6-kymppinen siivooja kroppa sökönä

Väärässä työssä

olen siis työmarkkiantuella ja solminut sopimuksen erään siivousfirman kanssa. Kotisiivouksia ja 0-100 h/kk. Pari viime kuukautta töitä oli noin 30 tuntia eli työmarkkinatukeni pieneni vastaavasti.
Minulla oli vielä koeaika. Kroppa ei näköjään kestä. Siivousten laadusta ei puhuttu kummemmin. Nyt on kohteita joissa esim. 6 isoa painavaa mattoa on raahattava tampattavaksi ja tuuletumaan. Tämä luetaan siis viikkosiivoukseksi. Tuonkaltaisen siivouksen saan hädin tuskin tehtyä ja sen jälkeen makaan kaksi päivää kun selkä menee ja jalat. Kädet puutuvat öisin ja hartiat särkevät.
Mitä tässä kannattaisi tehdä? En aio tappaa itseäni työllä joka on mulle liian raskasta. En kuulu liittoihin. En ole käynyt lääkärissä vaivojen takia vielä. JOs käyn niin ehkä saan saikkua vähän mutta ei se tilanetta paranna. IMitenkähän työnantaja shtautuu kun kerran olen koeajalla. Luottamusmiestä ei ole.
Jos sanon itseni irti niin karenssi on tietäkseni 3 kk. En oikein tiedä voitaisiinkó sitä harkita mutta kun selkä ei enää kestä. Olin aiemmin kevyen työn tekijä mutta jouduin nyt vastaanottamaan siivoustyöt ikäni vuoksi.
Hyppäänkö vaan kaivoon ja sanoudun irti koska mulla on elämää edessäni. Vaurioituneen kropan kanssa on paha elää. Olen kahden melkein aikuisen huoltaja.
Mä olen tosissani. Haluaisin töitä mutta en saa muuta kuin siivousta. Se ei kannata rahallisestikaan ja jos kroppakaan ei kestä. Mitä tässä pitäisi tehdä?

10

348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terveys1

      Noh, sanoisin, että terveys on ykkönen. Sitä ei kannata menettää millään palkalla, eikä varsinkaan siivoojan palkalla.

      Voithan kokeilla ensin jutella esimiehen kanssa, että raskaimpiin kohteisiin saisit työparin tai saisit kevyempiä kohteita? Ei painavia mattoja jaksa päivästä toiseen raahata moni nuorempikaan.

    • ....

      En ole mikään asiantuntija, mutta jotenkin tuntuisi, että alkuun kannattaa hakea
      lääkärintodistus, missä sanotaan selkeästi, että vaivat ovat tulleet työstä ja et sovellu kyseiseen työhön.

      Sehän on selvää, että työnantaja päättää työsuhteen koeajalla. Lääkärintodistus on tyhjää parempi, kun alkaa taistelemaan karenssia vastaan. Sillä voi ehkä hyvällä onnella osoittaa sen, että et ole itse päättänyt työsuhdetta. Lisäksi sillä voisi koittaa jatkossa estää samanlaisten töiden tuputtamista.

    • ////

      Kyllä työterveyshuolto on oikea osoite, jos työ aiheuttaa terveydellisiä ongelmia. Onhan käytössäsi työterveyshuolto?

      Jos ei, niin sitten vaikka terveyskeskuslääkärille.

      • näin se on lopulta

        työterveyshuolto on nykyään työnantajan kannalla , ei anneta kuin 3 päivää sairaslomaa tai sitten särkylääkettä , vaivaan kuin vaivaan , niin ei sitä jaksa montaa kertaa käydä lääkärissä ja sit ollaan sairaana töissä.


    • 1+11

      Jos olet koeajalla niin voit irtisanoutua ilman karenssia.

      • faktat kehiin

        No et voi...karenssi tulee jos sanot itsesi irti ilman pätevää syytä


      • Väärässä työssä
        faktat kehiin kirjoitti:

        No et voi...karenssi tulee jos sanot itsesi irti ilman pätevää syytä

        Koeajalla työsopimuksen voi purkaa molemminpuolisesti ilman irtisanomisaikaa. Irtisanoutuinen on väärä termi tässä.
        Karenssiasia tutkitaan tietääkseni erikseen. En käynyt lääkärillä vielä mutta en tiedä kuinka se asiaa muuttaisi muuten kuin että saikkupaperilla saisin ansiosidonnaisen sijaan saikkupäivärahaa joka on taas 20 % pienempi kuin ansiosidonnainen, jos oikein olen ymmärtänyt. Palautuisiko saikun jälkeen ansiosidonnainen kokonaisena, koska tähän duuniin en enää aio mennä riskeeraamaan omaan terveyttäni.
        Mulla siis tilanne että koulutus ja työkokemus 20 vuotta sihteerintöistä mutta ikäni vuoksi en saa enää niitä töitä. Työkkärissä haku on sihteerintöihin, mutta itse jouduin tilanteeni hankaluuden vuoksi hakeutumaan siivousduuneihin joita kroppa ei kestä tässä iässä varsinkaan. Niitä ei osoitettu mulle, mutta olisin tehnyt jotain mieluummin kuin venynyt kotona.
        Mulla ei ole ollut selän kanssa a kropan kanssa ongelmia aiemmin, mutta teinkin kevyttä työtä. Työterveyshuoltoa ei siis ole.
        Edelsessä siivousmestassa tein kotisiivouksia, mutta niissä riitti mattojen huolellinen imurointi. Ei niitä tarvinnut raijata pihan perille tampattavaksi. Eli kroppa ei rasittunut ihan yhtä paljoa. Nythän mulla menee kaksi päivää toipumiseen jos olen yhtenä päivänä tehnyt 6-7 tuntia siivouksia.

        Vanhempana kroppa ei enää palaudu samalla tavoin eikä taivukaan.


    • Piikalikka.

      Menet ilman muuta lääkäriin, jos tunnet itsesi kipeäksi. Kun kroppa ei kestä, niin TE-toimistossa sinun sanomanasi se ei ole mitään. Sen sijaan lääkärin on tutkittava sinut ja mitä enemmän olet lääkärintodistuksella työkyvytön ja saat ehkä lopputilin, niin TE-toimiston on lääkärintodistuksia uskottava (ota jokaisesta kopio itsellesi).

      Jos saat jo nyt työmarkkinatukea niin et häviä mitään lääkärille mennessäsi. Korkeintaan pysyt terveempänä jatkossa. Ei kenenkään tarvitse kroppaansa loppuun kuluttaa ja kärsiä kivuista mokoman pätkätyön takia.
      Ei kannata olla liian kiltti, mutta selustansa on turvattava niillä lääkärintodistuksilla.

      Tsemppiä!

    • Kotisohva ja sossu?

      Hämmästelen, että siivoustyötä ylipäätään tarjotaan iäkkäämmille, kun itse olen nelikymppinen ja tehnyt siivoustyötä parikymmentä vuotta ja nyt alkaa fyysiset rajat tulla vastaan. En ole huonokuntoinen, päinvastoin. olen harrastanut juoksua, patikointia ja kuntosalia. Juoksun jätin pois saadessani hissittömät talot siivottavaksi. Työn määrä on myös räjähdysmäisesti kasvanut viimeisen viiden vuoden aikana, niin että alalla tuntuu pärjäävän kokopäiväisina vain nuoret ja kestävyysurheilijan ominaisuuksilla siunatut. Hyvä kuntokaan ei pelasta ikään liittyviltä kulumilta. Sydämen rytmihäiriöt ovat tuttuja oikein väsyneenä. Valitettavasti siivousala on rappioitunut. Ei siivoojat, vaan alan arvostus. Nyt vaaditaan jo niin mahdottomia suorituksia ja niin surkeilla palkoilla, että tämä työ ei kohta kelpaa edes maahanmuutajille. Massiivinen siivousalan lakko taitaa olla enää ainoa pelastus, jotta ala ei vajoa orjatyöksi.

      • tätimummo

        No jaa - itse olen kuusissakymmenissä ja olen tehnyt toistakymmentä vuotta kotisiivouksia ja pärjään ehkä paremminkin kuin nuoremmat. Kunto on tässä hommassa suorastaan kohentunut - lisäksi tietenkin täytyy itsestään pitää huolta - uintia, salia, jumppaa jne. Toki alussa selkä vihoitteli, mutta aikaa myöten ongelmia ei ole enää ollut selkälihasten totuttua hommaan. Aion jatkaa eläkeikään asti ja ehkä myöhempäänkin sikäli mikäli..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      2746
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe