Heippa!
Mulla on pohdinnan alla tälläinen pieni probleema, eli..
Alkuperäisessä moottorissa/pakosarjassa on kaksi lambdaa, toinen 1&4 sylinterille ja toinen 2&3 sylinterille.
Pakosarja on kuitenkin erilainen ja periaatteessa toimii 4-1 mentaliteetillä. Moottorinohjaus ei kykene säätämään seoksia oikein vain yhden lambdan perusteella. Tiukan budjetin vuoksi en voi teettää uutta pakosarjaa, joten pohdein tälläistä...
- Jokaiselle sylinterille oma lambda
- Lambda arvojen yhdistäminen pareittain 1&4 sylinterin ja 2&3 sylinterin välillä, moottorinohjaukselle lähetetään kummankin parin keskiarvo.
Eli esim.
-Sylinteripari 1&4 Sylinteri 1 lambda arvo 1.01, sylinteri 4 lambda arvo 1.00 = Moottorinohjaukselle lähtee tieto sylinteriparin 1&4 lambda arvon olevan 1.005
-Sylinteripari 2&3 Sylinteri 2 lambda arvo 1.03, sylinteri 3 lambda arvo 1.00 = Moottorinohjaukselle lähtee tieto sylinteriparin 2&3 lambda arvon olevan 1.015
Lambda arvo kulkee moottorinohjaukselle käsittääkseni voltteina, eli ne pitäisi saada kahden anturin välillä laskettua yhteen ja jaettua kahdella ennen lopullisen tiedon siirtymistä eculle.
Miten toteuttaisitte tämän?
Minkälainen kytkentä pitäisi soveltaa tähän?
6
152
Vastaukset
- lamb
Kokeilisin miten toimii laittamalla anturi 1-sylinterille ja toinen 2&3-sylinterin kohdalle.
- bensalenkkari_savo
Tuossa se ongelma juuri onkin.. Alkuperäisessä kokoonpanossa pakosarja on 4-2-1 tyyppinen, eli 4 putkea yhdistyy kahdeksi 1&4 ja 2&3 pareissa... Lambdat ovat näissä putkissa. Lambdojen jälkeen nämä pariputket yhdistyvät ja menevät katalysaattorille.
Ongelmana on se, että tuota pakosarjaa ei voi käyttää takavetoasennuksessa. Eli käytettävä pakosarja on 4-1 tyyppinen ja katalysaattori on heti pakosarjan jälkeen. Moottorinohjauksen luonteen vuoksi ei ole mitenkään järkevää sijoittaa lambdaa yhdyskohtaa, koska silloin moottorinohjaus säätäisi kaikkia pyttyjä yhden tuloksen mukaan. - m.icvm90
bensalenkkari_savo kirjoitti:
Tuossa se ongelma juuri onkin.. Alkuperäisessä kokoonpanossa pakosarja on 4-2-1 tyyppinen, eli 4 putkea yhdistyy kahdeksi 1&4 ja 2&3 pareissa... Lambdat ovat näissä putkissa. Lambdojen jälkeen nämä pariputket yhdistyvät ja menevät katalysaattorille.
Ongelmana on se, että tuota pakosarjaa ei voi käyttää takavetoasennuksessa. Eli käytettävä pakosarja on 4-1 tyyppinen ja katalysaattori on heti pakosarjan jälkeen. Moottorinohjauksen luonteen vuoksi ei ole mitenkään järkevää sijoittaa lambdaa yhdyskohtaa, koska silloin moottorinohjaus säätäisi kaikkia pyttyjä yhden tuloksen mukaan.Noinhan toi esim. ainakin suurimmassa osaa 4-sylinterisiä menee että mitään sylinterikohtaista säätöä ei ole, tässä tietysti se vika että yksi pytty voi olla melko laihalla esim. suutinvian takia ja lambdasäätö kyllä säätää "kokonaisuuden" kohdalleen mutta tuo yksi pytty jää silti vielä laihalle ja vaurioita voi tulla -jos tämän hyväksyy niin molemmat lammdat vaan rinnakkain
- Vanha kalkkis
Kaiva netistä hieman enemmän tietoa lambdan toiminnasta sillä niiden signaali ei ole lineaarinen vaan kun siirrytään hapettomalle puolelle niin signaali tekee muistaakseni äkkiliikkeen ja tätä tapahtuu hyvin nopeassa tahdissa sekunnin aikana.
- bensalenkkari_savo
Nimenomaan *muistaaksesi*. Tuolla ei muutenkaan minun nähdäkseni ole merkitystä ongelman suhteen.
Faktahan on se, että ECU säätää moottoria kahden sylinterin pareissa. Tämän vuoksi en uskalla enkä todennäköisesti edes voi jättää ECUa yhden signaalin varaan tässä vaiheessa. Toki ECU on esim. Ohjelmoitavissa yhdelle lambdalle MUTTA tuon kahden lambdan säätö on omasta mielestäni erittäin toimiva ratkaisu.
Periaatteessa siis lambdojen signaali olisi yhdistettävä ja jaettava pareittain niin, että ECU:lle menisi signaalin keskiarvo. Enkä näe syytä olla tekemättä tätä, koska virosta saa boschin tarvikelambdoja parilla kympillä kappale.. pakosarjan teettäminen taas kustantaisi lähemmäs 400€. En viitsi sijoittaa vaparipakosarjaan tuollaista summaa, koska todennäköisesti paketti ahdetaan lähitulevaisuudessa.- Vanha kalkkis
Aiot siis yhdistää kaksi digitaalista signaalia analogisesti ja saada moottorisi vielä jopa toimimaan! Kerrot että "periaatteessa" signaalit voi yhdistää analogisesti. Entä sitten käytännössä ? Kysyt elektroniikasta mutta et kuuntele kun sinulle kerrotaan asiasta ja olen edelleen sitä mieltä että sinun pitäisi tutkia asiaa vielä hieman ja kysyä sitten uudestaan. Ja lisäksi kun kysyt täältä tuollaista asiaa niin sinun pitäisi kertoa tarkka anturin tyyppi, jotta asiaan voi ottaa kantaa. En tiedä montako lambda anturia Bosch valmistaa mutta niitä on olemassa ainakin kolmellla eri perustoimintaperiaatteella ja usealla eri kytkenta metodilla.
"Muistaakseni"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 535098
Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap233347Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti
Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei281482Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?
Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei1821317- 761016
MAKEN REMPAT
Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna24918Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan
5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee49867Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel259816Mulla on kyllä
Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..35758Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta
Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt482717