Marjastatko?

mar-jatta

Oletko tottunut marjastaja? Mitä teet niistä? Myytkö?
Kumpaa lapsenlapsesi juovat mieluummin marjamehua vai kokista.
Osaavatko lapsesi, lapsenlapsesi hyödyntää marjoja, keräävätkö itse?
Omat sukulaiseni Lapissa saavat sievoiset tulot syksyisin lakanpoiminnasta

Itse en ole ihtohimoinen marjastaja. Omat mustaherukat ja vadelmat tyydyttävät marjanhimoni.

20

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eppu2

      Täällä mökkimaastossa olen tottunut marjastamaan.
      Nyt on toinen vuosi, että on vain vähän puolukoita. Ennen niitä oli aina,niin,ettei jalansijaa meinannut löytää ja myös mustikoita.
      Aikaisemmin kävin metsässä kauempanakin, nyt noita karhujhavaintoja siellä täällä, niin nyt en enää.
      On minulla suuri Aroniapensas pihassa, ihan täynnä marjoja, siitä saan jonkin verran mehua.
      Lapsenlapseni juovat vettä tai mehua. Miniäni on ne niin opettanut, että hyvin harvoin mitään limsoja.

      • mar-jatta

        Fiksu miniä sinulla, liian monella lapsella on kokis janojuomana.
        Hienoa, että löytyi yksi marjastaja.
        Mitäpä metsään, kun puolalaisia vattuja saa kaupastakin.


    • reppuriika

      Kyllä minä marjastan omaksi ja välillä toistenkin tarpeeksi. Riippuu miten työasiat, säät sallivat. Ei kaikkina syksyinä ole marjoja, mutta omaan käyttöön aina saa.

      • mar-jatta

        Mahtava marja- ja sienimaailma on olemassa.
        Ikävä, ettei sitä osata, uskalleta hyödyntää.


      • niinpäniin...
        mar-jatta kirjoitti:

        Mahtava marja- ja sienimaailma on olemassa.
        Ikävä, ettei sitä osata, uskalleta hyödyntää.

        "Mahtava marja- ja sienimaailma on olemassa.
        Ikävä, ettei sitä osata, uskalleta hyödyntää. "

        Ja silti näyt jääneen marjatta. (ilman marjoja)


    • eppu2

      Kiertelin lähimetsässä iltapäivällä.
      Katselin, että voisin saada vähän puolukkaa aronian sekaan.
      Kun sekoittaa aronian sekaan puolukkaa, ei tarvitse olla edes suhteessa paljon, kun tulee jo hieno maku.

    • sitroen.

      Minulla on menossa pakastemarjat vuosikertaa 2012. Ei ole tarvista poimia lisää vielä. Kukaan ei osta suomalaisilta marjoja mistään hinnasta. Eikä kukaan ota ilmaiseksikaan. Sellaisetkaan, jotka eivät itse metsään pääse. Kokemusta on usealta vuodelta tästä. En tiedä, mikä jekku noissa ulkomaalaisten poimijoitten tuonnissa on. Olisiko jotakin rahanpesua? En tosiaan tiedä.

    • reppu....

      Eilen kävin marjassa, mustikoita vielä ja vähän sieniä. Fillarointia tuli noin kymmenen kilometriä. Voi, että miten sitä väsyy. Vieläkin tuntuu ropassa ja ei riitä yö palautumiseen. Jos ei missä, niin tässä näkyy, että ikää on tullut. Oikeastaan vasta kotona huomaan, miten voimat ovat poissa. Lähden tästä kolmeksi tunniksi kirpulle töihin, sitten käväisen katsomassa ystävää lasaretissa ja sitten saunaan. Illalla pitää poimia vielä mustaherukoita, kun niitä lupailtiin.

    • eppu2

      Kävin aamupäivällä noukkimassa pari litraa puolukoita.
      Tuo maasto, kun on sellaista nousevaa ja on kiviä ja risuja ja kaiken peitää kostea sammal.
      Saa katsoa. ettei löydä itseään jostain ketunpesästä.
      Muutama hyttynen oli, hirvikärpäsiä ei yhtään.
      Ne hirvikärpäsen puremat minulla kutiaa monta kuukautta.
      Hiljaista oli.

    • mie ite

      Juuri kävin metsässä ja mukaan kotiin sain pari täyttä astiallista (kori ja ämpäri) mustikoita. Puolukoita oikeastaan kävin katsomassa mutta olivat vielä liian valkeita minun makuuni.

    • i_a^¨

      No mie nyt marjastan. Lakkoja tänä vuonna tuli vähän. Onneksi pakkasessa oli viimevuotisia nykyisten lisäksi yli kolmekymmentä kiloa. Vadelmia poimin 400 g rasioita 70 kappaletta. Mustikka-aika alkaa täällä lapissa nyt joten metsään mennään. Puolukoitakin näkyy tulevan. Nyt nuotataan ja purkitetaan siikaa ja muikkua talven varalle

      • sinä onnekas

        Miten varmistat, ettei vattuihin jää yhtään matoa?
        Onpahan sulla mahtavaa varaa talveksi.
        Ihan kuin Hamsterilla.


      • i_a^¨
        sinä onnekas kirjoitti:

        Miten varmistat, ettei vattuihin jää yhtään matoa?
        Onpahan sulla mahtavaa varaa talveksi.
        Ihan kuin Hamsterilla.

        Tänä vuonna ei ollut matoja ollenkaan. Rasiat jääkaappiin yöksi ja mahdolliset madot nousevat pintaan. No enhän minä itse noita kaikkia syö. Lapset ja lapsenlapsethan ne pakastimen talven aikana tyhjentää. Syövät karkkina pakastemarjoina surfatessaan netillä ainakin meillä...


      • sinä onnekas
        i_a^¨ kirjoitti:

        Tänä vuonna ei ollut matoja ollenkaan. Rasiat jääkaappiin yöksi ja mahdolliset madot nousevat pintaan. No enhän minä itse noita kaikkia syö. Lapset ja lapsenlapsethan ne pakastimen talven aikana tyhjentää. Syövät karkkina pakastemarjoina surfatessaan netillä ainakin meillä...

        Onkin herkullisia ja terveellisiä namuja.


      • i_a¨^
        sinä onnekas kirjoitti:

        Onkin herkullisia ja terveellisiä namuja.

        Niin. Kyllähän luonnosta kannattaa (vaikka ei hinnan takia kannatakkaan) kerätä kaikki. Minä nyt elän pääasiassa puutarhani ja järveni tuotolla. Kaupassa kuitenkin on käytävä jauhojen ja tuon rasvan perässä. Perunoitakin kasvatan vuodesta toiseen. Siemenetkin jo maksavat maltaita mutta mikään ei voita uusia perunoita omasta puutarhasta saatikka oikeaa rasvasilliä sen keitetyn perunan kaverina...


      • ,,,,,,
        i_a^¨ kirjoitti:

        Tänä vuonna ei ollut matoja ollenkaan. Rasiat jääkaappiin yöksi ja mahdolliset madot nousevat pintaan. No enhän minä itse noita kaikkia syö. Lapset ja lapsenlapsethan ne pakastimen talven aikana tyhjentää. Syövät karkkina pakastemarjoina surfatessaan netillä ainakin meillä...

        Puolijäiset mansikat ovat ihania, ei tarvitse sokeriakaan.

        Tänään kävin mustikassa. Ovat jo niin vanhentuneita ettei enää itselle talvimarjoiksi kannata kerätä, korkeintaan mehuttaa.

        Voitatteja näyttäisi kasvavan aikalailla, karvarouskuja, kangassieniä ym vaikka kuinka paljon.

        Minua paljon isompi marjastaja oli käännellyt pökkelöitä ja lahoja kantoja. Ei tuota ainakaan näkynyt lähimailla. Lienee mennyt pyssymiehiä pakoon.


    • Rimmir tänään

      Kävin lauantain torilla marjassa. Sain vadelmaa ja puolukkaa. olisi ollut vielä kotimaista myöhäismansikkaakin, vaan sen jätin ostamatta. olivat kylläkin hyvännäköisiä. Tiistaina tulisi sitten marja-auto tuonne folketsparkin parkkialueelle myymään lakkahilloa ja puolukoita, mustikoita ym. En uskalla mennä näihin kaupungin viereisiin kylämetsiin, kun voin eksyä tai villisika lauma voi tulla röhkimään siihen vierelle.
      Nämä meidän jälkeläiset ovat tosi fiksuja lapsiaan kohtaan. Pojan perheessäkin on kolme kouluikäistä ja heidän arkijuomana joko vesi tai mehu Omista omenapuistaan saavat niin paljon satoa että tekevät omenamehua. Viikonloppuna tai synttäreillä saavat limsaa jos haluavat. Useimmilla heidän kavereistaankin on sama käytäntö ja näin lapsilla ei sitten tee mielikään sokerisia limukoita.
      Tuli muuten viime viikolla juttua töissä limsan juonnista ja silmät pyöreänä nuori sukupolvi kuunteli kun kerroin että lapsena emme saaneet limsaa muulloin kuin juhannusaattona.

    • mimmimummi*

      En oikein uskalla lähteä minäkään yksin metsään ....nykyään.. Ja sitten on tullut tämä hirvikärpäs kammo....puutarha marjoja saan tuttavalta....ja hän pyysikin että lähtisin hänen kanssaan vielä metsään ....sieniä katselemaan...että olisko niitä...
      Pitää suunnitella pukeutuminen jos sinne lähtee.....miks niiden piti tulla pilaamaan
      syksyinen metsän lumo... hirvikärpästen..

      https://www.youtube.com/watch?v=VA_wk01oq3k

    • i_a**'

      No niin. Meillä ei kanttarellit kasva mutta herkkutatteja ja karvarouskuja kuitenkin...Noita keräilenkin välistä talvisäilööni asianmukaisesti käsiteltynä. Siinä "hamsterin " lisä...

    • metsä ol kaunis

      Jossain lehdessä oli juttu, että hirvikärpäset levittävät
      bartonella- nimistä bakteeria, en tiedä kirjoittavatko lääkärit
      mitään antibioottireseptiä kutiseviin paukamiin.

      Ittelläni joskus niskassa oli metsäreissun jälkeen punoittavia ja kutisevia patteja ihossa, katosivat hydrocortisoni-voidekuurill.

      Tänään olin metsässä, keräsin mustikoita ja puolukoita sekamarjasoseeksi.
      Ihan hyvää marjapiirakan täytteenä, rahkasekoituksissa ja jäätelön kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3789
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2284
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe