Muurahaisen kusi?

JJJO

Onko kelle tuttu lapsuudesta ns. muurahaisen kusi, eli kuoritaan vaikka koivunoksa, heitetään muurahaiskekoon muutamaksi minuutiksi ja sit imeskellään(hyvää).
Lapsuudesta muistin tämän ja väitettiin että se on "terveellistä". Kellään faktoja tähän että mistä se maku tulee? Eihän se nyt oikeesti kusta ole :D

23

16535

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hapottaa

      Muurahaishappoa eli metaanihappo

    • On tuttu. Sitä syötiin salmiakin korvikkeena, tai muuten vaan huvikseen. Mitä muuta muistat metsästä syödyn?

      • känsätuhkelo

        pihlajan silmuja, maistuivat karvasmantelille kalioimarteen juuria, maistuivat makealle ketunleipiä, sopivan happoisia kuusen kerkkiä, pihkaisen makeita mustikat, mansikat, vatut, hillat, lillukat, puolukat, juolukat, variksenmarjat, no nämä tuli ensimmäiseksi mieleen niin ja kuusen pihka ja koivun mahla


      • Anonyymi
        känsätuhkelo kirjoitti:

        pihlajan silmuja, maistuivat karvasmantelille kalioimarteen juuria, maistuivat makealle ketunleipiä, sopivan happoisia kuusen kerkkiä, pihkaisen makeita mustikat, mansikat, vatut, hillat, lillukat, puolukat, juolukat, variksenmarjat, no nämä tuli ensimmäiseksi mieleen niin ja kuusen pihka ja koivun mahla

        Mesimarja, lakka, karpalo, teeaineksia, riistaa, mutta ei suoraan metsässä. Luteet marjoissa maistuu pahalle, toukkaisia vadelmai ei lapsena osannut edes inhota.


    • NOM nom

      Miepä söin penskana ihan murkkuja jopa niin paljon että nahkat läks sormista.

    • aimo jortikka

      ettei vaan jonku kulli ilmestynny suuhun ja sitä sit imeskeltiin?joko maistu kusi tai sit sperma!

    • Teppo 109

      Kansanparantajat "tekee" sitä.. Resepti on salainen, mutta jotain viinaa laitetaan kusiaispesään, muurahaiset hukkuu viinaan ja kusee sinne. Tai jotain.

      Aika tujua. Käytetään ulkoisesti tai sisäisesti.

    • metaanihappo
      • Anonyymi

        Lehmillä ei sitten varmaan ole kihtiä ja reumaa. Kihti taitaa vaivatakin lähinnä lihansyöjiä.


    • kellekin

      On kelle tuttu.

    • Asumanpojat

      Minun naapurin täti käytti sitä reumatismi lääkkeenä minulle sitä laitettiin polveen kun se oli kipeä se kuumotti siinä jonkin aikaa en muista miten tehosi

    • tuunikki

      Olen mäkin tehnyt noin lapsena, me tosiaan kuorittiin ohut puun vitsa ja sitten heitettiin se muurahaispesään. Heti siihen ryntäsi laumoittain muurahaisia, kai se kuorittu puu oli niillekin jotain miellyttävää tai sitten niin epämiellyttävää, että ne eritti siihen sitä happoaan. Muurahaisenkuseksi mekin sitä sanottiin, mutta ei kai se sitä ollut kuitenkaan. Sitten otettiin se oksa sieltä keosta ja ravisteltiin murkut pois ja nuoltiin sitä oksaa niin kauan kuin siinä mitään makua oli. Se maistui kirpeälle, ehkä vähän kuin olisi etikassa sitä oksaa uittanut.

      Ketunleipiä me syötiin myös, niissäkin oli sellainen kirpeä maku. Vasta aikuisena kuulin, että ne on kovinkin myrkyllisiä, no ei me siihen kuoltu kukaan kuitenkaan.

      Myös kallioimarretta me imeskeltiin jotenkin, siinäkin oli joku vastaavanlainen maku. Kaikkeahan sitä piti kokeilla. Puun pihkaakin irroiteltiin ja sitä suussa imeskeltiin, muka purkkaa. Kissankellon kukkaosa irrotettiin ja sen sisälle laitettiin metsämansikka ja syötiin. Kai se jonkun maun se kukka siihen antoi.

      Ja katajanmarjojahan meidän piti tietysti syödä vaikka ne oli pahoja, samoin kuin pihlajanmarjatkin.

      • ruissuu

        "Ruispurkka" eli ihan rukiin jyviä pellolta ja niitä pureskeltiin niin kauan että ne muuttuivat purukumin kaltaiseksi mössöksi. maku ei ollut mikään häävi mutta olipahan halpa purkan korvike ;)


      • Anonyymi

        Ketunleipä kovinkin myrkyllinen? Höpöhöpö. Toki jos syö älyttömiä määriä, tosin silloin pitäis luokitella kovin myrkylliseksi esim. raparperi ja perunakin.
        Huoletta ketunleipää kitusiin vaan.


      • Anonyymi

        Ei, se kuorittu puu ei ollut niille miellyttävää, se kikka oli siinä kun tikkua ensin vähän heilutti pesässä ja jätti siihen niin muurahaiset suuttuivat ja alkoivat suihkia happoa tikun päälle saadakseen"hyökkääjän" pois! Eikä ketunleivät ole myrkyllisiä!


    • Luontotäti

      Miten muurahaiset nussii??

    • enääensöisi

      Kyllä sitä tuli tehtyä lapsena. Hyvältä maistui.

    • Hyvinhapokasta

      Penskana söin kekomuurahaisa semmosia määriä että nahkat syöpy sormista, hemmetin hyviä olivat. :D

    • Anonyymi

      Maistelkaapas peippien mettä. Valkopeippi taitaa olla yleisin, mutta keltapeipissä eniten mettä, vetäisee kukan irti ja imaisee pillistä. Tosi hyvää ja terveellistä, ei ihme että mehiläiset, kimalaiset ja muutkin ötökät tykkää.

    • Anonyymi

      Kyllä

    • Anonyymi

      Eipä moista tullut edes mieleenkään syödä. En myöskään tunne ketään, joka olis tuollaista syönyt. Ei stadissa sellaista tehty.

      • Anonyymi

        No ei kai nyt stadilaisilla ole edes metsää missä voi tuota kokeilla. Todella yleinen asia kaikkialla muualla Suomessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2486
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1372
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1156
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1101
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe