Luottokortin yllätys kylkiäisenä tulee rahasto- osakkuus.

Ei halunut rahastoon

Handelsbanken merkkasi minut rahastoasiakkaakseen ilman lupaani tai hyväksyntääni. Handelsbankenin puhelinpalvelun mukaan niin tapahtuu automaattisesti aina kun ottaa Handelsbankenin Mastercardin ja käyttää sitä tietyn summamäärän yli. En ole lukenut kaikkia mahdollisia ehtoja kun aikoinaan vastaanotin Handelsbankenin luottokortin. Koska en halua omistaa minkäänlaisia rahasto- osuuksia, enkä olla tekemisissä sijoittamisen kanssa, tällainen toimintatapa tuntuu oudolta. Handelsbankenin puhelinpalvelun mukaan minun tulee irtisanoa rahasto- osuuteni jossain konttorissa jos en halua olla osallisena rahastossa. En ymmärrä miksi kuluttajana minun pitää ryhtyä toimenpiteisiin jos en ole alunperinkään halunnut osuutta. Kuluttajaa tulisi selvästi informoida luottokortteihin liittyvistä sitoumuksista. Minulle näin ei tehty missään vaiheessa. Kuluttajasuojalain mukaan kuluttajalta ei voi vaatia toimenpiteitä koskien tuotteita tai palveluja joita ei ole erikseen tilannut. Pyydän kilpailu- ja kuluttajavirastoa puuttumaan asiaan.

4

154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukisit_sopimuksen

      "En ole lukenut kaikkia mahdollisia ehtoja kun aikoinaan vastaanotin Handelsbankenin luottokortin."

      Normaalisti sopimukset luetaan ennen allekirjoittamista. Jos ei vaivaudu sopimusta lukemaan, on ihan turha jälkeenpäin valittaa, ettei tiedä sopineensa jostain.

      • esitekin olisi riitt

        Eikä ap ole ilmeisesti jaksanut lukea edes Handelsbanken MasterCardin esitettä, jossa on n. A4-puolikkaan verran tekstiä kortin ominaisuuksista ja sen käytöstä tiiviissä ja helppotajuisessa muodossa, esim. tämä:
        "Kun olet tehnyt ostoksia 2500 eurolla, sinulle avataan 5 euron rahasto-osuus Active 50 -rahastoon. Rahasto-osuus kasvaa aina 5 eurolla, kun 2500 euron ostomäärä on kasassa. Voit seurata rahasto-osuuksien arvonkehitystä verkkopankissa."

        Ja muutenkin. Jos tekee sopimuksia täysin hattu silmillä, turha vetää hernettä nenään.


      • 16+3
        esitekin olisi riitt kirjoitti:

        Eikä ap ole ilmeisesti jaksanut lukea edes Handelsbanken MasterCardin esitettä, jossa on n. A4-puolikkaan verran tekstiä kortin ominaisuuksista ja sen käytöstä tiiviissä ja helppotajuisessa muodossa, esim. tämä:
        "Kun olet tehnyt ostoksia 2500 eurolla, sinulle avataan 5 euron rahasto-osuus Active 50 -rahastoon. Rahasto-osuus kasvaa aina 5 eurolla, kun 2500 euron ostomäärä on kasassa. Voit seurata rahasto-osuuksien arvonkehitystä verkkopankissa."

        Ja muutenkin. Jos tekee sopimuksia täysin hattu silmillä, turha vetää hernettä nenään.

        Tuleeko tuo rahasto-osuus maksutta? Sehän tosin ei ole kuin 0,2 % ostoksien määrästä, joten pankin on täysin mahdollista maksaa se omista MC-provikoista. Jää vieä reilusti pankille tämän jälkeen. Sinänsä inhottavaa tuollainen asiaton koplaaminen.

        Joillakin pankeilla saa jopa 0,5 % kaikista ostoksista hyvitystä ostaessaan kortilla. S-Pankin korteillahan saa vain S-ryhmän ostoksista tuon 0,5 %.


      • ymmärrys?
        16+3 kirjoitti:

        Tuleeko tuo rahasto-osuus maksutta? Sehän tosin ei ole kuin 0,2 % ostoksien määrästä, joten pankin on täysin mahdollista maksaa se omista MC-provikoista. Jää vieä reilusti pankille tämän jälkeen. Sinänsä inhottavaa tuollainen asiaton koplaaminen.

        Joillakin pankeilla saa jopa 0,5 % kaikista ostoksista hyvitystä ostaessaan kortilla. S-Pankin korteillahan saa vain S-ryhmän ostoksista tuon 0,5 %.

        En ymmärrä ap:n riehaantumista enkä edellä esitettyä "inhottavaa koplaamista". Eihän tuo Handelsbankenin MC -ostobonus ole periaatteessa sen ihmeellisempi järjestely kuin esim. S- tai Plussakorttien ostobonukset. Se ero toki on, että bonuksen saa rahasto-osuuksina ostohyvityslappujen sijasta (tai Plussakorteilla taitaa lappujen sijasta olla joku hyvitystilisysteemi, en tiedä, kun sitä korttia minulla ei ole). Ja totta on, että esim. Stockan (Nordean) MasterCardilla 0,5 %:n hyvityksen saa suoraan Stockan kassalla, jos maksaa kortilla.

        Eihän niille rahasto-osuuksille tarvitse koskaan tehdä mitään, jos ei lunastaakaan halua, eikä niiden kertyminen maksa mitään. Antaa olla vaan. Eihän näitä muitakaan lukuisia ostohyvitysjärjestelmiä ole pakko käyttää, vaikka niihin liittyvä kortti olisikin käytössä.

        Ja jos jollakin muulla kortilla uskoo saavansa kokonaisuutena arvioiden paremmat edut, niin siitä vaan vaihtamaan. Mutta silloinkin tietysti kannattaisi lukea ensin ne korttiehdot.

        Siis missä on se kuluttajansuojaongelma, johon pitäisi nyt kilpailu- ja kuluttajavirastokin hälyttää puuttumaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      276
      2974
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1538
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1270
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe