Sinkkuelämää-sarjan järkky asenteellisuus seks.vähemmistöjä koht

Miranda66

Olen tässä kesän/syksyn aikana seurannut satunnaisesti ties kuinka monennetta kertaa esitettävää, uusintana Livillä pyörivää Sinkkuelämää-sarjaa. Sarjahan on jo aika vanha ja ensiesityksestä on aikaa, mutta monella tapaa sarja vaikuttaa yhä ajankohtaiselta. Se, mikä nykykatsojaa sarjassa kuitenkin tökkäisee ja pahasti on se ristiriitainen sävy, jossa seksuaalivähemmistöjen edustajat on sarjassa esitetty! Tämä järkyttää mua erityisesti siksi että yksi päänäyttelijöistä, Cynthia Nixon (esittää Mirandaa) itsekin on lesbo tai bi (tuonut julkisuudessa avoimesti esiin, että elämänkumppaninsa on nainen). Miten häntä ei ole haitannut tuo asenteellisuus??? Sarjahan on siinä mielessä ollut kenties "edistyksellinen" että useita homohahmoja on mukana henkilökavalkadissa ja yhdellä naisista jopa on seurustelusuhde naiseen (no, tietysti Samantha). Mutta jotenkin pöyristyttävää on se, että kaikki homot ovat sarjassa IHAN pellejä, naurettavasti käyttäytyviä narreja, joille voi ja kuuluu nauraa (Carriella ja Mirandalla homomiehet kavereina koska sellainen naisella "kuuluu olla"). Lisäksi yhdessä jaksossa tällä viikolla jaksettiin koko jakso päivitellä sitä, että kuinka homona pidetty ja homomaisesti käyttäytyvänä esitetty mies oli menossa naimisiin - naisen kanssa. Liittoa pidettiin kulissiliittona ja siitä jaksettiin vääntää vitsiä ikävään sävyyn. Kaikilla hahmoilla oli kauhea tarve lokeroida kyseistä miestä joko homoksi tai aviomieheksi ihan kuin olisi kokonaan unohdettu, että ihminen voi olla myös esim. bi! Tää tuntui naurettavalta koska vasta ihan muutama jakso takaperin Samantha oli itse viritellyt parisuhdetta naisen kanssa. ?!? "Bi-näkymättömyyys" paistoi räikeästi silmään ja myös se asenne, että eleistä ja ulkonäöstähän PYSTYY aukottomasti ja varmasti päättelemään kuka on homo ja kuka ei, ärsytti suunnattomasti! Heräsin miettimään, miksi sarjan ekalla esityskerralla en ole kiinnittänyt samassa määrin huomiota asiaan? Onko kyse omasta kypsymisestä vai onko aika muuttanut asenteita?

Ootteko muut seuranneet sarjaa nyt tai joskus aiemmin?

15

284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17.

      Olen katsonut kaikki Sinkkuelämää jaksot

      • 17.

        Jaaha tais jäädä puolet tekstistä pois:D
        Siis ne alkujaksot on tehty joskus 90-luvulla. Silloin asenteet seks.vähemmistöön, ainakin mediassa, oli just tollasta mitä niissä jaksoissa on ollut. Nykymedia on jonkin verran muuttunut, mutta kyllä niitä homonarreja aina silloin tällöin näkyy.


      • 99+99

        asiaa :D


    • 5656567

      Tuo suhtautuminen homoseksuaalisuuteen ei ole mitenkään poikkeavaa ja sitä näkee tv-sarjoissa vielä nykyäänkin tosi paljon. Homojen ja lesbojen juonikuvioissa käytetään yhä samoja vanhoja koukkuja (esimerkiksi feminiininen lesbo kirjoitetaan harrastamaan seksiä miehen kanssa ja homomiehestä tehdään pinnallinen idiootti ylinaisellisine elkeineen - koska jos olet naisellinen, olet automaattisesti bimbo... eläköön naisviha). Se, että sarjan tekemisessä on mukana homoseksuaaleja ei ole vielä mikään tae totuudenmukaisesta homo-/lesboedustuksesta... varsinkaan, jos homo-/lesbo-/bi-näyttelijä(t) tai käsikirjoittajat ovat kaapissa tai tietämättömiä suuntautumisestaan.

    • EMAYA
      • perusteletko

        Perusteletko, miksi olisi katsomisen arvoinen sarja?

        Koska minä uskallan epäillä. Niiden pätkien perusteella, mitä olen nähnyt, se on samanlainen tyhmä kiiltokuva bimbo massa sarja kuin kaikki muutkin..


      • EMAYA
        perusteletko kirjoitti:

        Perusteletko, miksi olisi katsomisen arvoinen sarja?

        Koska minä uskallan epäillä. Niiden pätkien perusteella, mitä olen nähnyt, se on samanlainen tyhmä kiiltokuva bimbo massa sarja kuin kaikki muutkin..

        Se tietää ken katsoo, joka ei katso ei voi tietää ;) Sarjan yksi tuottajista on itse lesbo, joten oikeudenmukaisuus on taattu


      • dfdgfdfgdf
        EMAYA kirjoitti:

        Se tietää ken katsoo, joka ei katso ei voi tietää ;) Sarjan yksi tuottajista on itse lesbo, joten oikeudenmukaisuus on taattu

        :D Oletko oikeasti noin naiivi?


      • EMAYA
        dfdgfdfgdf kirjoitti:

        :D Oletko oikeasti noin naiivi?

        No sinun mielestä olen? ainakin sen perusteella mitä olen silmillä itse nähnyt TÄHÄN MENNESSÄ sarja on oikeudenmukainen. Voi että suomalaiset oikeesti on ihme porukkaa, kaikista asioista tehdään negatiivista, yritin vain ehdotella sarjaa missä on yksi päähenkilöstä on lesbo, ainakin minä oon kiinnostunu sarjoista joissa vähemmistöjä esiintyy, ja ja tässä se on esitetty nätisti, ei ole pakko katsoa hei, en mäkään kattele jokaista sarjaa missä vähemmistöjä on, anteeksi jälleen, älkää missään nimessä katsoko.


      • EMAYA
        EMAYA kirjoitti:

        No sinun mielestä olen? ainakin sen perusteella mitä olen silmillä itse nähnyt TÄHÄN MENNESSÄ sarja on oikeudenmukainen. Voi että suomalaiset oikeesti on ihme porukkaa, kaikista asioista tehdään negatiivista, yritin vain ehdotella sarjaa missä on yksi päähenkilöstä on lesbo, ainakin minä oon kiinnostunu sarjoista joissa vähemmistöjä esiintyy, ja ja tässä se on esitetty nätisti, ei ole pakko katsoa hei, en mäkään kattele jokaista sarjaa missä vähemmistöjä on, anteeksi jälleen, älkää missään nimessä katsoko.

        Ja sarja on kestäny jo 4 vuotta, 5 tuotankokausi jenkeissä jos kiinnostaa, mutta ainiin eihän teitä!!


      • nas4
        EMAYA kirjoitti:

        Se tietää ken katsoo, joka ei katso ei voi tietää ;) Sarjan yksi tuottajista on itse lesbo, joten oikeudenmukaisuus on taattu

        Etkö voi kertoa sarjasta? Perustelisit nyt vähän, jos olet seurannut sitä. Se, että yksi tuottajista on lesbo, ei oikein sarjaa avaa.


      • ei tämän vaikeampaa

    • sinkkuuuuu

      Sinkkuelämää on L -koodin ohella lempisarjojani. Ja olen lesbo.

      On totta että sarjassa homot esitetään ikävällä tavalla. Mutta tuo on siitä asti ollut kun homot ovat tulleet televisioon; heidät on esitetty hassuina, koomisina hahmoina joille on helpompi nauraa kuin suhtautua vakavasti. Lesboista taas väännetään vitsiä aina että olemme vihaisia miestenvihaajia...

      Onhan sinkkuelämää jo aika vanha sarja ja nykyään on olemassa lesbosarjoja (ja sarjoja joissa on lesboja) joissa meidät otetaan vakavammin.

      L koodistahan on sanottu että se on kuin uusi, parempi sinkkuelämää - todenmukaisempaa draamaa ja seksiä :D

      Muutenkin, vaikka sinkkuelämää on todella viihdyttävä ja nokkela sarja, en aina itse pääse mukaan niiden naisten juttuihin.. Liian 'heteroja'. Lisäksi aika pidättyväistä ja syyllistävää se heidän suhtautuminen esim naiseuteen ja seksuaalisuuteen.. Yhdessä jaksossa joku hahmoista sanoi "eat pussy" ja muut olivat aivan järkyttyneitä :D

      Sinkkuelämää leffassa Carrie muistutti että "aikuisten asunnossa" ei saa puhua suihinottamisesta - koska se on epäsopivaa. Kysyn vaan, -lastenko asunnossa sitten pitäisi puhua poskeenotosta? :DD Eikös aikuisten nimenomaan juuri pitäisi voida keskustella seksistä vapautuneesti....

      Joka tapauksessa, sinkkuelämää oli aikanaan epäilemättä ensimmäinen niin vapaa sarja, joka kertoi naisten elämästä ja seksuaalisuudesta avoimemmin kuin koskaan ennen. Mikä on mahtavaa. Lisäksi, kuten jo sanoin, se on todella viihdyttävä, mukaansatempaava ja naurattaa aina. Kunhan vaan jättää omat aivonsa narikkaan.. Ja sivuuttaa kaikki homojen loukkaukset ja muut..

      • jaaha.

        L-koodi on pelkkää ympäriinsä paneskelua ja antaa sellaisen kuvan, että lesbot vain pettävät ja draamailevat kaiken aikaa ja pari vaihtuu kerran kuukaudessa. Sentään seksi on uskottavaa. Sekin kyllä vähän överiksi vedetty välillä ainakin mitä Shaneen tulee.


      • totta joka sana
        jaaha. kirjoitti:

        L-koodi on pelkkää ympäriinsä paneskelua ja antaa sellaisen kuvan, että lesbot vain pettävät ja draamailevat kaiken aikaa ja pari vaihtuu kerran kuukaudessa. Sentään seksi on uskottavaa. Sekin kyllä vähän överiksi vedetty välillä ainakin mitä Shaneen tulee.

        Amen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4874
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3207
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1355
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      180
      1176
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      858
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      63
      855
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      837
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      708
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      478
      690
    Aihe