorten turvallisuus ei näytä kiinnostavan opettajia tippaakaan. Kiusaajia on yleensä monta, joten ilman ulkopuolista apua heille ei voi juuri mitään.

        "Kouluko muka lapsista tällaisia kiusaajaidiootteja kasvattaa?"

        Ei koulu, vaan urheiluseurat ja myöhemmin armeija. Tuntemistani kiusaajista 95 % on harrastanut jääkiekkoa, jalkapalloa tai muuta tuollaista joukkuelajia.


      • Tuulikki 42
        34268978934768734987 kirjoitti:

        "Kyllä siihen joka ainoassa oppilaitoksessa puututaan"

        Älä valehtele.
        Jos kiusaajat eivät joutuneet edes jälki-istuntoon tai rehtorin puhutteluun MISSÄÄN VAIHEESSA, niin jotain täytyy olla pahasti pielessä. Lasten ja nuorten turvallisuus ei näytä kiinnostavan opettajia tippaakaan. Kiusaajia on yleensä monta, joten ilman ulkopuolista apua heille ei voi juuri mitään.

        "Kouluko muka lapsista tällaisia kiusaajaidiootteja kasvattaa?"

        Ei koulu, vaan urheiluseurat ja myöhemmin armeija. Tuntemistani kiusaajista 95 % on harrastanut jääkiekkoa, jalkapalloa tai muuta tuollaista joukkuelajia.

        Olen huomannut ihan saman: urheiluseuroissa kasvaa kiusaajia ja törkeitä öykkäreitä. Ei toki kaikissa, mutta liian monissa. Jostakin syystä tämä pätee poikiin paljon enemmän kuin tyttöihin.

        Koko urheilussa käytettävä kieli on täynnä aggressiota ja toisen mollaamista. Tarkoituksena on nimenomaan NUJERTAA toinen. Minusta tähän asiaan sietäisi kiinnittää paljon enemmän huomiota. Ehkäpä joku jopa innostuisi tutkimaan asiaa oikein tieteellisesti. Kenties siitä pystyttäisiin saamaan eväitä urheiluohjaajien ohjeistukseksi nuorten harrastajien parissa ja "vanha polvi" ei siirtäisi asenteitaan eteenpäin ainakaan niin paljon kuin nykyisin.

        Saattaa olla, että kaikissa kouluissa ei pystytä kiusaamisiin puuttumaan niin kuin pitäisi. Syitä voi olla useitakin, mutta suurin syy lienee se, että aikuiset eivät tiedä, mitä tapahtuu. Kaikkien koululaisten tulisi tietää, että kiusaamisesta pitää aina kertoa aikuiselle, kohdistuu se sitten itseen tai johonkuhun muuhun. Kyllä koulun aikuiset yrittävät ja on heillä toisinaan mahdollisuus onnistuakin.

        On ikävää, jos sinulle on syntynyt käsitys, että lasten turvallisuus ei kiinnostaisi opettajia lainkaan. Minä olen - kahden koululaisen vanhempana - tullut aika lailla vastakkaiseen johtopäätökseen. Opettajilla vaan ei ole keinoja tai niitä ei saa käyttää. Tässä puhun opettajakunnasta yleisesti, en mistään yksittäisestä ääritapauksesta.


    • Kiusaaminen on erikoinen ilmiö. Miksi sellaista esiintyy kaikissa yhteiskunnan osissa ja ikäryhmissä? Sitä on ilmeisesti aina esiintynyt ja tullee esiintymään aina maailman tappiin saakka.

      Yksittäinen henkilö saattaa kärsiä toisen yksilön antipatioista ja niiden osoituksista. Tämäkin on tietysti kiusaamista, mutta tässä yhteydessä haluan käsitellä kiusaamista yhteisöllisenä ilmiönä.

      Kiusaamisen haitoista on puhuttu, mutta ilmiön laajuudesta johtuen sillä täytyy olla hyötyjäkin, tai ainakin hyötyjiä. mistä siis on kyse?

      Ihminen on yhteisöllinen olento. Toimimme ja selviydymme yhteisöinä paremmin kuin yksin. Yksikseen jäänyt ihminen ei luultavasti selviä hengissä kovinkaan kauan. Liian suureksi kasvanutta yhteisöä uhkaa puolestaan ravinnon loppuminen ja monet sosiaaliset ongelmat. Yhteisön tulee siten olla lähtökohtaisesti valikoiva jäseniensä suhteen.

      Nykyaikana yhteisönä ei ole pelkästään oma perhe, suku, heimo, kansa taikka muut modernit vaihtoehdot. Yhteiskunnan sisällä on monia erilaisia pieniä yhteisöjä ja ryhmiä. Emme välttämättä edes tiedosta kuuluvamme moniinkaan niistä. Monet yhteisöt ovat pelkästään teoreettisia ja oikeastaan vain tilastollisia.

      Yhteisön ja ryhmän käsite ja ajatus konkretisoituu erinomaisesti koululuokassa, jossa jokainen pieni ja nuori oppilas on yksilö omine ajatuksineen, toiveineen ja odotuksineen. Olisi vaikea uskoa, että kukaan heistä olisi ensimmäiseen koulupäivään valmistautuessaan miettinyt keinoja nöyryyttää ja pahoinpidellä kaltaisiaan suurella joukolla. Jostain syystä sellaista kuitenkin tapahtuu.

      Pienten koululaisten tultua kokoon ajetuksi, ei vie kauan aikaa kun heistä alkaa muodostua ryhmä ja oma pikku yhteisö. Olosuhteista riippuen opettaja voi olla osa tätä nuorta yhteisöä taikka sitten ei.

      Yksilöt ovat lähtökohdiltaan erilaisia. Kaikki tarvitsevat huomiota, mutta jotkut suorastaan vaativat sitä osalleen. Huomiota kerätään niin opettajalta kuin muilta luokkatovereiltakin.

      Yhteisön sisälle alkaa kehittyä ryhmän tai ryhmien johtajia, jotka saavat huomion tarpeelleen vastinetta. Tässä vaiheessa on helppo vahvistaa ja sitouttaa omaa ryhmää kohdistamalla agressiivista huomiota johonkin ulkopuoliseen, usein siihen hiljaa istuvaan, joka ei koskaan sano mitään takaisin vaan ainoastaan reagoi näkyvästi punastumalla tai muuten.

      Jos agressiivinen kamppanja tuottaa tulosta eli huomiota, se tullaan toistamaan. Jos yhteisö ei estä kampanjointia tulevaisuudessa, se tulkitaan kannatukseksi. Lopulta koko yhteisö tai suuri osa siitä osallistuu nälvintään ja pahoinpitelyyn, vaikkeivät oikeastaan tiedä miksi. Loput ovat hiljaa.

      Yhteisön yksilöt eivät tiedosta kiusaavansa ketään. Heidän mielestään kyseessä on vitsi tai siihen verrattavaa. He eivät tiedosta ryhmädynamiikkaa joka heitä vie. Tilanteet kehittyvät omalla painollaan kuin rauhallisesti alkavassa mielenosoituksessa, joka muuttuu mellakaksi.

      Huomion tarpeessa tehtyjen huomautusten ei tarvitse edes olla pahansuopia. Ne voivat rehellisesti olla huumorimielessä alkuunpantuja ja vitsiksi liikkeelle lähetettyjä. Myöskään aina yhteisön hiljainen ei päädy sylkykupiksi, vieressä kun voi istua vielä hiljaisempi.

      Ulkopuolisen on vaikea puuttua ryhmän ja yhteisön sisäisiin asioihin. Dynamiikkaan kuuluu, että kiusattu tiedostaa oman asemansa yhteisössä eikä missään tapauksessa halua ulkopuolisen puuttuvan asiaan. Jostain syystä kukaan ei halua syntipukista kantelupukiksi.

      Jos opettaja e määrätietoisesti puutu kiusaamiseen ja aseta sääntöjä, opettaja ei ole osa yhteisöä. Vain yhteisö itse voi päättää olla kiusaamatta. Kiusattu on yhteisönsä hylkimä eikä yhteiskunnan laki anna hänelle suojaa. Ryhmässä ja yhteisössä jokaisella on osansa. Joidenkin osana on kärsiä jos niikseen tulee. Joskus jopa opettajalle on annettu kä

      Vastuu kiusaamisesta on pitkälti yhteisöjen sisällä, sen seuraamuksienkin tulisi olla siellä. Elämä ei lopu päästötodistukseen, ei kiusaajien kuten ei kiusatuidenkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2072
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe