Työpaiikakiusaaminen hengellisissä yhteisöissä

Entinen Maara

Vapaiden suuntien (ei vain helluntaiseurakuntien) työntekijät ovat vapaata riistaa kaikelle kansalleen. Heitä voi nimitellä, julkisesti häväistä, levitellä perättömiä juoruja ja harvoin, jos koskaan, kukaan astuu esiin puolustaakseen heitä, koska kukaan ei halua menettää kasvojaan yhteisön keskellä. Työntekijän perhe on tietoinen, mutta puolustuskyvytön. Näissä "hengellisissä kieseissä" 30vuotta keikkuneena en ole nähnyt yhtään reilua väliintuloa julkisissa häväistystilanteissa. Näistä piireistä kunnioitettu presidenttimmekään ei löytäisi kiitettävää kiusaajan puolustajaa. Jeesus lihansa päivinä asettui sorretun puolelle aina. Mikä meitä uskovia vaivaa, kun emme avaa suutamme, silloin kun ilmiselvä julmuus ja henkinen väkivalta toimii silmiemme edessä? Näinkö me rakastamme lähimmäisiämme?.

18

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mistä johtuu?

      Samoin se on tälläkin palstalla. Jotkut ovat jatkuvan kiusan kohteena, mutta puolustajia ei näy. Ovatko helluntalaiset noin välinpitämättömiä, sitä olen monesti miettinyt. Miksi esim. sheriffi ei näy puuttuvan kiusauksiin, vaikka ainakin hänellä luulisi olevan siihen jopa valtaa?

      • Konstit on semmoisia, jottei ne näy. Mutta yritystä on, kyllä.


      • Tiestä
        nebukadnessar kirjoitti:

        Konstit on semmoisia, jottei ne näy. Mutta yritystä on, kyllä.

        Varmasti sinun sherifiisyysaikana on tapahtunutkin sitä, että kaikki perässä kulkijat, jotka pilkkaavat, ivaavat ja ovat todella pahoja hedelmiä tuottavia, eivät pääse loistamaan siten, kuten aikaisemmin pääsivät.
        Esim. minä pyysin julkisesti aikaisempaa sheriffiä apuun. Julkisesti sen takia, että en ole koskaan pyytänyt kenenkään viestin poistamista, enkä muutkaan tekoa pahimmankaan pilkkaajani seläntakana. Pyysin aikaisempaa sheriffia tarkastamaan, että kirjoitanko niillä monilla, monilla nimimerkeillä, joiksi minua täällä väitettiin. Toivoin tuon sheriffin tarkistavan asian kuten olen käsittänyt, että sen asian voi tarkistaa, mutta sheriffi väittä vain, että se on niin vaikeaa ja asia jäi siihen.
        Onko tarkistaminen mistä portista mikäkin kirjoitus tulee todella noin vaikeaa ja jos on, niin sitten paremmin ymmärrän aikaisemman sheriffin kertoman, mutta sitä en ymmärrä, miksi hän antoi jopa viidenkin samaa hedelmää kantavan kulkea perässäni muuttelemassa kirjoituksia väärillä selityksillään. Miksi antoi esim. henkilön kulkea perässäni pilkkaamassa ja haukkumassa minua esim. mielisairaaksi ja minä en ole ainoa, joka tuota on kokenut.
        Monta vuotta perässäni ovat kulkeneet ihmiset, jotka ovat tehneet kaikkensa väärentääkseen kirjoituksiani ja niin he ovat tehneet muutamille muillekin.

        En tiedä miten tarkkaan sheriffi seuraa kirjoituksia ja pitääkö niitä itse pyytää poistoon, jos ne ovat väärentäviä, mutta siihen en itse ole lähtenyt, joten en yhtäkään kertaa ole pyytänyt kirjoitusten poistamista.
        Jos vaikka sheriffi pitää jotakin ihmistä opillisesti väärässä olevana, mutta näkee, että tuo ihminen ei pilkkaa kanssakulkijoitaan, vaan kirjoittaa pelkästään opista, niin eikö sheriffin tulisi käsittää missä on vika, hänen mielestään siinä väärin oppia tuovassa, vai niissä perässä kulkevissa pilkkaajissa, jotka yrittävät pilkallaan ja vihallaan vaientaa tuota kirjoittajaa, jota eivät käsistä esim. oman pimentyneen ymmärryksensä takia, tai muuten vain?

        Onko mahdollista, että joku sheriffi on esim. niin kiinni helluntalaisten tavassa kirjoittaa kasteista, että hän jopa mielellään suo pilkattavan ihmistä, joka kirjoittaa siitä kalliista asiasta eritavalla? Vai pitääkö helluntalaispalstalla kirjoittaa vain niin kuin ovat aina kirjoittaneet ihmiset, jotka ovat saaneet oman käsityksen Jeesuksesta? Vai saako täällä kirjoittaa puoluettomasti Raamatun opista, jos nuo ihmiset pysyvät sävyisyydessä?

        Itse en ole ikinä pahaa sanaa sanonut helluntalaisista, tai muistakaan, vaikka tuo nykyään perässänki kulkevat yrittääkin niin väitteillään saada toiset uskomaan. Tuo perässäni kulkevat ei kykene keskustelemaan asiallisesti opista ja siksi tuo mahdoton vihakirjoitus kohdistuu minuun ja muihinkin, joita hän pyrkii vaientamaan.


      • Tiestä kirjoitti:

        Varmasti sinun sherifiisyysaikana on tapahtunutkin sitä, että kaikki perässä kulkijat, jotka pilkkaavat, ivaavat ja ovat todella pahoja hedelmiä tuottavia, eivät pääse loistamaan siten, kuten aikaisemmin pääsivät.
        Esim. minä pyysin julkisesti aikaisempaa sheriffiä apuun. Julkisesti sen takia, että en ole koskaan pyytänyt kenenkään viestin poistamista, enkä muutkaan tekoa pahimmankaan pilkkaajani seläntakana. Pyysin aikaisempaa sheriffia tarkastamaan, että kirjoitanko niillä monilla, monilla nimimerkeillä, joiksi minua täällä väitettiin. Toivoin tuon sheriffin tarkistavan asian kuten olen käsittänyt, että sen asian voi tarkistaa, mutta sheriffi väittä vain, että se on niin vaikeaa ja asia jäi siihen.
        Onko tarkistaminen mistä portista mikäkin kirjoitus tulee todella noin vaikeaa ja jos on, niin sitten paremmin ymmärrän aikaisemman sheriffin kertoman, mutta sitä en ymmärrä, miksi hän antoi jopa viidenkin samaa hedelmää kantavan kulkea perässäni muuttelemassa kirjoituksia väärillä selityksillään. Miksi antoi esim. henkilön kulkea perässäni pilkkaamassa ja haukkumassa minua esim. mielisairaaksi ja minä en ole ainoa, joka tuota on kokenut.
        Monta vuotta perässäni ovat kulkeneet ihmiset, jotka ovat tehneet kaikkensa väärentääkseen kirjoituksiani ja niin he ovat tehneet muutamille muillekin.

        En tiedä miten tarkkaan sheriffi seuraa kirjoituksia ja pitääkö niitä itse pyytää poistoon, jos ne ovat väärentäviä, mutta siihen en itse ole lähtenyt, joten en yhtäkään kertaa ole pyytänyt kirjoitusten poistamista.
        Jos vaikka sheriffi pitää jotakin ihmistä opillisesti väärässä olevana, mutta näkee, että tuo ihminen ei pilkkaa kanssakulkijoitaan, vaan kirjoittaa pelkästään opista, niin eikö sheriffin tulisi käsittää missä on vika, hänen mielestään siinä väärin oppia tuovassa, vai niissä perässä kulkevissa pilkkaajissa, jotka yrittävät pilkallaan ja vihallaan vaientaa tuota kirjoittajaa, jota eivät käsistä esim. oman pimentyneen ymmärryksensä takia, tai muuten vain?

        Onko mahdollista, että joku sheriffi on esim. niin kiinni helluntalaisten tavassa kirjoittaa kasteista, että hän jopa mielellään suo pilkattavan ihmistä, joka kirjoittaa siitä kalliista asiasta eritavalla? Vai pitääkö helluntalaispalstalla kirjoittaa vain niin kuin ovat aina kirjoittaneet ihmiset, jotka ovat saaneet oman käsityksen Jeesuksesta? Vai saako täällä kirjoittaa puoluettomasti Raamatun opista, jos nuo ihmiset pysyvät sävyisyydessä?

        Itse en ole ikinä pahaa sanaa sanonut helluntalaisista, tai muistakaan, vaikka tuo nykyään perässänki kulkevat yrittääkin niin väitteillään saada toiset uskomaan. Tuo perässäni kulkevat ei kykene keskustelemaan asiallisesti opista ja siksi tuo mahdoton vihakirjoitus kohdistuu minuun ja muihinkin, joita hän pyrkii vaientamaan.

        Hei, Tiestä!

        Kirjoitit monta asiaa kysymysmerkin kera ja yritän vastata niistä joihinkin. Joskin toisen sefun/luotsin tekemisiin tai tekemättä jättämisiin minun on vaikea kommentoida.

        Lähettäjien ip-osoitteet on mahdollista kyllä selvittää, mutta luotseilla ei ole siihen oikeuksia. Asian todentaminen olisi vaatinut ylläpidoltakin sitoutumista ja ongelmalliseksi asia olisi varmasti tullut siltäkin kantilta, että ylläpito on sitoutunut olemaan antamatta kirjoittajien yhteystietoja muille. Yleensä tuollainen tilanne on helpompi hoitaa koko ketjun poistolla, vaikka samalla menee asiallista ja hyvääkin keskustelua. Ne ovat aina harmillisia, varsinkin kun osaan kommenteista on käytetty paljon vaivaa ja aikaa.

        Olen pyytänyt ja pyydän vastedeskin kirjoituskieltoja kirjoittajille, jotka eivät sääntöjä halua noudattaa. Oli syy sitten massapostittaminen tai muiden kirjoittajien mielenterveyden arvostelu - molemmat rikkovat sääntöjä. Alkuun ajattelin, että syy on, ettei sääntöjä tunneta. Nyt kun olen varma siitä, että syy on tahallinen sääntöjen rikkominen, kynnys esittää kirjoituskieltoa sääntöjen rikkojille on merkittävästi madaltunut. Eipä näilläkään toimenpiteillä tilanne aina rauhoitu, mutta välillä edes osin seestyy.

        Kirjoitat: "
        Onko mahdollista, että joku sheriffi on esim. niin kiinni helluntalaisten tavassa kirjoittaa kasteista, että hän jopa mielellään suo pilkattavan ihmistä, joka kirjoittaa siitä kalliista asiasta eritavalla? Vai pitääkö helluntalaispalstalla kirjoittaa vain niin kuin ovat aina kirjoittaneet ihmiset, jotka ovat saaneet oman käsityksen Jeesuksesta? Vai saako täällä kirjoittaa puoluettomasti Raamatun opista, jos nuo ihmiset pysyvät sävyisyydessä?

        Sävyisyydessä voi mielestäni kirjoittaa palstalla eri tavalla ajattelevatkin. Eihän keskustelua muuten synny. Jos joku puolustaa helluntailaisuutta, mutta ei osaa tehdä sitä pilkkaamatta kanssakeskustelijoitaan, syyllistyy sääntörikkomukseen ja saatan asian ylläpidon tietoon. Joskaan kaikkia viestiketjuja en aina lue. Onkin siis suotavaa, jos tällaista ajojahtia esiintyy, ottaa yhteys joko minun sähköpostiin tai ylläpitoon ilmoittamalla asiaton viesti.

        Toivottavasti tämä vähän selvensi toimintaperiaatteitani. Tätä nykyä aikaa palstalla viipymiseen on entistä vähemmän, mutta koitetaan tiskata aina kun tiskattavaa tulee!

        Keskustelurauhaa kaikille!

        T: Nebu


      • Tiestä
        nebukadnessar kirjoitti:

        Hei, Tiestä!

        Kirjoitit monta asiaa kysymysmerkin kera ja yritän vastata niistä joihinkin. Joskin toisen sefun/luotsin tekemisiin tai tekemättä jättämisiin minun on vaikea kommentoida.

        Lähettäjien ip-osoitteet on mahdollista kyllä selvittää, mutta luotseilla ei ole siihen oikeuksia. Asian todentaminen olisi vaatinut ylläpidoltakin sitoutumista ja ongelmalliseksi asia olisi varmasti tullut siltäkin kantilta, että ylläpito on sitoutunut olemaan antamatta kirjoittajien yhteystietoja muille. Yleensä tuollainen tilanne on helpompi hoitaa koko ketjun poistolla, vaikka samalla menee asiallista ja hyvääkin keskustelua. Ne ovat aina harmillisia, varsinkin kun osaan kommenteista on käytetty paljon vaivaa ja aikaa.

        Olen pyytänyt ja pyydän vastedeskin kirjoituskieltoja kirjoittajille, jotka eivät sääntöjä halua noudattaa. Oli syy sitten massapostittaminen tai muiden kirjoittajien mielenterveyden arvostelu - molemmat rikkovat sääntöjä. Alkuun ajattelin, että syy on, ettei sääntöjä tunneta. Nyt kun olen varma siitä, että syy on tahallinen sääntöjen rikkominen, kynnys esittää kirjoituskieltoa sääntöjen rikkojille on merkittävästi madaltunut. Eipä näilläkään toimenpiteillä tilanne aina rauhoitu, mutta välillä edes osin seestyy.

        Kirjoitat: "
        Onko mahdollista, että joku sheriffi on esim. niin kiinni helluntalaisten tavassa kirjoittaa kasteista, että hän jopa mielellään suo pilkattavan ihmistä, joka kirjoittaa siitä kalliista asiasta eritavalla? Vai pitääkö helluntalaispalstalla kirjoittaa vain niin kuin ovat aina kirjoittaneet ihmiset, jotka ovat saaneet oman käsityksen Jeesuksesta? Vai saako täällä kirjoittaa puoluettomasti Raamatun opista, jos nuo ihmiset pysyvät sävyisyydessä?

        Sävyisyydessä voi mielestäni kirjoittaa palstalla eri tavalla ajattelevatkin. Eihän keskustelua muuten synny. Jos joku puolustaa helluntailaisuutta, mutta ei osaa tehdä sitä pilkkaamatta kanssakeskustelijoitaan, syyllistyy sääntörikkomukseen ja saatan asian ylläpidon tietoon. Joskaan kaikkia viestiketjuja en aina lue. Onkin siis suotavaa, jos tällaista ajojahtia esiintyy, ottaa yhteys joko minun sähköpostiin tai ylläpitoon ilmoittamalla asiaton viesti.

        Toivottavasti tämä vähän selvensi toimintaperiaatteitani. Tätä nykyä aikaa palstalla viipymiseen on entistä vähemmän, mutta koitetaan tiskata aina kun tiskattavaa tulee!

        Keskustelurauhaa kaikille!

        T: Nebu

        Niin, eli te sheriffitkään ette ole kaikkivaltiaita:). Jos jollakin on valtaa ja kykyä täällä seurata kirjoituksia ja puhdistaa ketjuja, niin toivotaan tuon ihmisen omaavan niin paljon viisautta, että asettuu aina sen kiusatun puolelle. Olkoon tuo kiusattu kuinka väärässä opissa, mutta jos hän vain kirjoittelee opista, eikä kiusaa muita, niin kiusaajat ovat syyllisiä syntyneeseen epäsopuun ja pahaan tilanteeseen.

        Ei kukaan ole täydellinen opissa varsinkaan tänä aikana, jolloin paimenet ovat itse eksyneet opista uuteen uskonnollisuuteen, mutta niin suuri on armo, että Jumalan Sana on vielä keskellämme ja Pyhän Hengen LAHJA kirkastamassa sitä.


      • hellari...
        nebukadnessar kirjoitti:

        Konstit on semmoisia, jottei ne näy. Mutta yritystä on, kyllä.

        Seuraan ateismipalstaa ja siellä kyllä vähänkin ideologiaa tai sen kannattajaa vastaan nostetut viestit poistetaan. Tämä palsta on on kyllä tosi lepsu. Melkein mitä vain suvaitaan.
        Ymmärrän, ettei yksi kontrolloija kaikkeen ehdi ja halutaan olla suvaitsevaisia, mutta olen kyllä aloittajan kanssa samaa mieltä.
        Roska pois - olen sitä mieltä!


      • Tiestä
        hellari... kirjoitti:

        Seuraan ateismipalstaa ja siellä kyllä vähänkin ideologiaa tai sen kannattajaa vastaan nostetut viestit poistetaan. Tämä palsta on on kyllä tosi lepsu. Melkein mitä vain suvaitaan.
        Ymmärrän, ettei yksi kontrolloija kaikkeen ehdi ja halutaan olla suvaitsevaisia, mutta olen kyllä aloittajan kanssa samaa mieltä.
        Roska pois - olen sitä mieltä!

        Niin, mutta tietämättömyyden takia roskana voidaankin pitää juuri sitä oikeaa asiaa. Esim. jos menet mormonipalstalle sävyisyydessä kertomaan, että ei Aabrahamilla ollun monia vaimoja, vaan hän oli erittäin korkean moraalin omaava ihminen vaimoasioissakin, niin tuota voidaan tietenkin pitää siellä roskana. Onhan siellä ainakin ollut monia, jotka ovat väittäneet Aabrahamillakin olleen paljon vaimoja ja näin saaneet itselleenkin luvan ottaa useita vaimoja. Amerkikassahan tuota vielä tapahtuu.

        Vaatimuksena pitää kirjoittajille olla se, että he eivät saa kiusta, halventaa, syyttää ja valehdella, vaikka sävyisästi kirjoittava vielä ei käsittäisikään asioita oikein.
        Ei Jeesus tullut synnittömiä etsimään näiltäkään palstoilta.


    • ex srk.lainen

      Näin on, valitettavasti. Itse tuon kaiken kokenut ja kun itse otin puheeksi kiusaamisen, niin minulta vain kysyttiin, olenko antanut kiusaajalle anteeksi.
      Koska kiusaamiset jatkuivat, läksin pois koko srk:sta enkä senkoommin ole mihinkään seurakuntaan mennyt. Suojaan itseäni.
      Erittäin tärkeä aihe nostaa keskusteluun. Tiedän etten ole ollenkaan ainoa!

    • Entinen Maara

      Ex-srk:lainen, uskon,että kaltaisiasi on tässä maassa paljon. Seurakunnan tulisi olla turvakaupunki ihmiselle, kuten Vanhassa Testamentissa oli. Viime aikoina en todella ole uskaltanut pyytää rukoushuoneelle ketään uskomatonta, koska milloin tahansa joku voi saada raivokohtauksia tai huudella penkistä mitä tahansa asiatonta. En muuten ole koskaan nähnyt, että luterilaisessa kirkossa olisi saanut mellastaa tai raivota. Olisiko niin, että ulkoista loistoa pidetään jotenkin pyhempänä kuin vaatimatonta rukoushuonetta. Minusta Jumalan huone ei ole KOSKAAN voi olla ihmisten riitelyn paikka! Vapaiden suuntien uskovat pitävät normaalina, että rukoushuoneessa voi käyttäytyä miten tahansa. Hyvä käytös on katoavaa kansanperinnettä, mutta seurakunnassa ei voi elää niinkuin pellossa. Miksi vastuunkantajat eivät puutu asioihin. -Ja vielä asiat hengellistetään kuten sinun tapauksessasi. Voi meitä.

      • minä uskon

        "Vapaiden suuntien uskovat pitävät normaalina, että rukoushuoneessa voi käyttäytyä miten tahansa."
        Etköhän yleistä liikaa, jos joku juoppo huutelee, ei se ole srk.vika.
        Ja omassa srk.:ni heidät ohjataan ulos tai muualle pois kirkkosalista. Juopollakin on kuolematon sielu ja sille hän etsii apua, ei ehkä niin sivistyneesti kuin sinä haluaisit...
        Mutta ei normi vauvakaan katso aikaa tai paikkaa, kun itkee nälkäänsä..

        "Vapaiden suuntien uskovat pitävät normaalina, että rukoushuoneessa voi käyttäytyä miten tahansa."
        Tunnetko KAIKKI vapaiden suuntien ihmiset ?

        "En muuten ole koskaan nähnyt, että luterilaisessa kirkossa olisi saanut mellastaa tai raivota."
        En minäkään, mutta en ole nähnyt pelastusta etsivien puolesta rukoilevia pappejakaan (paikkakuntani kirkossa ) tai pelastukseen kehoittavia !

        Eivät ihmiset hae apua ongelmiinsa paikasta josta ei sitä löydy.

        Mutta Ap:n asiaan saarnaajien ja heidän perheidensä akvaariossa olosta, joita jokainen saa mielinmäärin mollata ja arvostella oman mielenlaatunsa mukaan, koska ainahan siellä srk on ihmisiä jotka osaavat hommat paremmin omasta mielestään, vaikka ei ole alasta mitään hajua oikeasti.
        Ja luopiot tai muut srk.:n katkeroituneet pitävät suurta ääntä ns. kaltoinkohtelustaan vaikka syy olisikin heissä itsessään.
        Toki virheitä varmaan srk:n tehdään en sitä sano, eikä siitä pidä vaieta, täydellistä seurakuntaa ei täällä maanpäällä ole.
        Työntekijän työ on tuulista tänäpäivänä ja on ollut aina, mutta nyt vielä enempi, kun maailmallisuus valtaa alaa srk:ssa.


    • Ongelma lienee aika suuri työntekijöiden keskuudessa. Onhan tunnettua, että moni pieni helluntailais-karismaattinen yhteisö tai seurakunta on syntynyt juuri sen takia, että seurakunnan johdossa on ollut kilpailua ja erilaisia näkemyksiä asioista. Helluntailaisilta kertakaikkiaan puuttuu osaamista keskustella ongelmista rakentavasti. Ja kun tämä puuttuu, seurauksena on liikkeen hajaantuminen entisestään.

      Helluntailainen isäni joutui 20 vuotta sitten ongelmiin oman helluntaiseurakunnan kanssa. Kysymys oli hänen tekemästään vapaaehtoisesta, yhteiskristillisestä teetupatyöstä. Henkilönä isäni ei ollut muuttunut niistä ajoista, kun hän meitä helluntaiseurakunnan ohjeiden mukaisesti kasvatti. Nyt oli helluntaiseurakunnan saarnaaja ja vanhimmisto todennut hänet "perheasioista" johtuvista syistä vapaaehtoistyöhön soveltumattomaksi. Toisaalta samaan aikaan vanhimmistossa sai toimia eronnut henkilö ja paikkakunnan alkoholisteja pidettiin edelleen seurakunnan jäseninä.

      Tilanne jatkui muutaman vuoden hyvin vaikeana. Vihdoin isäni teki päätöksen erota helluntaiseurakunnasta ja hän liittyi luterilaiseen kirkkoon takaisin. Mainittakoon, että helluntaiseurakunta perusti tälle pienelle paikkakunnalle tuolloin jopa "kilpailevan" teetuvan, joka hyvin pian kuitenkin jouduttiin lopettamaan koska siellä ei ollut osanottajia. Isältäni sain kuulla hänen viimeisinä "luterilaisina" elinvuosinaan monta vaiettua asiaa ko. helluntaiseurakunnan historiasta.

      • Katkeruus ei kaunist

        "Ongelma lienee aika suuri työntekijöiden keskuudessa " Voi matzel parka,aina sama laulu.


    • Entinen Maara

      Kun puhun huonosta käytöksestä Jumalan huoneessa, en todellakaan puhu juopoista. Puhun ihan seurakunnan jäsenistä. Ei aina ole kysymys katkeruudesta, jos ihminen tällä palstalla vuodattaa sydäntään. Keskustelutaito ei ole vahvuutemme, ja jos keskustelemme, aina on niitä,jotka lakaisevat asiat maton alle. Mazdels ja muut, pahimpia haavoja ovat ne,jotka lyödään "ystäväini huoneessa". Jos vielä lyödään rakkaimpiimme, vielä kauheampaa.

      • Mieleeni tuli keskustelun avauksesta isäni tapaus, kun se jollakin tavalla liittyy aiheeseen. Isäni ei ollut seurakunnan palkkalistoilla, vaan osallistui vapaaehtoiseen työhön, johon kaivattiin tekijöitä. Helluntaiseurakunta oli kuitenkin "kääntänyt kelkkansa" isäni suhteen ja piti häntä pätemättömänä toimimaan teetuvan järjestelytehtävissä, koska isäni "perheasiat" eivät helluntaiseurakunnan mielestä olleet kunnossa (Nehän eivät olleet ollenkaan kunnossa helluntailaisuuden takia silloin, kun olin lapsi. Enää ongelmaa ei ollut).

        Isäni joutui asian vuoksi helluntaiseurakunnan vanhimmiston puhutteluun useita kertoja. Hänelle annettiin varoitus: .hänen tuli lopettaa vapaaehtoistyö yhteiskristillisellä teetuvalla tai muuten hänet erotetaan helluntaiseurakunnasta. Isäni koki että Jumalan valtakunnan asian tähden hänen piti jatkaa teetuvalla, jossa oli useita muitakin vapaaehtoistyöntekijöitä. Lisäksi useat seurakuntalaiset olivat hänen takanaan. Isäni kuitenkin erosi helluntaiseurakunnasta, ennenkuin helluntaiseurakunta ehti erottaa hänet.

        Otin esille yllä kyseisessä helluntaiseurakunnassa jäsenenä tuolloin (ja vieläkin) olleet seurakunnasta vieraantuneet alkoholin väärinkäyttäjät ym:t sen vuoksi, että he olivat kelvollisia seurakuntalaisia, mutta helluntaiuskossa ollutta isääni oltiin erottamassa seurakunnasta vain siksi, että hän ei ollut saanut vapaaehtoistyölleen teetuvassa seurakunnan "siunausta".

        Näin monimutkaiseksi ja vaikeaksi voi tilanne kehittyä helluntaiseurakunnissa, vaikka ei kysymys olisi edes seurakunnan luottamustehtävästä.


    • Entinen Maara

      Seurakunnan jäsenyys kuuluu jokaiselle uskoontulleelle ja kastetulle. Vain synti erottaa ihmisen Jumalan seurakunnasta. Olemme onneksi kohta eläneet yhden sukupolven iän ajasta,jolloin sisaret erotettiin seurakunnasta,kun olivat leikkauttaneet itselleen otsatukan. Tuttavapiiriini kuuluu sellainenkin tapaus. Mutta vieläkin uskalletaan erottaa ihminen mutu-tuntumalla, vaikka Raamattu antaa selvät ohjeet vanhimmille paimentehtävään. Surullisin tapaus on elämässäni ollut, kun läheisimmän uskonystäväperheeni isä oli eri mieltä seurakunnan evankelistan kanssa vähäpätöisestä asiasta. Evankelista kutsui perheen kotiinsa kylään - myös perheen murrosikäiset lapset. Ystäväni luulivat menevänsä tavalliselle iltakahville, mutta perillä heille ojennettiin koko perheen kastetodistukset ja ilmoitettiin, että heidät oli erotettu seurakunnasta. Koko perheen elämä haaksirikkoutui. Vanhemmat erosivat ja nuoret suistuivat lain nurjalle puolelle. Elämä on peruuttamattomasti kaikilla pilalla. Ko.evankelista aloittaa suuren seurakunnan pastorina jossain päin Suomea juuri nyt. Kun me näemme toisemme, hän ei katso päinkään, kun tietää minun surevan perheen kohtaloa.Tämä asia kai jätettiin lopulliseen tuomioistuimeen eli taivaallisiin.

      • mazdels

        Kertomasi tapaus on hyvin tyypillinen helluntaiseurakunnissa ja muissakin vapaissa suunnissa. Jo yksistään Helluntaiherätyksen sisällä on monista asioista hyvin erilaisia mielipiteitä, koska selvät opilliset linjaukset puuttuvat. Kuitenkin on seurakuntia, joiden johto pitää kiinni omista hyväksymistään opeista ja käsityksistä kynsin ja hampain ja sen vuoksi tapahtuu tällaisia asioita, joista kerroit. Tähän riittää hyvin vähäpätöinenkin asia.

        Olen ottanut vertailun vuoksi esimerkkejä ylempänä helluntaiseurakuntien jäsenten syntielämästä. Sen kuitenkin annetaan rehottaa, ilman että näitä ihmisiä ei edes nuhdella erottamisesta puhumattakaan. Sensijaan pieni opillinen erimielisyys voi johtaa erottamiseen.

        Olen sitä mieltä, että osalta helluntailaisia puuttuu omatunto tai sitten he ovat paaduttaneet sen. Tästä seuraa juuri se, että kertomasi evankelista voi jatkaa toimintaansa ja siirtyä seurakunnan pastoriksi "hyvällä omallatunnolla". Oikeustajuni sanoo, että tuon evankelistan pitäisi sopia asia tuon perheen kanssa ensin, koska hän on tietoinen siitä että läheinen perhe on tullut loukatuksi ja väärinkohdelluksi hänen taholtaan. Tällaista on kuitenkin helluntaijulistajalta turha toivoa.

        Naisten tukan laittamisesta tuli mieleeni muisto yli 30 vuoden takaa. Äitini leikkautti hiuksensa lyhyeksi tuolloin isäni kiivaasta vastustuksesta huolimatta. Kotiini tuli noihin aikoihin kyläilemään toiselta paikkakunnalta helluntaiseurakunnan saarnaaja Paavo Jääskeläinen. Saarnaaja Jääskeläinen sanoi äidilleni kaiken lisäksi näin; "Taivaan portit sulkeutuvat edessäsi, kun olet mennyt tekemään tuollaisen teon". Hänellä ei ollut valtaa toisen seurakunnan alueella, mutta varmaan hän olisi erottanut äitini seurakunnasta, jos olisi voinut. Paavon kuoltua kerrottiin hänen leskensä leikkauttaneen hiuksensa lyhyeksi ja laittaneen permanentin.


    • ml213.

      Itse laitan vastuun lukijoille näissä parjaus / kiusaamis tapauksissa. Siis lukijat ymmärtävät ja huomioivat ja tekevät itse johtopäätöksensä esim. viestin sisällöstä. Nimimerkkiäni on kopioitu erilaisiin viesteihin ja kirjoitettu mitä sylki suuhun tuo. Sivulliset ovat pitäneet huolen poistoista.

      Viestithän yleensä ilmentävät sen kirjoittajan persoonallisuutta ja sydämentilaa. TERVE ihminen ottaa aina yhteyden henkilökohtaisesti ja sairas , jolla on elämä hakusessa luuraa piilossa.

    • Entinen Maara

      Voi meitä ihmispoloisia! Miniääni lainatakseni, me uskovat olemme kuin kymmenottelijat - pitää juosta lujaa, hettää pitkälle, hypätä korkealle ja vielä olla kestäväkin. Tuomarit vahtivat ja diskaavat, jos teet virheen tai rikot sääntöjä. Ylituomari seuraa kyllä, mutta harvoin puuttuu tilanteen kulkuun. Lasten täytyy antaa yrittää itse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2501
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1958
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1766
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe