Kuinka jaksaa sienipuoli?

kärpässieni

Harrastatko sienestystä?
Onko sinulla omat salaiset sienipaikkasi?
Miten säilöt sienesi?
Mitkä ovat parhaat sienireseptisi?

Itse tykkään sienestyksestä, tunnen paljon hyviä sieniä.
Tosin haluaisin joskus etelän vehmaammille sienipaikoille, jossa olisi täkäläisiä sieniä suurempi ja herkullisempi valikoima.

90

273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hagiksen tori, ja pari muutakin toria.
      Karhun-lihaakin syön Stadissa.
      En sanoisi paikkojani kovin salaisiksi.
      Muuten harrastan ilmailua.
      Ei, se ei johdu Sienistä.
      Vatsani toimii hyvin.
      Jopa sata vuotta vanhat reseptit löytyvät netistä.
      Joten niitäkään ei minun tarvitse kysellä.
      Voin unohtaa myös pakastamisen.
      Kaupan kundit hoitaa samalla kuin marjatkin.
      SF-marjat eivät ole ulko-maisesta pashasta.
      Tunnen Sienet hyvin, mutta silläkään eivät myyjäni vaivaa minua.
      Ulkomaan-elävien reseptit joskus kyllä haisevat.
      Hagiksen hallissakin.



      H.

      • tattipatti

        Meillä ei koskaan syödä muita sieniä, kuin minun tai puolisoni keräämiä, minun puhdistamia.
        Kaupan tattipurkissa oli useampia sienilajeja, tarkistettaessa jopa helttasieniä.


      • vanhavahakas
        tattipatti kirjoitti:

        Meillä ei koskaan syödä muita sieniä, kuin minun tai puolisoni keräämiä, minun puhdistamia.
        Kaupan tattipurkissa oli useampia sienilajeja, tarkistettaessa jopa helttasieniä.

        heltallisiakin tatteja on.


    • Just lähdössä vilkaseen onko lähimetsään noussut sateen jäljeltä. Lutunen tykkää sienestämisestä ja sienistä yleensäkin. Minä en ole ollut kovinkaan ahkera sienestäjä ainoostaan edellisessä asunnossani joka oli metsän reunassa kävin hakemassa kanttarelleja kastikkeeseen aina loppukesästä puuvajan takaa. Siellä oli pari-kome hyvää paikkaa jopa omalla tontilla.

      • ap.

        Viime viikolla katselin ohimennen, kuinka kauniita pikkutatteja oli jo sateen jälkeen ampaissut näkyviin.
        Sinulla on varmaan siellä mahtavat apajat.
        Elämäni ensimmäisen herkkutatin onnistuin aikoinaan löytämään omalta mökkipaikalta.
        Voitatti on myös hyvä sieni, mutta sen tietävät kaikki möyhäntönkiäisetkin.


    • €ero

      Limanuljaska yleinen koko maassa, sillä on taipumus pesiytyä riesaksi asti varsingin viime päivinä on satoisa, mutta en anna kuin yhden tähden.
      Ps, jos näätte potkikaa huoletta ne joutaa hävittää, hyi minkä näköisiäkin

      • ap.

        Maamuna on källi lätsäyttää vanhana, tuhnaisee.

        Mustesieni on hieno sieni, kunhan ei sitä poimi kaupungin vilkkaimman kadun viereisestä puistosta.


      • +++++
        ap. kirjoitti:

        Maamuna on källi lätsäyttää vanhana, tuhnaisee.

        Mustesieni on hieno sieni, kunhan ei sitä poimi kaupungin vilkkaimman kadun viereisestä puistosta.

        Mustesieni toimii kuin antabus, kannattaa tietää.


      • OPE46

        Tuon kirjoittajaa pitäisi potkia ahtetiin.


    • @' '@

      Tykkään sienestyksestä.
      Ei ole salaisia sienipaikkoja, mutta yleensä sienestä yksin,
      Pakastan ja kuivatan sienet, riippuen lajista.
      Rakasta sienipiiraita, -keittoja, -kastikkeita, -muhennoksia.

      Satoisaa syksyä!

      • ap.

        Itse pakastan. Anoppi oli myös sienen poimija. Syksyisin keittiössä risteilivät sienilangat.
        Hän teki maistuvaa sienisalaattia, silppusi sienet ja sipulit pieniksi, ei laiskana jättänyt kynnen kokoisiksi.
        Äiti puolestaan jatkoi sienillä jauhelihaa. Sienet olivat ihan tervetullut lisä pieneen budjetiin. Siihen aikaan suolasieninä oli kangasrouskut. Muut sienet valmistettiin poiminnan jälkeen.

        Tattista, samaa sinullekin!


    • Lehmäntatteja reunusti polunvartta suurina mattoina, jätimme sinne. Muutama herkkutatti ja koivutatti ja muutama kanttarelli löytyi niistä sienistä mitä me joskus kerätään. Polulla runsaasti nuppineulanpään kokoisia kanttarellivauvoja, jätimme kasvamaan, silläkin vaaralla että naapurin nuoriso ajaa mönkijöillään yli.

      Paluumatkalla osuimme voimalinjoille ja aurinkoiseen, kuivahkoon paikkaan jossa oli runsaasti mustikoita, keräsimme n. 2 litraa ihan vain yhdestä pikku paikasta. Puolukkaa näkyin runsaasti mutta tarvii ehkä viikon pari kypsyttelyä. Toivottavasti rosvot (rohmut) ei kerkiä ennen meitä ne repii niillä riipijöillään varvutkin nurin.

      • ap.

        Olipa teilla antoisa sieni/marjaretki.
        Meinasi melkein kateuden karvalaukku/rousku vihertyä. Ei vaineskaan. :)
        Karvarousku on ryöppäyksen jälkeen hyvä ruokasieni. Mökillä mukava keittää kartanolla.
        Korvasieniä, saati vahveroita en ole koskaan löytänyt. Tosin en uskaltaisi korvasientä syödäkään, olkoonkin kuinka herkullinen.

        Hyviä sienisatoja tiedossa, ulkona sataa kaatamalla.


      • mustavahakas.
        ap. kirjoitti:

        Olipa teilla antoisa sieni/marjaretki.
        Meinasi melkein kateuden karvalaukku/rousku vihertyä. Ei vaineskaan. :)
        Karvarousku on ryöppäyksen jälkeen hyvä ruokasieni. Mökillä mukava keittää kartanolla.
        Korvasieniä, saati vahveroita en ole koskaan löytänyt. Tosin en uskaltaisi korvasientä syödäkään, olkoonkin kuinka herkullinen.

        Hyviä sienisatoja tiedossa, ulkona sataa kaatamalla.

        Vahvero mitä yleisin, välistä tulee että täytyy lopettaa kerääminen.suppilovahvero melkein parempi, mustatorvisieni kuivattuna onhan näitä.


      • ??--??
        mustavahakas. kirjoitti:

        Vahvero mitä yleisin, välistä tulee että täytyy lopettaa kerääminen.suppilovahvero melkein parempi, mustatorvisieni kuivattuna onhan näitä.

        Tainnet asua etelässä?


      • mustavahakas
        ??--?? kirjoitti:

        Tainnet asua etelässä?

        Asun itä-suomessa


    • @' '@

      Karvarousku on vuoden sieni. Viikonloppuna näin jo alkuja.
      Niin, unohdin ihan sienimunakkaan ja kyllä minäkin laitan jauhelihaan.

    • €--

      Suolasieneksi kelpuutan haapasienen ja niitäkin on kahden näköisiä, nuorista tulee hyvää pikkelssiä, Jokohan ensiviikolla saisi salaatiksi asti.

      • ap.

        Meillä on aina periaatteena, että poimitaan vain tuttuja sieniä.
        Syystä tai toisesta emme ole tutustuneet haapasieneen. Varmasti oiva sieni.
        Vaikka oli kuuma ja kuiva kesä, nyt näyttää satavan ylt'ympäri maata.


    • @' '@

      Haapasieni, karvarousku, kangassieni (mustarousku jos jaksan ryöpsäytellä) ovat meikäläisen suolasieniä. Sienisalaattia, nams.

      • ap.

        Noista saa hyvää salaattia. Kaupan herkkusienisalaatti ei maistu oikein miltään.


      • €--
        ap. kirjoitti:

        Noista saa hyvää salaattia. Kaupan herkkusienisalaatti ei maistu oikein miltään.

        Haapasieni ainoastaan suolasienistä kauppasieni, jos ei ole tullut uusia ohjeita.
        Takavuosia sitten kerättiin kaverien kanssa myyntiä varten, kaksi keräsi kolmas keitti isossa saunapadassa järven rannalla tuli aikamoisia määriä, välittäjä taisi tienata eniten.


      • ap.
        €-- kirjoitti:

        Haapasieni ainoastaan suolasienistä kauppasieni, jos ei ole tullut uusia ohjeita.
        Takavuosia sitten kerättiin kaverien kanssa myyntiä varten, kaksi keräsi kolmas keitti isossa saunapadassa järven rannalla tuli aikamoisia määriä, välittäjä taisi tienata eniten.

        Nythän juuri pääsisi miljoonatienesteihin, kun on taas herkkutattiaika. Lueskelin Dalle Vallen sivuja.
        Tietäisi edes missä niitä kasvaa.


    • reppuriika

      Kerään ja säilön syksyisin muutaman purkin rouskuja. Paljon ei kannata säilöä, sillä pakkaavat jäämään syömättä. Herkkutatteja keräilen ja syön ne heti. Joskus olen kerännyt ihan kaupaksi asti. Haperoita keitän myös paistinpannussa ja teen sienimuhennosta.
      Sienipiirakkaa voi joskus tehdä pakastesienistä. En ole kovin innokas sienien perään: ehkä alitajuisesti kartan niitä, koska keräävät helposti saasteita ja ympäristömyrkkyjä.
      Marjastaessa kerään sieniä sivutuottena

      • ap.

        Ei meilläkään pelkkää sientä syödä. Sienipiirakka on ihanaa, vain melkoinen kaloripommi voineen ja kermoineen.

        Haperot ovat myös mielisieniäni. Ne ovat niin helppotekoisia.


    • terve metsä terve

      Ovatko lastenlapset mukana metsässä, sieni- ja marjaretkillä?

      Mikä ihanampi paikka opettaa luonnon monimuotoisuutta. Ilmaiseksi. Terveellisesti.

      • Yritetään seuraavalla kerralla kun he ovat täällä. On ollut myös mielessäni viedä pojat mukaan sieni-ja marjastuskävelylle.


      • terve metsä terve
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Yritetään seuraavalla kerralla kun he ovat täällä. On ollut myös mielessäni viedä pojat mukaan sieni-ja marjastuskävelylle.

        Minua on aina ihmetyttänyt, miksi lapset pitää opettaa jonnekin sunnuntaishoppailuun, kun metsä ihmeineen olisi oikea satujen saari.
        Sinne eväät mukaan, sammalmättään päällä nassuttaen olisi ihanaa, joka jäisi ainakin mieleen.


      • terve metsä terve kirjoitti:

        Minua on aina ihmetyttänyt, miksi lapset pitää opettaa jonnekin sunnuntaishoppailuun, kun metsä ihmeineen olisi oikea satujen saari.
        Sinne eväät mukaan, sammalmättään päällä nassuttaen olisi ihanaa, joka jäisi ainakin mieleen.

        Kyllä ne varmaan käy päiväkotien ja esikoulujen kanssa metsäretkellä kerran viikossa ja koulun vapaa-ajan ryhmän mukana grillaamassa makkaraa vissiin jopa talvella, mutta oikeassa olet, metsään vain lapset, se on monille kaupunkilapsille aivan uusi maailma. Minä olen tyypillinen metsäsuomalainen: saan sekä voimaa että virkistystä metsästä. Tavallaan kuin terapaa.

        Sieniretki syksyiseen metsään vs. päivä Ikeassa?

        Ainiin, en seuraa julkkisten enkä kuninkaiden elämää (ei oikein jaksa kiinnostaa) mutta vilahtipa sellanenkin uutinen että Ruotsin pikkuprinsessa aloittaa luontoesikoulussa, siis mennään metsään joka päivä. Hyvä hyvä!


    • Mrs Hedgehog

      En harrasta syystä että:

      A. En tunnista syötäviä sineiä, pitäisi lähteä sineikurssille
      B. Eksyn metsässä kun kerran ympäri pyörähdän, jos ei polku tai tie ole näkyvissä

      Onneksi järjestävät opstettuja sieni-iltoja metsään. Jos en sieniä kerääkkään, istun kannonnokassa ja juon oikein makiat kahvit, ulkoimassa maistuu ihanalta.

      • hyvvee

        Voessa paestettu naetatti meilä päen enne muaten käyvessä


      • ap.
        hyvvee kirjoitti:

        Voessa paestettu naetatti meilä päen enne muaten käyvessä

        Samoin on hyvää ryypätkääpä, tosin hieman liian kääpämäinen.

        Maamuna on nuorena joka herkullinen sieni, ihan aikuisten oikeesti.


      • ap.

        @Mrs Hedgehog

        En minäkään tiedä kuin pienen osan sienistä, ja tosiaan poimin vain tuttuja. Helppo on erottaa monenlaisia syötäviä, joista voi olla varma.
        Joskus kuullut neuvon, opi uusi sieni joka kesä.

        Kahvit lempeällä mättähällä on unohtumaton muisto.
        Ota metsään värillisiä langanpätkiä, millä reittisi merkkaat.


      • MrsHedgehog
        hyvvee kirjoitti:

        Voessa paestettu naetatti meilä päen enne muaten käyvessä

        Kullakin hyvänsä :).


      • MrsHedgehog
        ap. kirjoitti:

        @Mrs Hedgehog

        En minäkään tiedä kuin pienen osan sienistä, ja tosiaan poimin vain tuttuja. Helppo on erottaa monenlaisia syötäviä, joista voi olla varma.
        Joskus kuullut neuvon, opi uusi sieni joka kesä.

        Kahvit lempeällä mättähällä on unohtumaton muisto.
        Ota metsään värillisiä langanpätkiä, millä reittisi merkkaat.

        Aikuisten oikeesti, on tarkoitus mennä opastetulle sieniretkelle jo tänä syksynä, Kertaalleen jo peruuntui mtta jospa tässä. Syysraikas ruskametsä, aaaah, sam vaikkei sinen sientä mutta metsän tuoksu ja voilepäkahvit. Raviintuu ruumis ja mieli.


      • ap.
        MrsHedgehog kirjoitti:

        Aikuisten oikeesti, on tarkoitus mennä opastetulle sieniretkelle jo tänä syksynä, Kertaalleen jo peruuntui mtta jospa tässä. Syysraikas ruskametsä, aaaah, sam vaikkei sinen sientä mutta metsän tuoksu ja voilepäkahvit. Raviintuu ruumis ja mieli.

        Metsä tuoksuu syksyllä aivan ihanalta. Soisipa soisi ihmisten harrastavan metsää, ilmaista, jopa terveellistä luonnonlahjaa.


      • hyvvee
        MrsHedgehog kirjoitti:

        Aikuisten oikeesti, on tarkoitus mennä opastetulle sieniretkelle jo tänä syksynä, Kertaalleen jo peruuntui mtta jospa tässä. Syysraikas ruskametsä, aaaah, sam vaikkei sinen sientä mutta metsän tuoksu ja voilepäkahvit. Raviintuu ruumis ja mieli.

        Ae että kelepoo no voeaan siite männä sammoo matkoo


      • MrsHedgehog
        ap. kirjoitti:

        Metsä tuoksuu syksyllä aivan ihanalta. Soisipa soisi ihmisten harrastavan metsää, ilmaista, jopa terveellistä luonnonlahjaa.

        No älä muuta sano. Ei muut kuin kumpparit jalakaan ja reppu selekään.


      • MrsHedgehog
        hyvvee kirjoitti:

        Ae että kelepoo no voeaan siite männä sammoo matkoo

        Ai ootkos sieki tulossa, no mikä ettei, tunnetko tatit :)?


      • hyvvee
        MrsHedgehog kirjoitti:

        Ai ootkos sieki tulossa, no mikä ettei, tunnetko tatit :)?

        niihän mie, meiltä päen kui mennee Mrs


      • MrsHedgehog
        hyvvee kirjoitti:

        niihän mie, meiltä päen kui mennee Mrs

        Ihanasti, yks päivä vielä töitä ja siten aaaaaaaaaaah, kolomen viikon lommoo uattelin viettää.


      • luoja varjelkoon!!!
        MrsHedgehog kirjoitti:

        Ihanasti, yks päivä vielä töitä ja siten aaaaaaaaaaah, kolomen viikon lommoo uattelin viettää.

        Sitten sinulla onkin taas aikaa istua täällä aamusta iltaan läpättämässä tyhjäkäynnillä.


      • MrsHedgehog
        luoja varjelkoon!!! kirjoitti:

        Sitten sinulla onkin taas aikaa istua täällä aamusta iltaan läpättämässä tyhjäkäynnillä.

        No voip olla mut voip olla et ei ookkaa. Ainaki yhen viikon oon osa-aikaisesti pois ja muut viikot, saa nähä mitä keksii. Mta kyllähän netti toimii aika usseessa paikassa joten uappa huoleti.


      • ,,,,,,
        MrsHedgehog kirjoitti:

        Kullakin hyvänsä :).

        Viime aikoina on niin paljon satanut että löpösienet ovat turvonneet mahtaviksi. Nopeasti niillä sienikorin täyttää.


      • ?++??
        ,,,,,, kirjoitti:

        Viime aikoina on niin paljon satanut että löpösienet ovat turvonneet mahtaviksi. Nopeasti niillä sienikorin täyttää.

        Tarkoittanet lehmäntatteja?


      • MrsHedgehog
        ?++?? kirjoitti:

        Tarkoittanet lehmäntatteja?

        Eivät kummatkaa sano minulle mittää.


      • ++++

    • ap.

      Onpa hyvä, että muutama selvä tapaus löytyi.
      Taitaa monien suihin olla pluvan mennä vain nakkimakkara.

      • MrsHedgehog

        Sienisallaatti on aivan ihanata, varsinkin kun laittaa paljon sipulia, nams.


    • hyvvee

      Niihän aikasemmin mainitsit, nauti lomasta, meikä on vähän pitemmällä lomalla,
      Musiikki puolella ol meiän nimet käy kahtomassa.

      • MrsHedgehog

        MIeki ootan sitä pitempätä lommoo.
        Aijaa, meijän nimet, ollaanko julkkiksia? Kyllä käväsin lukasemassa mutta en oikein ymmärtäny et misä yhteyesä?


      • hyvvee on
        MrsHedgehog kirjoitti:

        MIeki ootan sitä pitempätä lommoo.
        Aijaa, meijän nimet, ollaanko julkkiksia? Kyllä käväsin lukasemassa mutta en oikein ymmärtäny et misä yhteyesä?

        Ollaan tarkkailussa, ompahan heilläkin tekemistä jos ei muuta yhteys en minäkään samapa tuo


      • MrsHedgehog
        hyvvee on kirjoitti:

        Ollaan tarkkailussa, ompahan heilläkin tekemistä jos ei muuta yhteys en minäkään samapa tuo

        Joo ei haittaa. Minä panin sinne vähä mussiikkia savox.


      • hyvvee
        MrsHedgehog kirjoitti:

        Joo ei haittaa. Minä panin sinne vähä mussiikkia savox.

        Melekeen yhtä hyvin kuin ite, kaunista tul kyykel silimä kulumaan,


      • MrsHedgehog
        hyvvee kirjoitti:

        Melekeen yhtä hyvin kuin ite, kaunista tul kyykel silimä kulumaan,

        Nii, tuo kipale on ihan hyvä, niinkuin se valakiaa unelmaaki.


      • hyvvee
        MrsHedgehog kirjoitti:

        Nii, tuo kipale on ihan hyvä, niinkuin se valakiaa unelmaaki.

        Laitoin vähän Esan rokkia


      • MrsHedgehog
        hyvvee kirjoitti:

        Laitoin vähän Esan rokkia

        Joo, minä laitoin Kaija Koota, erottamattomat. Kaija kypsyessään vaan paranoo.


      • hyvvee
        MrsHedgehog kirjoitti:

        Joo, minä laitoin Kaija Koota, erottamattomat. Kaija kypsyessään vaan paranoo.

        Juisea, sukulais poika vainaata


      • MrsHedgehog
        hyvvee kirjoitti:

        Juisea, sukulais poika vainaata

        Onko teissä sammaa näköä :)?


      • hyvvee
        MrsHedgehog kirjoitti:

        Onko teissä sammaa näköä :)?

        Eipä taida, meilläpäin on sadellu melkein koko viikon mutta pikkuhiljaa on parempaa luvassa, aloituksen mukaisesti ens viikkolla mehtään jos niitä sieniä joka syksy on tullu omiks tarpeiksi.


      • MrsHedgehog
        hyvvee kirjoitti:

        Eipä taida, meilläpäin on sadellu melkein koko viikon mutta pikkuhiljaa on parempaa luvassa, aloituksen mukaisesti ens viikkolla mehtään jos niitä sieniä joka syksy on tullu omiks tarpeiksi.

        Antoisia sienestysreissuja ja hyviä öitä.


    • att2

      Vuosia sitten kyllä niitä täällä Etelä-ruotsissa on, ehkä tänä vuonna.

      PS. Isot kirjaimet tekee dataohjelma minulle jossa olen nolla.

    • surr surrr

      Kuinka sienipuoli ?
      Uutisotsikossa luki' tulossa jättimäinen sienisato. Pitäisikö uskoa, sittempä näkee kun menee metsään, tuli käytyä ja hirvikärpäsiä löytyi ihan mukavasti

      • MrsHedgehog

        Mitäs hyvää meinaat hirvikärpäsistä tehdä?


      • paahtopaistaja
        MrsHedgehog kirjoitti:

        Mitäs hyvää meinaat hirvikärpäsistä tehdä?

        Nehän on hyvää proteiinia, herkkuja joidenkin mielestä.

        Ei muuta kuin paahtamaan.


      • peruutan!
        paahtopaistaja kirjoitti:

        Nehän on hyvää proteiinia, herkkuja joidenkin mielestä.

        Ei muuta kuin paahtamaan.

        Ei vainkaan, nehän voivat jopa levittää ikävää bakteeria. Ajattelin vain, kun Afrikassa monenlaisia matoja ja muita möyhijöitä syödään.


      • MrsHedgehog
        peruutan! kirjoitti:

        Ei vainkaan, nehän voivat jopa levittää ikävää bakteeria. Ajattelin vain, kun Afrikassa monenlaisia matoja ja muita möyhijöitä syödään.

        Kaikenlaista lieraa popsitaan poskeen.


      • ????
        MrsHedgehog kirjoitti:

        Kaikenlaista lieraa popsitaan poskeen.

        Tarkoitatko lieroa? Ankeriasta, nahkiaista, etanaa?


      • MrsHedgehog
        ???? kirjoitti:

        Tarkoitatko lieroa? Ankeriasta, nahkiaista, etanaa?

        Eiku liera on kastemato.


      • ????
        MrsHedgehog kirjoitti:

        Eiku liera on kastemato.

        Jäisi minulta syömättä, James pitää olla mukana ongenkoukkuun laittamassa, sen kerran kun onkimaan innostun.


      • MrsHedgeh
        ???? kirjoitti:

        Jäisi minulta syömättä, James pitää olla mukana ongenkoukkuun laittamassa, sen kerran kun onkimaan innostun.

        Minä laitan itse lieran.


      • ????
        MrsHedgeh kirjoitti:

        Minä laitan itse lieran.

        Minun herkkä mieleni ja armoisa luonteeni ei sitä salli.
        Sinä olet tomera tyttö.


      • MrsHedgehog
        ???? kirjoitti:

        Minun herkkä mieleni ja armoisa luonteeni ei sitä salli.
        Sinä olet tomera tyttö.

        Noo kyl mää jo ihan nainen oon enkä enää mikään tyttökään. Aikas harvoin tulee nykyisin liekkuja käteltyä kun kaupasta haen kalat.Fileinä melekin tai medaljonkeina, siiks kokonaisena, toisn perattuna.

        Aiempana oli ihana seurata veneessä kun ongenkoho alki liikahdella veden pinassa ja kala käydä koukkuun.


    • hyvvee

      Kärpäskastikkeen voessa paestettuna ei tarvii lisukkeita suoraan pannulta päen nuamoo

      • MrsHedgehog

        Avot, sitten voipi pittää vaikka kärpäskstikekarnevaalit.


      • hyvvee
        MrsHedgehog kirjoitti:

        Avot, sitten voipi pittää vaikka kärpäskstikekarnevaalit.

        Mukavaa loman alottajaisia vai aloitatko ilman huomaamatta.


      • MrsHedgehog
        hyvvee kirjoitti:

        Mukavaa loman alottajaisia vai aloitatko ilman huomaamatta.

        No hitsi kun pitää sittenkin huomena vielä käydä terkemässä yksi vuoro töitä mutta sitten. Huomaamata paitsi maanantaina hyötyajoneuvon keula kohti..... tittirittii......aktiviteeteja :).


    • Maalla on mukavaa

      Sienestämme, totta kai. Ja tuottoisan sieniretken jälkeen on hirvikärpäsperkuun ja saunan jälkeen kiva panna herkkutattia karvalaukkuun.

      • namsk!

        Tuleeko sitten pieniä herkkulaukkuja ja karvatatteja?


      • tokkiisa.
        namsk! kirjoitti:

        Tuleeko sitten pieniä herkkulaukkuja ja karvatatteja?

        Meikä teki kerran känsätohelosta muhennosta, johan tuli tohelomainen olo kaverit sano et ryypätkääpä jo helpotti.
        Taian lähteä musiikki puolelle josn Jaakko Teppoa


      • kärsäkäs..
        tokkiisa. kirjoitti:

        Meikä teki kerran känsätohelosta muhennosta, johan tuli tohelomainen olo kaverit sano et ryypätkääpä jo helpotti.
        Taian lähteä musiikki puolelle josn Jaakko Teppoa

        Meilläkin oli illalla eräällä sapuskana känsätuhkeloa ja nuijakuukusia.

        Aamulla tuntui tosi nuijalta, eikä kengät mahtuneet.
        Jalat täynnä känsiä.


    • MökinMummi

      Harrastan kyllä, taas jo odottavat koira ja saappaat eteisessä metsään lähtöä, vaan minäpä juon rauhassa ensin kupposen teetä.
      Omat on monet sienipaikat, miksi niistä muille huutelisi, sehän olisi silkkaa tyhmyyttä. Tosin kerran kerroin ystävälleni silloiset parhaat paikat kun edelliseltä paikkakunnalta pois muutin.

      Rouskut ryöppään ja pakastan, pilkottuja sieniä rasiaan 3/4 ja loput vettä, säilyvät hyvinä ja suolata voi sitten valmistaessa käyttötarkoituksen mukaan. Tatit, orakkaat, kantarellit ja suppilovahverot kuivaan ellen syö tuoreeltaan. Kuivattuina hienonnan niitä morttelissa ja lisään ruokiin liemikuutioiden sijasta, toki teen niistä myös keittoja ja kastikkeita.
      Mielestäni perinteiset sieniruuat on parhaita, mausteeksi ei tarvitse kuin suolaa ja sipulia, sekä pieni ripaus valko- tai mustapippuria tarpeen mukaan. Näitä nykyajan kotkotuksia en suosi, sillä haluan syödä ruokani mahdollisimman luomuna.

    • hmpff

      Ihan parasta on kun saa tatit suoraan pannulle, voin kera paistettu rapeiksi. pikkasen suolaa ja ruisleivän päälle. Taivaallista.

      Ei ole näkynyt tatteja meilläpäin. Keltavahveroita ja haperoita. Kukaan muu meidän lähitienoossa ei poimi haperoita. Ihmettelen vähän, koska ovat niin helppoja.

      Koivunkantosieni on se kaikkein maukkain sieni, sienien sieni. En ole vuosiin nähnyt.

      • MökinMummi

        Ei ole haperot minun suun myötäisiä, yhtenä kesänä poimin kun muuta ei ollut metsissä tarjolla, sen jälkeen ovat saaneet jäädä toisten saaliiksi.

        Kaikki sienet ovat mielestäni parhaita juuri poimittuina, vaan rajansa se on mitä vatsa vetää ja täytyyhän niistä saada nauttia ympäri vuoden. Täällä on ollut oikein hyvä herkkutattikesä.


      • näsänä
        MökinMummi kirjoitti:

        Ei ole haperot minun suun myötäisiä, yhtenä kesänä poimin kun muuta ei ollut metsissä tarjolla, sen jälkeen ovat saaneet jäädä toisten saaliiksi.

        Kaikki sienet ovat mielestäni parhaita juuri poimittuina, vaan rajansa se on mitä vatsa vetää ja täytyyhän niistä saada nauttia ympäri vuoden. Täällä on ollut oikein hyvä herkkutattikesä.

        Sillihapero on haperoista se joka on maukas syödä.
        Tapasin metsissä henkilöitä, toinen keräsi vain suolasieniä ja toinen vain maitosieniä!
        Näsäviisas kun olen, en tunne noita sieniä.


      • hmpff
        MökinMummi kirjoitti:

        Ei ole haperot minun suun myötäisiä, yhtenä kesänä poimin kun muuta ei ollut metsissä tarjolla, sen jälkeen ovat saaneet jäädä toisten saaliiksi.

        Kaikki sienet ovat mielestäni parhaita juuri poimittuina, vaan rajansa se on mitä vatsa vetää ja täytyyhän niistä saada nauttia ympäri vuoden. Täällä on ollut oikein hyvä herkkutattikesä.

        Ne ovat siitä työläät, että ne punaiset mallit näyttää kaikki melkein samanlaisilta, jokaista on maistettava ennen kuin paistaa. Yksikin pippurihöperö sekaan, ja koko pannullinen on pilalla. On niitä muitakin punaisia joita ei syötäväksi kelpaa. Mutta onneksi mikään niistä ei ole myrkyllinen.


      • hmpff
        näsänä kirjoitti:

        Sillihapero on haperoista se joka on maukas syödä.
        Tapasin metsissä henkilöitä, toinen keräsi vain suolasieniä ja toinen vain maitosieniä!
        Näsäviisas kun olen, en tunne noita sieniä.

        Viini-, kelta- ja koivuhaperot myös oikein hyviä. Se keltainen taitaa olla jopa kolmen tähden sieni. Taitaa olla vähän makuasia tuo, koska keltavahverokin on kolmen tähden sieni, eikä minun mielestä suinkaan Suomen metsän paras sieni. Kiva tietty poimia kun yleensä iskee "kultasuoneen" kun yhden löytää.


      • MökinMummi
        näsänä kirjoitti:

        Sillihapero on haperoista se joka on maukas syödä.
        Tapasin metsissä henkilöitä, toinen keräsi vain suolasieniä ja toinen vain maitosieniä!
        Näsäviisas kun olen, en tunne noita sieniä.

        Pikkurouskuja lapsena kutsuimme maitosieniksi ;)


      • MökinMummi
        hmpff kirjoitti:

        Viini-, kelta- ja koivuhaperot myös oikein hyviä. Se keltainen taitaa olla jopa kolmen tähden sieni. Taitaa olla vähän makuasia tuo, koska keltavahverokin on kolmen tähden sieni, eikä minun mielestä suinkaan Suomen metsän paras sieni. Kiva tietty poimia kun yleensä iskee "kultasuoneen" kun yhden löytää.

        Täältä päin en harmikseni ole "kultasuonia" löytänyt, yleensä löytyneen kantarellin ympäristöstä löytyy 0-10 kaveria, ne keltaisena loistavat rinteet ovat vain unissa ;)

        Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että kantarelli on hieman yliarvostettu moneen muuhun sieneen verrattuna, ehkä helppo puhdistus ja valmistus on nostanut sen suosiota.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1661
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1132
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    9. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1003
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    Aihe