Panikoiva koiravanhus

Asumi

Hei nyt alkaa itsellä olla aika lailla niksit vähissä! Osaisikohan, joku auttaa meidän koiravanhusta?

Äidilläni on sekarotuinen koira, joka täytti juuri 12 vuotta on alkanut pissimään lattialle lähestulkoon aina, jos sataa rajusti, tuulee rajusti, taikka ukkostaa. Se myös kulkee levottomasti huoneesta toiseen, ei löydä paikkaa, pyrkii sänkyyn ja tunkee itseään tyynyjen alle piiloon. Edellisenä yönä tyttö oli alkanut tekemään aivan samaa, mutta ulkona oli täysin poutainen sää.

Ymmärrän, että äitini on työssä käyvä ja jos joutuu joka, ikinen ilta 3 aikaan aamulle heräämään koiran paniikkiin niin ei sekään ole pitkän päälle mukavaa.

Feromoni pantaa olemme käyttäneet mutta siitä ei ole juuri ollut apua.

Jos jolla kulla sattuisi olemaan hyvä niksi niin kertokaa ihmeessä!

7

86

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fgfhgrttyuyt

      Onko aina panikoinut vai vasta nyt?Onko silitelty kun pelkää ja pelko vahvistunut?
      Ja onko tarkistettu terveys että on kunnossa, virtsatiet, nivelet etc?
      Virtsanpidätys ongelmat tulee niin ihmisillä kuin koirallakin vanhemmiten eli useammin pissalle. Itse vein oman vanhukseni useammin pissalle kun tuli vanhaksi ja saattoi nukkuessaan pissata alleen. Olin myös työssäkäyvä mutta kun koiran ottaa on se huollettava loppuun asti kunnolla se ei ole mikään peruste.

      Onko lenkit riittävät? Jos stressaa niin hyvä purkumenetelmä on lenkittää kevyesti riippuen kunnosta ja nivelistä..ja aina voi piilottaa nameja joita etsiä niin saa energian purun ja vähenee negatiivisten asioiden kerääminen.

      Vanhuskoirat vaatii omansa niin terveydellisesti kuin psyykkisesti.

      Ensin tarkistus eläinlääkärillä ja sitten voi kysellä ongelmakouluttajan neuvoja tilanteeseen. Perheenjäsenenne on sen varmasti ansainnut.

      • Asumi

        Muutama vuosi takaperin meillä päin oli kunnon ukon ilma, josta koiralle on jäännyt pelko tila. Myönnän että olen silitellyt koiraa pekotilan yhteydessä (ensimmäisenkerran kun kova ukkonen tuli), mutta sen jälkeen kun itse otin selvää ukkos paniikista valistin omaa perhettäni etteivät noteeraa koiran paniikkiin kosketuksella.

        Se on iän myötä vain vahvistunut, vahvistumistaan ja nykyisin yhdistää jo rajun vesisateenkin ukkoseen. Kuten viestissä sanoin jo, että edellisenä yönä (ei satanut,ei ukkostanut ei mitään) koira sai samallaisen paniikkisen reaktion, kuin ukonilmalla. (vaikka ulkona ei siis tapahtunutkaan mitään).

        Ja kyllä äitini on käyttänyt koira vanhustamme uutterasti ulkona se saa olla myös pihalla aina, kun vanha rouva itse haluaa.
        Ja olemme tietoisia siitä, kun koiran ottaa siitä tulee perheen siitä huolehditaan, kuin omasta perheenjäsenestä.

        Koirallamme on myös todettu Parkkinsonin tauti, joten menemme koiran ehdoilla, miten pitkät lenkit ovat, kuinka useasti ja toisen jaksamisesta. Jne

        Koiraa olemme lääkärissä käyttäneet ja todennut sen terveeksi vanhaksi rouvaksi. :)

        Onhan se uuvutavaa herätä, joka ikinen yö siihen, etttä oma rakas lemmikki ei kykene nukkumaan vain sen takia, että ukkosen aiheuttama pelkotila on vain vanhuuden vuosina kasvanut (tuuli,satoi, ukkosti taikka ei mitään). Jos se ei ole ihmiselle mukavaa ei se kamalasti tuon ikäiselle koirallekkaan ole mukavaa.

        Siksi kyselenkin täältä neuvoja, kun omat konstit alkavat olla lopuillaan. Sillä itse haluan, että vanhuksemme saa nukkua rauhassa jatkossakin omat vaatimansa unensa,eikä tarvitsisi pelätä näin syksyn öinä ukkoseen liittyviä elementtejä.

        Mutta kiitos kommentistasi! :)


      • fgfhgrttyuyt
        Asumi kirjoitti:

        Muutama vuosi takaperin meillä päin oli kunnon ukon ilma, josta koiralle on jäännyt pelko tila. Myönnän että olen silitellyt koiraa pekotilan yhteydessä (ensimmäisenkerran kun kova ukkonen tuli), mutta sen jälkeen kun itse otin selvää ukkos paniikista valistin omaa perhettäni etteivät noteeraa koiran paniikkiin kosketuksella.

        Se on iän myötä vain vahvistunut, vahvistumistaan ja nykyisin yhdistää jo rajun vesisateenkin ukkoseen. Kuten viestissä sanoin jo, että edellisenä yönä (ei satanut,ei ukkostanut ei mitään) koira sai samallaisen paniikkisen reaktion, kuin ukonilmalla. (vaikka ulkona ei siis tapahtunutkaan mitään).

        Ja kyllä äitini on käyttänyt koira vanhustamme uutterasti ulkona se saa olla myös pihalla aina, kun vanha rouva itse haluaa.
        Ja olemme tietoisia siitä, kun koiran ottaa siitä tulee perheen siitä huolehditaan, kuin omasta perheenjäsenestä.

        Koirallamme on myös todettu Parkkinsonin tauti, joten menemme koiran ehdoilla, miten pitkät lenkit ovat, kuinka useasti ja toisen jaksamisesta. Jne

        Koiraa olemme lääkärissä käyttäneet ja todennut sen terveeksi vanhaksi rouvaksi. :)

        Onhan se uuvutavaa herätä, joka ikinen yö siihen, etttä oma rakas lemmikki ei kykene nukkumaan vain sen takia, että ukkosen aiheuttama pelkotila on vain vanhuuden vuosina kasvanut (tuuli,satoi, ukkosti taikka ei mitään). Jos se ei ole ihmiselle mukavaa ei se kamalasti tuon ikäiselle koirallekkaan ole mukavaa.

        Siksi kyselenkin täältä neuvoja, kun omat konstit alkavat olla lopuillaan. Sillä itse haluan, että vanhuksemme saa nukkua rauhassa jatkossakin omat vaatimansa unensa,eikä tarvitsisi pelätä näin syksyn öinä ukkoseen liittyviä elementtejä.

        Mutta kiitos kommentistasi! :)

        Hieno juttu olette hyvin hoitaneet koiraa eli se ei ole syy. Vaikea koskaan tietää kun meitä on niin moneen junaan.

        Tulee mieleen..Tuo hermostollinen sairaus voi olla syy miksi ylireagoi enemmän samoin että kun vanhenee niin aistit heikkenee ja herkkyys suojautua oman heikkouden takia suurenee.


        Ei tule oikein mitään mieleen ainakaan näin äkkiseltään miten voisi luoda vielä enemmän turvatun olon. tietenkin jos nukkuu muualla voisi kokeilla laittaa radion päälle hiljaiselle jos se toisi turvaa. Myös peti voisi olla luolamainen eli jos teillä on iso kuljetushäkki niin sen päälle saa viritettyä kankaita. pesämäiseksi.ovi tietenkin koko ajan auki. Nyt on ollut kokoajan sadetta ja ukkostaa niin yhdistää jo pelkän sateenkin. Helpottuu varmasti kun ukkosajat loppuu..


    • Pesäkolo koiran koti

      Voisit kokeilla olisiko apuja että tekisitte koissulle oman pesäkolon. Sellaisen saa helposti tehtyä vaahtomuovipatjasta jonka taittaa n-muotoon lattialle. Sinne filtti tai peti sisään. Oikeilla ukonilmoilla voi vielä laittaa eteen jonkun tumman peitteen "oveksi" estämään välähdysten näkymisen. Ja tuo vaahtomuovi kuitenkin pehmentää sitä kolinaa jonka ukkosenjyrähdys saa aikaan.

      Tuon pesäkolon tein omalle koiralle joskus uutenavuotena kun näytti säikkyvän niitä pamauksia. Sittemmin se on ottanut sen ihan jokaöiseksi nukkumapaikakseen.

      Huvittavaa meillä on se että ulkona koira on ukonilmallakin ihan normaali itsensä, mutta kun sisälle tullaan, niin alkaa kyylätä parvekkeen ovelle että eikai siellä vaan taas ala kolista. Ja kun joskus sitten kolisteleekin, niin silloin menee kyllä lujaa pesäänsä ja pysyy visusti siellä.

      • Asumi

        Hei! Kiitos vinkistä! :D Minäpä laitan äidilleni infoa!


    • Saattaa olla

      Ihan vanhuudesta johtuvaa=vanhuuden höperyys.

    • koiruli14

      Meillä myös nyt vanhempana alkanut pelätä sadetta, tuulta, mutta vain sisällä ollessaan. Ei reagoi ulkona edes rakettien paukkeeseen. Pidämme pesuhuoneen ovea auki tuulisina ja sateisina päivinä. Tykkää nukkua silloin siellä. Sateen ropina ym. eivät kuulu sinne. Muuten on tosi reipas 14v.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe