Poliisiammattikorkeakoulu pääsykoe

Duouno

Moi!

Tarkoituksena olisi hakea polamk opiskelemaan.Löytyisikö täältä ketään kuka olisi käynyt tekemässä tämän hetkisen valintakokeen?
Suurin huolen aiheeni on tiivistelmä ja essee. Essee tehtävässä vertaillaan ennalta luettavissa olevaa tekstiä(Kun isolla kengällä astuu,jää iso jälki) eli täytyykö tämä vihkonen osata ulkoa valintakokeessa?

8

5967

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pölläri

      Ketään kuka?

    • fiufau6541324

      Itseänikin kiinnostaisi tämä aihe.. Millainen esseekoe on ollut nyt uudistuksen myötä?

    • sdf

      Mä oon käynyt yhden kerran pääsykokeissa ja kannattaa tosiaan lukea se kirja muutaman kertaa ja tehdä muistiinpanoja. Se pitää muistaa aika hyvin ulkoa. Sain muistaakseni 16/25 esseestä ja tiivistelmästä 13/15, vaikka kirjotin A:n äidinkielestä. Siinä ei oo paljoa aikaa, etenkään tiivistelmässä, mutta samahan se on kaikilla. Ne kirjotetaan tietokoneella ja siinä on pieni tauko välissä. Pääsin toiseen vaiheeseen (vaikka kuntokokeessa tuli 7p), mutta siellä jännityksen takia meni pieleen:D.

    • fiufau6541324

      Hei kiitos vastauksestasi. Milloin olit pääsykokeissa? Millainen tuo toisen vaiheen haastattelutilanne on? Millaisilla kysymyksillä "pommittavat"? Ja voiko siihen valmistautua jotenkin?

      • sdf

        Mulla oli eka vaihe syksyllä ja tammikuussa toinen. Ennen haastattelua oli psykologisia testejä ja sitten ryhmätehtävä. Siinä piti pitää pieni puhe annetusta aiheesta (tulevaisuuden riskit poliisin työssä tms.) ja sen jälkeen ryhmän kanssa vielä pohtia asiaa. Siinä mä menin vähän lukkoon ja annoin puheliaampien hoitaa homman:D Haastattelussa oli sitten kaksi poliisia ja ne kyseli kaikenlaisia kysymyksiä. Ei siihen oikeen pysty mitenkään valmistautumaan, kunhan on vaan oma itsensä. Siinä meni semmonen puoli tuntia. Kyseli kaikkea minusta, perheestä, harrastuksista, miksi haluu olla poliisi, mitä opiskelee, mikä kiinnostaa yms...


    • tulevapoliisi

      Itselläni on 2. vaihe ensi viikon torstaina edessä. Olin ensimmäisessä vaiheessa helmikuussa. Ihan tosissani en tällä kertaa vielä hakenut, sillä ylioppilaskirjoitukset painoivat samaan aikaan päälle.
      Mutta kyllä se eka vaihe näytti ihan hyvin menevän, kun kutsu toiseen vaiheeseen tuli. Kuntokokeista sain puolet pisteistä eli 10/20. Esseen ja tiivistelmän pisteitä en tiedä. Tiivistelmä oli n. 3 sivuinen teksti ja piti tiivistää 150 sanaan. Helppo tehtävä. Essee taasen oli haastavampi. Kirja kannattaa lukea huolella läpi ja vastauksessa vaaditaan laajempia näkökulmia kuin artikkeleissa suoraan sanotaan. Esseessä tarvitaan siis hyvää lukutaitoa. Itse en ollut valintakoekirjaa lukenut kovinkaan huolella läpi, mutta jotain muistin artikkeleista ja sain n. 3sivua tekstiä kasaan. Tämän tyyliset tehtävät ovat vahvuuteni ja se osoittautui eduksi.
      Hyvää äidinkielen taitoa tehtävissä tarvitaan, mutta harjoittelemalla menee varmasti ihan mukavasti.

    • fiufau6541324

      Kiitos vastauksista. Olisi ensimmäinen vaihe edessä 21.4 mutta nyt jo viikko mennyt vatsataudissa niin mietin, että kannattaisiko jättää tämä haku väliin ja mennä elokuussa vasta kokeisiin? Olen kirjalliseen kokeeseen valmistautunut hyvin, mutta penkkipunnerrus ja ylätalja vaatii vielä treeniä. Ja aikaahan on 2 viikkoa.. Elokuussa kunto olisi varmasti kohdallaan ja materiaalinkin oppii varmasti ulkoa 4:ssä kuukaudessa :D Tai jos ajatellaan näitä huhtikuun kokeita niin miten mun kannattaisi treenata, jotta saan mahdollisimman paljon itsestäni irti fyysisissä kokeissa? Nyt olen tehnyt 3 jakoisella ohjelmalla 3-5 kertaa viikossa 2 aerobista.. Eli ainakin lenkkiä lisää, mutta kannattaisiko sali keskittää jalkoihin ja juuri penkkiin ja taljaan?

    • fiufau6541324

      Ainiin.. Missä se juoksutesti juostaan? Ulkona ilmeisesti, mutta onko se siinä koulun pihalla ylä-ja alamäkeä sisältävä, asfaltoitu pikku lenkki (joka oli ainakin viimeksi hiekoitettu sen verran hyvin ettei meinannut pitoa löytyä) vai jossain muualla?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4425
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      240
      2184
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1610
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1411
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      270
      1227
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1107
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1074
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1055
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      969
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      953
    Aihe