Lapset, jotka koiria repivät...

Liikaanäitänähnyt

Isit ja äidit, juuri te joiden perheissä on tenavia ja koiria. Kun päästätte nämä tertut ja rakkautenne hedelmät keskenään ulkoilemaan, niin ennen tämän luottamuksen osoittamista opettakaa heille että koiraa ei tarvitse repiä saadakseen sen tulemaan haluttuun suuntaan.

Siis koiralle esitetään ensin pyyntö "tule/seuraa/tänne/tmv" ja vasta jos/kun koira kieltäytyy ohjataan sitä hihnasta vetämällä.

Tänään juuri sain tilaisuuden nähdä kuinka joku kymmenkesäinen poika retuutti mykkänä sammariaan. Kyllä se koira olisi varmasti seurannut ihan pyynnöstäkin. Tottelihan se minuakin kun näytin hänelle mallia häntä neuvoessani..

Mutta miksi minun pitäisi sinun lastasi opettaa?

Ja näitä repijöitähän näkee tämän tästä. Joskus jopa aikuisia jotka näyttää mallia muksuilleen. Hulluuden huippu keväällä oli mustalaisisi, joka keinutteli katua kulkiessaan chihuansa pannan varassa hihnasta roikottaen. Ja tytär seurasi vieressä anellen että "älä isi, eiii.." Tyttö taisi tässä olla fiksumpi kuin isänsä.

Onko siis ihme että suomessa kasvaa epäkelpoja koiranomistajia sukupolvi sukupolven jälkeen? Osa sentään viisastuen

20

264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei lapsille

      Minä olen nähnyt, kun lapsi löi kultsua flexillä päähän, samainen kakara jätti koiran myös tahalteen rapun oven väliin.

      Muutenkin on todella vastuutonta antaa koira kuin koira lapsen ulkoilutettavaksi. Lapsi ei hallitse isoa koiraa, ja muutenkin jos jotain tapahtuu, lapsi ei voi tehdä mitään eikä välttämättä osaakaan.

      Lapset saavat myös kyseenalaisia päähänpistoja, joissa eläin kärsii enemmän tai vähemmän, kun ei ymmärretä tai ajatella asioita seurauksineen.

      • Caucasiansd

        Nämä koiraa lyövät lapset ovat niitä tulevia kouluampujia. ihan sekoja päästään. Äiti käyttänyt huumeita/ paljon alkoholia raskausaikana.


      • narsistilapsi?
        Caucasiansd kirjoitti:

        Nämä koiraa lyövät lapset ovat niitä tulevia kouluampujia. ihan sekoja päästään. Äiti käyttänyt huumeita/ paljon alkoholia raskausaikana.

        Ei välttämättä tarvitse olla huumeäiti. Riittää ehkä se, että koira saa perheessä kaiken huomion ja lapsesta ei välitetä. Tällöin lapsesta tulee kateellinen koiralle ja muksu kostaa sen - tietenkin koiralle.


      • Välitetty väärin
        narsistilapsi? kirjoitti:

        Ei välttämättä tarvitse olla huumeäiti. Riittää ehkä se, että koira saa perheessä kaiken huomion ja lapsesta ei välitetä. Tällöin lapsesta tulee kateellinen koiralle ja muksu kostaa sen - tietenkin koiralle.

        No kyllä se on pikemmin toisinpäin... Eli se lapsi on joku pikku -kuningas tai -kuningatar, joka saa kaiken huomion ja jota ei ikinä voi kieltää missään asiassa, ei vaikka se naapurin muksua löisi turpaan ja rikkoisi lelut, kun meidän Ellenomena-Unnaluunalle tai Puromatti-Rantajoosepille voi tulla traumoja... Eihän sille nyt saa sanoa, että naapurin tenavaan sattuu ja sille tulee paha mieli kun rikoit sen lelut. Eihän sille nyt voi sanoa että kissaan, koiraan tai kaniin sattuu kun revit ja hakkaat sitä.

        Kateutta nuo lemmikkieläimiä repivät lapset tuntevat kyllä kaikille ihan vain siitä, että he ovat olemassa ja hengittävät, se happi kun on pois heiltä... Näitä lapsia näkee jotka saavat hirveitä raivareita joka paikassa ja hakkaavat kaupoissa jopa vanhempiaan jos ei osteta sitä uutta lelua, tai karkkipussia kun "mä haluun sen heti! ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!" tai joku muu saa pikku kullanmurun pahalle tuulelle. Näiden vanhemmat sitten hissuttelee ja hipsii varpaisillaan jatkuvasti pentuaan vahdaten ja peläten, että mistä se seuraavaksi suuttuu ja saa itkupotkuraivarit.

        Se että lapsi satuttaa eläimiä kertoo vain siitä, että hän on kasvanut täysin vailla rajoja. Kaikki maailmassa on häntä varten, koko maailma kiertää hänen napansa ympärillä kuin aurinkokunta aurinkoa, ja eläinkin otettu leikkikaluksi lapselle, koska lapsi halusi.


    • tiitutaatu

      Meillä on naapurissa pieni koira ja 9 ja 12 vuotiaat lapset joille se koira on vain leikkikalu, itse koiran omistajana olen painottanut lapsilleni ettei koira ole lelu jolla leikitään vaan koiran kanssa leikitään. Meillä lapset ei ulkoiluta koiraa koska omistamme ison ja vaativa rotuisen koiran. muutama päivä sitten äin naapurin 9v. tytön lenkillä koiran kanssa ja hän oli kieputtanut (koristellut) flexin narun mahan, jalkojen ja hännän ympärille, ja kun kysyin että oletteko sotkeentunut naruun, tyttö sanoi että koira on nätimpi kun hän on laittanut sille narun koristeeksi. koiralla oli hieman hankala kävellä, kuten varmaan osaatte kuvitella tilanteen, toinen tapaus sattui muutama viikko sitten kun tämän perheen 12v. poika juoksi koiran kanssa innoissaan, eikä siinä mitä koira kyllä nautti ja otti kunnon spurtin eteenpäin, mutta poika stoppas ja lähti juoksemaan vastakkaiseen suuntaan, kun flexin naru loppui, luulin sen koiran kuristuvan kuoliaaksi...nämä on vain muutamia esimerkkejä, enkä usko että lapset tahallaan vahingoita koiraa, mutta kun heille se koira on vaan leikkikalu... olen yrittänyt heidän äidilleen hieman valaista lasten tekemisistä, mutta minun käsketään pitää huolta vain omasta koirastani ja lapsistani.

      • ____________________

        Sano niille lapsille suoraan, että koiraan sattuu ja se voi kuolla kun sitä retuuttaa. Kysy olisiko heistä kivaa, jos heille tehtäisiin niin kuin he tekevät koiralle... Varmaan siinäkin perheessä ne lapset on vielä oppimiskykyisiä joten kannattaa kertoa heille miten asiat on, eikä vanhemmilleen jotka lienee jo menetettyjä tapauksia.


    • frtrtreyr

      Itse en myisi pikkukoiraa lapsiperheeseen liian riskialtista.

      Nykylapset vapaasti kasvatettuja ja heiltä ei vaadita mitään eikä osata sanoa ei -sanaa lapsille.

      Koiran myyn vain aikuislle en lasten koiraksi. Ja siitä on otettava vastuu aikuisakin on paljon jotka ei ota vastuuta laisinkaan.

    • abeeeeee<öjkinbf

      Joo-kakarat on kamalii, pelottavii, inhottavii otuksii. Pitäs pitää vankina sisällä parikymppisiks asti ettei liikkuis koissulikoirulikkoirukkalutumussukoita häiritsemäs ja provoomas!!! Inhooooooooooooon kakaroita-kaikkia!!!!!!!!!

      • Kakarat kuriin!!

        Kuulehan sinä typerä lapsellinen provoilija. Selvästi kritisoit ihmisiä jotka haluaa että kakaroille pidetään kuri. Oletko itse ihan täysipäinen noine tarinoinesi? Vai oletko itse kenties kauhukakaran vanhempi, lapsen jolle ei ole opetettu rajoja eikä käyttäytymissääntöjä? Samalla tavalla niitä lapsia saa arvostella kuin koiriakin, eikä siihen tarvitse aina vetää sitä koiranegakorttia, vaikka kuinka lapsiviha ärsyttääkin.
        Jokainen lapsi joka koiraa rääkkää tai satuttaa, sietää saada satikutia! Vaikka nyky-äippäisihellanlettasvanhemmat ei siedäkään sitä että kukaan muu niiden mussukoita kouluttaa, vaikkei ne vanhemmat itsekään aina osaa sitä. Sillätavalla ne "eletään ku pellossa" -kakarat syntyy.


      • ap.
        Kakarat kuriin!! kirjoitti:

        Kuulehan sinä typerä lapsellinen provoilija. Selvästi kritisoit ihmisiä jotka haluaa että kakaroille pidetään kuri. Oletko itse ihan täysipäinen noine tarinoinesi? Vai oletko itse kenties kauhukakaran vanhempi, lapsen jolle ei ole opetettu rajoja eikä käyttäytymissääntöjä? Samalla tavalla niitä lapsia saa arvostella kuin koiriakin, eikä siihen tarvitse aina vetää sitä koiranegakorttia, vaikka kuinka lapsiviha ärsyttääkin.
        Jokainen lapsi joka koiraa rääkkää tai satuttaa, sietää saada satikutia! Vaikka nyky-äippäisihellanlettasvanhemmat ei siedäkään sitä että kukaan muu niiden mussukoita kouluttaa, vaikkei ne vanhemmat itsekään aina osaa sitä. Sillätavalla ne "eletään ku pellossa" -kakarat syntyy.

        Jep! Eikä tuossa aloituksessani ollut tarkoitus mitään lapsivihaa edes ottaa esiin vaan kiinnittää aikuisten, siis isien ja äiskien huomio siihen että lapset tarvivat opetusta koirankäsittelyssä. Kukaanhan ei ole seppä syntyessään. Ja ennenkaikkea, voiko suomeen syntyä koskaan täysipäisten koiranomistajien laajaa joukkiota, jos, erityisesti siis JOS, isit ja äiskät käyttäytyy kuten mainittu Manne-setä?


      • Kamalat kakarat!

        Kyllä-kakarat ovat juuri niin kamalii, pelottavii, inhottavii otuksii, joiksi ne kasvattaa!

        Onneksi, ei kaikkien kakarat rääkkää eläimiä. Toiset jopa hoitavat ja puollustavat eläimiä, kuten uskon sinunkin kakaroidesi tekevän! Ei maailma ole läpeensä paha.

        Ei kirjoittajan tarkoitus ollut syyllistää juuri sinua.


      • Tässä järjestyksessä
        Kamalat kakarat! kirjoitti:

        Kyllä-kakarat ovat juuri niin kamalii, pelottavii, inhottavii otuksii, joiksi ne kasvattaa!

        Onneksi, ei kaikkien kakarat rääkkää eläimiä. Toiset jopa hoitavat ja puollustavat eläimiä, kuten uskon sinunkin kakaroidesi tekevän! Ei maailma ole läpeensä paha.

        Ei kirjoittajan tarkoitus ollut syyllistää juuri sinua.

        Ensin pitää kasvattaa niistä omista lapsista ihania, empaattisia ihmisiä ja vasta sitten ottaa kotiin lemmikki.


    • Niinpä ja usein

      tulee vastaan siinä 10-vuotias poika ison sakemannin kanssa ja koiralle ei ole osattu/haluttu opettaa perusjuttuja ja kaiken lisäksi leikkaamaton. Onneksi muksu on sen verran fiksu, että tajuaa nähdessään jo kaukaa (50-100 m), että tarttis tehdä jotain ja kietoo lähimmän puun ympärille hihnan, koska ei jaksa muuten pitää koiraa. Vanhemmat kumminkin vaativat, että lapsi vie koiran pissalle kun tulee koulusta. En ymmärrä sitä, miksi pitää ottaa yleensä isoa vaativaa rotua, kun ei kerran olla itse siitä huolehtimassa. Kaipa tuokin eläinparka lähtee kiertoon kohta puoleen. Flexejä ei pitäisi lasten käyttää ollenkaan. Lisäksi ei edes opeteta, että koira lenkitetään ja silloin ei seurustella kavereiden kanssa. Sisarellani, jolla on ihan iisi lapukka, niin siltikään kavereita ei saa tulla ennen kuin vanhemmista jompi kumpi on kotona ja sittenkin tervehtimisen jälkeen koira menee koiraportin taakse omaan tilaan jos paikalla paljon mekastavia lapsia. Ethän ikinä voi tietää miten koira reagoi vieraaseen ihmiseen. Itselläni on pari pienempää rekkua ja toinen tosi, tosi lapsi ystävällinen ja heittäytyy aina rapsutettavaksi selälleen varsinkin pienten lasten kanssa. Toinen koiristani selvästi varautuneempi ja ei, en anna silittää edes, sillä olen vastuussa koirastani ja sitä riskiä en ota, että lapsi esim. tarraa päähän tai yks kaks haluaa halata koiraa. Voipi olla kamala tilanne.
      Mutta täytyy myöntää, että tiedän myös sakemanni perheen, jossa muksu käynyt ihan 8-vuotiaasta koiran kanssa lenkillä ja koira hyvin koulutettu eikä edes vilkuile muihin. Hermot pysyy myös koiralla, vaikka vastaan tuleva koira riehuisi tai ärisisi. Ja nyt mennään välillä rullalaudan kanssa lenkille ja hyvin näyttää menevän. On upeaa katseltavaa, kun nuori menee näyttävän koiran kanssa ja koira näkee vain hänet eikä välitä muista. Tähän vain valitettavan harva pystyy. En minäkään, koska olen liian laiska. Mutta eipä onneksi noita omiakaan aivan kamalasti tarvi hävetä. Ois niin paljon opetettavaa, ihan meille kaikille.

      • äly hoi vanhemmat

        Minäkin olen nähnyt vastaavaa, kun alakouluikäinen lapsi on ulkoiluttanut isoa koiraa ja sitonut hihnan puuhun kun toinen koira tuli vastaan. Koira taisi olla pyreneittenkoira, suuri ja valkoinen. Onko vanhemmat neuvoneet tavan?! Kuvottavan vastuutonta toimintaa vanhemmilta! Eipä tuo koira mitään kuitenkaan tehnyt sidottunakaan.


    • -kotilofani-

      Olen 11.v mutta koirani tottelee kuin robotti, ei vilkaisekkaan muihin koiriin ja kävelee vierellä. Harrastan koiran kanssa näyttelyitä ja muo kysytään handleriksi muillekkin koirille... Että vali vali siitä kun lapset ulkoiluttaa koiriaan eivätkä osaa käsitellä niitä :D

      • Niin.

        No jokuhan sulle varmaan on opettanut nuo asiat, eikö vaan? Eihän tässä valitettu muusta kuin siitä, että vanhemmat ei kouluta koiriaan eikä opasta lapsiaan käsittelemään niitä ja sitten kuitenkin pienet lapset ulkoiluttaa koiraa, joka on joko pieni ja kärsii lapsen kovakouraisessa käsittelyssä tai iso ja lapsi ei sitä pysty hallitsemaan.


      • zenmaster
        Niin. kirjoitti:

        No jokuhan sulle varmaan on opettanut nuo asiat, eikö vaan? Eihän tässä valitettu muusta kuin siitä, että vanhemmat ei kouluta koiriaan eikä opasta lapsiaan käsittelemään niitä ja sitten kuitenkin pienet lapset ulkoiluttaa koiraa, joka on joko pieni ja kärsii lapsen kovakouraisessa käsittelyssä tai iso ja lapsi ei sitä pysty hallitsemaan.

        Itse hankin ensimmäisen saksanpaimenkoirani 12 vuotiaana ja koulutin sen itse kirjojen oppien mukaan, kun tuohon aikaan ( -80 luvulla) paikallisessa tottiskerhossa meno oli liian rajua minun makuun Joka kerta siellä joku menetti hermot koiraansa ja "virpoi" sitä huolella. Vanhempani eivät koirien koulutuksesta tienneet enempää, kuin apinat shakista, joten omillani tulin toimeen...

        Nykyään perheen 13 vuotias tyttö ulkoiluttaa ja treenaa nykyisen saksanpainenkoira uroksemme kanssa, joka herran jumala sentään on myös leikkaamaton ja eikä ole mitään ongelmia ollut. Toki koira on hieman hanakampi suojelemaan tyttöä, kun esim. minua, mutta tietääpähän, että tyttö on koiran kanssa turvassa.

        Perheen 7 vuotias harjoittelee koiran käsittelyä, mutta lähinnä hankkii koiran kunnioitusta sitä ruokkimalla ja esim. harjaamalla.

        Eli ei turhia yleistyksiä, vaan ihan tapaus kohtaisia ovat nämä koiran ulkoiluttaja lapset....


      • Niin.
        zenmaster kirjoitti:

        Itse hankin ensimmäisen saksanpaimenkoirani 12 vuotiaana ja koulutin sen itse kirjojen oppien mukaan, kun tuohon aikaan ( -80 luvulla) paikallisessa tottiskerhossa meno oli liian rajua minun makuun Joka kerta siellä joku menetti hermot koiraansa ja "virpoi" sitä huolella. Vanhempani eivät koirien koulutuksesta tienneet enempää, kuin apinat shakista, joten omillani tulin toimeen...

        Nykyään perheen 13 vuotias tyttö ulkoiluttaa ja treenaa nykyisen saksanpainenkoira uroksemme kanssa, joka herran jumala sentään on myös leikkaamaton ja eikä ole mitään ongelmia ollut. Toki koira on hieman hanakampi suojelemaan tyttöä, kun esim. minua, mutta tietääpähän, että tyttö on koiran kanssa turvassa.

        Perheen 7 vuotias harjoittelee koiran käsittelyä, mutta lähinnä hankkii koiran kunnioitusta sitä ruokkimalla ja esim. harjaamalla.

        Eli ei turhia yleistyksiä, vaan ihan tapaus kohtaisia ovat nämä koiran ulkoiluttaja lapset....

        No mutta jostainhan sinäkin sen tiedon sait, eli kirjoista, et keksinyt omasta päästäsi... Toki yksilökohtaisia eroja on, mutta aikalailla yleisempää on se, että lapset ja koirat keskenään tienpäällä ei ole oikein hyvä yhdistelmä.


    • koirakissamarsu

      Vastuu koirasta on aina vanhemmilla, sehän nyt on selvä. lapsi kasvaa ja kehittyy koiraperheessä välittämään ja huolehtimaan muista olennoista vain jos vanhemmat antaa oikeaa esimerkkiä. Koiraa tai mitään eläintä ei saa ottaa jos ei aikuinen tuohon vastuuseen pysty! Noiden vanhempien ei ehkä pitäis tehdä lapsiakaan... Eläinrakas ihminen rakastaa ja on valmis auttamaan myös ihmisiä.
      Meidän poikamme, nyt jo aikuinen syntyi laumaan jossa oli isän ja äidin lisäksi kaksi isoa rekikoiraa ja kissa. Hän kasvoi ottamaan muut huomioon ja huolehtimaan toisista, kavereista ja eläimistä. Opiskelee nyt ammattia jossa nämä luonteenpiirteet ovat tarpeen, arvostaa luontoa ja ihmisiä. Hieno mies jonka kehitykseen eläimet ovt vaikuttaneet siinä kuin läheiset ihmisetkin.

    • Vitikonpaarustaja

      Minkähän takia niissä näyttelyissä on ikärajat junior-handlereille...: No kun elävät eläimet eivät ole lasten leluja.

      Nykyään on niin paljon sekalaisia koiranpitäjiä, että jokainen vastaan tuleva koirankusettaja saa omalla käytöksellään todistaa hallitsevansa sen mitä siellä hihnan toisessa päässä on, ja osoittaa ymmärtävänsä koiranpitoa. Ei todellakaan riitä että joku vain selittää miten "meillä kyllä toimii oikein hyvin", kun ihmisillä on hyvin, hyvin erilaisia käsityksiä toimivuudesta, ja osa kuvittelee käsittävänsä vaikkei näe todellista tilannetta. Klassinen moka laittaa koira lapsen vahdiksi, "kyllä se koira kulkee hyvin lapsen kanssa, sehän vahtiikin lasta enemmän kuin aikuista", kohta ihmetellään mites nyt noin kävi kun koira lähtikin lapasesta.... Omistajalla ja aikuisella on ensisijainen vastuu suojella lemmikkiänsä väärinkäytöksiltä. Aikamoista inhimillistämistä jättää vartiointivastuu koiralle. Jos joku tuntee tarvitsevansa erityisesti vartioivan koiran, se taas kertoo lähinnä vain itsetunnon puutteesta ja siitä että koira hankitaan egon jatkeeksi.

      Niitä lapsikoirakkoja on tullut vastaan, ja paljon, eikä niistä yksikään ole kulkenut ondelmitta. Eihän se lapsikaan kerro aina niistä tilanteista joissa on ollut ongelmia, hänellehän on juuri hehkutettu hänen erinomaisuuttaan. Eikä aikuiset varsinkaan näe mitään riskejä, kun kuvitellaan koiralle jotain aivan yli-inhimillisiä taitoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      357
      4086
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1769
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1530
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1507
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1338
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1315
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1312
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      200
      1287
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1187
    Aihe