Onko sammuttimen leima tärkein asia veneilyssä?

Pääsenkö jo vesille?

Tarvitseeko muusta huolehtia? Pitääkö olla joka kokoa pelastusliivejä varmuuden vuoksi?

39

222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mietipä enemmän...

      Oletkohan byrokratian sokaisema?

      Etkö ole tullut ajatelleeksi, että pelastusliivit ovat itsesi ja muun miehistön hengenpelastusvälineitä. Kokeilepa vedessä omia p.liivejäsi edes kerran! Paukkuliivi voi tuottaa yllätyksen. Varsinkin, jos se on löysä ja ilman haaralenkkiä. Myös tavallinen pelastus- tai kelluntaliivi (ns. uimaliivi) pyrkii nousemaan kasvoille, jos se on vähänkin löysä päällä ja ilman haarahihnaa.
      Jos sinulla on omia lapsia, anna heidän käyttää pelastusliivejä vesileikeissään. Huomaat itsekin, jos heidän liivinsä ovat väärää kokoa.

      Sammuttimien vuositarkastus on lakisääteinen. Olisikohan siihenkin syynsä?

      • vastinetta rahoille

        Vuosittainen tarkastus on aivan turhaa holhoamista.

        Onhan Se aika turhauttavaa kun tarkastaja vuosi toisensa perään ei tee mitään muuta kuin paukuttaa pulloa muutaman kerran kumivasaralla ja sanoo OK. Saman voisi tehdä itsekin.

        Ikinä sammuttimessa ei ole ollut mitään huomauttamista. Tarkastusväli voisi aivan hyvin olla turvallisuudesta tinkimättä esim. 5 vuotta.


      • veneitä palaa!
        vastinetta rahoille kirjoitti:

        Vuosittainen tarkastus on aivan turhaa holhoamista.

        Onhan Se aika turhauttavaa kun tarkastaja vuosi toisensa perään ei tee mitään muuta kuin paukuttaa pulloa muutaman kerran kumivasaralla ja sanoo OK. Saman voisi tehdä itsekin.

        Ikinä sammuttimessa ei ole ollut mitään huomauttamista. Tarkastusväli voisi aivan hyvin olla turvallisuudesta tinkimättä esim. 5 vuotta.

        Elokuun alun venepalossa jauhesammutinkaan ei auttanut:
        http://yle.fi/uutiset/nokialla_sammutettiin_roihuava_venepalo/7388718

        Toukokuinen venepalo Airistolla saatiin sammumaan meripelastajien toimesta. Merivartiosto muistutti palontorjuntavälineiden säännöllisestä tarkastamisesta ja huoltamisesta. Uutisessa ei kerrottu, olivatko veneen sammuttimet kunnossa. http://www.raja.fi/tietoa/tiedotteet/1/0/uhkaava_venepalon_alku_airistolla_53793

        En löytänyt vuositilastoja venepaloista. Yksittäisiä uutisia kyllä löytyy ja niiden perusteella rajuja venepaloja sattuu useita vuodessa. Varmaankaan sellaiset venepalot eivät ylitä uutiskynnystä, jotka on onnistuttu omin avuin sammuttamaan.
        Parantaisiko se paloturvallisuutta, jos sammuttimien tarkastuspakko poistettaisiin?


    • 7+8

      Sammuttimen leima on kaikkein tärkein asia. Poliisille riittää jos on näyttää kasa kelluntaliivin näköisiä esineitä.

    • puutarhan hoito tärk

      Onko voimassa oleva katsastus autossa ainoa tärkeä asia? Entä maksettu autovero? Minun autoni on ainakin erinomaisessa kunnoss ja takuulla parempi kuin naapurin romu. Kyllä minun pitäisi saada ajaa ilman noita paperijuttujakin. Ilman ajokorttiakin osaan ajaa paremmin kuin se romun omistaja naapuri, se on aivan kädetön autonsa kanssa.

      • vastinetta rahalle

        Auton katsastamisesta saa vastinetta rahoilleen. Katsastus on perusteellinen toimenpide, jossa joskus löytyy autosta puutteita, joita ei itse välttämättä huomaa.

        Sammuttimen tarkastus taas ei ole ikinä aiheuttanut mitään toimenpidettä.

        Meidän ylisuuri virkamieskunta keksii jatkuvasti lisää aivan yhtä turhanpäiväisiä määräyksiä. Minusta on aivan perusteltua kritisoida älyttömimpiä määräyksiä.


      • ei mulle
        vastinetta rahalle kirjoitti:

        Auton katsastamisesta saa vastinetta rahoilleen. Katsastus on perusteellinen toimenpide, jossa joskus löytyy autosta puutteita, joita ei itse välttämättä huomaa.

        Sammuttimen tarkastus taas ei ole ikinä aiheuttanut mitään toimenpidettä.

        Meidän ylisuuri virkamieskunta keksii jatkuvasti lisää aivan yhtä turhanpäiväisiä määräyksiä. Minusta on aivan perusteltua kritisoida älyttömimpiä määräyksiä.

        Siitä huolimatta katsastus on vain merkintä paperissa. Minä ainakin pystyn huolehtimaan autostani aivan itse, en tarvitse ulkopuolista tarkastajaa. Eikä katsastus ole aiheuttanut sen enmpiä toimenpiteitä kuin sammuttimenkaan tarkastus. Ja ajokortin saa, vaikka ei osaisi ajaa.

        Sammuttimen tarkastus aiheuttaa aina vähintään jauheen irrottelun paakuista jauheeksi ja maksaa suunnilleen sen toimenpiteen arvon verran.


      • ellei pakko
        ei mulle kirjoitti:

        Siitä huolimatta katsastus on vain merkintä paperissa. Minä ainakin pystyn huolehtimaan autostani aivan itse, en tarvitse ulkopuolista tarkastajaa. Eikä katsastus ole aiheuttanut sen enmpiä toimenpiteitä kuin sammuttimenkaan tarkastus. Ja ajokortin saa, vaikka ei osaisi ajaa.

        Sammuttimen tarkastus aiheuttaa aina vähintään jauheen irrottelun paakuista jauheeksi ja maksaa suunnilleen sen toimenpiteen arvon verran.

        Jos sammuttimia ei olisi pakko tarkastuttaa, tulisikohan itse joka vuosi koputeltua kumivasaralla paakut takaisin jauhoksi? Epäilen.
        Jos auton katsastaminen ei olisi pakollista, ei varmaankaan tulisi testattua jarruja ja ostettua uusia renkaita jne.

        Ei viitti, jos ei ole ihan pakko. Aina ei ole kysymys osaamisesta.


      • nolla-arvo
        ellei pakko kirjoitti:

        Jos sammuttimia ei olisi pakko tarkastuttaa, tulisikohan itse joka vuosi koputeltua kumivasaralla paakut takaisin jauhoksi? Epäilen.
        Jos auton katsastaminen ei olisi pakollista, ei varmaankaan tulisi testattua jarruja ja ostettua uusia renkaita jne.

        Ei viitti, jos ei ole ihan pakko. Aina ei ole kysymys osaamisesta.

        Viimekertainen tarkastaja ei koputellut ollenkaan. Katseli vain päältäpäin ja osasi tulkita painemittaria. Aika meni tarran kirjoittamiseen ja rahastukseen. Eli nolla-arvo.


      • vähän yli nollan!
        nolla-arvo kirjoitti:

        Viimekertainen tarkastaja ei koputellut ollenkaan. Katseli vain päältäpäin ja osasi tulkita painemittaria. Aika meni tarran kirjoittamiseen ja rahastukseen. Eli nolla-arvo.

        Ehkei ihan nolla-arvo sentään. Lain kirjainta noudatit (ratsiassa vältyt sakoilta) ja vastuun sammuttimesi toimintakunnosta otti sen tarkastaja omalla allekirjoituksellaan. Sammuttimen omistajan, sinun, nimi kai listattiin pöytäkirjaan.


      • Tyypillistä nykyään
        vähän yli nollan! kirjoitti:

        Ehkei ihan nolla-arvo sentään. Lain kirjainta noudatit (ratsiassa vältyt sakoilta) ja vastuun sammuttimesi toimintakunnosta otti sen tarkastaja omalla allekirjoituksellaan. Sammuttimen omistajan, sinun, nimi kai listattiin pöytäkirjaan.

        Onko sinulla turvallinen olo kun olet saanut siirrettyä vastuun sammutinkaluston kunnosta tarkastajalle?

        Etkö itse vastaa oman veneesi turvallisuudesta?


      • noinko käsitit?
        Tyypillistä nykyään kirjoitti:

        Onko sinulla turvallinen olo kun olet saanut siirrettyä vastuun sammutinkaluston kunnosta tarkastajalle?

        Etkö itse vastaa oman veneesi turvallisuudesta?

        Vastuun siirtämisestä tms ei ollut kysymys. Tietenkin jokainen itse vastaa oman veneensä turvallisuudesta ja turvavarusteiden kunnosta. Kippari on vastuussa myös miehistönsä turvallisuudesta.

        Sammuttimien lakisääteisen tarkastuksen laiminlyönti ja sammutinkaluston mahdollinen epäkunto voi muuttua vakavaksi, jos venepaloa käsitellään oikeusistuimessa. Miten vakuutuskorvauksissa menetellään, jos sammutinta ei oltu tarkastettu asianmukaisesti eikä se toiminut venepalossa?

        Tietenkin olo on turvallinen ja mukava, kun poliisivene pysäyttää vaikkapa Hangon väylällä ja haluaa nähdä sammuttimen tarkastusmerkin, pelastusliivit ja puhalluttaakin vielä. Kaikki kunnossa, hyvää matkaa!


      • Ihmettelen vaan...
        noinko käsitit? kirjoitti:

        Vastuun siirtämisestä tms ei ollut kysymys. Tietenkin jokainen itse vastaa oman veneensä turvallisuudesta ja turvavarusteiden kunnosta. Kippari on vastuussa myös miehistönsä turvallisuudesta.

        Sammuttimien lakisääteisen tarkastuksen laiminlyönti ja sammutinkaluston mahdollinen epäkunto voi muuttua vakavaksi, jos venepaloa käsitellään oikeusistuimessa. Miten vakuutuskorvauksissa menetellään, jos sammutinta ei oltu tarkastettu asianmukaisesti eikä se toiminut venepalossa?

        Tietenkin olo on turvallinen ja mukava, kun poliisivene pysäyttää vaikkapa Hangon väylällä ja haluaa nähdä sammuttimen tarkastusmerkin, pelastusliivit ja puhalluttaakin vielä. Kaikki kunnossa, hyvää matkaa!

        Täytyy olla aika erikoinen luonteenlaatu jos tuntee olonsa turvalliseksi vasta jouduttuaan yhteiskunnan väkivaltakoneiston toimenpiteiden kohteeksi. Itselläni on ainakin reissu pilalla siinä vaiheessa.


      • reissu pilalla??
        Ihmettelen vaan... kirjoitti:

        Täytyy olla aika erikoinen luonteenlaatu jos tuntee olonsa turvalliseksi vasta jouduttuaan yhteiskunnan väkivaltakoneiston toimenpiteiden kohteeksi. Itselläni on ainakin reissu pilalla siinä vaiheessa.

        En ole koskaan joutunut väkivaltakoneiston toimenpiteiden kohteeksi. Tavanomaisiin tarkastuksiin veneväylillä ja maantieliikenteessä olen toki joutunut niinkuin meistä useimmat.

        En ymmärrä, miksi ajattelet turvallisen mielen tulevan VASTA silloin, jos merivartiosto tai poliisi sattuu pysäyttämään tarkastusta varten. Minulla on turvallinen ja rauhallinen olo vesillä liikkuessani, koska tiedän veneeni olevan kaikin puolin merikelpoisessa kunnossa - sammuttajien tarkastusmerkit mukaanlukien. Miten itselläs? Reissu pilalla jo siinä vaiheessa, kun näet väkivaltakoneistona pitämiäsi viranomaisia?


      • nolla-arvo
        vähän yli nollan! kirjoitti:

        Ehkei ihan nolla-arvo sentään. Lain kirjainta noudatit (ratsiassa vältyt sakoilta) ja vastuun sammuttimesi toimintakunnosta otti sen tarkastaja omalla allekirjoituksellaan. Sammuttimen omistajan, sinun, nimi kai listattiin pöytäkirjaan.

        No ei varmasti ottanut vastuuta. Sammuttimen paineethan voivat pudota milloin hyvänsä tarkastusten välisä. On vain todennut, että tarkastuhetkellä painemittarin näyttö oli ok, ei muuta. Eli kyllä on täysin nolla-arvo, josta on pakko maksaa.


    • gdk89

      Varmuude vupksi ei tarvitse olla yhtään pelastusliiviä. Ainoastaan veneessä olevilla henkilöillä pitää olla sopivat.Tarkastuksessa 50kg'lle ei kelpaa 100kg'n liivit.

      • pakkopullaa aina

        Aivan niin. Veneessä pitää siis olla joka kokoa "varmuuden vuoksi", jos epäillään jonkun erikokoisen tulevan ehkä joskus veneeseen. Vaikka jostain saaresta.


      • shittiä kanssa
        pakkopullaa aina kirjoitti:

        Aivan niin. Veneessä pitää siis olla joka kokoa "varmuuden vuoksi", jos epäillään jonkun erikokoisen tulevan ehkä joskus veneeseen. Vaikka jostain saaresta.

        Laki sanoo vain pelastusliiveistä, ei mistään koosta ole mainittu.


      • Liivejä on
        pakkopullaa aina kirjoitti:

        Aivan niin. Veneessä pitää siis olla joka kokoa "varmuuden vuoksi", jos epäillään jonkun erikokoisen tulevan ehkä joskus veneeseen. Vaikka jostain saaresta.

        Älä hölmöile.

        Veneessä pitää lain mukaan olla sopivat kelluntaliivit kaikille veneessä olijoille. Eikä niitä edes ole pakko pitää päällä. Mitään tulevia tarpeita tai miehistöjä varten ei veneessä tarvitse olla mitään, ainoastaan niille, jotka kulloinkin veneessä ovat. Mitä vikaa tässä laissa sinun mielestäsi on?


    • Båt-Jobbari

      Muita tärkeitä varusteita mitkä ite olen aina huolehtinu veneeseen vesillelaskiessa on koppa keppanaa, jäykkä pullo, puukko, kirves, tulppa-avaimet sun muut kilut ja kalut. Näillä pärjää pitkälle. Sammuttimet, rekisteriotteet, rekisterinumerot ja liivitkin on usein puuttunu matkasta, mutta ei ole haitannu.

    • Mr Honkey

      Kakkaämpäri jos ei ole vessaa. On monessa venekerhossa pakollinen katsastusvaruste. Ja ämpärille kansi. Ilman tätä tärkeää varustetta voi kuolo korjata. Voi tulla vaikka suolitukos.

      • Rafael Korkeakultyr

        Ostin Peltacolta uuden sammuttimen keväällä 2013. Tänä keväänä vein sen leimattavaksi. Kuinka ollakkaan se oli sökö, paineet poissa. Tyty anto uuden sammuttimen leimaus hintaan. Eli mulla oli nähtävästi Peltacon toimimaton sammutin kesällä 2013 veneessä.
        No oli mulla paatissa 2 vanhempaa sammutinta varalta, leimaamattomia ja ehjiä.
        Jos Polliisi olis mut ratsannut, niin ne olis vatinut leimatun sammuttimen. Vaikka se oli sökö. Jos mulla olisi ollut vain kaksi ehjää vanhaa sammutinta niin olisin saanut näillä tuloilla reimat sakot.
        Tämmöttistä pyrökratiaa.


      • paloharjoitus
        Rafael Korkeakultyr kirjoitti:

        Ostin Peltacolta uuden sammuttimen keväällä 2013. Tänä keväänä vein sen leimattavaksi. Kuinka ollakkaan se oli sökö, paineet poissa. Tyty anto uuden sammuttimen leimaus hintaan. Eli mulla oli nähtävästi Peltacon toimimaton sammutin kesällä 2013 veneessä.
        No oli mulla paatissa 2 vanhempaa sammutinta varalta, leimaamattomia ja ehjiä.
        Jos Polliisi olis mut ratsannut, niin ne olis vatinut leimatun sammuttimen. Vaikka se oli sökö. Jos mulla olisi ollut vain kaksi ehjää vanhaa sammutinta niin olisin saanut näillä tuloilla reimat sakot.
        Tämmöttistä pyrökratiaa.

        Tarkastus ei sinun tapauksessasi ollut siis pelkkä byrokraattinen muodollisuus, koska melko uuden sammuttimen paine olikin yllättäen hävinnyt. Näyttikö sammuttimen oma mittari yhä vihreää?

        Voitko muuten olla vuoren varma siitä, että ne sun 2 vanhempaa, leimaamatonta ja ehjää sammutinta olivat toimintakunnossa? Jauhe ei ollut paakkuuntunut ja paineet ok? Hakkailetko niitä kerran vuodessa kumivasaralla ja kuuntelet kyljestä?

        Meillä oli taloyhtiön paloharjoitus pihalla pari vuotta sitten. Saatiin jokainen vuorollaan koettaa, miten 6kg jauhesammutin ja sammutuspeite toimivat. Kokeeksi hain kellarista myös kaksi omaa, leimaamaton 2 kg jauhesammuttajaa. Yllättävän nopeasti 2kg sammutin tyhjeni! Toinen sammuttimeni ei toiminut, koska liipasinmekanismi oli jumittunut. Opetus oli, että 2kg sammutin on sittenkin aika pieni. Toinen opetus oli, että kannattaa hankkia isompi sammutuspeite. Pienin malli voi olla turhan pieni tositilanteessa.


      • 2626
        paloharjoitus kirjoitti:

        Tarkastus ei sinun tapauksessasi ollut siis pelkkä byrokraattinen muodollisuus, koska melko uuden sammuttimen paine olikin yllättäen hävinnyt. Näyttikö sammuttimen oma mittari yhä vihreää?

        Voitko muuten olla vuoren varma siitä, että ne sun 2 vanhempaa, leimaamatonta ja ehjää sammutinta olivat toimintakunnossa? Jauhe ei ollut paakkuuntunut ja paineet ok? Hakkailetko niitä kerran vuodessa kumivasaralla ja kuuntelet kyljestä?

        Meillä oli taloyhtiön paloharjoitus pihalla pari vuotta sitten. Saatiin jokainen vuorollaan koettaa, miten 6kg jauhesammutin ja sammutuspeite toimivat. Kokeeksi hain kellarista myös kaksi omaa, leimaamaton 2 kg jauhesammuttajaa. Yllättävän nopeasti 2kg sammutin tyhjeni! Toinen sammuttimeni ei toiminut, koska liipasinmekanismi oli jumittunut. Opetus oli, että 2kg sammutin on sittenkin aika pieni. Toinen opetus oli, että kannattaa hankkia isompi sammutuspeite. Pienin malli voi olla turhan pieni tositilanteessa.

        Liipasinta ei tarkasteta maksua vastaan.


    • kyllästyttää aika sa

      Tuntuu kyllä olevan täällä palstalla maailman tärkein asia. Veneessä ei herätä mitään suuria intohimoja, tarkastetaan ja koeponnistetaan niin usein kun asiantuntijat tärkeänä pitävät, en halua että se pettää. Nyt loppu tästä aiheesta minun kohdallani,

      • Muusta ei sen väliä

        Laki on tehnyt asiasta tärkeimmän asian merellä. Eli sammuttimen leima.


      • Aikuinen veneilijä
        Muusta ei sen väliä kirjoitti:

        Laki on tehnyt asiasta tärkeimmän asian merellä. Eli sammuttimen leima.

        Ei pidä paikkaansa, lopeta höpöttäminen ja aikuistu vähän.

        Tarkastettu sammutin pakollinen varuste, mutta niin ovat esimerkiksi hyväksytyt kulkuvalotkin. Kumpikaan ei ole mikään "tärkein asia merellä". Huviveneilyä koskevassa lainsäädännössä ei ylipäätään ole mitään tärkeysjärjestyksiä.


      • kokeillaanko?
        Muusta ei sen väliä kirjoitti:

        Laki on tehnyt asiasta tärkeimmän asian merellä. Eli sammuttimen leima.

        Tarkastettu sammutin on yksi vaatimus muiden joukossa. Ainoa ero muihin varusteisiin nähden on se, että siitä pitää olla kirjallinen merkintä itse varusteen lisäksi. Olisiko ehkä parempi, että sammuttimen toimivuus tarkastettaisiin aina kokeilemalla sitä?


    • Vastaukset sinulle

      Tässä vastaukset sinulle, ole hyvä.

      1. Sammuttimen leima ei ole tärkein asia veneilyssä
      2. Muustakin tarvitsee huolehtia
      3. Pelastusliivejä pitää olla yksi sopiva jokaiselle veneessä olijalle

      • Virka m.

        Minusta myös pelastusliivit pitäisi leimata kerran vuodessa. Tietenkin vasta sen jälkeen kun liivien käyttäjällä on esittää lääkärintodistus painostaan.

        koska käyttäjän paino saattaa vaihdella, niin tämä pitäisi tehdä vuosittain. Vasta leimatuilla liiveillä käyttäjä voi olla ehdottman varma, että liivit ovat hänelle sopivat ja voi turvallisin mielin lähteä vesille.


      • Otapa vaikka lääke
        Virka m. kirjoitti:

        Minusta myös pelastusliivit pitäisi leimata kerran vuodessa. Tietenkin vasta sen jälkeen kun liivien käyttäjällä on esittää lääkärintodistus painostaan.

        koska käyttäjän paino saattaa vaihdella, niin tämä pitäisi tehdä vuosittain. Vasta leimatuilla liiveillä käyttäjä voi olla ehdottman varma, että liivit ovat hänelle sopivat ja voi turvallisin mielin lähteä vesille.

        Sinun kannattaa alkaa kerätä asiasta lakialoitetta eduskuntaan.

        Samalla voit kerätä lakialoitetta sammuttimia koskevan lainsäädännön muuttamiseksi.

        Kyllä se siitä.


    • lopeta jo

      ON kyllä aloittelija imaissut sammuttimen sieraimeen aika pahasti. Tästä tulee uusi threadi viikon välein. En usko että aloittajia on kovin monta:)

      • Muka hyvällä asialla

        Tämä on vain yksi esimerkki täysin turhasta byrokraattisesta sääntelystä joka lisää kustannuksia ja vaivannäköä joka paikassa.


    • merihyysäri

      Milloin pilssipumppuun tulee tarkastusleima?

    • Relevanssi

      Mielelläni ajattelisin, että säännöt on tehty meidän parhaaksemme.
      Vneitä palaa sillointällöin, mutta onko kukaan koskaan sammuttanut venepaloa vaatimuksen mukaisella sammuttimella?

      • testattu on

        Kyllä sillä jonkin pienen alkavan palon rajoitetussa konetilassa saattaa suhauttaa sammuksiin, mutta ei sillä mitään paloja sammutella lainkaan. Lähinnä hyvä mieli tulee sammuttimen kuskaamisesta, jos totta puhutaan.


      • Mitä tilalle?
        testattu on kirjoitti:

        Kyllä sillä jonkin pienen alkavan palon rajoitetussa konetilassa saattaa suhauttaa sammuksiin, mutta ei sillä mitään paloja sammutella lainkaan. Lähinnä hyvä mieli tulee sammuttimen kuskaamisesta, jos totta puhutaan.

        Mitä ehdottaisit sammuttimen tilalle veneeseen?


    • Suomi laskuun

      Minusta kaikenlaista sääntelyä veneilyyn pitäisi lisätä moninverroin. Näin voitaisiin paisuttaa jo muutenkin valtavaa virkamieskuntaamme ja taata heille kaikille jotain tuottamatonta työtä.

      • vaikerrus nousuun

        Samat tyypit valittaa sekä "virkamieskunnan" runsautta että "palveluiden" riittämättömyyttä.

        Jos elämä menee pilalle kun turvavarusteet pitää katsastaa, voi olla ettei sitä ole kovin paljon. Osallistupa jollain mielekkäällä tavalla meriturvallisuuteen, pääset itse vaikuttamaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6806
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4420
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2833
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1457
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1134
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe