Tuntuu etten selviä enää.

Puukko kaulaa vasten

Hyvää myöhäisiltaa. Täällä on 16-vuotias tyttö, kirjoittaa itkien.

Minä vihaan itseäni. Viha on saanut minut uskomaan myös, että muutkin vihaavat minua, tai eivät vihaa mutta...he eivät tarvitse mua enää mihkään. Mulla ei tee mitään. Oloni on lähes koko ajan kuin likaisella ovimatolla.

Olen käännyttänyt itseni kaikkia tärkeitä ihmisiä vastaan. Se tuhoaa ihmissuhteitani. Mulla on tietyt ihmiset joille avaudun, mutta olen siinä pisteessä että en uskalla enkä kehtaa kertoa heille olostani, koska pelkään että olen heidän silmissään enää valittava ja ärsyttävä ihminen. Eivätkä he muutenkaan...heillä onn eräs laji josta he pitävät kovasti. En mahdu siihen elämään. En mahdu heidän elämäänsä. Eikä mulla ole mitään yhteistä mistä puhua kenenkään kanssa. Mun jutut ei juurikaan kiinnosta muita. Minua ei tarvita enää "lääkärinä" kertomaan diagnooseja.

Kaikki tuo muodostaa noidankehän, ensin ajattelee muiden inhoavan minua jolloin alkaa myös vihata itse itseään. Tähän noidankehään kaikki viimeksikin päättyi ja yritin itsemurhaa 2012 syksyllä.

Pääosin ajastani haluan pois. Mutta en voi. Täällä on liikaa ihmisiä joista edelleen välitän. Aikanaan kun tuo vihan noidankehä tulee leviämään kaikkiin, silloin ei ole mitään. Silloin minä lähden.

Harmaan ja synkän tunteeni vallitessa saatan saada joskus (ns) kohtauksia, jolloin suru, ahdistus ja viha nousee äärirajoille. Se on tuskaista ja kivuliasta. Henkisesti erittäin raskasta. Nämä hetket kestävät yleensä jotain 10-60min jolloin tekisi mieli käydä jonkun päälle ja tapella, tätä on tapahtunut jopa ystävieni seurassa. Ahdistus ja masennus kasvaa äärimmilleen ja voisin kuolla siihen paikkaan. Lopulta paskin osuus alkaa mennä ohi ja olen suht normaali.

Joskus olen kaiken tuon edellisen kertomani vastakohta. Saatan herätä jonain aamuna oikein pirteänä, hymyillä suurimman osan päivästä ja tunnen olevani onnellinen.

Alkava kaamos puree musta viimeisetkin voimat ja sitten on lukiokin. Ja jos lukio alkaa mennä huonosti pahan oloni takia niin lääkishaaveeni kaatuu. Jolloin murrun lisää.

En jaksa tätä. En jaksa tunteitani enää. Siksi en jaksa itseäni enää. En halua elää, mutta en ehkä kuollakaan. Jos joku salaa välittääkin. Miksei kukaan näytä sitä. Jos joku lupaa ja välittää ja pitää tärkeänä, miksei sitä näytetä...en voi uskoa enää pelkkiin sanoihin.

Ja koska kärsin ja tämä "sairaus" tekee musta tällaisen, en ihmettele jos kaverit erkanee. Kuka jaksaa olla jatkuvasti valittavan kanssa?

Mikä mua vaivaa?? Miks oon tällänen. Miks oon näin vioittunut? Ja sekaksin? Tuntuu että olen vain kasa rikkinäistä tavaraa. Jota ei enää saa ennalleen.

Haluaisin vaan niin paljon olla jonkun vieressä, itkeä ja painaa pään jotain vasten. Mutta kaikki on niinkaukana. Kaikilla on muuta tekemistä.
Enkä tiedä uskallanko. Haluan olla, vain olla jonkun vieressä hiljaa, joka välittää, nojata jotain vasten eikä ollenkaan puhua.

Onko mulla joku? Onko tämä enää normaalia? Kun siitä on kärsinyt useita viikkoja?

11

242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jo iäkkäämpi

      Oletko kasvanut ilmapiirissä, jossa ulkoisella menestymisellä on ollut pääpaino. Tunteita ei ole näytetty sanoin eikä ainakaan elein. Sinulla on sisällä valtavasti kätkettyä patoutunutta vihaa. Kohdistat sen pääasiallisesti itseesi, mutta joskus se meinaa ryöpsähtää myös muualle.
      Ei suin kannata suunnitella itsetuhoa: sinulla vilkkuu paljon toiveikkaita lamppuja ja unelmia. Ja koet, että aurinko paistaa joskus pilvenraosta. On totta että vaikea on kaveerata, jos jatkuvasti ruikuttaa ja käyttäytyy yllätyksellisesti. Kaverit joutuvat hämilleen ja eivät tiedä suhtautua.
      Sinun olisi hyvä löytää jokin ulkopuolinen taho, jonka kanssa purkaa tuntemuksia.
      Varmaan itsekullakin on aikoja, jolloin kaipaa suunnattomasti olkapäätä ja rakkautta. Kun sisäisesti eheytyy, sitä voi rakkautta ja lämpöä voi antaa toisille ja ei sitä välttämättä niin paljoa enää kaipaa tai antaessaan huomaa, että itse myös saa.
      Oletko jutellut ammattilaisen kanssa?

      • Puukko kaulalla

        Silloin kun yritin itsemurhaa, kävin sen jälkeen kaksi kertaa psykiatrilla.


    • Itse painin lukion ja masennuksen kanssa jo neljättä vuotta ja viime hetkinä oloni on ollut tosiaan huono. Varmaan johtuu tästä sateisesta ja kylmstä ilmasta, kuten mainitsit. Vaikka en minä mikään sellainen ihminen ole joka mitenkään erityisesti piristyisi mistään aurinkoisesta säästäkään.

      Kyllä ihmiset tosiaan kaipaa seuraa, sellaisen hengenheimolaisen. Itse olen kanssa tuskaillut itsetunto-ongelmien ja sellaisten kanssa, mutta ehkä se vaan kuuluu elämään. Olen kyllä yrittänyt muuttaa ajatuksiani miellyttävämpään suuntaan, mutta aina pahat ajatukset vie voiton. Johan sitä ihminen saattaa tuollaisestakin taistelusta uupua. Ettet vain kokisi samanlaista tunteiden vuorstorataa? Nykyään tunteet ovat minun kohdallani jo kadonneet. Ainoa tunne, jonka tunnistan on ahdistus.


      Lainatakseni kirjoituksesi kohtaa: "Ja koska kärsin ja tämä "sairaus" tekee musta tällaisen, en ihmettele jos kaverit erkanee. Kuka jaksaa olla jatkuvasti valittavan kanssa? "

      Miten hyvin voinkaan samaistua tähän ajatukseen. Minulla on pari kaveria joihin pidän yhteyttä, mutta nyt olen alkanut ajattelemaan, että seurani ei kelpaa heille, koska olen niin kadonnut tähän masennukseen.

      Onneksi sinulla on hyviä päiviä. Nauti niistä :D

    • Henkka -93

      Mä neuvoisin yksinkertaisesti hakemaan apua läheisestä mielenterveyskeskuksesta. Siellä arvioidaan tilanteesi tarkemmin.

      Oireesi viittaavat vahvasti epävakaan persoonallisuuden alkuun. Tuo sana varmasti kuulostaa hirveältä, mutta kannattaa tunnustaa tosiasiat, se helpottaa! Kyllä apua on saatavilla kun on rohkea.

      Kaikkea hyvää! :)

      • 0+3

        Kannattaa kiertää mielenterveyskeskukset kaukaa. Ainoa mitä ne tekee on leimaa ja kirjottaa pillereitä, joista ei ole mihinkään. Jos ongelmistaaan haluaa aidosti perille ja selvittää niin sitten psykoterapiaa tai vastaavaa keskusteluapua, ilman pilleireitä tai mitään teennäisiä epävakaa sitä tai tätä "diagnooseja".


      • Henkka -93
        0+3 kirjoitti:

        Kannattaa kiertää mielenterveyskeskukset kaukaa. Ainoa mitä ne tekee on leimaa ja kirjottaa pillereitä, joista ei ole mihinkään. Jos ongelmistaaan haluaa aidosti perille ja selvittää niin sitten psykoterapiaa tai vastaavaa keskusteluapua, ilman pilleireitä tai mitään teennäisiä epävakaa sitä tai tätä "diagnooseja".

        En sanonutkaan, että henkilön täytyisi ruveta pillereitä syömään. Olen itsekin vahvasti sitä mieltä, että terapia tässä tilanteessa olisi tarpeen...Luomuhoito kunniaan! Mielenterveyskeskuksissa on paljon eroja, itse olen hieman pettynyt omaani. Mitä suurempi kaupunki, sitä paremmin taitaa asiat olla. Lääkehoitoa ollaan jatkettu, kerrain kysyin terapian mahdollisuutta, lääkäri ei innostunut ajatuksesta. Nyt kun on tapahtunut itsellänikin muutoksia henk.koht. elämässä, voi tilanne olla tarpeen.

        Sori OT.


    • - edge -

      Kirjoitin jo pitkät pätkät sinulle mutta Google Chromeni kaatui, voi voi, mistä taasen uudelleen alkaisi?

      Joka tapauksessa ole yli 50-vuotias kaveri joka on mielestään elänyt ihan hyvän elämän ollen viimeiset neljä vuotta työttömänä. Koin sun kirjoituksen kuitenkin sen verran läheisenä ja kirjoitat sen verran rehellisesti että ansaitset hyvän vastauksen. Mulla on samoja syitä mitä sullakin on elämässä sillä erotuksella että mä en enää syyllistä itseäni niinkuin mua jokin vaivaisi, tai että mä olisin jokin mielenvikainen. Ei. Maailma on vaan kylmä ja karu ja kova, ja esimerkiksi kun mun vanhemmat kuoli huomasin olevani aika yksin täällä maailmassa kun seurustelusuhteenikin lopsahtivat, onneksi kuitenkin ilman mitään väkivaltaa tai muuta pahaa tai ikävää.

      Haluan siis sanoa sulle että mitä jos muuttaisit elämän asennettasi? Sä olet vielä niin nuori, 16-vuotiaalla on niin paljon kaikkea mitä elämästä voi vielä oppia ja kokea. Ei siihen tarvita kuin opettelua. Siis aivan monotonista ja automaattista opettelua jotta perushommat hoituu. Kylmiltään ei pidä mihinkään lähteä. Aikaisemmin kirjoitin jo sulle kaatuneeessa pitkässä rimpsussa miten minäkin aina teen "kuivaharjoittelun" ennenkuin lähden edes ruokakauppaan tai tuttujeni luokse, jos siis on oikein heikossa hapessa. Ei kukaan lähde ulos laittamatta itseään ainakin vähän parempaan kuntoon, parempaan kondikseen. Ketään ei innosta "oksentaa" itseään ulos muiden nähtäville. Jo pelkästään tukan pesu ja kynsien leikkuu piristää kummasti mielialaa. Tällaisista pienistä asioista kaikki elämän aktiivisuus loppujen lopuksi lähtee.

      Pointti minulla oli sulle että turhaan sä haudot ja syyllistät itseäsi maailman kovuudesta ja välinpitämättömyydestä. Parempi on että otat maailmasta sen hyvän, minkä siitä saat ja hylkäät kaiken sen pahan, mitä siellä on. Ei ole mitään järkeä kiusata ja kiduttaa itseään tämän maailman uhrina koska kuitenkin ja loppujen lopuksi me kaikki ihmiset olemme tässä tilassa. Kukaan ei pääse tämän elämän eksistentialismin tuskan ylitse.

      Voi hyvin siis. Olet hyvässä ja isossa seurassa etkä todellakaan yksin. Meitä muita kanssakärsijöitä on noin 7 miljardia, mutta meissä muissa (kai) on se ero sinuun että me osaamme kätkeä tuskamme : )

      Sinulta rakas Ano en omaa tuskaani kätke, koska sitä ei tällä hetkellä ole olemassa ( : kun vuosin kanssasi.

      Pyri säkin siis samaan. Elämäsi on kuitenkin lahja, kuten meidän kaikkien.

      • Puukko kaulaa vasten

        Kerro minulle miten voin nauttia elämästä kun joka päivä herään ja turhaudun jo heti silmäni avattua? Miten voin pitää tätä lahjana kun tämä tuntuu enemmänkin kuolemantuomiolta?

        Tiedätkö kuinka paljon auttaa sanoa "muuta asennettasi"? Ei yhtään.

        Katson vielä tämän vuoden joulun ja varmaan vapautan itseni maanpäällisestä elämästä uuden vuoden jälkeen.


      • N38
        Puukko kaulaa vasten kirjoitti:

        Kerro minulle miten voin nauttia elämästä kun joka päivä herään ja turhaudun jo heti silmäni avattua? Miten voin pitää tätä lahjana kun tämä tuntuu enemmänkin kuolemantuomiolta?

        Tiedätkö kuinka paljon auttaa sanoa "muuta asennettasi"? Ei yhtään.

        Katson vielä tämän vuoden joulun ja varmaan vapautan itseni maanpäällisestä elämästä uuden vuoden jälkeen.

        Valivalivali... Olet syntynyt Suomessa eli sinua ei ole pakotettu naimisiin kuusikymppiselle sedälle ollessasi 12, sinulla on ruokaa, asunto, terveydenhuolto ja halutessasi voit tosiaan opiskella vaikka lääkäriksi, perheesi varallisuus ei vaikuta siihen. Sinulla on ilmeisesti perhettä eli läheisiä välittäviä ihmisiä. Saat itse päättää puolisostasi aikanaan ja muutenkin päättää omasta elämästäsi. Nuo ovat asioita, jotka eivät ole itsestäänselvyyksiä monessa maassa vielä nykyäänkään.

        Kyse on siitä mihin vertaat. Jos peilaat elämääsi vain menestyneimpiin ja suosituimpiin, et ole koskaan kiitollinen etkä osaa arvostaa sitä mitä sinulla jo on. SINÄ itse päätät miten ajattelet, voit valita olla tyytyväinen tai tyytymätön.

        Kehtaisitko valittaa elämästäsi ihmiselle, joka elää kehitysmaassa, ja jonka suurin unelma olisi saada sama turvallisuus ja elintaso kuin sinulla? Suhteuta asiat oikeisiin mittasuhteisiinsa.

        Tietty masentuneisuus kuuluu murrosikään ja usko pois, elämästä tulee paljon mukavampaa ja helpompaakin, kun saat ikää lisää. Aina ei voi olla kivaa, mutta huonojen kausien jälkeen tulee aina parempia.


      • tsemppiä eteenpäin
        Puukko kaulaa vasten kirjoitti:

        Kerro minulle miten voin nauttia elämästä kun joka päivä herään ja turhaudun jo heti silmäni avattua? Miten voin pitää tätä lahjana kun tämä tuntuu enemmänkin kuolemantuomiolta?

        Tiedätkö kuinka paljon auttaa sanoa "muuta asennettasi"? Ei yhtään.

        Katson vielä tämän vuoden joulun ja varmaan vapautan itseni maanpäällisestä elämästä uuden vuoden jälkeen.

        No siihen mennessä asiat voivat olla jo ihan eri tavalla. Sorry, ettei aina ymmärretä. Kivessä kipeä kuin toisessa!


      • Ymmärrän.....
        tsemppiä eteenpäin kirjoitti:

        No siihen mennessä asiat voivat olla jo ihan eri tavalla. Sorry, ettei aina ymmärretä. Kivessä kipeä kuin toisessa!

        Puukko kaulaa vasten, minäåymmärrän sua. Itse olen paljon vanhempi , nainen, ymmärrän just mitä tarkoitat. Justa samalla tavalla on mulla aatokset, vaikka ikää on. Ei o aina ollu mulla näin, mutta viime vuosina kyllä. Niitä ymmärtäjiä ei tosiaan löydy.ja kun kerrot asioistasi, tunteistasi, just niin suppeesti saa ymmärrystä, että mieluummin käpertyy itseensä, eikä ees yritä saada vastakaikua.

        Kyllä tuo hlö, joka kirjoitti asenteen muutamisesta, tarkoitta tosiaan hyvää, vaikka se kuullostaa vain sanoilta vailla merkitystä. Ja ymmärrän sua, että ne sanat ei sua auta, ei muakaan.

        Koeta kuiteski hoitaa hyvinvointiasi, ja armahtaa itseäsi omilta mitätöiviltä aatoksiltasi itsestäsi. Kirjota paperille sitä paskaa mitä päästä tulee, sit revi ne kirjotukset. Tee näin niin kauan kun sitä pahaa oloa on, ja sit on taas aikoja, jolloin on parempi olo.

        Karmeeta sanoa, mutta olipa hyvä kun sai lukea kirjoituksen, jota ymmärsin.

        Voimia!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1148
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe