Otatko itsestäsi selfieitä?

...

Noh, siis itsestä kuvia ja julkaiset netissä? Suurin osa ottanut.

Mutta onkos ideat lopussa, julkaissut jo kuvan, kun istut kännissä tissiliivisilläsi yöllä chatissä, tai poseerat huulet törröllään sikaria imien vessanpytyllä?

Sattui silmiin hyvä opetusvideo, miten vaikkapa automatkalla, voi ottaa sinällään tylsässä ympäristössä ja arkivetimissa ihan mielnkiintoisia kuvia, joita voikin sitten iloisesti laittaa interneetiin maapallon laajuiseen jakeluun:

http://www.stara.fi/2014/08/27/isa-kuvasi-salaa-tyttarensa-selfie-session-hervoton-naky-videolle/

=DW=

33

221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tekemällä tehty

      Ja tuoko ei muka tiedosta että tulee filmatuksi? Pieni vilkaisu kameraan paljasti puolivälissä, muuten virhe,jonka perusteella karsitaan vasta-alkajat TV otoksissakin.

      • ...

        En ota kantaa videon tekometodeista, siksi kai kirjoitinkin opetusvideosta. Mun mielestä pääosassa ollut nuori neitonen onnistui varsin lyhyessä ajassa käymään läpi erinomaisen suuren määrän heinoja vinkkejä ilmeikkään, persoonallisen ja omaperäisenkin selfien ottamista varten.

        Sitäpaitsi, ei kukaan ota salaa itsestään selfietä ja laita sitä sitten nettiin, kyllä mun käsittääkseni ainakin lähes kaikki itsestää n kuvia julkaisseet ovat tienneet, mitä julkaisevat. Tai, kaitpa se riippuu kuvaussession ja julkaisemisen aikana käytettyjen kemikaalien laadusta ja määrästä.

        =DW=


    • Onks tää joku kopio aloituksesta "kaunis mies" ?
      Tuntuu että ainakin siitä on innoituksensa saanut.
      Minäkin vilkaisin videon yhtenä monien muiden kera.
      Vaan en olisi keksinyt siitä aloitusta tehdä.
      Outoa että tästä aloituksesta puuttui lestaatti-pappien salaiset kammiot.

      H.

    • ent. siivoojaparka

      Viimeksi jotain 45 vuotta sitten olen ottanut viimeksi selfieitä. En laittanut netille.

      Tuolla joukkoliikenteessä näkee niitä tuota ikäluokkaa olevia selfien ottajia paremmillakin ilmeillä kuin tuossa videolla. Hyvin näkyvät keskittyvän puuhaansa huomaamatta mitään ympärillään.

    • räpsijä

      Kuvaan paljon en itseäni, ai suurin osa ottaa ja laittaa nettiin, miten suuri osa, nuoristo räpsii älykuvia kyllä älykästä

    • Muutos on liike

      En ota juurikaan, kädet eivät yllä tarpeeksi kauas :).

      • €--

        Digi kuvia saa otettu tosi läheltä muutaman sentin päästä (sormestakin.


      • ent. siivoojaparka

        Minulla oli nuorena kamera, missä oli ajastin. Aijai, kun sillä leikiin. Peilin edessä meikit kohdalleen, papiljotit pois päästä, kamera pöydälle suuntamaan pikku jakkaralle, ajastin päälle, hips hips äkkiä jakaralle istumaan, nopea poseeraus ja odottelemaan salamavalon läiskähdystä.

        Ulkona luonnossa oli hankalampi täsmätä kameraa niin, että siihen olisi tullut mukaan enempää kuin toinen korva. Silloin oli paras pyytää joku koirankusettaja näppäsemään kuva.

        Jollakin tapaa ymmärrän nämä nuoret selfien ottajat. On niillä helppoa tällä nykyisellä tekniikalla.


      • Muutos on liike
        €-- kirjoitti:

        Digi kuvia saa otettu tosi läheltä muutaman sentin päästä (sormestakin.

        Nykyteniikka terveyenhuollossakin on in.


    • Käsien pituus varmaan riittäisi, mutta enpä ole (vielä?) eistynyt selfie-asteelle. Olenkohan jotenkin jälkeenjäänyt ???

      En edes viitsinyt vilkaista linkkiä, tuntuu ettei netissä kohta paljon muuta olekaan. Onnea ja menestystä vaan kaikille itsensä esittelijöille!
      ;-D))

      • ...

        Iteasiassa.

        Toi kuva ei mun mielestä ole selfie.

        Kun selfie tarkoittaa itse otettua ja nimenomaan ottajan itsensä netissä julkaisemaa kuvaa itsestään. Toi kuva kyllä otettu pariskunnasta peilin kautta itse kuvaamalla, mutta julkaisia ei takuuvarmasti ole kuvan ottaja itse. Höh, pariskunta kuollut.

        Tokikin kieli elää, selfietä alettu paljon käyttämään kuvista, jotka joku muu ottanut ja julkaissut kuvattavan nettisaitilla. Paras esimerkki kai Cheekin stadioni "selfiet", joitten kuvaajasta ei tietoa, eikä siitä, kuka on ne nettiin laittanut. Oletan levy-yhtiö.

        Mutta noin pohjimmiltaan selfie on kuva, jonka joku itse ottaa itsestään ja itse julkaisee sen mahdollisimman reaaliajassa jossain internetissä ihmisten pällisteltäväksi.

        BTW, meitsistä ei ole selfietä netissä, eikä muutenkaan ole pahemmin tullut itseään kuvatuksi tultua. Netissä joskus ollut passikuva ja pari muuta omalla saitilla, saitin lopetin joskus kymmenisen vuotta sitten. Somessa ei ikinä kuvia. Ei johdu siitä, että olisin jotenkin erityisen ruma, johtuu ainoastaan suunnattomasta vaatimattomuudestani :D

        =DW=


      • ... kirjoitti:

        Iteasiassa.

        Toi kuva ei mun mielestä ole selfie.

        Kun selfie tarkoittaa itse otettua ja nimenomaan ottajan itsensä netissä julkaisemaa kuvaa itsestään. Toi kuva kyllä otettu pariskunnasta peilin kautta itse kuvaamalla, mutta julkaisia ei takuuvarmasti ole kuvan ottaja itse. Höh, pariskunta kuollut.

        Tokikin kieli elää, selfietä alettu paljon käyttämään kuvista, jotka joku muu ottanut ja julkaissut kuvattavan nettisaitilla. Paras esimerkki kai Cheekin stadioni "selfiet", joitten kuvaajasta ei tietoa, eikä siitä, kuka on ne nettiin laittanut. Oletan levy-yhtiö.

        Mutta noin pohjimmiltaan selfie on kuva, jonka joku itse ottaa itsestään ja itse julkaisee sen mahdollisimman reaaliajassa jossain internetissä ihmisten pällisteltäväksi.

        BTW, meitsistä ei ole selfietä netissä, eikä muutenkaan ole pahemmin tullut itseään kuvatuksi tultua. Netissä joskus ollut passikuva ja pari muuta omalla saitilla, saitin lopetin joskus kymmenisen vuotta sitten. Somessa ei ikinä kuvia. Ei johdu siitä, että olisin jotenkin erityisen ruma, johtuu ainoastaan suunnattomasta vaatimattomuudestani :D

        =DW=

        Itse asiassa lienet oikeassa, mutta sivuversona lienee pariselfie ja kamera oli naisen kädessä harvinaisuus tuolloin. Otin riskin laittaa, kun oli jotenkin niin herttaista.

        Aitojen selfieitten etuus nuorilla varsinkin on se, että ei tyydytä enää kipsikasvoiseen tai kaunishymy tai rehevähymy kuviin just parhaasta näkulmasta. Opitaan näkemä oma itse myös hassunhauskana tai tosisurekeana tai ihan minä vain ja samalla opitaan pääsemään muiden ihmisten ilmeiden todellisuuteen. Toisen ihmisen muodostama peili on kasvokkaampi ja sieltä kimpoava tunnelataus ei ole niin voimakas, kun sen tajuaa intuitiivisemmin.


      • ent, siivoojaparka

        Joo, tosiaan. Noitahan otettiin vähäisillä taskurahoilla valokuva-automaateissa. Kaikenlaisia pusukuvia. Sitten ulkopuolella odoteltiin, koska se neljän kuvan rimpsu tulee ulos. Niitä piti jonkun aikaa kuivatella ennen taskuun laittamista. Onkohan niitä automaatteja enää olemassa?


      • ...
        helmiah56 kirjoitti:

        Itse asiassa lienet oikeassa, mutta sivuversona lienee pariselfie ja kamera oli naisen kädessä harvinaisuus tuolloin. Otin riskin laittaa, kun oli jotenkin niin herttaista.

        Aitojen selfieitten etuus nuorilla varsinkin on se, että ei tyydytä enää kipsikasvoiseen tai kaunishymy tai rehevähymy kuviin just parhaasta näkulmasta. Opitaan näkemä oma itse myös hassunhauskana tai tosisurekeana tai ihan minä vain ja samalla opitaan pääsemään muiden ihmisten ilmeiden todellisuuteen. Toisen ihmisen muodostama peili on kasvokkaampi ja sieltä kimpoava tunnelataus ei ole niin voimakas, kun sen tajuaa intuitiivisemmin.

        Jepjep.

        Siisti kuva. Ja itekkin kiinnitin huomiota, kuvaaja oli pimatsu. Kuvasi naiset silloinkin, vaikka teknistähän ja kemiaaja jne. se oli ja kuvaajat pääsääntöisesti miehiä siitä syystä. En tiedä kuvasta enenpää, kuin mitä artikkelissa oli. Mutta yks ihan tekninen selitys, syy, miksi neitoinen otti kuvan ihan fyysinen. Kamera oli oikealla kädellä laukaistava.

        Niin muuten on kaikki myynnissä olevat kamerat tänäkin päivänä. Itse olen kaksikätinen, mutta sattuneesta syystä liipasinsormi ei toimi niin hyvin, kuin pitäsi. Siitä ongelmia monessa, kuvaaminen yksi. Joka ikinen kamera suunniteltu oikeakätisille. Vasenkätistä en en ikinä ole missään nähnyt. Mutta jos oikean käden etusormi pois pelistä, eip ole vasuriversiota. Vasenkätisiä muistelen jotain 10% ihmisistä, että kameravalmistajat noin lähtökohtaisesti jättäneet pien marginaaliporukan pois kohdeostajista.

        Toki, olemassa etälaukaisimia, ajastimia jne. Nopeaa tilannekuvaa, en oikein pysty ottamaan, pikkasen liian kömpelöä, muuten kuvaaminen onnistuu,, miten onnistuu.


        =DW=


      • canonisti.
        ... kirjoitti:

        Jepjep.

        Siisti kuva. Ja itekkin kiinnitin huomiota, kuvaaja oli pimatsu. Kuvasi naiset silloinkin, vaikka teknistähän ja kemiaaja jne. se oli ja kuvaajat pääsääntöisesti miehiä siitä syystä. En tiedä kuvasta enenpää, kuin mitä artikkelissa oli. Mutta yks ihan tekninen selitys, syy, miksi neitoinen otti kuvan ihan fyysinen. Kamera oli oikealla kädellä laukaistava.

        Niin muuten on kaikki myynnissä olevat kamerat tänäkin päivänä. Itse olen kaksikätinen, mutta sattuneesta syystä liipasinsormi ei toimi niin hyvin, kuin pitäsi. Siitä ongelmia monessa, kuvaaminen yksi. Joka ikinen kamera suunniteltu oikeakätisille. Vasenkätistä en en ikinä ole missään nähnyt. Mutta jos oikean käden etusormi pois pelistä, eip ole vasuriversiota. Vasenkätisiä muistelen jotain 10% ihmisistä, että kameravalmistajat noin lähtökohtaisesti jättäneet pien marginaaliporukan pois kohdeostajista.

        Toki, olemassa etälaukaisimia, ajastimia jne. Nopeaa tilannekuvaa, en oikein pysty ottamaan, pikkasen liian kömpelöä, muuten kuvaaminen onnistuu,, miten onnistuu.


        =DW=

        Canonin eos järjestelmä kameralla saan kuvia sarjassa sekunnissa muistaakseni kymmenkunta joten saan ilmeet aika hyvin, kaukolaukaisijallakin.
        Täytyy sanoa että digi mullisti valokuvauksen, vieläkö filmirullia saa mistään.


      • ...
        canonisti. kirjoitti:

        Canonin eos järjestelmä kameralla saan kuvia sarjassa sekunnissa muistaakseni kymmenkunta joten saan ilmeet aika hyvin, kaukolaukaisijallakin.
        Täytyy sanoa että digi mullisti valokuvauksen, vieläkö filmirullia saa mistään.

        Filmiä saa kyllä.

        En tosin tiedä mistä. Enkä sitä, kuka valmistaa, oletan Illford, koska nämät kaksi suurta filmimerkkiä siirtyivät myymään d-kameroita ja valokuvatulostimia.

        Tiedän nimittäin siitä syystä, että viime viikolla vaimo oli ollut tekemisissä valokuvataiteilijan kanssa, joka kuvaa edelleen ainoastaan filmille. Johtunee monestakin seikasta, mutta kundilla erittäin kehittynyttä reprotekniikkaa, mitä käyttää. Siis ei digitaalista kuvankäsittelyäkään. Eikä ole käsittääkseni edes mikään harvinaisuus, ihan varmasti on muitakin, etenkin pro-piireissä.

        Ja digikuvan suurin vika on nimenomaan nopeus. Maapallo hukkuu kuviin. Tottakai, kun kuvia otetaan valtavia määriä ja kalusto on erittäin laadukasta, sekä kuvankäsittely jokamiehenoikeus, aina on mukana paljon todella hyvää kuvaa. Mutta kaksi täysin selkeästi eri asiaa digikuvassakin. Aina ensin pitää miettiä, sommitella, laskea syvyysterävyyksiä jne. Etenkin miettiä se, mitä kuvalla aikoo kertoa ja mikä on sen sisältö. Ja siinä menee suurin osa digikuvaajista aivan metsään. Painelevat nappia niin paljon kuin ehtivät ja sitten pitävät omana taitonaan, jos sekaan sattuu joku hyväkin kuva.

        Noh, mainiten. Pitäisi tässä syksyllä ottaa osaa yhteen valokuvauskilpailuun. Meitsin kalusto lähinnä kohtuulaatuinen digipokkari. Mutta kuvat mietitty tarkkaan valmiiksi jo kesällä, tässä odotellaan sopivaa ajankohtaa niitten ottamiseen. Se joko tulee, tai sitten ei. Jos ei tule, noo, onpahan suurin duuni tehtynä, elikkäs miettiminen. Jos kuvat joku vuosi saa otetuksi, niitä voi käyttää johonkin muuhun sitten joskus.

        Mulla siis kuvaaminen loppunut melkein kokonaan digiaikana. Ei edes digijärkkäriä viitsinyt ostaa. Kuitenkin, ihan töikseenkin tullut kuvattua aikoinaan ja siis tavallaan osa duuniahan se kuvaaminen on vieläkin. Meni vaan maku koko touhuun, kun tuli kamerakännykätkin ja sitä kuvaa nyt puskee joka tuutista, koita siinä sitten erottua massasta. Ammattikuvaajat kucessa. Siis erittäin hankala saada elantoa muusta, kuin jostain koulukuvauksista, lehdetkin ostelee kahvipaketin hinnalla kuvia ihmisiltä kehtiin julkaistavaksi, eikä taida montas toimittajaa olla enää, jolla erikseen kuvaaja mukana jutunteko reissulla-

        Öf, siis kyllä filmiä saa ja sitä käytetäänkin. Ehkä osittain kadonnutta kansanperinnettä. Mutta voi käydä kuin vinyylilevyjen, omat kannattajansa löytyy jatkossakin.

        Ja sitäpaitsi. Lähes kaikki digikuva tulee häviämään muutamassa sadassa vuodessa kokonaan. Ne vaan häviää. Jos joku tehnyt aitoja paperivedoksia, ne voi tuurillaan olla vielä sitten olemassa.

        =DW=


    • 60+

      Kiitos, en. En kuulu typerään idioottilaumaan.
      Omaan itsekritiikkiä tarpeellisen määrän, ja halutessani peilistä näen riittävästi selfietä.

      Kysy kyselyaikasi seuraavaksi, kuka 60 aikoo tatuoittaa itsensä.

    • Aika harvoin, blogikuvitukseksi joskus satunnaisesti.

    • ,,,,

      Seifileestä saa hyvät kalapotut. Dilliä, dilliä ja tilliä.

      • ...

        Kalakeitosta puhuen. Ite tykästynyt tekemään kalakeittoa niin, että paketti seitä ja saman verran (kirjo)lohta. Lohts nyt pitäissyödä enenpi, mutta mun mielestä se toimii lähinnä paistettuna tai kylmäsavuna, aivan liian rasvainen kala mun makuun. Keittoa voi ihan hyvin tehdä bataateista ja muista juureksista, potuilla ei keittoa tarvitse pilata.

        =DW=


      • silahia
        ... kirjoitti:

        Kalakeitosta puhuen. Ite tykästynyt tekemään kalakeittoa niin, että paketti seitä ja saman verran (kirjo)lohta. Lohts nyt pitäissyödä enenpi, mutta mun mielestä se toimii lähinnä paistettuna tai kylmäsavuna, aivan liian rasvainen kala mun makuun. Keittoa voi ihan hyvin tehdä bataateista ja muista juureksista, potuilla ei keittoa tarvitse pilata.

        =DW=

        Minusta parasta lohta on suolalohi.
        Savun mausta en pidä siinäkään.

        Ei muutama hyvälajinen pottu soppaa pilaa.


    • Bella Donna

      Mikäihmeen uusi asia tuo selfie muka on? Mä ottelin jo 5 vuotta sitten selfieitä ja laittelin profiiliini niitä.

    • ...

      Ei uusi asia, eri asia.

      Selfie on pikaviestintää somessa, ei potrettikuvia perinteisessä mielessä. Kun jokin juttu menossa, otetaan kuva itsestä vaikkapa konsertissa ja samantien nettijakoon. Just kännyköille sopivaa hommelia, aina mukana ja aina pääsee nettiin. Joku twitter just tyyppipaikka, missä viestitään paljon ja nopeasti, Pari sanaa, kuva, info levitetty.

      Se sitten eri asia, mitä nyt kukakin haluaa sanoa ja kertoa, ihmiset erilaisia, vaikka platformi voikin olla sama. Noit suolen profiilit oli ja on niin myötähäpeää herättäviä, että ei niitä viitsi edes katella :D

      =DW=

    • Sukupolvien välinen kuilu pääsee näissä selfieissä oikeuksiinsa.

      Vanhempi väki ei ymmärrä niitä kun silloin kun me vielä oltiin kuva-kelpoisia, ei tullut mieleenkään haaskata filmiä. Monelle olisi varmaan tullut selkään siitä. Mutta kyllähän me silti (tytöt ainakin) katselimme itseämme peilistä. Onko se sitten niin paljon tyhmempää kuin selfien ottaminen? Pitää muistaa että nuoruus ja teini-ikä ovat herkkiä aikoja, itsetunto rakentuu paljolti ulkonäön myötä ja toisten hyväksynnästä.

      Tyhmempää kuin selfie, on suomalainen perusluonne että ei saa olla tyytyväinen saati iloinen ulkonäöstään. Pitää olla niin nöyrästi, mitä enemmän itseään vähättelee, sitä parempi sä oot.

      Mutta en ainakaan lataa nettiin videoita mun lapsista.

    • Otan tietokoneella kuvia itsestäni useinkin. Mutta en lähetä niitä mihinkään, katson ja poistan. Alkuun kun se oli uutta kuvia tuli otettua usein, nyt se on jäänyt. Tekee hyvää ottaa kuva aamuäreänä tukka pystyssä, tajuaa helpommin elämän realiteetit ikänsä suhteen.

    • Mrs Cornelius

      En kyllä ota selfieitä. En muutenkaan viihdy kameran edessä. Harrastin aikoinaan mustavalkokuvausta, nyt se on jäänyt.

    • Ottaako kukaan telineitä?
      Minä otin aamulla kuusi.
      Naapuri-taloissa aletaan katto-remontit.
      Isoja ja komean-ulottuvia nosturin-varsia kurkotti kohti taivaita.
      Kannatellen Eestiläisten kasaan kiroilemia tellinkejä.
      Tellingeillä oli huppu päällänsä.
      Melkein näytti siltä kun katselisi Transformer-Siwa-Ryöstäjiä.
      Ne huput kun olivat laihalla rangalla.

      H.

    • Otan aina joskus, että saan vaihtelua facebookin profiilikuvaan, joskus yksin, joskus tyttären lkanssa. Seuraava profiilikuva tulee mun "mambon" kaa (mambo=mammabo=äitinluonaasuva) ;)

      • Ihmeellinen kieli

        Mikäs se vaakamambo sitten sielläpäin on?


      • Ihmeellinen kieli kirjoitti:

        Mikäs se vaakamambo sitten sielläpäin on?

        Ihan eri asia, luulen


    • Mä oon mikä oon

      Otan kyllä kuvia kännyllä, kameralla ja iPadilla. En laita kaikenkansan nähtäville.
      Tekstejäni voisin kyllä laittaa luettavaksi, en pelkää kritiikkiä laisinkaan.

    • narkissos.

      Selfie uusi, vakava oire ihmisten lisääntyvästä narsismista.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      2013
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1918
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1660
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1468
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe