Uskovainen ja saunakalja

sauna saunana

Mitä mieltä olet uskovaisen saunakaljasta?

Minun mielestäni alkoholi ei sovi uskovaiselle, ei edes saunakaljan muodossa. Se ei vain sovi, ei vaikka alkoholia käyttävät vetoavat siihen, että joihan Jeesuskin viiniä.

56

217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turhuutta1

      Mihin sitä saunakaljaa tarvitaan? Alkoholi on myrkkyä elimistölle ja vaikka joka päivä joisi yhden pullon, kyllä se rasittaa maksaa ajan myötä.

    • Tumma parempi

      "Mitä mieltä olet uskovaisen saunakaljasta?"

      Riippuu merkistä.

    • Karjala3Paras

      Ylensyönti ym, muu mässäily on ihan samalla viivalla esim.Oluen kanssa.

      Se on vaan VOI KAUHIA, hän hän ottaa olutta,,,kun taas kyseinen kauhistelia ei pääse edes portaita ylös kun on niin "tukeva".

      Ymmärrättekö?

      • suomessa

        Kammo periytyy kieltolain ajoilta.


      • kammoksuja...
        suomessa kirjoitti:

        Kammo periytyy kieltolain ajoilta.

        Niin, tai näkee näitä alkoholisteja ja alkoholistin perheitä.


      • kammoksuja...

        Ylensyönnistä kärsii vain ihminen itse, mutta alkoholista sivullisetkin.


        Ymmärrättekö?


    • huh huh

      Raamatulla ei ole mitään pahaa sanottavaa orjien pitämisestä mutta ylensyönti on synti :-D
      On se vaan niin naurettava kirja.

      • mikä huh?? huh

        No, se on sinun kantasi. Tavallaan meillä yhteiskunnassa on orjia tänäänkin, jos aletaan orjista puhumaan ja lainantajan siunauksella.

        Raamatun aikana orja kun on palkollinen. Kun se "työsopimus" päättyi, ja halusi jäädä isäntänsä tehtäviin, merkittiin se "naskallilla korvaan"..
        Sen aikanen merkintätapa.

        Eiköhän tuo ole vapahetoista ja kun totesi isäntänsä asialliseksi, teki pidemmän pestin.

        luepa hieman Suomen historiaa, eikä tarvii kovin kauas mennä, niin miltä näyttää.
        Taitaa joku vielä elääkin tänään.

        "Kerjuu ja saunakamari oli asunto"... Meilläkin, kun hieman vanhempi velimies syntyi, joutuivat asumaan 3 x 5 m. maahan kaivetussa asunnossa, jossa oli 4 hirttä kiertämässä ympäri katonrajassa ja katto. Siellä oli peltihella jossa oli 1 leivän uuni.

        Tosin, minä jo pääsin uuteen tupaan, hirsiseen taloon, jota ei enää ole, purettu.

        Mutta, paljon olisi kerrottavaa, että turhaa meidän on huhutella tässä,, sillä naurettavaksi pian näin vanhemman ihmisen silmissä pääsee.

        Kaikki on suhteellista.


      • huh huh
        mikä huh?? huh kirjoitti:

        No, se on sinun kantasi. Tavallaan meillä yhteiskunnassa on orjia tänäänkin, jos aletaan orjista puhumaan ja lainantajan siunauksella.

        Raamatun aikana orja kun on palkollinen. Kun se "työsopimus" päättyi, ja halusi jäädä isäntänsä tehtäviin, merkittiin se "naskallilla korvaan"..
        Sen aikanen merkintätapa.

        Eiköhän tuo ole vapahetoista ja kun totesi isäntänsä asialliseksi, teki pidemmän pestin.

        luepa hieman Suomen historiaa, eikä tarvii kovin kauas mennä, niin miltä näyttää.
        Taitaa joku vielä elääkin tänään.

        "Kerjuu ja saunakamari oli asunto"... Meilläkin, kun hieman vanhempi velimies syntyi, joutuivat asumaan 3 x 5 m. maahan kaivetussa asunnossa, jossa oli 4 hirttä kiertämässä ympäri katonrajassa ja katto. Siellä oli peltihella jossa oli 1 leivän uuni.

        Tosin, minä jo pääsin uuteen tupaan, hirsiseen taloon, jota ei enää ole, purettu.

        Mutta, paljon olisi kerrottavaa, että turhaa meidän on huhutella tässä,, sillä naurettavaksi pian näin vanhemman ihmisen silmissä pääsee.

        Kaikki on suhteellista.

        "No, se on sinun kantasi."

        Ei minun, vaan Raamatun. Itse vastustan orjuutta.

        "Tavallaan meillä yhteiskunnassa on orjia tänäänkin, jos aletaan orjista puhumaan ja lainantajan siunauksella."

        2. Moos. 21:20-21 "Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan sauvalla, niin että tämä kuolee hänen käsiinsä, niin häntä rangaistakoon. Mutta jos se elää päivän tai kaksi, niin älköön lyöjää rangaistako, sillä se on hänen omaa rahaansa."

        Mikä laki siunaa orjien pitämisen ja sen, että orjan omistaja saa pahoinpidellä orjaansa, kunhan orja ei kuole parin päivän sisällä.
        Kerro mikä lakipykälä sallii tämän.

        Ja entä sitten vaikka maailmassa olisi orjia tänäänkin? Tekeekö se siitä vähemmän tuomitsevaa?

        "Sen aikanen merkintätapa."

        Mielenkiintoinen merkintätapa tosiaankin:

        5. Moos. 15:17 ".. niin ota naskali ja pistä se hänen korvansa läpi oveen; olkoon hän sitten sinun orjasi ainiaan. Samoin tee myös orjattarellesi."

        "Eiköhän tuo ole vapahetoista ja kun totesi isäntänsä asialliseksi, teki pidemmän pestin."

        2. Moos. 21:7 "Jos joku myy tyttärensä orjaksi, älköön tämä pääskö vapaaksi, niinkuin miesorjat pääsevät."

        Vakavalla naamalla väität että Raamatulla on oikea kanta tässä asiassa?


      • palataan takaisin
        huh huh kirjoitti:

        "No, se on sinun kantasi."

        Ei minun, vaan Raamatun. Itse vastustan orjuutta.

        "Tavallaan meillä yhteiskunnassa on orjia tänäänkin, jos aletaan orjista puhumaan ja lainantajan siunauksella."

        2. Moos. 21:20-21 "Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan sauvalla, niin että tämä kuolee hänen käsiinsä, niin häntä rangaistakoon. Mutta jos se elää päivän tai kaksi, niin älköön lyöjää rangaistako, sillä se on hänen omaa rahaansa."

        Mikä laki siunaa orjien pitämisen ja sen, että orjan omistaja saa pahoinpidellä orjaansa, kunhan orja ei kuole parin päivän sisällä.
        Kerro mikä lakipykälä sallii tämän.

        Ja entä sitten vaikka maailmassa olisi orjia tänäänkin? Tekeekö se siitä vähemmän tuomitsevaa?

        "Sen aikanen merkintätapa."

        Mielenkiintoinen merkintätapa tosiaankin:

        5. Moos. 15:17 ".. niin ota naskali ja pistä se hänen korvansa läpi oveen; olkoon hän sitten sinun orjasi ainiaan. Samoin tee myös orjattarellesi."

        "Eiköhän tuo ole vapahetoista ja kun totesi isäntänsä asialliseksi, teki pidemmän pestin."

        2. Moos. 21:7 "Jos joku myy tyttärensä orjaksi, älköön tämä pääskö vapaaksi, niinkuin miesorjat pääsevät."

        Vakavalla naamalla väität että Raamatulla on oikea kanta tässä asiassa?

        Täytyy hieman historian henkeen ymmärtää, mistä puhutaan ja missä ajassa.

        Mutta, voisitko katsella tätäpäivää. Teetkö sinä tässä meidän järjestelmässä sitä, ettei meidän "orjuutemme" aiheuta surmaa ihmiselle.
        Jos palkkaan eurolla työntekijän, olen rikollinen, mutta valtio sen saa tehdä laillisesti.

        Kuinka moni ihminen on syöty elämän ulkopuolelle ja jopa istemurhaankin kun orjuutemme, jota ehkä sinäkin teoillasi kannatat on harteillasi.

        Kuinka pidät oman kansalaistesi puolta??

        Omaltapuolen, ostan hyvin pitkälle kotimaista. Vaatteet, kengät, sanotaanko kengistä, olen 30 vuotta ainakin kävellyt kotimaisilla kengillä. Nytkin on esim. Sievin kenkiä yhtä mallia 3 eri parit olemassa. Ja kun huonommat pihahomissa kilahtaa, tilaan uudet.

        Työllistän tarkoituksella kotimaista, ja aivan lähiyrittäjää. Tuosta viereisestä leipomosta haen viemiset aina, kun menen vierailulle, eripuolille Suomea.

        Mutta, teemmekö me kaikki sitä? Mikä on tulos.. se sisäinen orjuus, leipäjonot, nälkä, ja toiset porskuttaa tienaten euron ja tuhlaten kaksi.

        Lähdetäänkö siitä Jumalan laista ja tahdosta liikkeelle tänään, tässä ja nyt ja puhutaan ajanhengen terminologiaa, kun elämä on ympärillä.


      • huh huh
        palataan takaisin kirjoitti:

        Täytyy hieman historian henkeen ymmärtää, mistä puhutaan ja missä ajassa.

        Mutta, voisitko katsella tätäpäivää. Teetkö sinä tässä meidän järjestelmässä sitä, ettei meidän "orjuutemme" aiheuta surmaa ihmiselle.
        Jos palkkaan eurolla työntekijän, olen rikollinen, mutta valtio sen saa tehdä laillisesti.

        Kuinka moni ihminen on syöty elämän ulkopuolelle ja jopa istemurhaankin kun orjuutemme, jota ehkä sinäkin teoillasi kannatat on harteillasi.

        Kuinka pidät oman kansalaistesi puolta??

        Omaltapuolen, ostan hyvin pitkälle kotimaista. Vaatteet, kengät, sanotaanko kengistä, olen 30 vuotta ainakin kävellyt kotimaisilla kengillä. Nytkin on esim. Sievin kenkiä yhtä mallia 3 eri parit olemassa. Ja kun huonommat pihahomissa kilahtaa, tilaan uudet.

        Työllistän tarkoituksella kotimaista, ja aivan lähiyrittäjää. Tuosta viereisestä leipomosta haen viemiset aina, kun menen vierailulle, eripuolille Suomea.

        Mutta, teemmekö me kaikki sitä? Mikä on tulos.. se sisäinen orjuus, leipäjonot, nälkä, ja toiset porskuttaa tienaten euron ja tuhlaten kaksi.

        Lähdetäänkö siitä Jumalan laista ja tahdosta liikkeelle tänään, tässä ja nyt ja puhutaan ajanhengen terminologiaa, kun elämä on ympärillä.

        "Täytyy hieman historian henkeen ymmärtää, mistä puhutaan ja missä ajassa"

        Meillä taitaa olla todella erilainen näkemys siitä, mikä on oikein ja mikä väärin.
        Vaikka kuinka yritän ymmärtää, en pysty millään kuvittelemaan tilannetta, jossa tämä toimintatapa olisi moraalisesti oikea:

        2. Moos. 21:20-21 "Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan sauvalla, niin että tämä kuolee hänen käsiinsä, niin häntä rangaistakoon. Mutta jos se elää päivän tai kaksi, niin älköön lyöjää rangaistako, sillä se on hänen omaa rahaansa."

        Se miten sinä, minä tai joku muu toimii, ei liity tähän millään tavalla.
        Nyt on kyse siitä, mitä Raamattu opettaa.
        Vaikka joka ikinen ihminen maailmassa olisi varastanut, se ei tee varastamisesta oikein.
        Joten "sitä on tänäänkin vielä" on virheargumentti.

        Joten, palataan alkuperäiseen asiaan.
        Kerro sinä, missä tilanteessa on oikein pahoinpidellä orjaansa (sinun sanoin: työntekijäänsä) niin lujaa, että hän kuolee kolmen päivän kuluttua.

        Kerro konkreettinen tilanne, milloin on oikein toimia näin.


      • orja / palvelija
        huh huh kirjoitti:

        "Täytyy hieman historian henkeen ymmärtää, mistä puhutaan ja missä ajassa"

        Meillä taitaa olla todella erilainen näkemys siitä, mikä on oikein ja mikä väärin.
        Vaikka kuinka yritän ymmärtää, en pysty millään kuvittelemaan tilannetta, jossa tämä toimintatapa olisi moraalisesti oikea:

        2. Moos. 21:20-21 "Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan sauvalla, niin että tämä kuolee hänen käsiinsä, niin häntä rangaistakoon. Mutta jos se elää päivän tai kaksi, niin älköön lyöjää rangaistako, sillä se on hänen omaa rahaansa."

        Se miten sinä, minä tai joku muu toimii, ei liity tähän millään tavalla.
        Nyt on kyse siitä, mitä Raamattu opettaa.
        Vaikka joka ikinen ihminen maailmassa olisi varastanut, se ei tee varastamisesta oikein.
        Joten "sitä on tänäänkin vielä" on virheargumentti.

        Joten, palataan alkuperäiseen asiaan.
        Kerro sinä, missä tilanteessa on oikein pahoinpidellä orjaansa (sinun sanoin: työntekijäänsä) niin lujaa, että hän kuolee kolmen päivän kuluttua.

        Kerro konkreettinen tilanne, milloin on oikein toimia näin.

        Mitä ymmärrät sanalla "orja"?

        Voi olla, että raamatunkieli ei ole saman mittamääreinen, kuin nykyään.

        Toisaalta, tuossa raamatunlauseessa puhutaan Israelin omasta kansasta, ja tämä orja / palvelija oli juutalainen. Koskihan vapaussäännöt juutalaisia ja juuri tässä yhteydessä, mitä luku käsittelee on juutalainen.

        Mikä oli tuon ajan tapa, asettaa rajoja, yhteiskunnan pystyssä pitämiseksi, ei ole verrannollinen tähänpäivään.

        Puhutaan vahingoista jne. Myös isäntä oli lainalainen. Jos lyönti surmasi orjan, isäntä oli itse kuolemanlain alainen.

        2Mo 21:20 Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan sauvalla, niin että tämä kuolee hänen käsiinsä, niin häntä rangaistakoon. ts. palvelijaansa.

        "" ei ota palvelija sanoista ojentuakseen: hän kyllä ymmärtää, mutta ei tottele. sanoo Snl. 29. luvussa.

        1 Mos. 9:6 Joka ihmisen veren vuodattaa, hänen verensä on ihminen vuodattava, sillä Jumala on tehnyt ihmisen kuvaksensa.

        ts. sen ajan lainsäädännön tarkoitus oli panna kynnys veritekoon, että jos teet, olet itse syyllinen omaan kuolemaasi. Ihminenhän on pahimmillaan peto ja siksi laki on pitämässä pimeyden valtaa kurissa rangaistuksen uhalla.

        4. Mos 35:30-33 antaa ohjeita järjestyksen pitämiseksi.

        Mutta, onhan meidän muistettava sekin, että joku suoja tappajallekin.
        Mielenkiintoista oli se, että tämä Kainin merkki, mikä annettiin suojaksi, niin murha tapahtui Herran alttarilla. Tämä murhaaja suojattiin. 1 Mos 4:15

        5. Moos 19:21 "henki hengestä, silmä, silmästä, hammas jne.. jne.

        4 Mos 35:19 Verenkostaja ? [tämänpäivän oikeuskoneisto] ko.. oli tuonajan koneisto, verenkostaja. --- ottakoon sellaisen tappajan hengiltä, milloin vain hänet tapaa..... siis joku senajan järjestelmässä päätti, että yhteiskunnan suojaksi tuo teko oli ainut tapa hoitaa rauhan pysyvyys..


        Senaikaisen rangaistus ja elämän olosuhteitten mittaaminen keskenään tähän päivää, ei oikein ota tuulta nyt siipien alle. Vaa'aitseminen käy hankalaksi, kun ei ole tuota virallista vaa'an leimaa puntarissa.

        Ut. sanoo Room. 13:4 --- sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee.

        .... Meidän pitää yrittää käsittää terminologiaa..

        Siis meidänkin esivalta kantaa miekkaa. Olemme tämän yhteiskunnan lain alaisia.
        Jos rikomme lakia, niin mitä enemmän rikomme, sitä suurempi vallesmanni istuu harteilla ja sitä pahemmin olemme lain alaisena.

        Mutta, yhteiseksi hyväksihän se on. Rikollinen pelkää, sillä sen miekka ottaa mittaa tekemisiin. Ja tämän terminologian käyttämä sana kostaja on tämä miekankantava pollliisi.

        No, rikollinen mieli ihmisessä syyttää aina lakia ja virkavaltaa ja toteaa sen kostavan. Mutta, sehän hoitaa tehtäväänsä.

        kostamis- sana voi käsittää sen, että tuomio saa uhrin puolestapuhuen oikeuden, eli rangaistuksen.

        Vielä tuonne vanhanliiton orjaan / palvelijaan palatakseni.
        Isäntiä on monenlaista. ja palvelija- orja- mitä sanontaa nyt käytämme, on ilman maata oleva. Siis ei pysty elämäänsä ylläpitämään oman maan tuotosta.
        Siksi hän on se palkollinen. Meidänkin maassa ja aika lähellä, saunakamarissa asuva, teki isännälle työtä, että sai asua. Koska oli maaton. Oli palvelija, tavallaan se orja. Eli sanat voivat nyt saada käsitetartuntapintaa tähän aikaan.

        Olihan se vanhanliiton sisukas isäntä, jos löi, että turmeltui silmä, tai hammas, niin se palvelusuhde päättyi siihen. Pakkoa sellaisen isännän alaisuudessa ei ollut.

        No olkoon tämä tässä.


      • Huh huh
        orja / palvelija kirjoitti:

        Mitä ymmärrät sanalla "orja"?

        Voi olla, että raamatunkieli ei ole saman mittamääreinen, kuin nykyään.

        Toisaalta, tuossa raamatunlauseessa puhutaan Israelin omasta kansasta, ja tämä orja / palvelija oli juutalainen. Koskihan vapaussäännöt juutalaisia ja juuri tässä yhteydessä, mitä luku käsittelee on juutalainen.

        Mikä oli tuon ajan tapa, asettaa rajoja, yhteiskunnan pystyssä pitämiseksi, ei ole verrannollinen tähänpäivään.

        Puhutaan vahingoista jne. Myös isäntä oli lainalainen. Jos lyönti surmasi orjan, isäntä oli itse kuolemanlain alainen.

        2Mo 21:20 Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan sauvalla, niin että tämä kuolee hänen käsiinsä, niin häntä rangaistakoon. ts. palvelijaansa.

        "" ei ota palvelija sanoista ojentuakseen: hän kyllä ymmärtää, mutta ei tottele. sanoo Snl. 29. luvussa.

        1 Mos. 9:6 Joka ihmisen veren vuodattaa, hänen verensä on ihminen vuodattava, sillä Jumala on tehnyt ihmisen kuvaksensa.

        ts. sen ajan lainsäädännön tarkoitus oli panna kynnys veritekoon, että jos teet, olet itse syyllinen omaan kuolemaasi. Ihminenhän on pahimmillaan peto ja siksi laki on pitämässä pimeyden valtaa kurissa rangaistuksen uhalla.

        4. Mos 35:30-33 antaa ohjeita järjestyksen pitämiseksi.

        Mutta, onhan meidän muistettava sekin, että joku suoja tappajallekin.
        Mielenkiintoista oli se, että tämä Kainin merkki, mikä annettiin suojaksi, niin murha tapahtui Herran alttarilla. Tämä murhaaja suojattiin. 1 Mos 4:15

        5. Moos 19:21 "henki hengestä, silmä, silmästä, hammas jne.. jne.

        4 Mos 35:19 Verenkostaja ? [tämänpäivän oikeuskoneisto] ko.. oli tuonajan koneisto, verenkostaja. --- ottakoon sellaisen tappajan hengiltä, milloin vain hänet tapaa..... siis joku senajan järjestelmässä päätti, että yhteiskunnan suojaksi tuo teko oli ainut tapa hoitaa rauhan pysyvyys..


        Senaikaisen rangaistus ja elämän olosuhteitten mittaaminen keskenään tähän päivää, ei oikein ota tuulta nyt siipien alle. Vaa'aitseminen käy hankalaksi, kun ei ole tuota virallista vaa'an leimaa puntarissa.

        Ut. sanoo Room. 13:4 --- sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee.

        .... Meidän pitää yrittää käsittää terminologiaa..

        Siis meidänkin esivalta kantaa miekkaa. Olemme tämän yhteiskunnan lain alaisia.
        Jos rikomme lakia, niin mitä enemmän rikomme, sitä suurempi vallesmanni istuu harteilla ja sitä pahemmin olemme lain alaisena.

        Mutta, yhteiseksi hyväksihän se on. Rikollinen pelkää, sillä sen miekka ottaa mittaa tekemisiin. Ja tämän terminologian käyttämä sana kostaja on tämä miekankantava pollliisi.

        No, rikollinen mieli ihmisessä syyttää aina lakia ja virkavaltaa ja toteaa sen kostavan. Mutta, sehän hoitaa tehtäväänsä.

        kostamis- sana voi käsittää sen, että tuomio saa uhrin puolestapuhuen oikeuden, eli rangaistuksen.

        Vielä tuonne vanhanliiton orjaan / palvelijaan palatakseni.
        Isäntiä on monenlaista. ja palvelija- orja- mitä sanontaa nyt käytämme, on ilman maata oleva. Siis ei pysty elämäänsä ylläpitämään oman maan tuotosta.
        Siksi hän on se palkollinen. Meidänkin maassa ja aika lähellä, saunakamarissa asuva, teki isännälle työtä, että sai asua. Koska oli maaton. Oli palvelija, tavallaan se orja. Eli sanat voivat nyt saada käsitetartuntapintaa tähän aikaan.

        Olihan se vanhanliiton sisukas isäntä, jos löi, että turmeltui silmä, tai hammas, niin se palvelusuhde päättyi siihen. Pakkoa sellaisen isännän alaisuudessa ei ollut.

        No olkoon tämä tässä.

        On se vaan niin surullista kun joutuu lukemaan tällaista.
        Vanhan kirjan vankina, varmasti tosielämässä oikein mukava ihminen, joutuu puolustamaan tällaista sadistista väkivaltaa ja ihmisoikeusloukkausta.

        Missä tahansa muussa kontekstissa olisit kanssani samaa mieltä, mutta koska kyseessä on juuri tämä tietty kirja, et voi myöntää sitä, että tuollainen väkivalta ja toisen ihmisen omistaminen on väärin.

        Todella surullista.


    • aloitukseen....

      "Kaljaa" on juotu heinäpellolla, ruokapöydissä eri aikoina.
      Meillä vaimo tekee sen kaljan, kaljamaltaista. Täyttävää ja parempaa kuin maito.
      Jotkut eivät pysty käyttämään maitotuotteita.

      "kevyemmät" kaljat, eli kauppakaljat, ns. kotikaljat ovat jotain esanssia, eivätkä ole maultaan muutakuin pahaa.

      Jos joku haluaa sen 1.den saunakaljansa juoda, tasapainottaakseen saunassa hikoamansa nesteen, niin turha sitä on "synnittää", koska se ei ole muussa tapauksessa paha, kuin vasta sitten, kun joku "vieras", vaikka entinen alkoholisti on matkassa. Se voi olla lankeemukseksi hänelle.

      Silloin on parempi kieltäytyä siitä kaljastaan. ..

      Onhan se kahvikin huumausaineisiin luettava nesteaine ja aiheuttaa riippuvuutta.
      Eli jos aletaan pilkkuja panemaan johonkin, niin "kahvi ei sovi uskovalle", voisi olla seuraava väite.

      ja jossain tapauksessa aiheellinenkin, sillä hyvin kahvin riippuvuusuhteissa eläviä kahvimummoja on kirkon järjestämissä kirkkokahveilla matkalla.

      Kun "evl." kirkon pappi, tiedän uskovaksi, kantoi kaupasta lauantaina mäyräkoiransa autoon, ei se omassatunnossani häntä kohtaan nostanut kielteisiä tunteita. Hän osti varmaan "tarjous" määrän ja voi ehkä muutaman viikon sitä saunansa jälkeen ottaa, vaikka sen törpön.
      Ei tarvii joka lauantai siellä kaupassa käydä (yhtä hakemassa).

      Ajattelisin aloittajalle näin, että kaikki on suhteellista ja ei kaikki ole sitä, miltä ehkä itsestä tuntuisi.

      Se pappikin perheensä keskellä elää aivan raittiina, vaikka se mäyräkoira nyt sattui kädessä olevan, kohdatessamme.

      Kaikki on luvallista, mutta kaikki ei ehkä ole hyödyksi. ts. jos ottaakin useamman, se ei ole hyödyllistä.

    • TMarko

      "Mitä mieltä olet uskovaisen saunakaljasta?"

      Juokoon saunakaljansa. Mutta joka uskoo olevansa alkoholisti(ei kykene hillitsemään juomistaan) niin pysyköön kaukana saunakaljoista ja muista juovuttavista aineista ja niiden tarjoajista. Älköön alkoholisti alkako saunakaljan juojaa tuomitsemaan joka uskossa hillitsee juomisensa ja elää muutenkin kaikessa kohtuudessa elämässään sanan mukaan.

      Raamatussa sanotaan seurakunnan palvelijoista ettei heidän tulisi olla paljon viinin juojia. Vanhimmista puhutaan ettei heidän tulisi olla juomiseen taipuvaisia vaan raittiita. Mitä suuremmat vastuut ja tehtävät joku on vastuulleen saanut sen raittiimpi hänen kannattaa olla, että pystyy tehtävistään ja vastuistaan huolehtimaan ja olemaan aina käytettävissä jos joku uskova veli tai sisar heidän apuaan tarvitsee.

      Juoppous on synti. Ja juoppo on alkoholin sitoma ihminen. Vapaa ihminen on vapaa syömään ja juomaan. Hän on kohtuullinen kaikilla teillään. Hän pystyy hillitsemään itsensä. Hän ei ole syöppö sen enempää kuin juoppokaan.

      Kaikessa tässä kuitenkin tulee ottaa aina huomioon toiset. On rakkaudetonta juoda saunakalja veljen seurassa jolla tietää olevan ongelmia alkoholin suhteen. Useimmiten on parasta luopua omasta vapaudestaan toisen vuoksi kun siihen tilanne antaa aihetta. Rakkaus ei käyttäydy sopimattomasti eikä etsi omaansa vaan ottaa toisen huomioon.

      "Hyvä on olla lihaa syömättä ja viiniä juomatta ja karttaa sitä, mistä veljesi loukkaantuu tai joutuu lankeemukseen tai heikoksi tulee. " - Paavali

      • Liha himottaaa

        Entä jos on homo?
        Onko rakkaudetonta saunoa veljen kanssa,joka ei ole homo ?


      • pylly vasten pyllyä
        Liha himottaaa kirjoitti:

        Entä jos on homo?
        Onko rakkaudetonta saunoa veljen kanssa,joka ei ole homo ?

        Ei se ole homoilua jos ei kassit kosketa.


      • Raitisko?

        Ei juoppous ole itsessään synti, vaan siitä seuraava irstas meno. Kun näin Sanaan tarkasti tulkitaan.


    • ei hullumpaa

      Tapaan aina syödä vastan saunan jälkeen !

      Onkohan se miten paha synti.

    • Sextaa

      Juomme viiniä ja sidukkaa ja katsomme pornoa vaimon kanssa.
      Olemme uskossa.
      Mitä pahaa jos piristää avioliittoa?

      • Uuuh! aaah!

        http://www.iltalehti.fi/satakysymystaseksista/2014082618585670_qs.shtml

        Kysymys:
        Ovatko eläinfantasiat normaaleja?

        Vastaus:
        Olet ihan normaali, vaikka eläinfantasiat eivät ole niitä ihan tyypillisimpiä. Älä kanna fantasioistasi syyllisyyttä tai huonoa omaatuntoa.

        Ihmisillä on erilaisia fantasioita, ja ne on tarkoitettu kiihottamaan ja lisäämään seksuaalista mielihyvää


      • riippuvuksia..

        Ruokit ihmiskauppaa ja olet osallinen vaimosi kanssa murhaan.

        Ihmiskaupassa, mitä saamme tietää esim. tiedotusvälineissä, haastattelujen ja tiedon kautta, pornoa tuotetaan väkivallan avulla. Jos uhri ei hakkaamisten ja pakottamisten jälkeen suostu uhriksi, hänet heitetään hotellin parvekkeelta alas, hukutetaan jne.

        Ja kun sitä pornoa sitten katselette, ajattele sitä teatteria siinä takana, jolla halutaan stimuloida korvienväliä, aivankuin juopolle se viina.

        Ihminen addiktoituu eikä porno kuulu normaaliin elämään.

        Tuossa mietin, kun elettiin aikaa, ettei vielä ollut kylässä televisiota, ja se tuli sitten sukulaiseni kotiin, niin sopii miettiä, miten se "piristys" saatiin??!!! Eli ei se kuvan tarjonta ole kuin harhaa.
        Taisi ajan Jallutkin, mitkä oli liikkeellä vastasi tämänpäivän Anttilan vaatemyynti kuvastoa.
        Voittehan te Anttilan lehden ottaa ja katsella sieltä vaimosi kanssa hynttyitä.

        Luulisi, että tänäpäivänä löytyy aviopareille muutakin mielekästä lähdettä kuin porno. Sehän kertoo vain jostain ongelmasta elämästä.

        Olisiko tekemisen puute.

        Toisaalta, jos ole väittämäsi mukaan uskossa, niin kuinka miehen kuuluu rakastaa puolisoaan, sekin löytyy sanasta. Se ei ole kirjattu "porno-addiktion piiriin".


    • ei hellari

      Raamattu sanoo: Älkää juopuko viinistä sillä siitä tulee irtas meno, vaan täyttykää Hengellä! Ei todellakaan ole Jumalan Sanan mukaista nautiskella edes tolppa sanunakaljoja. Janoon on virvokkeita tai vettä runsain määrin, ettei tarvitse leikitellä minkäänlaisen alkoholijuoman kanssa. Moni on aloittanut sanakaljoittelusta ja hetken kuluttua on luisunut jo alkoholin käyttäjäksi ja luopunut elävästä uskosta Jeesukseen. Nimi voi olal vielä seurakunnan kirjoissa, mutta elämä Kristuksen yhteydessä on pois! Toki tällaisella on parannuksen mahdollisuus kun tunnustaa ja hylkää syntinsä ja palaa takaisin Jeesuksen luokse Häneltä puhdistusta veren kautta pyytäen!

      • mentäisikö asiaan.

        Kun ja jos sen purkin olutta, 1/3 l. juo syödessä tai siellä saunassa, saat puhaltaa ja mennä autonrattiin. Turhaa ongelmaa ei siitä tarvitse rakentaa.

        Virvokkeissa on sokereita ja muuta keinotekoisia makeutusaineita, hanavedessäkin on niin paljon "laillisia" myrkkyjä putkiston takia, ettei sitä voi terveelliseksikään sanoa.
        No, lähdevesi on varmaan ainut, mutta harvapa sitä on tontilla lähdettä olemassa.

        Kyllä ihminen, joka lipsuu kaljapurkista, siis siitä yhdestä jumalattomuuden tielle, niin on ongelmassa muusta asiasta.

        On hyvä miettiä sitä, mikä ON se synti, kun aletaan synnittelmeään asioita.

        Puntari olkoon Jumalan Sana. Synti on Jumalan lain rikkomista ja piste.

        Minä olen Herra sinun Jumalasi jne.

        sitten siitä lukien tullaan lähimmäiseen.

        Siinä on se synti selitetty, koska Jumalan laki on rakkaus itsessään.

        Ne ovat Hänen oikeuksiaan.

        Kyllähän voidaan ihmisen tahdosta rakentaa käskyjä, "älä koske - älä maista" josta puuttuu sana Henki.

        se johtaa väärään, mutta ei se, jos ei osaa tehdä kotikaljaansa, se ruokajuomana kaupallinen tuote ole synniksi mitattava.

        Emäntäni sisarenmies, hän on koko ikänsä ja on yli 80. ottanut ruokajuomana oluen ja ehkä saunassa myös. Eikä hän ole lipsunut mihinkään, ei ole alkoholisti, eikä edes sen takia Jumalankaan edessä tuomittuna.


    • Juopommeffffffffffff

      Nyt te houkutatte,kun puhutte juomisesta ja on pikkulauantai!
      No pakko sitten mennään kantakuppilaan illalla.Sanonpa sitten muijalle,että syytä helluntailaisii!!

      • parturiin lähden

        No, sinne sinä menet muutenkin. Turhaa syytellä ketään.

        Jokainen syö itse sen hedelmänsä, joko elämänpuusta tai muusta.

        Ei se senkummoisempaa ole.


    • ei käsitä näitä laps

      Tämän ajan ihmiset ovat sitten todella tajuttoman pöhköjä !

      Kun ei juuri mitään asiaa ole johon ei tule mukaan se sexi !

      Oletteko oikeasti noin kapeita tylsimyksiä vai mistä on kysymys!?

      Kun syvällinen aivastus tai kunnon p..ru ajaa saman asian.

    • Pasi Toivonen

      >> Ei todellakaan ole Jumalan Sanan mukaista nautiskella edes tolppa sanunakaljoja.>>

      Sinulla ei ole mitään oikeutta määrätä toisten elämästä.

    • impi.umpilampi

      Vappaakirkolliset suattaa olla vappaampija saunapilsnerin naattimisen suhtteen, vuan hellunttaelaesille se ee sovi ensinkään.
      Meinnoon ku sehi kuulosttaa olovan paha asja helluntaelaespiirilöessä, jos joku juua horassoo pienen samppakaljalasillisen häessä morsiusparin onneksi ja menestykseksi ja erehttyy kertommaa siitä toesille hellunttaelaesille. Hellunttaelaeset on heti tuomihtemassa lähimmäesttään sen seorraoksena ryyppymieheksi. Hellunttaelaesilla ku ee ou älyä eekä ymmärrystä, jotta eto tippa, joka samppakaljalasissa on ei mee piähän eekä perssiisseen, eekä joha juoppoutteen. Samaten pullo pilsneriä ee hetkauta kettää suuntaan eekä toesseen.

      Jotta jos joku uskovaenen halvaa ottoo saonan piälle joskus pullon pilsnerijä tae kolomosolutta, nii kellää ee pitäs olla siitä nokan koputtamista.

      Ja jos jotkut uskovaeset tosijaanni ottaat pilsnerijä tae olutta saonanpiälle, nii om parempi olla huutelemata assiista kellekkää.

      Ja ku kerran kaekessa raohassa ja hiljassuuvessa itekuhi emäntäsä ja isäntäsä kansa männöö pötkölleen eekä huutele sempalosonaateistaan makkukammarin puolelta mittää julukisuutteen, nii samalla tavallahan ne saonareissutki sitte hissukssiin ollen ja huutelemata lutviuttuut.

      • J0NI 54,,,

        Itse olen vapaa kirkollinen ja tulin uskoon 28v sitten. Ennen käytin runsaasti alkoholia, mutta uskoon tulon jälkeen en ole juonut edes ykköskaljaa. Minusta alkoholi ei sovi uskoville, minua Se loukkaa kun he juovat samoin kuin maailman ihmiset. Missä meidät erottaa maailman ihmisistä jos elämme samoin kuin he. En kiellä olevani synnitön, vaan joka päivä ja hetki turvaudun Jeesuksen sovitustyöhön Golgatan keskimmäisellä ristillä.


    • uskova-

      Kohtuullinen alkoholinkäyttö ei ole Raamatun mukaan syntiä.

    • Raamatussa on hyvä

      Raamatussa on hyvä opetus aiheeseen liittyen !

      Kolossalaiskirje 2
      20 Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
      21 "Älä tartu, älä maista, älä koske!"
      22 -sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta-ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
      23 Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.

      Siis "älä maista" "älä koske" älä tartu" !

      Siis tuossa sanotaan, että ei tule asettaa kieltoja vaikkapa viinin juonnille, vaan kuten tuossa sanotaan näiden kieltojen tulisi siis poistua sen kautta, että opitaan käyttämään näitä kiellettyjä asioita, vaikkapa viiniä oikein, eikä väärin, kuten toisalla sanotaan siis:

      Ef. 5:18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno,

      Tuosta viinistä sanotaan muualla myös seuraavaa:

      1. Tim. 5:23 Älä enää juo vain vettä, vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden ja usein uudistuvien vaivojesi vuoksi.

      31 Mihin minä siis vertaan tämän sukupolven ihmiset, ja kenen kaltaisia he ovat?
      32 He ovat lasten kaltaisia, jotka istuvat torilla ja huutavat toisilleen ja sanovat: 'Me soitimme teille huilua, ja te ette karkeloineet; me veisasimme itkuvirsiä, ja te ette itkeneet'.
      33 Sillä Johannes Kastaja on tullut, ei syö leipää eikä juo viiniä, ja te sanotte: 'Hänessä on riivaaja'.
      34 Ihmisen Poika on tullut, syö ja juo, ja te sanotte: 'Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää!'
      35 Ja viisaus on kaikkien lastensa puolelta oikeaksi näytetty."

      Saarn. 10:19 Hauskuudeksi ateria laitetaan, ja viini ilahuttaa elämän; mutta raha kaiken hankkii.

      Sananl. 31:6 Antakaa väkevää juomaa menehtyvälle ja viiniä murhemielisille.

      Siis alkoholijuomille / viinille on ihan oikeita käyttötarkoituksia, ja uskovan olisi hyvä oppia siis käyttämään sitä oikein, mutta ei väärin, siis ei tule juopua !

      Mutta uskovan ei tule elää itselleen vaan huomioida muita ihmisiä myös ja heidän heikkouksiaan, eli jos jollakin on ongelma, niin silloin ei tule aiheuttaa hänelle niitä itse lisää sille horjuvalle ja heikolle !

      Room. 14:21 Hyvä on olla lihaa syömättä ja viiniä juomatta ja karttaa sitä, mistä veljesi loukkaantuu tai joutuu lankeemukseen tai heikoksi tulee.

      Kenenkään uskovan ei tule kuitenkaan alkaa harjoitella oikein alkoholi juomien juomista, vaan jos ei ole halua ei tarvetta, niin kannattaa olla ottamatta !

      MUTTA silloin on syytä ITSELLE selvittää se, että muut saavat käyttää niitä juomia Raamatun opetuksen rajoissa, eikä alkaa muita tuomitsemaan väärin vastoin Raamatun tervettä laajempaa opetusta !

      Sillä tuossa alku Sanan kohdassa varoitetaan siis lakihenkisyydestä ja väärin tuomitsemisesta, siis Sanan vastaisesti, ja siten toisen alentamisesta ja itsensä korottamisesta !

      23 Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.

      Siis jos uskova ottaa itselleen ja varsinkin muille noudatettavakseen käskyjä pidättäytyä kokonaan alkoholi juomista, ja siten itse ei niihin koske, niin se siis nostaa vain ylpeyttä, eli ruokkii ja tyydyttää sitä omaa "lihaa", eli ihminen ylpistyy ja paisuu kuten kaikessa lakihenkisyydessä, jossa uskova kokee onnistuneensa olemaan muita parempi jotenkin !

      Siis tuo toiminta, älä koske älä maista älä tartu johtaa vain turhiin luuloihin omasta paremmuudesta, eli se todella tyydyttää siis lihaa, ja lihan tulisi kuolla eikä sitä helliä !

      Tässä hieman mietittävää tämä aiheen tiimoilta itse kullekin !

      • Pieni selvennös viel

        Pieni selvennös vielä !

        Siis vaikka minä uskovana osaisin käyttää oikein alkoholijuomia, eli olisin sen oppinut Jumalan armon avulla ja kautta, niin minulla ei ole lupa olla kuitenkaan itsekäs, ja käyttää sen oman saavuttamani ja Herralta saadun vapauden mukaan !

        Vaan minun tulee elää heikompia tukien, jotta veljeni ei lankeaisi munun vapauteni vuoksi, eli en siis saa toimia itsekkäästi tässä asiassa !

        Mutta sitten on se toinen puoli, eli ne heikot, jotka sitten syyttävät minua siitä vapaudestani ja juomien käytöstäni, eli onko se oikein se tuomitseminen ?

        Siis joku edellä kirjoitti hellareiden tuomitsevan, siitä yhdestäkin olut pullosta jo, jopa luopioksi uskovan veljensä, ja olen siihen toimintatapaan itsekin törmännyt hellareiden kohdalla, joten voin sen allekirjoittaa, mutta en halua yleistää sitä kaikkiin hellareihin, sillä jokainen uskoo ja voi uskoa, vain sen mukaan mitä on oppinut, joten tässä kohtaa on varmasti paljon hajontaa !

        Mutta miten siis toimitaan näiden kanssa ?

        No, heille pitää kertoa se, mitä Raamattu oikeasti opettaa näistä asioista, ja siten pyrkiä autaamaan heitä vapautumaan Totuuden vastaisesta ja väärästä tuomaroinnistaan !

        Ja tieto siis poistaa väärää ja vapauttaa valheista, joita meille on opetettu, ja se vapauttamisen halu siis, oli minunkin kirjoittamani viestin syynä ja perustana !


      • TMarko
        Pieni selvennös viel kirjoitti:

        Pieni selvennös vielä !

        Siis vaikka minä uskovana osaisin käyttää oikein alkoholijuomia, eli olisin sen oppinut Jumalan armon avulla ja kautta, niin minulla ei ole lupa olla kuitenkaan itsekäs, ja käyttää sen oman saavuttamani ja Herralta saadun vapauden mukaan !

        Vaan minun tulee elää heikompia tukien, jotta veljeni ei lankeaisi munun vapauteni vuoksi, eli en siis saa toimia itsekkäästi tässä asiassa !

        Mutta sitten on se toinen puoli, eli ne heikot, jotka sitten syyttävät minua siitä vapaudestani ja juomien käytöstäni, eli onko se oikein se tuomitseminen ?

        Siis joku edellä kirjoitti hellareiden tuomitsevan, siitä yhdestäkin olut pullosta jo, jopa luopioksi uskovan veljensä, ja olen siihen toimintatapaan itsekin törmännyt hellareiden kohdalla, joten voin sen allekirjoittaa, mutta en halua yleistää sitä kaikkiin hellareihin, sillä jokainen uskoo ja voi uskoa, vain sen mukaan mitä on oppinut, joten tässä kohtaa on varmasti paljon hajontaa !

        Mutta miten siis toimitaan näiden kanssa ?

        No, heille pitää kertoa se, mitä Raamattu oikeasti opettaa näistä asioista, ja siten pyrkiä autaamaan heitä vapautumaan Totuuden vastaisesta ja väärästä tuomaroinnistaan !

        Ja tieto siis poistaa väärää ja vapauttaa valheista, joita meille on opetettu, ja se vapauttamisen halu siis, oli minunkin kirjoittamani viestin syynä ja perustana !

        Näin minäkin ajattelen. Kirjoitit mielestäni raamatun terveen opin mukaisesti.

        On erittäin tärkeää ettei mennä yli sen mitä on kirjoitettu. Siinä niin helposti jo mennäänkin epäterveeseen ja tasapainottomaan oppiin ja aletaan vaatimaan kaikkien toimivan siten. Siellä missä opetetaan ettei uskovat saa koskea ollenkaan alkoholiin ollaan jo menty yli raamatun kirjoituksien koska ei raamattu sellaista opeta. Jumalan sana kasvattaa tervemielisyyteen.

        Niin kuin saarnaajakin sanoo:

        "Tule siis, syö leipäsi ilolla ja juo viinisi hyvillä mielin, sillä jo aikaa on Jumala hyväksynyt nuo tekosi. "


    • EläJaAnnaElää

      Vaika en itse käytä alkoholia, minua ei haittaa jos joku saunakaljat ottaa. Voisin itsekin ottaa jos kokisin tarvitsevani. Jokainen vastaa itse tekemisistään, ei pitäisi tuomita muita.

    • Miksi Näkyä?

      Miksi yritykset tahtovat että yrityksen nimi
      ja tuotteet ovat näkyvillä mahdollisimman
      paljon ja mahdollisimman laajasti? Miksi????

      • J0NI 54,,,

        Olen nähnyt monien uskovien luisuvan seurakunnasta maailmaan, kun he ovat ruvenneet leikkimään alkoholituotteiden kanssa, ensin saunakaljoilla, sitten muutenkin. Nykyään on lääkkeet mm. Vatsavaivoihin, eikä tarvitse viinillä parannella, tekosyitä, jota perkele käyttää hyväkseen, pettäessään uskovan.


      • Paavali siis saa-tan
        J0NI 54,,, kirjoitti:

        Olen nähnyt monien uskovien luisuvan seurakunnasta maailmaan, kun he ovat ruvenneet leikkimään alkoholituotteiden kanssa, ensin saunakaljoilla, sitten muutenkin. Nykyään on lääkkeet mm. Vatsavaivoihin, eikä tarvitse viinillä parannella, tekosyitä, jota perkele käyttää hyväkseen, pettäessään uskovan.

        Paavali siis saa-tanan asialla !

        Näin sinä käytännössä vaität siis kun noin kirjoitat, sillä Paavali ohjeisti Timoteusta siten:

        1. Tim. 5:23 Älä enää juo vain vettä, vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden ja usein uudistuvien vaivojesi vuoksi.

        Muuten tuosta kirjoituksesta minä itse olen päätellyt, että Timoteus oli kuten sinä, eli alkoholin väärinkäyttäjä, ja siksi se ENSIN piti lopettaa kokonaan sen viininkin käyttö, ja vasta kun Timoteus oli vapautunut fyysisistä ja muista riippuvaisuuksista, eli Herra oli hänet vapauttanut, antoi Paavali luvan käyttää vähän viiniä terveydellisestä syistä !

        Mutta mieti siis mitä kirjoitat ja opetat, sillä sinä siis syytit Paavalin olevan ja olleen vihollisen asialla !


      • J0NI 54,,,
        Paavali siis saa-tan kirjoitti:

        Paavali siis saa-tanan asialla !

        Näin sinä käytännössä vaität siis kun noin kirjoitat, sillä Paavali ohjeisti Timoteusta siten:

        1. Tim. 5:23 Älä enää juo vain vettä, vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden ja usein uudistuvien vaivojesi vuoksi.

        Muuten tuosta kirjoituksesta minä itse olen päätellyt, että Timoteus oli kuten sinä, eli alkoholin väärinkäyttäjä, ja siksi se ENSIN piti lopettaa kokonaan sen viininkin käyttö, ja vasta kun Timoteus oli vapautunut fyysisistä ja muista riippuvaisuuksista, eli Herra oli hänet vapauttanut, antoi Paavali luvan käyttää vähän viiniä terveydellisestä syistä !

        Mutta mieti siis mitä kirjoitat ja opetat, sillä sinä siis syytit Paavalin olevan ja olleen vihollisen asialla !

        Pyyän anteeksi erehdystäni, mutta säälin niitä jotka ovat alkoholin käytön aloitettuaan luisuneet uskosta, sehän Se vihollisella on tarkoitus.


    • tekee mieli

      2 saunakaljaa ok 3 voi olla liikaa alkaa panettaa olit sitten nainen tai mies, tekee mieli sisään laittaa

    • 2% juomia voi

      Kuulemma lauantaisin ottaa kysyin poliisilta ja k kaupan väiskiltä. Varsinkin yksin asuva ilman seurustelusuhdetta oleva ihminen.
      (¤_¤)

    • kristitty_

      Raamatussa kielletään juopuminen eli kännääminen, kyllä alkoholia saa kohtuudella ottaa, jos haluaa, joten sauna kaljasta tai parista ei helvetti heilahda.

      • Absolusti

        Suurin osa kristityistä on täys raittiita, luulen niin. Poikkeuksiakin on.


      • uudestisyntynyt
        Absolusti kirjoitti:

        Suurin osa kristityistä on täys raittiita, luulen niin. Poikkeuksiakin on.

        Kyllä uskovilla on todellisiakin ongelmia. Kalja sinne tai tänne....ei merkitystä.
        Pitäisikö seuraavaksi keskustella saunakahvista? Me kun emännän kanssa saunan jälkeen juomme yleensä kahvit. Pitäisikö se vaihtaa teehen, jos olisi vaikka "pyhempää" juomaa? Ja kaljan sijaan vettä. Ja hyvän ruisleivän sijaan kovaa näkkileipää?
        Onko nuivat tarjoilut hyve?


    • näin on

      Minusta mikään ei ole sen itsekkäämpää, kun kompastua lähimmäisen tekemisistä ja heikkouksista. Luulisi että oman silmä hirsi peiliin katsoessa muistuttaisi jotain.
      Raamattu kannustaa meitä kohtuulliseen alkoholin käyttöön mutta tuomitsee juopumisen.

    • O.P.

      Jeesus joi viiniä, minä en!

      • O.P.

        Matt. 11:19 Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja he sanovat: 'Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää!' Ja viisaus on oikeaksi näytetty teoissansa."


      • JU0VUS
        O.P. kirjoitti:

        Matt. 11:19 Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja he sanovat: 'Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää!' Ja viisaus on oikeaksi näytetty teoissansa."

        Minä tulen jo yhdestä oluesta hieman juovuksiin, että Se siitä.


      • Hauska kirja.
        JU0VUS kirjoitti:

        Minä tulen jo yhdestä oluesta hieman juovuksiin, että Se siitä.

        Näin Raamattu. Saarn.9:7. Tule siis, syö leipäsi ilolla ja juo viinisi hyvillä mielin, sillä jo aikaa on Jumala hyväksynyt nuo tekosi. Jes.22:13. Mutta katso, on ilo ja riemu, raavaitten tappaminen ja lammasten teurastus, lihan ja viinin juonti! Syökäämme ja juokaamme sillä huomena me kuolemme.


      • O.P.
        Hauska kirja. kirjoitti:

        Näin Raamattu. Saarn.9:7. Tule siis, syö leipäsi ilolla ja juo viinisi hyvillä mielin, sillä jo aikaa on Jumala hyväksynyt nuo tekosi. Jes.22:13. Mutta katso, on ilo ja riemu, raavaitten tappaminen ja lammasten teurastus, lihan ja viinin juonti! Syökäämme ja juokaamme sillä huomena me kuolemme.

        1. Kor. 15:32 Jos minä ihmisten tavoin olen taistellut petojen kanssa Efesossa, mitä hyötyä minulle siitä on? Jos kuolleet eivät heräjä, niin: "syökäämme ja juokaamme, sillä huomenna me kuolemme".

        Tässä Paavali tarkoittaa, että on olemassa kuolleiden ylösnousemus.

        Kukin tehköön kuten hyväksi näkee, veljeään loukkaamatta. Ja se velikin voisi olla armelias.


      • JU0PUMUS
        O.P. kirjoitti:

        1. Kor. 15:32 Jos minä ihmisten tavoin olen taistellut petojen kanssa Efesossa, mitä hyötyä minulle siitä on? Jos kuolleet eivät heräjä, niin: "syökäämme ja juokaamme, sillä huomenna me kuolemme".

        Tässä Paavali tarkoittaa, että on olemassa kuolleiden ylösnousemus.

        Kukin tehköön kuten hyväksi näkee, veljeään loukkaamatta. Ja se velikin voisi olla armelias.

        Vaikea on vetää rajaa, kun jo yhdestä oluesta tulee juovuksiin tai yhdestä lasillisesta viiniä. ÄLKÄÄ JUOPUKO VIINISTÄ, parempi kun ei ota ollenkaan.


      • Yrjö 123
        JU0PUMUS kirjoitti:

        Vaikea on vetää rajaa, kun jo yhdestä oluesta tulee juovuksiin tai yhdestä lasillisesta viiniä. ÄLKÄÄ JUOPUKO VIINISTÄ, parempi kun ei ota ollenkaan.

        Sano 20:1


    • ....

      Mitä väliä yhdestä saunakaljasta jos synnin seurauksena vain lakkaa olemasta? Mikä sen ihanampaa?

    • @@@

      Kuinka moni on kahvin orja? Aamukahvi ja iltapäiväkahvi? Kahvi on epäterveellistä liikaa käytettynä siinä missä olut tai viini. Liika kahvinjuonti aiheuttaa vatsahaavaa, jopa hallusinaatipita(kofeiini), ym. Kahvinviljelysalueilla käytetään ylen runsaasti tuholaismyrkkyjä, l. paahdetussa kahvissa on runsaasti erilaisia kemikaaleja. Jos nyt täysraittiutta saarnataan, ei pidä unohtaa kahvia eikä teetäkää. Nautintoaineita nekin.
      Mässäily(kohtuuton syöminen) ja juopottelu(kohtuuton juominen) ovat kumpikin syntiä.

      • Näinon

        Näin se on, sauna saunana.
        Ja kalja kaljana.


    • Mäyrän verran kahvia

      Näillä saunakaljasta saarnaamisilla peitellään vaan suurempia syntejä. Niinkuin olisi isokin juttu, jos ei olutta koskaan saunan päälle härppäise. Silmät kiiluen kahvipannulle kuitenkin kolutaan ja osoitellaan muiden syntejä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe