Vanhusten liikalääkitys: jotain on tehtävä!

HalooKela

No jotakin on tehty: on väitöskirjoja, joissa osoitetaan, että liika lääkitys tappaa, ei paranna. Luulisi tällaisten artikkeleiden edes vähän vaikuttavan:

http://www.hs.fi/tiede/a1408594799983

Itä-Suomen yliopiston tutkija Johanna Jyrkkä havaitsi väitöksessään vuonna 2011, että yli kymmentä lääkettä syövien vanhusten kuolemanriski oli selvästi kasvanut.
Janne Nurminen väitteli Turun yliopistossa alkukesällä aiheenaan "Hermostoon vaikuttavien lääkkeiden käyttö ja niiden yhteydet murtuman riskiin iäkkäässä väestössä". Juha Puustinen väitteli aiheesta "Bentsodiatsepiinit ja ikääntyvien kognitiivinen toimintakyky – pitkäaikaiskäyttö ja vieroitus".

Nurminen ja Puustinen pitävät psyykenlääkkeiden liian herkkää ja aiheetta jatkettua käyttöä vanhusten lääkehoidon suurimpana ongelmana.

On kokemusta aiheesta: iäkkäälle naispuoliselle sukulaiselleni oli uusittu samojen psyykenlääkkeiden reseptejä viisi (5) vuotta. Ilman, että lääkärit näkevät potilasta lainkaan. No, verikokeita sentään on tehty silloin tällöin. Alkuaan hänellä oli 11 lääkettä, taistelemalla sain yhden lääkkeen vähennetyksi. Se oli kolmas verenpainelääke, paine putosi niin alas, että hän ei pysynyt pystyssä kuin seiniin tukeutumalla.

Diagnoosi oli keskivaikea masennus, joka johtui läheisten kuolemasta. Varmasti jokin lääke auttoikin ja hän oli jo vuoden kuluttua normaali mieleltään, mutta täysin lamautunut fyysisesti. Psyykenlääkkeitä oli 3, niistä Efexor oletettavasi vaarallisin. Sen lisäksi mm. Primaspan, Somac, Melatonin ja mitä niitä nyt olikaan. Ihminen, joka 70:een ikävuoteen ei ollut sairastanut mitään, muuttui raunioksi.

Nyt tilanne on hiukan muuttunut, nuori uusi naislääkäri on alkanut vähentää lääkitystä ja se todella näkyy potilaasta, hän on huomattavasti piristynyt.

Ihmettelen sitä, että valtion heikko kassatilannekaan ei pysty korjaamaan asiaa. Valitetaan Kelan lääkekorvauksia ja tätä menoa niistä tulee vielä tähtitieteellisiä!

19

298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Unclassified-Info-

      Sisäpiiriläisen entisen lääke-esittelijän Gwen Olsenin (www.gwenolsen.com) mukaan lääketeollisuusyrityksessä, jossa hän työskenteli vanhuksia kutsuttiin lempinimellä Cash Cow (~"Rahalehmä"), koska heihin voi pumpata lääkkeitä, kalliita ja halpoja, kuinka paljon periaatteessa tahtoo ilman, että kukaan tekee asialle mitään. Niin kuin monessa muissakin maissa suurinosa lääkekulusta menee veronmaksajien rahoista, joten lääketeollisuus ammentaa pohjattomasta kassasta. Toinen hyvä puoli vanhuksissa on, että he eivät vanhuuttaan pysty protestoimaan tai ilmaisemaan halujaan samalla ponnella kuin nuoremmat ja lujatahtoiset, joten toiminta saa jatkua ja laajeta rauhassa.

      Gwen Olsen - Sanitas Radio - Confessions of an Rx Drug Pusher
      http://www.youtube.com/watch?v=Q4Wb8HcKKPA

      • HalooKela

        Niinhän se tässäkin tapauksessa oli, että hän ujona maalaisnaisena ei uskaltanut protestoida lääkäreille, jos hän nyt edes heitä näkikään. Tottakai sanoimme hänelle, että lääkkeitä ei saa itse vähentää vaan lääkäreiden on se tehtävä. Itse yritin puhua jollekin läkärille puhelimessa, mutta sehän aiheutti vain ärtymystä.

        Sanotaan, että 4-5 lääkeainetta on maksimi, joiden yhteisvaikutuksen lääkäri jotenkuten voi ymmärtää, ei enempää. Tässä esimerkissä ei välitetetty edes siitä, että purkkien sisällä olleessa paperissa yhteiskäyttö nimenomaan kiellettiin: esim

        "3) Mirtazapin Orion 15 mg , 1 tabletti iltaisin säännöllisesti, masennuslääke. (???)
        Tablettien vaikuttava aine on mirtatsapiini.
        Mirtazapin Orion kuuluu masennuslääkkeiden ryhmään.
        Mirtazapin Orion –tabletteja käytetään masennustilojen hoitoon.
        Ei saa käyttää yhdessä monoamiinioksidaasin estäjien kanssa (MAO-estäjät). Ei sovi iäkkäille.
        Ole varovainen, jos käytät Mirtazapin Orion –tabletteja samanaikaisesti
        muiden masennuslääkkeiden kuten SSRI:iden, venlafaksiinin (kts 2) ja L-tryptofaanin tai triptaanien (käytetään migreenin hoitoon), tramadolin (kipulääke), linetsolidin (antibiootti), litiumin (käytetään joidenkin psykiatristen tilojen hoitoon)..."

        Mirtazapinia ja venlafafaksiinia (tai efexoria) määrättiin huoletta vuosikausia. Näihin huumeisiin hän on jäänyt 'koukkuun', toivottavasti vain toistaiseksi.

        Se on kyllä sanottava, että varokaa. Kaikki me vanhenemme.


      • Ei turhia lääkkeitä
        HalooKela kirjoitti:

        Niinhän se tässäkin tapauksessa oli, että hän ujona maalaisnaisena ei uskaltanut protestoida lääkäreille, jos hän nyt edes heitä näkikään. Tottakai sanoimme hänelle, että lääkkeitä ei saa itse vähentää vaan lääkäreiden on se tehtävä. Itse yritin puhua jollekin läkärille puhelimessa, mutta sehän aiheutti vain ärtymystä.

        Sanotaan, että 4-5 lääkeainetta on maksimi, joiden yhteisvaikutuksen lääkäri jotenkuten voi ymmärtää, ei enempää. Tässä esimerkissä ei välitetetty edes siitä, että purkkien sisällä olleessa paperissa yhteiskäyttö nimenomaan kiellettiin: esim

        "3) Mirtazapin Orion 15 mg , 1 tabletti iltaisin säännöllisesti, masennuslääke. (???)
        Tablettien vaikuttava aine on mirtatsapiini.
        Mirtazapin Orion kuuluu masennuslääkkeiden ryhmään.
        Mirtazapin Orion –tabletteja käytetään masennustilojen hoitoon.
        Ei saa käyttää yhdessä monoamiinioksidaasin estäjien kanssa (MAO-estäjät). Ei sovi iäkkäille.
        Ole varovainen, jos käytät Mirtazapin Orion –tabletteja samanaikaisesti
        muiden masennuslääkkeiden kuten SSRI:iden, venlafaksiinin (kts 2) ja L-tryptofaanin tai triptaanien (käytetään migreenin hoitoon), tramadolin (kipulääke), linetsolidin (antibiootti), litiumin (käytetään joidenkin psykiatristen tilojen hoitoon)..."

        Mirtazapinia ja venlafafaksiinia (tai efexoria) määrättiin huoletta vuosikausia. Näihin huumeisiin hän on jäänyt 'koukkuun', toivottavasti vain toistaiseksi.

        Se on kyllä sanottava, että varokaa. Kaikki me vanhenemme.

        No kyllä osui kohdalle!!!!!! Luinpa tänään potilastietoni omakanta sivulta. Olen vielä sen verran nuori, että tajuan itse mitä lääkkeitä tarveitsen. Potilastietoihin oli laitettu useaan kohtaan että olen hyvin lääkekielteinen. Olin jättänyt kolmet kipulääkkeet pois, koska ne ei auttaneet yhtään hermokipuun niskassa, ainoa lääke tramal lievittää ja sitä olen syönyt ja yrittänyt pärjätä vähemmällä määrällä. Potilastiedoissa oli myös lueteltu verenpainelääkkeet jotka omatoimisesti jätin koska sain uuden pitkävaikutteisen lääkkeen jolla v.paine pysyy normaalina, olisinhan kuollu alipaineeseen jos olisin syönyt kaikki minulle määrätyt lääkkeet. Ja eräs lääkäri määräsi minulle masennuslääkkeen puhelimella, en tietenkään aloittanut sen syömistä, olin kipeä en masentunut ja siitä myös merkintä, että omatoimisesti jättänyt lääkkeen syömättä. Ja,että olen lääkekielteinen. Olisin kävelevä apteekki jos olisin kaikki lääkkeet suönyt. Ja nyt se sitten on potilastiedoissani, että olen lääkekielteinen, vaikka sanoin lääkärille ,että syön vain niitä lääkkeitä joita todella tarvitsen en ole lääkekielteinen Kyllä lääkärit lääkkeitä määrää, siinä täytyykin käyttää omaa järkeä mitä syö ja mitä TODELLA TARTTEE!!!!! Kuinka paljon vanhuksia tapetaan liialla lääkityksellä sen voi arvata vain. Omaisten täytyy olla tarkkana!!!!


      • HalooKela
        Ei turhia lääkkeitä kirjoitti:

        No kyllä osui kohdalle!!!!!! Luinpa tänään potilastietoni omakanta sivulta. Olen vielä sen verran nuori, että tajuan itse mitä lääkkeitä tarveitsen. Potilastietoihin oli laitettu useaan kohtaan että olen hyvin lääkekielteinen. Olin jättänyt kolmet kipulääkkeet pois, koska ne ei auttaneet yhtään hermokipuun niskassa, ainoa lääke tramal lievittää ja sitä olen syönyt ja yrittänyt pärjätä vähemmällä määrällä. Potilastiedoissa oli myös lueteltu verenpainelääkkeet jotka omatoimisesti jätin koska sain uuden pitkävaikutteisen lääkkeen jolla v.paine pysyy normaalina, olisinhan kuollu alipaineeseen jos olisin syönyt kaikki minulle määrätyt lääkkeet. Ja eräs lääkäri määräsi minulle masennuslääkkeen puhelimella, en tietenkään aloittanut sen syömistä, olin kipeä en masentunut ja siitä myös merkintä, että omatoimisesti jättänyt lääkkeen syömättä. Ja,että olen lääkekielteinen. Olisin kävelevä apteekki jos olisin kaikki lääkkeet suönyt. Ja nyt se sitten on potilastiedoissani, että olen lääkekielteinen, vaikka sanoin lääkärille ,että syön vain niitä lääkkeitä joita todella tarvitsen en ole lääkekielteinen Kyllä lääkärit lääkkeitä määrää, siinä täytyykin käyttää omaa järkeä mitä syö ja mitä TODELLA TARTTEE!!!!! Kuinka paljon vanhuksia tapetaan liialla lääkityksellä sen voi arvata vain. Omaisten täytyy olla tarkkana!!!!

        Minäkin sain tittelin 'lääkekielteinen', kun olin avannut suuni. Se näkyi potilaan sairauskertomuksessa.

        Kyllä pitää itse ottaa vastuu ja se jätetäänkin lääkkeen käyttäjän omalle vastuulle lääkkeen selostuksessa. Olen kuullut semmoistakin, että apteekkari oli sanonut lääkkeen ostajalle: "Tuo lista haittavaikutuksista kannattaa sitten heittää roskiin". Eli että siinä luetellaan kaikki mahdolliset sivuvaikutukset, mutta sillä tavoin lääketehdas pesee kätensä kaikesta varmuuden vuoksi. "Et lukenut/noudattanut ohjeita!"


      • -Unclassified-Info-
        HalooKela kirjoitti:

        Minäkin sain tittelin 'lääkekielteinen', kun olin avannut suuni. Se näkyi potilaan sairauskertomuksessa.

        Kyllä pitää itse ottaa vastuu ja se jätetäänkin lääkkeen käyttäjän omalle vastuulle lääkkeen selostuksessa. Olen kuullut semmoistakin, että apteekkari oli sanonut lääkkeen ostajalle: "Tuo lista haittavaikutuksista kannattaa sitten heittää roskiin". Eli että siinä luetellaan kaikki mahdolliset sivuvaikutukset, mutta sillä tavoin lääketehdas pesee kätensä kaikesta varmuuden vuoksi. "Et lukenut/noudattanut ohjeita!"

        Potilasohje on aina luettava ennen käytön aloittamista ja otettava tosissaan.

        Vaikka kaikki eivät saa useimpia lueteltuja haittoja niin ne on pidettävä mielessä, koska tulevaisuudessa erityisesti jatkuvassa käytössä harvinaisempienkin oireiden ilmaantuvuus kasvaa. Lisäksi potilasohjeiden haittavaikutusten yleisyyttä on usein vähätelty sekä monien lääkkeiden kohdalla useat varoitukset ja haitat puuttuvat ohjeista. Tämä johtuu siitä, että lääketeollisuus ei ikinä laita papereihin mitään mikä voi heikentää myyntiä ilman, että viranomaiset suoraan pakottavat merkintöihin. (Yhdysvaltain lääkeviranomainen FDA on jopa tehnyt todistetusti yhteistyötä lääketeollisuuden kanssa peittääkseen tiettyjen lääkkeiden haittoja kuluttajilta.) Joitain haittoja, vakaviakin, ei ole merkitty potilasohjeisiin, koska niiden ei ole voitu oikeusteitse todistaa johtuneen aineesta vaikka todellisuudessa niin teollisuus kuin kaikki muutkin osapuolet tietäisivätkin, että syypäänä on ollut lääke.


      • That Ass
        -Unclassified-Info- kirjoitti:

        Potilasohje on aina luettava ennen käytön aloittamista ja otettava tosissaan.

        Vaikka kaikki eivät saa useimpia lueteltuja haittoja niin ne on pidettävä mielessä, koska tulevaisuudessa erityisesti jatkuvassa käytössä harvinaisempienkin oireiden ilmaantuvuus kasvaa. Lisäksi potilasohjeiden haittavaikutusten yleisyyttä on usein vähätelty sekä monien lääkkeiden kohdalla useat varoitukset ja haitat puuttuvat ohjeista. Tämä johtuu siitä, että lääketeollisuus ei ikinä laita papereihin mitään mikä voi heikentää myyntiä ilman, että viranomaiset suoraan pakottavat merkintöihin. (Yhdysvaltain lääkeviranomainen FDA on jopa tehnyt todistetusti yhteistyötä lääketeollisuuden kanssa peittääkseen tiettyjen lääkkeiden haittoja kuluttajilta.) Joitain haittoja, vakaviakin, ei ole merkitty potilasohjeisiin, koska niiden ei ole voitu oikeusteitse todistaa johtuneen aineesta vaikka todellisuudessa niin teollisuus kuin kaikki muutkin osapuolet tietäisivätkin, että syypäänä on ollut lääke.

        Minä tykkään lääkkeistä. Olen 30v ja napsin jokapäivä 6 eri pilleriä 2 on semmoista joita olen joutunut syömään taaperosta ja hautaan saakka. Tietty tuohon päälle vielä kaikki ravintoaineet nami nami.


      • al.
        HalooKela kirjoitti:

        Niinhän se tässäkin tapauksessa oli, että hän ujona maalaisnaisena ei uskaltanut protestoida lääkäreille, jos hän nyt edes heitä näkikään. Tottakai sanoimme hänelle, että lääkkeitä ei saa itse vähentää vaan lääkäreiden on se tehtävä. Itse yritin puhua jollekin läkärille puhelimessa, mutta sehän aiheutti vain ärtymystä.

        Sanotaan, että 4-5 lääkeainetta on maksimi, joiden yhteisvaikutuksen lääkäri jotenkuten voi ymmärtää, ei enempää. Tässä esimerkissä ei välitetetty edes siitä, että purkkien sisällä olleessa paperissa yhteiskäyttö nimenomaan kiellettiin: esim

        "3) Mirtazapin Orion 15 mg , 1 tabletti iltaisin säännöllisesti, masennuslääke. (???)
        Tablettien vaikuttava aine on mirtatsapiini.
        Mirtazapin Orion kuuluu masennuslääkkeiden ryhmään.
        Mirtazapin Orion –tabletteja käytetään masennustilojen hoitoon.
        Ei saa käyttää yhdessä monoamiinioksidaasin estäjien kanssa (MAO-estäjät). Ei sovi iäkkäille.
        Ole varovainen, jos käytät Mirtazapin Orion –tabletteja samanaikaisesti
        muiden masennuslääkkeiden kuten SSRI:iden, venlafaksiinin (kts 2) ja L-tryptofaanin tai triptaanien (käytetään migreenin hoitoon), tramadolin (kipulääke), linetsolidin (antibiootti), litiumin (käytetään joidenkin psykiatristen tilojen hoitoon)..."

        Mirtazapinia ja venlafafaksiinia (tai efexoria) määrättiin huoletta vuosikausia. Näihin huumeisiin hän on jäänyt 'koukkuun', toivottavasti vain toistaiseksi.

        Se on kyllä sanottava, että varokaa. Kaikki me vanhenemme.

        Venla on SNRI-lääke, ei mikään MAO-estäjä....eikä edes SSRI-lääke..Ja tuota komboa voi hyvin käyttää, tuolla Mirta-annoksella haetaan unta antavaa vaikutusta, ei masennusta tms. poistavaa, annos on niin matala.


        Terv.hoitoalalla et ainakaan ap. toimi...ethän?


      • HalooKela
        al. kirjoitti:

        Venla on SNRI-lääke, ei mikään MAO-estäjä....eikä edes SSRI-lääke..Ja tuota komboa voi hyvin käyttää, tuolla Mirta-annoksella haetaan unta antavaa vaikutusta, ei masennusta tms. poistavaa, annos on niin matala.


        Terv.hoitoalalla et ainakaan ap. toimi...ethän?

        al. En toimi terveydenhoitoalalla. Tietenkin ymmärrän, että on tauteja, joihin lääkkeitä tarvitaan. Enkä puhu 'lääkekielteisesti' ihmisille, jotka jo ovat auttamattomasti lääkekierteessä, eivätkä edes halua päästä mielialalääkkeistä (huumeista) eroon. Puhun niille, joille on hiljattain määrätty näitä lääkkeitä: varokaa.

        Nythän tosiaankin määrätään masennuslääkkeitä suruun, mikä on normaali tunne ihmisellä, kun sattuu menetys. Silloin olisi luettava potilasohje hyvin tarkasti ja jos epäluulo vähänkin vaivaa, kannattaa miettiä muutaman kerran alkaako mokomaa myrkkyä syödä lainkaan.


    • Järkilääkitys

      "Sen lisäksi mm. Primaspan, Somac, Melatonin ja mitä niitä nyt olikaan."

      Et ole näköjään ottanut selvää mitä em. lääkkeet ovat. Primaspania käytetään yleisesti eräänlaisena verenohennuksena torjumassa veritulppia ennakkoon. Somac on happosalpaaja vatsaoireisiin ja Melatoniini mieto nukahtamista helpottava lääke (ihmisellä syntyy luonnostaankin).

      Joskus joitakin lääkkeitä tarvitaan useampaakin yhteen sairauteen ennen kuin saadaan haluttu hoitotulos. Minullakin on verenpaineeseen ja diabeteksen kumpaankin kolme lääkettä joilla hoitotulos on hyvä ja kummassakin jos jättää yhden pois (kokeiltu) hoitotulos heikkenee.

      Vaikka minulla on jo ikää reilusti, pystyn vielä varmuudella arvioimaan omaa lääkitystäni ja siitä aiheutuvia hyötyjä ja haittoja. En pyri lääkkeettömyyteen, en edes vähentämään lääkitystäni jos siitä on minulle vain haittaa. Mahdollisia masennuspuuskiani hoidan "luonnonmukaisesti" vaikkapa ulkoilemalla, en kaipaa muodinmukaisia lääkityksiä pienistä vastoinkäymisistä. Esimerkiksi äskettäiset läheisten kuolemantapaukset olen hoitanut kunnon itkulla enkä pillereillä.

      • HalooKela

        Tottakai tutkimme kyseisten lääkkeiden tarkoituksen ja tiedot myös kysyttäessä annettiin, mutta jotkut niistä on selvästi määrätty korjaamaan muiden lääkkeiden aiheuttamat ongelmat. Ennen tätä lääkekierrettä tällä ihmisellä ei ollut minkäänlaisia vaikeuksia nukahtaa, kun sänkyyn meni. Ei ollut päänsärkyä, ei 'kohinaa' päässä, ei juurikaan huimausta. Hänellä oli ns. peltivatsa, joka sieti 8 mukia kahvia päivittäin, eikä sillä ollut vaikutusta nukahtamiseen. Verenpaine oli koholla, mutta alapaine kuitenkin hyvä.

        Tietysti alkoi olla vanhuuden oireita, mutta verikokeiden mukaan kaikki muut arvot olivat hienosti rajoissa paitsi natrium, joka oli rajan alapuolella. Jokin määrätyistä lääkkeistä, en muista mikä, oli kyllä kiellettyjen listalla, jos natriumarvo oli matala. Suolanesteen tiputuskaan ei täysin auttanut tilanteeseen eikä suolan lisäys ruokaan.

        Kun lääkitystä on alettu vähentää, uskomme, että hän alkaa paremmin selvitä arkipäivistään, liikkuminen on jo hiukan kohentunut.


      • TerveydenTuhoajat
        HalooKela kirjoitti:

        Tottakai tutkimme kyseisten lääkkeiden tarkoituksen ja tiedot myös kysyttäessä annettiin, mutta jotkut niistä on selvästi määrätty korjaamaan muiden lääkkeiden aiheuttamat ongelmat. Ennen tätä lääkekierrettä tällä ihmisellä ei ollut minkäänlaisia vaikeuksia nukahtaa, kun sänkyyn meni. Ei ollut päänsärkyä, ei 'kohinaa' päässä, ei juurikaan huimausta. Hänellä oli ns. peltivatsa, joka sieti 8 mukia kahvia päivittäin, eikä sillä ollut vaikutusta nukahtamiseen. Verenpaine oli koholla, mutta alapaine kuitenkin hyvä.

        Tietysti alkoi olla vanhuuden oireita, mutta verikokeiden mukaan kaikki muut arvot olivat hienosti rajoissa paitsi natrium, joka oli rajan alapuolella. Jokin määrätyistä lääkkeistä, en muista mikä, oli kyllä kiellettyjen listalla, jos natriumarvo oli matala. Suolanesteen tiputuskaan ei täysin auttanut tilanteeseen eikä suolan lisäys ruokaan.

        Kun lääkitystä on alettu vähentää, uskomme, että hän alkaa paremmin selvitä arkipäivistään, liikkuminen on jo hiukan kohentunut.

        HalooKela, olet niin oikeassa ja nimimerkkisi on hyvä. Me kaikki veroja maksavat kansalaiset olemme SV-maksun kautta tukemassa lääketeollisuutta ja näitä aineita moraalittomasti määrääviä lääkäreitä.

        On iso joukko ihmisiä niin vanhuksia kuin kokemattomia nuoriakin, jotka eivät vain osaa sanoa lääkärilleen ei.

        Jotkut saattavat vielä kuvitella että lääkkeet jotenkin lisäävät terveyttä. Terveet elämäntavat ylläpitävät terveyttä, mutta kaikilla lääkkeillä mukaan lukien antibiootit, on aina myös haittavaikutuksensa yksilöön.

        Antibiooteilla ja rokotteilla on kyllä nujerrettu monta kulkutautia maailmasta, ja yksilön riski saada tartunta on sitä kautta pienempi. Yksikään lääke tai muu terveystuote ei tee meistä terveempää, kuin mitä luontaisesti olemme.

        HalooKela, mitä me voisimme tehdä, että lääketeollisuuden meihin kohdistama laillistettu ja veronmaksajien tukema harhautus saataisiin kuriin.

        Ei kai tässä voi muuta kuin pitää ääntä asiasta aina kun mahdollista.


      • Ennakointia
        TerveydenTuhoajat kirjoitti:

        HalooKela, olet niin oikeassa ja nimimerkkisi on hyvä. Me kaikki veroja maksavat kansalaiset olemme SV-maksun kautta tukemassa lääketeollisuutta ja näitä aineita moraalittomasti määrääviä lääkäreitä.

        On iso joukko ihmisiä niin vanhuksia kuin kokemattomia nuoriakin, jotka eivät vain osaa sanoa lääkärilleen ei.

        Jotkut saattavat vielä kuvitella että lääkkeet jotenkin lisäävät terveyttä. Terveet elämäntavat ylläpitävät terveyttä, mutta kaikilla lääkkeillä mukaan lukien antibiootit, on aina myös haittavaikutuksensa yksilöön.

        Antibiooteilla ja rokotteilla on kyllä nujerrettu monta kulkutautia maailmasta, ja yksilön riski saada tartunta on sitä kautta pienempi. Yksikään lääke tai muu terveystuote ei tee meistä terveempää, kuin mitä luontaisesti olemme.

        HalooKela, mitä me voisimme tehdä, että lääketeollisuuden meihin kohdistama laillistettu ja veronmaksajien tukema harhautus saataisiin kuriin.

        Ei kai tässä voi muuta kuin pitää ääntä asiasta aina kun mahdollista.

        Ei tee ehkä terveempiä, mutta olet varmaankin huomannut että ihmiset elävät kauemmin kuin ennen. Normaalisti jokaisen ihmisen lapset elävät vanhempiaan kaemmin, eikä se johdu pelkästään paremmasta ruuasta tms. vaan siitä että tappavat taudit on nujerrettu rokotuksin ja etupainoisella lääkityksellä jolla jo vaivoja korjataan ennen kuin sairaudesta tulee hengenvaara.


      • HalooKela
        TerveydenTuhoajat kirjoitti:

        HalooKela, olet niin oikeassa ja nimimerkkisi on hyvä. Me kaikki veroja maksavat kansalaiset olemme SV-maksun kautta tukemassa lääketeollisuutta ja näitä aineita moraalittomasti määrääviä lääkäreitä.

        On iso joukko ihmisiä niin vanhuksia kuin kokemattomia nuoriakin, jotka eivät vain osaa sanoa lääkärilleen ei.

        Jotkut saattavat vielä kuvitella että lääkkeet jotenkin lisäävät terveyttä. Terveet elämäntavat ylläpitävät terveyttä, mutta kaikilla lääkkeillä mukaan lukien antibiootit, on aina myös haittavaikutuksensa yksilöön.

        Antibiooteilla ja rokotteilla on kyllä nujerrettu monta kulkutautia maailmasta, ja yksilön riski saada tartunta on sitä kautta pienempi. Yksikään lääke tai muu terveystuote ei tee meistä terveempää, kuin mitä luontaisesti olemme.

        HalooKela, mitä me voisimme tehdä, että lääketeollisuuden meihin kohdistama laillistettu ja veronmaksajien tukema harhautus saataisiin kuriin.

        Ei kai tässä voi muuta kuin pitää ääntä asiasta aina kun mahdollista.

        Se nyt ainakin on tutkittu, että jos lääkkeitä on määrätty enemmän kuin 5 erilaista, kukaan lääkäri ei pysty arvaamaan mikä niiden yhteisvaikutus on. Kun haittoja ilmenee, tavallisesti 'löydetään' uusi rohto, jonka oletetaan korjaavan haitat, ja niin yhtälöön saadaan taas uusi tuntematon tekijä. Potilasparka on tässä koekaniinina.

        Olen kirjoittanut tässä mielialalääkkeistä, joiden käyttäjistä minulla on kokemusta. Yleisesti tunnettua on, että kolesterolilääkitystä määrätään edelleen yhä nuoremmille, se on saatu aikaan muuttamalla raja-arvoja. Lähisukulaisissani ei statiinien syöjiä onneksi ole. Tiedetään, että Kelalle eli veronmaksajille tuo lääke käy kalliiksi.

        http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/jo-miljoona-suomalaista-alentanut-kolesterolia-statiineilla---laake-hyodyton-useimmille/2332890

        Arvelen myös, että suositellut verenpaineen rajat on vedetty niin alas, että niillä kiusataan ihmisiä turhaan. Ennenvanhaan pidettiin normaalina, että yläpaine kohosi iän myötä niin, että 'sopiva' arvo oli 100 ikä. Nykyään kadeksankymppisellä muorillakin pitäisi olla kaksikymppisen paineet; jos ei, niin lääkettä lääkettä...


    • TerveydenTuhoajat

      Ennakointia on vetänyt mutkat suoriksi: "normaalisti jokaisen ihmisen lapset elävät vanhempiaan kauemmin". Nuo johtopäätelmät ovat kyllä surkeimpia mitä on nähty, Kyllä sitä ennenkin saatettiin elää satavuotiaaksi.

      Viimeisten parin sadan vuoden aikana ihmisen keskimääräinen elinikä on varmaankin pidentynyt, mutta sitä selittävät kyllä muut tekijät kuin verenpaine-, diabetes-, kolesteroli- tai mielialalääkkeet.

      Pidentynyttä keskimääräistä elinikää selittävät varmasti lapsikuolleisuuden väheneminen, tapaturmaisten kuolemien väheneminen (keventynyt työ) ja tietoisuus terveyteen vaikuttavista asioista , parantunut terveydenhoito rokotteet ja kulkutautien nitistäminen rokottein.

      Uskon kyllä lääketieteeseen, mutta en todellakaan sokeasti lääketeollisuuteen.

      Uskon myös, että elintason nousu elintasosairaudet ja turhien lääkkeiden syöttäminen rupeaa kyllä näkymään jollain aikavälillä keskimääräisen eliniän laskuna.

      Toisaalta: vale, emävale, tilasto

      • HalooKela

        Me maksamme raskasta hintaa lääketeollisuuden mielenterveyttä koskevien valheiden takia. Kannattaa lukea:

        http://www.anttiheikkila.com/blogi/masennuslaakkeet/

        "Kaiken rappion perussyy on Yhdysvaltojen psykiatriyhdistyksen (APA) julkaisema käsikirja nimeltään Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders DSM, jossa on meneillään IV painos. Siinä luetellaan 374 mielenterveyden häiriötä. Edellisessä III painoksessa oli vain 297, joten kirjasta alkaa löytyä vähän jokaiselle jotakin. Periaatteessa DSM-käsikirjan mukaan jokainen kärsii mielenterveyden häiriöstä"...

        "Yhdysvalloissa masennuksen kriteerit ovat niin löysät, että kymmenesosa väestöstä kärsii masennuksesta. Suomi on pärjännyt hyvin tässä hulluudessa. Tällä hetkellä masennuslääkkeitä syö noin puoli miljoonaa suomalaista, mikä vastaa Yhdysvaltain tilannetta. Suomi kulkee uskollisesti suurten lääketehtaiden koirapannassa. Ehkä parhaiten tätä todella huolestuttavaa prosessia kuvaa suhtautuminen suruun. Luonnollinen suru on näiden psykiatristen älypäiden mukaan masennushäiriö. DSM III:n aikaraja oli yksi vuosi, DSM IV:n aikaraja kaventui kahteen kuukauteen, ja uusin DSM V määrittelee surun sairaudeksi, jos se kestää yli kaksi viikkoa".

        "Todellinen SSRI-lääkeiden haitta on, että ne muuttavat aivojen kemiaa ehkä pysyvästi ja huonompaan suuntaan. Ei siis lainkaan siihen suuntaan, että ne parantaisivat aivojen kuviteltua kemialista häiriötä, vaan ne aiheuttavat todellista häiriötä. Osalla SRRI-lääkket aiheuttavat kaksisuuntaista mielialahäiriötä, jota voi pitää jo aitona mielisairautena, mikä sairaus on lisääntynyt näiden lääkkeiden myötä. Siihen sitten tarvitaan psykoosilääkkeitä, ja kierre jatkuu. Psykoosilääkkeet vuorostaan sekoittavat aineenvaihdunnan, aiheuttavat huomattavaa painonnousua, diabetesta ja lisäävät sydänperäisiä äkkikuolemia. Nämä psykoosilääkkeet ovat hyvin vaarallisia"...

        Kun maamme jatkuvasti velkaantuu ja nämä lääkkeet ovat osittain Kelan korvattavia, koska lääkäri on ne määrännyt, niin laitetaan toivomme RAHAAN. Ei kai maailmassa ole muuta tärkeää, millä perusteella asiaan voisi tulla muutos?

        Antti Heikkilä saattaa hiukan kärjistää asioita, mutta aivan varmasti perusasiat ovat oikein. Mitä voimme tehdä lääkäreille? He kun opiskelevat nimenomaan LÄÄKEtiedettä, eivät potilaan paranemistiedettä.


      • Outo tyyppi
        HalooKela kirjoitti:

        Me maksamme raskasta hintaa lääketeollisuuden mielenterveyttä koskevien valheiden takia. Kannattaa lukea:

        http://www.anttiheikkila.com/blogi/masennuslaakkeet/

        "Kaiken rappion perussyy on Yhdysvaltojen psykiatriyhdistyksen (APA) julkaisema käsikirja nimeltään Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders DSM, jossa on meneillään IV painos. Siinä luetellaan 374 mielenterveyden häiriötä. Edellisessä III painoksessa oli vain 297, joten kirjasta alkaa löytyä vähän jokaiselle jotakin. Periaatteessa DSM-käsikirjan mukaan jokainen kärsii mielenterveyden häiriöstä"...

        "Yhdysvalloissa masennuksen kriteerit ovat niin löysät, että kymmenesosa väestöstä kärsii masennuksesta. Suomi on pärjännyt hyvin tässä hulluudessa. Tällä hetkellä masennuslääkkeitä syö noin puoli miljoonaa suomalaista, mikä vastaa Yhdysvaltain tilannetta. Suomi kulkee uskollisesti suurten lääketehtaiden koirapannassa. Ehkä parhaiten tätä todella huolestuttavaa prosessia kuvaa suhtautuminen suruun. Luonnollinen suru on näiden psykiatristen älypäiden mukaan masennushäiriö. DSM III:n aikaraja oli yksi vuosi, DSM IV:n aikaraja kaventui kahteen kuukauteen, ja uusin DSM V määrittelee surun sairaudeksi, jos se kestää yli kaksi viikkoa".

        "Todellinen SSRI-lääkeiden haitta on, että ne muuttavat aivojen kemiaa ehkä pysyvästi ja huonompaan suuntaan. Ei siis lainkaan siihen suuntaan, että ne parantaisivat aivojen kuviteltua kemialista häiriötä, vaan ne aiheuttavat todellista häiriötä. Osalla SRRI-lääkket aiheuttavat kaksisuuntaista mielialahäiriötä, jota voi pitää jo aitona mielisairautena, mikä sairaus on lisääntynyt näiden lääkkeiden myötä. Siihen sitten tarvitaan psykoosilääkkeitä, ja kierre jatkuu. Psykoosilääkkeet vuorostaan sekoittavat aineenvaihdunnan, aiheuttavat huomattavaa painonnousua, diabetesta ja lisäävät sydänperäisiä äkkikuolemia. Nämä psykoosilääkkeet ovat hyvin vaarallisia"...

        Kun maamme jatkuvasti velkaantuu ja nämä lääkkeet ovat osittain Kelan korvattavia, koska lääkäri on ne määrännyt, niin laitetaan toivomme RAHAAN. Ei kai maailmassa ole muuta tärkeää, millä perusteella asiaan voisi tulla muutos?

        Antti Heikkilä saattaa hiukan kärjistää asioita, mutta aivan varmasti perusasiat ovat oikein. Mitä voimme tehdä lääkäreille? He kun opiskelevat nimenomaan LÄÄKEtiedettä, eivät potilaan paranemistiedettä.

        Ihmetyttää mitä ortopedillä on hampaankolossa kun pitää puuttua muiden hoitoalojen ja lääketehtaiden asioihin.


      • HalooKela
        Outo tyyppi kirjoitti:

        Ihmetyttää mitä ortopedillä on hampaankolossa kun pitää puuttua muiden hoitoalojen ja lääketehtaiden asioihin.

        Meidän jokaisen pitäisi ymmärtää paremmin mihin ollaan menossa. Onneksi on edes näitä ortopedejä ja muitakin, joilla on kyky NÄHDÄ. Eikö sinua kauhistuta näiden keskustelijoiden aiheet?


      • 20+16
        Outo tyyppi kirjoitti:

        Ihmetyttää mitä ortopedillä on hampaankolossa kun pitää puuttua muiden hoitoalojen ja lääketehtaiden asioihin.

        Antti Heikkilä on ihan fiksu tyyppi ja poikkeus rehellisyydessään. Hän ei kumartele päättäjille, poliitikoille eikä lääketeollisuudelle mikä on todella ihailtavaa ja jolle nostan hattuani. Ilmankos useat businessvetoiset tahot eivät Heikkilästä pidä. Kukaan lääkäri ei ole kaikissa aina oikeassa, mutta Heikkilä kritisoi aiheesta.


    • TerveydenTuhoajat

      Meidän kaikkien tulisi olla huolissamme

      -koska KELA-korvausten kautta meidän veronmaksajien rahaa syydetään ulkomaisille lääkejäteille, toki kotimainen Orionkin saa osansa, sillä suomalaiset lääkärit ja apteekkarit suosivat kotimaista (ovat osakkeenomistajia)

      Muutoin olen huolissani lähiomaisteni vuoksi ja ehkä jonkun verran tunnen myötätuntoa ja pelkoa puolustuskyvyttömien vanhusten ja nuorten vuoksi.

      Katsokaapa naapuriketjun Mirtazapin keskustelua. Miksi joku onneton suostuu siihen, että kahta erittäin arveluttavaa lääkettä aloitetaan/lisätään yhtä aikaa. Eikö edes riittäisi, että katsoo ensin, mitä yksi muutos tuo mukanaan. Näin toimitaan vain psyykelääkitysten kanssa, ja osittain myös diabetes ja verenpainelääkityksissä. Ahnetta puoskarointia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3789
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2284
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe