Kuinka kuuluu 1. käsky?

Tiedätkö?

. Ensimmäinen käsky ei pyydä luottamaan Jumalaan, vaan se käskee pitämään Jumalaa omana Jumalana. Se kieltää meiltä asenteen, joka ei suostu näin tekemään, kun kerran hän ei ainoastaan pyydä sitä, vaan vaatii. Kovalta kuulostavaan määräykseen sisältyy ihana evankeliumi, joka suojaa meidät Herran omina. Vaikka sydämemme syyttäisi meitä mistä, me lohduttaudumme sillä, että Jumala käskee meitä pitämään itseään silloinkin Jumalanaan – ja mehän pidämme, teemme työtä käskettyä!/sro.

19

157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Vuoden 1552 käännös, 2. Moos. 20:1-17

      2. Moos. 20:1 JA HERRA puhui caiki nämet puhet.

      20:2 MINE OLEN SE HERRA SINUN JUMALAS/ Joca sinun Egyptin maalda vloswienyt olen/ sijte Oriaudhenhonesta.
      20:3 Ei sinun pidhe muita Jumaloita pitemen minun coctani. 20:4 Ei sinun pidhe ychteken Cuua eike iongun Moto sinulles tekemen/ taicka ninen ielkin quin ylhelle Taiuas ouat/ eli ninen ielkin/ iotca alhalle ouat Maan päle/ eike ninen ielkin/ iotca Wesis Maan alla ouat. 20:5 Ele nijte paluele. Sille Mine se HERRA sinun Jumalas/ olen yxi wäkeue Kiuascostaia/ ioca etziskelen ninen Iseden pahatteghot Lastein/ haman colmanden ia nelienden Poluein asti/ iotca minua vihasit. 20:6 Ja teen Laupiudhen monen Tuhanden päle/ iotca minua racastauat/ ia piteuet minun Keskyni.
      20:7 Ei sinun pidhe turhan lausuman sinun HERRAS Jumalas Nime/ Sille eipe HERRA salli site rangastomat/ ioca henen Nimens turhanlausupi.
      20:8 Muista Sabbathin peiuen päle/ ettes sen pyhitet. 20:9 Cwsi peiue sinun pite tötetekemen/ ia caiki sinun asias aijaman. 20:10 Mutta sen seitzemennen peiuen päle/ ombi sen HERRAN sinun Jumalas Sabbathi. Silloin ei sinun pidhe ycten töte tekemen/ eike sinun Poicas/ eike sinun Tytteres/ eike sinun Paluelias/ eike sinun Poicas/ eike sinun Juctas/ eike sinun Mwcalaises/ ioca sinun Caupungis portin siselle on. 20:11 Sille cwtena peiuene ombi HERRA Taiuan/ ia Maan ia Meren tehnyt/ ia caiki mite nijsse ouat/ ia leueisi Seitzemennen peiuene. Senteden siugnasi HERRA sen Sabbathin peiuen/ ia pyhitti henen.
      20:12 Sinun pite cunnioittaman sinun Ises ia sinun Eites/ ettes cauuan eleisit Maan päle/ ionga sinulle se HERRA sinun Jumalas sinun andaman pite.
      20:13 Ei sinun pidhe tappaman.
      20:14 Ei sinun pidhe Hooritekemen.
      20:15 Ei sinun pidhe warastaman.
      20:16 Ei sinun pidhe wäre Todhistost puhuman sinun Lehimeistes Wastan.
      20:17 Ei sinun pidhe pytemen sinun Lehimeistes Honecta. Ei sinun pidhe himoitzeman sinun Lehimeises Emende/ eike henen Paluelians/ eike henen Picans/ eike henen Herkiäns ) eike henen Asins/ eike miteken/ quin sinun Lehimeiselles ombi.

      • ,,,

        ,,,


      • ...
        ,,, kirjoitti:

        ,,,

        ...


    • Totinen kysymys

      Mikä on yhdestoista käsky Jeesuksessa?

      • Jeesus ei kumonnut

        kymmentä käskyä vaan täytti ne. Kymmenen käskyn pitäminen on rakkautta Jeesusta kohtaan.


      • Vain Pyhässä Hengess
        Jeesus ei kumonnut kirjoitti:

        kymmentä käskyä vaan täytti ne. Kymmenen käskyn pitäminen on rakkautta Jeesusta kohtaan.

        voidaan elää kuten Jeesus ilman syntiä ja näin pitää kymmenen käskyä myös.

        Mikä on 11. käsky Jeesuksessa?


      • ...

        Tiedätkö?


      • ...
        Jeesus ei kumonnut kirjoitti:

        kymmentä käskyä vaan täytti ne. Kymmenen käskyn pitäminen on rakkautta Jeesusta kohtaan.

        ...


    • Johannes opetti näin

      ´Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas. Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien. Ja siitä me tiedämme hänet tuntevamme, että pidämme hänen käskynsä.

      Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä. Mutta joka pitää hänen sanansa, hänessä on Jumalan rakkaus totisesti täydelliseksi tullut. Siitä me tiedämme, että me hänessä olemme.

      Joka sanoo hänessä pysyvänsä, on velvollinen vaeltamaan, niinkuin hän vaelsi. Rakkaani, en minä kirjoita teille uutta käskyä, vaan vanhan käskyn, joka teillä on alusta ollut; tämä vanha käsky on se sana, jonka te olette kuulleet.´

      (1. Joh. 2:1-7)

      • Outoa

        Lapsukaiseni. Aikuiselle sanottiin niin.


    • Tässä se on 1.

      Ottappas tästä nyt sitten selevä ja tee rätinki.

      20:2 MINE OLEN SE HERRA SINUN JUMALAS/ Joca sinun Egyptin maalda vloswienyt olen/ sijte Oriaudhenhonesta.
      20:3 Ei sinun pidhe muita Jumaloita pitemen minun coctani. 20:4 Ei sinun pidhe ychteken Cuua eike iongun Moto sinulles tekemen/ taicka ninen ielkin quin ylhelle Taiuas ouat/ eli ninen ielkin/ iotca alhalle ouat Maan päle/ eike ninen ielkin/ iotca Wesis Maan alla ouat. 20:5 Ele nijte paluele. Sille Mine se HERRA sinun Jumalas/ olen yxi wäkeue Kiuascostaia/ ioca etziskelen ninen Iseden pahatteghot Lastein/ haman colmanden ia nelienden Poluein asti/ iotca minua vihasit. 20:6 Ja teen Laupiudhen monen Tuhanden päle/ iotca minua racastauat/ ia piteuet minun Keskyni.

    • Meitäkö käsketään?

      'Ensimmäinen käsky ei pyydä luottamaan Jumalaan, vaan se käskee pitämään Jumalaa omana Jumalana.'

      • Pitää totella

        Käsky on käsky.


    • Onko???

      Vaikeita kysymyksiä.

    • Opitko koulussa?

      Kuka osaa kaikki käskyt ulkoa?

      • ---

        Ei kukaan enää.


    • M@k3

      1. Ensimmäinen käsky:

      Niele aina häränpaskasi pureksimatta.

    • Emme hyväksy

      Sulla on omat käskyt. Raamatussa toisenlaiset.

    • xvbm

      Onko tietoo käskyistä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe