Miksi Raamatussa on kaksi luomiskertomusta.

kui22

Käytetäänkö niitä molempia opetuksissa, tukevatko ne toisiaan? Kysyn kun en tiedä, olen kuullut vain yhtä versiota, pitäisi itse lukea se toinen.

69

682

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjhgtfdre

      Ota huomioon, että ne ovat väärässä järjestyksessä.
      Se ensimmäinen luominen oli toinen luominen
      ja
      se toinen oli ensimmäinen luominen.

      Se ehkä auttaa sinua saamaan vastauksen kysymykseesi. Enempää en nyt uskolla kertoa......

      • kjhgtfdre,

        Olisi mielenkiintoista jos avaisit tätä ajatustasi vähän enemmän.

        Aija-pappi


      • kokemusta on
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        kjhgtfdre,

        Olisi mielenkiintoista jos avaisit tätä ajatustasi vähän enemmän.

        Aija-pappi

        Mielelläni kunhan ootat ainakin yhden viikon, siiten lähden etelään...
        Jos nyt laitan, niin luotsi pitää huolen siitä, että teksti katoaa ja banni tulee, sehän on ainoa keino puolustautua kun ei itse omaa fakta tietoa!


      • kjhgtfdr
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        kjhgtfdre,

        Olisi mielenkiintoista jos avaisit tätä ajatustasi vähän enemmän.

        Aija-pappi

        vastaukseni sinulle otittiin jo pois... valitan...


      • kjhgtfdr kirjoitti:

        vastaukseni sinulle otittiin jo pois... valitan...

        Vai vastaus, nyt teen poikkeuksen ja julkaisen viestisi, joka ei kohdistunut juurikaan Aijalle, vaan meitä luotseja kohtaan.

        Missä kohtaa siis valaiset/ avaat käsitystäsi tuossa viestissä ?

        Taidan tietää kuka olet, onko sinulle vaikea kirjoittaa toisia nokkimatta ?

        Miksi olet aina kaikkien kimpussa " oikeassaolemisesi kanssa ", sinäkö tosiaan tiedät kaiken, paremmin kuin muut ?

        Vastaa nyt.


      • shrink, ei kirj.
        shrink kirjoitti:

        Vai vastaus, nyt teen poikkeuksen ja julkaisen viestisi, joka ei kohdistunut juurikaan Aijalle, vaan meitä luotseja kohtaan.

        Missä kohtaa siis valaiset/ avaat käsitystäsi tuossa viestissä ?

        Taidan tietää kuka olet, onko sinulle vaikea kirjoittaa toisia nokkimatta ?

        Miksi olet aina kaikkien kimpussa " oikeassaolemisesi kanssa ", sinäkö tosiaan tiedät kaiken, paremmin kuin muut ?

        Vastaa nyt.

        " siiten ", " otittiin ", juuri näistä, sekä kirjoitustyylisi paljastaa sinut aina....

        Koemusta on ja kjhgtfdr on sama kirjoittaja....................


      • u2.,mnbv
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        kjhgtfdre,

        Olisi mielenkiintoista jos avaisit tätä ajatustasi vähän enemmän.

        Aija-pappi

        Jo esille laittamistani raamatullisista faktoista ymmärtäväinen tulisi osata tehdä sellaisen johto päätös, että löytää vastauksen... kun ottaa huomioon, että JUMALALLA oli todella vakava syy KATUA ja korjata tilanne UUDELLA... mieti millä!


      • kjhyt6
        shrink kirjoitti:

        Vai vastaus, nyt teen poikkeuksen ja julkaisen viestisi, joka ei kohdistunut juurikaan Aijalle, vaan meitä luotseja kohtaan.

        Missä kohtaa siis valaiset/ avaat käsitystäsi tuossa viestissä ?

        Taidan tietää kuka olet, onko sinulle vaikea kirjoittaa toisia nokkimatta ?

        Miksi olet aina kaikkien kimpussa " oikeassaolemisesi kanssa ", sinäkö tosiaan tiedät kaiken, paremmin kuin muut ?

        Vastaa nyt.

        Valaisukset ei tulekkaan olla minun teksteistä vaan siitä mitä Jumalaja Jeesuksen ihmisille tietoa antanut, tärkeitä Jeesuksen tekoja ja esikuvia, vertauksia jne merkityksiä unohtamatta. En tiedä kuinka paljon olet asioita tutkinut mutta juuri Jeesuksen teot ja verataukset ja esikuvat osoittavat tutkijalle jos ja mikä on väärennös. Jeesuksen antaman tieton mukaan kaiken tulee olla"yhtä" ja sitä ei raamattu väärennettynä ole kuten tiedät.

        Ja mitä tulee nokkimiseen, niin millä nimellä ilmaiset niitä toimia joita evankeliumien puolustajat joutuvat vastaan ottamaan kristityiltä?
        Sellaisia ovat sairaaksi haukkumiset, saatanan palvelijalsi haukkomiset kun Jeesuksen oppeja laittaa kantansa tueksi, murha uhkauksia joita ei luotsit poista vaan antavat roikkua vuorokausia esillä jne jne jne? Kaiken tuon ole osakseni saanut ja poliisi ilmoituksia on jätetty, ILMAN seurauksia ja esim. tappo uhkauksen antanutta kohdellaan paremmin vaikka opettaa rikkomaan Lakeja, ja uskovaiset puolustavat sellaisia luotsin/luotsien tuella. Joten olen ajatellut jatkossa nostaa esiin näitä Lakien vastaisiin rikoksiin suorastaan yllyttävien tekstien kirjoittajia ilmoittaa muualle kuin s24 tai nettipoliisille.

        Minä en omilla opeilla ole "parempi kuin muuta" niin kuin väität vaan kantani tuen Jumalan je Jeesuksen antamiin tietoihin!
        Millä tavalla ne olisivat huonompia kuin esim. paavalilais-luterilaiset tiedot? Kyllä luterilaistenkin tulee olla tietoisia asioistaan mutta monien mielestä rehellisyyttä ei sallita. Minä en vihaa, tuomitse jne uskoja enkä edes uskovaisia koska ymmärrän jatiedän enempi kuin mitä kirjoitan. MUTTA vihaa valehtelimista. Jos häpeää herraansa niin paljon, että pitää Jumalan, Jeesuksen ja Pyhän Hengen Nimeen valehdella, niin se on todella paha asia.

        Ja se mitä kirjoitin Aija-papille olen laittanut hänelle esille kohteet joita hän saa tutkia jos haluaa. Ei ole helppo olla uskontunnustuksen antanut pappislupauksellisuuteen sidottuna joten rehellisesti avomielinen en voinut hänelle olla koska ne bannaukset Jumalan ja Jeesuksen Lain ja oppien valossa on vaikea ilmaista niin, ettei ne olisi ristiriidassa paavalilais-luterilaisuuden oppien kanssa niin teoriassa kuin käytännössä.

        En vastanut ajoissa, joten pyydänteeksi että jouduit odottamaan. Syy siihen on se, että halusin antaa Aija-papille mahdollisuuden antaa vinkin siitä jos hän on ymmärtänyt mitä tarkoitan esille laittamilla teksteillä ja niiden sisällön sanoman ennen kuin jälleen pistät bannauksen päälle.
        Varmaa on, että jos olisin avoimesti ilmaissut asian Aija-papille, niin taas olisi tuomion kelloja soitettu monilta tahoilta vaikka syy ei ole minun vaan siinä, että kun minulle on kymmenien vuosien asioihin tutustuminen raamattuun ja sen teksteihin niin löydän sieltä enemmän Jumalallisuuden Lakia ja oppeja jne kuin mitä uskallan edes kokonaisuudessaan esille laittaa.

        Nyt, jatkossa jatkan tutkimista milloin-mistä-miksi Joh. 3:22 ja Joh.4:2:n tekstiin on raamatussa asetettu Jeesuksenevankeliumiin törkeä ristiriita VAIKKA TOTUUS TULEE ESIIN Joh.13:10, 13:14, 13:15->.
        Tosin, tuo ei ole ainoa raamatun törkeys mutta tuokin haastaa ottamaan selvää asiasta jotta voi varmistua miten asiaan tulee suhtautua keskusteluissa. Varmuus siitä, että on saanut oikean tiedon täydennettynä epäkohtien olemassa olemassa olemisilla. On ihmisiä joille jokainen raamatun sana ja oppi on Jumalan Sanaa ja siitä voi olla eri mieltä kun ei Jeesus Johannekselle antanut kuin yhden opin ja teoillasen omilleen osoitti oikeaksi, niin MIKSI saman opetuslapsen nimissä on samasta asiasta ristiriitainen tieto!?!
        ÄH! Nyt levolle...


      • tulkoon valo
        kokemusta on kirjoitti:

        Mielelläni kunhan ootat ainakin yhden viikon, siiten lähden etelään...
        Jos nyt laitan, niin luotsi pitää huolen siitä, että teksti katoaa ja banni tulee, sehän on ainoa keino puolustautua kun ei itse omaa fakta tietoa!

        Minun Raamatussani ei ole kuin YKSI luomiskertomus !

        Ensimmäinen Mooseksen kirja 1 luku
        1 Alussa Jumala loi taivaan ja maan. 2 Maa oli autio ja tyhjä, pimeys peitti syvyydet, ja Jumalan henki liikkui vetten yllä. 3 Jumala sanoi: "Tulkoon valo!


      • alderbarn2
        tulkoon valo kirjoitti:

        Minun Raamatussani ei ole kuin YKSI luomiskertomus !

        Ensimmäinen Mooseksen kirja 1 luku
        1 Alussa Jumala loi taivaan ja maan. 2 Maa oli autio ja tyhjä, pimeys peitti syvyydet, ja Jumalan henki liikkui vetten yllä. 3 Jumala sanoi: "Tulkoon valo!

        Tulkoon valo|• kirjoitti ettei Hänen raamatussa ole kuin yksi luomiskertomus?? Ihmiset (A E) ainakin tehdään kaksi kertaa, ensin yhessä, ja sitten erikseen, turhaa väittää vastaan, kenenkään. Sitten ensimäisenä päivänä erotettiin yö päivästä? ja vasta 4 päivänä aurinko ja ku, mielenkiintoista, ja ristiriitaista, ja tätähän jatkuu koko oopuksen läpi, Jeesus syntyi neitsyestä?? Mistä Jeesus sai mies ktomosomin? J. Ne j. Ne hohoijjakkaa teitä aivopestyjä.


    • Hyvä kui22,

      Tarkkaa vastausta siihen että miksi ei varmastikaan ole, arvailla voimme.

      Luomiskertomusten tarkoitus ei liene kertoa tiukan tarkasti ja aukottomasti että miten kaikki tapahtui. Ensimmäinen kertomus on seitsenpäiväinen, toisessa tapahtumien järjestys on eri kuin ensimmäisessä ja vaikuttaa että kaikki tapahtuisi yhden päivän aikana.

      Tarkan tieteellisen selvityksen sijasta molemmat kertomukset tuovat esille ihmisen uskoa siihen, että kaiken näkyvän synnyn ja ylläpidon takana on Jumala, Hänen suuruutensa ja Hänen rakkautensa ihmistä kohtaan.

      Aija-pappi

      • kjhgtfdr

        Ota myös huomioon sekin, ettei Aantami ja Eeva välttämättä ole ensimmäiset ihmiset, ehkä olit jo tietoinen siitä.


      • uhygtre4

        En ole löytänyt vastausta siihen, mitä Jumala teki kuudentena päivänä?!

        1:31 Ja Jumala katsoi kaikkea, mitä hän tehnyt oli, ja katso, se oli sangen hyvää. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, kuudes päivä.


      • kuunnelkaa toki

        Tiedän että Aija-pappi ei vastausta tule lukemaan. Kirkon tapa ei ole keskustella vaan huiskia satunnaisia mietelmiä pitkin nettiä.

        Mutta joku muu ehkä hyötyy,

        Juutalainen Rabbi on opettanut tästä asiasta.
        http://www.espoonseurakunnat.fi/web/at-kirkko/podcast/-/asset_publisher/KSUCcbc370sg/content/rabbi-ja-pappi-nakokulmia-luomiskertomukseen/22354;jsessionid=0DCA204E4635CC41CD79D128D72D6853

        kaksi kertomusta joista toinen kertoo

        kaksi eri tapaa nähdä ihminen mikä on ihmisen tarkoitus

        Miten ihminen hallitsee luotoa miten ihmine käyttää luontoa hyväkseen.
        Kaikki mitä luotiin tuotiin Aatamin eteen. Eeva on mukana osana yhteisöä.

        Toinen kertomus kertoo miten Jumala rakentaa ihmisen maasta
        Koko Aatamin elämän aikana hän tutki itseään.
        Ihmisen ja Jumalan suhde. Hänessä on aina osa Jumalaa, koska Jumala loi kuvakseen. Sisäinen keskustelu siitä kuka minut on luonut.


      • ´´¨¨´`''´¨¨´''´´¨''´
        uhygtre4 kirjoitti:

        En ole löytänyt vastausta siihen, mitä Jumala teki kuudentena päivänä?!

        1:31 Ja Jumala katsoi kaikkea, mitä hän tehnyt oli, ja katso, se oli sangen hyvää. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, kuudes päivä.

        Se mitä Jumala teki kuudentena päivänä on se että hän loi ihmisen ja jopa omaksi kuvakseen, kaltaisekseen, ja tämän alku oli ensimmäinen Aadam ja päätös viimeisen Adamin ilmestymien, eli kuudes päviä Jumalan edessä päättyi jo hänessä ristille, vaikka elämmekin evankeliumin tähden vielä maailan tuomion ilmsetymisen viiveessä, eli armon aikaa Jeesuksen Kristuksen tähden.


      • iuytr54
        kuunnelkaa toki kirjoitti:

        Tiedän että Aija-pappi ei vastausta tule lukemaan. Kirkon tapa ei ole keskustella vaan huiskia satunnaisia mietelmiä pitkin nettiä.

        Mutta joku muu ehkä hyötyy,

        Juutalainen Rabbi on opettanut tästä asiasta.
        http://www.espoonseurakunnat.fi/web/at-kirkko/podcast/-/asset_publisher/KSUCcbc370sg/content/rabbi-ja-pappi-nakokulmia-luomiskertomukseen/22354;jsessionid=0DCA204E4635CC41CD79D128D72D6853

        kaksi kertomusta joista toinen kertoo

        kaksi eri tapaa nähdä ihminen mikä on ihmisen tarkoitus

        Miten ihminen hallitsee luotoa miten ihmine käyttää luontoa hyväkseen.
        Kaikki mitä luotiin tuotiin Aatamin eteen. Eeva on mukana osana yhteisöä.

        Toinen kertomus kertoo miten Jumala rakentaa ihmisen maasta
        Koko Aatamin elämän aikana hän tutki itseään.
        Ihmisen ja Jumalan suhde. Hänessä on aina osa Jumalaa, koska Jumala loi kuvakseen. Sisäinen keskustelu siitä kuka minut on luonut.

        Millainen raamattu sinulla on?

        Moos 1:23-31.

        1:23 Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, viides päivä.
        1:24 Ja Jumala sanoi: "Tuottakoon maa elävät olennot, kunkin lajinsa mukaan, karjaeläimet ja matelijat ja metsäeläimet, kunkin lajinsa mukaan." Ja tapahtui niin:
        1:25 Jumala teki metsäeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja karjaeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja kaikki maan matelijat, kunkin lajinsa mukaan. Ja Jumala näki, että se oli hyvä.
        1:26 Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat."
        1:27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.
        1:28 Ja Jumala siunasi heidät, ja Jumala sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi; ja vallitkaa meren kalat ja taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet."
        1:29 Ja Jumala sanoi: "Katso, minä annan teille kaikkinaiset siementä tekevät ruohot, joita kasvaa kaikkialla maan päällä, ja kaikki puut, joissa on siementä tekevä hedelmä; olkoot ne teille ravinnoksi.
        1:30 Ja kaikille metsäeläimille ja kaikille taivaan linnuille ja kaikille, jotka maassa matelevat ja joissa on elävä henki, minä annan kaikkinaiset viheriät ruohot ravinnoksi." Ja tapahtui niin.
        1:31 Ja Jumala katsoi kaikkea, mitä hän tehnyt oli, ja katso, se oli sangen hyvää. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, kuudes päivä.


      • kuunnelkaa toki kirjoitti:

        Tiedän että Aija-pappi ei vastausta tule lukemaan. Kirkon tapa ei ole keskustella vaan huiskia satunnaisia mietelmiä pitkin nettiä.

        Mutta joku muu ehkä hyötyy,

        Juutalainen Rabbi on opettanut tästä asiasta.
        http://www.espoonseurakunnat.fi/web/at-kirkko/podcast/-/asset_publisher/KSUCcbc370sg/content/rabbi-ja-pappi-nakokulmia-luomiskertomukseen/22354;jsessionid=0DCA204E4635CC41CD79D128D72D6853

        kaksi kertomusta joista toinen kertoo

        kaksi eri tapaa nähdä ihminen mikä on ihmisen tarkoitus

        Miten ihminen hallitsee luotoa miten ihmine käyttää luontoa hyväkseen.
        Kaikki mitä luotiin tuotiin Aatamin eteen. Eeva on mukana osana yhteisöä.

        Toinen kertomus kertoo miten Jumala rakentaa ihmisen maasta
        Koko Aatamin elämän aikana hän tutki itseään.
        Ihmisen ja Jumalan suhde. Hänessä on aina osa Jumalaa, koska Jumala loi kuvakseen. Sisäinen keskustelu siitä kuka minut on luonut.

        kuunnelkaa toki,

        Kiitos linkistä! Samantapaista ajatusta itse tuossa hapuilin. Ettei ole kysymys tarkoista faktoista vaan ihmisen kokemuksesta, Jumala-suhteesta yms. Mutta mielenkiintoista tuossa nimenomaan tuo "mikä on ihmisen tarkoitus". Sitä me kai jollain tavalla koko elämämme mietimme: mikä on minun tarkoitukseni, miksi olen olemassa jne.

        Aija-pappi


      • dikduk

        Monia Genesiksen kertomuksia on keskenään eroavina duplikkaatteina tai jopa triplikaatteina . Nuo kirjoituksethan ovat eri lähteistä ja useat versiot ovat ilmeisesti mukana koska kullakin oli tietty tunnettuus ja "kannattajakunta", joten mitään ei voitu/haluttu jättää pois redaktorien toimesta
        Vt:ssä on myös kaananiilaisluomiskertomus merihirvöineen ja muineen, mutta se on hajallaan Jobissa psalmeissa , ei yhtenä kokonaisuutena.

        Kahta erilaista luomiskertomusta, joissa on eri aikajärjestyskin, on mahdoton "uskonnollisesti" synkronisoida, vain kirjoitusten syntyhistoria selittää syyn niille.


      • vai mitä?
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        kuunnelkaa toki,

        Kiitos linkistä! Samantapaista ajatusta itse tuossa hapuilin. Ettei ole kysymys tarkoista faktoista vaan ihmisen kokemuksesta, Jumala-suhteesta yms. Mutta mielenkiintoista tuossa nimenomaan tuo "mikä on ihmisen tarkoitus". Sitä me kai jollain tavalla koko elämämme mietimme: mikä on minun tarkoitukseni, miksi olen olemassa jne.

        Aija-pappi

        " Ettei ole kysymys tarkoista faktoista vaan ihmisen kokemuksesta "

        Eli luomiskertomus ei mielestäsi ole FAKTA ! Sitäkö yrität sanoa Aija PAPPI ?


    • kui22

      "Ensimmäinen kertomus on seitsenpäiväinen"

      Tämän version olen aina kuullut. Siis toista ei käytetä, miksi?

      • lkjhugy

        Sitä toista ei käytetä kun se ei sovi paavalilais-luterilaisuuden oppehin; esimerkiksi homouden suhteen.
        *lisääntykää ja...."


      • hbgvfd
        lkjhugy kirjoitti:

        Sitä toista ei käytetä kun se ei sovi paavalilais-luterilaisuuden oppehin; esimerkiksi homouden suhteen.
        *lisääntykää ja...."

        1.Mooseksen kirja:
        1:27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi
        1:28 Ja Jumala siunasi heidät, ja Jumala sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi; ja vallitkaa meren kalat ja taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet."

        Tuo Jumalan tahdo, käsky, ei anna tilaa homoudelle.

        Mutta

        Tässä oli tilaa irstaudelle ja siitä Jumala vihastui...:
        6:4 Siihen aikaan eli maan päällä jättiläisiä, ja myöhemminkin, kun Jumalan pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia; nämä olivat noita muinaisajan kuuluisia sankareita.
        6:5 Mutta kun Herra näki, että ihmisten pahuus oli suuri maan päällä ja että kaikki heidän sydämensä aivoitukset ja ajatukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat,
        6:6 niin Herra katui tehneensä ihmiset maan päälle, ja hän tuli murheelliseksi sydämessänsä.
        6:7 Ja Herra sanoi: "Minä hävitän maan päältä ihmiset, jotka minä loin, sekä ihmiset että karjan, matelijat ja taivaan linnut; sillä minä kadun ne tehneeni."


    • ´¨¨´´'´`''¨´''¨¨´'¨´

      Raamattu alkaa "luomiskertomuksella", joka koostuun Jumalan luomistekojen kuvauksesta, siis siten että: Jumalan itse on kaiken subjekti ja predikaatti, - ja saattaa kaiken valmiiksi. Kuusi työpäivään muodostaa siis Jumalan tekojen kuvauksen, ja seitsemäs päivä seuraa kaken valmiiksi saamista, eli Jumalan asettumista kaisen luomistyönsä päätettyään pyhistettyyn lepoonsa. Tämä on yhteinäinen seitsemän päivän kokonaisuus 1 Moos.1:1-2:3:een asti.

      Tätä Jumalan suurien tekojen kuvausta seuraa toinen KERTOMUS alkaen 1 Moos.2:4:stä, kertoen ajasta joilloin Herra Jumala eli YHWH Elohim VIELÄ TEKI TÖITÄ, ja tarkasti sanoen kun hän aloitti ihmisen luomisen, maan tomusta - saattaakseen hänet lopultakin valmiina - omana kuvanaan valmiiksi saatuna myös lepoon kanssaan: Hebr.3:7-4:11; 1 Moos.1:26.

      Jumala erottaa siis ihmisen luomisen päivän, eli kuudennnen työpäivänsä aikaiset tapahtumat suvereenin suurten luomistekojensa kuvauksesta. Hän omistaa kuudennen päivän aikaisille tapahtumille oman kertomuksen, joka on ikäänkuin palaamista takaisin, - niihin tapahtumiin jotka tapahtuivat kuudennen päivän aikana ennenkuin kaikki: "taivas ja maa olivat tulleet valmiiksi kaikkine joukkoinensa". Jumala omista Ensimmäistä Ihmistä = 1. Aadamia kohdaneille tapahtumille oman kertomuskensa joka ei ole mikään "toinen luomiskertomus" vaan seikkaperäinen kuvaus mitä tapahtui kuin Jumala loi ihmistä ennen ihmsen valmiiksi saamista, joka toteutetui vasta viimeisen Aadamin kautta: eli Jeesuksen Kristuksen kautta, "joka saatoi paljon lapsia kirkkauteen" : Hebr.2:10. - ja tämä toteutui siis tämän "Viimeisen Aadamin kautta": 1 Kor.15:45-49.

    • ´´'¨¨´¨''¨´´¨´´

      Jumala omistaa kuudetta päivävää kuvatessaan tällä "viimeiselle työpäivälleen oman kertomuksen", ja tämä päivä ei ole meille 1 Aadamin kuvuudessa eläville vielä päättynyt, vaikka Jumala on jo saanut kerran kaiden valmiiksi - Kristuksessa ja lepää jo seitsemännessä päivässä, kutsuen mietiäkin tästä jo valmistetusta "suuresta sapatista" osallisiksi: Hebr.3:7-4:11.

    • ´''¨¨´'´'`''¨´´¨*'ä´

      Tämä näkemys jonka "Balttis" tuo esiin on aivan eri luokkaa kuin, tämän rabbi Livsonin esittämä näkemys, joka on myös Hebrealaiskirjoittajan esittämän luomiskäsityksen vastainen virhepäätelmineen, ja siksi sekä Hebrealaiskirjeen kirjoittaja, että Balttis opettavat Jumalan suurien luomispävien olevan hyvin pitkiä "syklejä", joista viimisin kataa koko ihmisen luomisen päivän, joka sekin on vielä "lienaarisena päivänä" vielä kesken, ja sapatti, Jumala lepo "suuri ja meille vasta tuleva sapatti", koko maailmankakkeuden perustana ja vasta meille siis tuleva, vaikka Jumala "Sapatin Herrana" jo siinä päivässä lepääkin, - yhdesse niiden kanssa jotka olvat löytäneen levon teostansa, niinkuin Jumalakin omista teoistansa: JEESUKSESS KRISTUKSESSA. Siitä puhuu tuo Hebr.3:7-4:11.

      Tätä lepoa eivät israelilaiset aikanaan löytäneet, ja siksi Psalmi 95,

    • ´'''¨¨´'¨¨'´'`''´`''

      "Aadamin päivä" = kuudes luomispäviä, - joka on vielä ajallisesti hiukan kesken: 1 Moos.2:17; kunnes koko Aadam eli ihmiskunta on kuollut näkyvästikin, kuten sen viimeinen jäsen "Viimeinen Aadam", joka kuoli jo ristillä, pois tästä maailmanajasta, "kuudennesta pävästä" jota me vielä ikääkuin elämme lihassamme Aadamin kuvina. Seitäsemä päivä "Sapatin Herran, eli Ihmisen Pojan päivä - alkoi kun hän siirtyi lepoonsa ristilä, kuollessaan pois tästä maailmasta, sanoen kaikista Pyhän Jumalan vaatimuksista, suhteessa ihmiseen ja suureen sapattiin valmistautumiseen: "Se on täytetty" Joh.19:30; ja: "Te olette täydelliset hänessä", saptin Herrassa ja hänen valmistamansa levon kautta, pääsette tekin Jumalan lepoon: Kol.2:9,10; ja siksi hän sanoi kaikille TIENÄ LEPOON: "Nouskaa lähtekäämme täältä." : Joh.14:31. Hän vei miedät itseensä kätettynä "valmistettuna" Hänen lepoonsa, ja ylösnousemiseen kuolleista, eli "toiseen luomakuntaan": joka on valmis Hänessä: Kol.3:1-4.

    • Zeen

      Yksinkertaisin selitys, miksi Raamatussa on kaksi luomiskertomusta...

      Mooseksen kirjat on koottu eri lähteistä. Luomiskertomuksesta on ollut kaksi eri versiota, jotka on jälkikäteen nivottu näennäisesti yhtenäiseksi kertomukseksi. Tämä selittää samalla myös, miksi Jumalan nimi on toisaalla Elohim ja toisaalla Yahweh. Kaksi eri versiota, kaksi eri tekijää. Mooseksen kirjojen kohdalla kokonaisuudessaan tekijöitä on ilmeisesti ollut neljä, plus editoija, joka pisti palaset yhteen. Verkosta saat lisää tietoa, jos jaksat kaivaa...

      • symboliikkaa

        Joo, noin olen nähnyt eksegeettien asiaa selittävän.
        Noita luomiskertomuksia tuskin on tarkoitettu otettaviksi kirjaimellisesti. Juutalaisetkaan eivät kuulemma tulkinneet niitä kirjaimellisesti vaan symbolisesti, eikä Raamattua muutenkaan ole tulkittu kirjaimellisesti kuin vasta jostain 1600- tai 1700-luvulta lähtien. Valistusaika toi silloin kehiin "rationaalisen ajattelun", ja uskonkin piti perustua "faktoihin".


    • ''´´´¨´`'¨¨´'''´¨¨´

      Raamatussa ei ole suinkaan kuin yksi luomiskertomus, ja sitä seuraavan kertomus, alkaen 1 Moos.2:4:stä on palaamista tarkastelemaan asiota jotka tapahtuivat kuudennen päivä aikana, kun JHWH Elohim, eli Herra Jumala teki "maan tomusta ihmistä" eli kertomusta kuudennen päivä alusta, aikaan jota me nyt pian päättyvänä "lienaarisena" Aadamin pävivänä: 1 Moos.2:17; lumisesta alkaen hänen kuolemaansa asti "Viimeisessä Aadamissa", eli Kristuksessa me vielä elämme. Meille seitsemäs päivä on vasta tuleva, vaikka Jumala onkin jo tuon levon saavuttanut.

      5 Moos.6:4; Julistaa ettei ole mitään "monia Jumalia", vaikka "Elohim" onkin monikkomuoto sanasta "Eloah", ja siinä julistetaan nimeomaan että: Elohim on "yksi = merkityksessä echad, eli Elohim on yksi JHWH:ssa, eli Herrassa.

    • ´´¨''¨´'`'´¨¨´'''´¨'

      "Seitsemä Jumalan suurta päivää" sisältävät koko näkyvän että: näkymättömän eli toista luomakuntaakin olevan universumin, "kaikkine joukkoinensa valmiiksi tulleena". Luomiskertomus koostuu kuudesta "syklisestä jaksosta" eli pitkistä luomispäivistä, jotka eivät el meidän vuorokausiamme, joiden aikana Jumala luo kaikki, saaden lopulta kaiken valmiiksi, asettuen sen jälkeen näistä toiminnallisista jaksoita "työpävistään" erotettuun pyhitettyyn päivään, eli lepoonsa, joka on keskeytymätöntä lepoa ja koko maaimakaikkeuden perustila "Jumalassa" = "Minä Olen" = JHWH. Me elämme vielä "keskeneräisyydessä" jossa kaikki näyttää olevan kesken, - vaikka Jumala jo samaan aikaan kun ikäänkuin näyttää vielä työkentelevä, on jo levon saavuttanut, Kristuksessa ja Krisutksensa kautta, joka on meillekin tulevan päivän eli meillekin tulevan Sapatin Herra. Sapatti on Ihmisen Pojan päivä, jossa kaikki ilmestyy valmiiksi saatettuna.

    • Usko tai Älä

      Livsonin höpinät olivat sanasta irroitettua "juutalaista viisautta" - eli sanasta vieraantunutta sitä mielen kirmuroiden ja omien järjen päätelmien avulla selittelevää tyhjänpäivästä ja sanalle vierasta traditiota.

    • Höpinää ja löpinää

      Tämän linkin tilaisuuden tarkoitus oli vain osoittaa "ekumeniaa", Suomen juutalaisten ja lutterilaisen kirkon välillä, eikä mitään muuta.

    • -13-

      Raamatussa näyttää esiintyvän kaksivaiheinen luomiskertomus koskien niin aineellisen maailman, kuin myös ihmisen luomista.

      Kun Raamatun kertoman mukaan ALUSSA Jumala loi taivaan ja maan, niin Raamatusta ei selviä kuinka pitkä tuo ajanjakso oli mitattuna ihmisen luomalla aikakäsitteellä Varsinaiset luomispäiväthän Jumala aloitti vasta tuon epämääräisajanjaksoalun jälkeen.
      Raamatun mukaan Jumala loi ihmisen maan tomusta jo siinä vaiheessa, kun maasta noussut sumu kasteli ilman kasvillisuutta olevaa maan pintaa.
      Kun Jumala toisena luomispäivänä määritteli maalle ja vedelle omat paikkansa planeetallamme, niin ihmisen luominen näyttää tapahtuneen jo toisen "luomispäivän" alkuvaiheessa.
      Raamatun viidentenä päivänä Jumala loi maasta maapallollemme kaikki elåvät olennot lajinsa mukaan, jotka Hänen luomansa ihminen nimesi.lajeittain.
      Vasta tuon nimeämisen jälkeen Jumala rakensi, vaivuttamalla hänet raskaaseen uneen, ensimmäiselle ihmiselle Aadamille avun, Eevan, hänen kylkiluustaan, joka tapahtuma luomistapahtuma"päivä"jaksotettuna sijoittuisi vasta viidennen "luomispäivän" loppujaksolle.

      Kun Jumala kielsi jo Aadamia, etä hän ei saa syödä hyvän ja pahantiedon puusta ja kun kumpikin sen hedelmiä myöhemmin söi, niin Jumala karkoitti Aadamin ja Eevan Paratiisista opettelemaan tälle planeetalle karkoittamansa "saatanan" avulla syyn ja seurauksen lakia suhteessa hyvän ja pahan tekemiseen.

      Kun Raamatussa Adamin eliniäksi mainitaan 930 vuotta, niin siihen ein ole laskettu paratiisissaoloaikaa, vaan elinikä aletaan laskea Paratiisista karkoittamisesta lähtien.

      Mitä Raamatun luomiskertomukseen tulee, niin se näyttää sisältävän monikerroksista symboliikkaa, jotka aikaisemmat symboliikka-ajanjaksot/-tapahtumat näyttävät olevan ihmisjärjen ulottumattomissa, mutta ei syy- ja seurauslain avautumattomissa alkaen Aadamiin ja Eevan Paratiisista karkoittamisesta koskien myöhempinä aikoina Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin jälkeläsiä, joitden jälkeläisten kohtaloa Jumalan profeetoilleen antamien ennustuksien täyttymisestä osa odottaa vielä aikaansa mukaanlukien myös muiden kansojen kohtalot planeetallamme.

      Mitä tulee planeetallamme olevaan elämän syntymiseen, niin tieteentekijöttemme mukaan kaiken elämän, eli kasvi- ja eläinkunnan synnyttäjänä toimivat ensin taivaan kivet pommittaessaan planeettaamme purkamalla mukanaan tuoman veden alkumereksi, jossa alkumeressä taivaan kivien tuoma mikrobi sittemmin toimi esi-isänä lajiutumalla ensin alkumeren kasvi- ja eläinkunniksi, jotka taas tahollaan lajiutuivat maalle kömpiessään noin 500 miljoonaa vuotta sitten maaperän kasvi- ja eläinkunniksi.

      Elämän synnystä planeetallamme on kaksi kertomusta, tieteentekijöittemme alkumikrobi ja Jumalan luoma luonnon yhdessä toimiva kokonaisuus, jonka toimintaan profeettojen mukaan ihminen puuttuu lopun aikoina saastuttamalla, eli tieteen hedelmiä avukseen käyttäen. Elämme nyt tuota aikaa jopa tieteentekijöiden mukaan.

      • lkuhyt

        Ei se ollut silleen "kaksi vaiheinen" että Jumala jatkoi siitä mihin oli jäänyt vaan kun Jumala KATUI mitä oli luonut, niin Jumala pyrki korjaamaan puutteellisuuden.
        Usein olen monien kanssakeskustellut siitä, että "oliko Jumala epätäydellinen" kun luominen piti uusia tietyiltä osiltaan ennenkuin Jumala oli tyytyväinen. Sen saatte itse miettiä miksi luominen piti uusia.


    • ´´''`'`¨¨´'''´´¨´''

      Raamattu ei sisällä kahta erilistä kertomusta, vaan seitemän luomispäivää, joista viimeinen on päättymätön päivä, eli ei siis kuten "työpäivät" syklinen jakso, vaan päättymätän aina oleva - lepo Jumalassa. 1 Moos.2:4:stä alkava KERTOMUS on palaamista yksityiskohtaisesti kuvaamaan "Aadamin päivää" eli kuvaa kuudetta luomispäivä, kun Herra Jumala vielä työkenteli, ennen lepoon asettumistaan eli "kun JYWH Elohim "teki ihmisen", --> lupulta omaksi kuvakseen "Viimeisen Aadmin kautta": 1 Kor.15:45-49. Tämä kerotumus sisältää myös kertomukset lankeemuksesta ja Jumalan vastustajan, eli "saata-nan" toimista, sekä sen miten Ihmisen Poika, "Toinen salattu ihminen taivaasta", enallisti kaiken ja teki tyjjäksi perke-leen teot.

      • 45tgbhn

        Moos.1:
        1:23 Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, viides päivä.
        1:24 Ja Jumala sanoi: "Tuottakoon maa elävät olennot, kunkin lajinsa mukaan, karjaeläimet ja matelijat ja metsäeläimet, kunkin lajinsa mukaan." Ja tapahtui niin:
        1:25 Jumala teki metsäeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja karjaeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja kaikki maan matelijat, kunkin lajinsa mukaan. Ja Jumala näki, että se oli hyvä.
        1:26 Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat."
        1:27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.
        1:28 Ja Jumala siunasi heidät, ja Jumala sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi; ja vallitkaa meren kalat ja taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet."

        MITÄ JUMALATEKI KUUDENTENA PÄIVÄNÄ?


      • ´¨¨´'¨´'''´'`'´´`'¨´
        45tgbhn kirjoitti:

        Moos.1:
        1:23 Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, viides päivä.
        1:24 Ja Jumala sanoi: "Tuottakoon maa elävät olennot, kunkin lajinsa mukaan, karjaeläimet ja matelijat ja metsäeläimet, kunkin lajinsa mukaan." Ja tapahtui niin:
        1:25 Jumala teki metsäeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja karjaeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja kaikki maan matelijat, kunkin lajinsa mukaan. Ja Jumala näki, että se oli hyvä.
        1:26 Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat."
        1:27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.
        1:28 Ja Jumala siunasi heidät, ja Jumala sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi; ja vallitkaa meren kalat ja taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet."

        MITÄ JUMALATEKI KUUDENTENA PÄIVÄNÄ?

        Loi ihmisen ja juuri se päivä on meneillään, eli kuudes päivä, ja vaikka Jumala on jo saanut kaiken valmiiksi, eli "taivaan ja maan kaikkinen joukkoineen", me emme ole vielä tuota hetkeä saavuttaneet, vaan elämme vasta ulkonaisesti kuudetta luomispäivää joka sekin on vielä kesken, kun ympärillmme katselemme, --> mutta kun katsomma Jeesuksen Krisukseen voimme nähdä "Hänessä" = "Sapatin Herrassa" - kaikki saatettuna valmiiksi lepoa varten, eli Ihmisen Pojan päivän, eli seitsemännen päivän ilmestymistä varten.


      • kjhgytf
        ´¨¨´'¨´'''´'`'´´`'¨´ kirjoitti:

        Loi ihmisen ja juuri se päivä on meneillään, eli kuudes päivä, ja vaikka Jumala on jo saanut kaiken valmiiksi, eli "taivaan ja maan kaikkinen joukkoineen", me emme ole vielä tuota hetkeä saavuttaneet, vaan elämme vasta ulkonaisesti kuudetta luomispäivää joka sekin on vielä kesken, kun ympärillmme katselemme, --> mutta kun katsomma Jeesuksen Krisukseen voimme nähdä "Hänessä" = "Sapatin Herrassa" - kaikki saatettuna valmiiksi lepoa varten, eli Ihmisen Pojan päivän, eli seitsemännen päivän ilmestymistä varten.

        siis ihminen luotiin 5:nä päivänä ensimmäinen luomis kertomuksen mukaan ja Jumala katui sitä....

        6:5 Mutta kun Herra näki, että ihmisten pahuus oli suuri maan päällä ja että kaikki heidän sydämensä aivoitukset ja ajatukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat,
        6:6 niin Herra katui tehneensä ihmiset maan päälle, ja hän tuli murheelliseksi sydämessänsä.
        6:7 Ja Herra sanoi: "Minä hävitän maan päältä ihmiset, jotka minä loin, sekä ihmiset että karjan, matelijat ja taivaan linnut; sillä minä kadun ne tehneeni."

        Miettimistä monille auheuttaa se, että hekin, joiden luomista Jumala katui, saivat jäädä niiden vaivaksi, harmiksi, turmelejoiksi jne joihin Jumala oli tyytyväinen.
        Toden näköisesti Jeesus lähetettiin niitä Jumalalle vasten mielisiä opettamaan Jumalalle mieluisiksi...
        Seuraukset ja tämänkin aikakauden tiedot osoittavat epäonnistumista....


      • kjhgytfr

        Jaa, vai oli seluterikin luomassa maailmaa Jumalan kanssa! Pitääkö sitä juoppoa munkkia aina mainostaa vaikka hän on suomalaisuudenkin turmelija opeillaan?


    • Näköalaa

      "Alussa, esikoissa", Elohim loi taivaan ja maan"

    • kjhgytfrde

      Luomis kertomukset ovat raamatussa väärässä järjestyksessä. Syytä en kerro sillä luotsi ei siitä tykkää...

      Tämä on oikeasti ensimmäinen luomiskertomus JOSSA JUMALA KATUI aikaan saannostaa mutta ei kerro miksi.
      HUOMATAKAA, "Jumalan Pojat, Jeesuksen veljiäkö, Eikö Aatami ja Eeva olleetkaan ensimmäiset ihmiset! jne:
      1.Mooseksen kirja:
      6:1 Kun ihmiset alkoivat lisääntyä maan päällä ja heille syntyi tyttäriä,
      6:2 huomasivat Jumalan pojat ihmisten tyttäret ihaniksi ja ottivat vaimoikseen kaikki, jotka he parhaiksi katsoivat.
      6:3 Silloin Herra sanoi: "Minun henkeni ei ole vallitseva ihmisessä iankaikkisesti, koska hän on liha. Niin olkoon hänen aikansa sata kaksikymmentä vuotta."
      6:4 Siihen aikaan eli maan päällä jättiläisiä, ja myöhemminkin, kun Jumalan pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia; nämä olivat noita muinaisajan kuuluisia sankareita.
      6:5 Mutta kun Herra näki, että ihmisten pahuus oli suuri maan päällä ja että kaikki heidän sydämensä aivoitukset ja ajatukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat,
      6:6 niin Herra katui tehneensä ihmiset maan päälle, ja hän tuli murheelliseksi sydämessänsä.
      6:7 Ja Herra sanoi: "Minä hävitän maan päältä ihmiset, jotka minä loin, sekä ihmiset että karjan, matelijat ja taivaan linnut; sillä minä kadun ne tehneeni."


      TÄMÄ ON TOINEN LUOMISKERTOMUS JA TÄHÄN JUMALA OLI TYYTYVÄINEN.
      1.Mooseksen kirja:
      1:27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi
      1:28 Ja Jumala siunasi heidät, ja Jumala sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi; ja vallitkaa meren kalat ja taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet."

      Mitä ja miksi Jumala katui, on ilmeisesti uskovaisille salaisuus; niinkuin sekin miksi toinen luominen oli tarpeen....

    • ??+?

      Missä se toinen kertomus on , vain onko sinulla JEHOVANTODISTAJIEN
      harhaoppikirja ?

      • lkjhytr

        Tuossahan ne molemmat ovat!


    • ´¨¨¨`¨´´¨´´¨¨´´´¨`´¨

      Tulkintaa kahdesta luomiskertomuksesta ei tue mikään, vaan sellainen virhetulkinta syntyy, vain kun ihmiset "tulkitsevat" asiota omin järjen päätelmineen, pitäytymättä tarkasti Raamatun tekstien merkityksissä. Siksi monien ihmisen, kuten tämän "ylirabbinkin" ymmärrys sepustelee omiaan.

      Lisäksi on sanottava ettei tämä "rabbin" tulkinta edusta kuin yhtä tuhansista juutalaisen tradition näkemyksistä, joka nimenomaan perustuu tuhansien rabbien jäjen päätelmiin, ja hengettömiin jaarituksiin, eli Raamatulle vieraisiin "ihmiskäskyihin", "vanhinten perinnäissääntöihin" ja niiden tulkitijen tulkintoihin.

      Samoin kun luterilaisuudessa tunnustuskirjat sivuuttavat Raamatun sanoman, myös treditionaalisessa juutalasuudessa, jota tämä rabbi Livsonkin edustaa, "talmudistinen traditio" korvaa käytännössä sen mitä Tanakh´iin eli "Tooraan ja profeettoihin" on todellisesti kirjoitettu. Talmudismi on uususkonto joka syntyi Baabelissa, siis samassa paikassa kuin monet yleisen maailmankirkonkin opeista ovat syntyneet, sillä eihän Raamattu kuvaisi muuten kirkkoja "suurena verisenä porttonakaan" - niin osuvin kielikuvin.

    • ´'´¨´'`'´¨¨´''¨´'¨´´

      Livson tekee saman virheen "tulkinnassaan" luomiskertomuksesta, kun yleensäkin ihmiset tekevät, rientäessään sanan ohi pitäen 1 Moos.2:4:stä alkavaa kertomusta "toisena luomiskertomuksena", huomioimatta tämän jakeen sisältöä, joka ohjaa lukijan täkaisin aikaan:

      >> Tämä on KERTOMUS taivaan ja maan synnystä, kun ne luotiin. SIISHEN AIKAAN KUN TEKI MAAN JA TAIVAAN....SILLOIN KUN HERRA JUMALA TEKI MAAN TOMUSTA IHMISEN... tämä kertomus kuvaa kuudennen päivän aikaisia tapahtumia, eikä siis suinkaan luomisen jälkeistä aikaa, tai Jumalan lepoon asettumisen jälkeistä aikaa, kuten monet täysin tekstille vieraalla tavalla harhaanjohtavasti erehtyvät luulemaan. Koko Raamattu puhuu: siis alkaen: 1 Moos.2:stä - siitä mitä tapahtuu kuudennen luomispäivän aikana, ennenkuin Herran Jumala on saanut kaiksen valmiiksi, ja myös ihmisen omana kuvanaan - asttuen lepoonsa, jota Raamattu ei sano hänen koskaan keskeyttäneen.

      Kuusi luomispäivää ovat syklisiä jaksoja jotka ikäänkuin "päättyvät", mutta seitsemäs päivä - jossa Jumala jo lepää, meidän aisteiltamme salatulla tavalla, - samaan aikaan kuin hän vielä ympärillämme "tässä kuudennessa luomispäivässään työsenteleekin" - eli elämme "katoavassa aikaviiveessä", verrattuna siihen todellisuuteen missä Jumala jo elää, ajan ulkopuolella päättymättämässä levossaan seitemännessä päivässä joka on meille vasta tuleva: Hebr.4:9.

      • nitshevo

        balttis!

        Kun sanotaan ensin, että Jahve otti maan tomun ja teki SIITÄ ihmisen- mieheksi ja naiseksi - ja katso!, se oli hyvää" ja toisessa, miten sama Jahve, miltei vastentrahtoisesti teki Aatamin OSASTA Eevan, niin onhan siinä ristiriitaa!
        Jossakin juutalaisten traditiossa kulkee kertomus Aatamin ensimmäisestä vaimosta, ensin luodusta Lilithistä, joka oli uppuiniskainen miestään kohtaan ja muuttui syöjättäreksi, öiseksi velhoksi, joika VT.ssä mainitaan,
        Muutenkin luomiskertomuksessa on hämärää : kun kaiken sanotaan luodun Kristuksessa, niin onko koko kertomussarja juutalainen trikki kammeta huomio toisaalle?
        Samoin dilemma naisen asrmasta, joka alistetaan miehelle, --ehkä Lilith on mörkönä muistissa!-- mutta jonka siemen kuitenkin murskaa käärmeen, Ja lopulta Aatu joutui kokonaan syrjään!


      • ´´¨´'`'´'¨¨´'¨´
        nitshevo kirjoitti:

        balttis!

        Kun sanotaan ensin, että Jahve otti maan tomun ja teki SIITÄ ihmisen- mieheksi ja naiseksi - ja katso!, se oli hyvää" ja toisessa, miten sama Jahve, miltei vastentrahtoisesti teki Aatamin OSASTA Eevan, niin onhan siinä ristiriitaa!
        Jossakin juutalaisten traditiossa kulkee kertomus Aatamin ensimmäisestä vaimosta, ensin luodusta Lilithistä, joka oli uppuiniskainen miestään kohtaan ja muuttui syöjättäreksi, öiseksi velhoksi, joika VT.ssä mainitaan,
        Muutenkin luomiskertomuksessa on hämärää : kun kaiken sanotaan luodun Kristuksessa, niin onko koko kertomussarja juutalainen trikki kammeta huomio toisaalle?
        Samoin dilemma naisen asrmasta, joka alistetaan miehelle, --ehkä Lilith on mörkönä muistissa!-- mutta jonka siemen kuitenkin murskaa käärmeen, Ja lopulta Aatu joutui kokonaan syrjään!

        Olisi kohtuullista juutalaisten antaa itse vastata kysymyseesi, mutta kun nyt kysyt totean vain suuntia antavasti:

        Juutalainen "traditio"eli "talmudismi", se johon Livsonkin yleistäen esityksessään viittasi on "täynnä Baabelin viisautta" eli Raamatun vihaamaan "idän menoa", joka on uskottomuutta Totista YHWH:ta ja hänen herrauttaan vastaan. Juutalainen traditio on vähän samanlaista ihmisten "satuilua" kuin "tuhannen ja yhdenyön sadutkin", ja se on syntynyt täysin Tankhille` eli Vahalle testaenteille vieraista, ja kirjoituksille tuntemattomista tuhansien rabbien selityksistä, ja niiden selitysten selityksistä. Mitään "Lilithiä" ei siis ole edes aidoista Jumalan Hengen synnyttämistä "pyhistä kirjoituksista" osoitettavissa, ja "talmudismi" on etääntynyt lähes yhtä pitkälle "Toorasta ja profeetoista" kuin islmaelisaiset muslimit tuhannen ja yhdenyön satuineen, jota ovan myös kuulopuheina koottuja satuja ja tarinoista kuten valtaosa "rabbienkin jumalatomista jaarituksista".¨Tämä on minun näkemykseni eikä se ollut mikään voitto Suomen juutalaisille, että heille on valittu auktoriteetiksi "ylirabbin" tittelin omaava tiukasti talmudistista perinnettä vaaliva "rabbi", sillä hän ei ole todellakaan mikään taivaalllinen pappi.


      • ''`''´´´'`´¨¨'´¨¨´¨'
        ´´¨´'`'´'¨¨´'¨´ kirjoitti:

        Olisi kohtuullista juutalaisten antaa itse vastata kysymyseesi, mutta kun nyt kysyt totean vain suuntia antavasti:

        Juutalainen "traditio"eli "talmudismi", se johon Livsonkin yleistäen esityksessään viittasi on "täynnä Baabelin viisautta" eli Raamatun vihaamaan "idän menoa", joka on uskottomuutta Totista YHWH:ta ja hänen herrauttaan vastaan. Juutalainen traditio on vähän samanlaista ihmisten "satuilua" kuin "tuhannen ja yhdenyön sadutkin", ja se on syntynyt täysin Tankhille` eli Vahalle testaenteille vieraista, ja kirjoituksille tuntemattomista tuhansien rabbien selityksistä, ja niiden selitysten selityksistä. Mitään "Lilithiä" ei siis ole edes aidoista Jumalan Hengen synnyttämistä "pyhistä kirjoituksista" osoitettavissa, ja "talmudismi" on etääntynyt lähes yhtä pitkälle "Toorasta ja profeetoista" kuin islmaelisaiset muslimit tuhannen ja yhdenyön satuineen, jota ovan myös kuulopuheina koottuja satuja ja tarinoista kuten valtaosa "rabbienkin jumalatomista jaarituksista".¨Tämä on minun näkemykseni eikä se ollut mikään voitto Suomen juutalaisille, että heille on valittu auktoriteetiksi "ylirabbin" tittelin omaava tiukasti talmudistista perinnettä vaaliva "rabbi", sillä hän ei ole todellakaan mikään taivaalllinen pappi.

        Liitteenä edelliseen veilä: Itse uskon 1 Moos.26,27 maskuliinisen ja femiinin ykseyden merktisevän olemista "YHTÄ": Joh.10:30: 14:16-23; 17:16-23; - tavalla joka on "luonnollisen ja uudestisyntymättälle, sekä Pyhästä Hengestä osattomalle ihmiselle täysin "ymmärryksen ylittävää ykseyttä" (kuten kolminaisuusopitkin osoittavat loputtomine tyhjine muunnelmineen). Uskon itse, että se syvä yhdeksi tuleminen jota kuvastaa myös ensimmäisen ihmisparin alkuperäinen ykseys, merkityksessä "olla yhtä" persoonien yhteensulautumisessa: 1 Moos.2:24; eikä vain "lihassa" on perustana luomiskertomuksen: 1 Moos.1:1-2:3:men "salatulle ihmiskuvalle" - ja tuntien mitä todennäköisimmin tämän Paavali myös kirjoitti:

        >> Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa. katso jae 31.


    • '´´`'¨´¨¨''´'`''¨´'´

      Kun Raamattu kuvaa 1 Moos.1:1-2:23; täydellisen luomisen jossa on vain yksi suvereeni subjetki ja predikaatti, eikä mitään mainitaakaan heikkouksista tai lankeemuksista, kuvaa Elohim, eli Jumala suvereenista näkökulmastaan koko kaikkeuden omien töidensä ja voimiensa hallintavallassa, sallaisena kuin se näyttäytyy suvereenin Jumalan silmin, "esikoisessa" ( "resit"= alussa- parhaassa sanomassa:) luotuna eli alusta asti tässä Jumalan Pojassa suvereenin,a ja jopa ennalistettuna kuudennen päivän aikana ennalllistettuna nähtynä, eli tässä jaksossa ei anneta mitää sijaa edes Jumalaa vastustaville voimille tai Jumalan vastustajaa ei edes mainita, tässä tämän todellisen monoteismin ylistysvirressä, eli saata-naa ja Jumalan vastustajaa "saatanaa" ei edes mainita, koska nämä voimat ja heikkous ei estä Elohimia toteuttamasta vääjäämättä tahtoaan, joka huipentuu kaiken: taivaan ja maan valmiisi tulemiseen täydellisinä "esikoisessa", jossa Jumala katselee kaikkea alati edesään jo valmiina: "Se on täytetty, ja me ollemme täydellisiä Hänessä: Kol.2:9,10. Eipä siis ihme että: Jeesuksesta sanotaan että: "Hän tuli tekemään tyhjäksi perkeleen teot" : 1 Joh.3:8 Apt.3:21:

      >> Taivaan piti omistaman (tämän salatun "Toisen ihmisen taivaasta": 1 Kor.15:45-49) niihin aikoihin asti, jolloin kaikki kohdallensa asetetaan, mistä Jumala on IKUISISTA AJOISTA ASTI puhunut pyhäin profeettainsa suun kautta.

    • Ymmärrätkö tätä?

      Tällaista opetusta mitä täällä nyt jaetaan, ette ole todennäköisesti kuulleet mistään muualta, ja vaikka se ylitääkin sisällöltään ihmisen normaalin "linaaarisen ajantajun" paljastaa se silti todellisesti YHWH Elohim joka ei ole aikasidonnainen - jote tämän sivuston kirjoitukset laajentava tajunataa ilman päihteitä - ja antavat ymmärryksellekin aivan uusia näköaloja kaikkeen, jopa luomiseen.

      • nitshev

        Balttis!

        Taas sulla mopo keulii! Miksi et voi pidättäytyä alkuperäiseen kysymykseen "Miksi", vaan ikäämkuin kammoat sitä, ja sen ristiriitaisuutta, ja lähdet teologiasi ulkoavaruuteen. Luomiskertomuksissa on monia pieniä nyansseja, joita ei käsitellä juuri koskaan,
        Esim. Jahven silminpiistävä haluttomuus luoda vaimoa. Eikö Jahve muka tiennyt, ettei Aatamin ole hyvä elää yksin, ilman apua!? Kyllä, ja sitten sitä alettiin hakea,
        Hän maanittelee Aatamia kuin lasta ."katsos tätä. mikäs se tämä on?" "Olkoon vaikka Otava--- ja siksi se jääkin!" Siteen : "Kuules, mikä tämä ammu on!? Olkoon sitten lehmä.-- näin väsymiseen asti ja Aatami yhä murjottaa _ "Tahtoo akan!" Ja Jahve huokaa: "No sen tulet sitten saamaan! Paita pois ja aletaan hommiin!"


      • kui22
        nitshev kirjoitti:

        Balttis!

        Taas sulla mopo keulii! Miksi et voi pidättäytyä alkuperäiseen kysymykseen "Miksi", vaan ikäämkuin kammoat sitä, ja sen ristiriitaisuutta, ja lähdet teologiasi ulkoavaruuteen. Luomiskertomuksissa on monia pieniä nyansseja, joita ei käsitellä juuri koskaan,
        Esim. Jahven silminpiistävä haluttomuus luoda vaimoa. Eikö Jahve muka tiennyt, ettei Aatamin ole hyvä elää yksin, ilman apua!? Kyllä, ja sitten sitä alettiin hakea,
        Hän maanittelee Aatamia kuin lasta ."katsos tätä. mikäs se tämä on?" "Olkoon vaikka Otava--- ja siksi se jääkin!" Siteen : "Kuules, mikä tämä ammu on!? Olkoon sitten lehmä.-- näin väsymiseen asti ja Aatami yhä murjottaa _ "Tahtoo akan!" Ja Jahve huokaa: "No sen tulet sitten saamaan! Paita pois ja aletaan hommiin!"

        Näyttää että joillakin joku selitys kaikilla ei..

        "Esim. Jahven silminpiistävä haluttomuus luoda vaimoa. "


        Niin tosiaan, miksi näyttää tosiaan tuolta että Jumala jaarittelemalla kaikenlaista ja pitkittää kumppanin/toisen ihmisen luomista. Pitikö Aatamin anella tarpeeksi pitkään..vai oliko edes alunperin luoda muuta kuin Adam..

        Vai jääkö vastaukseksi että "tutkimattomat ovat Herran tiet" vai saisko näitä mielellään edes ihmetellä lainkaan tai kysellä.

        Toisinaan tuntuu että usko on niin ahdasta että kysellä ja miettiä kyllä voi kunhan ei ylitä tiettyjä rajoja, MIKSI niin? Pelätäänkö uskon horjumista jos miettii liikaa. Miksi pelätä sellaistakaan jos ja kun Jumala on.

        Niiden rajojen ylimeno koetaan sitten pilkaksi. Onko oikea usko sitä että tiettyyn pisteeseen lopetetaan ihmettely ja hyväksytään saadut vastaukset?

        Varmaan kaikki tämä on kiusallisempaa kun/jos uskoo kirjaimellisesti kaiken mitä on kirjoitettu juuri niin, silloin jääkin jäljelle vaan sokea uskominen kaikkeen jos se vain on Raamatussa.


      • kui22
        kui22 kirjoitti:

        Näyttää että joillakin joku selitys kaikilla ei..

        "Esim. Jahven silminpiistävä haluttomuus luoda vaimoa. "


        Niin tosiaan, miksi näyttää tosiaan tuolta että Jumala jaarittelemalla kaikenlaista ja pitkittää kumppanin/toisen ihmisen luomista. Pitikö Aatamin anella tarpeeksi pitkään..vai oliko edes alunperin luoda muuta kuin Adam..

        Vai jääkö vastaukseksi että "tutkimattomat ovat Herran tiet" vai saisko näitä mielellään edes ihmetellä lainkaan tai kysellä.

        Toisinaan tuntuu että usko on niin ahdasta että kysellä ja miettiä kyllä voi kunhan ei ylitä tiettyjä rajoja, MIKSI niin? Pelätäänkö uskon horjumista jos miettii liikaa. Miksi pelätä sellaistakaan jos ja kun Jumala on.

        Niiden rajojen ylimeno koetaan sitten pilkaksi. Onko oikea usko sitä että tiettyyn pisteeseen lopetetaan ihmettely ja hyväksytään saadut vastaukset?

        Varmaan kaikki tämä on kiusallisempaa kun/jos uskoo kirjaimellisesti kaiken mitä on kirjoitettu juuri niin, silloin jääkin jäljelle vaan sokea uskominen kaikkeen jos se vain on Raamatussa.

        Tämä viesti oli tarkoitettu yleisesti vaik tuli 'nuolella' ed. viestiin.


    • kooste

      Eri mytologioista lainattu.

    • oiuytr

      Aija-papille:

      Ihmiskunta jakaantuu ensimmäisen ja toisen luomiskertomuksien mukaan.

      Ensimmäinen luomiskertomus... Tässä oli tilaa mm. homoiluille, irstaudelle ja mm. nykyisen uskontunnustuksen kaltaisille jne siitä Jumala vihastui:
      6:4 Siihen aikaan eli maan päällä jättiläisiä, ja myöhemminkin, kun Jumalan pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia; nämä olivat noita muinaisajan kuuluisia sankareita.
      6:5 Mutta kun Herra näki, että ihmisten pahuus oli suuri maan päällä ja että kaikki heidän sydämensä aivoitukset ja ajatukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat,
      6:6 niin Herra katui tehneensä ihmiset maan päälle, ja hän tuli murheelliseksi sydämessänsä.
      6:7 Ja Herra sanoi: "Minä hävitän maan päältä ihmiset, jotka minä loin, sekä ihmiset että karjan, matelijat ja taivaan linnut; sillä minä kadun ne tehneeni."

      Toinen luomiskertomus:
      1.Mooseksen kirja:
      1:27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi
      1:28 Ja Jumala siunasi heidät, ja Jumala sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi; ja vallitkaa meren kalat ja taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet."

      Jos ymmärrät Jumalan katumuksen ja syyt uuteen luomiseen se avartaa ymmärrystä muistakin asioista.... mm sen, että jostain syytä, Jumala ei poistanut ensimmäisen luomaansa epäonnistunutta vaan loi ihmisen ja antoi siten epäonnistuneelle mahdollisuuden kehittyä....

    • ¨¨´´''´''´´'''´´¨´`'

      Kyse ei ole siitä, että Jumala antaisi ihmisen "kehittyä", vaan hänen tarkoituksensa oli luoda kaikki uusiksi luomuksiksi, "Viimeisen Aadamin" ilmestymisen myötä, joka opetti heti ensimmäisenä opetuksenaan että: "Teidän täytyy syntyä uudesti ylhäältä" : Joh.3:7; ja tämä toteutuu nimeomaan syntymällä Hengestä uudesti ylhäältä kuten jae 3 opettaa, eli tämä ensimmäisen Aadamin ruumiin jäsen, naisesta syntyneenä Ihmisen Poikana, teki tyhjäksi kaikki perkeleen teot, ja ennallisti kadotetun ihmisen suhteen Jumalaan: armolla ja laupeudella, sekä pyhittävällä uhrilla vahvistettuna - elämään ikuisesti Jumalan rakkaudesta ja armosta.

      • jhugytfr

        Unohdat sen, että Aatami ja Eeva eivät välttämättä olleet ensimmäiset ihmiset!
        1.Mooseksen kirja:
        6:4 Siihen aikaan eli maan päällä jättiläisiä, ja myöhemminkin, kun Jumalan pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia; nämä olivat noita muinaisajan kuuluisia sankareita.

        Jokainen ihminen on syntynyt uudelleen:
        Ensimmäinen syntyminen tapahtuu äidin kohdussa jossa lapsi saa Jumalan Valtakunnan kaltaisuuden (josta uskontunnustuksessa luopuu) ja sielullisuuden sekä elämän kirjan. Toinen syntyminen kun ihminen tulee esiin äidinsä kohdusta.

        MISTÄ OLETTE PERISYNTI OPPINNE JUMALAN TAI JEESUKSEN ILMOITTAMANA LÖYTÄNEET, minun raamatussa ei ole sitä sanaakaan.
        UT
        Joh. Ilm. 22:18, 19 "Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan; ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu."
        VT
        5Moos 12:32. Kaikkea, mitä minä käsken, noudattakaa tarkoin. Älkää siihen mitään lisätkö älkääkä siitä mitään ottako pois."

        Totuushan on, että on ettei kukaan ihminen ole tällaiseksi syntynyt rikollisen kristinuskon koulutettavaksi rikolliseksi tai edes sen tukijaksi, jäseniksi tai edes sen järjestön uhri lapseksi.
        Tämä linkin ylä osassa on "" ja kun klikkailet eteen päin > niin löydät kaikki mainitsemani tiedot ja muutakin sopaskaa jota ei saatanallisuuden rippikouluissa opeteta:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html

        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.html
        'Meillä ei ole järkeä. Meillä ei ole ymmärrystä. Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia. Olemme syntisiä; Järkemme ei voi käsittää Jumalaa.'

        Ja kun perisynti EI OLE Jumalan ja Jeesuksen asettamana niin vastauksen siihen mistä perisynti on tullut ja kenelle, löytyy historiasta ja se todistaa, että perisynti on niillä jotka ovat perisyntisiksi koulutettu. Ja perisyntiseksi kouluttajana toimii kirkko oppeineen. Ei Jumala ja Jeesus ole käskenyt esim. näitäkään, 2000 luvullakin rikoksia tehdä vaikka perisyntiset näitä rikoksia tekevät Jumalan, Jeesuksen ja Pyhän Hengen Nimeen, suomalaistenkin rahoittamana:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Noitavainot
        http://www.huffingtonpost.com/huff-wires/20091018/af-nigeria-child-witches/
        Eikö teidän Jeesuksen evankeliumeissa olet myllynkivi oppia?
        Jos on niin miksi ette ymmärrä vaan pakko koulutatte jälkeläisistä perisyntisiä; rikollisia? (rippikoulun uskontunnustus ja herran ehtoollinen on vakava virhe)
        Eikö luonnon Laki ole niin, että sen sielun on kuoltava joka syntiä tekee? vaikka sitä eksyttäen tekis Jumalan, Jeesuksen ja Pyhän Hengen Nimeen ilman HEILTÄ saamaa käskyä... (älkää peljätkö sitä joka ruumiiin tappaa, vaan peljätkää sitä joka...." tieto on Jeesuksen evankeliumissa)

        herra jumalan käsky:
        Luder/Lutherin kirje 1.8.1521
        "Ole syntinen ja tee syntiä rohkeasti, mutta usko vielä rohkeammin. Synti ei erota meitä Hänestä, vaikka sortuisimme haureuteen tai murhaan tuhansia ja tuhansia kertoja päivässä."

        Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan;
        25:41 "Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen."

        Minkä vuoksi pappislupauksen antaneet eivät saa saarnata tai opettaa Jeesuksen evankeliumia?
        Helpottaakseen perisyntiseksi kouluttamista, vai?
        Mutta
        saa ja sitoutuu lupauksessaan mm. ev.l. paavalilais-luterilaisuuden rikollisuuden oppejaopettamaan! Jumala ja Jeesus ei ole piispojen, pappien jne virkoja asettanut, kuka ne virat asetti? ...nämä herratko?
        2 Korinttolaiskirje 12:
        7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
        8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.

        Raamatun mukaan Paavali ei eroa saatansta saanut mutta hänen jahänen seuraajan opit kelpaa perisyntisille! Paavali tapatti kilpailijansa...:
        1.Korinttolaiskirje:
        15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä_Stefanos

        jatkuu...


      • 67yuhjnm,
        jhugytfr kirjoitti:

        Unohdat sen, että Aatami ja Eeva eivät välttämättä olleet ensimmäiset ihmiset!
        1.Mooseksen kirja:
        6:4 Siihen aikaan eli maan päällä jättiläisiä, ja myöhemminkin, kun Jumalan pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia; nämä olivat noita muinaisajan kuuluisia sankareita.

        Jokainen ihminen on syntynyt uudelleen:
        Ensimmäinen syntyminen tapahtuu äidin kohdussa jossa lapsi saa Jumalan Valtakunnan kaltaisuuden (josta uskontunnustuksessa luopuu) ja sielullisuuden sekä elämän kirjan. Toinen syntyminen kun ihminen tulee esiin äidinsä kohdusta.

        MISTÄ OLETTE PERISYNTI OPPINNE JUMALAN TAI JEESUKSEN ILMOITTAMANA LÖYTÄNEET, minun raamatussa ei ole sitä sanaakaan.
        UT
        Joh. Ilm. 22:18, 19 "Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan; ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu."
        VT
        5Moos 12:32. Kaikkea, mitä minä käsken, noudattakaa tarkoin. Älkää siihen mitään lisätkö älkääkä siitä mitään ottako pois."

        Totuushan on, että on ettei kukaan ihminen ole tällaiseksi syntynyt rikollisen kristinuskon koulutettavaksi rikolliseksi tai edes sen tukijaksi, jäseniksi tai edes sen järjestön uhri lapseksi.
        Tämä linkin ylä osassa on "" ja kun klikkailet eteen päin > niin löydät kaikki mainitsemani tiedot ja muutakin sopaskaa jota ei saatanallisuuden rippikouluissa opeteta:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html

        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.html
        'Meillä ei ole järkeä. Meillä ei ole ymmärrystä. Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia. Olemme syntisiä; Järkemme ei voi käsittää Jumalaa.'

        Ja kun perisynti EI OLE Jumalan ja Jeesuksen asettamana niin vastauksen siihen mistä perisynti on tullut ja kenelle, löytyy historiasta ja se todistaa, että perisynti on niillä jotka ovat perisyntisiksi koulutettu. Ja perisyntiseksi kouluttajana toimii kirkko oppeineen. Ei Jumala ja Jeesus ole käskenyt esim. näitäkään, 2000 luvullakin rikoksia tehdä vaikka perisyntiset näitä rikoksia tekevät Jumalan, Jeesuksen ja Pyhän Hengen Nimeen, suomalaistenkin rahoittamana:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Noitavainot
        http://www.huffingtonpost.com/huff-wires/20091018/af-nigeria-child-witches/
        Eikö teidän Jeesuksen evankeliumeissa olet myllynkivi oppia?
        Jos on niin miksi ette ymmärrä vaan pakko koulutatte jälkeläisistä perisyntisiä; rikollisia? (rippikoulun uskontunnustus ja herran ehtoollinen on vakava virhe)
        Eikö luonnon Laki ole niin, että sen sielun on kuoltava joka syntiä tekee? vaikka sitä eksyttäen tekis Jumalan, Jeesuksen ja Pyhän Hengen Nimeen ilman HEILTÄ saamaa käskyä... (älkää peljätkö sitä joka ruumiiin tappaa, vaan peljätkää sitä joka...." tieto on Jeesuksen evankeliumissa)

        herra jumalan käsky:
        Luder/Lutherin kirje 1.8.1521
        "Ole syntinen ja tee syntiä rohkeasti, mutta usko vielä rohkeammin. Synti ei erota meitä Hänestä, vaikka sortuisimme haureuteen tai murhaan tuhansia ja tuhansia kertoja päivässä."

        Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan;
        25:41 "Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen."

        Minkä vuoksi pappislupauksen antaneet eivät saa saarnata tai opettaa Jeesuksen evankeliumia?
        Helpottaakseen perisyntiseksi kouluttamista, vai?
        Mutta
        saa ja sitoutuu lupauksessaan mm. ev.l. paavalilais-luterilaisuuden rikollisuuden oppejaopettamaan! Jumala ja Jeesus ei ole piispojen, pappien jne virkoja asettanut, kuka ne virat asetti? ...nämä herratko?
        2 Korinttolaiskirje 12:
        7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
        8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.

        Raamatun mukaan Paavali ei eroa saatansta saanut mutta hänen jahänen seuraajan opit kelpaa perisyntisille! Paavali tapatti kilpailijansa...:
        1.Korinttolaiskirje:
        15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä_Stefanos

        jatkuu...

        Tämä on perisyntisten historiaa suomalaisittain vai syytättekö näistäkin rikoksista Jumalaa, Jeesusta ja Pyhää Henkeä?
        Lainattua tekstiä:
        "Lars Leevi Lestadio oli ruotsalaisen luterilaisen kirkon lähettämä saarnamies joka pakkokäänsi "pakanalliset suomalaiset sivistykseen ja kristinuskoon". Sen opin tulos ja summa näkyy tänään kun satoja, mahdollisesti tuhansia lapsia on raiskattu henkisesti ja/tai ruumiillisesti. Lasten raiskaaminen ruumiillisesti ja/tai henkisesti ei ole koskaan ollut eikä ole suomalaista kansanperinnettä. Moni on tehnyt ruumiillisen ja/tai psyykkisen väkivallan jälkeen itsemurhan, eli, kyseessä ei ole itsemurha vaan psyykkisen trauman joka johti itsemurhaan on aiheuttanut uhrin pahoinpitelijä. Puhumme siis lapsi/ihmisvihasta ja joukkomurhasta. " (IL)'

        Rikollisella kristinuskolla ei ole Jeesuksen perustamia seurakuntia, eikä Jeesuksen opetuslapsia opettajina MUTTA on rikolliseksi itsensä tunnustaneen Paavalin perustamia seurakuntia ja Paavalin ja hänen oppikunnan sekä rikoksiin yllyttävän Lutherin ja hänenkin oppikunnan oppeja joiden seuraukset ovat Jumalan ja Jeesuksen antaman Lakien vastaisina PERISYNTI rikoksina historiassanne!


    • Nimerkki!

      Ensimmäisessä luomiskertomuksessa annetaan aika hyvä raportti mitä tapahtui ja missä järjestyksessä.

      Toisessa luomiskertomuksessa kerrotaan vain mitä noin yleensä oli tapahtunut. Aikajärjestykseen eikä yksityiskohtiin ei enää puututa samalla tarkkuudella.

      Nämä kertomuksethan kulki ensin satoja vuosia suusanallisesit isältä pojalle. Ihmisten muisti tuohon aikaan oli aivan eri luokkaa. Vielä 1800-luvulla oli ihmisiä jotka vuorokausitolkulla kykeni laskettelemaan asioita ja samoin Afrikassa (kts kirja Juuret) oli vielä 1900-luvulla mustia, jotka kertoivat heimonsa historiaa satoja vuosia taaksepäin muistaen ihmiseten nimet, paikat ja tapahtumat ja niiden ajoitukset 100 prosenttisella varmuudella. Vasta viime vuosikymmenien aika on ihmisten muisti rappeutunut - kuten ihminen noin muutenkin.

      • kjhgfd

        Et lukenut huolella!
        Kertaa ja huomaa, että ensimmäistä luomistaan Jumala KATUI ja sen vuoksi on loi uudestaan ja siten korjasi tiettyjä asioista.


    • ´`''´`'´''´¨'´¨'´¨¨'

      Lumiskertomus kokonaisuutena aina kaiken valmiiksi saamista myöten on kuvattu 1 Moos.1.1-2:3; kolmessa, ja tätä seuraa kertomus joka palaa ajassa ikääkuin takaisin kuudennen pävän aikaan, - siihen joka on meille nyt vielä keskeneräisenä menossa, aikaan jolloin Herra Jumala teki ihmisen... kunnes kaikki saadaan valmiiksi "Viimeisen Aadamin" eli Jeesuksen Kristuksen ennallistaessa kaiken, Jumala armolla lunastuksella seppelöitynä: Apt.3:20,21.

    • Baltasar ei kirj.

      Luomiskertomus koostuu kuudesta syklisestä jaksosta, joita Raamattu kutsuu luomispäiviksi, sekä näistä "työpäivistä" erotetusta seitsemännestä päivästä, joka on päättymätön lepopäivä kaiken valmiiksi saaneen Jumalan jo kerran saavuttamana tilana "lepona". Me elämme vasta kuudetta luomispäivää, ja koko nykyisen ihmiskunnan: ensimmäisestä Aadamista syntyneenä on vain yksi päivä, Jumalan ajanlaskutavan mukaan: 1 Moos.2:17:sta, eli "Aadamin päivä" jota me hänen kuvuuteensa syntyneinä ihmisinä elämme nyt. Meille jotka löydämme Jumalan valmistaman levon "Kristuksessa", seitsemäs päivä on tuleva, - siis se päivä jossa Jumala jo lepää. - ikääkuin samaan aikaan kun hän näyttää meille tässä kuudennessa päivässä jossa elämme tekevän samaan aikaan työtäkin - ajassa joka on siis viivettä hänelle, ja niille jotka ovat Jumalan levon löytäneet: Hebr.3:7-4:2.

    • Baltasar täydentää

      Luomispäivät

      1.l------l2.-------l3.-------l4.------l5.------l6.------l7.-------------päättymätön aina oleva

      Kuudes päivä on se mitä me elämme, vaikka Jumala on saavuttanut jo levon eli seitsemännen päivän, miedän aisteiltamme - ja normaalilta lieaariselta ajatajultamme salatus. Me elämme 1. Aadamin kuvuudessa vasta kuudetta luomispäivää, - vaikka kaikki on myös samaan aikaan jo aina maailman perustamisesta asti ollutkin valmista Jeesuksessa Kristuksessa, - "kirkkkaudessa" sen ajan ulkopuolella, jota me ikäänkuin vielä "viiveenä" Jumalalle eli "Sapatin Herralle" näytämme elävän "katoavaisina" 1. Aadamin kuvina. Mieti: tätä vasten: 1 Kor.15:45-49.

    • Täydennystä edel.

      Myös Hebralaiskirjeen kirjoittaja on kanssani samoilla linjoilla ja tunsi tämän suuren Jumalan salaisuuden, ja kirjoitti siksi näin:

      "Sillä me pääsemme (olemme päässeet lepooon Kristuksessa), ME, jotka tulimme uskoon, niinkuin hän on sanonut: 'Ja niin vihassani vannoin: ´He eivät pääse MINUN LEPOONI´, VAIKKA HÄNEN TEKONSA OLIVAT VALMIINA MAAILMAN PERUSTAMISESTA ASTI (pro katoboles kosmu). Sillä hän on jossakin sanonut (Jumala) seitsemännestä päivästä: 'Ja Jumala (Elohim) lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikista toistansa"; ja tässä taas: ' He eivät pääse MINUN LEPOONI'. Koska siis varmana pysyy, että MUUTAMAT PÄÄSEVÄT SIIHEN, ja ne, joitta HYVÄ SANOMA ensin julistettiin, eivät päässeet siihen tottelemattomuuden tähdän,

    • Yhtä hänessä

      Jumala = Elohim ei halunnut ihmisen elävän "kirkotussa tilassaan maan päällä 1. Aadamin kuvuudessa ikuisesti, (vrt.1 Moos.3:22) ja tämä siksi että: Jumala oli varannut ihmiselle jotakin parempaa, kaikki uskotavat eläväksitekevän "Viimeisen Aadamin" eli Jeesuksen Kristuksen kautta: 1 Kor.15:45-47; ja Hän oli kätkenyt meidät siksi Kristukseen jo ennen maailman perustamista: Ef.1:3-6; 1 Joh.1:1-4; ja tämän hän on nyt paljastanut evankeliumin kautta.

    • Harha.oppi

      On jäänyt epäilys mistä ja miten luomiskertomus syntyi kun tietoa ei ollut saatavilla.
      Darwinilla on kyllä selitys tutkimalla saatu kun uskovilla se on tuulesta temmattu, kuten sanotaan.

    • Aaaaahhh...shrink...muisto palstan pohjanoteerausajoista, jolloin mielipidesensuroitiin surutta luotsin mielivallan alla. Maailmankaikkeuden surkein luotsi, joka ei kyennyt sietämään omasta näkemyksestään poikkeavaa mielipidettä vaan poisti surutta, viis palstan säännöistä. Jotakin samaa kyllä enenevässä määrin tapahtuu taas, koneellisesti tosin, joku sanoo...

      • kerubim

        Kyllä vain, tämä luotsi ilmeisesti minultakin poisti monen monta kirjoitusta, joissa ei todellakaan ollut muuta "sääntöjen vastaista", kuin edustamani mielipide. Kyselin useampaan kertaan poistojen syytä, mutta eihän luotsikaan tietenkään rohjennut vastata. Palstalaiset tietysti, lähinnä kai luotsin hengenheimolaiset, neuvoivat lukemasta päästyänikin lukemaan palstan sääntöjä. Minähän luin eikä kirjoitukseni tasan varmasti rikkonut yhtäkään pykälää. No se siitä koska ei kyllä edes liity mitenkään tämän vanhan keskustelun aiheeseen.


    • Johan taas löytyi vanha ketju...

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe