Takaisitko vanhempasi kulutusluoton?

En taannut!

Tässä osviittaa:

http://yle.fi/uutiset/takaaminen_on_hullun_hommaa/7435132

Oma suht iäkäs äitini ostaa humputteli eläkepäivillään vaatteita, kodin sisustusta jne postimyyntifirmojen (Ellos, Hobbu Hall jne) kautta. Lopulta hän ei pystynyt maksamaan niiden kuukausieriä ja joutui anomaan pankkilainan niiden kertamaksamista varten. Hän pyysi minua takaamaan mutta olin tiukkana enkä suostunut. Isä koetti maanitella ja houkutella mutta sanoin ei. Meinasi välit mennä ja ne viilenivät eivätkä ole palanneet enää ennalleen. Äiti oli siinä vaiheessa jotakin 75 v. ja summa olisi ollut jotain liki 20.000 euroa. Löysi takaajaksi sitten sisarpuoleni, joka on siis isäni edellisestä avioliitosta eikä siis ole äidilleni sukua.

Välillä on jälkikäteen vaivannut mieltä, etten taannut lainaa. Toisaalta jouduin itse maksamaan aikoinaan helvetillisen ison summan vahingonkorvauksia, ja ne meni ulosottoon. Onnistuin kuitenkin maksamaan ne kahta työtä tekemällä eikä luottotiedot menneet. Olen tullut helkkarin varovaiseksi ja olen sitä mieltä että koska äitini velkaantui kevytmielisesti ostamalla tarpeetonta rojua, niin miksi laittaisin enää itseni cuseen?

Mitä mieltä? Olenko raukkis vastuunpakoilija vai teinkö oikein?

83

3607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Velkakierre.

      Takaaminen on mielekästä ja riski hyväksyttävissä vain, jos sinulla on joutilas 20000 euroa, jonka voisit yhtä hyvin lahjoittaa pois. Kaikesta päätellen ei ole, joten on viisasta pysyä erossa toisten veloista. Eihän sukulaisten tukemisessa mitään pahaa ole, mutta ei pidä hypätä samaan avantoon auttamaan.

      • Ve.laton

        Näinhän se menee. Kun ottaa taatakseen ottaa maksaakseen.


      • samat aatokset
        Ve.laton kirjoitti:

        Näinhän se menee. Kun ottaa taatakseen ottaa maksaakseen.

        Ihan samaa mieltä. Ruotsalaisilla vastaava sanalasku kuuluu: "Den som går i borgen går i sorgen." Eli vapaasti suomennettuna takauksesta koituu vain murhetta. Ja niin on varmasti ainakin silloin, jos todella ei ole varaa ja halua maksaa itse sitä taattua summaa.


      • Ve.laton kirjoitti:

        Näinhän se menee. Kun ottaa taatakseen ottaa maksaakseen.

        Teit silloin ihan oikein!


      • puhdasta rahaa

        itse en lainaisi enkä takaisi,siskojen enkä veljien lainoja.mutta lainasin koko omakotitalon ostoon omalle pojalleni rahat,kun kaikki heidän rahat oli kivitalo osakkeessa kiinni.jokaise euron maksoi takaisin kun jaksoi ja mitä oli sovittu asiasta.isäni ei lainannut minulle rahaa asunnon ostoon.mutta sanontahan on että pojasta polvi muuttuu.niin muuttui ja lainasin koko talon hinnan rahaa pojalleni,en ollut takuumiehenä vaan rahoittajana puhtailla euroilla.


      • puhdasta rahaa kirjoitti:

        itse en lainaisi enkä takaisi,siskojen enkä veljien lainoja.mutta lainasin koko omakotitalon ostoon omalle pojalleni rahat,kun kaikki heidän rahat oli kivitalo osakkeessa kiinni.jokaise euron maksoi takaisin kun jaksoi ja mitä oli sovittu asiasta.isäni ei lainannut minulle rahaa asunnon ostoon.mutta sanontahan on että pojasta polvi muuttuu.niin muuttui ja lainasin koko talon hinnan rahaa pojalleni,en ollut takuumiehenä vaan rahoittajana puhtailla euroilla.

        Mitä verottaja tähän antamiseen sanoo.


      • ldkina
        rapu4 kirjoitti:

        Mitä verottaja tähän antamiseen sanoo.

        Huooh. Kertoman mukaan poika on maksanut takaisin joka sentin... se oli LAINA eikä lahjoitus. Verottaja voi vaatia kuitit maksusuorituksista nähtäväkseen, mutta jos laina kerran on maksettu takaisin, edes verottaja ei pidä sitä lahjoituksena.


      • Late Lapista
        samat aatokset kirjoitti:

        Ihan samaa mieltä. Ruotsalaisilla vastaava sanalasku kuuluu: "Den som går i borgen går i sorgen." Eli vapaasti suomennettuna takauksesta koituu vain murhetta. Ja niin on varmasti ainakin silloin, jos todella ei ole varaa ja halua maksaa itse sitä taattua summaa.

        Ruotsalaisilla onkin se tyyli jotta pikkuvippeja ei maksella takaisin


      • kiva juttu
        puhdasta rahaa kirjoitti:

        itse en lainaisi enkä takaisi,siskojen enkä veljien lainoja.mutta lainasin koko omakotitalon ostoon omalle pojalleni rahat,kun kaikki heidän rahat oli kivitalo osakkeessa kiinni.jokaise euron maksoi takaisin kun jaksoi ja mitä oli sovittu asiasta.isäni ei lainannut minulle rahaa asunnon ostoon.mutta sanontahan on että pojasta polvi muuttuu.niin muuttui ja lainasin koko talon hinnan rahaa pojalleni,en ollut takuumiehenä vaan rahoittajana puhtailla euroilla.

        Kyllähän kävi kokolailla äkkiä.Kyllä verottaja rahottajista tiedustelun tekee. mutta vanhemman lainatessa rahaa pitää tehdä takaisinmaksusuunnitelma verottajalle.Korkoa omille vanhemmille ei tarvitse maksaa.Ehkä poikasi olisi joutunut kahden asunnon loukkuun kun entinen oli myymättä ja jo osti uuden. Kun sai myytyä entisen maksoi velkansa sinulle takaisin. Sanoisin,että hyvä poika ja poikaan uskova äiti.


    • rosvoankka

      Riippuu vähän tilanteestani. Jos minulla olisi eurojackpotin 35 milliä tilillä, niin takaisin, mutta kun ei ole.

      Olen kerran nostanut pankin seinälle iäkkään ihmisen veloista. Pankin vastaus oli, että puhelut nauhoitetaan. Sanoin, että ei mitää väliä. Paskapankki saa kuulla mitä tekee!

      'se on aivan käsitämätöntä, että luottokauppaa tehdään vaan sillä perusteella, että asiakkaallla on tuloa. Ei ollenkaaan katsota ikää tai olemassa olevia lainoja.Pankit jemmaa lainoja toisiltaan ja sama asiakas voi velkaantua periaatteessa vaikka 15 pankkiin useilla tuhansilla. Pitäs olla vähintään tietojärjestelmässä, että kun ikä on joku tietty,niin häläri soi. Toisissa pankeissa on ihminen, joka tiekee itse päätelmän ja hakee tukea toiselta virkailijalta.... mutta tässä Nallen pankissa ei ole mitää moraalia. lainan annossa.

      • vastuista

        Ei pankin tehtävänä ole pitää huolta kotitalouksien taloudesta. Jos kahmii suuria määriä lainoja, eikä pysty maksamaan lainojaan, syyttäköön vain itseään ongelmistaan. Tuo on vain ja ainoastaan henkilön omaa typeryyttä, ei kenenkään muun. Eikä ikäkään mitään kerro, on jopa pahasti dementoituneita 60-vuotiaita ja hyvinkin älykkäitä 100-vuotiaita. Ja jos tarkkoja ollaan, alle 30-vuotiaissa vasta paljon järjettömästi lainoja onkin. Oikeastaan hälärin pitäisi soida nuorten kohdalla, sillä he ovat ylivoimaisesti pahin riskiryhmä, ei vanhat ihmiset.


      • ja asiaan
        vastuista kirjoitti:

        Ei pankin tehtävänä ole pitää huolta kotitalouksien taloudesta. Jos kahmii suuria määriä lainoja, eikä pysty maksamaan lainojaan, syyttäköön vain itseään ongelmistaan. Tuo on vain ja ainoastaan henkilön omaa typeryyttä, ei kenenkään muun. Eikä ikäkään mitään kerro, on jopa pahasti dementoituneita 60-vuotiaita ja hyvinkin älykkäitä 100-vuotiaita. Ja jos tarkkoja ollaan, alle 30-vuotiaissa vasta paljon järjettömästi lainoja onkin. Oikeastaan hälärin pitäisi soida nuorten kohdalla, sillä he ovat ylivoimaisesti pahin riskiryhmä, ei vanhat ihmiset.

        **Pankit jemmaa lainoja toisiltaan ja sama asiakas voi velkaantua periaatteessa vaikka 15 pankkiin useilla tuhansilla. ***

        Ei pankit niitä lainoja omasta halustaan "jemmaa". Kun on säädetty sellainen juttu kuin pankkisalaisuus. Pankki ei saa kertoa ulkopuolisille - joihin myös toiset pankit luetaan - yhtään mitään asiakkaansa lainoista tai taloudellisesta asemasta muutoinkaan. Lainanhakijalta kysellään kyllä muista lainoista, mutta jos tämä ei kerro totuutta, pankki ei muualta tietoa saa. Ko. pankin tiliotteessa saattaa näkyä vippisuorituksia, joista pankki voi kysellä tarkemmin, mutta jos vipit ovat maksamatta, ei tilotteen tiedoistakaan ole iloa. Tai lainanhakija voi vakuuttaa, että nuo olikin just viimeiset erät; mitään ei enää ole jäljellä.

        Ns. positiivista luottotietorekisteriä, johon merkittäisiin henkilön kaikki velat, on puuhattu vuosikaudet, mutta ei siitä ole mitään syntynyt.


    • Toinen tapa.

      Antaisin vanhemmilleni rahat lainaan itse.
      Pitävä velkakirja vain. Aikanaan säästäisin perintöveroissa.

      • Kekkonen2

        katsotko velan takaisinmaksun perinnöksi. juu ok sitten. sitten säästät veroissa


      • lainanantaja

        Pitävää velkakirjaa ei ole olemassakaan, jos velalliselta ei löydy millä maksaa velkansa, niin paperi on tyhjä.


      • perintä vai perintö

        Olemattomasta perinnöstä ei mene perintöveroa. Ei takaajia tarvita jos on omaisuutta jättää perinnöksi. Ei ole mitään perintöä tiedossa.


      • toivoton tapaus

        Jos vielä 75-vuotiaana velkaantuu kulutusluotoila, niin voiko sellaiselta henkilöltä olla mitään perintöä velkaa lukuunottamatta olla odotettavissa. Jos hänellä olisi ollut omaisuutta hän olisi kyllä saanut lainan pankilta sitä vastaan.


    • Kr. Pennonen

      Kadun jälkeen päin. Vanhempieni pyytäessä annoin heille yhden vuoden opintolainani joka vastasi koko vuoden opiskelukuukausien vuokraa.
      He kertoivat, että edestäni löydän.
      Jäi löytämättä!

      Älä hel kutissa edes mieti mokomaa!

    • hunaja52

      Siis isäsi elää vielä äitisi rinnalla, eikö isä muka voinut tulla takaajaksi?

      Eivät lapset ole vastuussa vanhempiensa veloista, eivätkä vanhemmat lastensa.
      Tai sisarukset toistensa elämästä ja raha-asioista.

      Todella Karkeasti perusmatematiikalla laskien, 20 000 € jaettuna esim. 5 vuodelle tekee 4000 euroa ylimääräistä lainanlyhennystä/vuosi. Kun tuon 4000 jakaa 12 kuukaudelle, tekee se 333 euroa per kk, ja tässä ei ole vielä korkoja mukana. Miten äitisi olisi pystynyt tämän maksamaan, koska epäilen, ettei olisi lakannut ostamasta uusia tavaroita netistä?

      En ole valmis ottamaan samaa riskiä.

    • Ei onneksi pyydetty

      Mielenkiintoinen tapaus. En ole koskaan joutunut miettimään tätä. Siis aiemmin. Tällä järjellä ja elämänkokemuksella en takaisi.
      Jos seiskavitonen yhtäkkiä rupeaa käyttäytymään noin on mahdollisia syitä masennus ja alkava höperyys. Eli lääkäriin passitus olisi ensiaskel.
      Lainaa olen taannut sekä sisarelleni, että pojalleni miniälleni. Siis asuntoon. Ei olisi kyllä kannattanut tulla pyytämään mihinkään vippien maksuun. Nuo on hoidettu asiallisesti pois.
      Itse olen ollut kohtalaisella palkalla ja nuukana elänyt. Nyt on asiat kunnossa ja turvattu talous. Asunto maksettu ja vähän sijoituksia pahan päivän varalle.

      • ....................

        Hyvinhän sull sit pyyhkii,

        nuukana oot elänny ja arkkuukiin on rahahaa..


    • rosmoankka

      Pari asiaa!

      Jos esim. neljä suurinta pankkia ( OP, Nordea,Danske ja S-pankki ) tekisivät tiedonvaihtoa asiakkaista, niin se ei olisi mikään tietovuoto. OP-asiakkaan asiat eivät tulisi Nordean tietoon muuta kuin sillä, että asiakas itse menee toisen pankin palvelua hakemaan vaikka vakuutustuotteen kautta jolloin tietyt asiat tarkistetaan. Eikä siellä toisessa firamassa tarvi välttämättä tietää edes luoton euromäärää, vaan yleensä ihmisen tasapaino asioissaan..... kyllä ne yhtenäiset indikaattorit saadaan aikaan aika helposti...... Ikä, asioitten säännöllinen hoito, säästöt, säästämisen aktivisuus, iuottot, luottojen määrä, luottojen hoito, jne. jne.

      ap. kannattaa muistaa se, että ei tämä tilanne ole tullut yllärinä. ei kannata huolestua vielä siitä, että iäkäs ihminen ostaa 400e sohvan 24kk osarilla, mutta jos sitä asiaa jatkuu kerta toisensa jälkeen, niin kyllä se asia on katkaistava.

      Tuolla omavelkaisella takaamisella on myös puolensa.Jokatapauksessa olet asioissa vastuussa. Viimestään kun ihmisen perunkirjaa tehdään, niin ne asiat on selvitettävä. Ei ne velat minnekkään katoa kun ihminen kuolee. Takaajan kannattaa muistaa, että hän maksaa velan kuin oman velkansa, jos tilanne vaatii... ja vaikka takaajia olisi 5, niin yksi voi joutua maksamaan lainan kokonaan, eikä saa jenin jeniä muilta. Se on vähän sikstiseksti kannattaakko vai pitääkö taata. Olisko ollut kuitenkin fiksua rajoittaa velkaantumista ennenkuin tämä tilanne on tämä.

      • kaarinas

        Kuolleen ihmisen velkoja ei tarvitse perikunnan maksaa


      • kaarinas kirjoitti:

        Kuolleen ihmisen velkoja ei tarvitse perikunnan maksaa

        Kyllä se vainajan velka otetaan huomioon perunkirjoituksessa. Jos velka ylittää pesän arvon niin kukaan ei saa mitään. En ole kuitenkaan sen vertaa lakimies että tietäisin karhutaanko loppuja perillisiltä.


    • Jälkeläinen

      Täys Provo sen haistaa jo kilometrien päähän.

      Kyllä ikäihmisillä on rahankäyttö paljon paremmin hallussa kui nyky pullamössönuorilla.

      Tilanne saattaa todellisuudessa olla toisinpäin, vanhus joutuu maksamaan jälkeläisensä ylileveän elämän??

      • lkjlkejw

        Yleisesti ottaen vanhuksilla onkin rahankäyttö paremmin hallinnassa kuin pikavippeilevillä parikymppisillä, jotka ottavat pikavippejä dokaamiseen, uuteen kännykkään yms. Monella vanhuksella on omistusasunto eikä ole mitään kulutusluottoa, mutta pienen eläkkeen vuoksi rahaa ei ole kauheasti johtuen sairastelusta ja lääkekuluista. Moni vanhus saattaa olla pakotettu käyttämään esim. taksia.

        Vanhusten joukossa on myös niitä, joilla ei raha-asiat ole hallinnassa johtuen esim. päihdeongelmasta tai hamstrauksesta. Tulevaisuudessa on yhä enemmän niitä, jotka elävät työuran ajan kädestä suuhun ja kun vanhuuseläke koittaa, tulot romahtavat ja menot kasvavat.

        Minä en takaisin AP:n sijassa takaisi ketään. AP:n äiti voisi pistää myyntiin huutonetin tai tori.fi:n kautta niitä tuotteita, joita hän on nettikaupoista ostanut.


      • Hei, ei ole! Millä perusteella vaan joku IKÄ takaa osaako joku käyttää rahaa vai ei?? Toki on totta, että suurin osa vanhemmista ihmisistä osaa käyttää rahaa paremmin kun nuoremmat, mut eihän se mikään absoluuttinen totuus ole. Ei aloittajan tarvi murhetta kantaa ettei taannut. Aika jo äidin opetella rahankäyttö tossa iässä ellei sit ole joku alkava sairaus, jos tossa iässä yhtäkkiä "sekoaa" kuten joku tossa yllä totesi.


      • inkkupinkku-70 kirjoitti:

        Hei, ei ole! Millä perusteella vaan joku IKÄ takaa osaako joku käyttää rahaa vai ei?? Toki on totta, että suurin osa vanhemmista ihmisistä osaa käyttää rahaa paremmin kun nuoremmat, mut eihän se mikään absoluuttinen totuus ole. Ei aloittajan tarvi murhetta kantaa ettei taannut. Aika jo äidin opetella rahankäyttö tossa iässä ellei sit ole joku alkava sairaus, jos tossa iässä yhtäkkiä "sekoaa" kuten joku tossa yllä totesi.

        Olet oikeassa inkkupinkku, hölmöys ei ole ikäriippuvainen ominaisuus.

        Olen tosin ollut huomaavinani nuorten rahan käytössä harkitsemattomuutta enemmän kuin muistelen itse ja kaverieni tehneen siinä iässä. Silloin ei tosin ollut pikaluottoja ja tuskin kakarana olisi osamaksujakaan saanut vaan nekin ovat myöhäisempää tulemista.


    • älä takaa

      Älä edes harkitse takaamista. Sinun kuuluu huolehtia vain omista veloistasi, ei vanhempiesi eikä muiden sukulaistesi veloista.

      Sinun isä ja äiti ovat molemmat surkeita ihmisiä, eikä olisi suinkaan paha asia jos hylkäisit heidät kokonaan elämästäsi. Oikeasti lapsistaan välittävät isä ja äiti eivät pistä velkojaan lapsiensa maksettavaksi.

      20000€ on paljon rahaa ja tuollainen velka kyllä vaarantaa useiden ihmisten talouden.

    • 16+5

      Takaajan olis näin suurissa lainoissa hyvä nähdä ensin laskut sekä laskujen hoidetut kuitittai. Jos ätisi on epäluotettava hoidat laskut lainalla itse ja äidille oma ehtoinen luottotietomerkintä. jolla saadaan estettyä luottokauppa ostokset jatkossa. Kuin myös luopuminen pankkitunnuksien käytöstä olisi hyvä tuossa tilanteessa sekä salaisen puhelin numeron käyttöön ottaminen. Aika tarkaan eliminoitu rötöksen mahdollisuus jos ei lähde rahat taskussa kylille, buha hahaa

      Aika hurjanlta kuulostava summa kyllä pelkän postimyynnin seurauksena.

    • Voit olla äitisi tukena, mutta ei sinun hänen laskujaan täydy maksaa, ellet ole osallinen lainaan

      • iso summa

        Ei vanhempien edes pitäisi pyytää lapsiaan takaajaksi kun on noinkin isosta summasta kyse.
        Äitisi olisi pitänyt mennä velkaneuvojallle,niin olisi ehkä saanut velkajärjestelyn avulla hoidettua velat pois ,eikä tarvinnut maksaa korkeita korkoja pankkiin.


      • hmhmhm
        iso summa kirjoitti:

        Ei vanhempien edes pitäisi pyytää lapsiaan takaajaksi kun on noinkin isosta summasta kyse.
        Äitisi olisi pitänyt mennä velkaneuvojallle,niin olisi ehkä saanut velkajärjestelyn avulla hoidettua velat pois ,eikä tarvinnut maksaa korkeita korkoja pankkiin.

        ymmärtääkseni velkajärjestelyä ei saa, jos on aiheuttanut velkansa kepeämielisesti humputtelemalla... toki aina voi yrittää, kun ei se maksa mitään.


    • eli siis ulosottomie

      On siinä olluna pöhkö akka homekorva pistäny fyrkat haisee ei muuta kuin perse aukisten piiritarkastaja asialle.

    • Entakaa

      En takaisi. Olen ehdottomasti aina opettanut lapsellenikin ettei takaa kenenkään lainoja, ei edes minun jos pyydän.
      Isäni kuoltua äidin rahankäyttö lisääntyi ja olemme jo sovitusti auttaneen äidin taloutta noin kolmella sataa per kuukausi. Nyt ei enää tee mieli autella kun on nähnyt miten huolettomasti äiti rahaa kuluttaa.
      Äiti on itsellinen, itsenäinen (reippaasti yli kahdeksankymppinen nainen), hän sai isän kuoltua täysrempan kotiinsa, on pidetty huonosta isän kotitalostakin huolta että äiti voi siellä halutessaan lomailla.
      Muutamia vuosia kului ja rahankäyttö ei tuntunut tasaantuvan. Hän juoksee joka päivä kaupoilla ja kirppareilla. Tuo rojua kotiin ja vie pois. Olen itse työkyvyttöömyyseläkkeellä enkä tahdo osallistua äidin tukemisseen. En kuuna kullanvalkeana takaisi hänen velkojaan, sen verran tässä on kuultu ja nähty. Sorry äiti.
      Jos olisi siskostani kyse niin pieniä lainoja voisin taata :) Hän on nimittäin ainoa henkilö jolle nuorena takasin rahaa ja velka hoitui ihan niinkuin oltiin sovittukin. No, teet oikein kun et osallistu äitisi velkaan. Se on hänen asiansa.

    • no pitty

      Olen noudattanut malliasi samalla tinkimättömyydellä koko elämäni,
      en ole taanut perheenjäsenillekään mitään.
      Nyt kun katson kaikkia ihmisiä ympärilläni niin noin 80% on mennyt
      luottotiedot vähintään kerran tai on maksuhäiriömerkintää.
      Ei koskaan ei kenelekkään..Ei edes omalle lapselle.
      Vanhempasi olisivat voineet vielä taata sinun lainasi joskin sekin olisi ollut
      väärin, mutta äitisi ei ole lapsesi vaan sinä olet äitisi lapsi.
      Sääli on tässä kohtaa sairautta josta maksat kovimman mahdollisen hinnan.

    • ei ei ei

      Joo, miehen sukulainen kysy lainan takaajaksi, emmin kovasti, mutta onneksi ei kelvattu pienten tulojen vuoksi, vaikka omistamme melkein omakotitalon kokonaan, ei paljoa velkaa....olimme taanneet lapsemme asuntolainaa jonkun verran. No maksumieheksi olisi jouduttu, että kerrankin tuuria. Enkä ala sukulaisten, paitsi omien lasten, takaajaksi ikinä!!

    • Olet.

      Kyllä nämä nykyajan Ihmiset on ittepäisiä. Suomeksi sanottuna kus,päitä.Tommonen raha pitäisi lahjoittaa vanhemmille,ovathan sinut maailmaan saattaneet,ja kasvattaneet.
      "Olenko raukkis vastuunpakoilija "

      • Kyllähän

        ministerien mukaan kaikilla on tuommonen raha joka hetki käytettäväksi...


      • hah1

        "Tommonen raha pitäisi lahjoittaa vanhemmille,ovathan sinut maailmaan saattaneet,ja kasvattaneet."
        Tuo on kaikista vanhin ja typerin peruste. Lapsi ei itse ole pystynyt päättäämään syntymisestään tähän maailmaan vaan se oli 100% vanhempien päätös.


      • hah1 kirjoitti:

        "Tommonen raha pitäisi lahjoittaa vanhemmille,ovathan sinut maailmaan saattaneet,ja kasvattaneet."
        Tuo on kaikista vanhin ja typerin peruste. Lapsi ei itse ole pystynyt päättäämään syntymisestään tähän maailmaan vaan se oli 100% vanhempien päätös.

        Saattaahan se vahinkokin olla!


    • Jämäkkä ote

      Teit aivan oikein,et tarvitse ottaa vastuuta äitisi holtittomasta velanotosta.Äitisi lienee holhouksen tarpeessa,dementikko ,tai holtiton muuten.Sinulta ryhdikäs veto ,kun et alkanut takaajaksi.

    • jlkjlkjslfjlsfjk

      Et ole raukkis tai vastuunpakoilija ja teit oikein :D
      20 000 ei ole mikään pikku summa ja millä äitisi olisi sen maksanut takaisin kun ei ole pystynyt maksamaan niitä kulutusluottojaan muutenkaan.

      Ikävä homma kaikenkaikkiaan ja ehkä olisi ollut paikallaan miettiä äitisi kykyä hoitaa raha-asioitaan.

    • kortti ostokset

      mielestäni sinun pitää nyt odottaa oletko tehnyt oikein....jos äitisi selviää lainasta helposti omin avuin ja on pystynyt keskittämään kaikki velkansa yhteen paikkaan näin menetellessään..niin todellakin olet tehnyt väärin.
      .mutta jos hän ei edelleenkään muuta tapojaan ja tekee katteettomia kortti ostoksia olet toiminut aivan oikein..näin minun arvioni asiasta..

    • Paiska

      Oikein toimit, eihän sun vanhempiesi velkoja ja laskuja ala pitää mennä maksamaan. Hoida oma talous ja sillä siisti. Huikeen kivaa syksyä !

    • pintis1

      Ihmettelen vaan,ett mitenkä vältit luottotietojen menetyksen,jos velat oli jo ulosotossa???????Käsittääkseni,jos ulosotoss,silloin on tuomio ja saman tien rekistereissä

    • ....................

      Tämä on sinun kertomuksesi. Vain osa totuudesta?

      Miten tälle ihmiselle kävi, joka lupasi huolehtia äidistäsi?
      Olisihan sitä lainaa hiljalleenkin voinut maksaa ja siten, että olisit ollut aina selvillä, että maksu menee lainoihin.

      Se, miten äitisi sinua joskus auttoi, vaikkapa kuuntelemalla, taitaa olla sinun mielestäsi eri juttu.

      • Almah

        Auttoiko äiti, mistä sinä tiedät? VAi ootko niin pölö/naivi, että luulet jokaisen vanhemman olevan jälkikasvun "onni ja autuus"? On nääs hitosti huonoja vanhempia, vai oletko ihan provoomassa ny? Toivottavasti, sillä ei KUKAAN saisi olla noin tyhmä.


    • dirli

      Ei pidä lähteä takaamaan. Minäkin ihmettelen isäsi roolia tässä asiassa ja sitä miksi äidillesi edes tuli mieleen että oman lapsen pitäisi taata hänen lainansa.
      Minä olen kahden aikuisen lapsen äiti ja toisin päin voisin kuvitella tuon asian mutta et todellakaan ole mitenkään velvollinen äitiäsi kohtaan.
      Jos ovat välit menneet niin ei ainakaan sinun syytäsi ole. Syyttäköön he itseään. Vanhempien kuuluu tukea lapsiaan kaikin tavoin eikä käyttää hyväkseen.

    • näin miä tekisin

      Luulisi ettei 75-vuotiasta tuollaiset asiat enää stressaa. Elinvuosia on keskimäärin sen verran vähän jäljellä että perintäkirjeet voi laittaa takan sytykkeeksi koska ei niille luottotiedoille enää käyttöä ole. Jos mahdollista, kehota häntä tilaamaan vielä lisää tavaraa mistä vain sattuu irti saamaan ja laskut suoraan uuninpesään.

    • MUMMO AHNE
    • tekisin samoin

      "Mitä mieltä? Olenko raukkis vastuunpakoilija vai teinkö oikein? "

      Miksi kyselet idioottimaisia? Mikä vitun "vastuunpakoilija"?? Mikä velvollisuus sinulla muka on osallistua jonkun rahankäyttötaidottoman pösilön lainantakaajaksi (olkoon vaikka kuin äiskä)? Ja jos tuollaisesta suuttuu niin anna suuttua. Mököttäköön vaikka loppuikänsä. Jokainen vastatkoon itse tekemisistään eikä kenellekään ole velvollisuutta paikkailla toisten mokia.

    • viisasta

      Teit oikein. äitisi on aikuinen ihminen ja vastaa itse laskuistaan.
      Äitisi ajatteli laittaa risaiseksi vanhoilla päivillään, varmaan tietää poistuvansa täältä lähiaikoina...

      teit oikein!

      sisarpuolesi varmaan tulee katumaan tuota vielä.. :D

    • MATEMATIIKAN

      opiskelu luonnistuu hieman ikääntyneemmältäkin kalustolta, elikkäs toimit aivan oikein.
      Siinä vaiheessa kun oman tilin saldo näyttää sellaisia lukemia ettei tuolla 20000:lla ole mitään merkitystä niin tottahan äitimuorin legginssihankinnat voi sponssata.

    • omat rahat

      Teit aivan oikein,sukulaisuus suhde ei saa vaikuttaa omaan päätökseen

    • vanhempi2

      Kyllä se on useimmiten toisin päin. Nuoret ja nuoret aikuiset ne velat tekevät jaa niitä sitten maksellaan vielä eläkkeestäkin jos on menty takaamaan jälkikasvunsa lainoja.

      Hömpsähtänyttä vanhempaa kannattaa pitää muutenkin silmällä, eikä katkoa välejä. Jos näyttää siltä että vanhempi ei kykene enää hoitelemaan raha-asioita, niin siihen pitää puttua muilla keinoilla.

    • 9 + 19

      En itsekään menisi takaamaan kenenkään lainoja, etenkään jos otettu humputtelua varten. Äitisi ostoskäyttäytyminen viittaa siihen, että sinä ne hänen velat joutuisit loppujen lopuksi maksaa. Mielestäni toimit ihan oikein.

    • Mielestäni toimit aivan oikein. Oma äitini on humputellut aivan samaan tyyliin mutta onneksi käteisvaroillaan. Nyt, kun hän ei enää osaa itse huolehtia raha-asioistaan, on hän antanut valtakirjan meille sisaruksille, siis lapsilleen, asioittensa hoitamiseksi. Käytännössä yksi meistä hoitaa asiat, ja jos on jotakin isompaa rahanmenoa, niin siitä hän tiedottaa muille. Vanhempamme asuvat erillään ja isäni on tehnyt ehdollisen valtuutuksen, joka astuu voimaan siinä tapauksessa, että hänen oikeustoimikelpoisuutensa heikkenee. Lastenikaan velkoja en varmaan takaisi, mutta muuten olen valmis auttamaan heitä pienimuotoisesti myös rahallisesti, jos omat varat sen sallivat ja niin, että tuki on tasapuolista jokaiselle.

    • sehenkilö

      Sua on jääny vaivaamaan se asia koska tiedät että äidin lainan takaaminen ois ollu oikein . Mutta hänhän on äitisi ja tiedät millainen hän on. Mielestäni et ole vastuu pakoilija tai raukkis ajattelet asiaa kannaltasi, mikä on toki hyväksyttävää, mutta olisit voinut myöskin keskustella asiasta ja tehdä kantasi selkeäksi ja selittää tilanne kannaltasi. En puolusta tekoasi, mutta ymmärrän sinua.

    • gustavo_1987

      en tiedä itsehän , sinä valintasi teit, mutta tiedä,sitten...

    • Yltakylläisyys

      On todellakin surullisia tarinoita etenkin 90luvun lama ajoilta ku vanhemmat hyvänhyvyyttään menivät takaamaan lainoja lapsilleen mikä mihnkäkin tarkoitukseen. joillekkin yritysvelkoihin,,jne..

      Siinä meni monilta vanhuksilta asunto alta jonka olivat pienistä palkoista aikoinaan säästäneet.

      Ikäihmiset on tottuneet kituuttamaan viimeiseen asti omillaan jopa nälkää nähden, eivätkä yleensä velkoihin haksahda.

      Tosin on tietysti peliriippuvuus ymm.. sairaudet ja nekin monesti sinnittelee seuraavaan eläkkeeseen vaikka nälissään.

      Kyllä tämä on taas niitä kuuluisia "S24-keskustelun avauksia" vailla totuuden häivääkään.

      Tosiasia on että meidän "Kokoomusonnelassa" on jo nyt ja tulee enenevässä määrin olemaan leipäjonossa olevia pieneläkeläisiä, että varakas eliitti, Räty/Stubbi,, ymm.. voivat porskuttaa yltäkylläisyydessä.

    • velkaa vain

      Parempi kun et taannut. Kalliiksi olisi korkojen kanssa. Aitisi maksettava tekemansa velat. En takaisi laheiselleni mitaan lainoja. Jokaisen on itse hoidettava velkansa. Ei ika vaikuta. Niin se on.

    • Lollomies

      Eka luin ton otsikon väärin "Tarkastaisitko vanhempasi purukaluston?"

    • en minäkään takaisi!

      Sinulle" en taannut!" ,en minäkään takaisi, mielestäni naisen joka on kasvattanut lapsensa aikuisiksi pitäisi hallita oma rahankäyttönsäkin eikä elää kuin pellossa.
      Eihän aina voi elää toisten kukkaron mukaan ,pitää pystyä hallitsemaan oma rahankäyttönsäkin ettei elä pelkän velan varassa sillä kun ihmiselle tulee ikää lisää voi pienikin velka ruveta tuntumaan suurelta sillä tulotkin harvoin suurenevat iän myötä.
      Mutta meitä on moneksi, onneksi olet tehnyt oikean ratkaisun .
      Hyvää syksyn jatkoa .

    • Enniina3

      Teit oikein!

    • voi voi sentään

      synnytti sinut tähän maailman etkä voi edes lainaa antaa. voi voi sentään .

    • jjjkjkklkl

      OIKEIN TEIT!
      Kukaan ei saa vaatia ystävyyden tai edes sukulaisuuden varjolla muita vastuuseen veloistaan.

      Jokainen huolehtikoon itse omista rahoistaan ja veloistaan.
      Ainahan sitäpaitsi voi käydä niin, että toinen ei joko kykene tai tahallaan maksa velkojaan pois... Silloin ne menee omasta pussista.

      Samaa mieltä, että jos on paljon ylimääräistä rahaa ja todellakin varaa joutua maksamaan oikeasti itse kokonaan ne velat, niin sitten voi halutessaan takailla, mutta ei muuten. Ja silloinkin vain, jos omasta tahdosta sen haluaa tehdä, eikä muiden manipulaation ja painostuksen takia!

      Itsekkäitä ja kypsymättömiä ovat vanhempasi jolleivät tätä tiedosta! Ties vaikka tosiaan olisivat halunneet ne velat sinun niskaasi kipata, kyllähän sellaisiakin hulttiovanhempia on!

    • lolipop

      Teit aivan oikein. Voisit joutua velanmaksajaksi pitkäksi aikaa jopa vanhempien kuoleman jälkeen ja vielä typerän asian takia. Täytyy tietenkin ottaa huomioon ymmärtääkö äiti mitä tuli tehtyä ja oliko tämä ainut kerta. Silloin voi olla vähän joustavampi mutta ei muiden velkoihin ole kiva sotkeentua.

    • jjjjjjjjjjjjjjjjjj

      Teit aivan oikein! Mietin vain, että kykenevätkö vanhempasi enää huolehtimaan asioistaan, vai olisikohan holhoojan hankinta jo ajankohtaista. Aika oudolta tuollainen käytös vaikuttaa etenkin jos aiemmin ovat hoitaneet asiansa kunnolla.

    • wqewqewqewqewqewq

      Älkää ikinä ottako mitään lainoja muille!!

      Minä olen vasta 24 vuotias ja ulosotossa 30000 euroa, ( kiitos tästä kuuluu maailman paskimille vanhemmille ) jotka ottivat nimissäni vaikka kuinka paljon lainoja ja pikavippejä.

      Olen helvetin katkera vanhemmilleni, nykyään en juuri halua nähdä heitä.

      • Lellu....

        Jos vanhemmat ovat ottaneet sinun nimissä lainoja ja pikavippejä, sinun kannattaa yrittää saada nuo vanhempien maksettavaksi. Vähätuloisena saat apua oikeusaputoimistosta. Varaatko ajan sieltä. Keräät käyntiä varten tiliotteita tai muuta tietoa luotoista. Saat neuvoja sieltä mitä asialle kannattaa tehdä esim rikosilmoitus poliisille.


    • udlmsmn

      Auta muin tavoin, esim. vaikka sanot ettet takaa, niin mieti heidän kanssa yhdessä miten he selviäisivät tilanteesta.

    • Kyllä

      No toimit todellakin oikein! Äidilläsi on shoppailuaddiktio - sairaus kuten muutkin addiktitiot.

    • lellu6

      Hieno juttu ,sinulla oli ihan oikea päätös !
      Jos asiat ovat kuten kerroit se olisi ollut loputon "suo ".

      • ymmärrys käytössä

        Luultavasti tämä sisarpuoli äitisi lainan takaajana maksaa sen 20 t€ lainan aikoinaan pankille ja äitisi jatkaa osamaksuostoksiaan netissä tai muualla.
        Mielestäni teit täysin oikein, kun et ryhtynyt jatkamaan tätä typerää ostos/velkakierrettä.


    • ulriikka24

      Ehdottomasti teit OIKEIN!!! Jos tuon ikäinen ei ole vielä oppinut käyttämään rahaa, ei hän enää opikaan, olisit varmasti joutunut maksumieheksi. Tuollaisessa tapauksessa ei auta muu kuin ajatella järjellä, ei tunteella. Hyvvää Jatkoa!
      terveisin 60-vuotias mummo :-)

    • Ketunleipiä ja käenk

      Velka on veli tehtäessä veljenpoika sitä maksaessa.

    • sattuu sekä että

      Varmasti olet toiminut oikein. Olen kyllä kuullut enemmän kertomuksia siitä, että nuori tai nuori pariskunta tarvitsee vanhempiaan takaajiksi. Entäs jos sinä tarvitset vanhempiasi takaajiksi? Kun vanhemmat kieltäytyvät niin sekin pitää ymmärtää.
      Olen kuullut aikamoisia tosielämän kokemuksia, kun vanhemmat taanneet. On mennyt ok-taloja ja kaikki mitä voi mennä. Ja loppuelämä maksettavaa pienistä eläkkeistä.

    • 2121

      mukava äiti sinulla! itse olen ajatellut tehdä samoin, ja piristää mieltäni soppailemalla. ne kun tuppaavat tavarat ja omaisuus velkojen lisäksi perikunnalle kuitenkin mennä. humputtelu on mukavaa!

    • oikein tehty

      Ei tuollaisia rahoja pitäisi kenenkään kehdata pyytää omilta lapsiltaan tai keltään muultakaan ainakaan shoppailuun. Jos olis joku kallis sairaus tai onnettomuus tai muu tilanne, johon ihminen ei ole voinut itse vaikuttaa, niin silloin olisin itse myötämielisempi auttamaan sen verran kuin on varaa, mutta jonkin turhan shoppailun maksamiseen en lähtisi. Teit oikein, Olet jo saanut osasi rahaongelmista, ja hyvä, että opit läksysi etkä enää takaa tai lainaa kellekään mitään. Omankin kokemuksen mukaan maksamatta jää suurin osa. Vitunmoinen tuuri käy, jos saa rahansa takaisin kokonaan.

    • ei sukuakaan

      Ehdottomasti OIKEIN.Myös toisinpäin ei takauksia omille lapsillekaan.Veli velka otettaessa,veljenpoika maksettaessa.Anna vaan olla huonot välit ja ole itsenäinen.

    • älliä vaativa

      Oletko miettinyt että äitisi tarvitsee lainaa antaakseen sen huonosti toimeen tulevalle sisaruksellesi ja näin pystyy auttamaan tätä ja sinut painaa suohon?

    • Jos maksaminen on epävarmaa ? niin en olen joskus maksanut 100 000 mk

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4456
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1844
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      209
      1369
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1341
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe