Pitääkö etävanhemman hakea lapsi?

Mah

Mitä mieltä siitä että joku muu kuin etävanhempi hakee lapsen tapaamispäivänä? Onko etävanhemmalla velvollisuus tulla silloin itse hakemaan?

16

1062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .............

      Ei ole velvollisuutta tulla itse hakemaan .. hän saa päättää kuka lapsen hakee..aivan samoin kuin äitikin saa päättää hakeeko isovanhemmat
      tai joku muu lapsen päiväkodista/ koulusta Äidille ei kuulu, koska on
      isän tapaamisaika ja isä päättää..

    • pyh ja pah

      Olen kyllä hieman eri mieltä... Lähivanhempi voi kieltäytyä antamasta lasta jonkun toisen kuin etävanhemman mukaan. Ei etäkään voi ihan ketä tahansa edes laittaa hakemaan lastansa.

      Ja miksi niin tekisi?

      • .................

        Olen kyllä eri mieltä... voihan etävanhempikin sitten kieltäytyä antamasta lasta
        jonkun muun kuin lähivanhemman mukaan... ei se äiti kaikesta päätä, ei ole mikään jumala sentään, vaikka äiti onkin. Ei lähivanhempi/ äiti voi ihan ketä ta hansa edes laittaa hakemaan lasta, varsinkaan ilman etävanhemman suos- tumusta ja miksi tekisi noin?....onhan lapsella isäkin, miksi laittaa omat suku-
        laiset ja tuttavat asta hakemaan, isäkin käytettävissä. Lapsen huollon tulee tur
        vata lapsen myönteiset ja läheiset ihmissuhteet erityisesti lapsen ja hänen vanhempansa välillä.


    • Tiku_ja_Taku

      Kaikilla etävanhemmilla ei ole ajokorttia ja autoa, joten isovanhemmat, uusi puoliso, etävanhemman sisko tai veli, tms. saattaa hakea ja palauttaa lapset.

      Tuskin missään velvoitetaan, että tälläisen etävanhemman on julkisilla kulkuneuvoilla noudettava ja palautettava lapsi/lapset. Ja kaikkialle julkisilla ei pääsekään.

      Kaikilla työpaikoilla ei myöskään ole liukumaa, joten töissä on oltava silloin kun on työvuoro.


      Asian voi myös (jos haluaa riidellä) vääntää toisin päin; onko etävanhemman palautettava lapsi kotiin jossa lähivanhempi ei ole (on joutunut töihin, lääkäriin tms. ja vastassa olisi esim. isovanhemmat tai uusi puoliso).


      Elämän voi käyttää muuhunkin kuin riitelyyn.

    • iygouygouygouyg

      Kyllä lapsen voi hakea myös joku muu kuin etävanhempi, kun etävanhempi niin päättää. Tapaamisajan suhteen kannattaa kuitenkin huomioida se, kuinka usein etävanhempi tapaa lasta. Mikäli lapsi tapaa etävanhempaa vain kerran tai pari kuussa, tai jopa harvemmin, olisi suotavaa että etävanhempi pyrkii itse olemaan tuon koko ajan lapsen kanssa -hakua ja palautusta myöten. Se aika on lapselle tärkeää, ja vain lapsen kanssa olemalla etävanhempi voi pitää yllä suhdetta lapseen.

      Myöskään lapselle ei missään nimessä ole hyväksi, mikäli hakija on lapselle vieras. Se jonka etävanhempi lähettää siis lasta hakemaan, on oltava lapselle tuttu. Esimerkiksi äiti/isäpuoli, isovanhempi, hyvä ystävä tms... Ei mikään ihan satunnainen tuttu.

      Mikäli etävanhemmalla on laajat luonapito-oikeudet ja lapsi näkee etävanhempaakin paljon, ei ole niin nuukaa että kuka milloinkin hakee. Lapsihan voi silloin etävanhemman viikolla käydä vaikka toisinaan isovanhempien luona yökylässä tms, jotta muutkin etävanhemman kautta olevat suhteet pysyvät tiiviinä.

      Järjen käyttö on siis sallittu. Jos tapaamisia on vähän, niin onhan se varsin kummallista, jos ei itse pysty lastaan hakemaan ilman hyvää selitystä.

      Toki jos vaikkapa lapsen vanhempien välit ovat erittäin riitaiset, ja vanhemmat pelkäävät että eivät osaa toistensa seurassa käyttäytyä edes sitä hetkeä kun lasta haetaan, niin jokin välikäsi voi olla hyvä vaihtoehti.

      • ................

        Tuo viimeinen kappale; Toki jos vaikkapa lapsen vanhempien välit ovat erittäin riitaiset, ja vanhemmat pelkäävät että eivät osaa toistensa seurassa käyttäytyä edes sitä hetkeä kun lasta haetaan, niin jokin välikäsi voi olla hyvä vaihtoehti".

        Tosi hyvä pointti...Raision sosiaalitoimi ja lastensuojelu kun on sitä mieltä,
        ettei lapsi voi ollenkaan tavata isäänsä kun vanhempien välit ovat riitaisat..
        lasten ja isän suhde kunnossa.

        Mietittäväksi jää onkohan Raision sossulla kaikki kotona:)..
        valehdellessaan lapsen toiveet ja lausunnot tuomioistuimeen lapsen laa-
        joista tapaamisoikeuksista


    • ei ole

      Tästä oli kysymys sosiaaliportissa joskus. Katsokaa sieltä virallinen vastaus :)

      • .................

        Enpä jaksa... tiedän viranomaisen toimineen vastoin lapsen etua, oikeuksia, lainsäädäntöä..minusta toista vanhempaa ei voi syyllistää yksin siitä, kun
        toinen on haluton sopimaan mistään yhteisiä lapsia koskevista asioista lap-
        sen parhaaksi


      • ainako äiti se paha?
        ................. kirjoitti:

        Enpä jaksa... tiedän viranomaisen toimineen vastoin lapsen etua, oikeuksia, lainsäädäntöä..minusta toista vanhempaa ei voi syyllistää yksin siitä, kun
        toinen on haluton sopimaan mistään yhteisiä lapsia koskevista asioista lap-
        sen parhaaksi

        Sanot: minusta toista vanhempaa ei voi syyllistää yksin siitä, kun toinen on haluton sopimaan....

        Huomasitko miten itse syyllistät sen toisen vanhemman...


      • ..............
        ainako äiti se paha? kirjoitti:

        Sanot: minusta toista vanhempaa ei voi syyllistää yksin siitä, kun toinen on haluton sopimaan....

        Huomasitko miten itse syyllistät sen toisen vanhemman...

        Ei äiti aina paha...enkä itse syyllistä; koko ajan olen tukenut hänen äitiyttä
        ja vanhemmuutta.. en vain ymmärrä miksi sosiaaliviranomaiset syyllistä-
        vät vain toista, tässä tapauksessa isää kun äiti jatkaa huoltoriitaa huollon
        varjolla hankaloittamalla lapsen tapaamisoikeuden toteutumista..

        Olen suostunut viranomaisten ja äidin vaatimuksesta ostamaan isomman
        asunnon ja auton; isän olosuhteet oltava kunnossa tapaamisilla.. olen suostunut valvottuihin tapaamisiin, esittänyt todisteet kyvykkyydestä vanhem
        muuteen, huoltajuuteen...olen suostunut psykologille sossun ja äidin vaati muksesta saadakseni lapsille tapaamisoikeuden..., olen suostunut äidin vaatimuksesta lisäämään tapaamisia pikkuhiljaa, muttä äiti kieltäytynyt
        omasta ehdotuksestaan tapaamisten lisäämiseski pikku hiljaa...äiti kieltäy
        tynyt sopimasta edes yhteishuollosta viikonloppu ja kesäajan tapaamisista, joista sovittiin suullisesti jo kertaalleen lastenvalvojalla... sossu ja äiti liittoutuneet...isä on vain aina ainut se syyllinen, periksiantamaton, jousta-
        maton ym... olisikohan nyt niin että riitaan tarvitaan myös se toinen ja mitä tekemistä jollain äidin luottamukisella tai ristiriidoilla on lapsen tapaamis oikeiuteen, huoltajuuteen.. ei se niin mene kun äiti ei suostu mihinkään sopimukseen niin lapset menettävät isänsä...ei lapset ainakaan syyllisiä...
        ei lapsille voida kostaa vaikka kuinka syyllistettäisiin isää..


      • täh
        .............. kirjoitti:

        Ei äiti aina paha...enkä itse syyllistä; koko ajan olen tukenut hänen äitiyttä
        ja vanhemmuutta.. en vain ymmärrä miksi sosiaaliviranomaiset syyllistä-
        vät vain toista, tässä tapauksessa isää kun äiti jatkaa huoltoriitaa huollon
        varjolla hankaloittamalla lapsen tapaamisoikeuden toteutumista..

        Olen suostunut viranomaisten ja äidin vaatimuksesta ostamaan isomman
        asunnon ja auton; isän olosuhteet oltava kunnossa tapaamisilla.. olen suostunut valvottuihin tapaamisiin, esittänyt todisteet kyvykkyydestä vanhem
        muuteen, huoltajuuteen...olen suostunut psykologille sossun ja äidin vaati muksesta saadakseni lapsille tapaamisoikeuden..., olen suostunut äidin vaatimuksesta lisäämään tapaamisia pikkuhiljaa, muttä äiti kieltäytynyt
        omasta ehdotuksestaan tapaamisten lisäämiseski pikku hiljaa...äiti kieltäy
        tynyt sopimasta edes yhteishuollosta viikonloppu ja kesäajan tapaamisista, joista sovittiin suullisesti jo kertaalleen lastenvalvojalla... sossu ja äiti liittoutuneet...isä on vain aina ainut se syyllinen, periksiantamaton, jousta-
        maton ym... olisikohan nyt niin että riitaan tarvitaan myös se toinen ja mitä tekemistä jollain äidin luottamukisella tai ristiriidoilla on lapsen tapaamis oikeiuteen, huoltajuuteen.. ei se niin mene kun äiti ei suostu mihinkään sopimukseen niin lapset menettävät isänsä...ei lapset ainakaan syyllisiä...
        ei lapsille voida kostaa vaikka kuinka syyllistettäisiin isää..

        Eihän tässä taaskaan puhuttu sinusta :(


      • ................
        täh kirjoitti:

        Eihän tässä taaskaan puhuttu sinusta :(

        Eikä susta idiootti!


      • jahas vaan
        ................ kirjoitti:

        Eikä susta idiootti!

        Tuolla laillako tuit ex-vaimosi äitiyttä ja vanhemmuutta. Haukuit ruikuksi ja idiootiksi?

        Sanoit "olisikohan nyt niin että riitaan tarvitaan myös se toinen" Eli myönnät olevasi myös se joka riitelee, kun kerta kumpikin tarvitaan?


    • Vaikuttaa monenlaise

      Teistä kukaan tässäkään ei ajattele lapsen tilannetta ja parasta, keskenään käytte kinaa jatkuvasti.
      Keskustelin kerran päiväkodin henkilökunnan kanssa lapsien hauista.
      Ei tietenkään kenestäkään perheestä tai lapsesta, vaan siitä mitä nämä erot vaikuttavat päiväkodeissa.

      Päiväkodin ihmiset ovat puun ja kuoren välissä, saavat jatkuvasti moitteita. Heitä kuulustellaan siitä mihin aikaan etäisä tai lähiäiti hakevat lapsen/lapset.
      Sekuntien tarkkuudella asiasta haastetaan riitaa.
      Isovanhemmat saavat syytteitä jos käyvät salaakin aidan takaa katsomassa leikkivää lapsenlastaan, jota eivät eron jälkeen ole koskaan saaneet tavata.

      Onhan tilanteita, joissa matkatyöläinen äiti tai isä viivästyy hakuajasta, usein pyytävät isovanhempia hakemaan jos mahdollista, mutta heidän on myös ilmoitettava tarhaan joka kerran erikseen siitä, että lapset hakee isovanhempi.

      No montako kertaa eron myötä on isovanhemmat boikotoitu niin omasta kuin lapsenlapsen elämästä, sallitaanko ihan tuiki vieraan tuttavan hakevan ilmoituksen perusteella lapsia, tähän mielestäni pitäisi kiinnittää huomiota ja saada tällaiset riitelevät eronneet keskusteluun, jossa todella joutuisivat lujan paikan eteen siitä, ovatko enää millään tavalla kelvollisia edes lapsiaan hoitmaan ja näkemään kuin valvotusti.

      • joskus syystä

        Tietenkin pitää ilmoittaa, jos lapsen hakee joku muu, kuten isovanhempi. Muutenhan sinne voisi mennä kuka tahansa väittämään olevansa lapsen sukulainen. Tai mieleltään sairas tai höperö mummu tai pappa saisi noin vain viedä lapsen luoja tietää minne. Siinä olisi sitten vanhemmat puulla päähän lyötyjä..että mihin lapsi on viety.
        Exäni sisko on henkisesti häiriintynyt ja hän käy kurkkimassa aidan takana. Kumpikin olemme kuitenkin sitä mieltä, ettei tädin kannata olla tekemisissä lasten kanssa, koska juttelee lapsia pelottavia asioita. Hän varmasti menisi myös hakemaan lapset sieltä ulos.

        Vielä pikku huomautuksena, että jos kaikkien riitelevien parien lapset otettaisiin huostaan. Rahaa palaisi veronmaksajilta paljon..


    • gfxkkfg

      jhjgfikkgdfc

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe