Perusneuvoja vaihtoon/lennolle

Ensimmäistä kertaa

Hei!
Olen ensimmäistä kertaa yksin lähdössä pitkälle lennolle. Minulla on ensin Oulusta lento Helsinkiin, missä vaihtoaikaa varsinaisille lentomatkalle on noin.3h. Matkustan Austraaliaan Brisbaneen. Minulla on vain yksi vaihto HongKongissa, missä vaihtoaikaa on 6h.
Voisiko joku antaa vinkkejä miten toimin viisaasti kentällä? Ja miten koneen vaihto tapahtuu...?
Helsingissä minun täytyy hakea laukut? Suorittaa check in, jossa matkatavarat laitetaan ruumaan ja suoraan määränpäähän? Saan lentoliput? -> oikeaan terminaaliin sisälle? -> shoppailu alue? -> etsin oikean portin??
Eikö se mene tuollaisella kaavalla?
Onko muilla kokemuksia lentojännityksestä? Minua jännää,?vaikka luotan kyllä, että löydän oikeat paikat ja selviän kun olen vain tarkkana ja huolellinen!!
Kiitos vastanneille jo nyt tuhannesti!!:) :)

13

274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......,,,,,,,,,.....

      Eipä tossa mitään ihmeellistä ole kunhan on tosiaan huolellinen.

      Tärkeintä on tietää onko koko lento "yhdellä lipulla" vai oletko ostanut erilliset lennot Oulu-H:ki ja siitä eteenpäin ?

      Jos on erillisillä lennoilla niin menet tosiaan Helsingissä matkalaukkuhihnalle, otat oman laukun ja kävelet ulos. Kyteistä näkee miten pääset lähtevien aulaan kerrosta ylöspäin ja suunnistat sinne.. kakkosterminaalista pääsee ylös sekä ulko että sisäkautta. Jos haluat ostaa jotain pureskeltavaa (H:gin kentät ravintola-kahvilat ovat todella kalliita) kannattaa ostaa tuloaulan luona olevasta alepasta. Itse olen monta kertaa pitänyt välipalatauon ja hakenut alepasta kolmioleivän yms. jotka ehtii syödä ennen turvatarkastusta.

      Terminaalin kakkoskerroksessa (lähtevien aulassa) menet normaalisti chek-inniin (jollain yhtiöillä saa tehtyä sen automaatilla joka on todella helppo ja nopea keino hoitaa chekkaus) jätät laukut ja sen jälkeen turvatarkastukseen ja etsimään lähtöporttia. Turvan jälkeen pitää mennä vielä passintarkastukseen.. siinäkin on vaihtoehtona normi passintarkastus tai automaatti.. molemmat helppoja, jos normi tarkastukseen on jonoja (usein joku japanilaisryhmä yms. aiheuttaa ruuhkaa) automaatti on nopea ja helppo.

      Helppoa kuin heinänteko. Jos koko matka Oulusta Brisbaneen on yhdellä lipulla ei Helsingissä tarvitse hakea laukkua hihnalta vaan pääset suoraan lähtöaulaan.

      Hyvää matkaa :)

      • Kiiitos!!

        Niin juuri.. Mun liput on erikseen Oulu- hkl & hkl-brisbane on sit yhtenäinen matka 1 välilaskulla.
        Kiitos paljon avusta!! Vähän varmuutta haluaa hakea, kun ei ole niin pitkiin aikoihin kentillä asioinut. :)


    • Kiitos!!!

      Oisko kellään mitään sanoa Hongkongin lentokentästä? Minulle tulee lento samaan terminaaliin mistä lähtee jatkolento.

    • cathay yes

      3 kertaa käynyt kyseisellä kentällä. Erittäin toimiva ja fiksu kenttä. Kun lennät, aina kannattaa ottaa lentoliput samalle lipulle. Olet pulassa, jos Oulu-Helsinki väli tökkii, peruuntuu. Mistä olet varannut lennot/ mikä lentoyhtiö? Voit mahdollisesti katsoa itsellesi mieleiset paikat koneesta? Finskin koneeseen on turha maksaa ylimääräistä sopivasta paikasta. Itse olen Hongkongin kentällä seuraavan kerran Tammikuussa matkalla Bangkokiin.

      • Kiitos!!

        Totta! Oulusta vaan ei ollut hyviä lentoja. On mulla 3,5h helsingissä ennen kuin lentoni lähtee hongkongiin.. Ovatkohan nuo oulu-hkl koneiden lennotojen aikataulut takkuileet pahasti??? Mutta vakuutukset korvaavat, jos noin kehnosti pääsee käymään..
        Kilroyn kautta varasin noi Hkl-brisbane liput.. Finskin ne on, mut mitä toi meinaa ku elektronisessa lipussa lukee et operated by:qantas airline. Oliko vähän hölmö kysymys..
        Hongkongissa mulla tulee lento samaan terminaaliin mistä lähteekin... En kai voi tosissaan eksyä väärään paikkaan..? Mulla on viel 6h aikaa siellä löytää oikee portti.. Kaikki neuvot otetaan vastaan!


      • LCC
        Kiitos!! kirjoitti:

        Totta! Oulusta vaan ei ollut hyviä lentoja. On mulla 3,5h helsingissä ennen kuin lentoni lähtee hongkongiin.. Ovatkohan nuo oulu-hkl koneiden lennotojen aikataulut takkuileet pahasti??? Mutta vakuutukset korvaavat, jos noin kehnosti pääsee käymään..
        Kilroyn kautta varasin noi Hkl-brisbane liput.. Finskin ne on, mut mitä toi meinaa ku elektronisessa lipussa lukee et operated by:qantas airline. Oliko vähän hölmö kysymys..
        Hongkongissa mulla tulee lento samaan terminaaliin mistä lähteekin... En kai voi tosissaan eksyä väärään paikkaan..? Mulla on viel 6h aikaa siellä löytää oikee portti.. Kaikki neuvot otetaan vastaan!

        Lippua näkemättä,ilmeisesti Qantas hoitaa viimeisen legin Hongkongista eteenpäin.
        Hongkongin kentällä koneen vaihtoon menee n 20 min elikä aikaa on hyvin.
        Koneelta tullessa joudut menemään turvatarkastuksesta läpi,jonka jälkeen olet lähtöpuolella,saat Helsingistä menomatkan boarding passit,jossa voi olla lähtöporttinumero valmiina,se ei välttämättä pidä paikkaansa,mutta saat tarkistettua asian tv ruuduilta joita on jokapuolella
        Hongkongin kenttä on yksi selvempiä ja toimivampia kenttiä,ei tarvitse jännittää


    • Cathay yes jatkaa. Finskin lentomailikortti sinulta jo varmaan löytyy, maileja ropisee näin pitkistä lennoista. Lisäinfoa hyvistä paikoista koneissa saat SeatGurusta ja paikkasi varmaan löydät Checkmytrip.comista. Hongkongin lentokentällä ei joudu pulaan, siellä paljon virkailijoita auttamassa jatkolennoille menijöitä.

    • HKG:n lentokentällä on pilvin pimein ilmaisia tietsikoita, joten pääset myös nettiin, kun aikaa on noin paljon.
      Et taida päästä Qantasin loungeen ekonomilipulla?
      Tai maksamalla?
      Löysin nimittäin Manilan lentokentältä viimeksi maksullisen loungen, (10 euroa), jossa kaikki sitten ilmaista, suihkut löytyi myös.
      Käy divarista hyviä pokkaretia ja jätä ne sitten hotelliin luettavaksi.

      • Apuva!

        Voi olla et oon sen verran täpinöissään et en loungeen kykene mennä rentoutuun??
        Olen tosiaankin ensi kertas yksin menossa.. Noooh kai sitä pärjää! Pitää ottaa kirjoja ja hyvää musiikkia mukaan...
        kiiiitos kaiikhille!
        Saa antaa vielä neuvoja jos hoksaa jotain!
        Lentoon lähden viikon päästä! Exciting!!!!


    • Muista tiukat Australian tullisäännöt. Jos viet tuliaisiksi Terveleijonaa, on ilmoitettava se tulliselvityspaperissa. Helpommalla varmaan pääsee, kun laukussasi EI OLE yhtään ruokatavaraa. Kerää lennoiltasi lentomailit. Turvallista matkaa. Kerro lisää paikan päältä, miten matka meni! Hongkongissa pärjää ilman loungea 6 t, ihmettele hienoa lentokenttää, passi ja ylim. rahat kaulapussissa, pikkuraha vain esillä, välillä voi ostaa kahvin ja sämpylän, tai burger-aterian.

    • Nyt mennää

      Kyllä vain!! Huomenna lähtö..
      Meilailen toki sitten miten meni... Thumbs up!
      Jännittäää!

      • dlldmxxmxnx

        Isoilla kentillä liikkuminen on loppujen lopuksi helppoa. Riittää kun tiedät mistä terminaalista oma lento lähtee, ja seuraat kylttejä perille. Homman pitää olla sujuvaa koska jos liikkuminen hankalaa, koko kenttä olisi kaaoksessa.


    • mitemeni

      No, miten aloittajalla kävi? Voi olla tuleville jännittäjille sama info mieleistä myöhemmin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe