Purjenumero

MitaanTietamaton

Venerekisterissä veneillä on virallinen rekisterinumero muotoa kirjain 5 numeroa. Se mainitaan myös viranomaisen kolmikielisessä rekisteröinti- ja kansallisuustodistuksessa. Tämän lisäksi SPV:n seurojen ylläpitämä rekisteri, jossa on lisäksi purjenumero.

Pitäisikö purjenumerosta luopua ja käyttää vain rekisterinumeroa?

40

1398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+13

      Pitäisi.

    • .....

      Moottoriveneillä jotka ovat samankaltaisia vesikulkuneuvoja kuin purjeveneetkin, ei lähtökohtaisesti ole mitään purjenumeroita. Tässä mielessä on merkillistä, että purjeveneillä on rinnakkaistunnus. Olisiko siinäkään mitään järkeä, että jollain autotyypeillä olisi kaksi eri valtakunnallista rekisterinumeroa joista molemmat pitäisi olla kilvin ilmoitettuna?

      • Purjenumerot eivät ole pakollisia paitsi kilpailuihin osallistuvilla veneillä. Toisaalta pelkästään kilpailukäytössä olevia vesikulkuneuvoja ei tarvitse rekisteröidä, ei purje- eikä moottoriveneitä.


      • tupla numerot
        Hakro kirjoitti:

        Purjenumerot eivät ole pakollisia paitsi kilpailuihin osallistuvilla veneillä. Toisaalta pelkästään kilpailukäytössä olevia vesikulkuneuvoja ei tarvitse rekisteröidä, ei purje- eikä moottoriveneitä.

        "Pelkästään kilpailukäyttö" sulkee pois mm. kaikki ne avomeriveneet, joilla purjehditaan kilpailupaikalle. Se esim. ei riittänyt pelkäksi kilpailukäytöksi, että veneellä ei koskaan tehdä perhe- tai lomapurjehduksia.
        Käytännössä on siis suuri joukko pursia joilla sekä kilpaillaan että tehdään muita purjehduksia ja jotka tarvitsevat tämän kaksoinumeroinnin. Ruotsalaiset pääsivät samasta riesasta eroon jo aikaisemmin, kun kaikkien vesikulkuneuvojen yhteisrekisteri todettiin hyödyttömäksi ja lopetettiin.


      • Numeroita on...
        Hakro kirjoitti:

        Purjenumerot eivät ole pakollisia paitsi kilpailuihin osallistuvilla veneillä. Toisaalta pelkästään kilpailukäytössä olevia vesikulkuneuvoja ei tarvitse rekisteröidä, ei purje- eikä moottoriveneitä.

        Mitä nyt sitten kunkin kilpailun järjestäjän säännöt purjenumerosta sanovat...

        Huomenna osallistun Helsingissä purjehduskilpailuun, jossa ei taatusti vaadita purjenumeroita.


      • KarriKoira

        On purjeveneitä jotka kisaavat ja matkailevat. Kilpailuissa tarvitsee numeroita ja turha niitä on joka kerta ottaa poiskaan kun lähtee matkailemaan. Systeemi on mielestäni nyt hyvä


    • Numeroitu

      Mielestäni purjenumero voi oikein hyvin olla sama kun veneen rekisterinumero. Purjenumerot vain taisivat olla käytössä paljon ennen purjeveneiden rekisteröintipakkoa.
      Kokonaan toinen asia on se, että purjenumeroiden myöntäminen ja rekisteröinti on ollut purjehdus-/ veneilyliitolle hyvä tulonlähde, joka tämän muutoksen myöstä poistuisi.

    • parempi ratkaisu

      Mieluummin luovutaan rekisterinumerosta.

      Purjenumerot jäävät joka tapauksessa kilpailukäyttöön, eli ne eivät tule poistumaan.

      • 1+13

        Koskee ainakin Suomessa enintään 5% köliveneistä, eli melkein kaikille erilliset purjenumerot ovat täysin tarpeettomia.


      • >10.000 purjenumeroa
        1+13 kirjoitti:

        Koskee ainakin Suomessa enintään 5% köliveneistä, eli melkein kaikille erilliset purjenumerot ovat täysin tarpeettomia.

        Veneilijän v. 2012 vuosikirjan purjevenerekisterissä on luetteloituna n. 120 sivua avomeri- ja matkaveneiden purjenumeroita. Yhdelle sivulle näytti mahtuvan 73 veneen tiedot. Siten purjenumerolla varustettujen avomeri- ja matkaveneiden yhteismäärä olisi n. 8760kpl.
        Konstruktio- ja erikoisluokkaveneiden luettelossa on 32 sivua. Suurimmalla osalla näytti olevan purjenumero. En ruvennut laskemaan moneltako puuttui.
        Avomeri- ja matkaveneitä ilman purjenemeroa oli vajaa yksi sivu, pikaisen laskun mukaan vain 48 kpl.
        (Tämän vuoden kirja on veneessäni, toissavuoden katalogi sattui olemamaan hyllyssäni).

        Se päätelmä ainakin voidaan tehdä, että on turha väheksyä purjetunnuksellisten veneiden lukumäärää!

        Olisiko kenties niin, että se purjehtijoiden vähemmistö, joilla ei ole purjetunnuksia omassa veneessään, haluaisi poistaa purjetunnukset kaikista veneistä?

        Minusta on ollut kiva tunnistaa tuttuja veneitä tai tsekata jonkun veneen tyyppi tai malli. Se on helppoa purjetunnuksen ja luettelon perusteella. Purjetunnus erottuu kiikarilla kaukaakin, rekisterinumero näkyy vain satamassa jos silloinkaan (laiturilta käsin).


      • .....
        >10.000 purjenumeroa kirjoitti:

        Veneilijän v. 2012 vuosikirjan purjevenerekisterissä on luetteloituna n. 120 sivua avomeri- ja matkaveneiden purjenumeroita. Yhdelle sivulle näytti mahtuvan 73 veneen tiedot. Siten purjenumerolla varustettujen avomeri- ja matkaveneiden yhteismäärä olisi n. 8760kpl.
        Konstruktio- ja erikoisluokkaveneiden luettelossa on 32 sivua. Suurimmalla osalla näytti olevan purjenumero. En ruvennut laskemaan moneltako puuttui.
        Avomeri- ja matkaveneitä ilman purjenemeroa oli vajaa yksi sivu, pikaisen laskun mukaan vain 48 kpl.
        (Tämän vuoden kirja on veneessäni, toissavuoden katalogi sattui olemamaan hyllyssäni).

        Se päätelmä ainakin voidaan tehdä, että on turha väheksyä purjetunnuksellisten veneiden lukumäärää!

        Olisiko kenties niin, että se purjehtijoiden vähemmistö, joilla ei ole purjetunnuksia omassa veneessään, haluaisi poistaa purjetunnukset kaikista veneistä?

        Minusta on ollut kiva tunnistaa tuttuja veneitä tai tsekata jonkun veneen tyyppi tai malli. Se on helppoa purjetunnuksen ja luettelon perusteella. Purjetunnus erottuu kiikarilla kaukaakin, rekisterinumero näkyy vain satamassa jos silloinkaan (laiturilta käsin).

        Miksi se tuttujen tunnistaminen ei onnistuisi, jos siinä purjeessa olisikin täysin rinnakkaisen ja redundantin purjenumeron sijaan veneen rekisterinumero?


      • .....

        Miksi kilpailukäytössä ei voisi käyttää rekisterinumeroa purjenumeron sijaan? Edelleenkään kaikissa veneissä ei ole edes purjeita, eikä purjenumero ole mikään loogisesti jatkuva sarja että sille olisi mitään erillistä tarvetta.


      • minä en
        ..... kirjoitti:

        Miksi se tuttujen tunnistaminen ei onnistuisi, jos siinä purjeessa olisikin täysin rinnakkaisen ja redundantin purjenumeron sijaan veneen rekisterinumero?

        Mikä on se lähde, josta saat tietoosi rekisterinumeron haltijan ja vielä siinä paikan päällä? Kuka muistaa kaikkien tuttujensa viisinumeroiset rekisterinumerot?


      • ei toimi
        ..... kirjoitti:

        Miksi kilpailukäytössä ei voisi käyttää rekisterinumeroa purjenumeron sijaan? Edelleenkään kaikissa veneissä ei ole edes purjeita, eikä purjenumero ole mikään loogisesti jatkuva sarja että sille olisi mitään erillistä tarvetta.

        Kilpailevan veneen täytyy olla seurarekisterissä ja katsastettu. Ja siinä täytyy olla ISAFin tai luokkaliiton sääntöjen mukainen purjenumero kansallisuustunnuksineen.


      • 14+3
        >10.000 purjenumeroa kirjoitti:

        Veneilijän v. 2012 vuosikirjan purjevenerekisterissä on luetteloituna n. 120 sivua avomeri- ja matkaveneiden purjenumeroita. Yhdelle sivulle näytti mahtuvan 73 veneen tiedot. Siten purjenumerolla varustettujen avomeri- ja matkaveneiden yhteismäärä olisi n. 8760kpl.
        Konstruktio- ja erikoisluokkaveneiden luettelossa on 32 sivua. Suurimmalla osalla näytti olevan purjenumero. En ruvennut laskemaan moneltako puuttui.
        Avomeri- ja matkaveneitä ilman purjenemeroa oli vajaa yksi sivu, pikaisen laskun mukaan vain 48 kpl.
        (Tämän vuoden kirja on veneessäni, toissavuoden katalogi sattui olemamaan hyllyssäni).

        Se päätelmä ainakin voidaan tehdä, että on turha väheksyä purjetunnuksellisten veneiden lukumäärää!

        Olisiko kenties niin, että se purjehtijoiden vähemmistö, joilla ei ole purjetunnuksia omassa veneessään, haluaisi poistaa purjetunnukset kaikista veneistä?

        Minusta on ollut kiva tunnistaa tuttuja veneitä tai tsekata jonkun veneen tyyppi tai malli. Se on helppoa purjetunnuksen ja luettelon perusteella. Purjetunnus erottuu kiikarilla kaukaakin, rekisterinumero näkyy vain satamassa jos silloinkaan (laiturilta käsin).

        Tutut tunnistavat kyllä toistensa veneet ilman numeroitakin. Muiden ei tarvitsekaan.


      • 1+13
        >10.000 purjenumeroa kirjoitti:

        Veneilijän v. 2012 vuosikirjan purjevenerekisterissä on luetteloituna n. 120 sivua avomeri- ja matkaveneiden purjenumeroita. Yhdelle sivulle näytti mahtuvan 73 veneen tiedot. Siten purjenumerolla varustettujen avomeri- ja matkaveneiden yhteismäärä olisi n. 8760kpl.
        Konstruktio- ja erikoisluokkaveneiden luettelossa on 32 sivua. Suurimmalla osalla näytti olevan purjenumero. En ruvennut laskemaan moneltako puuttui.
        Avomeri- ja matkaveneitä ilman purjenemeroa oli vajaa yksi sivu, pikaisen laskun mukaan vain 48 kpl.
        (Tämän vuoden kirja on veneessäni, toissavuoden katalogi sattui olemamaan hyllyssäni).

        Se päätelmä ainakin voidaan tehdä, että on turha väheksyä purjetunnuksellisten veneiden lukumäärää!

        Olisiko kenties niin, että se purjehtijoiden vähemmistö, joilla ei ole purjetunnuksia omassa veneessään, haluaisi poistaa purjetunnukset kaikista veneistä?

        Minusta on ollut kiva tunnistaa tuttuja veneitä tai tsekata jonkun veneen tyyppi tai malli. Se on helppoa purjetunnuksen ja luettelon perusteella. Purjetunnus erottuu kiikarilla kaukaakin, rekisterinumero näkyy vain satamassa jos silloinkaan (laiturilta käsin).

        Tuo sinun lukemasi ei ole millään tavalla relevantti aiempaan kommenttiini. Yksikään sellainen vene, jolla ei kilpailla, ei TARVITSE purjenumeroa. Ja niitä kilpailuihin osallistuvia on todella pieni prosentti SPV:n listoilla olevista.

        Trafin tuoreen tilaston mukaan purjeveneitä on Suomessa yli 14 000. Kun vertaamme sitä noihin sinun lukemiisi, on ilmeistä, että veneitä, joilla joko ei ole lainkaan purjenumeroa tai joilla se on vain jäänteenä seurarekisterissä olon ajoilta, on tuhansia.

        Ja kuten sanottu, sitä numeroa tarvitsevat vain ne, jotka kisaavat. Yksinkertaisinta olisi, että SPV luopuisi omien numeroiden jakamisesta ja neuvosi pistämään purjeeseen rekisterinumeron.


      • .....
        ei toimi kirjoitti:

        Kilpailevan veneen täytyy olla seurarekisterissä ja katsastettu. Ja siinä täytyy olla ISAFin tai luokkaliiton sääntöjen mukainen purjenumero kansallisuustunnuksineen.

        Miksi purjenumeron puuttuminen estäisi seurarekisteriin kirjaamisen ja katsastuksen?

        Kansallisuustunnus on perusteltu, pitäähän sellainen autossakin olla jos ulkomaille menee ja useimmiten EU-kilvissä onkin, mutta muuten jälkimmäinen virkkeesi on perustelu tasoa "koska se nyt vaan on näin". Se on varsin huono perustelu koska se palstaa että muutoksen esteenä ei ole mikään muu kuin ihmisten haluttomuus muutokseen - vaikka se olisi järkeväkin.


      • .....
        minä en kirjoitti:

        Mikä on se lähde, josta saat tietoosi rekisterinumeron haltijan ja vielä siinä paikan päällä? Kuka muistaa kaikkien tuttujensa viisinumeroiset rekisterinumerot?

        No mikä on se lähde mistä niiden tuntemattomien tiedot saa, joku luettelo? Millä perusteella sitä luetteloa ei voisi yhtä hyvin tehdä rekisterinumeron perusteella.

        Ja kovinpa on valikoiva muistisi, jos viisinumeroinen rekisterinumero on liikaa, mutta neljänumeroinen purjetunnus ei.


      • ....
        minä en kirjoitti:

        Mikä on se lähde, josta saat tietoosi rekisterinumeron haltijan ja vielä siinä paikan päällä? Kuka muistaa kaikkien tuttujensa viisinumeroiset rekisterinumerot?

        Ja vielä tarkennus, että näemmä purjetunnuskin voi olla viisinumeroinen joten väite siitä että yhden 5-numeroisen luvun muistaa paremmin kun toisen 5-numeroisen luvun, on vielä hatarammalla pohjalla.


      • siinä on ero
        .... kirjoitti:

        Ja vielä tarkennus, että näemmä purjetunnuskin voi olla viisinumeroinen joten väite siitä että yhden 5-numeroisen luvun muistaa paremmin kun toisen 5-numeroisen luvun, on vielä hatarammalla pohjalla.

        Purjenuomeroita ei tarvitse muistaa. Riittää, kun sen pystyy lukemaan, lopun voi lukea kirjasta. Rekisterinumero sen sijaan pitäisi muistaa, jotta voisi tuttunsa erottaa toisesta vähän samannäköisestä veneestä.


      • lue tarkemmin
        ..... kirjoitti:

        Miksi purjenumeron puuttuminen estäisi seurarekisteriin kirjaamisen ja katsastuksen?

        Kansallisuustunnus on perusteltu, pitäähän sellainen autossakin olla jos ulkomaille menee ja useimmiten EU-kilvissä onkin, mutta muuten jälkimmäinen virkkeesi on perustelu tasoa "koska se nyt vaan on näin". Se on varsin huono perustelu koska se palstaa että muutoksen esteenä ei ole mikään muu kuin ihmisten haluttomuus muutokseen - vaikka se olisi järkeväkin.

        Ei se estäkään seurarekisteriin liittämistä, eikä katsastusta. Kilpailemisen se estää.


    • 4+20

      Purjenumerot tulivat purjeisiin kilpailuja varten. Paremman puutteessa niitä on sitten käytetty veneiden tunnistamiseen muissakin tarkoituksissa. Siihen ne ovat edelleen numerokoon puolesta etäisyydeltä parempia kuin lailliset rekisterimerkinnät, runsaista alimittaisista rekisterimerkinnöistä puhumattakaan.

      SPV:n ja sen edeltäjien ylläpitämä purjenumerorekisteri ei ole koskaan täyttänyt kunnollisen rekisterin tunnusmerkkejä eikä sitä ole siihen tarkoitettukaan.
      Kunnollista rekisteriä tarvitaan veneille pitkälti samoista syystä kuin autoillekin (pl autovero). Tämän luulisi aukeavan kaikille jotka ovat ostaneet tai myyneet veneensä.
      Nyt kun Trafin rekisteri on melko kattava voidan tietysti kysyä mikä lisäarvo purjenumerolla on veneilijälle joka ei kilpaile. Hakematta sen voi jättää kun hankkii uuden veneen.

      • ei auennut

        Vene on nyt ostettu ja myyty rekisteröinnin tulon jälkeen. Rekisteristä on ollut ainoastaan vaivaa ja kuluja omistajanvaihdoksissa, ei mitään hyötyä.


      • MitaanTietamaton
        ei auennut kirjoitti:

        Vene on nyt ostettu ja myyty rekisteröinnin tulon jälkeen. Rekisteristä on ollut ainoastaan vaivaa ja kuluja omistajanvaihdoksissa, ei mitään hyötyä.

        Niin ja hillittömästi enemmän vaivaa, jos myy jonkun muun laituriin unohtunutta venettä.


      • ei auennut
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Niin ja hillittömästi enemmän vaivaa, jos myy jonkun muun laituriin unohtunutta venettä.

        Tuskinpa kauppakirjojen tekaisu paljon vaivaa tuottaa edelleenkään. Eikä ole ollut ainakaan purjeveneiden osalta naapurin veneen myynti ennenkään ongelma.


      • oudot systeemit?
        ei auennut kirjoitti:

        Tuskinpa kauppakirjojen tekaisu paljon vaivaa tuottaa edelleenkään. Eikä ole ollut ainakaan purjeveneiden osalta naapurin veneen myynti ennenkään ongelma.

        Kuulun Seuraan jossa on veneilyjaosto, joka kuului veneilyliittoon ei purjehtijaliittoon.
        Isopurjetta uusiessani en tiennyt saanko siihen purjetunnuksen, enkä viitsinyt sitä edes kysellä. Ilmeisesti nykyään liitot ovat yhdistyneet.

        Ostin käytetyn genaakkerin jossa vanhan veneen purjetunnus. En ole irroittanut numeroita, eli näillä mennään ja tuskinpa kukaan tulee sakottamaan.

        En ole koskaan oikein ymmärtänyt näitä systeemeitä. Jos vene ei katsastettu eikä kuulu purjehtijaliittoon, ei pitäisi ilmeisesti käyttää mitään purjetunnuksia?


      • Bossu
        ei auennut kirjoitti:

        Vene on nyt ostettu ja myyty rekisteröinnin tulon jälkeen. Rekisteristä on ollut ainoastaan vaivaa ja kuluja omistajanvaihdoksissa, ei mitään hyötyä.

        Merivartiosto puhallutti mut viime viikonloppuna. Samalla ne katsoivat veneen rekisteriotteen ja henkkarit. Jos olisi ollut varastettu vene, eivät rekisteriotteen omistajatiedot olisi täsmänneet henkkareiden kanssa. Mitäköhän sitten olisi tapahtunut?


      • kippari vs omistaja
        Bossu kirjoitti:

        Merivartiosto puhallutti mut viime viikonloppuna. Samalla ne katsoivat veneen rekisteriotteen ja henkkarit. Jos olisi ollut varastettu vene, eivät rekisteriotteen omistajatiedot olisi täsmänneet henkkareiden kanssa. Mitäköhän sitten olisi tapahtunut?

        Ei kai viranomaisetkaan vaadi, että kipparin täytyy olla aluksen omistaja?
        "Mitäköhän sitten olisi tapahtunut?" Olisi varmaankin esitetty kysymyksiä ja merivartiosto olisi tsekannut, onko vene ilmoitettu varastetuksi. Jos kaikki oli kunnossa, olisit saanut jatkaa matkaasi omistajan lainaamalla veneellä. Se kai on kysymättäkin selvä asia, että varastetuksi ilmoitetulla veneellä matka ei olisi jatkunut.
        Ei kai rekisteriote tai sen puuttuminen estä venevarkauksia (vrt autot)? Onko edes helpottanut venevarkauksien selvittämistä?


      • oudot systeemit
        kippari vs omistaja kirjoitti:

        Ei kai viranomaisetkaan vaadi, että kipparin täytyy olla aluksen omistaja?
        "Mitäköhän sitten olisi tapahtunut?" Olisi varmaankin esitetty kysymyksiä ja merivartiosto olisi tsekannut, onko vene ilmoitettu varastetuksi. Jos kaikki oli kunnossa, olisit saanut jatkaa matkaasi omistajan lainaamalla veneellä. Se kai on kysymättäkin selvä asia, että varastetuksi ilmoitetulla veneellä matka ei olisi jatkunut.
        Ei kai rekisteriote tai sen puuttuminen estä venevarkauksia (vrt autot)? Onko edes helpottanut venevarkauksien selvittämistä?

        Alustodistus ja rekisteriasiat kunnossa, mutta purjenumero puuttuu ja genaakkerissa väärä purjetunnus. Ei kai viranomainen niistä ole kiinnostunut?


      • kuten haluat
        oudot systeemit? kirjoitti:

        Kuulun Seuraan jossa on veneilyjaosto, joka kuului veneilyliittoon ei purjehtijaliittoon.
        Isopurjetta uusiessani en tiennyt saanko siihen purjetunnuksen, enkä viitsinyt sitä edes kysellä. Ilmeisesti nykyään liitot ovat yhdistyneet.

        Ostin käytetyn genaakkerin jossa vanhan veneen purjetunnus. En ole irroittanut numeroita, eli näillä mennään ja tuskinpa kukaan tulee sakottamaan.

        En ole koskaan oikein ymmärtänyt näitä systeemeitä. Jos vene ei katsastettu eikä kuulu purjehtijaliittoon, ei pitäisi ilmeisesti käyttää mitään purjetunnuksia?

        Eipä kukaan perään huutele, vaikka purjeessa olisikin numerot liittoon kuulumattomalla ja katsastamattomalla. Tosin halutessaankaan ei numeroa saa, jos ei ilmoita, mihin seuraan vene kuuluu. Käytettyjä purjeita ostetaan ja myydään numeroineen ja on ostajasta kiinni vaihtaako tai poistaako vanhat numerot. Vasta kilpailussa numeroasiasta tehdään numero.

        Veneilyliiton jäsenseurat ovat nykyään SPV:n, eli Suomen Purjehdus ja Veneilyn jäsenseuroja, joten purjenumerokin olisi saatavissa, jos sen haluaisi.


      • ei auennut kirjoitti:

        Tuskinpa kauppakirjojen tekaisu paljon vaivaa tuottaa edelleenkään. Eikä ole ollut ainakaan purjeveneiden osalta naapurin veneen myynti ennenkään ongelma.

        Kyllä oikea venerekisteri heikentää oleellisesti mahdollisuuksia tehdä vilunkihommia. Minä en ainakaan osta venettä, ellei sitä myy henkilö joka on merkitty rekisteriotteessa myytävän veneen omistajaksi (vaihtoehtoisesti valtakirja). Ennen rekisteriä mulla ei ollut mitään mahdollisuuksia tarkistaa onko venettä kaupittelevalla henkilöllä oikeus myydä.


      • köli vinossa
        oudot systeemit kirjoitti:

        Alustodistus ja rekisteriasiat kunnossa, mutta purjenumero puuttuu ja genaakkerissa väärä purjetunnus. Ei kai viranomainen niistä ole kiinnostunut?

        Tuskinpa kiinostaa purjenumerot. Muutenkaan viranomaisia ei erityisesti kiinnosta purjeveneitten pysäyttely. Ainakaan minua ei ole purjeveneillessä pysäytetty kertaakaan. Moottoriveneellä liikkuessani sen sijaan useasti ja jonain juhannuksena jopa useamman kerran samana päivänä. Tähän mennessä olen joutunut poliisin, tullin (vain kerran) ja merivartioston pysäyttämäksi ja aina pääaiheena ollut puhalluskoe ja joskus sammuttimen tarkistus. Rekisteritodistuksen olen ojentanut oma-aloitteisesti, mutta varsinaista kiinnostusta se ei ole herättänyt. Purjenumerot varmaan vielä vähemmän. Myöskään kalastuslupaa ei ole koskaan pyydetty esittämään, vaikka telineet olleet täynnä vapoja.


      • Ei juridista arvoa
        oudot systeemit kirjoitti:

        Alustodistus ja rekisteriasiat kunnossa, mutta purjenumero puuttuu ja genaakkerissa väärä purjetunnus. Ei kai viranomainen niistä ole kiinnostunut?

        Viranomaiset eivät ole Suomessa kiinnostuneita siitä, mitä purjeissasi lukee. Purjenumerolla ei ole mitään juridista merkitystä, joten esimerkiksi toisen veneen purjeita saa lainata ihan vapaasti.


      • Ei SPV:n asia
        kuten haluat kirjoitti:

        Eipä kukaan perään huutele, vaikka purjeessa olisikin numerot liittoon kuulumattomalla ja katsastamattomalla. Tosin halutessaankaan ei numeroa saa, jos ei ilmoita, mihin seuraan vene kuuluu. Käytettyjä purjeita ostetaan ja myydään numeroineen ja on ostajasta kiinni vaihtaako tai poistaako vanhat numerot. Vasta kilpailussa numeroasiasta tehdään numero.

        Veneilyliiton jäsenseurat ovat nykyään SPV:n, eli Suomen Purjehdus ja Veneilyn jäsenseuroja, joten purjenumerokin olisi saatavissa, jos sen haluaisi.

        Joo. Ihan saa keksiä purjenumeronsa vaikka itse, jos haluaa. SPV:llä ei ole mitään sananvaltaa siihen, mitä kukin haluaa omiin purjeisiinsa kirjoittaa.


    • MitaanTietamaton

      SPV:n sivuilta tongin purjenumeroa. Nimimerkki Hakron viesti purjenumeron pakollisuudesta kilpaillessa oli asian ytimessä. Eli on erikseen purjenumero kilpailutoimintaan ja Trafin rekisterinumero veneen muuhun käyttöön.

      Purjenumerolla ei ole siis tarvetta eikä merkitystä kuin ISAF:in ja SPV:n alaisissa kilpailuissa, joissa se on pakollinen.

      Purjenumeroa ei tarvita katsastuksessa, vaikka se SPV:n venetodistukseen kirjataankin. Se ei osoita veneen kansallisuutta kuin em. mainituissa kilpailuissa. Muuten kansallisuus osoitetaan perälipulla.

      Veneen kansallisuus ja omistajuus ilmaistaan virallisesti Trafin rekisteröintitodistuksella.

      Purjeisiin voi laittaa mitä ilmeisimmin erilaisia numeroita ja tunnuksia lakien ja säädösten puitteissa, jos sillä ei kilpaile ja kilpailusäännöt sen estävät.

      SPV:n tai itse asiassa veneseurojen rekisterit veneistä olikin sitten kimurantti. SPV:n sivuilla puhutaan purjevenerekisteristä ja venerekistereistä hivenen hankalasti. Veneseurat pitävät rekisteriä seuraan kuuluvien katsastetuista veneistä, joskin rekisterien sijainti on SPV:ssä. Tällöin taas ei puhuta purjevenerekisteristä, koska muitakin veneitä on.

      Tulin siihen tulokseen, ettei SPV:llä on omia rekistereitä kuin omista jäsenistään ja jäsenseuroistaan. Veneseuroilla on omat vene- ja jäsenrekisterinsä.

      Alkuperäiseen kysymykseen: purjenumerosta voi hyvin luopua, ellei kilpaile ISAF:in tai SPV:n kilpailuissa. Sen voi myös pitää, mutta sillä on sama status kuin jollain muullakin numerosarjalla purjeissa. Juridista estettä ei liene laittaa vaikka Trafin rekisterinumeroa FIN-etuliitteellä, vaikka se jonkun toisen purjeissa olisikin. SPV:n alaisten seurojen venerekisteriin ei luonnollisesti itsekeksityllä numerosarjalla pääse.

      • kurja juttu

        Siis ei mitään uutta. Nyt olemassa olevat yli 10.000 kuitenkin säilyvät ainakin uusien purjeiden hankintaan saakka. Kaksoisnumerointi oli lyhytnäköinen ja ikävä asia, joka johtui kaikkien vesikulkuneuvojen yhteisrekisterin luomisesta.


      • seppomartti

        Muuten hyvä pohdiskelu mutta perälippu ja rekisterointipaperit osoittavat rekisteröintimaan. Se ei välttämättä ole sama kuin kansallisuus. Suomessa harvinainen käytäntö mutta ulkomailla voi nähdä esim. saksalaisen veneen ja miehistön, jonka perälippu on englantilainen ja rekisteröintipaikka kanaalisaarilla verotuksen vuoksi. Tai Turkissa yleinen veneiden rekisteröintipaikka Delaware ja USA:n perälippu. Isot alukset sitten ovat ihan oma lukunsa. Panaman perälipusta ei voi päätellä kansalaisuuksia.


      • 14+3
        seppomartti kirjoitti:

        Muuten hyvä pohdiskelu mutta perälippu ja rekisterointipaperit osoittavat rekisteröintimaan. Se ei välttämättä ole sama kuin kansallisuus. Suomessa harvinainen käytäntö mutta ulkomailla voi nähdä esim. saksalaisen veneen ja miehistön, jonka perälippu on englantilainen ja rekisteröintipaikka kanaalisaarilla verotuksen vuoksi. Tai Turkissa yleinen veneiden rekisteröintipaikka Delaware ja USA:n perälippu. Isot alukset sitten ovat ihan oma lukunsa. Panaman perälipusta ei voi päätellä kansalaisuuksia.

        Itse asiassa ei niinkään harvinainen juuri Suomessa, koska Suomessa asuvien ja täällä pysyvästi veneilevien ulkomaalaistenkin pitää rekisteröidä veneensä tänne mutta heidän veneillään ei ole Suomen kansallisuutta.

        Muihin kirjoituksiin:
        -purjeissa saa lukea oikeastaan mitä hyvänsä, vaikka täysin itse keksitty numerosarja. Viranomaisten näkökulmasta siis.
        -jos haluaa virallisen rekisterinumeron näkyvän kauemmas, niin siitä vaan laittamaan se purjeeseen. Vaikkapa "FIN" omalle rivilleen ja rekisterinumero omalle rivilleen.
        -näyttää siltä, että on hitaasti yleistymässä tapa jättää purjenumerot kokonaan pois.


    • 20+4

      Numerot purjeessa on ihan kisakäyttöä varten. Hanurista olisi tuomariveneessä tihrustaa veneen kyljestä maaliin tullessa veneen numeroa kun purjenumero on selkeästi esillä.

    • lisäjokeri

      Kaikenlaisella numeroinnilla saadaan maahan ylimääräistä toimistotyötä, byrokratiaa ja maksuja. Numerointibyrokratia on edellytyksenä myös uusien keksittyjen veromaksujen toimeenpanemiselle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5339
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3447
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      193
      1484
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1003
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe