Minkälainen kytkentä pitäisi soveltaa tähän?

bensalenkkari_savo

Heippa!

Mulla on pohdinnan alla tälläinen pieni probleema, eli..

Alkuperäisessä moottorissa/pakosarjassa on kaksi lambdaa, toinen 1&4 sylinterille ja toinen 2&3 sylinterille.

Pakosarja on kuitenkin erilainen ja periaatteessa toimii 4-1 mentaliteetillä. Moottorinohjaus ei kykene säätämään seoksia oikein vain yhden lambdan perusteella. Tiukan budjetin vuoksi en voi teettää uutta pakosarjaa, joten pohdein tälläistä...

- Jokaiselle sylinterille oma lambda
- Lambda arvojen yhdistäminen pareittain 1&4 sylinterin ja 2&3 sylinterin välillä, moottorinohjaukselle lähetetään kummankin parin keskiarvo.

Eli esim.

-Sylinteripari 1&4 Sylinteri 1 lambda arvo 1.01, sylinteri 4 lambda arvo 1.00 = Moottorinohjaukselle lähtee tieto sylinteriparin 1&4 lambda arvon olevan 1.005
-Sylinteripari 2&3 Sylinteri 2 lambda arvo 1.03, sylinteri 3 lambda arvo 1.00 = Moottorinohjaukselle lähtee tieto sylinteriparin 2&3 lambda arvon olevan 1.015

Lambda arvo kulkee moottorinohjaukselle käsittääkseni voltteina, eli ne pitäisi saada kahden anturin välillä laskettua yhteen ja jaettua kahdella ennen lopullisen tiedon siirtymistä eculle.

Miten toteuttaisitte tämän?

6

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lamb

      Kokeilisin miten toimii laittamalla anturi 1-sylinterille ja toinen 2&3-sylinterin kohdalle.

      • bensalenkkari_savo

        Tuossa se ongelma juuri onkin.. Alkuperäisessä kokoonpanossa pakosarja on 4-2-1 tyyppinen, eli 4 putkea yhdistyy kahdeksi 1&4 ja 2&3 pareissa... Lambdat ovat näissä putkissa. Lambdojen jälkeen nämä pariputket yhdistyvät ja menevät katalysaattorille.

        Ongelmana on se, että tuota pakosarjaa ei voi käyttää takavetoasennuksessa. Eli käytettävä pakosarja on 4-1 tyyppinen ja katalysaattori on heti pakosarjan jälkeen. Moottorinohjauksen luonteen vuoksi ei ole mitenkään järkevää sijoittaa lambdaa yhdyskohtaa, koska silloin moottorinohjaus säätäisi kaikkia pyttyjä yhden tuloksen mukaan.


      • m.icvm90
        bensalenkkari_savo kirjoitti:

        Tuossa se ongelma juuri onkin.. Alkuperäisessä kokoonpanossa pakosarja on 4-2-1 tyyppinen, eli 4 putkea yhdistyy kahdeksi 1&4 ja 2&3 pareissa... Lambdat ovat näissä putkissa. Lambdojen jälkeen nämä pariputket yhdistyvät ja menevät katalysaattorille.

        Ongelmana on se, että tuota pakosarjaa ei voi käyttää takavetoasennuksessa. Eli käytettävä pakosarja on 4-1 tyyppinen ja katalysaattori on heti pakosarjan jälkeen. Moottorinohjauksen luonteen vuoksi ei ole mitenkään järkevää sijoittaa lambdaa yhdyskohtaa, koska silloin moottorinohjaus säätäisi kaikkia pyttyjä yhden tuloksen mukaan.

        Noinhan toi esim. ainakin suurimmassa osaa 4-sylinterisiä menee että mitään sylinterikohtaista säätöä ei ole, tässä tietysti se vika että yksi pytty voi olla melko laihalla esim. suutinvian takia ja lambdasäätö kyllä säätää "kokonaisuuden" kohdalleen mutta tuo yksi pytty jää silti vielä laihalle ja vaurioita voi tulla -jos tämän hyväksyy niin molemmat lammdat vaan rinnakkain


    • Vanha kalkkis

      Kaiva netistä hieman enemmän tietoa lambdan toiminnasta sillä niiden signaali ei ole lineaarinen vaan kun siirrytään hapettomalle puolelle niin signaali tekee muistaakseni äkkiliikkeen ja tätä tapahtuu hyvin nopeassa tahdissa sekunnin aikana.

    • bensalenkkari_savo

      Nimenomaan *muistaaksesi*. Tuolla ei muutenkaan minun nähdäkseni ole merkitystä ongelman suhteen.

      Faktahan on se, että ECU säätää moottoria kahden sylinterin pareissa. Tämän vuoksi en uskalla enkä todennäköisesti edes voi jättää ECUa yhden signaalin varaan tässä vaiheessa. Toki ECU on esim. Ohjelmoitavissa yhdelle lambdalle MUTTA tuon kahden lambdan säätö on omasta mielestäni erittäin toimiva ratkaisu.

      Periaatteessa siis lambdojen signaali olisi yhdistettävä ja jaettava pareittain niin, että ECU:lle menisi signaalin keskiarvo. Enkä näe syytä olla tekemättä tätä, koska virosta saa boschin tarvikelambdoja parilla kympillä kappale.. pakosarjan teettäminen taas kustantaisi lähemmäs 400€. En viitsi sijoittaa vaparipakosarjaan tuollaista summaa, koska todennäköisesti paketti ahdetaan lähitulevaisuudessa.

      • Vanha kalkkis

        Aiot siis yhdistää kaksi digitaalista signaalia analogisesti ja saada moottorisi vielä jopa toimimaan! Kerrot että "periaatteessa" signaalit voi yhdistää analogisesti. Entä sitten käytännössä ? Kysyt elektroniikasta mutta et kuuntele kun sinulle kerrotaan asiasta ja olen edelleen sitä mieltä että sinun pitäisi tutkia asiaa vielä hieman ja kysyä sitten uudestaan. Ja lisäksi kun kysyt täältä tuollaista asiaa niin sinun pitäisi kertoa tarkka anturin tyyppi, jotta asiaan voi ottaa kantaa. En tiedä montako lambda anturia Bosch valmistaa mutta niitä on olemassa ainakin kolmellla eri perustoimintaperiaatteella ja usealla eri kytkenta metodilla.
        "Muistaakseni"


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5098
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3347
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1482
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1317
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1016
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      918
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe